Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1141
Nå har dette temaet blitt tatt opp utallige ganger på forumet i form av spørsmål rundt valg av studier. Problemstillingen min går litt på det samme. For øyeblikket studerer jeg Samf.Øk førsteåret. Økonomi har jeg alltid syntes var veldig interessant, men i løpet av året har interessen forsvunnet i stor grad grunnet stoffet vi blir undervist i. De økonomiske modellene baserer seg hovedsaklig rundt grafer, funksjoner og andre ting jeg har lite interesse av, samtidig, føler jeg at det blir feil å undervise oss i økonomi når verdensøkonomien ligger i grus, og alle modellene og hva det måtte være som vi faktisk lærer, har blitt undervist til nettopp de som er ansvarlige for dette. ( Dette stemmer ikke nødvendigvis, men det er mitt synspunkt). Matte har jeg lite interesse av, men økonomisk historie, grunnene til økonomiske kriser, hvordan det hele ble løst har jeg stor interesse av.

Utifra det jeg ramset opp, har jeg funnet ut av at jeg vil bytte studier. Jus har jeg alltid hatt interesse av, men studiet skal visstnok være veldig tørt, krever mye pugging, og arbeidstidene vil være lange og mange på kontoret. Psykologi er en annen mulighet, siden jeg coacher innenfor dating og å bygge en attraktiv livsstil. Historie er også en option, men disse to studiene føler jeg har et begrenset marked når det kommer til jobber etter endt utdanning. Noen som har innspill? Alt virker veldig usikkert og grått for tiden.

Flytt gjerne tråden til riktig del av forumet, var usikker på hvor jeg skulle plassere den.

/JON.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Nå har dette temaet blitt tatt opp utallige ganger på forumet i form av spørsmål rundt valg av studier. Problemstillingen min går litt på det samme. For øyeblikket studerer jeg Samf.Øk førsteåret. Økonomi har jeg alltid syntes var veldig interessant, men i løpet av året har interessen forsvunnet i stor grad grunnet stoffet vi blir undervist i. De økonomiske modellene baserer seg hovedsaklig rundt grafer, funksjoner og andre ting jeg har lite interesse av, samtidig, føler jeg at det blir feil å undervise oss i økonomi når verdensøkonomien ligger i grus, og alle modellene og hva det måtte være som vi faktisk lærer, har blitt undervist til nettopp de som er ansvarlige for dette. ( Dette stemmer ikke nødvendigvis, men det er mitt synspunkt). Matte har jeg lite interesse av, men økonomisk historie, grunnene til økonomiske kriser, hvordan det hele ble løst har jeg stor interesse av.

Utifra det jeg ramset opp, har jeg funnet ut av at jeg vil bytte studier. Jus har jeg alltid hatt interesse av, men studiet skal visstnok være veldig tørt, krever mye pugging, og arbeidstidene vil være lange og mange på kontoret. Psykologi er en annen mulighet, siden jeg coacher innenfor dating og å bygge en attraktiv livsstil. Historie er også en option, men disse to studiene føler jeg har et begrenset marked når det kommer til jobber etter endt utdanning. Noen som har innspill? Alt virker veldig usikkert og grått for tiden.

Flytt gjerne tråden til riktig del av forumet, var usikker på hvor jeg skulle plassere den.

/JON.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har tenkt en del på dette. Det beste tipset jeg kan gi deg er at du velger noe du trives med. Det blir jo større og større interesse for PUA (Sjekkeartiser) her i landet. Hadde nok ikke vært dumt om man hadde flere coachere innen "faget". Gjerne en subjektiv (som Sondre på 0330.no).
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Nå har dette temaet blitt tatt opp utallige ganger på forumet i form av spørsmål rundt valg av studier. Problemstillingen min går litt på det samme. For øyeblikket studerer jeg Samf.Øk førsteåret. Økonomi har jeg alltid syntes var veldig interessant, men i løpet av året har interessen forsvunnet i stor grad grunnet stoffet vi blir undervist i. De økonomiske modellene baserer seg hovedsaklig rundt grafer, funksjoner og andre ting jeg har lite interesse av, samtidig, føler jeg at det blir feil å undervise oss i økonomi når verdensøkonomien ligger i grus, og alle modellene og hva det måtte være som vi faktisk lærer, har blitt undervist til nettopp de som er ansvarlige for dette. ( Dette stemmer ikke nødvendigvis, men det er mitt synspunkt). Matte har jeg lite interesse av, men økonomisk historie, grunnene til økonomiske kriser, hvordan det hele ble løst har jeg stor interesse av.

Utifra det jeg ramset opp, har jeg funnet ut av at jeg vil bytte studier. Jus har jeg alltid hatt interesse av, men studiet skal visstnok være veldig tørt, krever mye pugging, og arbeidstidene vil være lange og mange på kontoret. Psykologi er en annen mulighet, siden jeg coacher innenfor dating og å bygge en attraktiv livsstil. Historie er også en option, men disse to studiene føler jeg har et begrenset marked når det kommer til jobber etter endt utdanning. Noen som har innspill? Alt virker veldig usikkert og grått for tiden.

Flytt gjerne tråden til riktig del av forumet, var usikker på hvor jeg skulle plassere den.

/JON.
Vis hele sitatet...
Alle fag er i bunn og grunn veldig spennende, om du ser bort ifra de dølle lærerne som demotiverer og gjør faget kjedelig. Matematikk er det mest spennende og 'frie' faget man har i skolen. Om man lærer seg bevisføring og prøver seg på seriøse problemstillinger (som selvfølgelig er blitt løst før, ellers ville du nok vært blant de aller beste i verden), vil du skjønne hvor dypt du må grave i matematikken før du klarer å forstå sammenhengen Men skal ikke dille for mye med matematikk, biologi/samfunnsfag/geografi/genteknologi/fysikk/kjemi/historie er jo alle sammen virkelig interessante fag som man kan tilnærmet grave i evighet før man når en kjerne i faget. Det er jo det som er så bra med å lære, at man aldri blir utlært. Psykologi høres også veldig interessant ut.

Jeg håper du lykkes med studievalget ditt, det er enda ekstremt mye som er uoppdaget
selv gikk jeg på allmenn i 2 år for så og finne ut at det ikke var noe for meg. hadde et utmerket snitt på 0,36 når jeg gikk av. Nå går jeg på T.I.P (Teknisk Industriell Produksjon), og trives veldig der med 4,7 i snitt.

Det jeg prøver å si er at det aldri er for sent å ta et omvalg spesielt ikke om du er første års elev.
Du må bare finne ut hva du liker best og benytte deg muligheten til det.

For meg var det igrunn bare å finne noe praksis arbeid