Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 17669
Svaret er flygeleder.

Merkelig nok så sliter Avinor med å få inn nok kvalifiserte (flinke) søkere til denne jobben, så dette er et tips til dere som ennå ikke helt veit hva man har lyst til å drive med resten av livet.

Flygeledere sitter enten i tårn, eller på kontrollsentraler rundt omkring i Norge og har som hovedjobb å unngå at fly krasjer med andre fly eller biler, samt å sikre for at flytrafikken går effektivt unna, for å si det ekstremt enkelt. Det er mange myter om yrket, og noen tror kanskje yrket er forbeholdt noen spesielt interesserte eller flinke folk. Dette vil jeg avkrefte. Det er en stor fordel om man er bittelitt gløgg, og at man ikke får panikk hvis man må tenke kjapt og ta mange avgjørelser på kort tid, men bortsett fra det kan de aller fleste gjøre det som trengs, etter min mening. Det er forøvrig ingen grunn til å søke hvis man er 18 år gammel og kommer rett fra videregående. Man legger faktisk vekt på at man er sosialt oppegående og at man har litt livserfaring.

Hvis det skulle være en motivasjonsfaktor, så er lønna mer enn god. Man starter på godt over 500.000, og fordi det er altfor få flygeledere i Norge så kan man jobbe overtid til man omtrent kaster opp.

Det som trekker ned er at veldig mange jobber skift, og at de fleste jobber omtrent annen hver helg. Det trekker også ned at man nå må ta opp studielån for deler av opplæringa, og at man kan bli sparka ut hvis man blir ansett for å ikke ville kunne klare jobben. Når man er ferdig sertifisert som flygeleder må man jobbe der Avinor har bruk for deg i tre år, noe som sannsynligvis betyr Finnmark, men det har ingen vondt av, spesielt ikke søringpakk. Etter plikttjenesten kan man søke seg hvor man vil, hvis det er ledige stillinger.

Les på sidene til Avinor for alle de konkrete opptakskrava, og mer om hva som trengs. Krava kan sikkert virke skremmende (konsentrasjonsevne, simultankapasitet osv), men det er tross alt helt vanlige folk som er flygeledere, så det er ingen grunn til redsel.

Neste søknadsfrist er i september.

Hvis det er noen spørsmål svarer jeg gjerne i denne tråden.


Edit: Til alle jenter på forumet: Søk, for Guds skyld! Jeg gjetter på at det er omtrent 30% jenter i tjenesten, og det er altfor få! Seriøst altså.
Sist endret av Jonta; 18. september 2016 kl. 16:50. Grunn: Lenke som ikke er 404 før bump
Er det store fordel vis man kan flere språk? Syns Opptakskrava var ganske høye egentlig.
4 i gjennom snitt og fri vandel :P
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Silvercrest55
Syns Opptakskrava var ganske høye egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke sette meg på et fly i den visshet at det er retarderte mennesker som skal holde kontroll på om to fly er på samme kurs eller ikke.
Sitat av Incogn1to
4 i gjennom snitt og fri vandel :P
Vis hele sitatet...
Reagerte mest på det ja
Opptakskravene er egentlig ganske lave mtp. ansvaret du faktisk får i en slik jobb.

DonTomaso, vet du om karakterene fra vgs. er alt som teller?
Ser de fortsatt på det vitnemålet om man feks. har en bachelor / master-grad med høyt karaktersnitt i tillegg?
Sitat av Dev
Jeg vil ikke sette meg på et fly i den visshet at det er retarderte mennesker som skal holde kontroll på om to fly er på samme kurs eller ikke.
Vis hele sitatet...
Joda men det var ikke helt sånn jeg mente det, jeg tenkte på forhold til det man tjener.
En lastebil sjåfør tjener jo det samme , men eneste utdanningen han trenger er lastebil lappen.
Sist endret av Dr.Feelgood; 19. juli 2008 kl. 02:33.
Faren min jobbet som flyveleder i noen år, og han likte jobben kjempegodt. Lønnen var som sagt meget god og han sa til meg at hver eneste dag var ulik, noe som i mine øyne er et pluss. MEn så ble lillebroren min født, og med all skiftarbeidet, måtte han si opp jobben fordi det ble for mye arbeid når han har en liten unge. Han jobbet inne i fjellet i Røyken.

Kunne tenke meg det selv, men man må ha avtjent verneplikt, og jeg er tjenesteudyktig.

Om du har over 4 i snitt, avtjent verneplikt (eller skal i framtida), sliter med å finne ut hva du dkal bli forno, så følg DonTomasos (og mitt) råd -- bli flyveleder.

Sant nok, det er ikke bare å "bli" en flyveleder, men man kan om man vil.

edit

Goophy: Ja, VGS-karakterene er de som teller.


Når det kommer til språk, så må en ha meget gode engelsk- og norskkunnskaper.


Når det kommer til krava, så er det ikke bare å sende inn søknad og satse på at man kommer inn. Man går igjennom flere faser, og elimineringsprossesser. Greit nok om man har en firer i snitt, men om man ikke takler å multitaske og arbeide under stress, så har man ikke sjangs.
Sist endret av Zahremar; 19. juli 2008 kl. 02:35.
Sitat av Neocon
Goophy: Ja, VGS-karakterene er de som teller.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg har en mastergrad i matematikk med B-snitt, men lavere enn 4 fra vgs. er det ikke noe poeng for meg å søke engang?

Bare lurer da dette muligens kan være interessant.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy
Opptakskravene er egentlig ganske lave mtp. ansvaret du faktisk får i en slik jobb.
DonTomaso, vet du om karakterene fra vgs. er alt som teller?
Ser de fortsatt på det vitnemålet om man feks. har en bachelor / master-grad med høyt karaktersnitt i tillegg?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke de gjør, dessverre. Det er nok fordi det er overvekt av søkere som ikke har studert så mye på forhånd.

Sitat av Silvercrest55
Er det store fordel vis man kan flere språk?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen fordel. 95% av jobbspråket foregår på engelsk og resten på norsk. Det er artig å kunne si hadet til pilotene på originalspråket, men ellers er det ingen vits i.
Jeg tror det desverre er sånn, ja. Jeg giudder ikke å gå inn på sida deres nå, men det står, om jeg husker rett, at man MÅ ha 4 eller over fra videregående skole. Det kan godt hende jeg husker feil, men jeg tror det er sånn.

Send dem en mail og spør, eller kanskje DonTomaso kan svare bedrte
hvet du sånn ca. hvor stor del av de som klarer optakprøvene og tar studie, som ikke får jobb, evnt blir sparka ut?

Hvor gammel bør man være for å søke? Vanskelig å få jobb på en flyplass nærmest der du bor? Vanskelig å få jobb som flygleder i utlandet med utdannelsen, og noen års erfaring? Mulig å vidreutdanne seg?
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy
Så hvis jeg har en mastergrad i matematikk med B-snitt, men lavere enn 4 fra vgs. er det ikke noe poeng for meg å søke engang?
Bare lurer da dette muligens kan være interessant.
Vis hele sitatet...
Det kan hende du er heldig, og at de gjør et unntak, siden de er i beit for søkere. Send mail for å være sikker.

Sendte de en mail, jeg.
Takker!
Sitat av surre
hvet du sånn ca. hvor stor del av de som klarer optakprøvene og tar studie, som ikke får jobb, evnt blir sparka ut?

Hvor gammel bør man være for å søke? Vanskelig å få jobb på en flyplass nærmest der du bor? Vanskelig å få jobb som flygleder i utlandet med utdannelsen, og noen års erfaring? Mulig å vidreutdanne seg?
Vis hele sitatet...
Hei, les på disse sidene. Intervju med en flyveleder og jobbeskrivelse

http://utdanning.no/yrker/ukens_yrke/flygeleder

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av surre
hvet du sånn ca. hvor stor del av de som klarer optakprøvene og tar studie, som ikke får jobb, evnt blir sparka ut?

Hvor gammel bør man være for å søke? Vanskelig å få jobb på en flyplass nærmest der du bor? Vanskelig å få jobb som flygleder i utlandet med utdannelsen, og noen års erfaring? Mulig å vidreutdanne seg?
Vis hele sitatet...
Det er veldig få som ikke klarer det, når man først har kommet inn på skolen. Jeg gjetter på under 5%, men de talla har jeg ikke.

Personlig mener jeg man bør være minst 22-23, men man kan hypotetisk komme inn når man er 19. Jeg tror det blir meget vanskelig å komme seg gjennom intervjuet da, med mindre man er veldig voksen og reflektert for alderen Etter utdannelsen og plikttjenesten kan man teoretisk sett jobbe i hele verden, men de fleste landa krever at man snakker det lokale språket. USA slipper (selvsagt) ikke inn andre enn amerikanske statsborgere, sidene paranoiaen fremdeles sitter godt i.

Når man er flygeleder, så er man flygeleder, for å si det slik. Man har muligheter på kassevis av kurs, man kan bli supervisor (vaktsjef) fagspesialist eller få seg en stilling på hovedkontoret, men de fleste jobber stort sett som flygeledere i tillegg til alt dette.
Sist endret av DonTomaso; 19. juli 2008 kl. 02:45.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hm virker veldig kult.

Skal gå 3 år vgs før jeg evt skal ut i lære, så det er jo ikke dagsaktuelt.

Kan jeg spørre, vet du ca lønn?
Siden du reklamerer så godt DonTomaso, så regner jeg med at du har noe innside info?

Vel, det er mange grader av fargeblind.. Er all form for fargeblindhet "diskvalifikasjon" ? Så det var et krav om at du ikke var det, men det er jo mange grader av dette..

Bavarai, det står jo i første post..?
Sist endret av Xasma; 19. juli 2008 kl. 02:48.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av bavarai
Kan jeg spørre, vet du ca lønn?
Vis hele sitatet...
Som sagt starter det på litt over 500.000. De med mest ansiennitet som jobber mye overtid kan tjene over det doble.
Sitat av Neocon
Kunne tenke meg det selv, men man må ha avtjent verneplikt, og jeg er tjenesteudyktig.
Vis hele sitatet...
Ifølge FAQen må du ikke det.
Sitat av avinor
Hva menes med kravet om at verneplikten må være avklart?
Dette er et krav for opptak til utdanningen, og også et spørsmål på søknadsskjemaet til utdanningen. Hvis du enten har vært inne til førstegangstjeneste eller vet at du ikke skal det, er verneplikten avklart og du kan svare ja på spørsmålet. Vi krever altså ikke at du har avtjent verneplikt, men at den er avklart. Jenter må ikke ha vært i militæret for å søke.
Vis hele sitatet...
Sitat av Neocon
Kunne tenke meg det selv, men man må ha avtjent verneplikt, og jeg er tjenesteudyktig.
Vis hele sitatet...
Feil. Man må ha "avklart verneplikt" som det heter på fint. Dette betyr at man har tjenestegjort militært eller sivilt, blitt kjent tjenesteudyktig eller blitt fritatt for verneplikt (f.eks slik mange litt eldre menn i midten av 20-åra blir fordi det blir mer pes for forsvaret å kalle de inn og ha de der enn å bare kalle inn en som kommer rett fra vgs).

Grunnen til kravet er enkelt og greit at de ikke vil utdanne folk som de mister i 12-14mnd etter endt utdanning fordi AS Norge finner ut at de trenger flere snømåkere i ytre gokk den vinteren.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma
Siden du reklamerer så godt DonTomaso, så regner jeg med at du har noe innside info?
Vel, det er mange grader av fargeblind.. Er all form for fargeblindhet "diskvalifikasjon" ? Så det var et krav om at du ikke var det, men det er jo mange grader av dette..
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har innside info.

Dette står om syn og fargesyn i lovverket:

5 Synskrav
5.1 Søkeren skal ha:
a) Normale synsfelt.
b) En synsstyrke på minst 20/30 (6/9, 0,7) i hvert øye for seg med eller uten korrigerende glass. Hvis denne synsstyrke bare oppnås ved bruk av korrigerende glass, må synet uten glass i hvert øye eller i begge ikke være mindre enn 20/60 (6/18, 0,3) eller for en som har legeattest og hvor refraksjonen er den begrensende faktor 20/100 (6/30, 0,2) ved fornyelse av attesten, forutsatt at han bruker korrigerende glass når han utøver sine tjenesteplikter.
c) Normalt samsyn.

6 Fargesanskrav
6.1 Normal fargesans målt med Ishiharas og Bostrøm-Kugelbergs tavler.
http://www.toledo-bend.com/colorblind/ishihara.html

Hvis det er en skikkelig fargeblindhets-test, så er nok ikke jeg kvalifisert. Får vel holde meg til visjonen om en IT utdanning.
Sitat av moridin
Feil. Man må ha "avklart verneplikt" som det heter på fint. Dette betyr at man har tjenestegjort militært eller sivilt, blitt kjent tjenesteudyktig eller blitt fritatt for verneplikt (f.eks slik mange litt eldre menn i midten av 20-åra blir fordi det blir mer pes for forsvaret å kalle de inn og ha de der enn å bare kalle inn en som kommer rett fra vgs).

Grunnen til kravet er enkelt og greit at de ikke vil utdanne folk som de mister i 12-14mnd etter endt utdanning fordi AS Norge finner ut at de trenger flere snømåkere i ytre gokk den vinteren.
Vis hele sitatet...
Aha, okay. Vel, da misforstå jeg, takk for den.
Har du noen andre forslag? XD

hver eneste dag var ulik
Vis hele sitatet...
Litt overrasket, men det er definitivt en fordel. En jobb som er lik ut og lik inn blir jeg ihvertfall sliten av...
Faren min fortalte også at de fikk fri tilgang på en ganske moderne flysimulator som var plassert der. Moro på jobb. Han krasjet i en bygning i Moskva dagen før 9/11. :P
Bra forslag, for dem som er interessert i fly. Men jeg personlig synes det blir for dumt å bare bli noe bare for det er gode muligheter for å få jobb og god lønn. Med tanke på livskvalitet.

Er det ikke det du mener når du sier dette:
Sitat av DonTomaso
Edit: Til alle jenter på forumet: Søk, for Guds skyld! Jeg gjetter på at det er omtrent 30% jenter i tjenesten, og det er altfor få! Seriøst altså.
Vis hele sitatet...

Man bruker jævlig mye av livet sitt på jobb, hvis man ikke er litt glup (sleip?) og klarer å "pensjonere" seg før man er 30 og kan bruke mye tid på ting du faktisk vil gjøre som gjør deg glad og lykkelig osv. Er ikke mange som får det til.

Så hvis man ikke er interessert i det man jobber med så kaster man rett og slett bort mye av livet sitt.

Bare et enkelt eksempel; en som er interessert i fly jobber med noe som har med bil å gjøre for det gav mer penger enn å jobbe med fly, så vil jeg tro det går hardt utover livskvaliteten i forhold til hva livskvaliteten kunne vært hvis han jobbet med fly for litt mindre penger.

Nå er jo ikke det sånn at folk som jobber med noe innen bil tjener mer enn folk som jobber med fly, men det var bare et eksempel.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av syre
Bra forslag, for dem som er interessert i fly. Men jeg personlig synes det blir for dumt å bare bli noe bare for det er gode muligheter for å få jobb og god lønn. Med tanke på livskvalitet.

Er det ikke det du mener når du sier dette:

Man bruker jævlig mye av livet sitt på jobb, hvis man ikke er litt glup (sleip?) og klarer å "pensjonere" seg før man er 30 og kan bruke mye tid på ting du faktisk vil gjøre som gjør deg glad og lykkelig osv. Er ikke mange som får det til.

Så hvis man ikke er interessert i det man jobber med så kaster man rett og slett bort mye av livet sitt.

Bare et enkelt eksempel; en som er interessert i fly jobber med noe som har med bil å gjøre for det gav mer penger enn å jobbe med fly, så vil jeg tro det går hardt utover livskvaliteten i forhold til hva livskvaliteten kunne vært hvis han jobbet med fly for litt mindre penger.

Nå er jo ikke det sånn at folk som jobber med noe innen bil tjener mer enn folk som jobber med fly, men det var bare et eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du sier, men jobben forutsetter faktisk ingen interesse for fly i det hele tatt, selv om det høres rart ut. Det er faktisk bare et lite fåtall av "flynerder" i bransjen, og resten kan akkurat det man måtte kunne for å kunne gjøre det man skal gjøre.

Jeg tror interessen for jobben kommer etter at man har begynt, men hvis man synes det høres forferdelig ut å sitte i tårn og snakke med fly, så skal man jo selvsagt ikke bli flygeleder.

Når det gjelder det andre: man bør heller ikke søke jobben kun fordi det er godt betalt. Man bør søke fordi det er morsomt og spennende, fordi det gir daglige utfordringer, og fordi man liker å samarbeide med folk. På lik linje med mange andre jobber, selvsagt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg skjønner ikke helt...er dette en diskusjon eller reklame?
Sitat av fabianca
Jeg skjønner ikke helt...er dette en diskusjon eller reklame?
Vis hele sitatet...
Ville vel heller kalle det veiledning for alle de som ikke kom inn der de vil, og kunne tenke seg en litt annerledes jobb enn å flytte stein.

Kunne vel hatt flere slike tråder, så hadde nFF startet en "marsj-imot-hva-skal-jeg-gjøre-spam'en"
Er man nødt til å ha allmen? Om ikke, hvilket av årene fra VGS er det som teller? Jeg gikk nemlig Byggfag som grunnkurs (med 3,7 i snitt), deretter gikk jeg VK1 IKT (med 4,7 i snitt) - kan jeg da søke?
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av f00b
Er man nødt til å ha allmen? Om ikke, hvilket av årene fra VGS er det som teller? Jeg gikk nemlig Byggfag som grunnkurs (med 3,7 i snitt), deretter gikk jeg VK1 IKT (med 4,7 i snitt) - kan jeg da søke?
Vis hele sitatet...
Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre. Alle karakterer på vitnemålet teller, ingen tilleggspoeng skal regnes med.
Sitat av DonTomaso
Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter fra videregående skole på 4,0 eller bedre. Alle karakterer på vitnemålet teller, ingen tilleggspoeng skal regnes med.
Vis hele sitatet...
Vil det da si snittet av grunnkurs og VK1?
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av f00b
Vil det da si snittet av grunnkurs og VK1?
Vis hele sitatet...
Hvis de står på vitnemålet, så er de med i snittet, men jeg veit ikke hvilke karakterer som står på et vitnemål.
Vitnemålet, så vidt jeg kan huske, viser alle avgangskarakterer + eksamenskarakterer. Dvs at om du sluttet med matte etter første året på vgs, så vil det stå på vitnemålet ditt.

Edit: Høres forresten ut som noe jeg kunne ha finni på å gjort som jobb. Intreserer meg faktisk en del for fly samtidig som skiftjobbing ikke er noen stopper for meg.

Hva som derimot er en stopper er Vgs karakterene + de meget gode engelskunnskapene man må ha. Kunnskapene mine er forsåvidt helt tipp topp, men er vel heller muntlig uttale jeg skorter på.
Sist endret av TechLash; 19. juli 2008 kl. 15:28.
Er ganske lett å træne opp muntlig engelsk om du er på et OK nivå... bare bruk det mye så kommer det av seg selv. Etter div. ferier og utveksling og slik vet jeg at det går fort når det først løsner.

Hvor vanskelig er disse konsentrasjonstestene og dette? Er det nok å ha normal konsentrasjon eller bør du være veldig flink?
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av TechLash
Hva som derimot er en stopper er Vgs karakterene + de meget gode engelskunnskapene man må ha. Kunnskapene mine er forsåvidt helt tipp topp, men er vel heller muntlig uttale jeg skorter på.
Vis hele sitatet...
Engelskprøven på opptaket er enkel, og du trenger ikke ha perfekt uttale heller, men du bør kunne snakke godt engelsk. Fagspråket, eller fraseologien som det heter, lærer du underveis.

Sitat av bobbo
Hvor vanskelig er disse konsentrasjonstestene og dette? Er det nok å ha normal konsentrasjon eller bør du være veldig flink?
Vis hele sitatet...
Du bør være fokusert og klare å konsentrere deg om akkurat det du holder på med der og da. Hvis man skal ta de innledende datatestene er det sikkert en god ide å ta massevis av nettbaserte "iq-tester" og sånne ting, selv om jeg egentlig ikke tror man kan trene seg opp til akkurat det man blir testet i. Noen av testene er også laga for å stresse deg opp, og da er det viktig å holde roen.
Generell studiekompetanse er must?
Ser det står noe om særskilt grunnlag også der.
Om man var syk og ufør under VGS og dermed ikke tatt alle fag, og har dokumentasjon på at det er grunnet sykdom, vil det kunne holde?
Hvilke sykdommer er diskvalifiserende?
Verneplikt gjelder vel ikke jenter?
Sist endret av vacant; 25. juli 2008 kl. 02:00.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av vacant
Generell studiekompetanse er must?
Ser det står noe om særskilt grunnlag også der.
Om man var syk og ufør under VGS og dermed ikke tatt alle fag, og har dokumentasjon på at det er grunnet sykdom, vil det kunne holde?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på det. Send mail til for sikkerhets skyld.
Sitat av vacant
Hvilke sykdommer er diskvalifiserende?
Vis hele sitatet...
Alle typer sykdommer som gjør at du plutselig kan falle om, som diabetes, epilepsi og andre fysiske hodeskader. Alkoholisme og narkomani godtas heller ikke.
Les mer på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20020618-0680.html
Sitat av vacant
Verneplikt gjelder vel ikke jenter?
Vis hele sitatet...
Nei, jenter trenger ikke å ha vært i forsvaret. Gutter må ha "avklart" verneplikta, altså enten avholdt, dimmitert, eller nekta. Det finnes f.eks flere tidligere sivilarbeidere i bransjen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager bumping av tråd, men dette virket interessant, så jeg oppdaterer.

Hvordan vil du beskrive jobben trådstarter? En annen her sa at det var variert. På hvilken måte? Er det mye rutinearbeid?

Jeg veit det er et idiotisk spørsmål siden det selvfølgelig varierer, men jeg spør allikevel: Hva er ditt inntrykk av den gjennomsnittlige flygeleder? Tørre kontorrotter, eller interessante mennesker? For tiden jobber jeg et sted der jeg er omgitt av mennesker som sliter med de sosiale antennene sine, og jeg har innsett hvor viktig det faktisk er med oppegående mennesker på jobben. Klarer du å svare på det? Takk på forhånd.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av bendiks Vis innlegg
Beklager bumping av tråd, men dette virket interessant, så jeg oppdaterer.

Hvordan vil du beskrive jobben trådstarter? En annen her sa at det var variert. På hvilken måte? Er det mye rutinearbeid?

Jeg veit det er et idiotisk spørsmål siden det selvfølgelig varierer, men jeg spør allikevel: Hva er ditt inntrykk av den gjennomsnittlige flygeleder? Tørre kontorrotter, eller interessante mennesker? For tiden jobber jeg et sted der jeg er omgitt av mennesker som sliter med de sosiale antennene sine, og jeg har innsett hvor viktig det faktisk er med oppegående mennesker på jobben. Klarer du å svare på det? Takk på forhånd.
Vis hele sitatet...
Det er variert arbeid i den forstand at man hele tiden kommer opp i nye situasjoner/konstellasjoner som gjør at man må improvisere. Men i det store og det hele dreier seg jo seg om mye av det samme. Man svinger på fly for å unngå at de kræsjer.

Det er skrekkelig vanskelig å finne likhetstrekk ved flygeledere og dette er noe vi har snakka endel om internt. Man finner virkelig alle typer mennesker med sterke personligheter, men det eneste vi kanskje har til felles er at man er bittelitt over snittet oppegående i topplokket. Sosiale antenner er veldig viktig. Hvis man har problemer med å gå overens med andre mennesker passer man ikke for jobben.
Hvor nøye er de på synet? er litt noob men jeg har 0,50 langsynt på begge øynene og det er 1 år siden jeg sjekket sist.

Uansett Genial tråd DonTomaso
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvor nøye er de på synet? er litt noob men jeg har 0,50 langsynt på begge øynene og det er 1 år siden jeg sjekket sist.

Uansett Genial tråd DonTomaso
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva sånne syns-tall betyr, men dette står på avinor.no:

Du må ha normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5 eller -6 dioptri, god hørsel og klar tale. Hvis du har vært igjennom synskorrigerende inngrep som laseroperasjon, kan ikke synet før inngrepet ha vært dårligere enn +5 eller -6.
Vet du hvordan de tester hørsel? Har tinnitus og rimelig sterkt nedsatt hørsel, uten at det er noe problem for meg i hverdagen, men kan det bli et problem for meg under opptak?
4 i snitt uten videre utdannelse? Hvorfor dro jeg paa universitet?
Et gjennomsnitt på 4,0 fra videregående skole er nemo problemo så lenge du jobber hardt! Selvfølgelig må du ha plettfri vandel, jeg vil ikke ha noen eks-bankraner til å styre flyet jeg sitter på!


Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vet ikke hva sånne syns-tall betyr, men dette står på avinor.no:

Du må ha normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5 eller -6 dioptri, god hørsel og klar tale. Hvis du har vært igjennom synskorrigerende inngrep som laseroperasjon, kan ikke synet før inngrepet ha vært dårligere enn +5 eller -6.
Vis hele sitatet...
Dette er styrken på hvor nærsynt eller langsynt du er. Om du har over 5+ i styrke så er du svært langsynt, og ser ikke en dritt nærme deg, som f.eks et tastatur. Har du langt under null er du nærsynt, og ser ikke lerrettet i en kinosal!
Sist endret av Krokodille; 4. november 2010 kl. 21:42. Grunn: Svarte på innlegg.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av deathrow Vis innlegg
Vet du hvordan de tester hørsel? Har tinnitus og rimelig sterkt nedsatt hørsel, uten at det er noe problem for meg i hverdagen, men kan det bli et problem for meg under opptak?
Vis hele sitatet...
Les her, under paragraf 17. Jeg kan ingenting om dette, men kanskje legen din kan svare på om du er innafor.
Så på air crash investigation en gang. Da ble en flygeleder saksøkt for flere drap siden et fly hadde styrtet. Var ikke bare hans feil. Så er vel en liten risk å være det også?
Sitat av robbi13 Vis innlegg
Så på air crash investigation en gang. Da ble en flygeleder saksøkt for flere drap siden et fly hadde styrtet. Var ikke bare hans feil. Så er vel en liten risk å være det også?
Vis hele sitatet...

Gi meg ET yrke uten risiko?
Sist endret av Krokodille; 4. november 2010 kl. 21:45. Grunn: Skreveleef.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Gi meg ET yrke uten risiko?
Vis hele sitatet...
Support/kundeservice jobb hvor man har hjemmekontor.