Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2039
Det er sikkert laget en god del tråder om dette her allerede men orker ikke å lete.

Det har seg slik at jeg gikk ut av ungdomsskolen i 2010 hvorav jeg ikke hadde vurderingsgrunnlag i 4 fag og eller 1'ere, 2'ere og noen få 3'ere.
Hadde også et fravær på: 72 dager, 143 timer

2010-2011 startet jeg på vgs men endte opp med å droppe ut pga personlige grunner. Fikk karakter i noen fag så slipper på en måte å ta opp engelsk, naturfag og gym.

2011-2012 startet jeg 1vgs på nytt i håp om å fullføre, havnet på media og kommunikasjon men synes dette fort ble kjedelig etter å leke med modelleire i 1 måned i strekk så jeg droppet ut igjen.

2014-2015 startet jeg igjen på 1vgs etter litt overtalelse ifra min daværende kjæreste, det varte ikke så lenge så jeg endte med å droppe ut nok engang.

Nå sitter jeg her egentlig med et enormt press.
Jeg har ikke utdanning eller jobb, får aldri svar på søknader jeg sender eller leverer og har kun hatt trøbbel med nav i det siste hvorav de ikke engang følger vedtakene de har satt om å betale husleien for meg til jeg får ordnet inntekt.

Har innsett at jeg har vært jævelig dum som ikke gadd å fullføre og jeg angrer stort på dette nå i ettertid.
Er 21, blir 22 i år og har ikke lenger ungdomsrett.

Det jeg tenkte på var å ta det som privatist men det jeg da støter på er at det er en 23/25 årsgrense på dette.
Er så lei av nav og begynner egentlig bare å bli mer og mer irritert over at jeg ikke kommer meg unna.

Så det jeg egentlig lurer på da er, hvilke muligheter har jeg egentlig?


Beklager for eventuelt rotete tekst og skrivefeil og takk på forhånd
Du kan jo begynne som privatist, og lese så mye du kan, og ta eksamner når du har mulighet. Om du er under støtte fra NAV allerede så kan du begynne å lese. Alle kan melde seg på eksamner, det koster noen hundrelapper, stryker du blir prisen dyrere neste gang.

Det er eksamner hvertfall to ganger i året, og man må melde seg opp noen måneder før eksamen skal taes.

Det er en start. Og det er en mulighet. Du kan jo også prøve deg på sånt jobbsøkerkurs? Det er vist litt dølt, men du viser NAV at du vil noe, og det er NAV veldig opptatt av. Desto mer du "gir" dem i form av engasjement desto mer er de villig til å støtte deg.
Allerede gått på det jobbsøkerkurset 5 ganger samt andre kurs de har uten at det var til noe hjelp.

Angående privatist har jeg lest mye om at man må være over 23 pga 23/5 regelen, stemmer isåfall dette eller har jeg mulighet til å søke før?
kjedelig streiting
Husk på at du må ha jobbet og/eller gått på skole i 5 år + ha ca 6 program-fag for å kvalifisere til 23/5 regelen. Den andre måten er å ta alle fagene(minus de du har) så det tilsvrarer VGS allmen som privatist og komme inn den vanlige veien.
Sist endret av legalize_it; 2. mars 2016 kl. 07:00.
Så jeg søker bare de fagene jeg mangler da eller åssen funker det?
Er så blank når det kommer til dette temaet x)
kjedelig streiting
Etter hva jeg vet så må du finne ut av fag du trenger, og deretter melde deg opp på privatistweb før fristen går ut for det aktuelle semesteret. Det du sikkert kan gjøre er å ta en telefon til din tidligere VGs og prate med en rådgiver der(de kan sikkert regelverket godt), evt. stikke innom en privatistskole som Sonans eller lignende å prate med rådgiver der.
Har sendt mail til oppfølgingstjenesten for å høre litt også.

Slik jeg ser det så mangler jeg vel egentlig bare norsk, matte og programfag (sistnevnte faller vel bort) tror jeg ettersom jeg har ståkarakterer i gym, naturfag og engelsk.
Ser privatistweb stengte innmelding 1 februar så da må jeg nok vente med det til september uansett.
Mitt råd; søk deg inn på VGS almenn og fullfør de tre årene, du trenger ikke ungdomsrett for å bli akseptert som elev ved VGS, bare finn en VGS som har kapasitet til å ta deg inn. Letteste måten å få gode karakterer på, eventuelt ta et knall år som privatist (meld deg opp ved Sonans, Frisvold, Akademiet, Bjørknes etc) og GÅ på alle forelesningene/timene. Finn deg en deltidsjobb ved siden. Søk deg så inn på bachelor -> master etc. Stikk på utveksling. Gjør noe skikkelig kult.
Du er fortsatt ung. Fullfører du alt du trenger (du bør se inn på ta hardere fag som fysikk, kjemi etc om du er interessert i det) til våren 2017 (ta de ekstra tunge fagene vår semesteret slik at du forhåpentligvis har vitnemål klart til jul), da kan du feks allerede søke deg til utlandet allerede for Bachelor. Pass på å få minst 5 i engelsk, da slipper du å ta IELTS eller TOEFL test for å bevise dine engelsk kunnskaper om du søker deg til utlandet.

Finn ut hva du vil etter VGS vitnemålet er i boks, slik at du vet hvilke fag du trenger for bachelor / master.
Jeg feks holder på med en mastergrad i spill i Amsterdam. Jeg er kul.

Obs obs.
Vær observant på deadlines, opptakskrav, viktige papirer, få deg et system, lag mapper etc, feks. "min framtid" hvor du putter inn linker til forskjellige bachelor studier/ masterstudier rundt omkring i verden du vil til. Hva er du interessert i, hva vil du jobbe med, hva finner du gøy, hvor i verden vil du bo? Verden ligger for dine føtter.

Lykke til!
Sist endret av kn^tte; 2. mars 2016 kl. 16:00.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Mitt råd; søk deg inn på VGS almenn og fullfør de tre årene, du trenger ikke ungdomsrett for å bli akseptert som elev ved VGS, bare finn en VGS som har kapasitet til å ta deg inn. Letteste måten å få gode karakterer på, eventuelt ta et knall år som privatist (meld deg opp ved Sonans, Frisvold, Akademiet, Bjørknes etc) og GÅ på alle forelesningene/timene. Finn deg en deltidsjobb ved siden. Søk deg så inn på bachelor -> master etc. Stikk på utveksling. Gjør noe skikkelig kult.
Du er fortsatt ung. Fullfører du alt du trenger (du bør se inn på ta hardere fag som fysikk, kjemi etc om du er interessert i det) til våren 2017 (ta de ekstra tunge fagene vår semesteret slik at du forhåpentligvis har vitnemål klart til jul), da kan du feks allerede søke deg til utlandet allerede for Bachelor. Pass på å få minst 5 i engelsk, da slipper du å ta IELTS eller TOEFL test for å bevise dine engelsk kunnskaper om du søker deg til utlandet.

Finn ut hva du vil etter VGS vitnemålet er i boks, slik at du vet hvilke fag du trenger for bachelor / master.
Jeg feks holder på med en mastergrad i spill i Amsterdam. Jeg er kul.

Obs obs.
Vær observant på deadlines, opptakskrav, viktige papirer, få deg et system, lag mapper etc, feks. "min framtid" hvor du putter inn linker til forskjellige bachelor studier/ masterstudier rundt omkring i verden du vil til. Hva er du interessert i, hva vil du jobbe med, hva finner du gøy, hvor i verden vil du bo? Verden ligger for dine føtter.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Dette er et slikt type svar jeg håpet på
Har sånn halveis funnet ut hva jeg vil drive med, er bare det å holde seg til det istedenfor å bli distrahert hele tiden som er litt vanskelig
Fra jeg var veldig liten av har jeg alltid ment at Norge ikke er landet for meg, synd men sant.
Har tenkt tanken på å søke vgs igjen, men det er lite fristende å være 5-6 år eldre enn resten av klassene liksom
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Finn deg en "drittjobb" og kanskje det er med på å motivere deg nok til å fullføre skolegang. Dette er noe NAV hjelper deg med hvis du spiller kortene dine riktig. Når du har tryna såpass mange ganger som du har gjort kan det kanskje lønne seg å prøve noe nytt. Viser du NAV at du kan holde på en jobb en viss periode, kan det hende at de sponser skolegang for deg også. Er du virkelig motivert til å gå skole og er rimelig sikker på at du vil fullføre, snakk enten med NAV om mulighetene dine eller ordne time til en eller annen skolerådgiver.

Gjør det du føler er lurest, men tenk litt tilbake til de forrige skoleårene der du har droppa ut. Er det noe nytt som tilsier at du denne gang skal klare og fullføre?

Btw, å være gamlere enn resten.. 30++ her og går om skolen. Vet av folk på 40+ også som går på skole med 20-åringer. Men kanskje verre når man er 20+ sammen med 16-17 åringer..

Snakk med NAV eller en rådgiver.
Sist endret av bipbapbop; 2. mars 2016 kl. 17:46.
Aller først, hadde jeg fått meg en drittjobb hadde jeg tatt den på strak arm, de siste 4-5 årene har jeg søkt på minst 500 stillinger tilsammen, det er kanskje 2 av de jeg får som svar at ''beklager vi valgte ikke deg'' eller noe slikt.

Samtidig når det kommer til nav så er utdanning, jobb og kurs noe jeg har pushet intenst på siden jeg startet hos nav, til nå har jeg enda ikke fått noen form for hjelp til noe av det annent en det samme jobbsøkerkurset gang på gang på gang.
Greia med nav her er at saksbehandleren jeg har fått ikke kan jobben sin.
Fikk et vedtak om at de skulle hjelpe med husleie til jeg fikk inntekt og det gikk greit kun de 2 første månedene, etter det har de betalt ut 1500kr av 5500 til husleie.
Saksbehandleren min svarer heller ikke på tlf eller mail og iløpet av de siste 4 mnd, starter mnd 5 nå, så har jeg fått snakket med han 1 gang igjennom ei som jeg engang var på kurs hos som måtte ringe han og be han ringe opp hu igjen.

Har sendt 4 klager på han pga manglende veiledning, husleie osv uten at det hjelper.
og i tilegg til det så blir jeg sendt frem og tilbake mellom 2 nav kontorer fordi begge kontorene mener det andre kontoret skulle betale for etablering.

Jeg ser ikke på nav som noe form for hjelp, for meg har nav gjort mere skade en de har hjulpet.

Tro meg, komme meg ut av det drittsystemet er noe jeg har ønsket lenge, men det er litt vanskeligere en å bare melde seg ut å gi faen, må jo trossalt ha mat og drikke. selvom det er så vidt jeg får i meg noen form for næring med 1500kr i mnd.

Btw, å være gamlere enn resten.. 30++ her og går om skolen. Vet av folk på 40+ også som går på skole med 20-åringer. Men kanskje verre når man er 20+ sammen med 16-17 åringer.
Vis hele sitatet...
Jeg føler det at for meg å gå i en klasse med 15-18 åringer kan bli vanskelig, hadde det når vært feks 20+ så hadde det vært nok vært lettere ettersom folk flest i 20 årene begynner å bli ganske voksne i hodet.
Mye lettere å lære i et voksent miljø føler jeg, ettersom disse elevene gjerne kommer rett ifra ungdomsskole og mobbing og bråking i timene er hverdagslig kost.
Hei! Dette har ikke så mye med denne tråden å gjøre, men jeg lurer på hvilke rettigheter elever med "dublinstatus" eller endelig avslag på asylsøknaden deres har på vgs. Er det slik at de også har ungdomsrett selv om de egentlig er på vei IT av Norge? Nasjonalt er det slik at hvert fylke velger om de ønsker å ta dem inne eller ikke og da lurer jeg på hav Oslo gjør? Takk for svar!
Jeg har vært i dine sko, jeg sto selv uten vitnemål etter utgangen av vgs i 2010. Jeg valgte å reise, og jobbe litt utenlands fordi det var lettere å få jobb utenfor norges grenser.
Når jeg vel kom hjem tok jeg kontakt med veileder på min gamle VGS. Det hjalp meg veldig! Vi så på fagene jeg hadde, og læreren viste meg hvilke fag jeg kunne "bytte ut" de jeg hadde strøket med. Plutselig hadde jeg oversikt over mine valgmuligheter. Anbefaler deg virkelig å gjøre det.

Så ble det til at jeg tok ett fag som privatist. Ett draw-back med dette er at det er fryktelig dyrt å få undervisning. Akademiet/sonans/bjørknes tar ca. 10k pr. fag du ønsker å få undervisning i. Jeg tok også ett fag på egenhånd. Da meldte jeg meg opp til eksamen via søknadsweb, og koster ca. 1k pr. eksamen du melder deg opp til. Deretter kjøpte jeg boken min gamle VGS. brukte i faget og leste igjennom og tok noen stikkordsnotater for hvert kapittel. (Fikk foressten 5'er i dette faget. Det er faktisk ikke så tungt/vanskelig som det føles før man setter i dag).

Selv om du ikke tenker å ta høyere utdannelse vil jeg anbefale deg å ta vitnemålet og søke deg inn på ett studie. Google litt på forskjellige studier, og se etter opptaks-snittet fra fjord-året. Dette gir deg en pekepin på hvor det er fornuftig å søke.
Du vil (kanskje) bli litt mer motivert ved å forsøke å begynne på et studie, og møte nye spennende mennesker. Om ikke, så er det faktisk mye lettere å få jobb når du sier du er student.
Så har du en "fot innenfor" i en bedrift

PS. hadde masse fravær på VGS jeg også. Og dårlige ordens og Atferds(?) karakterer. Men ingens som bryr seg om det så snart du har en for innenfor et studie
Sist endret av Splifferella; 4. mars 2016 kl. 22:39.
True phreak.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har tenkt tanken på å søke vgs igjen, men det er lite fristende å være 5-6 år eldre enn resten av klassene liksom
Vis hele sitatet...
Det går så fint så. Jeg var i en liknende situasjon for mange år tilbake. Jeg brukte to år på å ta igjen det jeg manglet fra VGS (jeg jobbet ved siden av), og kom meg inn på siv.ing. studier på NTNU. Graden er i hånd (med meget gode resultater), og jeg er i full jobb nå, så det viser at det går an å ha høye ambisjoner (og oppnå dem) selv om man ikke har det beste utgangspunktet.

Om du ikke ønsker å bruke 70-80k på privatistskoler som Sonans og Bjørknes kan et alternativ være å vurdere en friskole (koster rundt 20k/året) eller vanlig VGS for å ta de tunge fagene (Norsk, matte, fysikk), og så ta de lettere fagene (historie, religion, etc.) som privatist. Det vil du spare mye penger på. Jeg snakker av personlig erfaring her: Sonans funket ikke for meg i det hele tatt, og var stort sett bortkastede penger. Friskole + privatisteksamener mens jeg var i full jobb (stort sett på kveldstid) funket fjell, derimot.
Sist endret av Orph; 5. mars 2016 kl. 05:44.
Ta heller utdanning når du har funnet hva du brenner for, dessverre er det mange i dagens samfunn som tar utdanning for penger/hva andre vil.
Ja jobb marked er hardt, men anbefale at du driter i nav.no sine ledige stillinger, heller knekk hauet ditt og tenk hvor du skal gå innom.

Vi i 2016 slåss om dritt jobber, men heldigvis er mange av dem nav lurker ! Vet om 2 bedrifter i Alta som leiter internt etter fast/deltid.
Jeg spurte dem hvorfor de ikke legg det ut offentlig svaret; Fordi vi vil ikke ha nav folk som slenger føttene på bordet, men dem som gjør innsats og kommer fysisk innom.

Mye av årsaken er at de som legger ut offentlig blir ddoset med søknader og cv
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Har tenkt tanken på å søke vgs igjen, men det er lite fristende å være 5-6 år eldre enn resten av klassene liksom
Vis hele sitatet...
Det er seriøst ingenting. Ingen kommer til å bry seg.

Hvis du skal gå privatistveien burde du ta deg tiden til å finne ut hva du vil først. Ellers kan du brått ende opp med å sløse bort mange penger hvis du mister motivasjonen underveis. Du har goooood tid