Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7115
jeg har bare set ringenes brorskap og lurer på om det er andre enn meg som synes at den er bra?
hvis du absolutt skal være bilbo baggins på norsk, så værsågrei og hvertfall skrive det riktig. "lommelun".
den er grei...
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Hvorfor heter han lommelun på norsk? Det høres ut som noe man finner under forhuden
Det er vel nok et eksempel på våre kjære oversetteres påfunn.. .
han har hett det helt fra de første norske oversettelsene av LOTR, så da var det visstnok naturlig at han het det når filmene skulle tekstes til norsk og.
filmen er ikke bra, orde "bra" er for svakt liksom! Mer; fantastisk, utrolig, ubeskrivelig!!!

Men også Two Tower`s er kongelig da!
Filmen er bra... boken er fantastisk!
original reprint
xaff's Avatar
Et handle er et handle og mer offtopic enn å kommentere andre folks handle kommer du ikke.

Jeg har til dags dato bare lest Hobbiten og noen kapitler inn i Ringens Brorskap, får jo nesten aldri tid lengre. Den første filmen rocket og det gjør nok den andre også. Hobbiten owns, blir de å lage film av den også?
filmen er fantastisk boken er bedre....
Boken er fet, men den er laaaang og tung...filmene eier!!gleder meg til den tredje og siste del kommer!!
Bøkene har jeg aldri lest, alt for kjedelig.

Filmene var bra, men faen ikke _så_ jævla bra som alle skal ha det til. Noen folk får det til å høres ut som de er de beste filmene som noen gang er laget
Eni der...syntes ikke at eneren hva så fet, den var grei nok, men har sett bedre...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Filmene var bra, men er litt oppskrytte etter min mening.

Daft--: Er bøkene kjedlig? Jaja, det er jo også en måte å si det på. Har du noengang begynt på en av bøkene? Nei, sikkert ikke. Du har med andre ord ikke peiling på hva du snakker om. Les the Hobbit, Lord of the Rings, Silmarillion, Book of Lost Tales og History of Middle Earth-serien, og sjekk om du har samme mening da...
Filmen er heilt rå bra! Helt ubeskrivelig kul!! Døds bra laget!!! En av de aller beste filmene jeg noen gang har sett http://www.smilies.nl/happy/xyxthumbs.gif
Bøkene er de beste som noengang er skrevet, og i vår teknologiske alder, er det jo nødt til å bli beste film ut av disse bøkene Jaffal beste jeg har sett, men boka er fortsatt bedre enn filmen!
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Opprinnelig postet av Daft--
Bøkene har jeg aldri lest, alt for kjedelig.

Filmene var bra, men faen ikke _så_ jævla bra som alle skal ha det til. Noen folk får det til å høres ut som de er de beste filmene som noen gang er laget
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis tidenes to beste filmer. Om man legger alt sammen.
Synes ikke de kommer nært de beste filmene som er laget

Og jeg begynnte å lese på den første ringenes herre boka (husker ikke navnet) og etter å ha lest ca: 200 sider hadde det nesten ikke skjedd noe intresangt, artig eller spennende. Og da synes jeg de er dårlig når det ikke er noe tøft som skjer på 200 sider.

Sikkert en sammenheng om du leser alle bøkene, men hvem gidder det når de er så lang og så gørr
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
En ting de burde ha tatt med i Ringenes Brorskap filmen må ha vært historien i The Old Forest med Tom Bombadil.

edit: Daft-: Næhei, de 200 første sidene inkluderer jo Old Forest, Bree og turen til Rivendell. Ikke kjedelig det.
Opprinnelig postet av Gusto
En ting de burde ha tatt med i Ringenes Brorskap filmen må ha vært historien i The Old Forest med Tom Bombadil.
Vis hele sitatet...
Blæh.
Tom Bombadil er den desidert kjedeligste delen av boken. Jeg er bare glad de kuttet han, og dessuten glad for at de kuttet alle sangene som er rundtom i boken

Uannsett;
Har det ikke vært en drøss med tråder om dette emnet, eller husker jeg feil?
[quote]Opprinnelig postet av Gusto
[b]En ting de burde ha tatt med i Ringenes Brorskap filmen må ha vært historien i The Old Forest med Tom Bombadil.

Greit nok at det hadde vært gøy å sett Tom Bombadil på film, men det ble ikke med i filmen på grunn av at det har ingen betydning for filmens utvikling.
trident, true...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Tom Bombadil er tøff. Greit nok at han ikke er så viktig for selve handlinga, men jeg syns likevel at han burde blitt med.
aybara: så sant
Opprinnelig postet av mia
han har hett det helt fra de første norske oversettelsene av LOTR, så da var det visstnok naturlig at han het det når filmene skulle tekstes til norsk og.
Vis hele sitatet...
hva det ikke "sekker" eller noe slik?
det gamlingen sa... og han har lest den gamle norske boka..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
I en versjon av Hobbiten, som er oversatt av to forskjellige personer, heter han Bilbo Sekker. I en annen versjon (oversatt av samme fyrn som har oversatt Ringenes Herre, og som har/hadde et eller annet verv i Arthedain) heter han Bilbo Lommelun. Personlig liker jeg ingen av disse oversettelsene. For de som er interessert, så finnes det to oversettelser av Lord of the Rings, den vanlige (Ringenes Herre), og en heller dårlig en, som heter "Krigen om ringen" (anbefales ikke å lese med mindre man vil ha et eksempel på hvordan en bok ikke skal oversettes...).
Better than thou.
Uansett mener jeg navn ikke bør oversettes, no mather what. Menne, topic a. :]
OnTopic: Filmen er bra:~)

Opprinnelig postet av Carlo
Uansett mener jeg navn ikke bør oversettes, no mather what. Menne, topic a. :]
Vis hele sitatet...
OffTopic: Nei, ingen navn burde oversettes.

[edit]
Hvis navnet til Harry Potter hadde vært oversatt til norsk i samme stil som resten av navnene i boken, så hadde han vel blitt kalt Harald Keramiker
Sist endret av trident; 27. desember 2002 kl. 17:21.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo
Uansett mener jeg navn ikke bør oversettes, no mather what. Menne, topic a. :]
Vis hele sitatet...
Jeg klarte ikke å holde meg on topic.

[14:10:27] <gusto> det er teit med bilbo lommelun
[14:10:28] <gusto> f. eks
[14:10:31] <maih> sto i butikken og leste litt, de er bra oversatt
[14:10:33] <maih> utenom navn
[14:10:34] <maih> ja
[14:10:35] <gusto> munti istedenfor merry
[14:10:36] <gusto> og sånt
[14:10:37] <maih> og vidvandre
[14:10:41] <gusto> ja
[14:10:41] <maih> istedet for Strider
[14:10:59] <gusto> jeg er glad for at Frodo ikke heter Frode, hehe
[14:11:02] <maih> hehe
[14:11:03] <maih> ja
[14:11:14] <maih> syns ikke at det skal være nødvendig og oversette navn
[14:11:18] <maih> man gjør jo ikke det i andre filmer
[14:11:28] <maih> utenom harry potter
[14:12:34] <gusto> enig.. bondevik heter ikke farmercreek hvis han blir snakket om på cnn liksom
[14:12:41] <maih> hahahahaha
[14:12:47] <maih> så jævla bra
[14:12:53] <maih> jeg sitter og ler her nå asså
[14:13:01] <gusto> hehe
Jo, som zadaz\ sier het bilbo sekker til etternavn i de første oversettelsene av boken.
Opprinnelig postet av Xaff
Den første filmen rocket og det gjør nok den andre også. Hobbiten owns, blir de å lage film av den også?
Vis hele sitatet...
Det er liten sjanse for at det blir film av the Hobbit.. Herr Jackson er visst temmelig fed up av LOTR etter å ha laget tre filmer på en gang.
Det er også noe rettighets-kluss inne i bildet. Lisensen for LOTR omfatter ikke the Hobbit. Rettighetene til å lage film av the Hobbit eies av et annet selskap. Dessverre...
Hadde noen folk lagd The Hobbit, hadde den sugd 2k! Det er jeg sikker på.
lakabrent, xaff og dweep, det er jo laget film om hobbiten, men den er gammel og tegnefilm.

synes filmene får for mye oppmerksomhet(?), enn hva som er bra for den, men bøkerne er gode.

joffe: bøkerne er bedre enn filmen, selv om de tar tid.

synes også alt for mange ting blir misforstått(?) i filmene, små detaljer men allikevel viktige.(bilbo har skjegg ect...)

hvis dere ikke liker oversettelsene på norsk, så les den på engelsk, den er bedre da
Sist endret av Gabbler; 28. desember 2002 kl. 20:49.
Better than thou.
Forresten så får filmen det til å virke som om Gandalf kommer tilbake en dag etter han har dro fra Frodo i begynnelsen mens det egentlig var mange mange år, en 30-40 mener jeg å huske..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo
Forresten så får filmen det til å virke som om Gandalf kommer tilbake en dag etter han har dro fra Frodo i begynnelsen mens det egentlig var mange mange år, en 30-40 mener jeg å huske..
Vis hele sitatet...
Jeg mener å huske at Frodo var 40 - 50 eller noe slikt når de reiste fra Bag End. Men han så ut som han var 30, ettersom han fikk ringen av Bilbo på hans 30årsdag og Bilbos 111årsdag.
carlo og gusto: han fikk ringen da han var 33 år gammel og gandalf kom tilbake 13 år etter (tror jeg)
tar turen til mordor et helt århundre eller? på filmen virker deg jo maks som en 2 uker på mallorca...
Opprinnelig postet av Dweep
Hadde noen folk lagd The Hobbit, hadde den sugd 2k! Det er jeg sikker på.
Vis hele sitatet...
fint for deg, de vurderer faktisk å lage denne. jeg tror faktisk den kan bli bra pga. da forstår man de andre filmene mye bedre...




hvor gammel er egentlig frodo i løpet av filmene?
Føler liksom at Hobbiten, Ringenes Herre og Silmarillion er tre grader for interesse. Hobbitten er uanstrengt, lett lesing. Ringenes Herre er interessant og fengende, mens Silmarillion er interessant, men et helt tiltak.

Elsket den nye filmen. Det finnes faen ikke ord på norsk som beskriver hva jeg følte under filmen. Var oppriktig trist når filmen var ferdig fordi jeg måtte gå ut..... den eneste delen av meg som følte at det var tre timer var blæra........

Forresten, de som ikke likte filmen(e), liker sikkert ikke boka heller. Har noe å gjøre med hvordan du kan leve deg inn i historier og følelser. Dess bedre, jo mer interessant....... (no flaming; dette er dokumentert shit)....
One of the good guys
2rs1's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo
Forresten så får filmen det til å virke som om Gandalf kommer tilbake en dag etter han har dro fra Frodo i begynnelsen mens det egentlig var mange mange år, en 30-40 mener jeg å huske..
Vis hele sitatet...
Minns det tok tre år før Gandalv kom tilbake etter festen for at det så tok 40 - 50 år før frodo dro ut på sin vandring,
Ringenes herre er en utrolig film som ikke kan beskrives!
ringenes brorskap er litt bedre en to tårn. p.g.a at den forteller mere historie! Boken er også konge........ den er helt fantastisk.
er det noen som vet hvor lang Atter en konge blir? den må bli sikkelig lang forde at i boken er de kommet mye lengere enn de var kommet i filmen!!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
De har iaffal lagt til ting i 3'ern, som ikke er i boka
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
De har iaffal lagt til ting i 3'ern, som ikke er i boka
Vis hele sitatet...
Ja, men det har de i de Ringenes Brorskap og To Tårn også.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hmm alvorlige ting? Leste iaffal at de hadde lagt til personer i 3'ern
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Hmm alvorlige ting? Leste iaffal at de hadde lagt til personer i 3'ern
Vis hele sitatet...
Feil og tabber
ganske artig side
Ingen disser noen her
Til dere som sier at "Tom Bombadil" ikke har noen særlig betydning for handlingen i "Ringenes Herre" har jeg bare en ting å si; Hadde det ikke vært for han så hadde boken endt svært tidlig og "Frodo" og "Sam" hadde vært døde!
One of the good guys
2rs1's Avatar
Synes å huske at jeg leste noe for lenge siden, på filmlisten eller no, om at slutten på 3'ern ikke skulle være lik boka. Mange syntes visst at slutten var et nederlag eller no, derriblant Jackson, så de forandret slutten litt, tror jeg.

Adresse:
### NOEN SPOILERS ###
http://www.filmlisten.no/cgi-bin/vis...39613181612552

Peter Jackson og hans medskribent Fran Walsh var faktisk enig i dette. Og som de kommenterte; ”there won’t be a downbeat ending, cause it isn’t there”. Med andre ord har de valgt å overse den faktiske slutten i boka, og vil sannsynligvis heller konsentrere seg om det som skjer med de forskjellige karakterene etter Saurons fall. En fan spurte om de da heller ville bruke det som står i tillegget, men dette ville de selvsagt ikke svare på. Teamet var redd at kontinuiteten i historien ville fått en stor knekk om den faktiske slutten ble beholdt
Vis hele sitatet...
Så det blir en slutt de kan lage en ekstra film eller syv til...

Det blir ihvertfall en skikkelig nedtur da.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av DarkStaar
Til dere som sier at "Tom Bombadil" ikke har noen særlig betydning for handlingen i "Ringenes Herre" har jeg bare en ting å si; Hadde det ikke vært for han så hadde boken endt svært tidlig og "Frodo" og "Sam" hadde vært døde!
Vis hele sitatet...
Hvis man først hopper over "Tom Bombadil" hopper man jo selvfølgelig over hele dyssehaugene, men en venn av meg (en LOTR-freak) fortalte meg at det sverdet merry(eller pippin?) finner i dyssetrollets grotte, var en av de få sverdene som kunne skade heksekongen(nazgûl-kongen)(Og ja jeg veit at eowyn dreper han og mannehånd og det greiene, men merry skader ham også...) jeg kan ikke bekrefte dette på noen måte men han kameraten har left lotr og silmarillion og alt det der masse ganger så det kan jo hende at det stemmer...

Forresten kan jeg tilføye at Hobbiten som tegnefilm suger så inn i helvete at den burde forbys ved lov, Orkene ser ut som fisker og alvene ut som trær.

Dette var jævlig offtopic men det har jo denne threaden vært lenge...