Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2121
Som elev i den norske skolen i elleve år føler jeg meg ganske skikket til å ta opp denne problemstillingen, da jeg har en del erfaring og enda er i det så minnene ikke har tatt over for opplevelsene.

I flere år av mitt skoleaktive liv har jeg vært engasjert i elevråd, senest i år som nestleder i elevrådet på den videregående skolen jeg går på. Elevrådet gjør en kjempeflott jobb og ledelsen hører på hva vi har å si. Elevdemokratiet på skolen er på topp i fylket, det samme med trivsel. Skolen jeg går på er en tverrfaglig skole med både ST og YF på ett relativt lite område. Det gjør skolen vår ganske spesiell og trivselen ved skolen enda mere imponerende.

Allikevel merker man mye mistrivsel og aversjoner mot skole. Mange dropper ut av skolen eller lar være å følge med, og havner da bak alle andre. Denne trenden har i forhold til det jeg har observert økt de siste årene. Virkelighetsfjerne lærere, altså lærere som ikke har noe begrep på hvordan det er å være elev eller hvordan man skal møte elevene gjør ikke det hele noe stort bedre. Ei heller det faktum at mange elever sitter på stoler som ødelegger ryggen totalt. De fleste er helt likegyldig til de to siste problemstillingene når det kommer til å ta ansvar og klage formelt. likevel klager de til hverandre om det.

Hvordan kan vi bekjempe denne likegyldigheten, få lærerne mere engasjert i elevene og stolene mere ergonomiske?
droppet ut av skolen da jeg har en "do it all tomorrow" innstilling.. + at jeg var shit kid : /
Edit: I mitt tilfelle hadde det ingenting med lærere eller stoler å gjøre
Sist endret av iGnome; 30. mai 2011 kl. 18:44.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Den kan ikke bekjempes. Ledelsen lytter bare, de gjør ingen ting med det. Er du heldig får du en moralprek.
Også ett interessant spørsmål: Har du droppet ut av skolen? Hvorfor?
Jeg vil gjerne ha utdypet hvorfor du mener- og hvordan lærerne dine fremstår virkelighetsfjerne.
Så du vil ha mer á barneskolen på vgs?
Hvor lærerne er mye mer påpasselig på at elevene følger med, gjør lekser, o.l?
Bedre stoler kan jeg skjønne, for å få det er det bare å engasjere elevene til å klage offentlig, få noen med faktiske ryggplager til å få dette bekreftet av en lege. Om det i realiteten er så ille.

Skal være enig i at noen lærere jeg har hatt oppigjennom årene skulle heller vært forelsere på universitet/høgskole, men jeg har også hatt noen som burde vært barnehageassistenter.
Hadde ikke takket nei til bedre stoler når jeg gikk på skolen.. De er helt forferdelig å sitte på 7-8 timer hver dag!
Jeg ser hvor du vil, og angående lærerne så har du dels rett, men det er helt feil å ikke vinkle dette like mye mot elevene. Nå tenker sikkert mange av dere; WHAAAT? Elevene?? Alt er jo lærerne sin feil.. Men jeg sitter på en helt annen erfaring:

Jeg har nå gått 13 lange år på skole. Jeg går nå en yrkesfaglinje hvor vi har den beste læreren man kan ha. Han er ingeniør, men fortsatt veldig forståelig i timene. Han går ned på vårt nivå for å lære bort, og dette skulle vi kanskje tatt forgitt, men sånn er det ikke i norges land og rike i dag. Jeg har hatt lærere som har vært mer professor enn lærer, og lærere som har en mindre inteligens enn det jeg selv har..

Når dette er sagt, så går jeg i en klasse hvor sikkert 70% ville strøket ved en fagprøve, ingen bryr seg, enda læreren er som jeg beskriver over.. Elevene stiller seg helt likegyldige, virker ikke til å bry seg om at det er utdanningen deres. Og kanskje enda værre; Hele klassen kom inn på 1. valget. Så ingen er der mot sin egen vilje.. Om man skal kunne kalle det det.
Det er jo generelt sinnsykt og putte unge mennesker i ett rom og tvinge de til å sitte 6-8 timer, 5 dager i uken, tvinge de til og lese noe som en annen person har bestemmt skal bli lest og dermed kalle det utdanning.

Og det er nok ikke bare elever som er oppgitt men mange lærere også. Med mange mennesker med veldige forskjellige personligheter og meninger blir det mange måter og utrykke sin frustrasjon på. Både lærere og elever

Utdannings systemet vi har idag kunne vært så annerledes og så mye bedre på alle mulige måter.
Men gammle vaner vond og vende. Når flertallet snakker så blir ting gjort.

Send ett skriftelig brev fra klassen eller ikke minst skolen, eller flere skoler hvis du har mulighet. Så mange underskrifter som mulig. Kopier brevet, send det til Rektor, alle som har med utdanning og gjøre, politikere osv(Sett deg ett mål og send til 20-50stk, ordet må jo komme fram hvor det har betydning engang).
Uansett om det er en "små" ting som harde stoler. Si at det gjør flertallet av elevene ukonsentrert og det påvirker skolegangen bevisst.
Skjer det ingenting så bare send brevet til alle igjen, 1 gang i uka helt til du har ett svar(Gjør du det lover jeg deg du får tilbake melding)


Hadde jeg vært personen jeg er idag når jeg gikk på skolen skal jeg love at jeg personlig skulle skaffet endringer og vet akkurat hvordan jeg skulle gått fram for og få det saklig gjort også. Men nå som skolegangen er ferdig for lengst er det vannskelig og putte foten inn hvor den engang var. Desverre var jeg for uvitende og skjenert av de voksne når jeg gikk skole...
Sist endret av Sigurd4u; 30. mai 2011 kl. 22:01.
Går siste året VGS selv, så er vel også skikket til å snakke om stoler og lærere... Vi begynner med stolene; har du sett kroppsholdningen til mange som går på VGS? De henger med ryggen og sitter krumrygget. Vi bruker de standard skolestolene, og jeg har aldri hatt et problem med disse, fordi jeg sitter ordentlig og ikke henger over pulten eller lager sitter med rumpa ytterst på kanten og skulderbladene på toppen av ryggen (krumrygget). Å lære elevene å sitte er faktisk beste løsning. Ryggen har ikke vært igjennom en evolusjon de siste 50 årene, og jeg har aldri hørt at det var et stort problem før, jeg velger å anta det er hvordan folk sitter som har endret seg.

Lærere som forstår elevene bedre... snu på flisa. Man er på skolen for å lære, og det er det som er lærerens jobb, nettopp å lære bort. Hvorvidt de er gode eller ikke ser jeg ikke som relevant i diskusjonen, men det er et stort problem der og. Alt fokuset på at hvert enkelt individ skal passes på så til de grader er en bjørnetjeneste for elevene. De som vifter mest med sine rettigheter på skolen er også de som forsømmer sine plikter mest.
Sist endret av Xasma; 30. mai 2011 kl. 22:11.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Utdannings systemet vi har idag kunne vært så annerledes og så mye bedre på alle mulige måter.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype?


Slik jeg ser det er ikke hovedproblemet utdanningssystemet, men holdningen til den enkelte elev. Jeg kjenner selv flere som sier de ikke orker å gjøre noe på skolen, fordi de synes NAV er et bedre alternativ når de blir over 18 enn det å jobbe seg gjennom YF, for så å bli lærling med luselønn. Det skal også sies at enkelte fag ikke er så relevant til utdanningen de tar, som f.eks. norsk på YF. Hva har diktanalyse å gjøre med bilmekanikk? Norsk som språk er selvsagt viktig å ha inne i læresystemet, da alle må kunne å skrive tekster som lar seg lese.

Kan nevne at jeg selv er ferdig med VG3 Studiespesialiserende om et par uker, og kan ikke si jeg har noe imot det systemet vi har i dag.
Sist endret av Moorater; 30. mai 2011 kl. 22:18.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Man er på skolen for å lære, og det er det som er lærerens jobb, nettopp å lære bort..
Vis hele sitatet...
Nja, er ikke helt enig der. VGS er ikke et krav, og folk velger om man skal gå der. Du får til og med velge linje som du syns passer best for deg, da burde du også stå til ansvar for egen læring.

Selvfølgelig skal lærerne hjelpe deg igjennom temaene, når lærerne bare sier "det finnes svar på Internett, se der" (noe en lærer hos meg gjør) så skjønner jeg at folk blir irritert.

De stolene vi har på skolen er faktisk ikke så aller verst, de fleste har puter. Mye bedre enn u.skole stolene.
Sitat av Moorater Vis innlegg
Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
Vell la oss bruke sunn fornuft. Ble vi født for så bli pakket på skole i 10-20 år for så og ha ett karriære valg? Som du skal da følge til kroppen jobber på de siste pluggene og er på kanten til og tippe over, da får du pansjonen,. Det er her deprisjonen kommer inn for en stoooor del av befolkningen. Skole, jobb, dedikasjon, pen bil, bra hus og gode penger men fikk du noen gang nyti tia? Fikk du noen gang opplevd værden bortsett fra en spania tur i året, eller sosialisert med bekjennte rundt deg eller fra andre land? Utfyllt dine drømmer? Vet du i heletatt hva dine drømmer er?
Virker ikke så veldig naturlig for min del.

Og det er jo noe drastisk galt i samfundet når folk har den tanken "fuck skolen jeg går heller på NAV enda det gir meg knapt med penger til og overleve" Du har blitt så lei av det mønstret du går i at du bare gir faen i deg selv og framtiden din og aksepterer at du faktisk går på automodus uten framtidige håp om noen god finans eller store matrialistiske gleder.

Okay vi har noen mennesker som mestrer skolesystemet perfekt og blir gode politikere, leger, advokater eller andre høye utdanninger. Disse vet som regel i en tidlig alder eller blir opplært av fammilie til at hvis du ikke fullfører dette mønstret så blir du ett null i samfundet, du er ikke værdt noe og du kan ikke ha en framtid med masse matrialistisk tull. Frykt blir omgjort til slaveri for hjernen din. Du må fullføre dette, gjør hva enn du kan for og komme deg ut av skolen med gode karakterer. For og deretter leve på statusen eller den gode lønna. men enda er du en slave for jobben og kan ikke leve livet til det maximale. Du er bundet til noe som du føler deg presset til og bli ved. Hvis ikke er jo all tiden du dedikerte til skolen bortkastet?
Enda hvis du er missfornøyd med jobben eller situasjonen tvinger du deg selv til og bli, hva annet skal du gjøre? Er bare og ri det ut til pansjonen og håpe at du får nyte livet da...

Jeg sa allerede til mine foreldre i 4. klasse at jeg synes skolen var rar. Det var alt for mye unyttig pakket inn i timene, for mye vas og tom lærdom. Dette var tid jeg kunne fint bruke på andre ting men hadde ikke mulighet, dette ga meg kjedsomhet og jeg endte med og følge mindre med på skolen.

Skole tiden er for lang.
Sosialisering og ikke minst reising vill gi deg x antll ganger mere lærdom enn noen form for skolebenk. Du får ikke bare lærdom fra boken men livslærdom iform av praksis.
Jeg mener praksis bør brukes myyyyye mere i skole gangen og minimalt av bøker og tavle undervisning, samtidig som skoledagene bør være max 3 timer obligatorisk pr. dag til en person er myndig nok til og bestemme over seg selv og deretter kan kaste seg inn på hardere studering hvis de selv vill. Hvis praksis undervisning hadde blitt gjennomført i den grad jeg mener ville alle vært mere enn voksen nok i en alder av 18 til og kunne tatt saklige og framtidige valg. Noe de fleste ikke er istand til idag..

Dette er nå bare min mening...
Sist endret av Sigurd4u; 30. mai 2011 kl. 23:48.
Jeg er blitt truet med kniv av læreren min og blitt sparket en pult over engang, kontra dette så gikk jeg faktisk ut med beste karakterene i klassen. Så det blir litt hva en gjør det til selv. Ganske sykt og tenke på igrunn, vi måtte sitte igjen etter skolen var ferdig fordi læreren vår trodde vi var gjengmedlemmer pga vi brukte bandana og caps innendørs. Her er det faktisk snakk om VGS!
Eneste grunnen til at jeg ikke har droppet ut er selvdisiplin. har at mange lærere som jeg irriterer meg grønn over.

Der jeg går nå, har vi noe som de tør å kalle kontorstoler, men de er ikke gode å sitte i hverken i "optimal sittestilling" eller i typisk slapp elevstilling. De som har papir på vond rygg får "gode stoler", men ikke like gode som den man vanligvis har hjemme. Generelt er det drittkjedelig å gå på skolen.

Jeg tror det er delvis på grunn av kjedelige, gamle og utdaterte lærere som ikke helt ser realiteten. Det er sikkert mange unge lærere der ute som hadde gjort hverdagen til elevene bedre, da de rett og slett er mer i samme "tidsalder" som de de skal lære bort til.
Gjennom kanaler som elevrådet og media kan en gjøre hverdagen sin i norsk skole bedre, men det krever aktivt arbeid. Det virker som du (trådstarter) er villig til å gjøre det, og det er veldig bra for alle din medelever at noen gidder å ta tak i problemene istedenfor og bare prate om det. Du får i tillegg erfaring som er nyttig seinere i livet.

Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Allikevel merker man mye mistrivsel og aversjoner mot skole. Mange dropper ut av skolen eller lar være å følge med, og havner da bak alle andre. Denne trenden har i forhold til det jeg har observert økt de siste årene. Virkelighetsfjerne lærere, altså lærere som ikke har noe begrep på hvordan det er å være elev eller hvordan man skal møte elevene gjør ikke det hele noe stort bedre. Ei heller det faktum at mange elever sitter på stoler som ødelegger ryggen totalt. De fleste er helt likegyldig til de to siste problemstillingene når det kommer til å ta ansvar og klage formelt. likevel klager de til hverandre om det.
Vis hele sitatet...
De ønsker ingen løsning. De klager fordi de kjeder seg og fordi de ikke har annet å snakke om. Det en her kan kritisere skolesystemet for er at det er for lite intellektuelt stimulerende. Skolen, som et sentrum for læring, skal være et sted det alltid skal være mulig å ha noe å prate om. Men det forutsetter også at elevene har interesse for skolen. Dette fører en igjen tilbake til problemet med den norske skolen der alle skal lære like mye, og ingen skal hevde seg over de andre. Demokratiet har bestemt at en skole der alle er like er bedre enn en skole der elevene blir stimulert som enkeltindivider. For å endre dette må folket endre mening. De siste årene har det, slik jeg har oppfattet det, endret seg noe.

Det at du har observert at dette har blitt et økende problem de siste årene har å gjøre med at du er blitt eldre, og at elevene rundt deg blir mer og mer lei av skolen.

Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Hvordan kan vi bekjempe denne likegyldigheten, få lærerne mere engasjert i elevene og stolene mere ergonomiske?
Vis hele sitatet...
La elevene som ikke vil gå på skolen droppe ut og du vil snart se at lærerene blir mer motiverte til å lære de som fortsatt er der, som ønsker å være der.

Stolene er et budsjettsspørsmål som din skole selv må ta tak i. Mest sannsynlig er det mer klaging og syting fra elevenes side enn dårlig ergonomi.