Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1889
Hei har en el gitar stående, og har tenkt å gi den en sjangse :P
Noen som har no tips om hvordan man lærer å spille uten tidligere erfaringer ?

Ser helst at guidenen er på data.
vel siden jeg ikke kan alle "fagordene" innen gitar ser jeg gjerne at de er på norsk

Edit: har brukt google, men får opp ganske mange muligheter så hadde håpet på at noen her hadde erfaringer med en av dem.
Sist endret av Fredriker; 4. juni 2008 kl. 00:38.
» Ha en musikksmak som kan spilles på gitar er en fordel.
» Bruke f.eks Ultimate-Guitar for å finne akkorder (vent med tabulatur)
» Bruk musepekeren over grepene som står vist for å finne ut hvordan man tar grepet.
» Hør på sangen for å finne hastighet og takt.

Ellers kan jeg forklare ganske enkelt.

Vanlig oppstilling på strengene er EABGDe der:
e- Tynneste streng
D-
G-
B-
A-
E- Tykkeste streng

Grep blir vist med denne der f.eks E blir:
e-0-
D-0-
G-1-
B-2-
A-2-
E-0-

Der 0 er å IKKE holde en finger på angitt streng, der 1 er å holde en finger på fret 1 og der 2 er å holde på fret 2.

* Som Scr0tum sier så pent: bånd (der jeg skrev fret).

Du kan komme over "x" her og, dvs. at du ikke skal bruke strengen - demp den eller finn egen metode for å ikke bruke den.

Noe av det jeg kommer på i farta.
Sist endret av dosky; 4. juni 2008 kl. 00:48.
Google linker også til norske sider.

Veit dette er litt sløvt av meg, men en ting som "lære å spille gitar" finner du like enkelt på Google som alle andre her inne.

Sitat av dosky
» Ha en musikksmak som kan spilles på gitar er en fordel.
» Bruke f.eks Ultimate-Guitar for å finne akkorder (vent med tabulatur)
» Bruk musepekeren over grepene som står vist for å finne ut hvordan man tar grepet.
» Hør på sangen for å finne hastighet og takt.

Ellers kan jeg forklare ganske enkelt.

Vanlig oppstilling på strengene er EABGDe der:
e- Tynneste streng
D-
G-
B-
A-
E- Tykkeste streng

Grep blir vist med denne der f.eks E blir:
e-0-
D-0-
G-1-
B-2-
A-2-
E-0-

Der 0 er å IKKE holde en finger på noen strenger, der 1 er å holde en finger på fret 1 og der 2 er å holde på fret 2.

* Husker ikke norsk navn på "fret".

Noe av det jeg kommer på i farta.
Vis hele sitatet...

Ser bra ut :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har alltid trodd strengene var EADGHE. Kanskje ikke så rart at jeg alltid spiller feil.
Strengene er EADGBe (H og B er det samme såvidt jeg har forstått, men noen bruker B som Hb (flat H, ett hakk mørkere, samme som A# som er ett hakk lysere enn A)).
Ja, på engelsk heter det B og Bb, på norsk er det H og B.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Jeg vil anbefale Den Store Elgitarboka 1 (eller noe sånt) av Sølvin Refvik. Den går ganske grundig til verks, lærer bort det essensielle, samt inneholder en CD som du kan spille til.

Ellers vil jeg legge til at det er mye varierende kvalitet på random guitar lessons på google, og er man nybegynner kan det være vanskelig å skille mellom det som er bra, og det som er mindre bra.
Sitat av Realist1
Ja, på engelsk heter det B og Bb, på norsk er det H og B.
Vis hele sitatet...
Nei.

E: 022100 / x79997 (barré)
F: 133211 (barré)
F#: 244322 (barré)
G: 320003 / 355433 (barré)
G#: 466344 (barré)
A: x02220 / 577655 (barré)
A#: x13331 (barré)
H: x24442 (barré)
C: x32010 / x35553 (barré)
C#: x46664 (barré)
D: xx0232 / x57775 (barré)
D#: x68886 (barré)

# heter fiss: E, F, F-fiss, G, G-fiss, A, A-fiss, H, C, C-fiss, D, D-fiss.


Barré grep er noe vanskeligere å holde, jeg kunne revet av meg venstrehånda når jeg holdt på i starten. Var så sinna >: (
Sist endret av dosky; 4. juni 2008 kl. 15:29.
Hæ? Som det sikkert har kommet godt frem, har jeg ikke overveldende god peiling på gitar (tangenter er mine instrument), men skulle tro tonerekken var den samme for alle instrumenter. Akkordene i norske notebøker kalles B når det menes A#, og H når det er enda en halv tone opp. På engelsk heter det Bb og B. Mulig jeg misforstår deg.

Forresten trodde jeg ikke alle het fiss. Både min mor (som har spilt piano profesjonelt), min mormor (som var musikklærer), morfar (som var det samme), og min egen musikklærer, kalte C# for Ciss og ikke C-fiss. Altså Ciss, Diss, Fiss, Giss, B.
Sitat av Realist1
Jeg har alltid trodd strengene var EADGHE. Kanskje ikke så rart at jeg alltid spiller feil.
Vis hele sitatet...
strengene er EADGHA, Dosky tok bare feil...
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Realist1
Forresten trodde jeg ikke alle het fiss. Både min mor (som har spilt piano profesjonelt), min mormor (som var musikklærer), morfar (som var det samme), og min egen musikklærer, kalte C# for Ciss og ikke C-fiss. Altså Ciss, Diss, Fiss, Giss, B.
Vis hele sitatet...

Ja, og det er riktig!

Sitat av Drachir
strengene er EADGHA, Dosky tok bare feil...
Vis hele sitatet...
Nei?

Strengene er; EADGHe
Sitat av dosky
Nei.

# heter fiss: E, F, F-fiss, G, G-fiss, A, A-fiss, H, C, C-fiss, D, D-fiss.
(
Vis hele sitatet...
Kjøp deg en teoribok før andre blir like feilinformert som deg.
Det uttales ikke f-fiss - kun fiss. Også A-fiss? Vanlig uttale er nok aiss.



Hvis man sier i Norge at man stemmer gitaren EADGBe, sier man samtidig at man har stemt ned den ene strengen et halv tonetrinn iogmed at i Norge er B den svarte under H.
Men det har visst noen sagt alt.

Sitat av Realist1

Forresten trodde jeg ikke alle het fiss. Både min mor (som har spilt piano profesjonelt), min mormor (som var musikklærer), morfar (som var det samme), og min egen musikklærer, kalte C# for Ciss og ikke C-fiss. Altså Ciss, Diss, Fiss, Giss, B.
Vis hele sitatet...

Forresten så er ikke A# det samme som B. På et piano er det samme tangent, men de brukes i helt forskjellige skalaer. B er kun i b-tonearter men A# eller Aiss er i #-tonearter.
Stemmer, stemmer, men det er samme tonen (regner jeg med?).

Forøvrig; ... YES!
H er en halvtone over B (?)
er ingen tone på engelsk som heter h, det er b. den norske h'en er en engelsk b, og den norske b'en er en engelsk bb.
gitar stemt med samme toner:
engelsk - E A D G B e
norsk - E A D G H e
Sist endret av stripedcat; 4. juni 2008 kl. 23:51.
Mye feilinformasjon ute og går, men også mye bra. Skal se om jeg kan skrive ned noen kloke linjer i morgen