Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1848
La oss si at jeg satt på 10+ av disse, bilde av førerkort,
alle norske. Hva blir disse solgt for isåfall?
1000-1500 for alle tenker jeg du kan få.
Trådstarter
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
1000-1500 for alle tenker jeg du kan få.
Vis hele sitatet...
Det var jo relativt lite, når det er såpass mye man kan gjøre med de?
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Er det gode personnummer med god økonomi, førerkort som ikke er gått ut på dato, gjerne info om kontonummer og gjerne en ligning kan du få en del for de.

Men ikke gjør det. Om du selger disse velvitende om at det skal bli brukt kriminelt vil en hver dommer dømme deg like hardt som han som faktisk bruker de..

Det er ditt ansvar. Skal man gjøre sånne ting finnes det tusen måter som er kurerer enn å ta en random person sitt personnummer og bruke det.

Tenk tilgang på postkasse,hvor fort vil personen merke dette, hvor skal du få tilsendt bank brikke og penger Evt varer.


Selve førerkortet kan jo være vært en del gitt at det er gyldig og ikke meldt stjålet. Kan bruke det til å leie biler f. Eks.

Men dette er svært alvorlig kriminalitet. Iom du tenker på å selge de så tenk deg godt om. Folk kan desverre ikke stole på og jeg ville tenkt at sjansen er stor for å bli tatt om de du selger det til skulle bli tatt.

Men for å svare på spørsmålet. Et godt personnummer med litt info rundt på en person med god økonomi. Og gjerne en som ligner litt på en selv går fra alt fra 500-10.000 kr. Alt etter som.

La oss si du hadde hatt en av Norges rikeste legitimasjon og han eller hun ikke hadde merket den var borte. Du kunne bestilt bank id til den personen, flyttet postkassen, tatt masse lån og kjøpt biler etc og solgt det og hvitevasket pengene)(gidder ikke gi tips, men bruke hodet kan de fleste) så ser du selv man kan tjene stort på. Dette.


Har eller hadde ikke selv turt å gjøre det fordi strafferammen er utrolig høy og du ville sannsynligvis lagt igjen noen digitale eller fysiske spor. Jo mer penger man tar jo større resurser bruker politiet.

2årnfor alt over 100.000 kr tror jeg man skal regne med. 4-6 år når det nærmer seg millionen.

Nei ta heller å be om Finner lønn. Kan hende du tjener mer på det og får en god følelse av å levere de inn
Trådstarter
Har sjekka de opp, og en del av de har god økonomi..
Takk for svar iamaddict.
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Sitat av suwoop Vis innlegg
Har sjekka de opp, og en del av de har god økonomi..
Takk for svar iamaddict.
Vis hele sitatet...
Veldig gøy hvis du faktisk har søkt på dem i skattelistene.
Trådstarter
Sitat av Ingley Vis innlegg
Veldig gøy hvis du faktisk har søkt på dem i skattelistene.
Vis hele sitatet...
Hahah, nei, titegn.
Det er svært få som slipper unna med persontyveri – som forøvrig er den simpleste rasshølforbrytelsen av dem alle. Du tror du vet noe om mennesker etter å ha sjekket økonomi? I verste fall ender du med å ruinere noen eller drive en stakkar som allerede sliter med noe til selvmord. Gjør det du vet du skal gjøre, kvitt deg med det for godt. Ett steg i feil retning her, så er du brent av både anger og før eller siden straff.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Ja er kjipt å gjøre. Folk blir nok veldig redde å usikre av det.

De fleste vil få dekket det mêste av forsikringen sin og av banken. Alle banker kan garantere mot svindel, men det ka være veldig mye jobb for offeret og uvrsiktelig å finne ut hva gjerningsmannen faktisk Har brukt identiteten sin til.

Anbefaler deg å la være. Strafferammen er vell en del høyere enn overgrep faktisk her i Norge og veldig upopulær kriminalitet.
Kan du ikke gjøre noe god gammeldags "ærlig" kriminalitet heller.

Og viss du leste mellom linjene på første melding vil du forstå hva jeg mener.

De som gjør slike ting er som regel "offeret" med på leken.

La oss si Hans kjenner Per.

Hans reiser på ferie i 2 mnd. Per får tsk i bank rikke og legitimasjon til Hans mens Hans er på ferie.

Per tar masse lån, kjøper bolig og bil på navnet til Hans og selger det.

Hans kommer hjem fra ferie og får sjokk. Hans anmelder forholdene og får slettet all gjeld.

Per har skjult alle spor og de to henger ikke sammen.


Men å ta en random person blir fort stoppet. De kan sperre seg fra lån og kredittsjekk og Da får du ikke åpne et simkort en gang. Og det ville krevet veldig mye planlegging tilrettelegging og mange mange timer daglig bare på å tømme postkassen før noen andre gjør det.


Dont quit your dayjob.

Kan sikkert høres ut som dette er jobben min, men kjente mange før i tiden som levde av slike ting og syntes selv det er spennende å planlegge sånt på liksom, men er ikke verdt å sitte inne noen år for et par 100.tusen. Da tjener jeg mer på å være ut. Så er det også veldig begrenset hva du får brukt pengene til i fengsel. Sist var det maks 500kr i uka for en del år siden.
Sist endret av PapaMarathon; 21. mars 2019 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Det er svært få som slipper unna med persontyveri
Vis hele sitatet...
Går ut ifra at du her mener ID-tyveri, da persontyveri er å stjele en fysisk ting fra en person, som det jo ikke er snakk om her. Lurer fælt på hva du har av kilder på at "svært få slipper unna"?

ID-tyveri er blant de kriminelle handlingene med lavest oppklaringsprosent her til lands, se blant annet denne Dagbladet-artikkelen.

Men til TS: BILDER av førerkort/bankkort er null verdt. Dessverre. Man skal være greit desperat og ha rimelig dårlig nettverk for å gidde å bla opp noe særlig mer enn et par hundrelapper for det. Det er selve kortene som er verdt noe. Dog er ikke de heller verdt all verdens, du blir ikke millionær på dette med det første, for å si det slik.

Hadde du hatt en bunke på 10-15 førerkort, ville jeg anslått verdien til ca. 2.000-5.000 kr, avhengig av aldersgruppe, etnisitet og økonomien til de som eier/eide kortene. Bilder av kortene, nei, det hadde jeg ikke giddet å kjøpe altså...

Sitat av iamaddict Vis innlegg
Men for å svare på spørsmålet. Et godt personnummer med litt info rundt på en person med god økonomi. Og gjerne en som ligner litt på en selv går fra alt fra 500-10.000 kr. Alt etter som.
Vis hele sitatet...
Hvis du vet om noen som er så tette mellom øra at de vil betale 10.000 kr for et førerkort, vil jeg gjerne at du formidler kontakt. Førerkort, bankkort og annet ID-bevis, f.eks. ansattkort, HMS-kort el. lignende, som alle går til samma person, ligger i utgangspunktet på rundt 4-5.000 kroner i en pakke for alle tre kortene, om du har dårlig kontakter...

Sitat av iamaddict Vis innlegg
Har eller hadde ikke selv turt å gjøre det fordi strafferammen er utrolig høy og du ville sannsynligvis lagt igjen noen digitale eller fysiske spor. Jo mer penger man tar jo større resurser bruker politiet. 2årnfor alt over 100.000 kr tror jeg man skal regne med. 4-6 år når det nærmer seg millionen.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verdens land og rike er det du har kommet frem til dette hen?!?

Straffelovens § 202 regulerer ID-tyveri, og sier:

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget setter seg i besittelse av en annens identitetsbevis, eller opptrer med en annens identitet eller med en identitet som er lett å forveksle med en annens identitet, med forsett om å
a) oppnå en uberettiget vinning for seg eller en annen, eller
b) påføre en annen tap eller ulempe.

Strafferamma er med andre ord MAKS 2 år for et identitetstyveri, og du skal ta hardt i for å nærme deg maksstraffen her altså.

Legg til grovt bedrageri, som har strafferamme på 6 år, og dokumentforfalskning, som har strafferamme på 2 år - de følger jo gjerne med på kjøpet når du har begått et ID-tyveri - så snakker vi 6-8 mnd om du holder deg under millionen, og halvannet-to år ubetinget når du bikker millionen.

Så spiller jo selvfølgelig eventuelle tidligere dommer, grovheten i sakene osv. inn i bildet da, men det er subjektive forhold som ikke går an å ta med i beregningen her.
Sist endret av Btyven; 21. mars 2019 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Fort gjort å få en del i straff for dette.

Hadde selv gledelig betalt 10.000 kr for en slik pakke om jeg var kriminell.

Har hørt om en som sok slike kort, tok opp kassakreditt på butikker i Danmark på 20.000.per butikk og tok de ut kontant. Fant en som lignet på han på legitimasjon og disse gutta kunne raskt sitte med 60.000 kr cash etter 3 butikker.

Og det er jo ikke egentlig ikke mye. Kan jo raskt dra ut 10x på en person om man er gjør litt grunnarbeid.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Har hørt om en som sok slike kort, tok opp kassakreditt på butikker i Danmark på 20.000.per butikk og tok de ut kontant. Fant en som lignet på han på legitimasjon og disse gutta kunne raskt sitte med 60.000 kr cash etter 3 butikker.
Vis hele sitatet...
Dette forutsetter jo at man har selve kortet. Ingen butikker ville akseptert et bilde av et førerkort som ID, som jo er det trådstarter spør om.

Forøvrig helt riktig at man kan ommøblere livet til en person ganske kraftig om man går inn for det, og har ID-opplysninger og dokumenter.