Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7548
Hey, tenkte jeg skulle lage en stilig lampe ut av denne:
http://4.bp.blogspot.com/_GJEb5yWr1HY/S8WGVVX3HbI/AAAAAAAAE2E/R_OBBlCRNaM/s1600/050_voss_sparkling_0,8A.jpg

Jeg suntes det er en stilig flaske, men det trenger IKKE DU å syntes, så ikke fortell meg at den ikke er stilig xD

Planla og sette 3-4 Crystal blue LEDioder i den, og lage stilig nattlampe :P

MEN! På en tom flaske blir opplysning fra bunn bare kjedelig.
Fyllte flasken med vann, hvor det ble sånn MASSE SMÅ bobler inni, lyste opp flasken og det så AWEZUME ut :P

Uansett, boblene blir jo ikke værende i vannet mer enn et par minutter, så er det neon som har en ide om hva jeg kan fylle flaska med for at det skal se stilig ut?

Og hvordan bør jeg montere LEDiodene i bunn?

Takker for svar
Det som og er tøft er å knuse glass i små biter, legge LEDene oppi flasken og deretter fyller oppi med knust glass. Gir en tøff is effekt.

Jeg ville bygd opp litt i korken. I d sånn at du får en plate i midten av korken f.eks. Der kan du borre hull til LEDene og lime de fast. er masse måter å gjøre det her på :P
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Tenkte på glass jeg også, men åpningen er litt liten, som betyr at jeg må ha litt små glasbiter, men jeg har en slik fiks ide om at det ikke blir nok lys fra diodene til å lyse opp hele flaska om det er for mye glass imellom xD Men det er vel bare en merkelig oppfatning, for det gir ikke helt mening...

Uansett, om jeg skal ha LEDiodene oppe er jeg jo nødt til å ha kabel hengende fra toppen, og det er jeg ikke spesielt interesert i :S
Det med ledingene er ikke noe å tenke på, hvis du fyller med glassbiter, og har ei hvit ledning så synes det nesten ikke.

Tror de selger bokser med knust "speil" på Nille/Europris. Det tror jeg kan bli tøft, i en kombinasjon med noen glassflak. Om det er for mye glass oppi, er det vel bare å putte i noen flere LED ?
Du kan jo sette flasken med korken ned? Hvis du skal ha væske inni der og ikke vil ha ledningene fra toppen, men heller ikke vil ha korken i bunnen blir det jo et lite problem Da må du jo lage en tetning på en måte.

Kjøp noen av de her "ultra bright led" de lyser sterkt! Jeg tror glass blir kulere. http://www.youtube.com/watch?v=jlM95J0DP64 Du kan jo se der
Du kan jo snu den opp ned, når du har fylt den og skrudd på lokket, Her har du en kalkulator for utregning av motstand til led`sene. Her har du en hvis du skal koble dem i serie, det kunne jo også ha brukt fargeskiftene RGB led`s

Ops kom vist for sent
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Hehe, oppkobling er ikke noe stort problem, ellers takk ;D

Men om jeg fant et borr og borret 4 hull i bunn av flaska, som passet perfekt til diodene, putta i diodene og fylte igjen med lim ellernoe?
Jeg vet ikke helt hvordan det vil være å borre i glass men, har ikke prøvd før :P Noen som har?
For så å fylle flaska med KLART glass og vann? C:
Husk at vann leder strøm.
Og det å borre i glass er generelt en dårlig idé, så lenge du ikke har 50 års erfaring som glassmester
Ugh, har kun borret i glass en gang, det var sikkerhetsglass. etter 2 sekunder knuste glasset, dette var da et 1,5m*1m glassbit.

Bruk mineralvann, til fks akvarie dette leder ikke strøm.
Sist endret av Fekillix; 26. januar 2011 kl. 16:05.
Eller mineralolje ^^ Får du tøff farge også.
Når vi nevner farge, hvis du vil ha en fargerik utgave fyller du opp flaska med led-pærer i forskjellig farge, for å så fylle opp med forskjellige flytende substanser, som mineralolje og vann med farvestoff
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Uhm, om jeg skal ha led diodene i bunn er ikke vannet noen problem ;P

Men jeg har en dremmel, kansje frese noen små hull forsiktig med den? :P
Sitat av heinemil Vis innlegg
Uhm, om jeg skal ha led diodene i bunn er ikke vannet noen problem ;P

Men jeg har en dremmel, kansje frese noen små hull forsiktig med den? :P
Vis hele sitatet...
Glass generelt ER vanskelig å i det hele tatt bore i. Men prøv, du dør ikke
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Med mindre jeg står på en lyktestolpe, borrer med flaska inntil halsen, den knuser, glasset går i stupen og jeg faller ned fra stolpen og dævver.
... x)

Men jeg får bare prøve (Y) Det er ganske tjukt glass i bunn så jeg ser ikke HELT at det skal være et problem, men det finner jeg nok fort ut xD Kan hende jeg borer ET lite hull i bunn og trer diodene inn der. Da kan vannet bli et problem.

Men jeg tenkte også at jeg skulle koble den til stereoanlegget, og så den lyser etter musikken, skal måle osv. og finne riktig motstand o.l.
Det jeg mente var at hvis du skal ha vann i den og du skal ha ledningene ut av bunnen, så må du borre. Da må du også tette igjen. Prøv å skaff et flisebor på biltema til vinkelsliper. Det kan jeg tro du klarer det med.
Sitat av heinemil Vis innlegg
Med mindre jeg står på en lyktestolpe, borrer med flaska inntil halsen, den knuser, glasset går i stupen og jeg faller ned fra stolpen og dævver.
... x)

Men jeg får bare prøve (Y) Det er ganske tjukt glass i bunn så jeg ser ikke HELT at det skal være et problem, men det finner jeg nok fort ut xD Kan hende jeg borer ET lite hull i bunn og trer diodene inn der. Da kan vannet bli et problem.

Men jeg tenkte også at jeg skulle koble den til stereoanlegget, og så den lyser etter musikken, skal måle osv. og finne riktig motstand o.l.
Vis hele sitatet...
Som sagt, ikke bruk springvann, bare MINERALvann. Ellers går det på rævva og ut.
En ting til: Epoksylim er gøy.
Sitat av heinemil Vis innlegg
Men jeg tenkte også at jeg skulle koble den til stereoanlegget, og så den lyser etter musikken, skal måle osv. og finne riktig motstand o.l.
Vis hele sitatet...
Kipkay har en video hvor han gjør dette med 2 dioder husker ikke helt hva den het XD
du kan jo fylle den med limpistollim? du trenger jævlig mye lim, men du får bobler, og det blir nokså klart hvis du bruker riktig type lim. boring av glass tar en stund, men du bør kunne klare å lage noen hull med en dremel.
Sitat av Eplegutten
Glass generelt ER vanskelig å i det hele tatt bore i. Men prøv, du dør ikke
Vis hele sitatet...
Herdet glass kan faktisk eksplodere ganske voldsomt hvis man forsøker å bore i det. Man dør nok ikke med mindre man har utrolig uflaks, men sjansen for stygge skader er absolutt tilstede. Nå er neppe flasken laget av herdet glass, men man skal aldri bore i glass uten skikkelig sikkerhetsutstyr – en liten uforutsett hendelse, og du kan kutte pulsårer som smør.

Sitat av Eplegutten
Som sagt, ikke bruk springvann, bare MINERALvann. Ellers går det på rævva og ut.
Vis hele sitatet...
Vann leder strøm hvis det er tilstrekkelig med urenheter. Fyll et glass med springvann og prøv å måle resistansen mellom to punkter i vannet – du vil etter all sannsynlighet måle uendelig høy resistans. Med nok urenheter, som f.eks. salt, eller andre mineraler vil det bli ledende. Jeg har derfor vanskelig for å tro at mineralvann til akvarier skal fungere som en trygg isolator.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Kipkay har en video hvor han gjør dette med 2 dioder husker ikke helt hva den het XD
Vis hele sitatet...
Haha, jo det var da han tok to små flasker og tredde to kondomer over og blåste dem opp, også dansa de lysene kondomene etter musikken xD
Tror det het condom hack pack 1 eller 2

http://i54.tinypic.com/2zr3h21.png
tror ikke vann blir noe problem siden polaritetene er i bunn :P
Diamant utstyr til dremel er et must når du skal skjære, bore eller frese i glass. Jeg som er ganske aktiv på maskinerings frontet, bruker diamant spisser på dremelen nå jeg sliper freser eller skjær. Jeg kan konstatere at diamant funker utmerket på glass, vanlig basic dremel utstyr suger.

Vist du har et kraftlag eller kraftverk i nærheter må du bare spørre om å du kan få en glass skive fra en isolator, så tar du ett tøystykke og pakker den inn og slå løs på den. Det som sjer at at det er stor "spenning" i glasset at det knuser i nesten like firkantede små biter. Glasset som er disse isolatorene er blå/grønnt og gir en spesiel farge.

isolatoren som jeg snakker om er denne:
http://img176.imageshack.us/img176/6638/highvoltageelectricalis.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us
Sist endret av Xzip; 26. januar 2011 kl. 16:49.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Hmm, interesangt :P Jeg liker ikke fargen spess, men jeg kan vel ta med luftgeværet ut og jakte på noen (a)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av heinemil Vis innlegg
Hmm, interesangt :P Jeg liker ikke fargen spess, men jeg kan vel ta med luftgeværet ut og jakte på noen (a)
Vis hele sitatet...
Da må du plukke opp bitene med pinsett, de er SMÅ!

Boring av glass er ikke så vanskelig om du har diamantbor og ikke legger noe trykk der du skal bore, la turtallet bore, ikke trykket.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Japp, vet ikke om jeg har noe fancy diamantutstyr liggende i boden, men jeg skal i allefall prøve å bore med dremmelen, så får vi bare se åssen det går ^^
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av heinemil Vis innlegg
Japp, vet ikke om jeg har noe fancy diamantutstyr liggende i boden, men jeg skal i allefall prøve å bore med dremmelen, så får vi bare se åssen det går ^^
Vis hele sitatet...
Ikke så fancy som folk skal ha det til du får kjøpt det på fks jernia, clas ohlson, biltema osv, koster ikke mye heller.
HøyRisiko Psykopat
om du vil ha en litt kraftig blåfarge kan du stikke innom ett lokalt bil verksted og spør om en liter blå kjøleveske,
den kan du blande ut med vann for å få litt lysere farge, de har helt sikkert gul og rød også.
Vil veldig gjerne se resultatet når den er ferdig
Poster du bilder?

Skulle jeg selv laget noe slikt ville jeg prøved å koble led pærene i korten, forhåpentligvis klart å koble alt inni den evt hatt en boks på utsida og srippa ledninger til srøm og lagt dem på baksida og brukt glasstape eller noe liknende.

Prøvd å tegne en kisse:
http://img137.imageshack.us/img137/9550/voss.png
Skulle man gjort det slike ville vel det beste være å resiste strømmen allerede rett etter man tar strømmen fra veggen også kan man bruge bare noen få volt inn til korken og LED lysa
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Liker ideen din Partykilla Men en kan vel legge kablene midt i? Hvis man skal ha glass oppi. Vet om noen UBERTYNNE ledninger på clas ohlsson som ville vært perfekte (Y)

BTW, trenger nok en ny flaske .... Da jeg fikk erfare litt "glassboring" xD

Jeg skal fullføre og kommer til å poste bilder når jeg er ferdig ;P

Det eneste jeg trenger er å kunne borre et liiite hull 1 mm i diameter nede på den nye flasken ..
hmmm...
Sitat av heinemil Vis innlegg
Liker ideen din Partykilla Men en kan vel legge kablene midt i? Hvis man skal ha glass oppi. Vet om noen UBERTYNNE ledninger på clas ohlsson som ville vært perfekte (Y)

BTW, trenger nok en ny flaske .... Da jeg fikk erfare litt "glassboring" xD

Jeg skal fullføre og kommer til å poste bilder når jeg er ferdig ;P

Det eneste jeg trenger er å kunne borre et liiite hull 1 mm i diameter nede på den nye flasken ..
hmmm...
Vis hele sitatet...
Du får jo kjøpt disse VOSS flaskene i plastikk også. Blir kanskje ikke like fancy, men gjør hele saken mye enklere.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Du får jo kjøpt disse VOSS flaskene i plastikk også. Blir kanskje ikke like fancy, men gjør hele saken mye enklere.
Vis hele sitatet...
Nei nei nei, ikke plastikk please :P
Ikke litt kult en gang
Dette satte meg på en idè.
Skal prøve det samme, kanskje bruke norgesglass isteden.

Idèen er å ha det trådløst, så 12v LEDs om jeg får tak i, lage feste til batteri i lokket, LED i drikkemunningen til VOSS flaska eller finne på noe til norgesglasset, fylle det med noe fancy og voilà!

Evt. ikke fylle det med glass o.l. men heller få en "blur" på lyset:
http://www.thinkgeek.com/images/products/zoom/944a_sun_moon_jar.jpg
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Vil ikke ha trådløst, eller, kunne vært greit om en hadde 3-4 dioder i, men jeg tenkte nå på at jeg kunne ha en stake som jeg setter nedi, 15 cm lang, med 100 lysdioder på! Vil nok ta en stund å lodde though :P
Blir nok heller rundt 50
billige dioder på ebay! ^^

Da blir det på 3/6 W
Sist endret av HeinzE; 26. januar 2011 kl. 18:45.
Som sagt, jeg ville ha satt lysene i korken angående ubertynne ledninger så kan du jo stripe av isolasjonen på en tynn ledning og bruke en av ledningene eller hva det kalles.å bruke de, de er ubertynne

Sry for eventuelle skrivefeil bruker.mobilen, Fekillix

Ledshoppe.com har billige leds, gratis frakt
Kan du ikke lage en liten sokkel hvor lysdioden(e) er montert, som du setter flasken på? Da slipper du å bore hull. Og den lille sokkelen kan brukes til andre typer flasker også. Og det er lett å eksperimentere med diverse innhold i flasken for å se hva slags effekter det gir.
50-100LEDs, holy molly
Da blir det lyst jah!
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Som sagt, jeg ville ha satt lysene i korken angående ubertynne ledninger så kan du jo stripe av isolasjonen på en tynn ledning og bruke en av ledningene eller hva det kalles.å bruke de, de er ubertynne

Sry for eventuelle skrivefeil bruker.mobilen, Fekillix

Ledshoppe.com har billige leds, gratis frakt
Vis hele sitatet...
Kikka litt innpå ledshoppe, men det er ikke oppgitt volt, watt eller ampere på LEDs jeg fant, noen som kan hjelpe?
Og noen forskjell på 10mm og 5mm LEDs annet enn størrelsen? (Lyser de like bra?)

http://www.ledshoppe.com/Product/led/LE2003.htm
http://www.ledshoppe.com/Product/led/LE1015.htm

Det står nemmelig forward voltage, på 3,2~3,8v, men er dette arbeidsspenningen? Skal ikke den være på 12v?
Sist endret av Niveum; 26. januar 2011 kl. 21:03.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@Niveum, får å få den blur effekten du sikter til(bilde) Så er glasset sandblåst, noe som gjør det "utydelig", blir da slik effekt, har en slik lampe fra før av

Forward voltage er arbeidsspenningen, om du seriekobler de, så kan du få de til å kjøre på 12v~

Lumen er hvor intense/sterke de er, så 10mm er litt sterkere enn 5mm'n
@Fleff, takk for svaret. Leste litt rundt og fant ut at en kan bruke noe på engelsk kalt frosting spray (google it) for sandblåst effekten, men har ingen norsk ord for det, men finner sikkert sprayen i en hobby forrettning.
Spørs på om det er kun midlertidig eller fast effekt.
HeinzE's Avatar
Trådstarter
@Niveum Lysstyrke på diodene oppgis i MCD Hvor normale dioder ligger på rundt 5000 MCD.

Jeg har nettop bestilt 100 Ultrahvite LED på 15 000 MCD, skal alle dissa ned i voss flaska skal jeg si deg det kommer til å bli månelyst xD

BTW! Ledshoppe har IKKE billige led's .. får MYE strekere led's til MYE billiger pris på ebay...
Sist endret av HeinzE; 26. januar 2011 kl. 21:21. Grunn: tillegg
Sitat av Fleff Vis innlegg
Forward voltage er arbeidsspenningen, om du seriekobler de, så kan du få de til å kjøre på 12v~
Vis hele sitatet...
Selv om man seriekobler de trenger man en seriemotstand, akkurat som om man ikke seriekobler de, så seriekobling av flere LEDs er på ingen måte et kriterium for å drive de med en 12 V-kilde.

Sitat av Fleff
Lumen er hvor intense/sterke de er, så 10mm er litt sterkere enn 5mm'n
Vis hele sitatet...
For å pirke (og kanskje oppklare) litt, så står ikke antall lumen oppgitt. Lumen beskriver den totale avgitte lysmengden, mens det som står her er (milli-) candela, noe som oppgir lysintensiteten i en spesiell retning (her sannsynligvis "rett frem") – begge deler vektet etter hvor følsomt menneskeøyet er for forskjellig bølgelengder. Skal man bedømme fra oppgitte candela kan man altså kun konkludere med at den på 10 mm diameter er mer intens i rett-frem-retning. Man kan også se at de har samme diodespenning og maksimalstrøm, noe som gir samme effekt, og må bety at den på 5 mm enten er mindre effektiv eller avgir lys med en noe kortere bølgelengde – eller at tallene ikke stemmer, selvsagt.

Poenget er altså at dioder med høy oppgitt lysintensitet i candela like gjerne bare konsentrerer samme lysmengden på et mindre område. Det er heller ingen hemmelighet at en del av disse aktørene smører rimelig tjukt på til tider.
Sist endret av Provo; 26. januar 2011 kl. 21:41.
Sitat av Starra Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bestillte Gin and Tonic på Gran Canaria, satt under UV lys, drinken fikk selvlysende effekt/farge
HeinzE's Avatar
Trådstarter
Sitat av Starra Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hehe, det så i allefall stilig ut!
Laget noe lignende tidligere,
Hadde et kretskort i en stilig bolle, hadde UV reaktiv veske som rant som i en fontene drevet av en vannkjølingspumpe Var ganske stilig...
Men det er ganske off-topic.

Kommer til å poste bilder ettersom jeg arbeider meg gjennom det lille prosjektet, og andre som skulle prøve noe lignende er velkomne til å poste bilder her