Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1166
Heisann

Skal lage meg en driver for en tennings coil slik at jeg kan bruke den til tenninng på en pulsejet. Derfor gikk jeg etter DENNE oppskriften. Jeg har brukt komponenter som er helt like som de i linken, men det eneste som skjer er at transistoren blir jævelig varm og kretsen trekker ca. 1,5 A. Bare på gøy skiftet jeg ut 2N3055 med en BD139, da skal jeg si det virket! Problemet er det at den kutter etter ca. 10 sekund fordi transistoren blir overopphetet!

Hva er det jeg gjør feil?
Sist endret av janole88; 20. januar 2011 kl. 18:06.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hei!

pulsejet, åh, det er morro!
Har laget to selv!

Se her, jeg ahr selv kjøpt denne, funker fint, enkelt som bare det!
Få se bilder av motoren da?
Sitat av janole88 Vis innlegg
...
Hva er det jeg gjør feil?
Vis hele sitatet...
Ikke godt å si. For 2N3055 er oppgitt til 55V/15A. BD139 tåler 80V, men bare 1,5A. Så egentlig burde du hatt mer suksess med 2N3055.

Men har du egentlig studert hva den kretsen du linker til gjør?

Er ikke dette en monostabil multivibrator (one shot), for å sikre konsistent tenningspuls? Det du er på jakt etter er vel en repeterende avfyring (astabil multivibrator).

Videre kan det se ut som transistoren er relativt utsatt for transienter (høy indusert spenning), siden det ikke er noen form for beskyttelse over primærsiden av coilen.
Nå er jeg veldig usikker på hva dette er, men utenfor dette, har du en hjemmelagd jetmotor?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
jepp, det har han.

En ventil løs pulsejet tipper jeg, hvertfall en pulsejet.
Det er den enkleste formen for jetmotorer.
Mye brukt på bombefly under 2. verdenskrig.

Har selv laget to av dem.
Og en turbojet som ikke er helt ferdig enda.
Herlig!
Jetmotor er min store drøm å bygge.
Trenger man mye kunskaper i kjemi/metalforming osv. for å lage? Eller holder det med en general forståelse for alt og forsiktige framskritt?
Hadde satt stor pris på om du linket til en guide på det her, kom nok ganske ut av topic her, beklager det.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Spørs vilken type du vil bygge, men en ventil-løs trenger ikke vere veldig vanskelig.
Her har du tegninger til en type. Dette er vel den enkleste typen.
Går på propan. Viktig å vere veldig nøye med ALLE mål, selv dem som virker uviktig.

Se på Beck-technologies for mer bilder.
Han lager motorer og selger.
Han selger og tegninger og div for sine motorer.

Ellers finner du veldig mye nyttig info på pulse-jets.com.
Så finner du masse om du søker litt rundt!.