Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3036
Anonym bruker
"Lilla Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Nå i det siste har jeg lest mye på at folk utvikler "derealisering" eller "depersonalisering" av hasj, noe som for meg virker utrolig rart. Leser at samtlige har utviklet det her over flere år osv, men hvordan gir det da mening at et slik stoff skulle blitt legalisert?

Jeg røyker jo selv innimellom, og har prøvd stoffer som MDMA osv, men jeg er det så mange som utvikler "depersonalisering" av hasj? Handler det om å regulere bruket sitt, eller kan det skje når som helst?
Det er litt vanskelig spørsmål føler jeg. Har selv røyker i 5 år fast nå, med noen små pauser her og der. Men kan ikke si at jeg vil si at jeg har følt noe slikt. Føler eneste tingen som har gått opp for meg er at det ikke er så farlig alle skal ha det til.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har ikke fått med meg noe om at det er noe økning i slike tilfeller? Kan du gre ut om hvor du har hørt disse påstandene?

Det er heller ikke noe som utvikler seg over flere år jeg har aldri sett dokumentasjon på slikt, det som det derimot finnes dokumentasjon på er midlertidige psykoser som i noen tilfeller har endt opp med å bli feildiagnosert og medisinert med veldig reduserende medisiner.
Nå er jeg på jobb så jeg beklager inderlig for påstander uten kilder, de kan jeg legge til i kveld.
Det er naturlig at risikoen for skade øker ved økt bruk/ misbruk. Jeg synes ikke at det er spesielt relevant i syn av legalisering. Kanskje om så enda et argument for det, slik at vi enklere kan snakke åpent og lære om bruk/ misbruk og potensielle skadevirkninger.
Anonym bruker
"Lilla Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Har ikke fått med meg noe om at det er noe økning i slike tilfeller? Kan du gre ut om hvor du har hørt disse påstandene?

Det er heller ikke noe som utvikler seg over flere år jeg har aldri sett dokumentasjon på slikt, det som det derimot finnes dokumentasjon på er midlertidige psykoser som i noen tilfeller har endt opp med å bli feildiagnosert og medisinert med veldig reduserende medisiner.
Nå er jeg på jobb så jeg beklager inderlig for påstander uten kilder, de kan jeg legge til i kveld.
Vis hele sitatet...
Formulerte litt feil. Mente at jeg har lest mer på det, ikke at det var økning.
Men når så mange påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol, hvordan rettferdiggjøres det når man sitter i fare for å utvikle psykose og evt derealisering?

Og utvikles psykose utifra mengde man røyker?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Formulerte litt feil. Mente at jeg har lest mer på det, ikke at det var økning.
Men når så mange påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol, hvordan rettferdiggjøres det når man sitter i fare for å utvikle psykose og evt derealisering?

Og utvikles psykose utifra mengde man røyker?
Vis hele sitatet...
Psykose kan utvikles uavhengig av mengde, men øker mengden så vil nok risikoen for psykose også øke. Lidelene du viser til som psykose og derealisering er heller ikke uvanlig blant de som drikker tett. Alt med måte.
Anonym bruker
"Stø Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Psykose kan utvikles uavhengig av mengde, men øker mengden så vil nok risikoen for psykose også øke. Lidelene du viser til som psykose og derealisering er heller ikke uvanlig blant de som drikker tett. Alt med måte.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt DP/DR på en daglig basis i ca 6 år. Også i skrivende stund. Røyket ikke mye på den tiden da det skjedde. Var fortsatt i «nybegynnerfasen» vil jeg
si. Hadde kanskje røyket ca 20gram totalt over ca 2-3mnd ellerno. Så det kan skje uavhengig om du har røyket mye eller lite.
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Folk som har fått det etter et par hits, men skal være uheldig. Jeg var en av dem som hadde 1helvete etter ett par ganger. Verden så falsk ut, huser så ut som di var laget av plast, mennesker virket som aliens. Eksistensielle tanker, som en 1år lang badtrip.
Anonym bruker
"Lilla Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Psykose kan utvikles uavhengig av mengde, men øker mengden så vil nok risikoen for psykose også øke. Lidelene du viser til som psykose og derealisering er heller ikke uvanlig blant de som drikker tett. Alt med måte.
Vis hele sitatet...
Ja, men som jeg selv har opplevd så er jo hasj mye mer vanedannende enn alkohol. Problemet er jo liksom at man kan ta seg en j i ukedagen til og med uten at det påvirker jobb/skole eller sosial liv. Det kan man derimot ikke med alkohol

Er ikke dette da en potensiell fare med tanke på legalisering? Eller er det en såpass liten andel av de som røyker som utvikler DP/DR eller psykose?
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folk som har fått det etter et par hits, men skal være uheldig. Jeg var en av dem som hadde 1helvete etter ett par ganger. Verden så falsk ut, huser så ut som di var laget av plast, mennesker virket som aliens. Eksistensielle tanker, som en 1år lang badtrip.
Vis hele sitatet...
Jeg også har opplevd alt du nevner. Har hatt DP/DR i 3 år. Det er der forstatt men tenker ikke like mye over det nå lenger. Det er en veldig merkelig tilstand.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Formulerte litt feil. Mente at jeg har lest mer på det, ikke at det var økning.
Men når så mange påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol, hvordan rettferdiggjøres det når man sitter i fare for å utvikle psykose og evt derealisering?

Og utvikles psykose utifra mengde man røyker?
Vis hele sitatet...
At et stoff skal være helt ufarlig er ikke et kriterium for å gjøre det lovlig. Det holder at konsekvensene av forbudet er verre enn konsekvensene av legalisering på gruppenivå. Misbruk av alkohol har en hel rekke uheldige konsekvenser for helsa di:

- Skrumplever. Levra ødelegges rett og slett.
- Leverkreft
- Alkoholindusert hepatitt
- Permanente koordinasjonsproblemer
- Nerveskader
- Økt blodtrykk som disponerer for en rekke sekundære tilstander
- Skade på muskelvevet i hjertet og påfølgende hjertesvikt
- Permanent skade på hjernevevet som hindrer dannelse av nye hjerneceller

I tillegg er alkoholmisbruk assosiert med flere andre typer kreft. Dette er ikke et argument for å legalisere cannabis, men det er ikke vanskelig å rettferdiggjøre legalisering rent teknisk hvis man kun sammenlikner det med alkohol.

Argumentene for å legalisere cannabis er mange, men å påstå at det er et fullstendig harmløst rusmiddel er tåpelig. Per nå er cannabismisbruk vist å være en selvstendig positiv risikofaktor i utvikling av schizofreni, selv når det korrigeres for konfunderende faktorer. Kronisk røyking i ungdomsalder øker trolig risikoene betraktelig for andre psykiske lidelser i tillegg, selv om det ennå argumenteres om høna og egget her. Det er likevel en helt utrolig marginal del av cannabisbrukere som utvikler alvorlige problemer, og mange av disse kunne kanskje ha vært unngått om risikoene ved cannabisrøyking var allmenn kunnskap og samfunnet var innstilt på å hjelpe misbrukere heller enn å straffe dem.

Legaliseringsdebatten kan ikke kokes ned til å kun sammenlikne cannabis og alkohol. Cannabis kommer bedre ut hver gang, nesten uavhengig av hvilke parametre som vektlegges. Man må se på konsekvensene av forbudet både sosioøkonomisk og sosialt, og man må rettferdiggjøre forbudet basert på resultatene. Videre kan man se på empirisk data fra land og byer der det er legalisert, og forsøke å trekke paralleller til dagens Norge for å se på hva vi kan forvente av en eventuell legalisering.

Edit: Ser nå at dette ikke var et legaliseringsspørsmål, men rent teknisk om risikoene ved alkohol vs cannabis. Bare se vekk fra alt legaliseringstøvet så står poenget fortsatt.
Sist endret av Nether; 4. desember 2018 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Har tenkt mye på dette selv. At folk utvikler DP/DR av cannabis er ikke noe nytt, men jeg har også fått inntrykk av at det har tråder om dette, spesielt her på Freak, dukker opp oftere nå enn hva som har vært normalen over et lengre tidsrom. Kan slenge ut noen egne teorier (kun basert på synsing):

1 - Høyere THC-prosent. Generelt har det blitt enklere å skaffe røykings med latterlig høye mengder THC sammenlignet med tidligere. Dette øker naturligvis sjansen for utvikling av angst, psykotiske episoder osv.

2 - "Ufarliggjøring". Informeringen om risikoen rundt cannabis er i hovedsak delt i to retninger. Den ene baseres gjerne på samme type skremselspropaganda som ble brukt for 30 år siden, og brukes stort sett av politi, lærere og en liten andel politikere osv... generelt personer et hvert voksent menneske forstår ikke har særlig innsikt i temaet. Alle kilder som sier det motsatte, og gir inntrykk av at cannabis er fullstendig ufarlig oppfattes som mye mer troverdige (ikke at jeg sier de ikke er det), og bruker forskning og andre pålitelige kilder for å bevise poenget. For unge mennesker er det lett for å følge denne retningen ettersom det egentlig er vanskelig å se det store "objektive gapet i midten", og kan dermed utvikle et svært usunt forhold til cannabis som oppfattes som forsvarlig.

3 - Mer informasjon. Dette poenget strider litt i mot det forrige, men igjen, det er bare teori. Da jeg selv fikk DP/DR for 7-8 år siden, var det ingen som hadde hørt om det, og det tok lang tid å sette fingeren på hva det egentlig var. De fleste som leser jevnlig på Freak i dag (i alle fall rus-seksjonen) har gjerne plukket opp dette uttrykket og hva det innebærer, og er derfor kanskje mer "sensitive" på det måten at de kan trekke paralleller med en gang de opplever noe lignende (noe de fleste gjør en eller annen gang i livet). Et motargument mot dette er dog at de fleste som lager nye tråder sjelden bruker uttrykket selv, men kun beskriver hvordan de føler det, uten å egentlig trekke noen slutninger om hva det dreier seg om.

4 - Mer psykisk belastning. Denne er kanskje mer far off enn de forrige, men vi lever i en tid der ting forandres veldig fort, uten at vi egentlig rekker å registrere konsekvensene av endringene som skjer. I dag er det mye mer akseptabelt å snakke åpent om psykiske problemer enn tidligere. Dette er jo egentlig en bra ting, men hva om dette også fører til at mennesker underbevisst gir mer "næring" til sine egne problemer, slik at sjansen øker for at det utvikles mer omfattende psyksike lidelser?

Årsakene kan være mange, men jeg ser ikke på dette som en grunn til å ikke legalisere det. Legalisering vil gjøre det mulig å regulere THC-mengdene (til en viss grad), men kanskje viktigst av alt - Jeg syns ikke det virker som det går an å holde en fornuftig diskusjon rundt bruk, misbruk og skadevirkninger så lenge noe er ulovlig. Dette vil holde oss tilbake til denne "enten/eller"-holdningen jeg nevnte i punkt 2.
Er enig med wormhole, blir det legalisert blir det mye tryggere da du vet hva du røyker. har selv hatt ganske kraftig dp/dr (var heldigvis bare i en uke) tter å ha røyka for tidlig etter en badtrip. har det fortsatt av og på, avhenger av søvn og om jeg har røyket. vil heller ha dp/dr ovenfor leverproblemer. man kan også få dp/dr og psykose av alkohol, husker å ha lest en tråd her akkurat om det, skal se om jeg finner den

https://freak.no/forum/showthread.php?t=304506
er jo ikke like mange som får det av alkohol, men det går an det og
Sist endret av Mekkern; 5. desember 2018 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil igjen spørre om det er noen som faktisk får disse diagnosene bekreftet? Hvordan gjør
man det i såfall? Hos psykolog/psykiater? Har alle dere som hevder å lide av dette gjort det? Jeg er skeptisk til mange av disse tilfellene og tror mange bare legger skylda på dp/dr. Litt sånn som adhd diagnosen blir slengt rundt for et godt ord. Jeg kan selvfølgelig ikke vite jeg heller men synes det går igjen og igjen.

«Jeg har følt meg rar etter heavy røyking, derfor må jeg ha fått en psykose eller dp/dr.»
Cannabis kan få en til å føle seg litt merkelig en stund etter inntak, spesielt når man er uerfaren med stoffet som jeg mistenker mange av dere er. Unge er dere nok også. Igjen, skal ikke gre alle over en kam her, men wtf lissom?
Sist endret av NodSquad; 5. desember 2018 kl. 19:09.
Jeg personlig fikk det etter Ca 2 år med 24/7 røyking, kom egentlig gradvis over et halv års tid. så sluttet jeg og det har gått gradvis bort iløpet av Ca 4 år. Heldigvis
Depersonalisering er vel noe som har blitt mer kjent de siste årene. Ergo flere poster på freak. Skal ikke mange årene tilbake, så sto det nada om det på norsk på nett.

Husker selv jeg prata på det her på freak kanskje 5 år tilbake i tid. Den gang fant jeg en dårlig wiki på svensk med heller lite informasjon.

Fikk det selv for 18 år siden. Sleit med det i ca 3 år etterpå. Har i ettertid fått en PF som diagnose, men den har mest sannsynlig vært der siden jeg var barn/ungdom.

Vil heller ikke kalle depersonalisering for en ren psykose.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 5. desember 2018 kl. 20:53.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en av de som ikke tåler Canabis. I den forstand at jeg ikke får noe nytelse, men heller angst og noen ganger panikkanfall. Jeg har prøvd alene sammen med andre, små og store doser. Jeg ønsket så inderlig å kunne nyte en Jonas siden jeg sluttet med alkohol fordi jeg heller ikke tåler det. (men det er på en annen måte) Klarte ikke stoppe når jeg først var i gang. Så jeg ville gjerne hoppe over til Canabis og kose meg med det noen helger. Men nå har jeg gitt opp. Jeg har lagt merke til at å være kritisk til Canabis er som å banne i kirka på dette forumet. Jeg er verken for eller imot legalisering. Jeg unner dem som kan nyte det uten problemer av hele mitt hjerte.
Men jeg må få lov å si at Canabis ikke er noe for meg. Også syns jeg at hvis noen poster at de er imot legalisering og har en god grunn å komme med, så bør ikke den kommentaren sensureres. Det vet jeg at er blitt gjort.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Formulerte litt feil. Mente at jeg har lest mer på det, ikke at det var økning.
Men når så mange påstår at hasj er mindre skadelig enn alkohol, hvordan rettferdiggjøres det når man sitter i fare for å utvikle psykose og evt derealisering?

Og utvikles psykose utifra mengde man røyker?
Vis hele sitatet...
Da vil jeg påstå at du ikke har lest om emnet, se heller på hele emnet om rusinduserte psykoser, faktisk er alkohol værre der. Alkoholinntak øker risikoen 8 ganger for å få psykose: kilde, jeg vil påstå at alkoholinduserte psykoser er ganske underrapportert, det er "bare noe som skjer" siden alkolbruk er så godt blandet inn i kulturhistorien vår.
Anonym bruker
"Lilla Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Da vil jeg påstå at du ikke har lest om emnet, se heller på hele emnet om rusinduserte psykoser, faktisk er alkohol værre der. Alkoholinntak øker risikoen 8 ganger for å få psykose: kilde, jeg vil påstå at alkoholinduserte psykoser er ganske underrapportert, det er "bare noe som skjer" siden alkolbruk er så godt blandet inn i kulturhistorien vår.
Vis hele sitatet...
Hva med at forskere påstår at kun en joint kan øke sjansen for schizofreni med 40%, og at 14% av alle tilfeller med schizofreni og psykoser i Storbritannia er grunnet hasj?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med at forskere påstår at kun en joint kan øke sjansen for schizofreni med 40%, og at 14% av alle tilfeller med schizofreni og psykoser i Storbritannia er grunnet hasj?
Vis hele sitatet...
Hva enkelte forskere påstår er ikke særlig interessant. For å kunne anerkjenne noe som trolig sant så må man se på hele bildet. Det er også en enorm forskjell på rusutløst psykose og schizofreni...
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg vil igjen spørre om det er noen som faktisk får disse diagnosene bekreftet? Hvordan gjør
man det i såfall? Hos psykolog/psykiater? Har alle dere som hevder å lide av dette gjort det? Jeg er skeptisk til mange av disse tilfellene og tror mange bare legger skylda på dp/dr. Litt sånn som adhd diagnosen blir slengt rundt for et godt ord. Jeg kan selvfølgelig ikke vite jeg heller men synes det går igjen og igjen.

«Jeg har følt meg rar etter heavy røyking, derfor må jeg ha fått en psykose eller dp/dr.»
Cannabis kan få en til å føle seg litt merkelig en stund etter inntak, spesielt når man er uerfaren med stoffet som jeg mistenker mange av dere er. Unge er dere nok også. Igjen, skal ikke gre alle over en kam her, men wtf lissom?
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg fikk dette for mange år siden. Du får sjelden diagnosen DP/DR alene, da det ofte er et symptom på noe annet. DP/DR er oppført på epikrisen, men ikke som hovedproblem.

Det er en seig prosess å bli kvitt, tok meg 6-7 år, men er i dag fri fra både det og andre psykiske problemer utover det som er vanlig for et menneske. Å føle seg rar noen dager etter inntak av rusmidler vil jeg ikke klassifisere som DR/DP, men jeg er ikke utdannet innenfor fagområdet.
Sist endret av sinkpad; 6. desember 2018 kl. 13:30. Grunn: typo
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg vil igjen spørre om det er noen som faktisk får disse diagnosene bekreftet? Hvordan gjør
man det i såfall? Hos psykolog/psykiater? Har alle dere som hevder å lide av dette gjort det? Jeg er skeptisk til mange av disse tilfellene og tror mange bare legger skylda på dp/dr. Litt sånn som adhd diagnosen blir slengt rundt for et godt ord. Jeg kan selvfølgelig ikke vite jeg heller men synes det går igjen og igjen.

«Jeg har følt meg rar etter heavy røyking, derfor må jeg ha fått en psykose eller dp/dr.»
Cannabis kan få en til å føle seg litt merkelig en stund etter inntak, spesielt når man er uerfaren med stoffet som jeg mistenker mange av dere er. Unge er dere nok også. Igjen, skal ikke gre alle over en kam her, men wtf lissom?
Vis hele sitatet...
Jeg bæda hardt på flein for mange år siden og fikk psykose og derealisasjon, før jeg ble diagnosert med schizofreni så sa jeg til psykiateren min at jeg hadde derealisasjon, jeg beskrev symptomene og hu sa seg enig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med at forskere påstår at kun en joint kan øke sjansen for schizofreni med 40%, og at 14% av alle tilfeller med schizofreni og psykoser i Storbritannia er grunnet hasj?
Vis hele sitatet...
Det der er sensasjonelle overskrifter som journalister putter i avisene, forskerne som utfører studiene hadde aldri villet formulere det slikt.

Hvis du henviser til en spesifikk studie skal jeg gjerne se på den, men som svar til denne påstanden må jeg strekke meg å kunne si: Det er løgn, eller på en litt penere måte: Det er journalistens teknikk å få artikkelen sin på trykk.
Spesielt på forskning folk flest ikke gidder å lese selv kan de gjøre dette og jeg har etterhvert lært meg å oversette "forskning viser" til "jeg er en idiot, ikke les artikkelen min men les den faktiske forskningsrapporten".
Et annet eksempel fra den andre siden av debatten er folk som påstår forskning viser at Cannabis kurerer kreft: Det er en særdeles heftig overdrivelse om ikke direkte løgn.
Forskning viser at i petrisskåler så kan THC ta livet av kreftceller, men det kan også en pistol.
Det finnes noen forsøk gjort med levende mus men da har de ikke brukt THC men diverse kjemiske analoger av det (det er dette JWH-18 og alle de andre syntetiske cannabinoidene opprinnelig ble skapt for). Det er med andre ord noen interessante resultat men det er mye forskning som gjenstår.

Angående påstanden om Schizofreni så er det spesielt, for over tidene så har ikke økt cannabisbruk i noen land vist til noen økning i antalle schizofrene. Det er variasjoner i antall tilfeller schizofreni fra land til land, den største er 5-ganger så mange tilfeller som det med minst tilfeller men det er ingen klar sammenheng om hvorfor.

In 2000, the World Health Organization found the percentage of people affected and the number of new cases that develop each year is roughly similar around the world, with age-standardized prevalence per 100,000 ranging from 343 in Africa to 544 in Japan and Oceania for men, and from 378 in Africa to 527 in Southeastern Europe for women.[184] About 1.1% of adults have schizophrenia in the United States.[185]
Vis hele sitatet...
Så det blir særdeles fåfengt å påstå at risikoen øker med 40%, 14% av psykoser og schizofreni blir vanskelig å kvantifisere.
Psykoser er korte mentale sammenbrudd som kan komme av stress og det registreres ganske mange slike over et år. Det blir litt merkelig å sammenligne det med schizofreni som er en relativt sjelden lidelse i forhold: Men vi må kunne resonere oss frem til at det må være en veldig liten andel av de schizofrene. For den økte cannabisbruken har ikke vist noe økning i antallet tilfeller schizofreni.
Sist endret av Dodecha; 7. desember 2018 kl. 20:30.
Jeg tenker at selv om cannabis kanskje får folk til å oppleve en form for DR/DP, så er det ikke noe argument for å holde det ulovlig. Men heller et argument for å lovliggjøre det. THC nivået i enkelte batches er skyhøyt nå enn det en gang var. Så sånn sett så vet ikke folk hva de får i seg. Det hadde derfor vært langt mer hensiktsmessig å lovliggjøre det slik at det kan bli iverksatt regulering og oppfølging blant de som faktisk føler de opplever former for DR/DP.

En ting skal være sikkert. Det at det er ulovlig fører til mer kriminalitet, hvitvasking av penger, urenheter og svindel. Samfunnet tjener bare på å legalisere noe sånt som cannabis ovenfor å ha det bannlyst.
Tja. Du utvikler deg gjennom hele livet som person. Om alt omhandler hasj, klart du blir preget av det.
Det er enkelte som får DP av lite bruk av cannabis. Det er ikke nødvendigvis prat på misbruk.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg røyket daglig og mye fra jeg var 16 til 25 år, har aldri merket noe til depersolisering .

Jeg har 2 kompiser som begge begynte å røyke i 16 års alderen og begge endte opp schizofrene. Kjente dem godt og vil si begge var latente for det, men all røyking trigget det nesten definitivt. Det er snakk om "mild" schizofreni, ingen av dem er blitt totalt gale, men nok til at de har vært innlagt og medisinert.