Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3202
Har sett et par slike på nett, og lurer på hvordan det funker. Går det an å bygge disse selv, for å unngå f.eks. at folk driver og tazte priv når en er på kino (har den liggende i lomma f.eks.), eller er dette superavansert utstyr?
Det du heller burde bekymre deg over er lovligheten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Om jeg ville gått med en jammer nært mine kjønnsorganer er en annen ting.
Har alltid løst å lage/kjøpe en slik device mohaha.
Like irriterende når folk kommer på fest å drar igjen, så blokke gsm = folk får ikke tak i sjåff så dem blir nødt å være der
Alle former for jamming av frekvenser er ulovlig og straffbart. Ellers kan du bruke litt kvalitetstid på Google så finner du nok mange forslag til det du leter etter.

Forøvrig trenger du en multifrekvens jammer. Er flere frekvenser som de forskjellige telefonene benytter. Lykke til.
Sitat av Zamol Vis innlegg
Har sett et par slike på nett, og lurer på hvordan det funker. Går det an å bygge disse selv, for å unngå f.eks. at folk driver og tazte priv når en er på kino (har den liggende i lomma f.eks.), eller er dette superavansert utstyr?
Vis hele sitatet...
Hvordan de fungerer?

Kan forklares langsomt å kjedelig av meg, eller så kan du ta en titt her!
(http://electronics.howstuffworks.com...one-jammer.htm)
Den funker ved at den overdøver alle andre frekvenser rundt (relevant for bruken), slik at basestasjonsignaler ikke når frem.

Du kan bygge det selv. Batterier, sinusgenerator, noen motstander og muligens kondensatorer for en krets, deretter en antenne av et eller annet slag som sender ut signalene fra kretsen. Er det vanskelig? Nei. Er dette noe du klarer å lage? Nei. Er det lovlig? Som nevnt, nei. Generelt sett veldig mye nei ute og går denne natten.

Hvis du absolutt skal være idiot, kjøp en på nett. Sjekk hvilke frekvenser mobilnettet i Norge bruker først.

Men, hvis du absolutt skal kødde med signaler, ville jeg heller bygget en Wi-fi forsterker. Det er ulovlig, det er lett og best av alt - du kan lett bygge den selv. Ët lite pluss er at den kan være nyttig også.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Den funker ved at den overdøver alle andre frekvenser rundt (relevant for bruken), slik at basestasjonsignaler ikke når frem.

Du kan bygge det selv. Batterier, sinusgenerator, noen motstander og muligens kondensatorer for en krets, deretter en antenne av et eller annet slag som sender ut signalene fra kretsen. Er det vanskelig? Nei. Er dette noe du klarer å lage? Nei. Er det lovlig? Som nevnt, nei. Generelt sett veldig mye nei ute og går denne natten.

Hvis du absolutt skal være idiot, kjøp en på nett. Sjekk hvilke frekvenser mobilnettet i Norge bruker først.

Men, hvis du absolutt skal kødde med signaler, ville jeg heller bygget en Wi-fi forsterker. Det er ulovlig, det er lett og best av alt - du kan lett bygge den selv. Ët lite pluss er at den kan være nyttig også.
Vis hele sitatet...
Har jeg forstått deg rett at du mener det er enklere å bygge FORSTERKERE til 2.4/5GHz som må være ganske nøyaktige for at dem skal ha noe effekt, enn en JAMMER til 800/900/1800/1900MHz, der selve signalet ikkje er så nøye med annet enn at det er riktig frekvens og at den sender ut med høyere effekt enn det enheten du skal jamme?

I så fall så ville jeg ha revurdert elektrokunnskapene dine hvis jeg var deg.

Men til TS, siden du spør her på freakforum om det, så regner jeg med at dine elektronikk kunnskaper ikkje strekker til, så jeg vil nok anbefale deg å kjøpe en hvis du absolute må ha en. Men selvsagt hvis du har ønsker om å bygge en, så finnes det drøssevis av koblingsskjemaer på google, samt tegninger til kretskort o.l. så det er jo da bare å følge guide dems til punkt å prikke.

Og hvis du aldri har brukt en loddebolt før, så ville jeg ha øvd litt på forhånd for å få litt trening i å varme opp loddepunktet nok til at loddetinnet smelter pent utover, men ikkje varme den så mye at du ødelegger komponenten. Dette med tanke på at frekvensene som du opererer med er ganske høye, så det krever at loddingene er perfekte.
Om du hadde fått satt opp en sånn en så hadde nok han litt smårare dekningssdirektøren til til Telenor stått på døra din ganske kjapt med skrutrekker.. Han pleier i hvertfall å være rask på pletten når noen har satt opp en GSM-repeater. Så om du jammer hele nabolaget ditt så, hadde det vel muligens kommet noen uniformerte også.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Har jeg forstått deg rett at du mener det er enklere å bygge FORSTERKERE til 2.4/5GHz som må være ganske nøyaktige for at dem skal ha noe effekt, enn en JAMMER til 800/900/1800/1900MHz, der selve signalet ikkje er så nøye med annet enn at det er riktig frekvens og at den sender ut med høyere effekt enn det enheten du skal jamme?

I så fall så ville jeg ha revurdert elektrokunnskapene dine hvis jeg var deg.
Vis hele sitatet...
For å forsterke Wi-fi signaler til 2.4/5GHz i form av at det får lengre rekkevidde og høyere effekt(dB), trengs det realfag fra VGS, noen timer med tenking, en ølboks og en treplanke du kan "hakke" boksen ned i. Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg har lagd en selv.

Det vil være adskillig vanskeligere å få tak i kretser små nok med sinussignalgenerator for TS enn å bygge det jeg foreslår. Med mindre man skal vandre rundt med en jammer på et vero-board.
Sitat av Xasma Vis innlegg
For å forsterke Wi-fi signaler til 2.4/5GHz i form av at det får lengre rekkevidde og høyere effekt(dB), trengs det realfag fra VGS, noen timer med tenking, en ølboks og en treplanke du kan "hakke" boksen ned i. Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg har lagd en selv.

Det vil være adskillig vanskeligere å få tak i kretser små nok med sinussignalgenerator for TS enn å bygge det jeg foreslår. Med mindre man skal vandre rundt med en jammer på et vero-board.
Vis hele sitatet...
Nå snakker du jo ikkje om å forsterke signalet? Du snakker vel om å konsentrere signalet med en retningsstyrt antenne? Eller jeg klarte ikkje helt å se for meg hva du mente med den forklaring om den colaboksen, men regner med det er noe lignanes av pringles antenne.

Når du forsterker signal så putter du inn et svakt signal og for ut sterke signal, altså et signal med mer effekt. Du kan ikkje øke effekten med en retningsstyrt antenne annet enn at konsentrasjonen av effekten blir større.