Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 7718
Jeg vet ikke om det er riktig å ta det opp her, eller om det finnes noen medisin-studenter / helse-folk her, men I'll give it a shot:

Er det noen meninger om medisiner eller eventuelt ting som gjør at produksjon av hormonen DHT eller Dihydro Testosterone minker/øker ???
Har dere meninger / erfaringer rundt emnet ? Diskuter.
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 14:34.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Du snakker om å stanse "Hår Tap" ?
Sitat av DannyFugl
Du snakker om å stanse "Hår Tap" ?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke.. DHT har også sammenhenger med kviseproblemer hos tenåringer
Men sjenerelt fant jeg ingenting på nettet om minking av produksjonen til DHT.

Altså, DHT forekommer hos 40åringer og da er det snakk om hårtap.
Men produksjonen blir også mer hos tenåringer og da er det snakk om den oljen som blir sperra i taglkjertlene slik at acne dannes.
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 14:11.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Hehe jeg søkte på Dihydro Testosterone på google og det kom opp "Stop Hairloss now" :P
Sitat av DannyFugl
Hehe jeg søkte på Dihydro Testosterone på google og det kom opp "Stop Hairloss now" :P
Vis hele sitatet...
Ja, jeg fant også mye slikt, men se her:
Dette er fra en bok:

"It's the male hormone (or androgen), testosterone. More specifically, it's a specific testosterone called DHT, or Dihydro Testosterone. This specific hormone, when produced in excessive amounts by the body, whether it be a female or male body, creates an environment for the oil glands to go into overdrive producing the natural oils that normally protect and moisturize the skin."
Sitat av hyys
Vis hele sitatet...
Dette er ikke om helse, dette er en diskusjon om det går ann å stoppe produksjonen til DHT.
Jeg har ingen f# sykdom! Uansett, dette er vanlig diskusjon, jeg spørr ikke om hjelp, det eneste jeg ønsker er diskusjon.
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 14:17.
Hvis du har problemer med pizzatrynet ditt burde du oppsøke fastlegen din. Han kan gi deg råd og evt. resepter på spesielle såper og vitaminpiller (vit. A om jeg ikke tar helt feil) som kan dempe kvisene. Ellers så tror jeg det er mulig å få reseptfrie midler på apoteket.

Andre tips for minke kvisedannelsen, er å spise sunnere, vaske fjeset hver dag før du går på skolen og før du legger deg, få litt sol i fjeset ditt, bade i sjøen (saltvann). Det kan også være du er allergisk mot noe.
Sitat av pyramide
Hvis du har problemer med pizzatrynet ditt burde du oppsøke fastlegen din. Han kan gi deg råd og evt. resepter på spesielle såper og vitaminpiller (vit. A om jeg ikke tar helt feil) som kan dempe kvisene. Ellers så tror jeg det er mulig å få reseptfrie midler på apoteket.

Andre tips for minke kvisedannelsen, er å spise sunnere, vaske fjeset hver dag før du går på skolen og før du legger deg, få litt sol i fjeset ditt, bade i sjøen (saltvann). Det kan også være du er allergisk mot noe.
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte, jeg har ingen sykdommer... jeg kom over det i en artikkel og ville diskutere det .. pizzatryne sjøl.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Dersom du har store kviseproblemer råder jeg deg til å komme deg til fastlegen for å få rekvisisjon til en hudlege ASAP. Dersom du er hardt nok angrepet vil du nok få Roaccutan ( http://www.felleskatalogen.no/felles...che_94499.html ). Det er flott legemiddel, men med en hel del bivirkninger. Dersom man venter for lenge kan man bli nødt til å få kortisoninnsprøytninger som veldig ofte leder til arr.

Hvorvidt Roaccutan bremser DHT-produksjonen aner jeg ikke, men det er kanskje verdt å se nærmere på det preparatet?
Sist endret av John B; 17. mars 2008 kl. 14:20.
Sitat av John B
Dersom du har store kviseproblemer råder jeg deg til å komme deg til fastlegen for å få rekvisisjon til en hudlege ASAP. Dersom du er hardt nok angrepet vil du nok få Roaccutan ( http://www.felleskatalogen.no/felles...che_94499.html ). Det er flott legemiddel, men med en hel del bivirkninger. Dersom man venter for lenge kan man bli nødt til å få kortisoninnsprøytninger som veldig ofte leder til arr.

Hvorvidt Roaccutan bremser DHT-produksjonen aner jeg ikke, men det er kanskje verdt å se nærmere på det preparatet?
Vis hele sitatet...
oh, nå blir jeg helt forvirra, jeg HAR ikke kviseproblemer, jeg er født i 95! Hallo ?
Jeg har en spesiell interesse for legemidler og ville bare diskutere det, men takket være der er diskusjonen helt ute av temaet!
Så du sier at du ikke sliter med hverken Hårtap eller Kviser, men allikevel vil stoppe produksonen av dette hormonet?
Sånn som du har formulert førsteposten din, så spør du etter noe spesifikt, det i seg selv åpner ikke akkurat en diskusjon.
Sitat av drmight
Så du sier at du ikke sliter med hverken Hårtap eller Kviser, men allikevel vil stoppe produksonen av dette hormonet?
Vis hele sitatet...
hehe, jeg begynner å lure på hvor høy gjennomsnitts IQ'en er på NFF, eller lav forhåpenteligvis. Jeg ville bare ha en diskusjon, har tenkt å skrive en artikkel om DHT produksjonen... Jeg har verken hår eller kvise problemer og håper heller ikke jeg får noe i framtiden heller. hehe.

Dere: for at man skal ta opp noe MÅ det forhåpenteligvis ikke være slik at man også skal ha problemer med det.

Sitat av Volch0k
Sånn som du har formulert førsteposten din, så spør du etter noe spesifikt, det i seg selv åpner ikke akkurat en diskusjon.
Vis hele sitatet...
enig, jeg endrer den.
Sitat av ...|...
oh, nå blir jeg helt forvirra, jeg HAR ikke kviseproblemer, jeg er født i 95! Hallo ?
Jeg har en spesiell interesse for legemidler og ville bare diskutere det, men takket være der er diskusjonen helt ute av temaet!
Vis hele sitatet...
Greit å forberede seg i god tid. Du kommer til å ha dem om et år.
Sitat av egeulf
Greit å forberede seg i god tid. Du kommer til å ha dem om et år.
Vis hele sitatet...
Takk for det nydelige tipset Egeulf
Har en anelse om at Sink kan være svaret på ditt spørsmål..
Utifra Lommelegen og NettDoktor så hjelper Sink mot :
Nedsatt sårheling
nattblindhet
Hårtap
Nedsatt smakssans
Redusert vekst
Forsinket pubertet (forsinket utvikling av eggstokker og testikler)
Hudforandringer(rødlig, skjellende utslett med kraftig forhorning av hudens øverste lag)
Eksem rundt kroppsåpningene
Nedsatt apetitt
Mentale forstyrrelser, særlig likegyldighet for omgivelsene
Symptomer fra magetarmkanalen
Nedsatt immunforsvar
Kviser
Vorter

Så kanskje vurdere å innhalere Sinkdamp for å redusere produksjon av dette hormonet?
Vet om en person som har blitt sinkforgiftet, han hadde noen vorter på hendene, de fallt rett av, han er aldri syk, og han har fortsatt en kraftig hårmanke, selv om han har passert 70år

EDIT: ADVARSEL : Innånding av sinkdamp kan forårsake sinkfeber, med metallsmak i munnen, tørrhet i halsen, slapphet, frysninger, feber, kvalme, smerter i bryst og muskler.
Sist endret av Lanjelin; 17. mars 2008 kl. 14:53.
Sitat av drmight

Så kanskje vurdere å innhalere Sinkdamp for å redusere produksjon av dette hormonet?
Vet om en person som har blitt sinkforgiftet, han hadde noen vorter på hendene, de fallt rett av, han er aldri syk, og han har fortsatt en kraftig hårmanke, selv om han har passert 70år
Vis hele sitatet...
Jeg postet en link til at NFF ikke er kvalifisert helsepersonell for litt siden. Neste gang jeg tok opp tråden, er det faen meg en som oppfordrer til å innhalere sinkdamp? Vær litt forsiktig med hva dere skriver og anbefaler her på forumet.
Sist endret av hyys; 17. mars 2008 kl. 14:42.
Sitat av hyys
Jeg postet en link til at NFF ikke er kvalifisert helsepersonell for litt siden. Neste gang jeg tok opp tråden, er det faen meg en som oppfordrer til å innhalere sinkdamp? Vær litt forsiktig med hva dere skriver og anbefaler her på forumet.
Vis hele sitatet...
Du, slapp av litt da. Dette er diskusjon, dette er ikke noe helsehjelp eller noe lignende.
Vi diskuterer, og det er ingen fare ved det. Ta det helt med ro hyys.

Og han anbefalte ikke noe, igjen: vi diskuterer.
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 14:46.
Sitat av ...|...
Du, slapp av litt da. Dette er diskusjon, dette er ikke noe helsehjelp eller noe lignende.
Vi diskuterer, og det er ingen fare ved det. Ta det helt med ro hyys.
Vis hele sitatet...
Ser du har endret første posten din litt. Anyways, tipper jeg dette enten bryter reglene ved at det er en tråd som inneholder mange idiotiske svar fra folk som ikke har medisinsk -peiling, eller det er spørsmål om hjelp til leksene dine, siden jeg regner med det ikke er SATS magasinet du skriver en artikkel for.
Sist endret av hyys; 17. mars 2008 kl. 14:46.
Sitat av hyys
Ser du har endret første posten din litt. Anyways, tipper jeg dette enten bryter reglene ved at det er en tråd som inneholder mange inkomptente svar fra folk som ikke har peiling, eller det er spørsmål om hjelp til leksene dine, siden jeg regner med det ikke er SATS magasinet du skriver en artikkel for.
Vis hele sitatet...
Unødvendig for deg å blande deg opp i noe du ikke har peiling på.
Vil du ha slutt på tråden? Vil du ha den slettet ?

Greit du vant. Er du fornøyd nå ? Skal du kanskje feire seieren din?
GENERELT:
Sink er ikke helsefarlig ved normal håndtering. Ved oppvarming og mekanisk bearbeiding kan det dannes gass, damp, aerosol, støv og røyk som medfører helsefare, særlig ved innånding.

INNÅNDING:
Ingen fare for innånding ved normal håndtering. Innånding av støv vil gi irritasjon av luftveier og lunger, med hosting, nysing og pustevansker. Innånding av sinkdamp kan forårsake sinkfeber, med metallsmak i munnen, tørrhet i halsen, slapphet, frysninger, feber, kvalme, smerter i bryst og muskler.

HUDKONTAKT
Kortvarig hudkontakt ansees ufarlig. Langvarig kontakt med sinksstøv kan forårsake irritasjon.

ØYEKONTAKT:
Stoff i øynene kan gi svie og lett irritasjon.

SVELGING:
Lav akutt giftighet. Inntak av større mengder kan gi irritasjon og magesmerter.

KRONISKE EFFEKTER:
Ingen kroniske effekter er dokumentert.

ALLERGI:
Ingen kjent allergifare.

ARVESTOFF:
Ingen kjent mutagen effekt.

KREFT:
Ingen kjent kreftfare.

REPRODUKSJONSSKADE:
Ingen kjent reproduksjonsskadelig effekt.

Ellers mer info om Sink og Sinkoksid Her!
Sist endret av Lanjelin; 17. mars 2008 kl. 14:50.
Sitat av drmight
Har en anelse om at Sink kan være svaret på ditt spørsmål..
Utifra Lommelegen og NettDoktor så hjelper Sink mot :
Nedsatt sårheling nattblindhet
Hårtap
Nedsatt smakssans
Redusert vekst
Forsinket pubertet (forsinket utvikling av eggstokker og testikler)
Hudforandringer(rødlig, skjellende utslett med kraftig forhorning av hudens øverste lag)
Eksem rundt kroppsåpningene
Nedsatt apetitt
Mentale forstyrrelser, særlig likegyldighet for omgivelsene
Symptomer fra magetarmkanalen
Nedsatt immunforsvar
Kviser
Vorter

Så kanskje vurdere å innhalere Sinkdamp for å redusere produksjon av dette hormonet?
Vet om en person som har blitt sinkforgiftet, han hadde noen vorter på hendene, de fallt rett av, han er aldri syk, og han har fortsatt en kraftig hårmanke, selv om han har passert 70år

EDIT: ADVARSEL : Innånding av sinkdamp kan forårsake sinkfeber, med metallsmak i munnen, tørrhet i halsen, slapphet, frysninger, feber, kvalme, smerter i bryst og muskler.
Vis hele sitatet...
Interessant det med sink, for sink er jo i grunnen en grunnstoff
Men den finnes f.eks i kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, poteter, frukt og grønnsaker.
Betyr det at disse er med på å minke produksjonen av DHT ? :P
Dette var interessant.
Sitat av ...|...
Interessant det med sink, for sink er jo i grunnen en grunnstoff
Men den finnes f.eks i kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, poteter, frukt og grønnsaker.
Betyr det at disse er med på å minke produksjonen av DHT ? :P
Dette var interessant.
Vis hele sitatet...
Usikker, men er en mulighet..
DHT syntese katalyseres av et enzym som heter 5-alpha-reductase. Det går an å begrense aktiviteten til enzymer ved hjelp av det som kalles enzym-inhibitorer. Slike kan enten konkurrere om de aktive stedene på enzymet og muligens binde seg permanent til dette stedet (competetive inhibitors), eller de kan virke på andre steder på enzymet, slik at de forandrer form i sitt aktive område (noncompetetive inhibitor). Det finnes inhibitorer for dette enzymet, naturlig nok kalt 5-alpha-reductase inhibitor. Medisiner som bruker dette er Proscar og Avodart.
-Wikipedia
-Campbell & Reece Biology
Master debater
Dekilaz's Avatar
Trådstarter: Om du hadde søkt på "dihydrotestosterone" (legg merke til at jeg ikke har delt opp ordet) på Wikipedia, hadde du fått svaret du søker. Stoffer som hemmer enzymet 5-alfa-reduktase vil også hemme produksjonen av DHT. Det nevnte enzymet omdanner testosteron til DHT.

http://en.wikipedia.org/wiki/5-alpha...tase_inhibitor

Om du er interessert i kjønnshormoner og hvordan disse blir til i kroppen: http://en.wikipedia.org/wiki/Androgens

Se hvilke enzymer som gjør hva og søk opp de stegene som du synes virker interessante.

edit:
Ser ut som om Gud beat me to it. Mitt svar er muligens mer oversiktlig, så jeg lar det stå.
Sist endret av Dekilaz; 17. mars 2008 kl. 14:59.
"DHT vil minske i omfang ved inntak av omega fettsyrer, som vi særlig får gjennom fisk og kosttilskudd. Sink har også vist seg effektiv mot disse problemene. I noen tilfeller kan angrep av akner (som kommer da pga DHT hormonet) være så omfattende at det trengs medisin i behandlingen av dem. Men den kosmetiske delen kan også løses med ulike organiske rensekurer og en fokusering på et sunnere kosthold bl.a. ved å begrense inntaket av sukkerholdig og fet mat og drikke."

Det med mat er ganske forvirrende. For dersom Sink inntaket kommer inn via mat, betyr det altså at maten påvirker DHT produksjonen. Mens mange nettsider og artikler påstår at mat har ingenting med DHT-hormonet å gjøre.

Sitat av Gud
DHT syntese katalyseres av et enzym som heter 5-alpha-reductase. Det går an å begrense aktiviteten til enzymer ved hjelp av det som kalles enzym-inhibitorer. Slike kan enten konkurrere om de aktive stedene på enzymet og muligens binde seg permanent til dette stedet (competetive inhibitors), eller de kan virke på andre steder på enzymet, slik at de forandrer form i sitt aktive område (noncompetetive inhibitor). Det finnes inhibitorer for dette enzymet, naturlig nok kalt 5-alpha-reductase inhibitor. Medisiner som bruker dette er Proscar og Avodart.
-Wikipedia
-Campbell & Reece Biology
Vis hele sitatet...
I din siste setning: Medisiner som bruker dette er Proscar og Avodart.

Medisiner som bruker hva ? 5-alpga-redictase ? - i så fall, til hva ?

Sitat av meitemark
Sink har ingen innvirkning på testosteronproduksjon.

Når man er i puberteten og testosteronproduksjonen starter opp er produksjonen ca 1000 ganger heftigere enn når man er voksen. Uten denne produksjonen mister man en hel masse, feks reproduksjonsevnen (man blir steril), man får ikke skjeggvekst og man har generelt mindre kropshår enn de som har normal produksjon av testosteron.
Vis hele sitatet...
Dette tolker jeg som at testrogenproduksjonen er veldig viktig, og for all del, den er jo utrolig viktig. Jeg kjenner en som hadde problemer med veksten, og vedkommende måtte få i seg såkalte falske-hormoner. Dersom jeg husker riktig nå!

Men hvorfor blir produksjonen like hyppig i 40årene, det er en gåte for meg
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 15:12.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Proscar (Felleskatalogen)
Om enzymhemmere (Wikipedia)

edit:
Av mangel på noe bedre å gjøre, så skal jeg gi en kort forklaring på hvordan denne enzymhemmeren (som er kompetitiv) fungerer:

Substrat -> via et enzym -> produkt

Substratet er det du starter med (la oss si at det er mel, vann og gjær]. Enzymet er ovnen. Produktet er brødet. I en ovn er det begrenset med plass, og slik er det også med enzymer. Om du putter andre ting inn i ovnen vil du naturligvis ha mindre plass til det som skal bli brød.

Virkestoffet i medisinen Proscar heter finasterid. Dette konkurrerer med testosteron om plassen i et enzym som heter 5-alfareduktase. Om du ser på bildene på de nevnte sidene har finasterid og testosteron visse strukturelle likheter, og enzymet plukker derfor opp finasterid i stedet for testosteron (det klarer ikke å "se" forskjell på stoffene). At det er en kompetetiv enzymhemmer betyr at de to substratene konkurrerer om plassen i enzymet.

Proscar brukes for øvrig hovedsakelig mot forstørret blærehalskjærtel (prostata).

Off topic:
Hvorfor i alle dager skal du skrive en artikkel om DHT?
Sist endret av Dekilaz; 17. mars 2008 kl. 15:35.
Sitat av Dekilaz
Proscar (Felleskatalogen)
Om enzymhemmere (Wikipedia)

Off topic:
Hvorfor i alle dager skal du skrive en artikkel om DHT?
Vis hele sitatet...
ÅÅ, det du ga meg nå, utrolig bra! Proscar MSD er jo 5-alfareduktasehemmende!
Det betyr at den faktisk minker DHT produksjonen i kroppen, utrolig interessant

Opptopic:
Jeg liker å skrive medisinske artikler, og har en avtale med en professor som er venn av min far slik at han ser over artiklene jeg skriver og retter/diskuterer videre med meg
I am a FreAk
Sitat av ...|...
"

I din siste setning: Medisiner som bruker dette er Proscar og Avodart.

Medisiner som bruker hva ? 5-alpga-redictase ? - i så fall, til hva ?
Vis hele sitatet...
5α-reductase inhibitorer inngår i medisinen. De hemmer det enzymet som katalyserer ("speeder opp") syntesen av DHT.

Men hvis disse ordene er helt gresk, så er det vanskelig å forstå sammenhengene.
Sist endret av Gud; 17. mars 2008 kl. 15:20.
Sitat av Gud
5α-reductase inhibitorer inngår i medisinen. De hemmer det enzymet som produserer DHT.

Men hvis disse ordene er helt gresk, så er det vanskelig å forstå sammenhengene.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg forstår den nå, men først oppfattet jeg det du skrev litt rotete
Sitat av ...|...
oh, nå blir jeg helt forvirra, jeg HAR ikke kviseproblemer, jeg er født i 95! Hallo ?
Jeg har en spesiell interesse for legemidler og ville bare diskutere det, men takket være der er diskusjonen helt ute av temaet!
Vis hele sitatet...
Opptopic:
Jeg liker å skrive medisinske artikler, og har en avtale med en professor som er venn av min far slik at han ser over artiklene jeg skriver og retter/diskuterer videre med meg
I am a FreAk
Vis hele sitatet...
Her sier du at du er født i 95. Altså er du med min hoderegning 13 år.
WTF liksom. Folk på din alder bør ha sunnere interesser ass.... som f.eks sjekke opp jenter, stå på snowboard, spille på konsoll, fjortissfylla whatever.... hvilken normal 13 åring er opptatt av DHT!?? Du høres ut som en ensom sjel.
pillen propecia blokkerer for DHT. blir brukt mot hårtap hos menn, men er ennå ikke lov i norge.
Sitat av Daskeladden
Her sier du at du er født i 95. Altså er du med min hoderegning 13 år.
WTF liksom. Folk på din alder bør ha sunnere interesser ass.... som f.eks sjekke opp jenter, stå på snowboard, spille på konsoll, fjortissfylla whatever.... hvilken normal 13 åring er opptatt av DHT!?? Du høres ut som en ensom sjel.
Vis hele sitatet...
Det er meg, som jeg nevnte: I am a FreaK
Ikke rart jeg oppsøkte freakforum vel ?

Sitat av stiJan
pillen propecia blokkerer for DHT. blir brukt mot hårtap hos menn, men er ennå ikke lov i norge.
Vis hele sitatet...
Er det mange sideffekter ?
Derfor ikke lov i norge kanskje ?
ikke registrert så mange bibirkninger. de er lov i totalt 40 land trur jeg. kan få bestilt de på nettet fra andre land. den ble utviklet gjennom proscar som er prostata medisin. de så i gjentatte tilfeller at menn som gikk på proscar med prostata problemer stoppet hår tap og i enkelte tilfeller fikk gjenvekst. propecia er såklart en mildere pille men samme virkestoff som proscar. er selvsagt aldri noe lurt tukle med hormoner og slikt. men det er bevist den fungerer og blokkerer for DHT
Sitat av stiJan
ikke registrert så mange bibirkninger. de er lov i totalt 40 land trur jeg. kan få bestilt de på nettet fra andre land. den ble utviklet gjennom proscar som er prostata medisin. de så i gjentatte tilfeller at menn som gikk på proscar med prostata problemer stoppet hår tap og i enkelte tilfeller fikk gjenvekst. propecia er såklart en mildere pille men samme virkestoff som proscar. er selvsagt aldri noe lurt tukle med hormoner og slikt. men det er bevist den fungerer og blokkerer for DHT
Vis hele sitatet...
Jeg forstår Men det var da veldig vrient at Norge skal være blant de som ikke selger det, når 40 andre land gjør det! Jeg er jo egentelig ikke interessert i kjøpet da selvfølgelig.

Nei, tviler ikke!

-

(skal google den opp nå)
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 15:42.
Det kan hende den blir det etthvert. Den er ganske ny ennå på markedet. når det blir forsket litt mer på den og sikre beviser på den er ufarlig for kroppen kan det hande norske helse myndigheter godkjenner propecia mot hårtap.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Om du faktisk skal skrive en artikkel til din fars professorkompis, så bør du nok bruke ordet "bivirkning" i stedet for "sideeffekt". Det kan være flere grunner til at det ikke er godkjent som legemiddel i Norge, uten at jeg vet nøyaktig hvorfor. Grunnen kan f.eks. være at bivirkningene er for mange og for store, at medisinen ikke virker, eller at dokumentasjonen som følger med er for dårlig (det kan f.eks. bety at det ikke er utprøvd og testet på en tilfredsstillende måte. Hva regnes for å være tilfredsstillende varierer fra land til land).

Du virker for øvrig ganske blank når det gjelder enzymer og hvordan disse hemmes. I tilfelle du ønsker å vite mer, har jeg lagt til en kort forklaring i min forrige post.
Sist endret av Dekilaz; 17. mars 2008 kl. 15:52.
Sitat av stiJan
Det kan hende den blir det etthvert. Den er ganske ny ennå på markedet. når det blir forsket litt mer på den og sikre beviser på den er ufarlig for kroppen kan det hande norske helse myndigheter godkjenner propecia mot hårtap.
Vis hele sitatet...
Tidlige stadier av androgen alopeci hos menn. Propecia stabiliserer den androgene alopeciproces hos mend mellom 18 og 41 år. Effekt ved bitemporal recession og siste stadier av hårtap er ikke fastlagt. Men for de som evnt. er interessert går det ann å få godkjenningsfritak her !
Vask trynet ditt med aceton - er bra for huden og får bort kviser etter etpar omgangen. Litt skrubbing må kansje til.

Synd at du har overproduksjon av Dihydro Testosterone..kviser fra 13-19 og atpåtil blir du vell skalla i en alder av 22. Så smi mens jernet er varmt å gjør store ting mens du er 19-22 år.
Du kan søke hos legen din i norge om å få propecia ja, men i norge blir ikke androgent hårtap (mannlig hårtap) sett på som en sykdom. så trur du skal få en tøff kamp om og få det av legen din. med mindre du også drar inn at du sliter psykisk pga hårtap og drar den virkelig langt.
Sitat av Dekilaz
Om du faktisk skal skrive en artikkel til din fars professorkompis, så bør du nok bruke ordet "bivirkning" i stedet for "sideeffekt". Det kan være flere grunner til at det er ulovlig i Norge, uten at jeg vet hvorfor. Grunnen kan f.eks. være at bivirkningene er for mange og for store, at medisinen ikke virker, eller at dokumentasjonen som følger med er for dårlig (det kan f.eks. bety at det ikke er utprøvd og testet på en tilfredsstillende måte for at det skal bli godkjent i Norge).

Du virker for øvrig ganske blank når det gjelder enzymer og hvordan disse hemmes. Jeg har lagt til en kort forklaring i min forrige post, dersom du ønsker å vite mer.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, altfor mye engelsk i mitt hode hehe
Norge er utrolig streng når det kommer til medisiner og mat/kosthold, i forhold til andre europeiske land. Og det er jo fordi helsetilsynet har en slags "for stor" ansvar over alt import av varer/medisiner! Slik tenker jeg hvertfall !

Sitat av stiJan
Du kan søke hos legen din i norge om å få propecia ja, men i norge blir ikke androgent hårtap (mannlig hårtap) sett på som en sykdom. så trur du skal få en tøff kamp om og få det av legen din. med mindre du også drar inn at du sliter psykisk pga hårtap og drar den virkelig langt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil understreke at jeg ikke har tenkt å bestille noen form for hårtapsprodukter.
Men det du sier der tviler jeg ikke på!
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 15:52.
Det er grunner til at div medisiner og piller ikke er lov i norge. bedre med et helsevesen som er litt for strenge enn et som tillater alt som blir produsert. norsk helsevesen krever virkelig nøye dukumentasjon av medisiner på bivirkninger osv
Sitat av UngarEffect
Vask trynet ditt med aceton - er bra for huden og får bort kviser etter etpar omgangen. Litt skrubbing må kansje til.

Synd at du har overproduksjon av Dihydro Testosterone..kviser fra 13-19 og atpåtil blir du vell skalla i en alder av 22. Så smi mens jernet er varmt å gjør store ting mens du er 19-22 år.
Vis hele sitatet...
hehe, jeg fikk meg en god latter der!
Ingen har overproduksjon av DHT, og den eneste grunnen til at DHT fører til Acne er pga at taglskjertlene stenges og en del olje osv som spiller inn. Jeg synes du skal lese de forrige svarene hvor jeg understreker at jeg har ingen form for sykdom. I tilfelle dette ikke skulle være en form for ironi

Sitat av Dekilaz
Proscar (Felleskatalogen)
Om enzymhemmere (Wikipedia)

edit:
Av mangel på noe bedre å gjøre, så skal jeg gi en kort forklaring på hvordan denne enzymhemmeren (som er kompetitiv) fungerer:

Substrat -> via et enzym -> produkt

Substratet er det du starter med (la oss si at det er mel, vann og gjær]. Enzymet er ovnen. Produktet er brødet. I en ovn er det begrenset med plass, og slik er det også med enzymer. Om du putter andre ting inn i ovnen vil du naturligvis ha mindre plass til det som skal bli brød.

Virkestoffet i medisinen Proscar heter finasterid. Dette konkurrerer med testosteron om plassen i et enzym som heter 5-alfareduktase. Om du ser på bildene på de nevnte sidene har finasterid og testosteron visse strukturelle likheter, og enzymet plukker derfor opp finasterid i stedet for testosteron (det klarer ikke å "se" forskjell på stoffene). At det er en kompetetiv enzymhemmer betyr at de to substratene konkurrerer om plassen i enzymet.

Proscar brukes for øvrig hovedsakelig mot forstørret blærehalskjærtel (prostata).

Off topic:
Hvorfor i alle dager skal du skrive en artikkel om DHT?
Vis hele sitatet...
Tusen Takk for at du svarte så komplett og ryddig. KP! Veldig bra.
Dette får jeg bruk for. Tusen Takk igjen
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 16:06.
Se på det som noe positivt hvis du har høyt innhold av DHT. Du har lettere for og bygge muskler.
Sitat av stiJan
Se på det som noe positivt hvis du har høyt innhold av DHT. Du har lettere for og bygge muskler.
Vis hele sitatet...
Tusen Takk Men jeg har ikke høyt innhold av DHT
Nei regnet med det ettersom du var 13 år. hvis det var det man kom frem til. ekstremt få gutter på 13 år med høyt DHT nivå.
Sitat av stiJan
Nei regnet med det ettersom du var 13 år. hvis det var det man kom frem til. ekstremt få gutter på 13 år med høyt DHT nivå.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte litt på det du sa der og kom over noe interessant:

Sånn rent kjemisk sett, kroppens måte å gjøre en selv kåtere på, er å produsere et ensym som heter 5 alpha reduktase. Dette ensymet flyter rundt med testosteron og omgjøres til et biprodukt, som heter dihydrotestosteron (DHT) i bant annet prostata, og i hårcellene.
I hårcellene fester det seg i noe som blir bare kalt DHT reseptorer, her klenger det seg fast og får noe som på engelsk heter "sebacius glands" til å produsere sebum, noe liknende en oljeaktig substans som rett og slett stenger for blodtilførselen og "kveler" hver enkelt hårsekk.Noen mennesker har fler DHT reseptorer enn andre, noen er mer sensitive ovenfor DHT enn andre og det er stort sett arvelig bestemt hva du selv ender opp med.

Betyr det at 40åringer driver med hyppig oanering fordi de ikke for seg noe spesielt og derfor utløser DHT som fører til at hårene går av ?

Betyr det at dersom vi ser en skalla person, kan vi nesten være sikker på at han er en hyppig "oanerer" ?


Dette var komisk, men også interessant. Håper dere diskuterer videre med meg her
Sist endret av ...|...; 17. mars 2008 kl. 16:21.
Nei nei nei.. onanering har ingenting med hårtap og gjøre. noen mennesker mister håret når de er 16. noen har alt håret til de dør. begge er jo sjeldne tilfeller såklart, Men det alt går på er gener. HVOR høyt DHT nivå du skal ha og HVORDAN hårsekkene dine tåler det. Ta en titt på bestefaren din så får du en pekepinn på OM du kommer til og få høye viker og måne og når sånn ca i livet. Fikke han høye viker når han var 19 og bar isse kan det se ut som du er i fare sonen for det å. alt avhenger av gener og om hvordan kroppen din tåler det.
Sitat av stiJan
Nei nei nei.. onanering har ingenting med hårtap og gjøre. noen mennesker mister håret når de er 16. noen har alt håret til de dør. begge er jo sjeldne tilfeller såklart, Men det alt går på er gener. HVOR høyt DHT nivå du skal ha og HVORDAN hårsekkene dine tåler det. Ta en titt på bestefaren din så får du en pekepinn på OM du kommer til og få høye viker og måne og når sånn ca i livet. Fikke han høye viker når han var 19 og bar isse kan det se ut som du er i fare sonen for det å. alt avhenger av gener og om hvordan kroppen din tåler det.
Vis hele sitatet...
Okey, avhengig av gener. Men du innrømmer vel at DHT kommer inn i disse hårsekkene ?
Og dersom man oanerer, vil produksjonen bli hyppigere ? Ikke sant ?
Det betyr at de som oanerer OG ikke tåler bivirkningene blir rammet av hårtap, mens de som ikke oanerer kan OGSÅ få samme problem fordi DHT er en naturlig hormon! Men sjansen ville være mindre dersom de ikke oanerer ? For da vil produksjonen av DHT ikke bli ekstremt hyppig? Offtopic: Besefar behold håret sitt helt til den dagen han døde, 79år