Jeg tror ikke onani hører til i denne kategorien med mindre du kombinerer det med blotting eller andre uhyggelige ting.
(Til;dr vær forsiktig med å kaste deg på slike «trender» selv om de høres helt uskyldige ut. Gjør grundig research på forhånd)
Jeg har selv tilnærmet null libido, men jeg prøver å tvinge inn ett par omganger i uka, og helst en om dagen, bare for å holde systemet i gang.
Det hele startet med at jeg utforsket «no fap» ett eller annet for mange år siden, så begynte jeg å bruke smertestillende en stund etterpå.
Spoler vi frem til i år da jeg endelig fikk time hos endokrinologen, der fikk jeg den gledelige beskjeden om at at jeg kanskje ikke kan få barn og ble samtidig satt på testosteron gelé.
Jeg skal ikke legge hele skylden på slike idiotiske påfunn som no fap/nnn alene da det absolutt er knyttet til bruken av smertestillende også, men jeg ble oppfordret til å runke så ofte som mulig, på grunn av de helsefremmende effektene det har.
(Mo’ nut nutvember!)
Uansett, når jeg gikk blindt inn i «no fap» så regnet jeg med at jeg ville oppleve økte testosteronnivå og en hau med andre fordeler, men jeg så aldri noe til dette.
Ja, jeg fikk kanskje litt finere hud, men dette var på bekostning av vektøkning(er tilbake i normalvekt nå), en totalt ikke-tilstedeværende libido og ett energinivå som er lavere enn de fleste i 60-70 årene(jeg er nettopp passert 30 selv), jeg opplever en kronisk fatigue som jeg ikke klarer å overvinne, og sover 50% av døgnet. Dette har også ført med seg en evigvarende og kraftig depresjon, samt at jeg gråter veldig enkelt. Jeg smiler lite og jeg ler omtrent aldri, husker ikke sist jeg lo.
Omtrent alle fordelene som nevnes med «no fap» er jo mer eller mindre knyttet direkte til lavere egenproduksjon av testosteron på en eller annen måte, så jeg oppfordrer dere til å gjøre grundig research før dere kaster dere ut i det. Du stryker nok ikke med av den ene måneden, men jeg vet hvor enkelt det er å bare fortsette med ting som tilsynelatende gir positive effekter.
Jeg sier heller ikke at alle kommer til å havne her, men husk, vi går inn i en mørkere tid med mindre aktivitet, noe som også senker testosteron nivået ditt, kanskje ikke like kraftig som om du bruker smertestillende i tillegg, men det er en hau av andre ting som også kan bidra til å senke nivået, feks vektøkning. Jeg er sikker på mange bytter ut runken med litt snacks.
Det er så mange bevegelige deler å ta hensyn til, og om man først har begynt å legge på seg, blitt mindre aktiv, fått mindre sollys og så videre, ja da blir det også mye tyngre å reversere, og siden det skjer så gradvis før man plutselig føler at nå er det noe skikkelig galt med meg, ja da sitter du kanskje med det samme problemet jeg har.
Det testosteronet man tilfører unaturlig vil kunne hjelpe med mange av disse problemene, men det vil absolutt IKKE hjelpe deg å få barn, noe som er grunnen til at jeg har valgt å seponere, i håp om at jeg klarer å få systemet opp å kjøre naturlig og kanskje en dag kan bli pappa(finnes også inngrep eller noe sånn man kan ta for å stimulere det litt, men det må være siste løsning).
Dette ble en skikkelig lang tekst om noe de fleste sannsynligvis ikke vil oppleve, men jeg følte allikevel for å dele min historie som en advarsel om hvor galt det kan gå, selv når det er snakk om noe så uskyldig som å avstå fra dødssynden som er; onanering.
Hvis onaneringen din ikke kommer i veien for noe annet så anbefaler jeg å fortsette som før, og særlig dere andre som også bruker opioider.
Jeg håper ikke dette fremstår som noe propaganda, tilfellet mitt må sies å være ett worst case scenario knyttet til no fap(og smertestillende).
En perfekt storm om du vil.