Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1940
Hei, jeg skal kjøpe en basskasse til båten min, men kjøper av typen som er til bil.

Jeg har noen venner som sier at jeg BARE skal se på watt, IKKE noe annet, Jeg tror ikke på det, ettersom jeg har en far som er HELT hekta på lyd/høyttalere/bass og han sier at Watt ikke har ALT og si.


Har dere noen meninger om det, presonlig så vet jeg allerede hva jeg skal ha, men vil bare høre meningen deres om saken
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hør på din far.

Systemer med LOL ONE FØUSAND VATTS suger mer kuk som en høytaler som sier den leverer 20w.

Du kan godt konferere med din far direkte ettersom det virker som han har peiling utifra utsagnet ditt.
Sist endret av AtXbYeA; 22. august 2011 kl. 17:28.
Jepp, watt er alt. Så lenge du har flest watt og mest dreiemomenter så er du best.
Kvalitet framfor kvantitet Watt har vel en del å si på trykket men hør på faren din hvis han er så hekta.
Først om fremst trenger du en forsterker som leverer nok watt til å dra basskassa di, men regner med du har diskanter og fortserker fra før?
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Jepp, watt er alt. Så lenge du har flest watt og mest dreiemomenter så er du best.
Vis hele sitatet...
Det er der jeg ikke er helt enig, jo Watt er bra vis man bare skal ha "trøkk" og drite KOMPLETT i hvorvidt bra kvalitet det blir, og hvor bra "sendt" lyden blir rundt.

Min far har lært meg alt han kan om dette så langt i livet mitt, så jeg vet en del selv også
Homemade Retard
zeicko's Avatar
ja kjøp en 1000 watts sub som spiller som ei oppbanka prostituert eller kjøp noe som er pent og høre på ?
Sitat av twixtor Vis innlegg
Kvalitet framfor kvantitet Watt har vel en del å si på trykket men hør på faren din hvis han er så hekta.
Først om fremst trenger du en forsterker som leverer nok watt til å dra basskassa di, men regner med du har diskanter og fortserker fra før?
Vis hele sitatet...
Jepp, det har jeg

Sitat av zeicko Vis innlegg
ja kjøp en 1000 watts sub som spiller som ei oppbanka prostituert eller kjøp noe som er pent og høre på ?
Vis hele sitatet...
Det er egt. sånn jeg tenker også: Kvalitet fremfor kvantitet
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sjekk RMS også du.

Når du skal ha dem i kasse, så er det egentlig kassa som har mest å si.

Om du ikke har allverdens med plass, så vile jeg valgt 2 10" elementer, i en portet kasse, som er vattet inni, da får du en veldig god og klar samt dyp bass, siden den er portet og har vatt, så trenger du heller ikke å ha en på så mange liter.

Forsterkeren må også kunne drive elementene, så må du stille den riktig.

Kjøp noe middelmerke, ikke noe helt ukjent, men noe helt OK, koster ikke for mye heller, vær OBS på at du må spille inn elemetene om de er nye, hvis ikke kan gummien sprekke eller det går utover spolen, du får uansett ikke god bass før gummien er myket opp litt.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Sjekk RMS også du.

Når du skal ha dem i kasse, så er det egentlig kassa som har mest å si.

Om du ikke har allverdens med plass, så vile jeg valgt 2 10" elementer, i en portet kasse, som er vattet inni, da får du en veldig god og klar samt dyp bass, siden den er portet og har vatt, så trenger du heller ikke å ha en på så mange liter.

Forsterkeren må også kunne drive elementene, så må du stille den riktig.

Kjøp noe middelmerke, ikke noe helt ukjent, men noe helt OK, koster ikke for mye heller, vær OBS på at du må spille inn elemetene om de er nye, hvis ikke kan gummien sprekke eller det går utover spolen, du får uansett ikke god bass før gummien er myket opp litt.
Vis hele sitatet...
Jeg sa: Jeg vet allerede hva jeg vil ha. Ville bare høre meninger
Tommelfingerregel: Man får det man betaler for når det kommer til stereo.
Du må rett og slett bestemme deg for hvor mye du vil bruke på stereo og så kjøpe deretter. Og prøve å finne kampanjer og pakketilbud.
Jeg hadde valgt kvalitet fremfor kvantitet.

La oss ta et eksempel:

2500W RMS og 4000W peak! Kjøp dette suverene 18" elementet fra Biowing!

800W RMS og 1200W peak! Kjøp dette suverene 15" elementet fra Maelstorm!

Du ser logikken. Hadde gått for Maelstorm elementet fremfor det totale fremmede elementet fra "Biowing".
Watt er kun en angivelse for hvor mye tilført effekt elementet tåler, enten termisk (varme i spolen) eller mekanisk (membranbevegelse før noe går fyken) og har ingen direkte sammenheng med lydkvalitet.

Din far vet hva han snakker om
Siden du skal ha dette i båten din ville jeg heller lagt vekt på hvor mye luft elementet flytter og om det tåler det fuktige klimaet i båten.
Viktig også med en bra forsterker. Her gjelder faktisk jo dyrere jo bedre. Watt kan du bare drite i
Det er mange faktorer som spiller inn når du skal handle en god sub. Om du skal ha en sub med trøkk eller en sub med kvalitets trøkk. Jeg er desverre ingen ekspert, så kan ikke fortelle deg nøyaktig hva :P
Watt er ikke alt du bør se etter når du handler forsterker.

http://www.firstwatt.com/
Litt overraska over at folk seier han bør kjøpe dyre ting. Det er ikkje alltid det vil lønne seg. Les reviews og diverse på tinga du skal bestille.

Ein båt, spesielt viss det er ein plastbåt, er ikkje noko godt miljø når det kjem til lyd. Det er greit viss du vil ha dunk-dunk, men du vil nok ikkje få skikkelig bra kvalitet på lyden uansett.