Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2766
Hallo.

Jeg har litt hodebry om dagen. Jeg leier en liten leilighet (ganske gammel). Dette var tidligere én stor leilighet, som nå er delt opp i to leiligheter. Alt av hvitevarer måtte leietakeren (jeg) stå for selv.

Det er et eget rom som er beregnet for vaskemaskin, et helt vanlig bøttekott-lignende rom. Problemet her er at dette rommet ikke har noe sluk, og heldig som jeg har vært så har vaskemaskinen min lekket ganske store mengder vann, og i og med at vannet har liggi å trekt inn i både vegger og dørterskelen så er jeg redd dette vil medføre fuktskader.

Jeg er ganske fortvilet, har ikke sagt ifra til utleieren enda, tenkte jeg skulle høre her først.

Det er to ting jeg lurer på, det første er om dette er fuktskader - dørterskelen har utvidet seg, så døren går såvidt igjen. Når jeg kjenner nede på veggen så er den fuktig, selvom det er flere dager siden dette skjedde.

Det andre jeg lurer på, er om det egentlig er min skyld, i og med at det ikke er noe sluk der som vaskemaskinen skal stå? Er det noen krav iforhold til dette?


Håper på gode råd
Det at døren er blitt tykk er pga at treverket har trekt til seg vann. Mest sansynlig så bør du tørke det rommet før det går for lang tid. Sett inn en vifte oven eller noe annet som fks en liten oljeovn som kan tørke rommet.

Er du heldige så slipper du unna fukt skader.

Hvis utleier sa at det hva der du skulle ha vaskemaskinen så tror det er delvis hans feil, pga rommet er ikke egnet som vaske rom.

Resten kan jeg ikke svare på.

Men håper at det hjalp litt.
Sett på varme, og sørg for god utluftning!! Veldig viktig med utluftningen slik at all den fuktige luften forsvinner ut av rommet. Om du ikke gjør det vil (satt veldig på spissen) fuktigheten bare trenge inn ett annet sted i veggen/taket.

Norsk Fuktskade kontroll: Telefon: 473 51 640 E-post: Web: http://www.norskfuktskadekontroll.no/

Disse folka burde ha svar på det du lurer på!
Sist endret av Dude!pewpew; 1. desember 2010 kl. 02:35.
Sitat av f00b Vis innlegg
Hallo.

Det er to ting jeg lurer på, det første er om dette er fuktskader - dørterskelen har utvidet seg, så døren går såvidt igjen. Når jeg kjenner nede på veggen så er den fuktig, selvom det er flere dager siden dette skjedde.

Det andre jeg lurer på, er om det egentlig er min skyld, i og med at det ikke er noe sluk der som vaskemaskinen skal stå? Er det noen krav iforhold til dette?


Håper på gode råd
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er dette din skyld dersom det er du som plasserte vaskemaskinen der. Du sier jo selv at det ikke er sluk i rommet. Selvom huseier har sagt at rommet kan brukes til vaskemaskin er det lov å tenke selv.
Sist endret av pappagutt; 1. desember 2010 kl. 02:48.
Tusen takk for svar folkens, da skal jeg få tak i en vifte

Sitat av pappagutt Vis innlegg
Selvfølgelig er dette din skyld dersom det er du som plasserte vaskemaskinen der. Du sier jo selv at det ikke er sluk i rommet. Selvom huseier har sagt at rommet kan brukes til vaskemaskin er det lov å tenke selv.
Vis hele sitatet...
De forrige leietakerene hadde vaskemaskinen der når vi var på visning, og utleieren sa det var der vaskemaskinen skulle stå, pluss at det var det eneste stedet vaskemaskinen kunne stå.

Jeg trodde det var en selvfølge og lot være å skrive det, men det er et avløp for vannet som skal komme ut av vaskemaskinen, men dette henger på veggen. Det som har lekki har kommet fra undersiden av vaskemaskinen. Når jeg sier at det ikke er sluk, så mener jeg at det ikke er noe sluk på gulvet.
Du har med andre ord latt en vaskemaskin med lekkasje stå å lekke vann over lengre tid?

Selvfølgelig kan du ha vaskemaskin der, det er jo det avløpet er til. Men når vaskemaskinen ikke er i stand så hjelper jo det lite.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Du har med andre ord latt en vaskemaskin med lekkasje stå å lekke vann over lengre tid?

Selvfølgelig kan du ha vaskemaskin der, det er jo det avløpet er til. Men når vaskemaskinen ikke er i stand så hjelper jo det lite.
Vis hele sitatet...
Vel, nei. Jeg satt på vaskemaskinen før jeg la meg en kveld, når jeg stod opp så var det vann opp til dørterskelen, så vannet ble liggende i ca. 10 timer. Jeg tørket opp med hånkler.

Greia er at jeg har jo hatt vaskemaskinen der en stund, og det har gått fint. Men det som er litt synd er at dersom vaskemaskinen blir ødelagt, så vil det bli oversvømmelse uansett, og det er det som har skjedd i mitt tilfelle.
Sist endret av f00b; 1. desember 2010 kl. 11:02.
Sitat av f00b Vis innlegg
Vel, nei. Jeg satt på vaskemaskinen før jeg la meg en kveld, når jeg stod opp så var det vann opp til dørterskelen, så vannet ble liggende i ca. 10 timer. Jeg tørket opp med hånkler.

Greia er at jeg har jo hatt vaskemaskinen der en stund, og det har gått fint. Men det som er litt synd er at dersom vaskemaskinen blir ødelagt, så vil det bli oversvømmelse uansett, og det er det som har skjedd i mitt tilfelle.
Vis hele sitatet...
Okei, ja...da er det skjedd en skikkelig feil med den, det er jo temmelig mye vann som pushes igjennom den.

Vanskelig å si helt hva som skjer nå, du får forsøke å tørke der som fort som overhodet mulig. Vann har en tendens til å gjøre ufattelig mye skade, det du ser er bare toppen av isfjellet.
Jeg trør ikke la vaskemaskinen stå om natta eller når jeg ikke er hjemme. Mye pga mange branner har blitt startet av vaskemaskiner. Lar ikke julelys stå på heller når jeg ikke er der.

Det som kan ha skjedd med vaskemaskinen, er at det er en slange som har fått en lekasje. Så det kan være at det leker litt vann hele tiden.

Har du ikke mulighet til å skru vannet av etter du har vasket klær?
Du kan også sjekke hva innboforsikringen din evt dekker. Du bør ikke vente for ikke vente forlenge før du gjør noe/sjekker mer, du kan risikere at skadene blir verre, sopp/mugg etc
Dette kan jeg. Er huseier med leieboere selv.
Det er din skyld, sorry å si det. At det ikke er sluk der er ikke noe feil fra huseiers side. Det pleier ikke være sluk på kjøkken heller, ikkesant? Mange som har både vaskemaskin og oppvaskmaskin der.
Det som skal redde deg er innboforsikringen. Har du ikke en slik har du tatt en sjanse siden du leier.
Var jeg deg ville jeg prøve å fikse skaden selv. Kast den vaskemaskinen og sett en vifteovn på lav varme der inne, med døren åpen. Har du flaks vil ingen oppdage det.
På en anne side sier husleieloven at du skal melde fra til huseier om sånne skader snarest mulig. Du får vurdere hva du gjør selv.

Bare ikke kom å lei hos meg....hehe
Tror du burde sjekke det der litt nærmere, aom2. Statens byggtekniske etat er ikke helt enige med deg:

http://php.be.no/beinteraktiv/viewtopic.php?f=2&t=3335

Teknisk forskrift stiller krav til våtrom (dvs bad,dusjrom og vaskerom) i § 8-37 pkt 3.

Av bestemmelsen følger:

"Bad og vaskerom skal ha sluk. Rom med sluk skal ha gulv med tilstrekkelig fall mot sluk for de deler av gulvet som må antas å bli utsatt for vann regelmessig.
Gulv, vegger og tak som kommer til å bli utsatt for vannsøl, lekkasjevann eller kondens, skal utføres med fuktbestandige overflatematerialer. Bakenforliggende konstruksjoner og rom som kan påvirkes negativt av fukt skal være beskyttet av et vanntett overflatemateriale eller et egnet vanntett skikt. Materialer velges slik at faren for mugg- og soppdannelse er minimal."

Hensikten med kravet i § 8-37 er å beskytte bygningsdeler og materialer som utsettes for regelmessig vannsøl ved at vannet samles opp (fall på gulv for de deler som antas å bli utsatt for regelmessig vannsøl) og ledes til sluk og at det brukes fuktbestandige overflatematerialer på bygningsdeler som er utsatt for vannsøl.

Er det hensikten med plasseringen av vaskemaskin at rommet (boden) skal benyttes som vaskerom skal rommet ha sluk. Endring av bruk fra tilleggsdel (bod) til hoveddel (vaskerom) krever at det sendes melding til kommunen, jfr. plan- og bygningsloven § 86 a.
Vis hele sitatet...
Sitat av aom2 Vis innlegg
Dette kan jeg. Er huseier med leieboere selv.
Det er din skyld, sorry å si det. At det ikke er sluk der er ikke noe feil fra huseiers side. Det pleier ikke være sluk på kjøkken heller, ikkesant? Mange som har både vaskemaskin og oppvaskmaskin der.
Det som skal redde deg er innboforsikringen. Har du ikke en slik har du tatt en sjanse siden du leier.
Var jeg deg ville jeg prøve å fikse skaden selv. Kast den vaskemaskinen og sett en vifteovn på lav varme der inne, med døren åpen. Har du flaks vil ingen oppdage det.
På en anne side sier husleieloven at du skal melde fra til huseier om sånne skader snarest mulig. Du får vurdere hva du gjør selv.

Bare ikke kom å lei hos meg....hehe
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det sjangsespill å ikke ha innbo forsikring når man leier? huseier skal jo fikse alt som ikke er gjort av leietageren, Innbo forsikring er nok lurt å ha uansett , hvis man har litt av verdi, og uansett skal det være sluk på gulvet på et vaskerom, som huseier og utleier burde du vite dette..
Hvis utleieren har sagt at det er beregnet for vaskerom, så er det hans ansvar!
På ett vaskerom skal det være sluk! om det ikke er det kan utleieren skylde seg selv! Det er utleieren som skal passe på at leiligheten står til standaren.

Sitat av aom2 Vis innlegg
Dette kan jeg. Er huseier med leieboere selv.
Det er din skyld, sorry å si det. At det ikke er sluk der er ikke noe feil fra huseiers side. Det pleier ikke være sluk på kjøkken heller, ikkesant? Mange som har både vaskemaskin og oppvaskmaskin der.
Det som skal redde deg er innboforsikringen. Har du ikke en slik har du tatt en sjanse siden du leier.
Var jeg deg ville jeg prøve å fikse skaden selv. Kast den vaskemaskinen og sett en vifteovn på lav varme der inne, med døren åpen. Har du flaks vil ingen oppdage det.
På en anne side sier husleieloven at du skal melde fra til huseier om sånne skader snarest mulig. Du får vurdere hva du gjør selv.

Bare ikke kom å lei hos meg....hehe
Vis hele sitatet...
Har hørt med min svigerfar som er huseier med leieboere selv. Han sier at på ett vaskerom er det krav på å ha sluk i gulvet!

TS, du er pliktig til å melde ifra til huseier så fort noe galt skjer.
Sitat av f00b Vis innlegg
Hallo.

Jeg har litt hodebry om dagen. Jeg leier en liten leilighet (ganske gammel). Dette var tidligere én stor leilighet, som nå er delt opp i to leiligheter. Alt av hvitevarer måtte leietakeren (jeg) stå for selv.

Det er et eget rom som er beregnet for vaskemaskin, et helt vanlig bøttekott-lignende rom. Problemet her er at dette rommet ikke har noe sluk, og heldig som jeg har vært så har vaskemaskinen min lekket ganske store mengder vann, og i og med at vannet har liggi å trekt inn i både vegger og dørterskelen så er jeg redd dette vil medføre fuktskader.

Jeg er ganske fortvilet, har ikke sagt ifra til utleieren enda, tenkte jeg skulle høre her først.

Det er to ting jeg lurer på, det første er om dette er fuktskader - dørterskelen har utvidet seg, så døren går såvidt igjen. Når jeg kjenner nede på veggen så er den fuktig, selvom det er flere dager siden dette skjedde.

Det andre jeg lurer på, er om det egentlig er min skyld, i og med at det ikke er noe sluk der som vaskemaskinen skal stå? Er det noen krav iforhold til dette?


Håper på gode råd
Vis hele sitatet...
Vist du er ute og kjører bil på en mørk kveld så plutselig detter det en unge ned fra treet foran bilen din du klarer ikke og stoppe da dette er helt umulig følgelig så kjører høyre forhjul over brystkassen på ungen som forårsaker blødninger du tar så telefonen din og bruker ett par timer på og ringe venner og bekjente for og spørre dem om du er skyldig eller ikke med påfølgende virkning ungen dør av blødninger forde ambulansen kommer 30 minutter forsent forde du har brukt 2 timer på og ringe venner.
Du gjør deg da skyldig i uaktsomt drap, vist du hadde ringt ambulansen omgående så hadde du hvert helt uskyldig forde det var umulig og vite at det satt en unge oppe i det treet kl 21.00 på kvelden, men forsikringsloven sier uansett at dette må dekkes på din bilforsikring.

Sluk eller ikke sluk dette er huseiers helt og holdent dennes problem så lenge dette ikke fremkommer i noen kontrakt at du ikke kan installere denne maskinen.
Når du ikke har sagt fra omgående og følgelig latt vannet "bløde" så har du hvert uaktsom uansvarlig og må ta ansvar for merkostnadene denne avventingen din med og melde fra har utført.
Jeg er utleier selv og vist jeg hadde leid ut en leilighet som ikke var godkjent for vaskemaskin så er det mitt problem og ikke ditt så lenge du tilsynelatende har instalert en oppegående maskin, men vist du lar vannet forbli og fortie da håper jeg du skjønner at merkostnadene med dette er ditt problem.

Ett litet tips utenom som en del ikke er klar over vist huseier eller andre er utøver ett eller annet som forårsaker brann altså ett hendig uhell som i de fleste tilfeller er en menneskelig feil også brenner hele leiligheten ned med alle maleriene dine til ett par millioner og resten av innboet ditt til en million så er dette ditt problem vist du ikke har tegnet innbo forsikring