Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9373
Lurer på forskjellen på ufør og ung ufør. Grundig forklaring hadde vært fint. Og en ting jeg har hørt er at viss du får ung ufør, så kan du ikke flytte utenlands. Stemmer dette? Andre forskjeller? Her er alt interssant. Håper vi kan ha en sakelig freaky diskusjon om uføretrygd Jeg trodde jeg skulle dø, men så vart jeg uføretrygda
Mener ung ufør er aviklet ifølge nav sist jeg leste.
Vet ikke om det gjelder alle uføre eller bare nye etter 1.feb


"Fra 1. februar 2020 skal minsteytelsen til mottakere av arbeidsavklaringspenger under 25 år reduseres fra 2G til 2/3 av 2G. Videre vil Ung ufør-tillegget i arbeidsavklaringspenger for alle mottakere avvikles, uavhengig av alder. Endringene vil ha virkning for nye mottakere av ytelsen.»
Ung ufør er (var mtp øvrig post) en tilleggs stønad for de som blir rammet ufør i ung alder. Dette kan søkes om dersom det sykdomstilfellet som rammet en ufør skjedde før fylte 26år.

Tillegget beregnes også inn i AAP ordningen, eller gjorde det ihvertfall.
Hovedforskjellen på vanlig ufør og ung ufør er at ung ufør vil gi deg en høyere utbetaling enn vanlig utfør. Uføretrygd er i hovedsak en erstatning for borfalt inntekt. Faller intekten bort tidlig i livet er det selvsagt endel vanskeligere enn om man kunne ha opparbeidet seg visse fordeler i arbeidslivet før man ble ufør. Tillegget i ung ufør er ment å kompensere for dette da man som ung ufør gjerne har en rekke andre ulemper kontra om man blir ufør mye senere i livet (min synsing).

Ung ufør reguleres i Folketrygdeloven § 12-13 og inb4 en haug med påstander om at "10 av mine kamerater får 1 mill av nav hver uke wtf!" så sier loven at ung ufør er "For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert" Man kan også påstå at en forskjell mellom ung ufør og vanlig ufør er at det er vanskeligere å få dokumentert ung ufør.

Man kan ta med seg uføre ut av norge som hovedregel, i hvertfall om du flytter til et EØS land men stort sett hvor som helst. Flytter man ut av norge faller tillegget for ung ufør bort- men du får da vanlig ufør betaling.

Kilde Nav.no:
"Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:
du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år
Rettigheter som ung ufør kommer til utbetaling fra du fyller 20 år. Sivilstand avgjør størrelsen på hva du kan få i minsteytelse som ung ufør.

Er du ung ufør og lever sammen med ektefelle eller samboer, er minste årlige ytelse 2,66 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Er du ung ufør og enslig er minste årlige ytelse 2,91 ganger folketrygdens grunnbeløp."


Grunnbeløpet i 2019 er 99 858 kr og grunnbeløp for tidligere år evt. senere år (i fremtiden) kan ses HER Merk at det er en liten forskjell i utbetalinger om du bor alene kontra om du bor med samboer, og om du har minsteytelser eller ikke.
Sitat av Kuda Vis innlegg
Mener ung ufør er aviklet ifølge nav sist jeg leste.
Vet ikke om det gjelder alle uføre eller bare nye etter 1.feb


"Fra 1. februar 2020 skal minsteytelsen til mottakere av arbeidsavklaringspenger under 25 år reduseres fra 2G til 2/3 av 2G. Videre vil Ung ufør-tillegget i arbeidsavklaringspenger for alle mottakere avvikles, uavhengig av alder. Endringene vil ha virkning for nye mottakere av ytelsen.»
Vis hele sitatet...
Dette er ikke ungufør, men ungufør tillegget på AAP.

Kjenner en som fikk ungufør i dag. Så det er ikke avviklet.
Iallefall ikke ifølge det du postet
Ung uføre tillegg har vært et tillegg til uføre og de på AAP, nå er har tillegger falt bort for de som mottar AAP, en ting som jeg ikke kan se har kommer frem her er at ung uføre tillegget er noe du får, om du ble uføre før 26 og hvis det vil lønne seg.

Jeg er ung uføre og siden jeg nesten ikke hadde jobbet havnet jeg på minstesatsen med ung uføre tillegg. Broren min er også ung ufør, men hadde en god jobb 3+ år før han ble ung uføre og dermed får han maks ytelsen, og dermed ikke noe ung uføre tillegg. Han har ca 10k mere utbetalt enn meg.
Sist endret av Kloakk; 25. januar 2020 kl. 00:19.
Du får etterbetalt de årene du var under AAP, har du ikke hatt tilegget på AAP.

De fleste får utbetalt en betydelig sum etter innvilget ung uføre. Noe man ikke har fått på vanlig uføre uten ung uføre tilegget.

Usikker på hvordan det stiller seg framover, da det sies lengre oppe her at tilegget er falt bort.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 25. januar 2020 kl. 12:39.
Minsteytelsen til mottakere av AAP reduseres med 1/3 i fra 1 Februar 2020, i tillegg vil man ikke lenger kunne motta ung ufør tillegget så fremt man er på AAP. Disse endringene trer i kraft nå snart, men vil ikke påvirke de som allerede mottar AAP.

Det vil kun bli en reduksjon i AAP ytelse for nye mottakere av AAP- altså de som får innvilget AAP etter 1 Feb 2020 vil motta mindre enn de som har fått dette invilget før de nye endringene.
Sitat av Kjellemann Vis innlegg
Dette er ikke ungufør, men ungufør tillegget på AAP.

Kjenner en som fikk ungufør i dag. Så det er ikke avviklet.
Iallefall ikke ifølge det du postet
Vis hele sitatet...
Den du kjenner får også ungufør tillegg. Det er/har bare vært ett tillegg uavhengig om en har AAP eller uføretrygd.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg

De fleste får utbetalt en betydelig sum etter innvilget ung uføre. Noe man ikke har fått på vanlig uføre uten ung uføre tilegget.
.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på hvor lenge du har hatt AAP. Jeg fikk etterbetalt en grei sum for 6 år. Nav tar også refusjon for perioder du evt har fått sosialpenger å du blir også skattet 44% på etterbetalingen. Man får også som regel greit betalt året etter etterbetaling i å med at man skattet 44% på det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vis du feks har fått AAP i 4-5 år og får innvilget uføre ( ikke ung uføre ) vil du da få noe etterbetalt / mer utbetalt på første utbetaling av ufør ?
Nei.

Du får det kun på ung.
Du vill vell få ettetbetalt eventuelle forskjeller uansett om du får innvignet uføre eller ubh uføre. Så lenge du har motatt minstesats på aap. Altså ikke motatt en gradert form ut av din tidligere inntekt, noe som har gjort at du har strekket deg over uføren. Det du eventuelt får etterbetalt er jo differansen mellom uføre og app du har fått utbetalt fra den dagen du kan regnes som ufør.
Man får ikke etterbetalt hvis man får vanlig uføretrygd og har gått på AAP.
Jeg håper man får etterbetalt ung ufør, da jeg er i en sak med NAV nå hvor jeg mener jeg har rett på ung ufør og de sier nei. Forskjellen utgjør ca 3000 i mnd utbetalt ved minstesats.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er man 27, og har levd med ung ufør i ca 3 år nå, jeg ser etter andre med ung ufør, eller som har ønsker og tanker om å få dette også. Jeg er forberedt til åpen samtale. Send meg melding. Jeg kan også konsultere hvis du er i søknads fasen.
Er 41 å har levd med ung ufør i rundt 6 år, var gjennom alle snirkler å snarer å utprøving, tok godt å vel 10 år.
Da jeg spurte om etterbetalingen i kommunen jeg bodde i fikk jeg bare kort å kontant svar om at det fikk jeg ikke å det var ingen vits i å søke, da jeg hadde gått på AAP de siste 3 årene.
Nå er det jo så lenge siden at det er vel kort å greit foreldet om jeg kommer med søknad om etterbetalingen

Ergelig, ikke mye man sitter igjen med og absolutt ikke noe dans på roser, sitter igjen med 12k etter husleia err betalt, da betaler jeg også 3k av det på nedbetaling av idiotliv med inkassoer(min egen feil å et liv uten særlig fast bopell), så er det tv- internet mat daglidags liv, når alt er betalt sitter jeg kaanskje igjen med 4000 imnd til mat.
Dere som tror det er fett med uføre aner ikke hvor langt ifra bullseye dere er egentlig.
Sist endret av Eyeamare; 17. september 2020 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Får vel ca 18 000 om man har samboer eller kone.
19000 om man er alene.
Har man jobbet å tjent bra 29000.
14600 minste ytelse om man har samboer.

15600 minsteytelse alene...

Alt sammen etter skatt

Er sånn ca riktig
Vanlig Uføre: Ordinær sats: 227 676 kroner (2,28 G, lever sammen med ektefelle eller samboer)
Ung Uføre: Ordinær sats for ung ufør: 265 622 kroner (2,66 G, lever sammen med ektefelle eller samboer)
Fant artikkel fra i fjor her
Glemte si at det får litt opp i oktober da får di som er uføre mer å tilbake fra mai i den utbetalingen går vel opp noen hundre lapper da vel

Basert på meldinger fra folk som har denne utbetaling pr i dag... usikker på han med 29k
Sist endret av wEed-DisasteR; 17. september 2020 kl. 12:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av wEed-DisasteR Vis innlegg
Glemte si at det får litt opp i oktober da får di som er uføre mer å tilbake fra mai i den utbetalingen går vel opp noen hundre lapper da vel

Basert på meldinger fra folk som har denne utbetaling pr i dag... usikker på han med 29k
Vis hele sitatet...

Er fremdeles "bare" snakk om kanskje èn 1500 lapp altså og i en èngangs utebetaling, økningen som vi strengt nok tatt skulle hatt allerede fra i mai av..
Månedlig er det snakk om 1-2 hundrelapper kanskje mer å rutte med.
Sist endret av Eyeamare; 17. september 2020 kl. 12:43.
Jeg bet 600kr ekstra i skatt på ung. Har jeg alt mellom 10-12.000 utbet på skatten hvert år. Ekstra skatt kan man legge inn på Nav.

Har man mulighet, er det en OK måte legge av penger på. Er ikke mange mnd I året man har noe ekstra rutte med på uføre. Dekker man alle utgifter selv.
Vil det ikke være bedre å sette 600,- inn på høyrente konto, og rane den 1 gang i året, får mer igjen på det enn tilbakebetaling av overskudd skatt.
Sitat av Razor Sharp Vis innlegg
Vil det ikke være bedre å sette 600,- inn på høyrente konto, og rane den 1 gang i året, får mer igjen på det enn tilbakebetaling av overskudd skatt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som klarer det, f. eks meg
Uføretrygd skal belønne de som har betalt mer skatt med større utbetalinger. Fordi unge som blir uføre ikke har hatt den samme muligheten til å oppnå høyere lønn med tiden, er disse sikret en minstesats som er høyere enn for andre.

Dette er paraquote av NAV.

Her skinner APs arbeidslinje klart gjennom.
Ja sant det er ikke mye mer det...