Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1881
Jeg går rett på sak;

Eksen min ble misbrukt som 10åring. Hun fortalte meg det ettersom hun likte sex leker som inneholdt "voldtekt". Hun likte å kjempe i mot. Dette var ikke noe for meg i det hele tatt, å når hun fortalte meg at en venn av hennes far misbrukte henne fucket det opp hodet mitt ganske mye. Å det virket som hun ikke brydde seg?

Jeg vet hvem denne fyren er, jeg kolliderte med han i ett veikryss, raserte hele fronten på bilen hans. Det var min feil men han fortalte meg att alt var ok, det var ingenting å bry seg om. Han vet nok att eksen min fortalte meg ting og tang om denne fyren.

Vet også av en godt voksen dame som ble misbrukt av faren sin. Jeg bor på en liten plass, 4000 innbyggere.

Skal jeg gå til politiet? Hvorfor vil ikke ofrene anmelde det? Han fyren der har skaffet seg thai kone med barn nå.
Føler dette er litt over i grenseland på at man ikke skal stikke nesa i andres saker. Er dette lenge siden? Legg den død kanskje om det er 10 år+ siden.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Føler dette er litt over i grenseland på at man ikke skal stikke nesa i andres saker. Er dette lenge siden? Legg den død kanskje om det er 10 år+ siden.
Vis hele sitatet...
10+ år siden. Det bekymrer meg at kanskje noen barn fortsatt blir misbrukt pga å ikke stikke nesen sin i andre saker. Nei, jeg vet ikke jeg, vanskelig dette.
Det finnes vel chattetjenester til enten politi eller Kripos der du kan forhøre deg litt om akkurat dette. I et samfunn er man avhengig av at folk bryr seg for at slikt blir avdekket. Jeg ville nok forhørt meg litt altså, i det minste. Du kan nok ikke anmelde, men du kan åpne øynene dems for problemet.
Ikke gjør noe ofrene ikke vil, for all del ikke gå bak ryggen deres og anmeld på tross av hva de ønsker. Da må du eventuelt sitte deg ned og ta det opp skikkelig med de og fortelle hvorfor du mener det bør anmeldes.
Noe Jeg sier sjeldent; ANMELD! Det er det eneste riktige å gjøre. Tenk på barnet som mr. overgriper har med sin nye thaikone. Beskytt flere før det blir flere overgrep mot andre uskyldige.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Skal jeg gå til politiet? Hvorfor vil ikke ofrene anmelde det? Han fyren der har skaffet seg thai kone med barn nå.
Vis hele sitatet...
De færreste ofre anmelder, av flere grunner. Det er åpenbart vondt å gå gjennom prosessen, mange fortrenger hele hendelsen eller betydningen av den for å komme gjennom livet (virker som hun ikke bryr seg, som du sier) og sjansen for å få noen dømt er uansett minimal og du risikerer å bli hengt ut som en falsk anmelder etterpå.

Du kommer ingen vei med å anmelde hvis ofrene ikke vil stå frem. Hvis jeg hadde vært bekymret for pågående overgrep så hadde jeg meldt bekymring til barnevernet. Kanskje eksen din synes det er ok at hun og/eller du prater med konen hans.
Sist endret av *pi; 18. juli 2020 kl. 14:50.
Skal tenke over dette og eventuelt ta det opp med ofrene.
Som *pi over her sier - det går an å sende bekymringsmelding til barnevernet, sågar anonymt. Det er bedre å gjøre noe enn ingenting. I beste fall redder du et par potensielle overgrepsofre. Min erfaring er at overgrep ofte ikke er noe som skjer på slump og bare en gang. Har man "tilgangen", og det ikke får noen konsekvenser er det alt for lett for overgripere å få hybris og fortsette med dritten sin. Kommer fra et sted hvor sånne ting har skjedd sørgelig mange ganger, med sørgelig få konsekvenser, nettopp fordi ingen tør å bry seg.
Vær støttende til ofrene, si at du vil være der for de uansett.

De _vet_ at de "burde" anmelde, men også at det mest sannsynlig ikke vil skje noe annet enn ubehag for de. At de må gå igjennom hele hendelsen på nytt og være nødt til å frykte at misbrukeren går til motangrep. I de fleste misbruk-saker er det ord mot ord, som stort sett gjør at saken blir henlagt. Særlig siden sakene er så gamle.

At du ikke liker voldtektsfantasi-sex er helt greit, men for hennes del er det kanskje en måte å ta tilbake makten hun ble fratatt når det skjedde. De fleste som har vært igjennom noe lignende får en slags beskyttelse, der de kan prate om det uten å føle på det, hvis du skjønner.

Det er en veldig vanskelig situasjon, men det er ikke noe annet du kan gjøre enn å være støttende.
Takk for svar. Jeg kommer til å snakke med barnevernet som dere foreslår. Skal også ta opp praten med ofrene.
Det var leit å høre. Det er dessverre ikke noe du kan gjøre noe med nå. Blir bare ord mot ord.
De fleste av mine ex-kjærester har opplevd missbruk og til felles for dem er at de liker voldtekt rollespill. Jeg er litt interessert hvordan dette kan ha seg.

Det at dem har hatt slike fantasier med tanke på deres historie har fucked rimelig mye med mitt hode også igjennom flere år.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
De fleste av mine ex-kjærester har opplevd missbruk og til felles for dem er at de liker voldtekt rollespill. Jeg er litt interessert hvordan dette kan ha seg.

Det at dem har hatt slike fantasier med tanke på deres historie har fucked rimelig mye med mitt hode også igjennom flere år.
Vis hele sitatet...
Google repetition compulsion.
Hvertfall ikke delta i sexleken med voldtekt eller der hun må kjempe i mot. Det at hun "liker" dette er en traumerespons som ikke er uvanlig blandt voldtektsofre, det er en feilkobling kan man si i hjernen der man "liker" det fordi traumene man har handler om å ikke ha hatt kontroll og har måttet kjempe i mot, og når man gjenopplever dette innenfor visse kontrollerte rammer så gir det pause der og da fra de ekte traumene. Det er en selvskade og febrilsk, urasjonell måte å prøve å deale med traumet på og det som egentlig skjer er at man ved å "gjenoppleve" situasjonen fysisk, blir psyken dratt inn i nåtiden, og får en kort pause fra fortiden som jager en mer eller mindre hele tiden som traume.

Spesielt når man utsettes for overgrep i ung alder før seksualiteten er ferdig utviklet så ødelegger og fucker det ekstremt mye med seksualiteten man former og begge kjønn utsatt for overgrep som barn får en selvdestruktiv og selvskadende seksualitet som eldre.

At det virket som hun ikke brydde seg når dere snakket om det er også en traumerespons, det er helt vanlig å dissosiere fra virkeligheten, fordi det er altfor mye å takle når man føler på at man faktisk var gjennom det.

Hvorfor de fleste voldtektsofre ikke anmelder er det flere årsaker til. Det er fordi de er redde for å ikke bli trodd, 8 av 10 voldtektssaker henlegges og du kan tenke deg hvor nedslående det er for offeret, som vil føle at hen ikke betyr noe og det er under 1% som faktisk blir dømt. I tillegg er det utrolig vanskelig og vondt for et traumeoffer å måtte gjenfortelle, bevise mot mistro, og gjenoppleve traumet sitt. Det er mange som syns det er så vondt at de aldri klarer å nevne det som har skjedd for noen, også er det også veldig stor forskjell på å fortelle at man har vært utsatt for voldtekt, og det å gjenfortelle i detalj alt som skjedde i forbindelse med hendelsen sånn som man må i avhør og rettsak. De detaljene må man dissosiere fra etter hendelsen, for å klare å overleve psykisk, og mange psykologer til og med, fraråder en del traumeoffere å anmelde nettopp pga den retraumatiserende belastningen en rettsak og å grave i hendelsen er. Avhengig av hvor man er i prosessen selv kan det forverre psykisk helse, men ikke hos alle, for noen vil det også oppleves befriende og at de endelig står opp for seg selv mot uretten og kan styrke de psykisk. Uansett er dette noe offeret bør snakke med psykolog om, og det er ikke så enkelt at man som utenforstående partner eller venn bare kan overtale noen til å anmelde. Det er dumt det er så vanskelig prosess for ofre å anmelde pga fordommer, mistro og skam som igjen ikke akuratt gjør den psykiske og emosjonelle belastningen fra traumet lettere... Det eneste du kan gjøre er å nevne til henne at du støtter henne gjennom prosessen om hun får lyst til å anmelde en dag, men ikke snakk om det for mye (det er traumetriggende for henne) uten at hun tar det opp selv.

Skjønner bekymringen din for voldtektsmennenes barn, du får vurdere om du vil tipse barnevernet. Om ikke annet kan du ta en anonym telefon dit å høre hva som er rett å gjøre når du vet om at en overgriper har fått barn og du er bekymret for at de skal utsettes for det samme.
Sist endret av Mefibon; 19. juli 2020 kl. 02:44.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Takk for svar. Jeg kommer til å snakke med barnevernet som dere foreslår. Skal også ta opp praten med ofrene.
Vis hele sitatet...
Ja, det også selvfølgelig. Diskuter det med de det gjelder.
Jeg synes uansett det er veldig sympatisk av deg å ønske å gjøre noe. Det er så lett å bli usikker og passiv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mefibon Vis innlegg
når man gjenopplever dette innenfor visse kontrollerte rammer så gir det pause der og da fra de ekte traumene. Det er en selvskade og febrilsk, urasjonell måte å prøve å deale med traumet på og det som egentlig skjer er at man ved å "gjenoppleve" situasjonen fysisk, blir psyken dratt inn i nåtiden, og får en kort pause fra fortiden som jager en mer eller mindre hele tiden som traume.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilde på/videre lesning om dette?
Sitat av robhol Vis innlegg
Har du noen kilde på/videre lesning om dette?
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt kan du google repetition compulsion. Forklaringen over virket en smule bastant og forenklet, det er nok flere ting i spill. Det er uansett et kjent (og trist) faktum at mennesker med kompliserte traumeerfaringer har en tendens til å gravitere mot samme type situasjoner, selv om man skulle tro de heller unngikk dem og søkte det motsatte. Jeg har sett flere forklaringer som gir mening, inkludert selvskading/tro på at man ikke er verdt mer. Men også som et forsøk på å kontrollere fortiden ved å gjenskape den, håp om å endre utfallet (hvis du hele livet har kjempet for å få kjærlighet f eks, så gjenskaper man situasjonen for å endelig lykkes med det man aldri klarte). Dette er man selvsagt ikke bevisst på. Så er det også sånn at gjennom relasjonstraumer så assosierer hjernen ting som vanligvis ikke hører sammen, f eks omsorg og vold. Sex i seg selv har noen sterke fysiske effekter som kan forsterke assosiasjonene.