Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4804
Hei

Litt random spørsmål, men har lenge lurt på hva den raskeste linjen her i Norge er? Har sett at EB nett har en på 1000/1000, ellers så er det altibox som tilbyr 400/400 på det meste tar jeg ikke feil...

Finnes det raskere?
Tenker du på raskeste tilgjengelige til privatpersoner, eller raskeste overhodet brukt som for eksempel på TG?

Kode

**** Rates and payment

In order to connect to a NIX IXP, the NIX customer must pay a one-time 
connection fee per connection, and an annual fee for each connection.

Prices for NIX1 and NIX2:

                       Connection fee*       Annual fee

FastEthernet           NOK 20.000            NOK 20.000
GigabitEthernet        NOK 20.000            NOK 30.000
TenGigabitEthernet     NOK 20.000            NOK 50.000


Prices for BIX, TRDIX, TIX and SIX:

FastEthernet           NOK 0                 NOK 20.000
GigabitEthernet        NOK 0                 NOK 20.000
Du kan få 10gbit fra nix, koster dog flesk.
Sist endret av wtf1337; 20. januar 2013 kl. 16:55.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hadde jeg hatt penger til det skulle jeg lett ha hatt 10gbit
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
wtf1337: nei, du kan ikkje få nettlinje fra NIX. NIX handler om peering, og er stiller kun til disposisjon en port med nevnt hastighet på ei adresse i oslo. Fiber må du stille med sjølv. Det er heller ikkje internettilgang, men sentral for samtrafikk.
grims's Avatar
Trådstarter
Jeg tenker hovedsakelig til privatpersoner
Da er det nok 400mbit.
Som du nevnte er det jo EB som har 1gbit, men da må det kontaktes for prosjektpriser.
grims's Avatar
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Da er det nok 400mbit.
Som du nevnte er det jo EB som har 1gbit, men da må det kontaktes for prosjektpriser.
Vis hele sitatet...
Ja, men er ikke det kun i Drammen man kan få det? Og prisen skulle jeg gjerne ha visst, blir vell lett over 10.000 kr i måneden.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hadde jeg hatt penger til det skulle jeg lett ha hatt 10gbit
Vis hele sitatet...
Du skulle hatt ganske greit med peng om du skulle fått tilkoblet deg NIX med 10Gbit linje, ikkje bare koster det å tilkoble deg NIX sentralen, den årlige avgiften. Men du må sikkert betale leie på fiber samt, at du trenger routere og switcher som er i stand til å takle 10Gbit, og disse er ikkje billige, og hvis du ønsker 10Gbit inn på PCen å, så trenger du ekspansjonskort som takler 10Gbit. Samt fiber til å strekke mellom router/switch og maskinen(e).
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du kan nok få en deal med din Altibox leverandør om å få 1gb/s Når de klarer 100mb/s og høyere så har de jo en gigabit SFP i noden fra før
Sist endret av Slaps; 20. januar 2013 kl. 17:34.
Oh herro there.. ^_^
Mener at Hafslund er levrandøren av skolen`s/ fylkeskommunens 10Gbit linje i Akershus.

Vi fikk skrudd av alle speedlimits når det var LAN på sandvika vgs :3 Riktignok fikk vi "bare" 1Gbit (siden alle skolene i bærum bruker samme linje til sentralen)

vet også at skolen som jeg går på støtter 10gbit inn ved behov (fremtidsrettet, er lagt opp til mange ganger det vi faktisk får og er kun utstyret i enden som må byttes siden det er fiber imellom ). vanligvis er det 100/100 Mbit som er limit per skole

( IT har også har sin helt egen fiberlinje)


så Hafslund kan sikkert levere 10Gbit ,men det vil koste..
Sitat av qwertyfreak Vis innlegg
så Hafslund kan sikkert levere 10Gbit ,men det vil koste..
Vis hele sitatet...
Du får nok levert det du ønsker hos de fleste fiber leverandører, hvis du sender en forespørsel på hastighet. Men det forutsetter jo at dem har kapasitet til det, og tekonoligen som kreves. Samt at du har en økonomi som tillater det.
Sist endret av 0xFF; 20. januar 2013 kl. 18:08.
Det kommer veldig an på hvor du bor. F.eks. kan min leverandør levere 1Gbps til hybelen min i Oslo, men det koster mer enn det smaker. Det er også et flust av andre leverandører som kan tilby fibertilkobling, spesielt i Oslo. Det er stort sett bare lommeboka som begrenser hvor høy hastighet du kan få.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Skulle ønske Google Fiber var tilgjengelig her. Sykt gode hastigheter til et nesten gratis beløp.
10GB er ikke for oss vanlig dødelige. Men GB er oppnåelig.
Tro hvor lang tid det tar før entusiaster har 10GB?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
10GB er ikke for oss vanlig dødelige. Men GB er oppnåelig.
Tro hvor lang tid det tar før entusiaster har 10GB?
Vis hele sitatet...
Så lenge man har fiber så er 10 gigabit veldig mye lettere å rulle ut. Det er snakk om å kjøpe optikk til 30k og så har du en 10 gbit link. Siden ingen bruker all båndbredden (og siden vi alle har 1gigabit ethernet) så tror jeg vi kan se 10 gigabit innen 8 år.
Har et veldig viktig og relativt spørsmål, HVOR eR DET RASKESTE ÅPNE GRATIS WIFI dere vet om? dere må jo ha prøvd steder og husker speeden deres? på operaen i Oslo er det veldig rask, har lastet ned mye musikk på telefon derfra på et par 5 min ca