Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2330
Hei

Jeg prøver nå å koble meg på et skoledomene via en ubuntu pc, sånn at man får tilgang til nettverkskrivere og hjemmeområder m.m.

Dette ser ut til å bare bli trøblete, har prøvd "koble til tjener" og "windows share", har også lastet ned LikeWise og prøvd via den.

Tester på min egen ubuntu-pc med administrator-bruker og vanlig bruker på skolenettet. Skal sette opp en brukerveiledning til ansatte og elever på skolen som har lyst til å bruke ubuntu.

Edit: Må da selvfølgelig spørre om det er noen der ute som har hatt samme problem.
Sist endret av Pagliacci; 19. august 2010 kl. 08:42.
Det letteste vil vel være hvis skolen deler hjemmeområdet over sikker ftp. Du kan da enkelt mounte det gjennom Places->Connect to server... Skriverne kan kobles til gjennom System->Administration->Printing, men metoden avhenger av hvordan skriverne er delt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det letteste vil vel være hvis skolen deler hjemmeområdet over sikker ftp. Du kan da enkelt mounte det gjennom Places->Connect to server... Skriverne kan kobles til gjennom System->Administration->Printing, men metoden avhenger av hvordan skriverne er delt.
Vis hele sitatet...
Serverene ligger på fylke og selve serverene får vi ikke endret.

Og skriverene kan man ikke legge til uten å enten logge på domene eller en CUPS-server, noe fylke ikke har.
Sist endret av Pagliacci; 19. august 2010 kl. 09:11.
Her er en fin how-to http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5409

Edit: Skummet bare igjennom denne. Guiden er for NT4 domene, for å få det til å fungere i 2003 server skal i teorien gjøre følgende:
For a win2k domain, just be sure to set security = ads as well as ream = your_realm in smb.conf and use net ads join -U administrator for the join command.
Vis hele sitatet...
Sist endret av niklasj; 19. august 2010 kl. 09:21.
Takker, har ikke fått kjørt igjennom guiden, skal teste så si ifra om det funka. Kjører 2003 server.
EDIT: Før du begynner med det Samba greiene folk foreslår, så må du forstå at dette er ikke nøyaktig det du spør etter. Det de foreslår er hvordan du skal logge deg på selve maskinen med en domene-konto. Altså, om du har en hel haug stasjonære med Ubuntu på en datalab hvor elever skal kunne logge seg på med sine brukerkontoer på domenet.

Slik jeg forsto det, så vil du ha en guide for elever som har sine egne PC-er med Ubuntu og skal ha tak i resursser på nettverket. Da skal du ikke gjøre noen av de tingene som har blitt foreslått til nå.



Jeg vet ikke noe om nettverksskrivere, men filområder skal du ikke ha noe problem med å åpne, uten noe ekstra installasjon.

Det er flere måter å gjøre dette på. Alle gjør i teorien det samme, men jeg foretrekker noen fremfor andre:

1: "Gui-metoden" er å gå til Places -> Connect to Server og fyll inn informasjon her. Tingene du trenger er:

Server: ip eller hostnavn til maskinen du skal koble til.
Share: den delte mappen du vil åpne.
Folder: la denne stå tom. Aner ikke hvorfor denne er her.
User Name: brukernavnet ditt i domenet.
Domain Name: domenenavnet til Windows domenet.

Klikk connect, og du vil da få en forespørsel etter passord. Trykk "remember forever" og du vil slippe å måtte skrive inn dette igjen.

2: Enda en Gui metode

Places -> Network -> Windows Network -> "Navn på domene" -> "Server"

Når du prøver å åpne en server vil du få forespørsel om brukernavn, domene og passord. Alle disse må fylles inn.

3: Semi-gui metode:

Åpne Nautilus (filbrowseren) ved å åpne en hvilken som helst mappe. Trykk Ctrl + L. Du kan nå skrive i adressefeltet til Nautilus. Skriv "smb://<servernavn>" evt. "smb://<servernavn>/<sharenavn>".

Om du har krysset av "remember forever" på noen av disse, vil passordet bli lagret i nøkkelringen til Gnome systemet ditt (dersom du bruker Ubuntu) og du vil ikke behøve dette igjen, om ikke passordet endres på serveren.

Om du allerede har lagret brukernavn, passord og domene ved å krysse av "remember forever" er det en metode til.

4: Cli metoden:

Åpne Terminal og skriv "gvfs-mount smb://<server>/<share>".

Dette vil da legge til en snarvei i venstre side til Nautilus hvor du kan åpne filsharet.

5: Automatisk ved oppstart:

Metoden jeg selv bruker er å først koble meg på alle filsharene jeg bruker manuelt og krysser av "remember forever", og så har et oppstartsscript som automatisk legger dem til å Nautilus ved oppstart.

En rask instruksjon på hvordan du kan gjøre dette:

Åpne en teksteditor, skriv inn denne teksten, hvor du erstatter navn med dine egne:

Kode

#!/bin/bash
gvfs-mount smb://filesrv/misc
gvfs-mount smb://filesrv/music
gvfs-mount smb://filesrv/movies
gvfs-mount smb://filesrv/series
gvfs-mount smb://torrentsrv/download
Lagre så denne tekstfilen et sted du husker, gjerne rett i hjemmemappa om du ikke finner noe bedre sted. Høyreklikk på den og trykk Properties -> Permissions. Sjekk av boksen ved "Allow executing file as program".

Så gå til "System -> Preferences -> Startup Applications". Trykk "Add". Her er det tre felter.

Navn: Valgfritt navn. Dette er kun for din egen convenience.
Command: Trykk "Browse" og finn filen du nettop laget.
Comment: Dette er også valgfritt.

Trykk "Add" igjen og alle nettverksdiskene du spesifiserte i scriptet vil bli lagt til i Nautilus på oppstart.

Et par ting til:
Hjemmeområder lagres på domenekontrolleren i Windows nettverket. Dette ligger på "<servernavn>/home$/<loginnavn til bruker>".

Igjen, for at gvfs-mount kommandoen skal fungere, må du tidligere ha koblet deg til nettverkssharet og krysset av "remember forever".

Om du er avhengig av trådløst nettverk, kan det hende scriptet ikke fungerer helt skikkelig, da det kan hende den prøver å koble seg til før det trådløse nettverket er tilgjengelig, og gir opp før det blir tilgjengelig.

En liten hack kan være å be scriptet vente litt før det begynner:

Kode

#!/bin/bash
sleep 10
gvfs-mount smb://filesrv/misc
gvfs-mount smb://filesrv/music
gvfs-mount smb://filesrv/movies
gvfs-mount smb://filesrv/series
gvfs-mount smb://torrentsrv/download
AVANSERT:
Evt. går det an å lage en kodeblokk som prøver å pinge filserveren over 1 minutt, og så fort den klarer å pinge den så eksekverer den gvfs-mount kommandoene. Dette kan gjøres på flere måter, men jeg er totalt noob med shell scripting så du må få hjelp av noen andre til dette.

Håper dette hjelper.
Sist endret av Veyasu; 19. august 2010 kl. 09:44.
Når jeg prøver metode nummer 2 så får jeg bare opp "SMB://*******.****** ukjent error."
En annen løsning er å skaffe seg et bilde av XP installen som din skoles system admin bruker.
Installer virtrualbox og guest-addons. Og bruk bildet som en virtuell maskin.

Du kan så få tak i filene ved å gjøre følgende:

Kode

mount -t vboxsf share mount_point
Printeren kan du bare dele i XP og Ubuntu skal finne denne automatisk. Evt. finner du denne i loopback (127.0.0.1 eller localhost).

Du kan også kjøre windows proggrammer samløst i ubuntu med virtrualbox. Funker f.eks. bedre med photoshop en wine.

Eneste problemet med denne metoden, er at du må ha virtrualbox kjørende og det krever en del ressurser.
Printere

Jeg har aldri hatt behov for å printe ut noe særlig, men jeg prøvde akkurat nå med min Ubuntu maskin i et Windows nettverk. For å koble til printere klikk på "System -> Administration -> Printers". Da du er her trykk på "Network Printer -> Find Network Printer". Skriv inn hostnavn eller ip-adresse til print-serveren eller printeren, om den er selvstendig. Så trykk "Find".

Selv fikk jeg opp alle printerne i nettverket med sine respektive IP-adresser, og print-serveren. I listen sto den oppført som:
SMB (<printserver navn>) (<printserver navn>).

Da jeg trykte på denne er det et lite plusstegn nederst hvor det står "Connections". Hver av disse representerer en printer. Hos meg heter alle "Windows Printer via SAMBA". Men hvis du trykker på de forsjellige, så ser du i tekstboksen på toppen, hva navnene til printerne heter.

Velg den du vil ha og trykk "Forward". Du er avhengig av at Ubuntu finner en driver til printeren. Om den ikke gjør det så vil det ikke funke. Så fort Ubuntu har funnet en driver vil du få et vindu hvor du må skrive inn autentiseringsinformasjon for domenekontoen din. Fyll inn dette, så skal alt fungere.

Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Når jeg prøver metode nummer 2 så får jeg bare opp "SMB://*******.****** ukjent error."
Vis hele sitatet...
Selv så får jeg også litt problemer med metode 1 og 2. Jeg har ingen aning om hvorfor, siden alt i prinsippet skal gjøre det samme.

Metode 3 derimot, har aldri feilet for meg.
Men jeg prøver å legge til en skriver eller to som er nødvendige, men får beskjed om å koble meg til en CUPS-server.

Har fått til alt det andre sånn halveis, men får ikke til skrivere. Kan poste Screenshot snart.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Men jeg prøver å legge til en skriver eller to som er nødvendige, men får beskjed om å koble meg til en CUPS-server.

Har fått til alt det andre sånn halveis, men får ikke til skrivere. Kan poste Screenshot snart.
Vis hele sitatet...
Det er litt vagt. Nøyaktig hvilken metode bruker du? Screenshots vil være behjelpelig.
Først går jeg system -> administrasjon -> Skrivere



Så siden det ikke går ann å legge til skriver så må man koble til tjener.

Da får jeg opp det vinduet her, og fyller inn adressen til printserver, domene, og alt annet jeg har prøvd.



Og da får jeg



Det kommer somregel med engang, utenom når jeg bare skriver inn domene.
Hvilken versjon av Ubuntu bruker du?

Den klienten der ligner ikke i det hele tatt på den jeg bruker i Ubuntu 10.04.
Kan legge til at jeg har fått til å åpne selve mappene til domenet men ser ut som jeg er sånn direkte koblet til det.

bruker 10.04, har lagd eget theme.

Kan også legge til en ting til at under rullnedvinduet på det øverste bilde er det en knapp som heter "Legg til". Men den går det ikke ann å trykke på før man logger på CUPS-tjener.
Sist endret av Pagliacci; 19. august 2010 kl. 10:27.
Dette er det jeg får:



Klikker på Add og får:



Kom deg til det andre skjermbildet der, og jeg tror vi skal få løst dette rimelig greit.
Sist endret av Veyasu; 19. august 2010 kl. 10:31.
Jeg har lagt til en windows printer hjemme ved å gjøre følgende:
(nb. sitter på xp pc nå, så tar ting ut av hodet).

1. Åpne cups gui i nettleseren din url: http://127.0.0.1:631
2. Finn "legg til skriver/add printer"
3. følg veiledningen og prøv deg fram med forskjellige protokoller. Jeg bruker "LPD".
Lastet ned Avahi Discovery og der finner jeg alle nettverkskrivere men får fortsatt ikke lagt de til.

Sitat av Veyasu Vis innlegg
Dette er det jeg får:



Klikker på Add og får:



Kom deg til det andre skjermbildet der, og jeg tror vi skal få løst dette rimelig greit.
Vis hele sitatet...
Det har jeg fått en gang i tiden også, men add knappen er grå og kan ikke trykkes på.

Det fungerer heller ikke å åpne Lenken du sendte meg niklasj, får bare kan ikke koble til.

Tok feilsøking, fikk beskjed om at cups-server ikke var startet. Fikk beskjed om å starte den via System->Administration -> services.

Men finner ikke services noen sted, har norsk versjon.
Da ville jeg prøvd å funnet ut hvorfor den har blitt grået ut. Jeg hadde null problem med å sette det opp via det vinduet, fikk skrevet ut på alle skriverne jeg gadd å teste på her ivertfall.

Tenk litt på om du har gjort noen spesielle endringer som kan ha forårsaket det, kansje custom-themet ditt kan være synderen?
Sist endret av Veyasu; 19. august 2010 kl. 10:59.
Mener det var port 631. Ett kjapt søk på google bekreftet dette.
Ser at du ikke har startet cups serveren, men tror kanskje net gui er avslått som standard i ubunbtu. Samme funskjonene ser ut til å finnes i menyen.

Du starter cups ved å gjøre følgende:

Kode

sudo /etc/init.d/cupsys start
Jeg vil bare poengtere igjen at i min Ubuntu installasjon som er rimelig vanilla, utenom applikasjoner jeg har installert.

Derfor tror jeg at dette skal fungere helt greit om man ikke har fiklet for mye med systemet. Jeg vil kansje anbefale deg å sette deg mer inn i hvordan print-systemet fungerer om du har planer om å "supportere" Ubuntu brukere, men ikke eksponer brukerne dine for alle detaljene med CUPS og så videre.

Lag en hensiktsmessig guide til hvordan det gjøres via GUI, og heller hjelp dem om de har tuklet til systemet, etter at du selv har satt deg inn i detaljene.
Sitat av Veyasu Vis innlegg
Jeg vil kansje anbefale deg å sette deg mer inn i hvordan print-systemet fungerer om du har planer om å "supportere" Ubuntu brukere, men ikke eksponer brukerne dine for alle detaljene med CUPS og så videre.
Lag en hensiktsmessig guide til hvordan det gjøres via GUI, og heller hjelp dem om de har tuklet til systemet, etter at du selv har satt deg inn i detaljene.
Vis hele sitatet...
Jeg kan innrømme med en gang at jeg ikke har noen nevneverdig erfaring med Ubuntu. Men jeg har tuklet litt med debian som er ganske likt.

Min personlige mening er at det ikke er en uting å eksponere bruker av linux for litt kommandolinje og redigering av config filer. Dette er noe av det som gjør linux så bra (fortsatt min mening).

Om du peker deg frem til System->Administration -> services og starter CUPS, gjør dette akkurat det samme som å klippe ut og lime inn sudo /etc/init.d/cupsys start i en terminal. Det er også mye enklere å forklare, slipper bla. å lage screenshots.

Jeg skjønner poenget ditt, da mye kan virke avskrekkende på en fersk bruker. Jeg er også veldig fersk her på forumet, og hvis det er en norm at man skal prøve å forklare i GUI så skal jeg la være å poste i ubuntu tråder.

Men nok OT.

Pagliacci: Har du fått startet CUPS, er fortsatt ADD knappet grået ut?
Sist endret av niklasj; 19. august 2010 kl. 11:38.
Sitat av niklasj Vis innlegg
Jeg kan innrømme med en gang at jeg ikke har noen nevneverdig erfaring med Ubuntu. Men jeg har tuklet litt med debian som er ganske likt.

Min personlige mening er at det ikke er en uting å eksponere bruker av linux for litt kommandolinje og redigering av config filer. Dette er noe av det som gjør linux så bra (fortsatt min mening).

Om du peker deg frem til System->Administration -> services og starter CUPS, gjør dette akkurat det samme som å klippe ut og lime inn sudo /etc/init.d/cupsys start i en terminal. Det er også mye enklere å forklare, slipper bla. å lage screenshots.

Jeg skjønner poenget ditt, da mye kan virke avskrekkende på en fersk bruker. Jeg er også veldig fersk her på forumet, og hvis det er en norm at man skal prøve å forklare i GUI så skal jeg la være å poste i ubuntu tråder.

Men nok OT.

Pagliacci: Har du fått startet CUPS, er fortsatt ADD knappet grået ut?
Vis hele sitatet...
Har ikke fått startet cups, prøvde kommandoen i terminalen som du sa jeg skulle gjøre, men får bare beskjed om at programmet ikke finnes. Søkte det opp i software center, fant cupsys og lastet ned og innstallerte. Funket fortsatt ikke, har prøvd reboot og relog. Har også vært inne i software services og innstallert alt av pakker til cups der.

Merkelignok vil det fortsatt ikke fungere.

Men har en lærer her på huset som da også kjører ubuntu, han har en vanilla og har ikke innstallert, tuklet eller noe med den og der fungerer det.

Eneste jeg har gjort med min er lagt inn nytt tema, som allerede lå innstallert.

Har brukt ubuntun min lenge som surfe-maskin og til diverse programmering i snart 2 år og har somregel klart å finne ut ting selv, men akkuratt her så finner jeg virkelig ikke ut hva som er galt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kan legge det ganske flatt for deg.


Dersom dette faktisk er et 2003 domene, vil du ikke kunne legge til *nix-hoster i domene-treet uten å ha posix-støtte og skjemaer installert i AD, dette er ikke default i Windows 2003 og ekstra skjemaer må installeres via SFU.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg kan legge det ganske flatt for deg.


Dersom dette faktisk er et 2003 domene, vil du ikke kunne legge til *nix-hoster i domene-treet uten å ha posix-støtte og skjemaer installert i AD, dette er ikke default i Windows 2003 og ekstra skjemaer må installeres via SFU.
Vis hele sitatet...
Har fått koblet meg opp mot server, sliter derimot med å bruke skriverene. Og det er som sagt en annen person her på huset som får til dette og han er fryktelig ny på ubuntu.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg kan legge det ganske flatt for deg.


Dersom dette faktisk er et 2003 domene, vil du ikke kunne legge til *nix-hoster i domene-treet uten å ha posix-støtte og skjemaer installert i AD, dette er ikke default i Windows 2003 og ekstra skjemaer må installeres via SFU.
Vis hele sitatet...
Viktig å presisere at han ikke spør om hvordan han legger maskinen inn i domenet, selv om det kan virke slik på tittelen.

Han vil bare ha tilgang til print og fil-tjenester fra servere i et Windows nettverk, slik jeg har forstått det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg kan legge det ganske flatt for deg.


Dersom dette faktisk er et 2003 domene, vil du ikke kunne legge til *nix-hoster i domene-treet uten å ha posix-støtte og skjemaer installert i AD, dette er ikke default i Windows 2003 og ekstra skjemaer må installeres via SFU.
Vis hele sitatet...
Trodde du kunne komme deg rundt dette ved å autentisere Active Directory, via samba.
Prøv "sudo service cups start" for å starte cups server. Av en eller annen grunn starter ikke cups automatisk på clean-installs av 10.4.
Sitat av niklasj Vis innlegg
Jeg skjønner poenget ditt, da mye kan virke avskrekkende på en fersk bruker. Jeg er også veldig fersk her på forumet, og hvis det er en norm at man skal prøve å forklare i GUI så skal jeg la være å poste i ubuntu tråder.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er normen, men ut ifra spørsmålet og målgruppen, så synes jeg at det var den mest hensiktsmessige måten å gå frem på.

Er det sluttbrukere som bare er interessert i å BRUKE Ubuntu og ikke entusiaster som vil lære seg systemet, så synes jeg det er mest hensiktsmessig å forklare via GUI instruksjoner. Nå er jeg sikker på at trådstarter er litt mer enn en vanlig bruker, men gitt problemstillingen syntes jeg det var hensiktsmessig.

Nå tror jeg egentlig han har fått svar på det originale spørsmålet; hvordan få tilgang til print og fil-tjenester i Ubuntu.

Det eneste gjenværender å finne ut hva han har gjort med sitt eget system som har gjort at print-applikasjonen ikke fungerer skikkelig.

Sitat av niklasj Vis innlegg
Trodde du kunne komme deg rundt dette ved å autentisere Active Directory, via samba.
Vis hele sitatet...
Når du åpner et filshare fra Ubuntu på en Windows server som er medlem i Active Directory så autentiserer du deg via Active Directory i bakgrunnen, men nøyaktige hvilke mekanismer som skjer "under the hood" er ganske irrelevant i forhold til problemstillingen.

Om det er en stand-alone Windows server, så går man frem på akkurat samme måte.

Det er veldig misvisende å tenke Active Directory her.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg kan legge det ganske flatt for deg.


Dersom dette faktisk er et 2003 domene, vil du ikke kunne legge til *nix-hoster i domene-treet uten å ha posix-støtte og skjemaer installert i AD, dette er ikke default i Windows 2003 og ekstra skjemaer må installeres via SFU.
Vis hele sitatet...
Jeg burde spesifisert enda mer.

Er det et "rent" Windows Server 2003 domene vil du ha problemer uansett hvor du snur deg.
Derimot er SFU en del av Windows Server 2003 R2 og da er det plutselig veldig mye enklere, som kan forklare hvorfor du får authed.
Sitat av Provo Vis innlegg
Prøv "sudo service cups start" for å starte cups server. Av en eller annen grunn starter ikke cups automatisk på clean-installs av 10.4.
Vis hele sitatet...
Det var rart! Er du sikker på dette?

Jeg kjørte "service cups status", og jeg har ikke rørt print funksjonaliteten i det hele tatt før for 1 time siden, og den kjører.

Det eneste jeg har gjort er å ha brukt den GUI-en som følger med for å sette opp en printer, noe som fungerte uten problem.
Sitat av Veyasu Vis innlegg
Det var rart! Er du sikker på dette?

Jeg kjørte "service cups status", og jeg har ikke rørt print funksjonaliteten i det hele tatt før for 1 time siden, og den kjører.

Det eneste jeg har gjort er å ha brukt den GUI-en som følger med for å sette opp en printer, noe som fungerte uten problem.
Vis hele sitatet...
Det har tydeligvis blitt fikset, for den kjører uten at jeg har startet den her også. Det var i hvert fall et problem lenge.
AtXbYeA skriver at man ikke får koblet seg til 2003 domene uten å legge til tilleggstjenester på serveren.

Jeg tror at dette er støttet av Samba.

Er det ikke riktig at selve autentiseringen foregår til serveren/ad, som igjen gir tilgang til delte ressurser?

Pagliacci: Prøv å starte cups slik Provo beskriver.

Edit: Dette ble ryddet opp i før jeg postet
Sist endret av niklasj; 19. august 2010 kl. 12:18.
Sitat av niklasj Vis innlegg
AtXbYeA skriver at man ikke får koblet seg til 2003 domene uten å legge til tilleggstjenester på serveren.

Jeg tror at dette er støttet av Samba.

Er det ikke riktig at selve autentiseringen foregår til serveren/ad, som igjen gir tilgang til delte ressurser?

Pagliacci: Prøv å starte cups slik Provo beskriver.

Edit: Dette ble ryddet opp i før jeg postet
Vis hele sitatet...
Jeg TROR AtXbYeA snakker om å legge en Linux maskin inn i domenet.

For å åpne filshares og printere som ligger på en Windows maskin fra en Linux maskin trengs det ingen endring.

Ang. autentisering, så tror jeg det fungerer noe som dette (ekstremt forenklet):
  • Ubuntu spør filserver om å få åpne en mappe
  • filserver spør Ubuntu om å få innloggingsinformasjon
  • Ubuntu sender innloggingsinformasjon til filserver, filserver spør AD om dette er riktig.
  • Om AD sier at dette er riktig så sier den til filserveren at brukeren er autentisert.
  • Ubuntu får tilgang til filserveren

Om du ikke bruker AD så ville det vært slik som dette
  • Ubuntu spør filserver om å få åpne en mappe
  • filserver spør Ubuntu om å få innloggingsinformasjon
  • Ubuntu sender innloggingsinformasjon til filserver, filserver sjekker brukerdatabasen sin.
  • Om filserver kan autentisere innloggingsinformasjon mot brukerdatabasen så får Ubuntu tilgang til filserveren

Altså, det har ingenting å si om serveren er i AD eller ikke, fra Ubuntu sin side. Ikke tenk på AD når det gjelder denne saken her, det skaper bare forvirring.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Veyasu Vis innlegg
Jeg TROR AtXbYeA snakker om å legge en Linux maskin inn i domenet.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, andre jallaløsninger er bare tull dersom man først skal basere seg på å bruke tjenestene i domenet fullt ut.

Og det var det som jeg trodde var selve hensikten med denne tråden.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Helt korrekt, andre jallaløsninger er bare tull dersom man først skal basere seg på å bruke tjenestene i domenet fullt ut.

Og det var det som jeg trodde var selve hensikten med denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, om man skal sette opp dette for en bedrift og gjøre det skikkelig, men jeg siterer problemstillingen:

Sitat av Pagliacci Vis innlegg
...

Jeg prøver nå å koble meg på et skoledomene via en ubuntu pc, sånn at man får tilgang til nettverkskrivere og hjemmeområder m.m.

...

Skal sette opp en brukerveiledning til ansatte og elever på skolen som har lyst til å bruke ubuntu.
...
Vis hele sitatet...
Nå kan det sies at problemstillingen er litt for vag, men jeg tok utgangspunkt i at han vil ha filshares og printere på Ubuntu maskiner.

Slik jeg forsto det, så vil han hjelpe folk med å koble opp sine egne maskiner til nettverket, og bruke fil og print-tjenester.

Da er det absolutt ikke en jallaløsning å bare koble seg til med brukernavn og passord (som bare behøves å føres inn en gang)

Om det er snakk om at flere av skolens maskiner skal bruke Ubuntu og skal integreres i AD, så er det en helt annen situasjon.

Om det er hensikten, så tror jeg trådstarter har vann langt over hodet. Det å sette opp PAM, Kerberos og SSO på Ubuntu maskiner til et Windows domene er ikke slik man kan gjøre på en ordentlig måte med en rask tutorial. Og han burde absolutt IKKE begynne å tukle med skjema og andre ting på AD om han ikke har høy kompetanse på området.
Sist endret av Veyasu; 19. august 2010 kl. 12:42.
Kommandoen til Provo fungerte perfekt, fungerer å skrive ut på alle skrivere i dette store bygget.

Så skal jeg se på AtX sin løsning på å få inn ubuntu-pcen helt inn i domenet.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Kommandoen til Provo fungerte perfekt, fungerer å skrive ut på alle skrivere i dette store bygget.

Så skal jeg se på AtX sin løsning på å få inn ubuntu-pcen helt inn i domenet.
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt; dette er ikke en veldig enkel oppgave, og tenk litt over, hva er det du egentlig vil oppnå ved å melde den inn i domenet? Fordi så og si alt må settes opp manuelt, og det er ikke sånn at ting vil fungere på "magisk" vis, slik det gjør på Windows.

Uansett, lag et isolert testmiljø med en Windows server og en Ubuntu klient, og se hva du får til. Det er mye som kan gå fryktelig galt om du bruker "prøv og feil" metodikken i et produksjonsmiljø.

EDIT: Jeg prøver absolutt ikke å ta bort motivasjonen din, det er supergøy å holde på med akkurat det der. Men bare sørg for at du gjør det i et helt isolert miljø, og ta ting bit for bit, Ikke prøv å få til alt i en sveip.
Sist endret av Veyasu; 19. august 2010 kl. 13:06.
Ja, som sagt, skal kjøre igang Atx sitt forslag, må se hvor mye tid jeg får men har en gammel 2003 server stående. Er fylket som styrer med resten, så spørsmålet er om de har lyst eller ikke, så jeg får finne ut hvordan deretter sende en mail med forklaring på hvordan og hvorfor osv.