Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4150
Har noen LED pærer (12V) jeg har koblet til en 12V DC 3A 36W svitsjet strømforsyning (ala laptop strøm adapter)

Problemet er at når jeg kobler til disse til strømforsyningen så virker det som om strømforsyningen går inn i en slags hysterese noe som gjør at ledsene blinker konstant. Måler spenningen over kretsen og ser da at jeg bare har like under 9V.

Har flere identiske strømforsyninger og alle gir samme problem. I tillegg til at pærene er testet med en annen type powersupply der de fungerer uten problem.

Mistenker at lasten på strømforsyningen er for liten da hver pære trekker ca 2W og jeg har 3 altså ca 6W. Strømforsyningen er oppgitt til max 36W. Nå skal det legges til at når jeg måler spenningen fra strømforsyningen uten last måler jeg i overkant av 12V.

Noen som har noen innspill til dette?
Har du link/specs på LED-lampene dine?

Gjerne link/specs på strømforsyningen også.

Jeg ser at du oppgir enkelte parametere, men det kan være lettere å se hva som er problemet når man får lese hele produktspesifikasjonen.

Hvis strømforsyningen yter 36W/3A er det mer enn nok. Du sier jo selv at kretsen din trekker 6W. Problemet ligger nok et annet sted.
Gir strømforsyningen likestrøm eller vekselstrøm?
Hvis den leverer vekselstrøm er det kanskje ikke så rart at LED-pærene blinker i.o.m. at dioder bare kan sende strøm én vei.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Gir strømforsyningen likestrøm eller vekselstrøm?
Hvis den leverer vekselstrøm er det kanskje ikke så rart at LED-pærene blinker i.o.m. at dioder bare kan sende strøm én vei.
Vis hele sitatet...
Sitat av 3l3ktro Vis innlegg
Har noen LED pærer (12V) jeg har koblet til en 12V DC 3A 36W svitsjet strømforsyning (ala laptop strøm adapter)
Vis hele sitatet...
Altså likestrøm...
Sitat av nikkibever Vis innlegg
...
Hvis den leverer vekselstrøm er det kanskje ikke så rart at LED-pærene blinker ...
Vis hele sitatet...
Hvis det var AC ville dioden ha blinket 50Hz ca 50% "duty cycle" (en halvperiode lys, en halvperiode mørk). Med det blotte øyet kan dette knappest kalles blinking. Det vil fremstå som konstant lys.
Hvor fort blinker LED'ene?
Trådstarter
2 0
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Hvor fort blinker LED'ene?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si noe sånt som 2-3 ganger i sekundet. Med andre ord meget tydelig blinking. Mistenker som sagt at lasten (det jeg belaster strømforsyningen med) er for lav slik at det er noe som ikke "trigger" i strømforsyningen og dermed leverer stabil likespenning ut.

Har nå klart å få den til og levere stabil utspenning og konstant lysende led pære ved å koble til en av led pærene til strømforsyningen 10-20x ganger før det virker som noe i stromforsyningen plutselig "trigger" og den leverer da riktig utspenning uten blinking helt til jeg kobler den fra og til igjen.

Skal prøve å koble til noen 10 Watts effektmotstander for å se om det kan hjelpe.
Sitat av capidog Vis innlegg
Hvis det var AC ville dioden ha blinket 50Hz ca 50% "duty cycle" (en halvperiode lys, en halvperiode mørk). Med det blotte øyet kan dette knappest kalles blinking. Det vil fremstå som konstant lys.
Vis hele sitatet...
Tro meg, når det er LEDs uten "afterglow" (i mangel på bedre ord), ser du det veldig tydelig. Ihvertfall gjør du det på de første julelysene som kommer opp på torvet her i Kristiansand.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Tro meg, når det er LEDs uten "afterglow" (i mangel på bedre ord), ser du det veldig tydelig. Ihvertfall gjør du det på de første julelysene som kommer opp på torvet her i Kristiansand.
Vis hele sitatet...
Klar over det. Og særlig hvis man beveger på hodet/blikket mens man ser på dem. Men poenget var at når noen sier at en LED blinker, så er det neppe 50 Hz man mener. Nå har TS bekreftet at det var snakk om 2-3 Hz, så da er det oppklart.

@3l3ktro: Minimumslast er en av de tingene jeg hadde tenkt å sjekke ved å se på spesifikasjonene til strømforsyningen. Det kan jo også være at den ikke fungerer helt 100...?