Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3902
Noen som vet om det går an å få kjøpt UV lyskasse til en noenlunde fornuftig pris (og i tilfelle hvor)? Det er snakk om lyskasser til fremstilling av printkort.


Elektronikk er en liten interesse og hobby jeg aldri har fått helt dreisen på, men som jeg vil satse litt mer på fremover, og skaffe meg litt mer utstyr. Helst uten å blakke meg helt, men er innstillt på invistere "endel" (alt er relativt..)

Hittill, dvs noen år siden sist (er veldig periodisk av meg), blir det enten veroboard eller sprit-tusj og jerndioksyd-etsing, og sistnevte ser mildt sagt for.. ikke bra ut.
Veroboard kan være greit å ha uansett, men vil gjerne kunne lage ting litt mer profft etterhvert.

Husker ikke helt om det var jerndioksyd engang, mener "Jern-III-etellerannetoksyd" popper opp i hjernen min. Yes, kan google...Og jeg ser nå at Elfa selger "natriumpersulfat" til etsing av kopper, noe jeg ikke har brukt før. Jeg må jo også få meg en liten etsetank, kanskje denne eller denne.

Går det greit å bruke Plumbo til fremkalling forresten? Det er vel såvidt jeg vet 99 komma noe rent NaOH. Hvilke mengder i såfall?



Har sjekket denne på Elfa, og dette virker som om det er den "billigste", 4500 kroner. Jeg fatter ikke hva som er så eksklusivt med den, får jo en bærbar (PC) til den prisen! (Synd skjermene på bærbare mangler UV ) Og denne kassa vurderes ikke i det hele tatt! Det blir nok kun enkelt-lags PCB som er aktuellt, og i tilfelle dobbeltsidig skal det vel gå an å snu kortet for å belyse andre siden.


Helst vil jeg vel kunne fått kjøpt en noenlunde billig en, men bygge selv er jo også et alternativ, selv om jeg er en elendig bygger:

Vurderer å bygge om en gammel scanner jeg har, f.eks. noe slikt:
Hugo's ombygde scanner

Her fant jeg en lignende hvor de hadde brukt en rad UV LED's isteden, og benyttet scanner-"sporet" til å dra dem frem og tilbake. Ikke dumt, men blir fort litt catch-21 da jeg trenger et PCB-kort til mikrokontroller og sikkert diverse.. Det virker uansett som et dødfødt prosjekt for meg foreløpig, typisk en ting jeg aldri blir ferdig med og "midlertidig" legger bort etterhvert.

(scanner lamp så litt kul ut da, det blir nok et bi-produkt en gang )

Nok en lignende en, med 3 UV rør.


Skal jeg bruke ansikts-sol-løsningen vil jeg gjerne at det skal være mulig å få tak i UV-rør uten at de er utgåtte f.eks. Eller kanskje jeg bare skal kjøpe noen fra ELFA


Dette er ikke noe veldig haste-prosjekt, men har jo lyst til å få ting i gang snart. Lurte også på om andre hadde noen andre forslag.

Eks. på utskrift fra PCB-programmer, går det med bare vanlig papir? Legger man i tilfelle blekket innerst mot PCB'en (tydeligere kant, speilvendt bilde?)?

Det verste er at jeg egentlig ike har noe spesiellt prosjekt i tankene Vel, kanskje forbedre et mikrokontroller-prosjekt jeg lagde på veroboard for noen år siden, og et par andre småting. Lage en forsterker rett og slett bare for øvelsens skyld kan jeg også tenke meg.

Beklager rotete post...
10goto10's Avatar
Trådstarter
Sprøtt sammentreff (hm?), dagen etter at jeg poster om lyskasser, øker Elfa prisen på denne kassa med 4-500 kroner. !Way to go! Men slapp ev Elfa, den er uansett ikke vurdert!

Nok en metode; kanskje heller bare finne meg en gatelampe.
Nei, tror nok jeg går for Hugo's metode og kverker scanneren. Stor nok plass i den ihvertfall. (Ingen som bytter en AGFA snapscan 1236S SCSI-scanner mot en lysboks? )

Btw, ser jeg var litt sløv og skrev "catch-21", men det er vel heller catch-22 jeg mente.


Edit: Glem det, nå er den tilbake til 4519,-. Hva er det dem surrer med der borte?
(Dette var ikke noe bump-triks!)
Sist endret av 10goto10; 20. juli 2008 kl. 02:50.
du kan også få tak i noen uv-lysdioder på ebay, og lage 2 fulle veroboards (eurocard-størrelse, 100x160 mm) som du putter i ei kasse.

personlig lagde jeg mine første kort ved hjelp av ei "diskolampe" (50 cm lang uv armatur) kjøpt på clasohlson tror jeg. de to første kortene bestod i mange arrayer med plass til lysdioder
Sist endret av VivaLatrina; 20. juli 2008 kl. 03:15.
10goto10's Avatar
Trådstarter
Absolutt en mulighet! Har du noen formening om belysningstid i tilfelle? Er det viktig hva slags UV-LED det er, eller går de fleste bare de er UV?

Ligner jo litt på den ene scanneren jeg linket til, hvor de kjører UV-led's i scanner-vogna frem og tilbake. Smart og sparer led's i forhold til størrelsen.

Prøvde meg med en lignende lampe en gang faktisk, og etter et par mislykkete forsøk så gikk den selvsagt. Så lyspærer stoler jeg ikke helt på (litt pricey også om jeg husker rett).
jeg er ikke helt sikker på diodetype (bølgelengde, styrke osv.) men med dem jeg har, så er belysning i 2 - 2,5 minutter passelig.

forresten, når du spør om det går med vanlig papir; mener du da et helt vanlig hvitt a4 ark?
jeg tviler litt på at dette går, men vanlige transparanger (hvordan skrives det?) funker helt fint.
10goto10's Avatar
Trådstarter
Ok.

Jupp, jeg lurte på om det gikk med vanlig ark, mener å ha hørt noe om det. Men det er uansett sånt man finner ut etterhvert.
På skole for altfor lenge siden husker jeg at vi plotta ut mønsteret på et slags halv-gjennomsiktig "matpapir", det virket i hvertfall.
hvis ikke jeg husker feil så kan man skrive ut med laserskriver på den glatte siden av mat/bake-papir, og deretter stryke dette over på kretskortet. men hvis du skal bruke lyskasse så *må* du bruke transparenter.
hvis man allikevel har fotoresistbelagte plater fra før av, er det like greit å investere i ei lyskasse, heller enn å bruke fotopapirmetoden, mener jeg.
Med acetone så kan man vaske vekk fotoresisten, det gjør jeg.
oh god!

greit nok det, men hvis man allerede har plater, så kan man likegjerne gå for den "professionelle" metoden.
Den profesjonelle metoden koster mer penger. Det blir mer gris og tar vesentlig lengre tid.

EDIT: Dessuten har det blitt rapportert at det blir bedre resultater med phototransfer metoden.
Sist endret av Skummetmelk; 30. oktober 2008 kl. 19:07.
ok, jeg gir meg.

jeg får helt ok resultater selv når jeg bruker photoresist.