Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1867
Har ett vegguttak i huset for nettverkskabel, men ikke i rommet hvor jeg trenger det. Virker vanskelig å skjøte det, så lurer på om det er mulig å videreføre fra kontakten/veggboksen og til neste rom, for å sette opp ett nytt vegguttak der? Hvordan gjøres dette vanligvis, legges det dobbelt eller mer med kabel ettersom hvor mange uttak som trengs, eller er det spesielle veggbokser for å videreføre? Eller er det bare å klemme i dobbelt med ledere og ta ut igjen til neste? Håper dere skjønner hva jeg mener, hvis ikke kan jeg prøve å forklare bedre. Finnes 100 tråder om lignende på nettet men har ikke funnet noe tydelig svar.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hvis du ikke skal føre strøm gjennom noe av det (POE). Så kan du splitte kabelen som går inn til den gamle boksen, og videreføre den til en ny boks.

Ta en kikk her.

Hvis du trenger POE eller ikke ønsker "macgyver" løsningen over, så kan du fjerne den gamle veggboksen og bruke en slik for å kunne trekke kabelen videre til det nye punktet.

Siste alternativ er å trekke ny kabel fra AP og inn til der du vil ha veggboks

Kan nevne at hvis du velger alternativ to, så må du sørge for at det kabelparet du viderefører ikke har kontakt i den gamle boksen.
Dette vil føre til krøll hvis du har koblet utstyr til begge kontaktene.
Sist endret av Dr. fungitumb; 18. november 2018 kl. 04:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvis du ikke skal føre strøm gjennom noe av det (POE). Så kan du splitte kabelen som går inn til den gamle boksen, og videreføre den til en ny boks.

Ta en kikk her.
Vis hele sitatet...
Nei, dette kunne fungert på Ethernet (10M) og Fast Ethernet (100M) der bare to av parene brukes til data trafikk. Men ikke på Gigabit Ethernet (1G), der alle fire parene brukes til data trafikk. Og hvem bruker vel ikke Gigabit Ethernet i dag?

For det andre så er ikke bare to og to tråder som er tvunnet i lag i en (U/S/F/FF/SF/SS)-TP kabel, men også de 4 parene er tvunnet rundt hverandre. Og man bør unngå å åpne disse kablene for mye, spesielt de skjermede (STP, FTP, FFTP,SFTP og SSTP). Så når disse termineres så bør ikke parene åpnes mer enn absolutt nødvendig, rundt 12mm på en god gammeldags RJ45 plugg.

Hvis du ønsker å kjøre to Fast Ethernet nettverk over en enkelt TP kabel, så finnes det egne adaptere til å splitte den. Bare å terminere kablene med RJ45 plugger og stikke inn i adapterene.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvis du trenger POE eller ikke ønsker "macgyver" løsningen over, så kan du fjerne den gamle veggboksen og bruke en slik for å kunne trekke kabelen videre til det nye punktet.
Vis hele sitatet...
Nei, igjen. Ikke bruk slike skjøtebokser, dem kan bli rene støykilder. Skal man skjøte TP kabeler har man to valg:
  • Terminere begge kabler med RJ45 plugger og bruke skjøte-adaptere
  • Eller bedre, terminere begge kabler og bruke switch i mellom.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Siste alternativ er å trekke ny kabel fra AP og inn til der du vil ha veggboks
Vis hele sitatet...
Mener du AP, som i Access Point? Du er vel så opptatt med å få kastet inn buzz-words at du ikke har tatt i betrakning at Access Points veldig sjelden har innebygget switch. Du mener vel router eller switch?

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Har ett vegguttak i huset for nettverkskabel, men ikke i rommet hvor jeg trenger det. Virker vanskelig å skjøte det, så lurer på om det er mulig å videreføre fra kontakten/veggboksen og til neste rom, for å sette opp ett nytt vegguttak der? Hvordan gjøres dette vanligvis, legges det dobbelt eller mer med kabel ettersom hvor mange uttak som trengs, eller er det spesielle veggbokser for å videreføre? Eller er det bare å klemme i dobbelt med ledere og ta ut igjen til neste? Håper dere skjønner hva jeg mener, hvis ikke kan jeg prøve å forklare bedre. Finnes 100 tråder om lignende på nettet men har ikke funnet noe tydelig svar.
Vis hele sitatet...
Hva med å terminere en RJ45 plugg på kabelen som skal videre inn til neste rommet og bare stikke den inn i vegg-kontakten? Eller fjerne vegg kontakten, terminere kabelen med en RJ45 plugg og sette opp en liten switch?

EDIT: Eller hvis du vil ha den aller mest optimale løsningen, så strekker du en ny og hel kabel frem til den nye veggkontakten.
Sist endret av 0xFF; 18. november 2018 kl. 18:00.