Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6566
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser det har komt nye pengersedler men har ikke merket noe "kriminelle" reaksjoner. Hvordan går det nå med alle de som har millioner av gamle kontanter liggende? Er det risikofritt for dem å veksle dem? Kan de gå til flere vanlige butikker og veksle litt og litt eller er det bare banken som har den muligheten?
alle de som har millioner av gamle kontanter liggende
Vis hele sitatet...
Hvor mange storkriminelle ville du tippa har millioner av kroner i cash hjemme hos seg? jeg tipper 0, kanskje 1 eller 2?
De gamle seddlene slutter jo ikke å funke med engang bare fordi det har kommet nye.
Kriminell eller ikke så vil du fortsatt også ha mulighet til å veksle om til nye seddler på flere slags måter.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tenker ikke bare på storkriminelle på cappelen nivå, men må være mange som hvertfall har over 100 tusen eller mer. Bilselgere som unndrar skatt, håndverkere som jobber svart. Blir alle nødt til å bruke opp kontantene innen 1 år, eller kan de bare veksle i banken uten at det blir registrert eller stilt spørsmål?
Du har 10 år på deg å veksle dem inn, så innen 10 år tror jeg de aller fleste klarer å veksle inn store mengder og/eller bruke dem opp.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Du har 10 år på deg å veksle dem inn
Vis hele sitatet...
Jepp. Mer informasjon her.
Dere prater på nye sedler...

Jeg har vært innom tre forskjellige steder i dag, der de ikke kan ta i mot sedler pga maskinene de trør sedlene inn i. To butikker, en bensinstasjon. Har kun sedler akkurat nå. Skulle hatt ei eske med sigaretter. En smule frustrerende, da de nekter at i mot de på den gamle måten... kun via maskin.

What to do? Skulle tro de hadde slikt i orden den tid sedlene kom ut, som var 30 mai.
Sitat av Pygoscelis Vis innlegg
Du har 10 år på deg å veksle dem inn, så innen 10 år tror jeg de aller fleste klarer å veksle inn store mengder og/eller bruke dem opp.
Vis hele sitatet...
Gamle sedler vil være gyldige i ett år etter at de nye er lansert. Du har kun ett år å bruke dem opp på, og med store summer kan dette bli trælete. Etter det må du til banken med alle de svarte pengene dine for å veksle dem. Her kan det også gå galt med større summer.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Gamle sedler vil være gyldige i ett år etter at de nye er lansert. Du har kun ett år å bruke dem opp på, og med store summer kan dette bli trælete. Etter det må du til banken med alle de svarte pengene dine for å veksle dem. Her kan det også gå galt med større summer.
Vis hele sitatet...
Ahh, takk for innspill! Hadde ikke fått med meg den delen. Uansett, la oss si du har 5 millioner kroner å veksle inn. Om du mobiliserer 7 personer (+ deg selv) til å veksle inn en sum annenhver uke i 10 år trenger du kun å veksle inn en tusenlapp om gangen. Om du veksler inn 2000kr kan du kutte av 5 år, eller veksle inn halvparten så ofte. Tror det er nettopp derfor vi ikke hører om at kriminelle blir tatt, fordi man har såpass lang tid.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Dere prater på nye sedler...

Jeg har vært innom tre forskjellige steder i dag, der de ikke kan ta i mot sedler pga maskinene de trør sedlene inn i. To butikker, en bensinstasjon. Har kun sedler akkurat nå. Skulle hatt ei eske med sigaretter. En smule frustrerende, da de nekter at i mot de på den gamle måten... kun via maskin.

What to do? Skulle tro de hadde slikt i orden den tid sedlene kom ut, som var 30 mai.
Vis hele sitatet...
De kan ikke nekte deg å betale med cash uansett. kontanter er fortsatt tvunget betalingsmiddel i norge. Få siggen, legg igjen penger, og så går du der i fra. Ingen kan si en drit på det. Det er ikke ditt problem, da får de stenge butikken om det er så jævli å innrette seg.
Vanskelig få siggen når den er bak kassa på bensinstasjonen. Vanskelig få siggen uten lappen man scanner i siggautomaten på butikken. De neket, rett og slett. Kom ingen vei på noen av stedene, annet enn en unnskyldning.

Ordnet seg på annet vis. Snille personer som låner bort til en stakkar i "nød".
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
De kan ikke nekte deg å betale med cash uansett. kontanter er fortsatt tvunget betalingsmiddel i norge. Få siggen, legg igjen penger, og så går du der i fra. Ingen kan si en drit på det. Det er ikke ditt problem, da får de stenge butikken om det er så jævli å innrette seg.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du få siggen når det er innlåst i et skap som kun gir ut sigg ved å scanne en kode som blir godkjent av maskinen som nekter å ta i mot de nye pengene da?

Edit: Woops, ImnotEmo. rakk å være før meg gitt.
Sist endret av Pygoscelis; 5. juni 2017 kl. 00:07.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Vanskelig få siggen når den er bak kassa på bensinstasjonen. Vanskelig få siggen uten lappen man scanner i siggautomaten på butikken. De neket, rett og slett. Kom ingen vei på noen av stedene, annet enn en unnskyldning.

Ordnet seg på annet vis. Snille personer som låner bort til en stakkar i "nød".
Vis hele sitatet...
Nektet de så anmelder du de for brudd på loven, gjerne på pur faen. Lov e lov og lik for alle.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Nektet de så anmelder du de for brudd på loven, gjerne på pur faen. Lov e lov og lik for alle.
Vis hele sitatet...
Ja, loven er lik for alle, men nå er det tekniske problemer grunnet nye sedler. Det er ikke sikkert noen av butikkene var klar over at dette ville skje. Det er kjipt, men ingen har gjort noe ondsinnet her og for alt vi vet er det ikke sikkert det er butikkene som har vært slurvete, men de som står bak distribusjonen av sedlene. Med det sagt kan de jo ta sedlene og legge de til siden.

Men; dersom det er slik at de nye sedlene ikke passer inn i kasseapparatet er jo dette en katastrofe. Hvordan kan dette ha gått ubetenkt igjennom isåfall? Må det konstrueres nye apparater? Eller nøyaktig hva skjedde når de ikke kunne ta imot sedlene dine, ImnotEmo.? Hva gikk galt, nøyaktig?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Nektet de så anmelder du de for brudd på loven, gjerne på pur faen. Lov e lov og lik for alle.
Vis hele sitatet...
Eller så gir man faen og kommer seg videre med livet sitt, like a sane person. =)
Sitat av Relevant Vis innlegg
Men; dersom det er slik at de nye sedlene ikke passer inn i kasseapparatet er jo dette en katastrofe. Hvordan kan dette ha gått ubetenkt igjennom isåfall? Må det konstrueres nye apparater?
Vis hele sitatet...
Har jobbet med slik maskin selv, og det er nok ikke plassen det står på. Alle sedlene passer, du får 1000-lappen inn der 50-lappen skal, men jeg kan tenke meg maskinen ikke er programmert til å lese de nye lappene. Dette kan potensielt bli veldig spennende å følge med på fremover, men jeg er veldig sikker på at det finnes noen der ute som har med dette systemet å gjøre som har tenkt på at disse maskinene må gjøres kompatible og forberedt seg på det. Men fy for et styr det hadde blitt om maskinene faktisk må byttes ut :P
Sist endret av Pygoscelis; 5. juni 2017 kl. 02:06.
De gikk inn i maskinen, men kom ut igjen.

Første butikken ble det prøvd gjentatte ganger. Ble rett og slett en liten kø ut av det pga. maskinen som ikke ville ha cash. Meget mulig de stedene jeg har vært hos, ikke har hatt folk som har programmert om maskinen til nye sedler (var en 100-lapp). Litt merkelig at det ikke har vært noe om det i media, for det er garantert andre som har opplevd det samme skulle det være maskinene det er noe galt med. Kanskje det var en seddel jeg fikk som ikke var helt som den skulle.

Hun ene pene dama i kassa skula på meg når maskinen ikke ville ta sedlene. Det ble forsøkt ringt til en annen person i butikken uten hell. Følte nesten på at man hadde blitt mistenkt for forfalskning, men det er nok bare paranoia

Er tross alt noen dager siden de kom ut på markedet, de nye sedlene.
Sist endret av ImnotEmo.; 5. juni 2017 kl. 02:27.
Men kan ikke du kontakte media da? Én må jo være den første.
CashGuard-maskinene trenger bare en enkel oppdatering for å ta imot de nye sedlene. At en og annen butikk ikke har kjørt oppdateringen enda er vel ikke akkurat noen big deal.

https://www.strongpoint.no/nyesedler/
Jeg kontakter da ikke media

Føler meg ganske "sane" som menaltmelt så fint beskriver. Selv om man ikke er helt god på papiret.
Regner med det blir rettet opp i er det maskinene som ikke er oppdatert ganske så kjapt til uka.
Sist endret av ImnotEmo.; 5. juni 2017 kl. 10:39.
ImnotEmo.: Du kan jo eventuelt vise videoen i linken til den lokale butikken din. Kanskje de trenger litt hjelp.
Har nok den videoen i bakhodet skulle problemet dukke opp flere ganger
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så det finnes ikke noe enkel måte å veksle de på?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det finnes ikke noe enkel måte å veksle de på?
Vis hele sitatet...
Kan man ikke bare stikke innom en bank?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så det finnes ikke noe enkel måte å veksle de på?
Vis hele sitatet...
Du spurte om det er risikofritt, og det er basically det om du veksler litt og litt. Kan nok veksle om 15k her og der og si du har solgt bilen f.eks.