Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 665
Jeg prøver å lære meg JS nå, men har noen få problemer.

Det er jo forsåvidt et enkelt språk, men jeg finner lite med hjelp til det jeg prøver på.

Spørsmålet nå lyder: Jeg har to siffer, et lite og et stort. Hvordan kan jeg generere et tilfeldig siffer av tallrekken fra det ene til det andre ?
Sitat av dosky Vis innlegg
Jeg har to siffer, et lite og et stort. Hvordan kan jeg generere et tilfeldig siffer av tallrekken fra det ene til det andre ?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva du mener "fra det ene til det andre". Skal du bruke det ene tallet som seed, eller skal du ha et tilfeldig tall som er en verdi mellom de to tallene?

Uansett får du tilfeldige tall ved hjelp av Math.Random() som du kan lese litt mer om her http://www.w3schools.com/js/js_obj_math.asp.
Et tilfeldig tall mellom tall1 og tall2, ja.

Litt enklere skrevet - og w3 svarte meg bedre enn det jeg til nå har sett på.

Hvordan kan jeg velge tall høyere enn 0 ?

Da var svaret på plass takket være #javascript (EFnet)

Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min

Hvorav max og min kan defineres som variabler, så lenge de har en verdi.
Sist endret av dosky; 15. november 2008 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.