Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2853
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Lenge siden jeg har skrevet noe fornuftig her inne, følte det var på tide

Har dissikert en .35 Monster fra Svea men det i tankene å skrive en rapport med bilder og fakta. Skuddene i seg selv er såpass fete at jeg tenkte det var verd det

Og en ting til.. Å modifisere kommersielt fyrverkeri er farlig og ulovlig. Jeg gjorde dette med de beste forhåndsregler, så om noen ønsker og følge trenden de ha på Passfire, vær for gudt skyld forsiktig!

.35 Monster


http://i49.tinypic.com/11rt3kl.jpg

[IMG]http://i48.tinypic.com/2dw4wv8.jpg[/IMG

For de som ikke vet det, er dette altså enkeltskudd i kaliber 35mm, største tillatt i Norge. Her har vi et bilde fra topp. En tynn, men temmelig solid pappskive holder på godene.

http://i48.tinypic.com/pvs02.jpg

Her har jeg delt røret i to.
Leirepluggen i bunn var ca 4cm tykk av vanlig kinaleire.
Rett oppå der var det 5,8g BP lift med kornstørrelse <2mm coatet med grafitt.

Det var en liten pappskive med hull i før minestjernene som skytes opp sammen med shellet.
De var rullede stjerner ca 2mm og totalt 3,8g av de. Ganske mange!
Misstenker at en god del av de faktisk ikke tenner. De er ikke særlig eksponert for varmen fra liftet pga pappskiven og jeg så heller ikke så mange på himmelen! Komposisjonen var en slags flitter med blåskjær (electric)
Rett oppå de, lå shellet. Det var såpass tykt at det måtte dyttes ned i mortaren, gled ikke av seg selv. På toppen var en maken pappskive som mellom liften og minestjernene. Ganske solid, med et hull på ca 4mm i midten.

Selve mortaren var av resirkulert papp, ca 5mm tykk, og veldig solid.
Sist endret av Hedges; 17. februar 2010 kl. 22:27. Grunn: Modereringsabstinensene meldte seg fortere enn venta, så jeg fiksa tittelen ;) -Hedges
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nice dissikering da! Men du skrev feil i trådnavnet. .50 er den man får i sverige, som desverre er for stor for norge
Så får vi håpe du ikke innspirerer nybegynnere til å demontere fyrværkeri nå!

I allefall, kunne vært interesant å testet å fjerne den pappskiven under minestjernene? Muligheter får å teste det du?
Sist endret av Up; 17. februar 2010 kl. 21:40.
Very Important Pyrotechnician
Nice! Er i prinsippet mot å tukle med slikt, men i kyndige hender er det ingen problem! Hvis du har mer, så skal du bare poste Forøvrig interessant å se at de har brukt pressa stjerner fremfor runde.
Nice dissekering!




Ot; Kjære Øyvind, som kunde i tryggvesta [...] din kode er
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Var det en veldig smart sak å bruke akkurat DET arket som bakgrunn? Sånn, iogmed at du har lagt ut hele navnet ditt her, og en eller annen kode? XD
Forresten likte jeg veldig den komentaren fra hu dama på slutten av den siste filmen du linka til : "Å dæven, har du laga den?!" Haha
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Takk takk! Personen i brevet er ikke meg, tok bare noe gammelt rask jeg fant, så det faktisk ikke før nå! Neppe noe viktig, men jeg får sensurere det allikevel, om det fortsatt er mulig!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Nice! Er i prinsippet mot å tukle med slikt, men i kyndige hender er det ingen problem! Hvis du har mer, så skal du bare poste Forøvrig interessant å se at de har brukt pressa stjerner fremfor runde.
Vis hele sitatet...
På passfire så finner man jo en lengere liste med dissikering av større displayshells. Interesant å se hvordan de har gjort det. Men han skrev at du brukte runde stjerner og ikke pressede.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nah. Runde til mina, sylindriske til shellet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det bare jeg som har for trøtte øyne? Jeg finner ikke ikke noensteder at det er pressede... Jaja, det er urelevant!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Var med på bildet som ble fjernet.
Jeg kunne godt tenkt meg å sammenlignet originale Thunder king med dagens beste kopi med tanke på kruttvekt og slikt.
Eventuelt sammenlignet en slik kopi fra nyttår som var og en som ble laget for å "erstatte" Thunder king.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Og en liten titt på shellet

http://i46.tinypic.com/x6k2de.jpg

Hard Facts:

- 2,6g Slow Flash break
- 55g Totalvekt
- 39g av dette papp og leire
- Visco Timefuse med 2 sek timing. Primet med BP i enden
- 7cm totallengde
- ca 2-2,5mm tykk pappvegg
- 12mm tykk chinaclay bunnplugg, 12mm tykk leire på toppen (vet ikke hvilken type - den hvite)
- 9mm stjerner, pumpet, eller mer sannsynelig rullet som en pølse og kuttet i biter. Brant ca 1 sek. 11,5g - 24 stk

Legger også til dette:

http://i48.tinypic.com/2dw4wv8.jpg

For de som ikke vet det, er dette altså enkeltskudd i kaliber 35mm, største tillatt i Norge. Her har vi et bilde fra topp. En tynn, men temmelig solid pappskive holder på godene.

Sitat av Up Vis innlegg
Er det bare jeg som har for trøtte øyne? Jeg finner ikke ikke noensteder at det er pressede... Jaja, det er urelevant!
Vis hele sitatet...
Nå skal det være der Rullede/pumped stjerner til shellet!
Sist endret av PTechSFX; 21. februar 2010 kl. 11:54.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja nå er jeg med! Men du sier det er slow flash i dem? Var den fylt med det alle komersielle var fylt med? Grunnen til at jeg lurer er fordi at slowflashen jeg har vært borti i min tid, har vært MYE luftigere enn det man finner i de shellsa. Er det en annen type Al da, og isåfall, hvilken?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Er nok den typen som er vanlig å finne i det meste av kommersielt fyrverkeri ja Vet egentlig ikke noe mer, tok en brennetest og avgjorde derifra!
Ser ut som det er blandet i noe grovere al og!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
For de som ikke vet det, er dette altså enkeltskudd i kaliber 35mm, største tillatt i Norge.
Vis hele sitatet...
Ok. På hjemveien fra skolen i dag kom jeg over en pappskive med OD 47mm, og det er ikke tvil om den kom i fra fyrverkeri. Noen som vet om den 35mm regelen kun gjelder for enkeltskudd, og at batterier kan ha større?

Eller er dette rester fra en irriterende smugler?
Sist endret av Pyrotecnican; 9. april 2010 kl. 15:19.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Ok. På hjemveien fra skolen i dag kom jeg over en pappskive med OD 47mm, og det er ikke tvil om den kom i fra fyrverkeri. Noen som vet om den 35mm regelen kun gjelder for enkeltskudd, og at batterier kan ha større?

Eller er dette rester fra en irriterende smugler?
Vis hele sitatet...
Skal visst gå an å ta noen kurs, får å kunne kjøpe Kommersielt fyrverkeri i høyere Klasse.
Jeg husker jeg så opp til 50mm ID på noen batterier i katalogen før nyttår.. så ja, tydelig vis
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Største på batterier er 55 mm om jeg husker rett. 35 gjelder enkeltskudds ja.
Sitat av P-freak Vis innlegg
Skal visst gå an å ta noen kurs, får å kunne kjøpe Kommersielt fyrverkeri i høyere Klasse.
Vis hele sitatet...
Ja, for noen år siden tok jeg kurset til Svea som tillater kjøp og oppfyring av klasse IV. Husker ikke hvilke kalibre som ble "tilgjengelig" i katalogen deres med dette kurset, men det var bilder av en del racks med mortars av ymse slag. Uansett snakket vi om en stykkpris på klasse IV fyrverkeriet fra 12000,- og oppover pr. ehnet.