Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5984
Så at mitt forrige innlegg ble slettet så jeg prøver igjen, med en litt mer generell tilnærming:

Jeg er elev på Elvebakken videregående skole og ønsker en modell, uavhengig av alder eller kjønn, som kan stille opp uten klær i et kunstprosjekt. Oppgaven er å vise publikum "Ingenting", og tar utgangspunkt i en inntaksprøve fra Westerdals School of Communication.

Etter tolkning av oppgaven har jeg utviklet et konsept jeg gjerne vil gjennomføre.
Jeg ønsker å ta ett individuelt bilde, av flere personer, med det objektet som betyr aller mest for dem, (helst) der de bor.
Ved å ta bilde av et menneske i sin naturlige klesdrakt, med den ene tingen som betyr mest for dem, vil de materialistiske tingene i miljøet rundt symbolisere ingenting.
Med andre ord leter vil jeg illustrere "ingenting" ved å vise "alt".

Problemet er det å få tak i modeller som ønsker å stille opp i bare nettoen.
Jeg ønsker derfor tips fra dere om hvor jeg skal henvende meg for å få tak i slike modeller. Har tatt kontakt med diverse naturistforeninger, men har foreløpig ikke fått noen svar. Har noen erfaringer med slike oppdrag? Har tenkt på aktmodeller, men for det første vil de ha betaling, for det andre er dette profesjonelle modeller, og jeg føler at uttrykket og ærligheten i bildet kommer til å bli litt hemmet av det.

Hvis noen som leser dette ønsker å stille opp er det bare å sende meg en PM

Her ligger noen av mine tidligere arbeider hvis det er av interesse:
http://www.flickr.com/photos/leifriksheim/
Å få en fremmed person til å stille opp naken uten betaling tror jeg kan bli en utfordring du. Ihvertfall de med lovehandles og hengepupper ...
Sist endret av Bothrops; 18. november 2010 kl. 11:44.
Sitat av loffe Vis innlegg
...men for det første vil de ha betaling...
Vis hele sitatet...
Du vil med andre ord ta nakenbilder av folk og ikke betale dem? Lykke til! Sett inn annonser i div aviser og blader, så finner du kanskje noen ekshibisjonister som går med på dette, men ellers er det vel cash som skal til... Utrolig hva folk gjør for en liten sum penger...
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sjekket model mayhem og talentdb? Tipper en del der er villige til å gjøre noe TFP-arbeid.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av loffe Vis innlegg
Har tenkt på aktmodeller, men for det første vil de ha betaling, for det andre er dette profesjonelle modeller, og jeg føler at uttrykket og ærligheten i bildet kommer til å bli litt hemmet av det.
Vis hele sitatet...
1. selvfølgelig vil de ha betaling ettersom det er profesjonelle modeller du spør.
2. du føler feil, nettopp pga. de er profesjonelle. det er deres jobb å få til det du ønsker, og de har erfaring med det. om du finner en helt fersk modell er det enormt stor sannsynlighet for at du ender opp med et uttrykk som oser "jeg ønsker egentlig ikke å være her".

EDIT: og, no offense, arbeidet du har gjort tidligere er rett og slett ikke bra nok til at modeller med erfaring stiller opp gratis. gratis/TFP = begge to må ha noe igjen for jobben.
Sist endret av somnium; 18. november 2010 kl. 11:48.
Stikkordet er vel å fiske blant venner og bekjente. Skoleoppgaver avhenger ofte av det!

Hadde ikke hatt noe problem med å gjøre det selv, men veldig få som gidder å gjøre det for et ganske amatørmessig prosjekt. Vet at det er vanskelig nok som etablert artist å få aktmodeller.

Hør også på folk som har erfaring med å jobbe med aktmodeller og hvordan de går fram.
Sitat av somnium Vis innlegg
1. selvfølgelig vil de ha betaling ettersom det er profesjonelle modeller du spør.
2. du føler feil, nettopp pga. de er profesjonelle. det er deres jobb å få til det du ønsker, og de har erfaring med det. om du finner en helt fersk modell er det enormt stor sannsynlighet for at du ender opp med et uttrykk som oser "jeg ønsker egentlig ikke å være her".

EDIT: og, no offense, arbeidet du har gjort tidligere er rett og slett ikke bra nok til at modeller med erfaring stiller opp gratis. gratis/TFP = begge to må ha noe igjen for jobben.
Vis hele sitatet...
Poenget er at jeg ikke ønsker modeller med erfaring, ønsker ekte folk her, som er villige til å bidra til et kunstprosjekt. Har tre stykker som er interesserte allerede, så virker som om ikke alle trenger betalt for noe slikt. Derfor har jeg kontaktet naturistforeninger, siden disse har et veldig naturlig syn på nakenhet, akkurat som noen skuespillere har. Grunnen til at jeg ikke ønsker profesjonelle modeller er ikke fordi det blir dårligere, men fordi min kredibilitet som fotograf blir mindre hvis det kommer frem at jeg har brukt profesjonelle i et konsept som krever ekte, fremmede mennesker.
Prøv deg på nakenprat.com, der er det nok mange som gledelig stiller opp (kanskje litt for) naken.
Sitat av loffe Vis innlegg
Poenget er at jeg ikke ønsker modeller med erfaring, ønsker ekte folk her, som er villige til å bidra til et kunstprosjekt. Har tre stykker som er interesserte allerede, så virker som om ikke alle trenger betalt for noe slikt. Derfor har jeg kontaktet naturistforeninger, siden disse har et veldig naturlig syn på nakenhet, akkurat som noen skuespillere har. Grunnen til at jeg ikke ønsker profesjonelle modeller er ikke fordi det blir dårligere, men fordi min kredibilitet som fotograf blir mindre hvis det kommer frem at jeg har brukt profesjonelle i et konsept som krever ekte, fremmede mennesker.
Vis hele sitatet...
Er ikke modeller ekte mennesker? Og tror du alle modeller er catwalkmodeller?
Herregud, du skjønner da hva han mener
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Er ikke modeller ekte mennesker? Og tror du alle modeller er catwalkmodeller?
Vis hele sitatet...
Nei, modeller er ikke ekte mennesker. Og ja, alle modeller er catwalkmodeller. Snakk om å legge ord i munnen på folk her da. Vet ikke om du tok poenget mitt, men greia er den at som fotograf vil jeg gjerne slippe å betale motivene mine når det gjelder dette konseptet her. Litt sånn som å betale intervjuobjekter til en journalistisk sak. Det kan bli en jævlig bra sak av det, men ikke alltid like "troverdig", hvis du skjønner? Trenger ikke å være troverdig for tilskueren, men det ligger noe i det å kunne fortelle publikum at dette er personer som ønsket å vise hvem de er og hva som betyr noe for dem (uten betaling). Beklager hvis du oppfatter meg som arrogant og kategoriserende (modeller ikke er ekte mennesker), men føler jeg har uttrykt meg ganske klart.
Sitat av loffe Vis innlegg
Nei, modeller er ikke ekte mennesker. Og ja, alle modeller er catwalkmodeller. Snakk om å legge ord i munnen på folk her da. Vet ikke om du tok poenget mitt, men greia er den at som fotograf vil jeg gjerne slippe å betale motivene mine når det gjelder dette konseptet her. Litt sånn som å betale intervjuobjekter til en journalistisk sak. Det kan bli en jævlig bra sak av det, men ikke alltid like "troverdig", hvis du skjønner? Trenger ikke å være troverdig for tilskueren, men det ligger noe i det å kunne fortelle publikum at dette er personer som ønsket å vise hvem de er og hva som betyr noe for dem (uten betaling). Beklager hvis du oppfatter meg som arrogant og kategoriserende (modeller ikke er ekte mennesker), men føler jeg har uttrykt meg ganske klart.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du prøver å få fram, men jeg tror du tenker litt feil. Modeller (uansett utseende) kan gi deg akkurat det du ønsker, bare at de tar instruksjoner litt enklere. Om du får bildet til å se bra og troverdig ut, går mer på din evne. Amatørmodell er ikke nødvendigvis lik troverdig, "usminket" modell. Du kan sikkert få det du ønsker uten en profesjonell modell, men det hjelper da bare med erfaring.

Men flott at du får respons da ihvertfall - ønsker deg virkelig lykke til med prosjektet.
Trolig er freak litt feil sted å spørre ettersom 28 medlemmer leser tråden pågrunn av ordet: naken.
Skal du ha folk til å stille opp nakne for en videregåendeelev så må det være noen veldig greie folk du kjenner eller profesjonelle mot betaling. Du får forhøre deg på Facebook etc. hvis du ikke vil betale. (Naturister er kanskje glade i å gå nakne, men de er ikke dermed ekshibisjonister som liker å jobbe gratis for ukjente.)
En kompis, som går på BILDER Nordic, skulle for litt siden ha tak i aktmodell. Han strevde veldig med å finne noen. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med f. eks. everybody eller pholk. Disse modellbyråene har "vanlige" mennesker i tillegg til fashion-modeller og skuespillere. Det kan hende du vil kunne få bruke enkelte av modellene gratis, for å utvide dere portfolio, men da bør du helst ha en del gode bilder å vise til, samt kunne "selge deg inn".

Lykke til! Det høres ut som en spennende oppgave!
spør litt på foto.no også, om noen av dem kjenner noen som kjenner noen de kan tenke seg at kan være villige til å stille opp

Tror nok ikke det er så håpløst som folk her skal ha det til, spesielt siden du nettopp IKKE vil ha de mest erfarne modellene, heller stikk motsatt.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Loffe:
Eg grøssa litt inni meg når du samanlikna det å betale modellar med å betale eit intervjuobjekt, for det blir litt feil. Men eg skjønte kva du ville fram til.

Kunne vore litt spennande viss du hadde gjennomført ideen din med modellar, men få dei til å stille opp som privatpersonar. Viss du skjønar kva eg meiner.

Som det sto over her: "modellar er ikkje menneskjer". Ikkje at eg trur at du trur det, httpwat. Men eg trur at det er ein del som ser på modellar slik. Kva med å prøve å vise modellane som personar og ikkje som modellar. Trur det kunne vore ein spennande vri.

Ellers trur eg den lettaste måten, som nemnt ein del over her, er å bruke venar og bekjente. Har aldri tatt aktbilete før, men kan sjå for meg at det er veldig vanskeleg og mykje av arbeidet ligger i å bli kjent med den framfor kamera før du tar bilete. Viss du brukar personar du allereie kjenner, og som kjenner deg, er mykje av det problemet vekk.
Sist endret av Joey; 18. november 2010 kl. 20:22.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vet ikke om du har fått gjennomført prosjektet, men mitt tips til å få modeller til prosjektet ditt; når du spør, kall det for aktfotografering, ikke nakenfotografering. Ordet naken har en tendens til å virke avskrekkende på eventuelle modeller.

Få noen interessert i prosjektet ditt! Når noen er engasjert er det også større mulighet for at de vil hjelpe deg.