Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  257 115958
Og hvem er så du sindrejl? Mulig å få se mailen du sendte til Solfrid Flateby? Merkelig hvordan innholdet i mailen din endret seg i forhold til ranvik sin.

1. Filmene ble postet på diverse nettsteder stredt utover april måned. Det er først nå, et halvt år etter, at dette ble oppdaget av nso. Virker det ikke litt rart at CC ikke hadde den fjerneste anelse hva dette markedsføringsbyrået bedrev tiden med dette halve året? I tillegg, Solfrid Flateby gikk jo ut i media med budskapet at de _vurderte_ å stoppe dette.
Eller mente hun kanskje stoppet på den måten at de ikke fikk lov til å spamme ned flere forumer. Jo, veldig effektivt. De hadde jo allerede rukket å spamme ned et _hel_ del forumer.

Når jeg tenker på å "stoppet markedsføringsbyrået", tenker jeg med en gang på fjerning av videoer og foruminnlegg. Men begge er jo fortsatt ute, foruten de innlegg som har blitt fjernet av moderatorer/admins.

2. Hadde de ønsket å lage en gjennomsyret kommersiell reklamefilm, hadde de nok ikke valgt å lage en video med Åge Hareide og Stig Inge Bjørnebye som nipper litt på en cola-flaske. Kommer budskapet om en ny type leskedrikk kalt Coca-Cola Zero helt klart frem?

3. Stoppet? På hvilken måte? HJELP!

Jeg tror nok CC var veldig klar over hva dette markedsføringbyrået foretok seg. Men det er jo bare min mening.
Sist endret av raze; 7. oktober 2006 kl. 02:26.
Ministry of Love
sptz's Avatar
sindrejl

selvsagt, hva hadde du forventet at en PR ansvarlig sa? Coca-Cola må ha vist om hvilket produkt de kom til å få når de valgte det reklamebyrået de valgte. De tok kort og godt kampanjen fra Australia og overførte den til norske forhold. At de legger ansvaret over på markedsføringsbyrået ved å si at de ikke kontrollerte det godt nok, er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Iom at reklame avdelingen i Coca-Cola med hundre prosent sikkerhet vet hva slags produkt de får av et firma som kaller seg GoViral.

Forøvrig synes jeg produktet det er reklamert for er uvesentlig, det er måten reklamen kom på som er poenget. Derfor har ikke jeg noen umiddelbare planer om å ikke kjøpe Zero. Men jeg vil skrike hysterisk om jeg oppdager slik reklame igjen siden jeg føler det bryter en grense jeg ikke vil skal bli brutt.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det som er litt merkelig er at de ikke nevner den første filmen.
Den filmen er lagt ut av samme firma med samme bruker, og den eneste konklusjonen man kan dra når man ser Cola-flasken i filmen (som i grunn ikke handler om stort annet) er at dette er det samme.
Denne filmen inneholder ingen henvisning til nullekola, og heller ikke noe annet som minner om en innrømmelse av at det er reklame.

Rart at de aldri kommenterer den
De har tilogmed funnet så bortgjemte fora som dette:
http://katte.greatboard.com/viewtopi...c8932e57a11400
- *2* ganger.

Det er også forsøkt på norskwebforum.no - det kom opp en colaboks i et hjelpmeginnlegg i kategorien "Grafikk og Design" eller hvor det nå var. Dette må ha vært lagt inn manuellt; NWF tillater ikke registrering fra roboter ... om de da ikke har funnet noe workaround. Har i hvert fall ikke sett mer til det der, eller andre steder.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=72245

Stakkars folk bak dette fremstøtet, om folka i *det* forumet klarer å trace avsender.
Vis hele sitatet...
Hva er det de sier? :O
Hvordan i all verden kan CC tro at reklamer som handler om "zero girlfriend drama" appellerer til denne markedsgruppen? Tviler på at majoriteten av svette nerder er plaget av dette fenomenet :P

Sorry offtopic
Sitat av ZrP
Hvordan i all verden kan CC tro at reklamer som handler om "zero girlfriend drama" appellerer til denne markedsgruppen? Tviler på at majoriteten av svette nerder er plaget av dette fenomenet :P

Sorry offtopic
Vis hele sitatet...
Er man tørst, drikker man vann. Fra nærmeste kran eller eventuellt glass. Punktum.
Ja og i alle fall ikke Cola Zero som smaker Cola med suketter i. æsj
Ja altså... Jeg drikker cola fordi det er godt. Zero er ikke godt, og derfor har jeg nøyaktig null grunn til å drikke den. Hvis jeg bryr meg om helsa drikker jeg vann, for det smaker bedre enn zero.
Det er ikke produktets innhold vi diskuterer, heller markedsføringen...
Sjekk denne da: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134118
Håper at Ringnes går til rettsak mot CC og får dem til å trekke tilbake CC Zero. Det er sikkert et jævlig longshot, i forhold til ressursene til CC versus Ringnes, men jeg kommer til å sende en epost til Ringnes og ikke la dem godta slik bs
Tror nok ikke Ringes vinner den saken er jeg redd. Det at Sprite Zero finnes fra før er et godt argument.
Sitat av tore-
Tror nok ikke Ringes vinner den saken er jeg redd. Det at Sprite Zero finnes fra før er et godt argument.
Vis hele sitatet...
Det òg at Ringnes Zero har vært ute av produksjon i 12 år.
I brevet Ringnes-direktøren har sendt til sin konkurrent, beretter han om sin frykt for at kundene skal bli forvirret av navnet:

- Siden det i begge tilfeller er snakk om drikkevarer - vel å merke alkoholfrie drikkevarer - skal man ikke se bort fra at de kan forveksles, skriver Jan Bodd.:
Vis hele sitatet...
Nerd 1: "Husket du på forfriskende og, selvfølgelig, alkoholfri CocaCola Zero®?"
Nerd 2: "Ja, jeg har kjøpt en hel bærepose med forfriskende og, selvfølgelig, alkoholfri CocaCola Zero®, så nå kan vi spille WoW hele natten!"
Nerd 1: "Men vent! CocaCola Zero®-flaskene er jo ikke av gjennomsiktig glass, ei heller er innholdet brunt og etiketten er ikke pyntet med en minimalistisk solnedgang! Du har jo kjøpt Ringnes Zero lettøl!!!!11!!1"
Nerd 2: "Ikke NÅÅÅ igjen, de to er jo bare SÅÅÅ like og da blir jeg bare SÅÅÅ forvirret!"
Sist endret av Sot-Jo; 17. oktober 2006 kl. 19:57.
Kan hende at dette er sagt før, men det er jo mulig at Coca Cola tjener en del på dette i starten, men at en del folk går i "opprør" og ikke gidder å kjøpe Coca Cola på en stund, nettopp på grunn av denne slaskete formen for reklamering. Eller, spam, som jeg liker å kalle det.
Dette er selvsagt bare noe jeg tror.
Forresten, Coca Cola er vel stinn av gryn uansett, så de tar vel ingen spesiell skade av at de må punge ut med noen kroner heller..

Og noe som er utrolig, er at de til og med la ut "reklameringen" sin på Nederlagetfk sitt forum.. Et 6. divisjons lag på et sted som heter Breiskallen, som er veldig lite i forhold til Raufoss.
Konklusjon : Spammeren har viet et par timer av sitt liv til å reklamere.
Sist endret av Ols111; 18. oktober 2006 kl. 00:10.
hehe, uannsett om coca cola har brukt en kjip metode å reklamere på.

så har de fått reklame uannsett, folk er nysjerrig av natur. de personene som har hatt lyst å prøve coke zero, kommer til å prøve den uannsett om coca cola har reklamert på en dårlig eller bra måte.
fordelen til coca cola med å reklamere på denne måten er at alle har fått med seg at coke zero har endelig komt i butikken.

folk flest glemmer slike episoder som dette etter en uke uannsett. så om en avis klarer å slakte hele greien så har folk glemt hele artikkelen avisen skrev om reklameringen til coca cola innen en uke senere.

dette er ikke noe 11 september greier som går i media dag inn og dag ut i flere måneder.
Etter å ha lest igjennom litt av denne tråden, som jeg forøvrig trodde handlet om at en bruker på nFF hade en Cola lignende logo i signaturen sin, så ser jeg jo at det faktisk er CC co. som igjen gjør det jeg liker så godt!

Det er nettopp denne markedsførings metoden som er en av årsakene til at jeg ikke kjøper CC produkter dersom det finnes andre alternativer. Dette er noe jeg har gjort i 12-15 år nå.
Er det ingen som har tenkt over at CC faktisk har kjøpt julen? At de tror de eier verden? Det er vel faktisk den eneste merkevaren du finner overalt i verden, men det er kun et resultat som kommer av at de bevisst har passet på at CC skal være tilgjengelig overalt, nettopp for at all verdens folk skal bli oppmerksom på at CC er det eneste produktet som er "tilgjengelig".

Pokker at ikke Pepsi vant den store rettsaken.

Foretrekker Pepis eller Pepsi Max jeg.

Steng ute brukere som bevisst bruker åpne forum i markedsføring på denne måten.
Ja, som trådstarter skriver, det er spam!

Takk for meg.
I dag så jeg noe rart, jeg vet ikke om det allerede står i tråden, men uansett:

Det virker som om det har blitt dumpet Coca Cola Zero bokser på forskjellige steder i sentrum(Fredrikstad)... Det lå ca. 6 stk på samme sted flere steder, ved ikke om det bare er ren tilfeldighet, eller nok et "triks"... Skal se om jeg kan få knipset noen bilder i morgen..
Det er sikkert bare noen som kjøpte masse CC zero på tilbud, tok én slurk - og så bestemte seg for å kaste hele brettet. Coca Cola Zero smaker papp-masse og bie-svette.
Hvordan vet du hvordan papp-masse og bie-svette smaker da, Stormen?
Skulle ikke forundre meg om coca-cola ble så desperate etter å ha oppdaget at reklamebyrået bare hostet opp dårlige reklamer at de heller snikpostet de på nett istedenfor å vise de til tvselskapene og bli ledd ut.
Fy faen for en spekulativ og stygg reklame. Alle bør slutte med Kola farlige greier...
cola med K nå har jeg sett det også :P

herregud hva er galt med litt reklame..samma det vell..påvirker ikke meg noe.
Sitat av Proxer
herregud hva er galt med litt reklame..samma det vell..påvirker ikke meg noe.
Vis hele sitatet...
Jeg syns vi som borgere skal bruke vår rett til å si ifra når vi har fått nok. Reklamen tar overhånd, og du kan vanskelig gå en hel dag uten å bli påført for reklame.
Sitat av Proxer
cola med K nå har jeg sett det også :P

herregud hva er galt med litt reklame..samma det vell..påvirker ikke meg noe.
Vis hele sitatet...
Les litt mellom linjene mann, det er en vits. Hørt noen andre navn for Kokain noen gang? F.ex. den "fornorska" varianten av "coke"?

Og at reklame ikke påvirker deg tror jeg fint lite på, da er du bare for dum til å legge merke til det.

Men hva som er galt med reklame? Ikke nødvendigvis noe, men her er det måten det (ikke) blir presentert på, det at det er direkte spamming, og det at det er sleipt å misbruke forumer på den måten, når det faktisk er mulig å kjøpe annonseplass på de samme forumene.
Har ikke lest hele tråden jeg, men hadde vært artig å sett hvilken IP alle disse inleggene kommer fra
Sitat av Lasseleeten
Har ikke lest hele tråden jeg, men hadde vært artig å sett hvilken IP alle disse inleggene kommer fra
Vis hele sitatet...
Ja, Hva skulle du gjort med IP-adressen?
nso har vel IP-en fra da innlegget ble gjort. Men tviler på at du får den under noen omstendigheter.
IPen er svensk og tilhører en privatperson om jeg ikke tar helt feil. Trolig en som jobber i reklamefirmaet CC leide.

Ikke så altfor artig.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er en privat svensk ip ja. Men det er uansett helt irrelevant. Coca-Cola har sagt det er de som står bak kampanjen, jeg velger å tror dem der.

Vidarlo har du hørt noe mer fra forbrukerombudet?
koi koi, kreativiteten til markedsførere hos store selskaper har ingen grenser, de gjør alt for å tjene mest mulig på enhver liten konsument. Alle er en potensiell kjøper. Jeg gir meg over. Det er nok reklame fra før, for svarte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da hadde eg fått svar fra FO. Dei legg saka til side, grunna avgrensa ressursar.

Eg meiner dette er ei viktig prinsippsak, og har difor valt å klage viare til markedsrådet.

Ser forøvrig at to andre enn meg har klaga Cola inn for FO, (Lars Gården og ivioyner), og det er jo ein tanke positivt, sjølv om eg hadde håpt det var meir enn 2...
Sist endret av vidarlo; 31. oktober 2006 kl. 22:50.
Sitat av atom
koi koi, kreativiteten til markedsførere hos store selskaper har ingen grenser, de gjør alt for å tjene mest mulig på enhver liten konsument. Alle er en potensiell kjøper. Jeg gir meg over. Det er nok reklame fra før, for svarte.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Det mest groteske med f.eks. Coca-Cola, er at i u-land, der det ikke er tilgang på rent, friskt og klart vann, der står det gjærne flere Cola-automater, der man kan kjøpe Cola. For penger. Det er ekkelt gjort.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Da har eg vore i samtale med FO, og dei vil vurdere saka på nytt. Dette er eit nytt felt for dei, og dei har ikkje erfaring med det. Eg har difor bede om at dei vurderer på nytt, eller oversender det til MR. Det vil bli gjort.

Difor håper eg at noko skjer. Stay tuned...
hehe, du er en sta jævel du vidarlo !!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet
hehe, du er en sta jævel du vidarlo !!
Vis hele sitatet...
s/sta jævel/prinsippfast/

Dessuten misliker eg forretningsmetodane til coca cola. Hadde det vore stormen som hadde dreve litt fordekt markedsføring for biip.no, hadde eg neppe løfta en fing..;p
Nå slår ikke cola"kampanjene" til jamba, da :P har du ikke mozillas, så er jamba å finne på omtrent hver j**** nettside du besøker. BRRRING DING DINNGEDING!
Sitat av f1reflx
Nå slår ikke cola"kampanjene" til jamba, da :P har du ikke mozillas, så er jamba å finne på omtrent hver j**** nettside du besøker. BRRRING DING DINNGEDING!
Vis hele sitatet...
Bruk Opera eller Firefox, de har begge strålende adblock/reklameblokkerings-funksjoner.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det blir holdt en debatt/diskusjon om hvordan Freakforum avslørt Coca cola zero på BI Nydalen Tirsdag 13. mars kl. 11.15 i Auditorium B2-010.

Tenkte bare si ifra om det var noen som holder til i nærheten som hadde iteresse.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Det stemmer det

http://dump.no/files/1c53cd3b9c9f/pic32662.jpg

Litt mye krigstyper, og kanskje litt forvirring mellom hvilke av de to filmene som ble reklamert for som faktisk er "ulovlig", men det er detaljer =)
Elroy, går du på BI?
Vet du om slike ting pleier å være åpent for alle som vil?
Jepp det gjør jeg.
Det er ikke noe problem for hvem som h elst og komme og gå som de vil der oppe.
Man kan gå i akkurat de forelesningene man vil når man vil enten man går på skolen der eller ikke.
Men det er vel egentlig forbeholdt BI studenter, men ingen merker om det er noen der som ikke går på BI.
Kan noen legge ved en link til youtube-filmen? Jeg gidder ikke gjette på hva det egentlig står på plakaten.
Det som er litt morsomt i ettertid, det er at GoViral, firmaet som spammet alle de norske forumene på vegne av Coca-Cola, deretter kom til Biip.no - og ville betale for at vi la ut "morsomme filmklipp" på Biip.no. Vi takket ja, og brukte (/bruker) pengene til å reklamere på Freakforum :-)
Sitat av ElroY
Jepp det gjør jeg.
Det er ikke noe problem for hvem som h elst og komme og gå som de vil der oppe.
Man kan gå i akkurat de forelesningene man vil når man vil enten man går på skolen der eller ikke.
Men det er vel egentlig forbeholdt BI studenter, men ingen merker om det er noen der som ikke går på BI.
Vis hele sitatet...
Knall! På UiO har de pleid å begrense adgangen på noen sånne greier skjønner du.

Don, http://www.youtube.com/watch?v=c5tKXn6oON4
Hadde vært morro å deltatt på.
Jeg er en ex BI-røver, og satser på å få meg med dette.
Satser på at gamle studentbeviset redder rumpen min om det skjer noe. Samt at jeg har fått invitasjon fra skolen. Er nFF representert av nso elns?
***
ElroY, c u around!
Sist endret av Chubby; 10. mars 2007 kl. 04:14.
Det var da svært til oppstyr på denne fantastiske avsløringen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HassanMofasa
Det var da svært til oppstyr på denne fantastiske avsløringen
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi et av verdas mest kjente varemerke vart tatt med buksa nede og ræva bar, i det dei foretok det som i noreg er ei forbudt handling iht. markedsføringslova.

Om det derimot ikkje hadde blitt mykje oppstyr rundt det, så hadde eg vorte bekymra for korleis nettaviser og andre media prioriterte dagsorden. Når eit så stort firma som coca cola begår noko som er eit soleklart brot på både markedsføringslova og private kontrakter (som reglane på ulike fora strengt tatt er), så er det hårreisande i mine auge.
Hei - hvordan gikk forelesningen? Jeg kom meg seff ikke fra jobb
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg kom nettopp inn døren og ser frem til en myk og varm dyne. Jeg kan skrive en rapport i morgen.