Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3660
Jeg kjøpte i Mars en Ailen Smok vape mod, fra en lokal butikk her jeg bor.
I dag sluttet skjermen å virke. Den har ikke blitt skadet eller noe slikt.

Jeg dro til butikken for å løse problemet. Etter litt prøving å feiling så må den butikk ansatte gi opp. Så sier han til meg det er kun 3mnd fabriksgaranti å di kan ikke hjelpe meg.

Er det ikke noen regler for slikt i forbrukerkjøps loven ?

Forskjellen på reklamasjon og garanti
Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere på mangler ved en vare innen to år, eller fem år for ting som er ment å vare vesentlig lenger.

En garanti skal gi deg rettigheter utover de du får gjennom Forbrukerkjøpsloven, og kan variere i tid og omfang.

Så jeg kan reklamere på produktet innen 2 år?

Noen som kan hjelpe meg å finne paragrafer jeg skal videreformidle til daglig leder / Eier ?
Sist endret av tøffel; 4. august 2017 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.
0 Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.




§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...KAPITTEL_6#§32
Sist endret av Mxzyzptlk; 4. august 2017 kl. 14:55.
freak
tøffel's Avatar
Trådstarter
Er dette alt jeg trenger å gi til butikken uten di kan argumentere mot
?
i bunn og grunn, ja.

men jeg har selv jobbet i haugevis av butikker og vet vi hadde produkter som bare lå på "vent" mens kunden ivrig hver måned lurte på når ting ble fikset. egentlig så lå det bare på lageret eller så tok produsent 10+ måneder på å fikse problemet.

tuller ikke
Sitat av xtuV Vis innlegg

men jeg har selv jobbet i haugevis av butikker og vet vi hadde produkter som bare lå på "vent" mens kunden ivrig hver måned lurte på når ting ble fikset. egentlig så lå det bare på lageret eller så tok produsent 10+ måneder på å fikse problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig sier her?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Jeg har store problemer med å forstå hva du egentlig sier her?
Vis hele sitatet...
Det han sier er at han har jobba i butikker der folk har reklamert på ting de har kjøpt for så å vente lenge mens produktet bare har blitt liggende på lageret. Noe som sikkert skjer alt for ofte. Dog skal det vel egentlig være en makstid på behandlig av sånt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippitus Vis innlegg
Dog skal det vel egentlig være en makstid på behandlig av sånt?
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt ikkje ei makstid på det, men om reprasjonen forventast å ta meir enn ei uke, eller har tatt meir enn ei uke, så har kunden krav på lånegjenstand av tilsvarande art. Det skal tolkast strengt. Du har altså krav på tilsvarande funksjonalitet, men ikkje identisk gjenstand. Har du t.d. kjøpt ein ny smarttelefon vil åpenbart ikkje ein telefon uten smartfunksjonalitet vere innanfor.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er forsåvidt ikkje ei makstid på det, men om reprasjonen forventast å ta meir enn ei uke, eller har tatt meir enn ei uke, så har kunden krav på lånegjenstand av tilsvarande art. Det skal tolkast strengt. Du har altså krav på tilsvarande funksjonalitet, men ikkje identisk gjenstand. Har du t.d. kjøpt ein ny smarttelefon vil åpenbart ikkje ein telefon uten smartfunksjonalitet vere innanfor.
Vis hele sitatet...
Greit å vite. Dette kan jo bli litt vanskelig i praksis da. Er det unntak på typer produkter man kan kreve å få låne? Jeg kan ikke tenke meg at mange servicesteder har f.eks. printere klar til utlån.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hippitus Vis innlegg
Greit å vite. Dette kan jo bli litt vanskelig i praksis da. Er det unntak på typer produkter man kan kreve å få låne? Jeg kan ikke tenke meg at mange servicesteder har f.eks. printere klar til utlån.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen generelle unntak. Men det skal ikkje påføre seljar urimeleg ulempe eller kostnad. Å ha utlånsprinter er neppe urimeleg ulempe eller kostnad, så det vil eg sei at soleklart er innanfor det du har krav på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! Du kan aldri få dårligere vilkår hos en produsent enn det den Norske forbrukerkjøpsløven gir deg. Slik er det i Norge, og alle forhandlere/produsenter må forholde seg til dette i Norge. To ting når det gjelder reklamasjon, hvis tingen har en forventet levetid på over 2 år så har du automatisk 5 års reklamasjon. (mobiler, biler, møbler for å nevne noen produktkategorier) Likt da hvis tingen har en forventet levetid opp til 2 år, så har du 2 års reklamasjon.

Reklamasjon (les: reklamere) er forøvrig bare et fancy ord for å klage i henhold til loven.

Det blir opp til vurdering om tingen du har kjøpt har en forventet levetid på opp til 2 år, eller over 2 år. Sikkert er i hvert fall at når den er 3 mnd gammel så er du dekket uansett.

Her MÅ med andre ord forhandleren av tingen din ta ansvar, og sende tingen inn til relevant og autorisert serviceverksted. Hvis forhandleren din har bestilt dette selv fra utlandet og det ikke er slik at produsent selger gjennom forhandler, så er det forhandlerens eget ansvar å stille med verksted eller bytte i ny for deg. Alternativt heve kjøpet ditt. Hvis du ikke kommer noen vei med forhandler her etter å ha hatt en ny dialog, så tar du bare kontakt med Forbrukerrådet. De vil fungere som en uavhengig meglende part og vil fort instruere forhandler om å følge loven. Hvis det fortsatt ikke skjer noe så er det bare å ta det rettslig. Forbrukerrådet er veldig enkle å bruke, det er gratis juridisk hjelp og jeg skulle ønske at flere i Norge brukte denne fantastiske meglingsmuligheten som vi har. Det er nesten sånn at det har blitt tabu å bruke forbrukerrådet, og vi i salgs/kundeservice yrket hører det ofte som en trussel, når det heller er en gave.

Så lenge tingen ikke er påvirket av eksterne faktorer (slag, fall, fukt, klem, temperatur eller at du har åpnet selv) eller den er brukt utenfor produsenten sitt definerte bruksområde så vil forhandler i dette tilfelle måtte dekke alle saksomkostninger om det går rettslig.

Det vil rett og slett bli mye dyrere for forhandler å gå hele veien, enn å bare gjøre opp på en ordentlig måte.

Når dette er sagt. Jeg har jobbet med salg/kundeservice i snart 8 år. Du kommer INGEN vei med å være han frekke, hissige drittsekken. Forhold deg på en rolig og saklig måte når du er i butikken, hvis du ikke kommer noe vei med den enkelte selger, så tar du det videre med butikksjef, etc.

Håper det hjelper!
Låner tråden litt.
Kan jeg kreve erstatning eller prisavslag på en brukt vare jeg måtte ut med reparasjon en dag etter kjøp på?
Sitat av 77771337dude Vis innlegg
Låner tråden litt.
Kan jeg kreve erstatning eller prisavslag på en brukt vare jeg måtte ut med reparasjon en dag etter kjøp på?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig kan du klage til selger ja: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/