Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 16631
Er det mulig idag å høre på politiradio? Og isåfall hvordan? alle streams jeg har funnet fungerer ikke og radioscanner funker vel ikke på det nye nettet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det er ikkje mulig. Og det var halve poenget med overgangen til Tetra.
Nødnettet er kryptert og skal være umulig å få inn for andre radioer enn nødettatene
De fleste distriktene har gått over til Nødnett, som bruker dobbel kryptering i noe som heter TMO (Trunked Mode Operation). Det vil si at signalet krypteres ikke bare én gang, men tre. Fra tetra til basestasjon, basestasjon inn til sentral, sentral tilbake til basestasjon og så basestasjon til mottagende tetra. Dette gjør det praktisk talt UMULIG. Alle tetra terminaler er merket og loggføres hver gang de logger seg på nett.
Så dessverre.. Og selv om du skulle klare å få tak i en tetra vil den kunne manuelt blokkeres. Om den blir stjålet markerer de det ISSI-nummeret, og neste gang den skrus på vil den sende en såkalt "killcode" til terminalen, og da vil den ikke kunne skrus på igjen. I tillegg markeres GPS-koordinatene dine, så ville ikke sagt at det er så veldig lurt heller..
▼ ... over et år senere ... ▼
Litt komplisert men fult mulig og avlytte tetra.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Litt komplisert men fult mulig og avlytte tetra.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne utdype.
Jeg tror dette er umulig.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Du må gjerne utdype.
Jeg tror dette er umulig.
Vis hele sitatet...
Tetra nettet er det fult mulig å overvåke, men er de på Tetra nettet nå? Mente de byttet hele systemet for å få til den digitale krypteringen, Tetra krypteringen er vel ikke av den beste?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Tetra nettet er det fult mulig å overvåke, men er de på Tetra nettet nå? Mente de byttet hele systemet for å få til den digitale krypteringen, Tetra krypteringen er vel ikke av den beste?
Vis hele sitatet...
TEA2, som antakeleg er den som er i bruk i Noreg, er ikkje ei offentleg kjent algoritme, og det er jo betenkeleg nok. Den er brukt for å kryptere radiointerfacet.

I tillegg til krypto på signalet, støtter mange terminaler ende-til-ende-krypto, og då er både IDEA, AES128 og AES256 nevnt.

Kort sagt er det ikkje utenkjeleg at spesielt TEA2 har problemer, men ingen som er offentleg kjent så vidt eg kan finne. Det er jo litt av problemet med lukka krypto - det kan vere hol du kan fly en søkklasta 747 gjennom utan at nokon har oppdaga det, fordi dei rette folka ikkje har studert algoritmen.
Politiet bruker i nødnett bakke til ende-til-ende kryptering, mens iallefall helse og brann bruker luftgrensesnittskryptering.

https://no.wikipedia.org/wiki/N%C3%B8dnett_(radionett)

Hvis du skulle få tak i en nødnettsradio vil den fort bli savnet ettersom at den mest sannsynlig er i bruk av noen til daglig. Det er ikke slik som i gamle dager med Ericsson at vi bare byttet ID på en radio vi hadde liggende hvis vi ikke fant den vi brukte
Sitat av vidarlo Vis innlegg
TEA2, som antakeleg er den som er i bruk i Noreg, er ikkje ei offentleg kjent algoritme, og det er jo betenkeleg nok. Den er brukt for å kryptere radiointerfacet.

I tillegg til krypto på signalet, støtter mange terminaler ende-til-ende-krypto, og då er både IDEA, AES128 og AES256 nevnt.

Kort sagt er det ikkje utenkjeleg at spesielt TEA2 har problemer, men ingen som er offentleg kjent så vidt eg kan finne. Det er jo litt av problemet med lukka krypto - det kan vere hol du kan fly en søkklasta 747 gjennom utan at nokon har oppdaga det, fordi dei rette folka ikkje har studert algoritmen.
Vis hele sitatet...
Men går ikke dette kun på frekvenser og da vil det vel være mulig med rette utstyret å sniffe opp denne informasjonen?
Jeg skal heller lage en video neste uke hvor jeg viser jeg avlytter Tetra i Norge, lettere enn og forklare det tekniske i lange baner her. Tetra har aldri vært sikkert å det advarte jeg om når man bestemte seg for å bruke tetra i norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Men går ikke dette kun på frekvenser og da vil det vel være mulig med rette utstyret å sniffe opp denne informasjonen?
Vis hele sitatet...
Nei. Det går på kryptografi. Å kopiere signalet er trivielt, utstyr for under ein tusenlapp vil gjere deg utmerka i stand til å finne og lagre signalet. Men det er kryptert, og med mindre du finn hol i krypteringsalgoritmene år du ikkje tak i informasjonen med mindre du har rett nøkkel.

TeliaSuger hevder at det finst hol i algoritmene, og ettersom dei er såpass obskure vil ikkje det akkurat sjokkere meg.

Det vert sagt at politiet bruker ende-til-ende-krypto, og då er foreslåtte implementasjoner IDEA og AES ser det ut til. Både IDEA og AES er i utgangspunktet sikre, og om implementasjonen er korrekt utført er det ikkje råd å dekryptere det utan rett nøkkel.
Men du har rett TEA 2 samt E2EE kryptering blir brukt her til lands

Det må en del oppgradering til for a ta i bruk aes 256 så det vil ta tid før vi ser dette. å jeg tror ikke dette vil hjelpe siden nøkkelen kan spores opp. har ikke prøvd på aes enda.
Sist endret av TeliaSuger; 16. mars 2018 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Jeg skal heller lage en video neste uke hvor jeg viser jeg avlytter Tetra i Norge, lettere enn og forklare det tekniske i lange baner her. Tetra har aldri vært sikkert å det advarte jeg om når man bestemte seg for å bruke tetra i norge.
Vis hele sitatet...
Jeg testet med en rtlsdr usb-stikk og pogrammet telive for et par år siden-bare kryptert lyd den gangen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Jeg skal heller lage en video neste uke hvor jeg viser jeg avlytter Tetra i Norge, lettere enn og forklare det tekniske i lange baner her. Tetra har aldri vært sikkert å det advarte jeg om når man bestemte seg for å bruke tetra i norge.
Vis hele sitatet...
Venter fortsatt spent på videoen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
TeliaSuger - Siste aktivitet: 2 dager siden

Men ingen video... Som forventet, egentlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men ingen video... Som forventet, egentlig.
Vis hele sitatet...
Ja, strengt tatt.

Eg er kjent med et par angrep mot signaleringstrafikken som gjer at du i praksis kan avdekke forflytninger. Det er neppe politiet veldig bekveme med, men det er ein eigenskap ved tetra; det er vanskeleg å skjule kven som snakker, sjølv om innhaldet er skjult. Men eg er ikkje kjent med at kryptoen har kjente problemer - sjølv om eg på ingen måte vil bli veldig overraska om den har det.