Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1392
Trenger litt råd om hvilken vei viftene i kabinettet bør blåse for optimal kjøling.
I dag blåser viftene oppe og foran inn i kabinettet mens den bak og den på siden suger luft ut. Skjermkort blåser luft nedover så er usikker på om den blir effektivt transportert ut. Er desverre ikke plass til vifte i bunnen med denne strømforsyningen. (mulig det går ved å snu PSU opp ned).


http://bildr.no/image/ZUp1amRC.jpeg
Gi oss kabinett-modell du, så blir alt så mye enklere!
Fractial Design, Define R4/R5?
Jeg har R5 versjonen av kabinettet og har følgende oppsett av vifter: 2 stk (140mm) som blåser luft inn fra front, og den bak og i toppen blåser luft ut. Varme stiger jo som kjent, så vifta bak og på toppen bør suge luft ut av kabinettet. Jeg har veldig fine temperaturer i mitt kabinnet i hvertfall. Alle vifter jeg har er noctua forøvrig. Mye luft, lite lyd.
Som kjent: luft inn foran, og luft inn undenifra. Luft ut bak, og luft ut topp.
Ha alltid 1 vifte mer som blåser inn, slik at du skaper ett positivt trykk. Da vil alt av støv som måtte komme inn på innpust bli trykket ut igjen gjennom første mulige åpning.
Så kan du gjøre det litt mer avansert, og bruke forskjellige type vifter til forskjellig bruk. Skal du kombinere med radiator/støvfilter/harddisk-bur, så kjører du "høyt statitisk press"-vifter, som fks. Corsair SP120.
Skal du bruke vifter til utsug og luftflytting, så bruker du airflow-vifter med høy CFM (kubikk/luftvolum), som fks. Corsair AF120.

En tommelfinger regel er også å prøve å få luftflyten til å flyte én vei. Dvs. de retningene jeg nevnte over. Sidepaneler, og vifter som er stilt mot hverandre skaper turbulens I kabinettet, noe som fører til mere støv, og varmeutvikling, for varmen har ingen sted å unnslippe.
Fractal Define Mini er modellen.

Jeg må altså snu viften oppe slik at den suger luft ut.
Vifte på siden bør fortsette å suge luft ut siden den er i høyde med skjermkort som blåser luft nedover?
Sitat av tilfeldig998 Vis innlegg
Fractal Define Mini er modellen.

Jeg må altså snu viften oppe slik at den suger luft ut.
Vifte på siden bør fortsette å suge luft ut siden den er i høyde med skjermkort som blåser luft nedover?
Vis hele sitatet...
Har et forslag som kanskje er bedre enn å ha luft ut både bak og på toppen.
I stedet for å snu vifta i toppen: Du kan flytte vifta som blåser ut på toppen til fronten i stedet. Da får du mer frisk luft inn fra fronten av kabinettet, mens vifta bak blåser varmen ut. Hvis kabinettet har plass til 2 vifter inn foran da.

Kunne vært artig om du gamet en times tid med nåværende oppsett først, og så fulgte forslaget over og gamet en times tid igjen. Overvåk så temperaturer på begge testene. Gjerne også test i idle.

Se denne videoen. Da får du garantert vite det du trenger: https://www.youtube.com/watch?v=8OmkmluAYAQ