Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6648
Er det lov å ruse seg på muskatnøtt i Norge per dags dato?
Sist endret av Fr86; 22. januar 2018 kl. 14:33.
ArbeidsledigProletar
Ja.
Men hva har det å si?
Du bør heller kanskje spørre, er det SMART? Og svaret er nei.
Har du tenkt til å ta en gjennomgang av hele Floraen?
https://freak.no/forum/showthread.ph...02#post3420102
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...L_1#KAPITTEL_1

Mener myristicin er virkemiddelet i muskat. Vil ikke anbefale å innta det.
Sist endret av GrønnDress; 22. januar 2018 kl. 15:12.
Alt som er psykoaktivt telles som ulovlig. Så når du har inntat det så telles det som ulovlig rus
ArbeidsledigProletar
Sitat av Fr86 Vis innlegg
Nei da. Er det noen som har link til narkotikalisten?
Vis hele sitatet...
Jeg svarte deg tydelig, JA.
Det er lov.
Narkolisten har jo også mindre med lovligheten å gjøre, da du ikke kan innta medisiner på legemiddellisten (her finnes også faktisk urter du ikke kan innta osv)
Men muskattnøtt er ikke på disse, og hvordan spørsmålet er relevant, vet ikke jeg.
Hvis du klarer å få en politimann/kvinne til å gi deg en bot for noe sånt, så tror jeg du må gjøre noe annet ulovlig for å få vedkommedes oppmerksomhet først
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Alt som er psykoaktivt telles som ulovlig. Så når du har inntat det så telles det som ulovlig rus
Vis hele sitatet...
Kilde på dette? Muskatnøtt er helt lovlig å kjøpe. Det finnes såvidt jeg vet ingen lover som sier at den utelukkende skal brukes til matlaging.

Er vel heller ingen lover som sier det er forbudt å dunke bensin.

Rus på husholdningsprodukter er vel ganske vanlig og det er vanskelig å forhindre det, men husker det ble tatt et oppgjør med formfett da jeg var i tenårene. Det var veldig vanlig at ungdom ruset seg på det og det var tilfeller hvor folk døde av det. Jeg kjente en av de.

Nå finnes det vel bare på sprayflaske og dette er et direkte resultat av misbruket.

Muskat er vel ikke så farlig, men om bruken stadig øker kan jeg se for meg at det fjernes fra butikkhyllene og erstattes av noe muskatessens som man ikke kan ruse seg på.
Er ikke «rus» et litt overvurdert begrep mht. muskatnøtt, da 99% av de som prøver det rapporterer ubehag og nedsig ?
Pope, muskattnøtt er ikke ulovlig. Men å ruse seg er
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Pope, muskattnøtt er ikke ulovlig. Men å ruse seg er
Vis hele sitatet...
Feil. Det er tydelig definert hva som er ulovlig å ruse seg på. Det finnes drøssevis av "legal highs" som du ikke kam straffes å ruse deg på. Og hva med alkohol?
Det er ikke forbudt å være rusa så lenge du ikke forstyrrer den alminnelig ro og orden evt kjører bil eller lignende? Kjøp det i butikken også spiser du det hjemme tror jeg ville vært det beste.

Men om du leser om det på Wikipedia: https://no.wikipedia.org/wiki/Muskat så virker det ikke som noe særlig god rus
Sitat av Lovdata
§ 3.Definisjoner
Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten, jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Vis hele sitatet...
Finner du muskatnøtt på narkotikalisten?
Holder med Pope her.
Det er ikke ulovlig å være ruset på muskat.

Det hindrer dog ikke politiet i å mistenke at du er ruset på noe annet ulovlig (og alt det medfører) dersom du skulle bli stoppet. Øynene dine blir vanligvis rødsprengte, som er lett å forveksle med Cannabis.

Du vil ikke bli straffet, med mindre du har noe i systemet fra før da, naturligvis.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Alt som er psykoaktivt telles som ulovlig. Så når du har inntat det så telles det som ulovlig rus
Vis hele sitatet...
Som Pope viste til så sier definisjonen av narkotika konkret hva som skal regnes som narkotika. Den delen av loven som tar for seg å være påvirket av noe finnes i legemiddelloven, Narkotikaforskriften definerer hva som er Narkotika og eventuelle unntak rundt innførsel, distribusjon etc av stoffene.

Legemiddeldefinisjonen derimot er veldig bred, den tar for seg alt som faller utenfor narkotikadefinisjonen. Bruken av de er derimot ikke ulovlig, bare innførsel og distribusjon (tollen bruker legemiddeldefinisjonen ofte for å stoppe forsendelser som ikke definert som narkotika men har psykoaktive effekter).

Legemiddeldefinisjonen:
2.Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...

Tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel, oppbevaring, besittelse og bruk av narkotika oppført i narkotikalisten med henvisning til denne bestemmelsen, er forbudt, jf. legemiddelloven § 22 annet ledd.
Vis hele sitatet...
Forskrift om Narkotika

§ 22.Kongen fastsetter hvilke stoffer, droger, planter, sopper og blandinger (narkotika) som skal komme inn under bestemmelsene i dette kapittel og gir forskrifter om tilvirkning, omsetning (salg, kjøp, annen overdragelse og mellommannsvirksomhet), innførsel, utførsel, gjennomførsel (transitt), utlevering, forsendelse og oppbevaring av disse, samt om dyrking av vekster som skal nyttes til fremstilling av narkotika.
I forskriftene kan inntas forbud mot besittelse, bruk, tilvirkning, anskaffelse, omsetning, innførsel, utførsel og gjennomførsel av visse narkotika. Forskriftene skal gjelde også for frihavner, frilager og transittopplag.
Vis hele sitatet...
Lov om legemidler
Sist endret av Dodecha; 23. januar 2018 kl. 10:12.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Pope, muskattnøtt er ikke ulovlig. Men å ruse seg er
Vis hele sitatet...
Nei? Røyk, kaffe, alkohol er fortsatt en rus selvom man ikke oppfatter det sånn
Er ikke muskatnøtt bannlyst her pga. helt håpløs rus vs. ulempe?

Ruseffekt som 3 øl og bakrus som heroinabstinenser
Sitat av lyspære Vis innlegg
Er ikke muskatnøtt bannlyst her pga. helt håpløs rus vs. ulempe?

Ruseffekt som 3 øl og bakrus som heroinabstinenser
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det så kan rusen fra muskatt eller Myristicin variere veldig mye, har lest mist en rapport her inne som hadde interesse, en som blant annet havnet i et merkelig modus mellom drømme/våkentilstand mens han vandret i huset el. noe sånn.

Men totalt sett er dette en dårlig sak å utforske: det kan lett bli farlig både fysisk og psykisk, liten sjanse for innsikt, mulighet for svært ubehagelig bakrus, og få synes å vite hva slags dosering som gir hva slags effekt (kanskje veldig individuellt også her).

Skal du absolutt vite at du ruser/turer på noe lovlig så er vel Morning Glory (LSA) det klart beste smutthullet.
Sitat av lyspære Vis innlegg
Er ikke muskatnøtt bannlyst her pga. helt håpløs rus vs. ulempe?

Ruseffekt som 3 øl og bakrus som heroinabstinenser
Vis hele sitatet...
(kom borti kp)

Vel, jeg er vel den eneste her på bruket som synes muskat-rusen er verdt å spare på.

Dosert riktig, minner det veldig om Cannabis. Føler meg euforisk med en litt heavy "body-load". Ikke like "godt", men ganske likt kroppslig for det. Dog ikke noe hallusinasjoner/psykedelisk mindset etc..

Det varer ganske lenge (24t-36t), men har egentlig ikke merket noe spesielt til bakrus. Kanske slappere en vanlig når rusen slipper tak.
Er dog verdt å nevne at det er vanlig å bli kvalm under "oppturen".
Sist endret av Person_navn; 23. januar 2018 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.