Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5429
IT-Konsulent
Hei, har et litt rart spørsmål, sliter med tinitus så og si hele tiden, men ikke så ekstrem grad at det plager meg. Men nok til at jeg ALDRI har et helt stille øyeblikk.

Om jeg f.eks bruler støyreduserende headsett og har ingen rundt meg som lager lyd, så hører jeg tinitusen relativt godt, som gjør at jeg aldri får det helt stille rundt meg, så mitt spørsmål er:

Om du har helt stille øyeblikk, ingen lyd eller andre forstyrrelser, er dette noe du liker godt?

Spør mest for morroskyld, holder forsåvidt med utredelse av tinitus for dem som ønskerå vite det.
Sliter med tinitus selv. Bor på landet der det er mye stillhet. Går som regel fint, men så fort man blir oppmerksom på tinitus så er det en smule irriterende​ (som tråden her)

Hva innebærer at man blir utredet for tinitus? Har fått for meg at det er noe man pent må leve med resten av livet.
Hei-Det-Er-Meg, du kan lese litt om behandlingsformene her.
https://www.hlf.no/horsel/tinnitus1/

"Flere behandlingsformer
I Norge er det flere modeller som blir brukt i behandling av tinnitus. I mange tilfeller vil en kombinasjon av behandlingsmodeller være mest effektivt.

De aktuelle behandlingene er:

Lydbehandling
Kognitiv behandling
Behandling etter nevrofysiologisk modell
OBS! Beskrivelsene som følger er ikke uttømmende, men ment som en hjelp for å få en oversikt over hvilke behandlingsformer som er tilgjengelige."
Sitat av Grossie Vis innlegg
Om du har helt stille øyeblikk, ingen lyd eller andre forstyrrelser, er dette noe du liker godt?
Vis hele sitatet...
Tja, det avhenger av om det er helg eller ikke.
Midt i uka kan jeg godt ha litt bakgrunnsstøy i form av en podcast eller noe for å unngå å gå "cold turkey" fra den grusomme støyen fra hydraulikkpumpene på jobb.

I helgene er det stikk motsatt.
Da går det for det meste i bål på en holme ute i skjærgården et eller annet sted hvor jeg kan sitte i fred og nyte stillheten.
Total stillhet er egentlig en rar følelse. og noe jeg bare har opplevd på fjell eller vidder.
Da mener jeg at det er helt stille. ingen lyd. Og det er godt.

Resten av livet er det egentlig alltid litt støy.
Grossy og alle andre med tinnitus jeg føler med dere! Jeg har heldigvis ikke mere enn tidvis tinnitus selv, slim som nesten alle har.

Er jeg i rett humør, og er på rett sted, så er "stillhet" bare fantastisk! Jeg vil nevne et par tilfeller, som jeg kan sitte i ettertid og godte meg over.

Første gang var jeg med fadern på jakt. Turen ble lang (ca. 2 mil), og vi hadde gått ca 2/3 til 3/4 av turen. Fadern ville sjekke rundt et lite fjell i skogen der, han så jeg var sliten, så han ba meg om å vente der. Rett ved så jeg ei vindfelt bjørk, som jeg satte meg på. Der satt jeg, og først kjedet meg. Men etter en liten stund, så fikk jeg nesten supersanser, sammenlignet med det jeg normalt har. Jeg satt der, og hørte på snøen som falt fra trær, og det kunne være ganske langt borte. Kult nok! Men etter en stund til, så hørte jeg noen gikk. Jeg trodde det var fadern med det samme, men jeg så plutselig en røyskatt som bykset bortover snøen. Der satt jeg i oransje termodress, og koste meg med å se på denne røyskatten.

Gang nummer to, så drev jeg og lette etter en plante med navn åkerbær, som en annen tidligere fant i 1963, og jeg senere har funnet. Men jeg fant den ikke da. Jeg drev og lette i området, der den skulle vokse ifølge kartet på nettet. Jeg drev og virret rundt der en god stund. Men jeg ble litt lei til slutt. Men jeg synes det også var morsomt, at det drev bever i området. Jeg så på hytta en liten stund, og nøt en del andre ting. Jeg synes lukt kan være fantastisk, så jeg kan plukke åkermynte og andre "kryddervekster", og lukte på de. Jeg synes det er en nytelse.
etterhvert satte jeg med ned, på en beverfelt bjørkestamme. Rett framfor meg rant det en elv rolig nedover, med nesten beksvart myrvann. Der satt jeg, og nøt høstværet. Sammen med jeg så på lauvblad, særlig bjørk, som falt ned i elva, og drev sakte forbi i det ravnsvarte vannet. Der satt jeg nærmest i en transe, og bare nøt miljøet rundt meg.

Disse tilfellene var ganske magiske, du mister rett og slett sansen for rom og tid. Det blir bare du, og flekkene du sitter på. Herlig!

Hvis noen lurer, så får jeg servere dere åkerbær. Den er vanlig lenger nord i Norge, men alt annet enn vanlig på Hedmarken og sørover. Den er som det vitenskapelige navnet antyder Rubus arcticus ganske arktisk/kuldeelskende. Den er i samme slekt Rubus som bringebær, molte, teiebær, blåbringbær, og bjørnebær (det er veldig mange forskjellige (små)arter bjørnebær, bare så det er sagt). Disse er da i rosefamilien Rosaceae.

Sist endret av aluminiumfluorid; 12. mai 2017 kl. 14:10.
Uvaksinert 👍
Tinitus kan komme av for mye kalsium. Kalsium, magnesium og D vitamin er ting du kan sjekke opp. Husk alltid å ikke ta slike råd på nett for god fisk så undersøk selv, men jeg ville kjørt på med magnesium og litt D3, nå kan for mye D føre til tinitus hvis man ikke har nok magnesium så viktig å få en god balanse her.
Til tider får jeg en intents piping i ett av ørene eller øresus, vet ikke om dette er tinnitus eller om det kan være noe annet.
Ellers er jo ikke for stille bra heller.

Det å oppleve den totale stillhet kan være temmelig ubehagelig.
Det ekkofrie kammeret i Orfield laboratorier i Minneapolis, USA,
er 99,99 prosent lydtett og kåret av Guinness rekordbok til verdens stilleste sted.
45 minutter er maks noen har klart å være inne i det rommet og stillheten begynte å gi folk hallusinasjoner.
De eneste lydene du vil høre der inne er de som kroppen din lager til vanlig, bare ekstremt mye høyere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Anechoic_chamber
http://www.bbc.com/travel/story/2012...place-on-earth

Men normal stillhet i seg selv, slik som å være langt ute i skogen, oppå fjellet, ved kysten osv synes jeg er utrolig deilig.
Fuglekvitter (til en viss grad) bølgesus, vinden og alt av slike lyder er noe litt annet en biltrafikk og dagligdags ''bråk'' man lærer seg å leve med.
Susingen og pipingen finnes heller ikke når jeg er langt borte ifra alt som kan kalles elektronikk bortsatt fra naturlige suselyder selvfølgelig.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg bor midt i en by og er såpass vant med litt støy at jeg synes det er på grensen til ubehagelig med all stillheten når jeg er på besøk hjemme på "landet". (Våknet av et pinnsvin i hagen en gang. Ikke veldig høylydte dyr.) Men, de siste månedene har jeg hatt byggeplass vegg i vegg med soverommet, hvor de starter med steindumping og gravemaskingnissing 7.00 hver jævla hverdag. Blir rimelig irritert og sliten hvis jeg er for lenge hjemme de dagene det er verst. Freden og roen i helgene har blitt nærmest magisk, så noe stillhet er tydeligvis viktigere for meg enn jeg har trodd.

Angående tinnitus så fikk jeg en venninne som har det til å teste denne metoden: https://youtu.be/cQ9L3Lz87ak (Så det på Facebook og ble nysgjerrig.) Mulig det er humbug, men hun sa det hjalp en del, og kommentarene rundt omkring er også nokså positive. Ikke noen varig kur da, men kanskje verdt å teste hvis det viser seg at det ikke er noe å gjøre med problemet ditt.
Sitat av luni Vis innlegg
Angående tinnitus så fikk jeg en venninne som har det til å teste denne metoden: https://youtu.be/cQ9L3Lz87ak (Så det på Facebook og ble nysgjerrig.) Mulig det er humbug, men hun sa det hjalp en del, og kommentarene rundt omkring er også nokså positive. Ikke noen varig kur da, men kanskje verdt å teste hvis det viser seg at det ikke er noe å gjøre med problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvor hardt jeg tar i men for min del hjelper det i ett par minutter også er det tilbake på det normale igjen. Er heldigvis ikke plaget av det annet enn når jeg legger meg. Går enda fint men det er merkbart.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Nyter det sjeldent. Jeg blir urolig, men det er ikke stillheten sin skyld. Uroligheten ligger nok dypere i meg og det er noe jeg må jobbe med for å takle. Jeg er ekstremt glad i musikk så jeg hører vanligvis alltid på noe, men hvis jeg går en tur og telefonen går tom for strøm eller andre situasjoner der stillheten kommer så er ikke det noe jeg nyter. Hvis jeg leser eller er opptatt med andre ting så er det uproblematisk, men hvis jeg ikke har noe å gjøre så kommer uroligheten. Jeg vet at det går ann å nyte stillheten, jeg har gjort det selv her og der, men jeg tror nok jeg må konfrontere stillheten og uroligheten i meg selv. Det kommer sikkert noe godt ut av det. Men i en stressende hverdag velger jeg å distrahere meg selv i stedet for å "kjede meg" i stillheten. Hmm... Svaret er nei, men jeg skal prøve det mer.

Haha.. jeg har mye å lære av min egen signatur... jeg må bli flinkere til å ta mine egne råd.
Sist endret av Qon; 12. mai 2017 kl. 21:25.
Tror jeg kunne slått rekorden i det lydtette kammeret. Jeg elsker stillhet, synes all lyd er støy. Min kjære mann nynner og lager masse lyd, det krever mye av meg å ikke brøle ut" hold kjeft, vær stille"
Mulig at jeg er rar, har glede av en god samtale, men støy? NEI
Klem fra Betty
Total stillhet er ubehagelig. Føles rart og tomt. Er ikke ofte det er total stillhet, men noen ganger får jeg faktisk tinnitus. Vet ikke helt hvordan det fungerer..
Jeg er ikke flink til oppøke stillhet og kontemplasjon. Det er et av områdene jeg må jobbe med meg selv på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er ikke beste medisin mot tinnitus å sørge før at det er en dame i rommet. Lat som du lytter, og hør skravla og sladdern overdøve hvert tilløp til tinnitus. Bivirkninger: kan bli mer slitsomt i lengden enn øresuset
Absolutt stillhet for min del er utrolig slitsomt og føles som tortur, og dersom det er noe "små-støy" rundt meg ryker konsentrasjonen samtidig.
Jeg ha bakgrunnstøy som en TV som står på i bakgrunnen eller musikk tilstede nesten overalt jeg er.

Når jeg skal sove derimot, er det stikk motsatt, men det antar jeg er ganske normalt.
Sist endret av MrCryptical; 22. mai 2017 kl. 04:18.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg elsker stillhet! Hører faktisk ikke på musikk med mindre jeg blir utsatt for det pga bakgrunnsmusikk på TV eller andre mennesker. Jeg har ikke noe mot musikk - er flink til å spille instrument f.eks - men foretrekker altså naturlige lyder mer enn digital støy.
Stillhet er noe av det mest avslappende jeg vet. Lite er bedre enn å komme hjem fra en hektisk hverdag med støy hele tiden til stillhet.
For meg er ikke stillhet totalt uten lyd, men kun naturlige lyder... som fuglekvitter,regn og vind synes jeg er bare godt å høre på. Burde vel bodd i en skog
Stillhet

Et sted mellom trærne,
i ly fra omverdens støy
ligger en liten bit av kloden
vakker og upåvirket.

Har du noen gang opplevd
en natt på et slikt sted?
Regnets rytme i bunnen,
vindens kreative akkompagnering.

Stillheten som følger er slående;
en falmende harmoni av forståelse,
nådeløs, virkelig og vill.
Er dette kunnskap, mon tro?

En natt gjemt under disse trærne
skaper ripler i selve livets hav.
Ingen skum og ingen brytning,
bølgen forflytter seg lydløst.

Selv uten lyd er virkningen åpenbar,
gjennomtrengende og ærlig.
Uten andres ord å fordøye,
livnæres man av sine egne.

De få som er villige til å dele,
blir tatt i mot med åpne armer.
De mange som slår ned slåen,
finner sin fred et annet sted.

En natt under en slik himmel
Setter spor i livets snø.
Gjennom livets evige støy,
følger de deg trofast.