Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7703
Heisann Freaks,

Skal gå til innkjøp av nytt HK, CPU, PSU og ev. RAM. Kjører foreløpig med GTX970, 16GB RAM, 250GB SSD, 1TB HDD, samt to skjermer. Har en del ekstra vifter, men er noe usikker på hvor mye strøm alt sammen bruker, men regner med at 750W PSU holder i masse. CPU-viften min er av typen Hyper 212 Evo og det hadde vært fresht å kunne bruke denne på neste CPU, men vurderer også å gå over til vannkjøling (Gjerne kom med innspill). Dataen blir hovedsaklig brukt til spill som CS:GO, Fallout 4 og generelt sett andre krevende spill som Witcher 3 o.l. samt film og serie.
Jeg tenker også litt på å bytte fra 970 til 1070, men tenker som så at det ikke er nødvendig med det første og burde vente litt til prisene senker, innspill?

Mtp. nye deler og innspill på tilbehør er ikke pris så viktig. På forhånd takk!

Edit; Burde jeg oppgradere RAM eller holder dette en stund til? RAM'en er DDR3 btw.
Sist endret av SoppVandreren; 4. juni 2016 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ville kjøpt en 6850k cpu, siden du sier at pris er mindre viktig.
6950k er ikke særlig egna for spilling, og alt annet blir egentlig bare snakk om å kjøpe svakere for å spare småpenger.
Da trenger du selvsagt også et X99 hovedkort og ny DDR4 RAM, siden det du har nå ikke er støttet.

Ser ikke poenget med å kjøpe nytt hovedkort nå, som fortsatt kjører på DD3 ihvertfall.
Blir jo som å kjøpe en "ny" bil fra 1998.

Grafikkort blir jo helt opp til deg og dine krav.
Jeg hadde ikke tålt å kjøre Witcher 3 på ett 970 til å begynne med,
men du takla jo tydeligvis det helt greit, så om du trenger mer eller ikke er opp til deg selv.
Takk for svar! Jeg har sett på AMD FX-8350 og AMD A10-7890K som begge virker som stødige prossessorer samt jeg får med Wraith Cooler som jeg er veldig optimistisk til etter å ha lest noen anmeldelser. Som hovedkort tenkte jeg at MSI 970 GAMING eller Gigabyte GA-990FXA-UD3 R5 ville gjøre susen. Ser at hverken av disse har DDR4, men finner ikke noen hovedkort som har DDR4 på Komplett. Skal sjekke litt andre sider senere.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Takk for svar! Jeg har sett på AMD FX-8350 og AMD A10-7890K som begge virker som stødige prossessorer samt jeg får med Wraith Cooler som jeg er veldig optimistisk til etter å ha lest noen anmeldelser. Som hovedkort tenkte jeg at MSI 970 GAMING eller Gigabyte GA-990FXA-UD3 R5 ville gjøre susen. Ser at hverken av disse har DDR4, men finner ikke noen hovedkort som har DDR4 på Komplett. Skal sjekke litt andre sider senere.
Vis hele sitatet...
Når pris ikke spiller noen rolle hvorfor kjøpe seg noe som gir 20 fps mindre? La oss ta f.eks Amd fx-9590 på 4.7 Ghz vs en intel i5 i fallout 4. Dette med litt raskt minne og gtx 980ti hybrid. Gtx 970 skal fint klare å levere flere fps enn en AMD prosessor klarer, så hvorfor nedgradere? Ser lite poeng i å oppgradere skjermkortet ved senere anledning hvis cpu'en ikke klarer å holde følge i alle fall.



Leste litt om den Wrait cooler'en, etter det jeg leste så kommer 212 evo bedre ut på både kjøling og støynivå, men nå saumfarte jeg ikke nettet etter tester. Her kommer det jo an på hva en foretrekker
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Når pris ikke spiller noen rolle hvorfor kjøpe seg noe som gir 20 fps mindre?
Vis hele sitatet...
Er ikke så veldig god når det kommer til hardware og regner med at du mener at CPU'ene ikke vil klare å holde følge med en oppgradering av skjermkort. Ut fra hva jeg klarte å sammenligne av teknisk data på de forskjellige CPU'ene virket A10'en til å være like god som 6850k'en jeg fikk anbefalt ovenfor. Det er selvsagt noe jeg måtte ha oversett ettersom du mener at dette er en dårlig "oppgradering". A10'en jeg valgte er jo den sterkeste av den nye A-serien til AMD. Nå spør jeg bare for å skjønne litt mer av hvordan CPU'er fungerer, prøver ikke å argumentere imot deg =)
Heg tenker på å kjøpe GTX1080, men skal vente til prisene på 1070 kommer ut. Som sagt så har jeg ikke vært noe borti CPU og MB før i går, så det hadde vært fint med noen forslag med litt begrunnelse slik at jeg skjønner litt mer. Ser at den i7 4790K'en du linket til ser veldig lovende ut, og kan være et godt valg for meg(?)

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Leste litt om den Wrait cooler'en, etter det jeg leste så kommer 212 evo bedre ut på både kjøling og støynivå, men nå saumfarte jeg ikke nettet etter tester. Her kommer det jo an på hva en foretrekker
Vis hele sitatet...
Personlig så blir 212 EVO rett og slett litt for stort for meg, syns den er utrolig stygg å se på inni kabinettet. Wraith Cooler'en har derimot et veldig strøkent og fint design. Jeg er dog litt skeptisk om jeg får plass til alt inni In Win'en jeg tenker på å bestille, men det finner jeg vell ut når jeg har bestemt meg for MB og CPU Kjøler. Takk for svar!
4790k er en svingod prosessor - men den kjører på gammel sokkel, som betyr gammelt hovedkort med DDR3 standard.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Er ikke så veldig god når det kommer til hardware og regner med at du mener at CPU'ene ikke vil klare å holde følge med en oppgradering av skjermkort. Ut fra hva jeg klarte å sammenligne av teknisk data på de forskjellige CPU'ene virket A10'en til å være like god som 6850k'en jeg fikk anbefalt ovenfor. Det er selvsagt noe jeg måtte ha oversett ettersom du mener at dette er en dårlig "oppgradering". A10'en jeg valgte er jo den sterkeste av den nye A-serien til AMD. Nå spør jeg bare for å skjønne litt mer av hvordan CPU'er fungerer, prøver ikke å argumentere imot deg =)
Heg tenker på å kjøpe GTX1080, men skal vente til prisene på 1070 kommer ut. Som sagt så har jeg ikke vært noe borti CPU og MB før i går, så det hadde vært fint med noen forslag med litt begrunnelse slik at jeg skjønner litt mer. Ser at den i7 4790K'en du linket til ser veldig lovende ut, og kan være et godt valg for meg(?)



Personlig så blir 212 EVO rett og slett litt for stort for meg, syns den er utrolig stygg å se på inni kabinettet. Wraith Cooler'en har derimot et veldig strøkent og fint design. Jeg er dog litt skeptisk om jeg får plass til alt inni In Win'en jeg tenker på å bestille, men det finner jeg vell ut når jeg har bestemt meg for MB og CPU Kjøler. Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Tror du tenker at 6850k er en CPU fra AMD? Det er en av de nyeste Intel prosessorene. Slik det er i dag blir en nødt til å kjøpe I5 6600K eller I7 6700K om en ikke skal over på det ekstreme som Intel broadwell-e. Hadde vært artig å sett I5 6600k på lik hastighet som 4790k i den testen der bare for å se hvordan de gjør det på lik hastighet. Ingen problem å få i5 6600k på over 4Ghz

Angående CPU kjøleren så må en velge det en er fornøyd med. Du har jo din på "utstilling" så det er vel om å gjøre å få det til å se pent ut
Slikt slipper jeg å tenke på i og med at jeg ikke har vindu, men er faktisk på jakt etter nytt kabinett og skal si jeg sliter å finne ett som oppfyller kravene, uten vindu.

Med andre ord så holder du deg unna AMD når det kommer til prosessor valg, i og med at de ikke klarer å henge med rett og slett. Når en ser at den sterkest AMD cpu'en sliter å holde følge med, og enkelte ganger blir forbigått, av en I3 fra Intel vil jeg fraråde alt som heter AMD på cpu fronten om en er ute etter best mulig ytelse i spill.
Sist endret av Jens1; 5. juni 2016 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvilket hovedkort ville dere ha anbefalt sammen med en 4790K?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Tror du tenker at 6850k er en CPU fra AMD? Det er en av de nyeste Intel prosessorene. Slik det er i dag blir en nødt til å kjøpe I5 6600K eller I7 6700K om en ikke skal over på det ekstreme som Intel broadwell-e. Hadde vært artig å sett I5 6600k på lik hastighet som 4790k i den testen der bare for å se hvordan de gjør det på lik hastighet. Ingen problem å få i5 6600k på over 4Ghz

Angående CPU kjøleren så må en velge det en er fornøyd med. Du har jo din på "utstilling" så det er vel om å gjøre å få det til å se pent ut
Slikt slipper jeg å tenke på i og med at jeg ikke har vindu, men er faktisk på jakt etter nytt kabinett og skal si jeg sliter å finne ett som oppfyller kravene, uten vindu.

Med andre ord så holder du deg unna AMD når det kommer til prosessor valg, i og med at de ikke klarer å henge med rett og slett. Når en ser at den sterkest AMD cpu'en sliter å holde følge med, og enkelte ganger blir forbigått, av en I3 fra Intel vil jeg fraråde alt som heter AMD på cpu fronten om en er ute etter best mulig ytelse i spill.
Vis hele sitatet...
Ville sagt at man burde holde seg unna AMD punktum.
De har blitt økonomi-valget i grafikkort også.
Selv når de til slutt makter å presse ut et kort som kan matche Nvidia i ren kraft så blir sluttbrukeren straffet når AMD ikke har adgang til å lage skikkelige spilldrivere for "made for Nvidia" spill.
Pluss at man mistet alle ekstra features som PhysX osv.
Sist endret av Neptunia; 5. juni 2016 kl. 19:18.
Hadde glatt kjørt på med en 2011 socket CPU. AMD har dessverre tapt seg på prosessorer i det siste. Så sant du ikke skal ha veldig mye performance for ett par tusen. Men skal du over til gaming med høyeste grafikk er det Intel som gjelder. Har selv en Intel CPU som er 6 år gammel nå. Og med litt overclock kjører den enda alle spillene på ganske så høye innstillinger. Skal nok bytte den ut mot en 2011socket CPU nå som feriepengene kommer. Men er meget overasket over att den har holdt så lenge.
Da har jeg fått sett litt mer og tenker på å gå for 1x HyperX DDR4 32GB 2133MHz (Er det best med 1x32GB eller 2x16GB?) eller en av Crucial sine 32/16GB - MSI X99A SLI PLUS - Intel Core i7-5820K - GTX 1080/70. Blir fremdeles litt venting mtp. 1070, så har heldigvis god tid til å se i rundt på andre deler. Er det noen som har noe å tilføye denne setup'en, noe jeg burde bytte ut eller kjøpe mer/mindre av? Jeg har også lekt litt med tanken på å ordne vannkjøling, men lurer på om det egentlig er verdt det. Kommer til å vente til jeg får se varmen i dataen, men har hørt så mange skrekk-historier at jeg er litt tvilsom.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Da har jeg fått sett litt mer og tenker på å gå for 1x HyperX DDR4 32GB 2133MHz (Er det best med 1x32GB eller 2x16GB?) eller en av Crucial sine 32/16GB - MSI X99A SLI PLUS - Intel Core i7-5820K - GTX 1080/70. Blir fremdeles litt venting mtp. 1070, så har heldigvis god tid til å se i rundt på andre deler. Er det noen som har noe å tilføye denne setup'en, noe jeg burde bytte ut eller kjøpe mer/mindre av? Jeg har også lekt litt med tanken på å ordne vannkjøling, men lurer på om det egentlig er verdt det. Kommer til å vente til jeg får se varmen i dataen, men har hørt så mange skrekk-historier at jeg er litt tvilsom.
Vis hele sitatet...
Kjøpte selv 5820k, msi x99 sli pluss og corsair H115 lukket vannkjøling. Ram skulle jeg få en kompis for noe kjøring til jobb. Kan gi deg update mot helga når jeg får satt sammen alt. Anbefaler virkelig og gå for corsair vannkjøling eller noctua d15. Disse cpuen blir ganske så varme, derfor det ikke følger med noen stock kjøler heller.
Min gamle 5820k kom aldri over 65° under load, da kjølt av en enkel h60 hybrid kjøler.
Var overklokka til 4.2Ghz. Det er ikke så veldig stress å holde de på en grei temperatur.

Ang. spørsmålet ditt om RAM brikker;
2x16 er "bedre" siden det hovedkortet der kan kjøre flere kanaler.
Når det er sagt, forskjellen kommer nesten bare frem i syntetiske tester osv.
I "real world" bruk tviler jeg på at du merker noen forskjell helt ærlig.

http://www.gamersnexus.net/guides/13...channel/Page-3
Sist endret av Neptunia; 7. juni 2016 kl. 21:25.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Kan gi deg update mot helga når jeg får satt sammen alt.
Vis hele sitatet...
Setter pris på det du, bilder er alltid velkommen =)

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Ang. spørsmålet ditt om RAM brikker;
2x16 er "bedre" siden det hovedkortet der kan kjøre flere kanaler.
Når det er sagt, forskjellen kommer nesten bare frem i syntetiske tester osv.
I "real world" bruk tviler jeg på at du merker noen forskjell helt ærlig.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for god input. Syns du ellers at oppsettet ser greit ut? Hvordan stiller du deg til 1080/70?
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Setter pris på det du, bilder er alltid velkommen =)



Tusen takk for god input. Syns du ellers at oppsettet ser greit ut? Hvordan stiller du deg til 1080/70?
Vis hele sitatet...
Skal få tatt noen bilder samt kjørt noen benchmarks på spill. Angående 1080 mot 1070 så hadde jeg ventet på prisen på 1070. Hvis det lander på 3500/3700 så er det helt latterlig ytelse for prisen. Hvis du har tenkt til å spille på 1080p skjerm 120hz eller 1440p 60hz så hadde jeg gått for 1070. Men skal du spille på 1440p skjerm med 120hz så hadde jeg gått for 1080.
Så langt ser det slik ut;
GTX 1070 (1080p skjerm)
HyperX DDR4 32GB 2133MHz
MSI X99A SLI PLUS
Intel Core i7-5820K
In Win 805C

Er det noen som har et tips til PSU? Kan meg ikke noe på det så veiledning blir godt tatt imot. Om det er noen som har noe å tilføye de andre delene er det bare til å rope ut =)
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Skal få tatt noen bilder samt kjørt noen benchmarks på spill. Angående 1080 mot 1070 så hadde jeg ventet på prisen på 1070. Hvis det lander på 3500/3700 så er det helt latterlig ytelse for prisen. Hvis du har tenkt til å spille på 1080p skjerm 120hz eller 1440p 60hz så hadde jeg gått for 1070. Men skal du spille på 1440p skjerm med 120hz så hadde jeg gått for 1080.
Vis hele sitatet...
1070 kommer til å legge seg på rundt 5 tusen.

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Så langt ser det slik ut;
GTX 1070 (1080p skjerm)
HyperX DDR4 32GB 2133MHz
MSI X99A SLI PLUS
Intel Core i7-5820K
In Win 805C

Er det noen som har et tips til PSU? Kan meg ikke noe på det så veiledning blir godt tatt imot. Om det er noen som har noe å tilføye de andre delene er det bare til å rope ut =)
Vis hele sitatet...
Evga supernova G2 750/850W. Hvorfor ikke kjøpe litt raskere ram?
Sist endret av Jens1; 8. juni 2016 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor får du 5000,- fra når den utlyste prisen er $379?
1080 var $599 og ligger nå fint rett over 7000,-.

5820k støtter offisielt ikke raskere RAM.
Betyr selvsagt ikke at 2400Mhz ikke vil funke (gjør sannsynligvis det) men
er lett å forstå hvorfor han valgte noe som er 100% garantert kompatibelt og
forskjellen er ikke stor nok til å bry seg med.
Sist endret av Neptunia; 8. juni 2016 kl. 22:23.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
5820k støtter offisielt ikke raskere RAM.
Betyr selvsagt ikke at 2400Mhz ikke vil funke (gjør sannsynligvis det) men
er lett å forstå hvorfor han valgte noe som er 100% garantert kompatibelt og
forskjellen er ikke stor nok til å bry seg med.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
I7 5820k støtter DDR4 1333/1600/2133.
Det referer til frekvensen - og da er det bortkasta å kjøpe 2400Mhz++ DDR4 RAM.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
I7 5820k støtter DDR4 1333/1600/2133.
Det referer til frekvensen - og da er det bortkasta å kjøpe 2400Mhz++ DDR4 RAM.
Vis hele sitatet...
Aaah, skjønner! Ser frekvensen til RAM'en fort kan bli en del høyere, er det bedre jo høyere frekvensen er så lenge CPU'en støttet det?
Raskere er bedre så lenge det er stabilt.
Med det sagt, du merker lite forskjell med såppass små gap i praksis.
Skal du pakke flere giga inn i ei .zip fil så sparer du kanskje inn noen sekunder,
men ikke mer enn det. I spill er det helt andre ting som bottlenecker deg lenge før 2133Mhz RAM blir en hindring.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Raskere er bedre så lenge det er stabilt.
Med det sagt, du merker lite forskjell med såppass små gap i praksis.
Skal du pakke flere giga inn i ei .zip fil så sparer du kanskje inn noen sekunder,
men ikke mer enn det. I spill er det helt andre ting som bottlenecker deg lenge før 2133Mhz RAM blir en hindring.
Vis hele sitatet...
http://www.techspot.com/article/1171...nce/page3.html

Hindring og hindring, kommer an på hvordan en ser på det

Så får det bli opp til alle og enhver hvordan en vil tolke det, men hvorfor kjøpe det absolutt tregeste minnet når prisen er den samme ca for litt raskere? Er jo ikke helt utenkelig at en som kjøper X99 kan finne på å legge til en GPU til ved senere anledning? Ved å kjøpe DDR4 3000/3200Mhz har en jo hastigheten og en kan også kjøre disse på tregere hastighet, som f.eks 2133Mhz.
Det er ganske utenkelig at en person som sitter og tenker "pris" her og nå kommer til å bytte prossessor igjen med det første,
og det er, som sagt, poengløst å kjøpe raskere RAM når det ikke er støttet.
Du *kan* kjøpe 48362846Ghz RAM men den vil fortsatt bare gå på 2133Mhz med en 5820k.

Og misforstå meg rett; når jeg sier "ingen hindring" så tar jeg i betraktning hva fyren sitter og prøver å oppnå her.
Selv har jeg nettopp bestillt 6850k og 2 MSI Gamer X 1080'er - og da kunne jeg selvsagt anbefalt TS å gjøre det samme - men det er utenfor hva han vurderer. Kan alltid bli bedre, men man setter ei grense og innafor den han har satt så er raskere RAM en bagatell.
Sist endret av Neptunia; 9. juni 2016 kl. 11:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Det er ganske utenkelig at en person som sitter og tenker "pris" her og nå kommer til å bytte prossessor igjen med det første,
og det er, som sagt, poengløst å kjøpe raskere RAM når det ikke er støttet.
Du *kan* kjøpe 48362846Ghz RAM men den vil fortsatt bare gå på 2133Mhz med en 5820k.

Og misforstå meg rett; når jeg sier "ingen hindring" så tar jeg i betraktning hva fyren sitter og prøver å oppnå her.
Selv har jeg nettopp bestillt 6850k og 2 MSI Gamer X 1080'er - og da kunne jeg selvsagt anbefalt TS å gjøre det samme - men det er utenfor hva han vurderer. Kan alltid bli bedre, men man setter ei grense og innafor den han har satt så er raskere RAM en bagatell.
Vis hele sitatet...
Som i linken jeg la ut så ser du at høyere hastighet på minnet gir bedre ytelse? Selv om du mener at det bare kjører på 2133Mhz uansett. Forklar meg gjerne hvorfor for her er det noe jeg ikke forstår..

Om en er ute etter ett 1070 kort og får 1080 kort til samme prisen hadde ikke du kjøpt 1070 kortet fordi det var det du var ute etter?

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Aaah, skjønner! Ser frekvensen til RAM'en fort kan bli en del høyere, er det bedre jo høyere frekvensen er så lenge CPU'en støttet det?
Vis hele sitatet...
Dumt å kjøpe tregt minne når en får raskere ram til så å si samme pris. Det er forskjell på hvor høy minnehastighet cpu'en takler, det kommer an på om du har fått en cpu som overklokker godt. Du kan fint nedjustere hastigheten på minnet om du kjøper raskere ram også. Da er det opp til deg å avgjøre om du vil ha raskere ram til samme pris eller kjøpe 2133Mhz.
Sist endret av Jens1; 9. juni 2016 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"høyere hastighet på minnet gir bedre ytelse?"

Ikke hvis maskina ikke kan utnytte høyere hastighet.
Den artikkelen din var gjort på en Skylake maskin.
Med en 5820k ville det vært null forksjell.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det er forskjell på hvor høy minnehastighet cpu'en takler, det kommer an på om du har fått en cpu som overklokker godt.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker som sagt på å kjøpe en 5820K, hva tenker du om den mtp. det du snakker om?

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Du kan fint nedjustere hastigheten på minnet om du kjøper raskere ram også. Da er det opp til deg å avgjøre om du vil ha raskere ram til samme pris eller kjøpe 2133Mhz.
Vis hele sitatet...
Jeg vil jo da åpenbart kjøpe raskere ram og nedjustere denne, for å så ev. justere den opp på et senere tidspunkt. Har du noen spesielle brikker i tankene? Legg gjerne ved en link til brikkene
Hastighet på minne vill aldri være bottleneck med denne builden her. Har faktisk aldri vært borti att treg ram har vært en bottleneck på PCer med eksternt skjermkort.

Driver faktisk å setter sammen pcen med 5820k nå. Tar litt tid da corsair H115 var jævlig stor å vrien å montere alene. Så venter på att en kompis skal komme over. Forhåpentligvis har jeg bilder og benchmarks klare til imorgen.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Hvor får du 5000,- fra når den utlyste prisen er $379?
1080 var $599 og ligger nå fint rett over 7000,-.
Vis hele sitatet...
Her

Hvorfor skal det selges rimeligere?

Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg tenker som sagt på å kjøpe en 5820K, hva tenker du om den mtp. det du snakker om?



Jeg vil jo da åpenbart kjøpe raskere ram og nedjustere denne, for å så ev. justere den opp på et senere tidspunkt. Har du noen spesielle brikker i tankene? Legg gjerne ved en link til brikkene
Vis hele sitatet...
Selv ville jeg kjøpt disse ellers har en jo noe slike eller du kan finne noen andre brikker
Sist endret av Jens1; 10. juni 2016 kl. 16:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.prisjakt.no/product.php?p...FQLncgodehAMmQ

Derfor.
1080 prisene sank samme dagen som preorder perioden gikk ut.
Ingen grunn til å tro at det samme ikke skjer med 1070.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
http://www.prisjakt.no/product.php?p...FQLncgodehAMmQ

Derfor.
1080 prisene sank samme dagen som preorder perioden gikk ut.
Ingen grunn til å tro at det samme ikke skjer med 1070.
Vis hele sitatet...
Mener det er vel optimistisk å satse på at 1070 kortet selges for nesten 4000 kr rimeligere enn 1080 kortet, men den som venter får se
4000,- mindre blir det nok ikke, nei.
Men vil tro den stabiliserer seg på 4-4500,- nå i starten ihvertfall.
Er lov og håpe.
Ja

Trenger jo virkelig nytt skjermkort selv så er en fordel for meg at prisene blir lave. Vil vel helst ha Nvidia. Budsjettet er ikke all verden i og med at det ikke er så lenge siden jeg svidde av en god slant på pc-deler. Har jo plass til 4 skjermkort, så sitter jeg her med HD5450...

Men slik er det og spilling har ikke høyeste prio for øyeblikket.
Sist endret av Jens1; 10. juni 2016 kl. 20:23.
har nå endelig satt opp pcen, driver å installerer drivere osv nå, kan poste ett par bilder etterpå fikk bilde på først forsøk og så langt fungerer alt som en drøm.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
har nå endelig satt opp pcen, driver å installerer drivere osv nå, kan poste ett par bilder etterpå fikk bilde på først forsøk og så langt fungerer alt som en drøm.
Vis hele sitatet...
Grattis med nytt fungerende bygg
Like spent hver gang en trykker på power-knappen
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Grattis med nytt fungerende bygg
Like spent hver gang en trykker på power-knappen
Vis hele sitatet...
Er like redd hvergang. Første pcen jeg bygde funket ikke så har alltid endel nerver når jeg setter sammen noe nytt. Men har gått greit de to siste gangene så. Alt fungerte på førte trykk. Må bare få lagt inn alt av drivere så skal jeg få kjørt noen benchmarks. Corsair h115 kan virkelig anbefales hvis dere har plass til en 280mm rad. Viftene går nesten ikke rundt og cpuen ligger på 25 grader ved surfing på web.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Selv ville jeg kjøpt disse ellers har en jo noe slike eller du kan finne noen andre brikker
Vis hele sitatet...
Takk for link, skal vurdere de første du linket til =) Hvordan vil du anbefale å gå frem når jeg skal skru ned hastigheten på RAM'en om det er nødvendig? Tenker på å gå for 1080'n, X99A og 5820K.
hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpte dette.

https://www.komplett.no/product/8829...3mhz-16gb-kit# (x2)
https://www.komplett.no/product/8223...ket-lga2011-3#
https://www.komplett.no/product/8449...-socket-2011-3
https://www.komplett.no/product/8777...5i-cpu-kjoeler ( hvis du har plass til en 280mm radiator i kabinettet hadde jeg uten tvil gått for denne. Kjører den på min nå.
Skjermkort hadde jeg gått for 1080 eller 1070 alt etter hvor mye penger du ønsker å bruke.
Tusen takk for godt forslag. CPU-kjøleren vil passe perfekt inn i mitt In Win -kabinett. Du har ikke tilfeldigvis noen tips på hvilken PSU jeg burde gå for samt LED-lys med justerbar RGB jeg kan montere i kabinettet, kabelen med LED-lys må være enkel å bøye i alle retninger, det er mange innvendige hjørner i kabinettet.

Litt OT; Om jeg river forsiktig av (La oss ta utgangspunkt i HyperX) HyperX-logoen på RAM-brikkene for å så spray-lakke disse, hvilken lim burde jeg bruke? Jeg har en epoxy metal-lim liggende som jeg hadde tenkt å bruke. Om man ser på CPU-kjøleren som #tennbrikket linket til og ser på delen med Corsair-logoen med tekst på (Den som er grå), er det mulig å få av denne på noen måte og spraylakke denne også uten at at det er noen risiko for noe.... noe som ikke er bra? Tenkte å bruke Quick Bengalack Halvblank da dette vil stå i stil med kabinettet mitt =) Har aldri før "moddet" og vært skikkelig nøyen med utseende på datadelene, men har fått inspirasjon fra #GreenRay, kudos til deg kompis om du leser dette!

Kan jeg også spraylakke viftene? Hvilken lim burde jeg bruke for å lime på logoen på disse, noe plastikk/hardplast-lim? Ang. lim og RAM-brikkene mente jeg hvilken lim jeg burde bruke for å lime på igjen HyperX-logoen/teksten etter jeg har lakkert dem. Sorry dårlig formulering

Edit nr. 2; Er det noen som har noe tips til PSU? Jeg tenker jo også å skru av RAM-dekselet før jeg spraylakker det, og lurer så på hvilken lim jeg burde bruke for å lime mellom dekselet og beskyttelses-putene? Takk for svar =)
Sist endret av SoppVandreren; 11. juni 2016 kl. 02:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har sett litt på Corsair RM750X 750W men er noob på tema så vil gjerne høre deres meninger om denne. Ser det ble litt rot og tull i forrige innlegg, noe jeg beklager. Det jeg prøvde å spørre om var; Er det risikofritt å spraylakke dekselet som er ringet rundt på dette bildet? Jeg er også litt i tvil på å spraylakke viftene mtp. vekt fra lakken?
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg tenker jo også å skru av RAM-dekselet før jeg spraylakker det, og lurer så på hvilken lim jeg burde bruke for å lime mellom dekselet og beskyttelses-putene? Takk for svar =)
Vis hele sitatet...
Du skal ikke bruke lim til å sette på ram-dekslene igjen, men dobbelsidig thermal tape. Eksempel: http://www.performance-pcs.com/catal...q=thermal+tape

Angående spraymaling av vifter, så kan du gjøre det, men malingslaget vil skape ørsmå vektdifferanser mellom viftebladene, som vil slite på kulelageret og redusere levetid betraktelig.
Uansett, så koster ikke vifter SÅ mye, og de kommer i alle farger og størrelser, hvis du bare er villig til å kjøpe fra andre steder enn Komplett.no.
Sist endret av OleBM; 15. juni 2016 kl. 08:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Låner denne tråden litt.
Har nå funnet ut at jeg skal gå til innkjøp av ny pc. Den skal hovedsakelig brukes på gaming. Har funnet ut at jeg vil ha en i7 CPU, men da kommer problemet. Hva skal man velge av 5920k og 6700k ? Har sett på benchmark osv men må si at jeg ikke ble stort klokere der annet enn at 5920k KAN oppnå høyere fps på noen spill? Hadde satt pris på ett grundig svar påhvem jeg burde velge.
Kun spill: 6700k

Spill + video/musikk redigering og andre små hobby arbeider: 5820k
Selv er jeg litt fan av den 6 kjernern til Intel. Den kommer til å holde i mange år. Og når spill kommer til å støtte flere kjerner så vill en 5820k være mer "future proof" enn en 4 kjerner. Men mye avhenger og av budsjett. Men dette er nå MIN personlige mening.
Enig med Tennbrikket.
6850k er liksom "bestevalget" akkurat nå, imo.
5820k er en litt billigere, hakket svakere versjon av den.

"Kongen" 6950k har så lave klokker at det blir tull på spill, og prisen
er litt lattis for de fleste, men kunne sikkert fått til noe ganske bra der også med nok overklokking.
Hvordan skal jeg tolke CPU-kjøler dimensjonene? Regner med at det er H x B x D, men er litt usikker på hvordan målene er på selve kjøleren. Hva som er høyde/bredde/dybde liksom. F.eks. Dark Rock Pro 3 har dimensjonene 16.3 x 13.7 x 15cm. Er det slik som på dette bildet jeg tegnet? Takk for raske svar =)
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Selv er jeg litt fan av den 6 kjernern til Intel. Den kommer til å holde i mange år. Og når spill kommer til å støtte flere kjerner så vill en 5820k være mer "future proof" enn en 4 kjerner. Men mye avhenger og av budsjett. Men dette er nå MIN personlige mening.
Vis hele sitatet...

Takk for godt svar! Går for 5820k. Har du/ dere noen tips til hovedkort, psu og ram brikker da? Hovedkort maks 3000.- psu 1000 .- ram 16gb maks 1000 .- Gjerne anbefal produkter som har blitt testet, og eller har flere anbefalinger.
Sitat av Since1866 Vis innlegg
Takk for godt svar! Går for 5820k. Har du/ dere noen tips til hovedkort, psu og ram brikker da? Hovedkort maks 3000.- psu 1000 .- ram 16gb maks 1000 .- Gjerne anbefal produkter som har blitt testet, og eller har flere anbefalinger.
Vis hele sitatet...
MSI x99 sli plus er fint hovedkort, psu hadde jeg gått for evga sin 850w. Ram så hadde jeg funnet ett 16gb kit av kingston eller corsair
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
psu hadde jeg gått for evga sin 850w.
Vis hele sitatet...
Jeg er nysgjerrig, hvorfor skal man kjøre på med en så sterk PSU når det egentlig ikke er behov for mer enn 5-650W?
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig, hvorfor skal man kjøre på med en så sterk PSU når det egentlig ikke er behov for mer enn 5-650W?
Vis hele sitatet...
heh, for endel år siden kjøpte meg en 750w som jeg trodde skulle holde. Neste uke sitter jeg med gtx 780 sli. Ettersom en kollega skal selge sin billig, og jeg har ett fra før. 750w for sli oppsettet er litt sånn akkurat. Ettersom jeg liker å knuse tall, altså å overclocke både skjermkort og cpu så er det litt for lite. Derfor tenker jeg att hvis man kjøper en stor og bra strømforsyning først som siste så trenger man aldri å bytte den ut.
Sist endret av tennbrikket; 18. juni 2016 kl. 19:57.