Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2808
Jeg har lyst til å lære meg piano, og trenger først og fremst et instrument. Tenkte elektrisk piano/keyboard av praktiske hensyn. Er det noen her som har peiling på dette og kan fortelle litt om hva som er lurt å starte med?

Jeg har aldri rørt piano før, så trenger ikke noe veldig bra, men på den andre siden vil jeg ikke ha noe skikkelig drit heller.

Er også litt avhengig av å kunne koble på hodetelefoner.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Dra på den lokale musikk forretningen, de pleier å være hjelpsomme og du får sikkert teste ut noen. Bare pass på å ha et budsjett så de ikke får deg til å kjøpe noe til 10k.
Kjøpte meg et Casio CDP-120 for ca. 2 år siden nå. Fungerer topp, men må nesten få meg et ordentlig akustisk snart.. Et digitalt piano har helt annen oppbygning, og man får problemer når man plutselig hopper over til et akustisk pga. klangen. Spiller forøvrig cello også og skal begynne på musikk-linjen nå til neste skoleår.

Mitt råd: Prøv pianoet før du kjøper det, sammenlign det med andre pianoer og kjøp med så høyt budsjett du klarer. Om du virkelig vil lære deg piano, må du ha noe som faktisk høres ut som et piano, ikke noe skrap-midi til 1000kr
Sist endret av Avatar; 21. april 2013 kl. 00:13.
Vet om flere som har fått gratis Piano på FINN. Må hente selv selvfølgelig. De veier litt for å si det sånn....
Har selv Yamaha PSR E423, er meget fornøyd. Masse funksjonalitet for prisen, og hvis du blir litt lei av de inkluderte lydene eller vil produsere/spille inn egen musikk har den en USB-port for å koble til PC via MIDI. Jeg spiller for det meste ved hjelp av MIDI kobling til Ableton Live, da får du meget god kvalitet på pianolyden. Koster mindre enn 3k.
Sist endret av Grix; 21. april 2013 kl. 00:26.
Sitat av Grix Vis innlegg
Har selv Yamaha PSR E423, er meget fornøyd. Masse funksjonalitet for prisen, og hvis du blir litt lei av de inkluderte lydene eller vil produsere/spille inn egen musikk har den en USB-port for å koble til PC via MIDI. Jeg spiller for det meste ved hjelp av MIDI kobling til Ableton Live, da får du meget god kvalitet på pianolyden. Koster mindre enn 3k.
Vis hele sitatet...
Problemet med dette er at klangen blir ganske "uekte". Bytter man over til et akustisk, får man problemer (som nevnt ovenfor).
Du må nok ha et digitalt piano (ikke synth/keyboard) med veide og trykkfølsomme tangenter for å komme så nærme et fullverdig piano som mulig. Burde også ha 88 tangenter.

Har du mulighet til å anskaffe den ekte varen er jo det mest ønskelig, men det kan være dyrt og tungvint. I tillegg "bråker" det en del når du skal øve.

Jeg eide et rimelig digitalt piano (random Casio-greier) som jeg brukte til øving når jeg gikk musikklinja. Du vil få bruk for et piano til mange andre fag også, så er ingen dum investering.
Sist endret av Mr. Flash; 21. april 2013 kl. 00:38.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har selv et M-Audio Axiom 61 Gen2, gir meg mye mer muligheter enn et vanlig keyboard iallefall, i tillegg har det semi-vektede tangenter og innstillbar velocitysensor.

Bakdelen er at det ikke kan brukes uten en PC selvfølgelig.

Hilsen en som begynte å spille piano for tre måneder siden.
Sist endret av AtXbYeA; 21. april 2013 kl. 00:47.
Du trenger YouTube. Jeg lærte noter i musikktimen på ungdomsskolen, og resten har jeg lært på YouTube og ved å laste ned sheets fra nett. Internett er et fantastisk verktøy hvis du bare bruker litt tid på det.
Jeg vil anbefale et elektrisk keyboard med vektede tanger. Om mulig få tak i et med MIDI inngang slik at du kan laste ned Synthesia. For å finne sanger til Synthesia er det bare å søke på "sangnavn.midi"
Hva trenger du?

Kommer først å fremst an på hvor mye penger du har.

Mye penger -> Kjøp et el-piano av god kvalitet.
Lite penger -> Kjøp et billigt MIDI keyboard, stikk en dykketur i bukta, å last ned feks et DAW og noen plugins

"MIDI-keyboard, er altså et lite slags keyboard, men som ikke har noen innebygde lyder. Dette kobler du til din datamaskin, og kan brukes til å spille på, på denne måten."

Om du vil sentrere dine ferdigheter rundt et skikkelig piano/klavier/flygel, vil du ha et STORT pluss av å ha et instrument med tangenter som har litt tyngde, altså motstand som gjør at det "føles" mer ekte å spille på!

Viktigeste er å bruke alle hjelpemidler som finnes der ute (Om du er heeeelt blank, kan kulturskole tilbudene rundt i landet hjelpe), som feks internett! (Youtube er en veldig god kilde til info!)

Good luck! Ikke gi opp..!

P.S - Lurer på noe ang utstyr, gi en PM. kan sikkert finne noe i din prisklasse
jeg har et midi keyboard, alesis qx61, og jeg er kjempefornøyd. jeg bruker det sammen med FL studio.
http://evenstadmusikk.no/index.php?m...ducts_id=28986

hvis du ikke kan noter, så vil jeg anbefale deg å søke etter synthesia på youtube, feks "zelda synthesia". der ser du hvilke tangenter som spilles. og i tillegg hjelper det å være musikalsk da.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I recommend you to begin with something cheap. I cool website to find some keyboards is thomman.de (I bought a laptop-stand for Djing and couple of KRK-monitors and it was good the shipment, no delay).

And for learning I enjoyed this freak from Canada who teaches really well. http://www.youtube.com/playlist?list=PL253192EED47525A8

Sitat av Mr. Eurokrisens Vis innlegg
I recommend you to begin with something cheap. I cool website to find some keyboards is thomman.de (I bought a laptop-stand for Djing and couple of KRK-monitors and it was good the shipment, no delay).

And for learning I enjoyed this freak from Canada who teaches really well. http://www.youtube.com/playlist?list=PL253192EED47525A8

Vis hele sitatet...
Å begynne med noe billig vil jeg ikke anbefale. Dårlig kvalitet og dårlig lyd er ikke bra for motivasjoen.

Too beginn with something cheap isn't good. Bad quality, bad sound isn't good for the motivation.
Sist endret av Avatar; 28. april 2013 kl. 14:52.
Min anbefaling er også å IKKE begynne med noe veldig billig. Klart, ikke bruk mer penger enn du har råd til, men... Vil du lære å humpe på noen akkorder så du kan sample og akkompagnere andre låter, og evt legge inn i DJ-programvaren din? Da kan et MIDI-keyboard funke. Vil du lære å faktisk spille solopiano, uansett om det er klassisk eller mer moderne pop og rock, så må du faktisk få deg noe som funker. Det beste er selvsagt 88 vektede tangenter.

Instrumentet er veldig viktig for hvorvidt du klarer å lære deg piano eller ikke. Ellers er som nevnt YouTube så fullt av gode tutorials opp og ned og alle veier, at akkurat dét er nesten det minste problemet. Finn deg et skikkelig instrument! Hva er budsjettet?