Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 9431
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Orgopapp: skal ikke begynne å forsvare norske studenter noe storstilt, nå er det faktisk sånn at i Norge så er det stor mangel på to veldig vesentlige ting til studenter; 1)boliger, 2)gratis/billig/ikke svindyr forpleining. Begge disse dekkes helt - eller mer enn, i Norge - i veldig mange andre land, enten du snakker om USA, Ungarn, Italia eller faktisk t.o.m fattigere land også. Og bedre subsidierte boforhold hadde hjulpet mye på pengebruk og kostnader fra staten, trivsel og psykososialt miljø blant studenter.

De fleste studenter flytter minimum èn gang mens de studerer ett sted. Noe som kan være årsaken til mye stress og ubehag. Som noen kom med i *enda en* fælt-kollektiv-tråd; det er ikke lett å bo med andre galninger, 2m unna deg.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. mai 2012 kl. 13:27.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Husk at studenter har rabatt på en rekke ting.
Vis hele sitatet...
Hovedsakelig buss og trening, og enkelte steder øl og mat på uteserveringer. Bortsett fra buss er ikke dette ting mennesker i økonomisk vanskelige situasjoner prioriterer, og derfor har det ikke stort å si i lengden.
Jeg er student og lever helt greit på de 6800kr jeg får i mnden. Har jobbet bittelitt ved siden av skolen, men sluttet helt i månedene før eksamen. Er en tur på byen ca 2 ganger i mnd. Jeg klager ikke
Et fulltidsstudie blir regnet som en fulltidsjobb. Man skal kunne leve normalt på den summen penger man får fra lånekassa; ergo gå en tur på byen, spise næringsrik mat, kjøpe en ny pc når den gamle går i stykker, ha muligheten til å trene, bytte ut slitte klesplagg, ha sosialt samvær(kino e.l.),kjøpe bøker og annet skolerelatert utstyr, og ha en hobby/fritidssyssel. Med 6800,- i måneden og 11000,- på starten av hvert semester er ikke dette nok. Studenter må ha en deltidsjobb for å komme innenfor normene i velferdsstaten. Med deltidsjobb jobber studenter 8 timer per dag(mer i eksamensperiodene) og 6-8 timer et par ganger i uken i tillegg. I forhold til anbefalt arbeidsmengde på 37,5 timer i gjennomsnitt per uke for normalt arbeid blir dette oversteget av studenter. Konklusjonen er at de ikke får nok penger fra statens lånekasse.

Jeg tror kjernen ligger i at man ønsker å få godt utdannede personer ut i samfunnet for å forbedre det, og staten vil tjene på å få flere til å studere ved å gi bedre levevilkår. For å ta et eksempel satt litt på spissen; hadde det vært verdt det å gi Einstein gratis utdanning, god og næringsrik mat, og en stressfri hverdag hvor han kan la fantasien og kreativiteten flyte fritt slik at han raskere kunne ha formulert relativitetsteoriene? Slik at han kanskje kunne ha funnet en grand unifying theory?
Kort oppsummert; "skal du ha det morro, må du jobbe". Selv skal jeg studere til høsten, og innser at det er uaktuelt å ikke jobbe, da bare matbudsjettet mitt er på rundt 3.500,- hver måned. Dette er dog et valg - om jeg på liv og død ikke ville jobbe, kunne jeg spist ris hver dag. VALGETS KVALER, UGH. Boligmarkedet er en helt annen sak. Er rimelig glad for at jeg eier.
Sitat av Noorac Vis innlegg
Et fulltidsstudie blir regnet som en fulltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Fulltidsbeskjeftigelse JA, men ikke -jobb.

Et akademisk studium er en (lånefinansiert) investering i egen framtid og ikke en jobb med krav på lønn, sosiale goder mv.

I studietiden er du din egen "arbeidsgiver". Jo mer du blir en effektiv slavedriver jo bedre og raskere resultat av studiene.

Heller enn å sammenligne seg med en lønnstaker bør du sammenligne deg med en som bygger opp sitt eget firma. Hun jobber normalt 70-90 timers uke og unner seg nesten ingen ting.
Trådstarter
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Fulltidsbeskjeftigelse JA, men ikke -jobb.

Et akademisk studium er en (lånefinansiert) investering i egen framtid og ikke en jobb med krav på lønn, sosiale goder mv.

I studietiden er du din egen "arbeidsgiver". Jo mer du blir en effektiv slavedriver jo bedre og raskere resultat av studiene.

Heller enn å sammenligne seg med en lønnstaker bør du sammenligne deg med en som bygger opp sitt eget firma. Hun jobber normalt 70-90 timers uke og unner seg nesten ingen ting.
Vis hele sitatet...
Ja, da burde kanskje staten få øynene opp og gi oss studenter litt mer penger? Å gi litt mer i lån kan da umulig gjøre at staten taper penger, ettersom det blir betalt tilbake uansett.

Jeg liker ideen om at de som får gode karakterer får "ekstra" stipend, men jeg personlig skjønner ikke hvorfor det alltid er ingeniørstudenter som blir diskutert i saker som dette. Finnes det ikke andre viktige samfunnsgrupper?

Og til dere andre som sier at å studere er frivillig o.s.v., ja, det ville kanskje vært lettere å gått yrkesfagrettet linje på vgs, så lære og så jobb. Men vi kan ikke alle være mekanikere, elektrikere o.l.

Samfunnet må ha leger, dyrleger, ingeniører, lærere, advokater, jurister, andre spesialister og sikkert en haug med andre yrker som krever høyere utdanning.