Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 9445
True phreak.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Nå er det ikke alle som har mulighet til det. Skulle jeg jobbet mer enn 50% måtte jeg flyttet hjemmfra for å få så mye jobb, dermed umuligjør det sparing av 100k på et år med den lønnen.

Det er en prinsippsak, vi er 100% studenter og det betyr strengt talt at 20 - 40% jobb ved siden av ikke skulle være nødvendig.

Hvor mange voksne rundt omkring jobber 100% fra 9 - 4, og i tillegg til det tar helgeskift på den lokale puben og kveldsvakta en dag eller to i uka på en bensinstasjon?

De 1500 - 2000 ekstra det er snakk om at vi burde få i mnd'n hadde vært all verdens hjelp.

Og ang det med butikkjobb, jeg har forelesninger/skole fra 08.30 til 14.30 hver dag, da blir det litt vanskelig å jobbe på dagtid.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det ikke skulle være nødvendig for 100% "heltidsstudenter" å måtte jobbe, men situasjonen er nå som den er.

Jeg jobber selv i en pizzarestaurant. Enormt fleksibelt ift. arbeidstid (jeg jobber en dag i uken + eventuelle ekstraskift jeg tar på meg), greit betalt (140 kr/time, lange skift, så ~1300kr pr. skift jeg jobber), og gode samhold på arbeidsplassen. Det ser også veldig bra ut på CV'en at jeg har hatt fast jobb gjennom utdannelsen.

Alle har tid til å jobbe ved siden av, det er et valg man må ta.
Trådstarter
Ja, alle har tid, men det er en prinsippsak, det burde ikke være nødvendig.
Egentlig burde studentene som er enig med meg om at jobb ved siden av studiene er unødvendig streike, slik som skjer i vanlige lønnsforhandlinger i arbeidslivet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, alle har tid, men det er en prinsippsak, det burde ikke være nødvendig.
Egentlig burde studentene som er enig med meg om at jobb ved siden av studiene er unødvendig streike, slik som skjer i vanlige lønnsforhandlinger i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jobb på siden av studiene et must. Går man inn for det så overlever man relativt fint på bare stipendet, men da kan man ikke regne med egen leilighet og biff to ganger i uken.

Selv er jeg snop-o-man til de grader og jeg bruker 15% av hele stipended på snus i måneden. Overlever (såvidt) på kun stipend. Hadde jeg kuttet ut snopen og snusen så hadde jeg klart meg helt greit og vel så det.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2012 kl. 16:01.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nå er ikke jobb på siden av studiene et must. Går man inn for det så overlever man relativt fint på bare stipendet, men da kan man ikke regne med egen leilighet og biff to ganger i uken.

Selv er jeg snop-o-man til de grader og jeg bruker 15% av hele stipended på snus i måneden. Overlever (såvidt) på kun stipend. Hadde jeg kuttet ut snopen og snusen så hadde jeg klart meg helt greit og vel så det.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke spørsmålet om det går an å overleve heller. Selvfølgelig er det mulig, er vel heller vilke levevilkår man skal utsette studenter for. Små mugginfisterte hybler med ris, spagetti og vann og litt soyasaus på lørdager, er ikke noe hardt arbeidende studenter fortjener i et land som Norge. Og siden leieprisene går mer opp enn studiepengene hvert år så blir det verre og verre.

Noen studier er lette? javel.. Noen studier er vanskelige, skal disse studentene ha det hardt økonomisk pga andre studier er lette? Få heller gjort om de lette studiene da, så kan heller de som vil ha et lett studie studere 50% og jobbe ved siden.

Og disse argumentene om at det er frivillig og studere er bare tåpelige.

Norge trenger mennesker med høyere utdanning, personer med høy utdanning er vanskelig og dyrt å få til Norge fra utlandet. Arbeidskraft med lite utdanning er mye lettere å få inn til landet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av wishb0ne Vis innlegg
Nå er vel ikke spørsmålet om det går an å overleve heller. Selvfølgelig er det mulig, er vel heller vilke levevilkår man skal utsette studenter for. Små mugginfisterte hybler med ris, spagetti og vann og litt soyasaus på lørdager, er ikke noe hardt arbeidende studenter fortjener i et land som Norge. Og siden leieprisene går mer opp enn studiepengene hvert år så blir det verre og verre.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i et bofellesskap av helt grei kvalitet. Ikke direkte marmorgulv her, men ser ikke mye til muggen heller.
Til middag spiser jeg mye laks, koteletter, fiskegrateng, pizza, ris, spagetti og poteter, litt rundt hverandre. Lager endel mat fra bunnen av. Bare helt vanlige stekte poteter med hjemmelaget hvitløkssmør og en firstprice kotelett for siden er kjempegodt! Koster vel rundt en 20,- for den retten der.

Henger også veldig mye rundt datovarevogna på den lokale butikken. Derifra plukker jeg ganske ofte med meg endel diverse ferdigretter. Innimellom slår jeg også jackpotten med litt bacon og annet ''dyrt'' kjøtt. Frokost og kvelds går det i rester fra middagen, frokostblanding eller småretter alla potetmos, nudler, stekte egg eller ostesmørbrød. Ikveld skal jeg ha pannekaker som rester etter middagen igår. Fant en pakke pannekakerøre i datodisken til en tier for noen dager siden. Holder til 3 middager for meg.

Dette klarer jeg på cirka tusenlappen i måneden. Uten mugg eller ris med soyasaus uten tilbehør.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2012 kl. 16:55.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Illusjonen om å jobbe 9-4 er jo bare noe oppspinn.. (Det skal være 9-5 eller 8-4, men noen i tråden startet med 9-4^^)

Akk ja.. Tenker også på hvor firkantet systemet er: http://www.dn.no/privatokonomi/article2391219.ece.

Det kommer stort sett ann på prioriteringer...

Men ja, nå skal jeg gå tilbake til word så jeg kan få skrevet min 12 siders rapport ferdig... (prioritering you say, with double xp on bf3 its damn hard..)
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg bor i et bofellesskap av helt grei kvalitet. Ikke direkte marmorgulv her, men ser ikke mye til muggen heller.
Til middag spiser jeg mye laks, koteletter, fiskegrateng, pizza, ris, spagetti og poteter, litt rundt hverandre. Lager endel mat fra bunnen av. Bare helt vanlige stekte poteter med hjemmelaget hvitløkssmør og en firstprice kotelett for siden er kjempegodt! Koster vel rundt en 20,- for den retten der.

Henger også veldig mye rundt datovarevogna på den lokale butikken. Derifra plukker jeg ganske ofte med meg endel diverse ferdigretter. Innimellom slår jeg også jackpotten med litt bacon og annet ''dyrt'' kjøtt. Frokost og kvelds går det i rester fra middagen, frokostblanding eller småretter alla potetmos, nudler, stekte egg eller ostesmørbrød. Ikveld skal jeg ha pannekaker som rester etter middagen igår. Fant en pakke pannekakerøre i datodisken til en tier for noen dager siden. Holder til 3 middager for meg.

Dette klarer jeg på cirka tusenlappen i måneden. Uten mugg eller ris med soyasaus uten tilbehør.
Vis hele sitatet...
Jeg bor på studntleilighet, koster 5800 kr pr måned å bo. Heldigvis er vi to, så jeg betaler ikke alt alene, men det betyr også at utgiftene er doblet.
Vi bruker vell rundt 4500 kr pr mnd på mat, av dette lager vi alt fra bunn, en sjelden gang spiser vi ute på egen regning, kanskje 3 - 4 ganger i året.

Dette blir da 10.300 kr, av studielånet er det nå 3.700 kr igjen, dette skal dekke forsikringer, klær, husholdningsartikler, hobby, studuematerialer, telefonregning, sminke, generelt mat og helse, eventuelle legebesøk, tannlege, frisør o.s.v, listen er lang.

Jeg synes 3700 kr er for lite for to personer til alt dette, ja, vi kunne sikkert kuttet en 500 i matbudsjettet uten å stryke med, men da ville det gått ut over kvaliteten på maten. Noe jeg ikke vil, ettersom jeg tar et særdeles fysisk tungt studie i tillegg til de teoretiske fagene.

Jeg anser meg selv som heldig/smart som ikke studerer i f.eks Oslo, hvor boligprisene er enda høyere, og synes synd på de som må ta seg hybler leiligheter som koster opp mot 80 - 90% av det de får i støtte.
Jeg er litt interesert i om det finnes noen gode grunner til å IKKE gi studenter 20.000 mer i støtte i året ved å øke studielånet? Hvorfor ville dette vært veldig galt?

Slik det er nå, må alt betales tilbake om du ikke består eksamen - og om du klarer å ta 30 studiepoeng per semester så blir 40% omgjort til stipend. Noe som betyt at man fortsatt må betale tilbake godt over halvparten av hva man fikk i støtte. Og om noen synes dette er for dyrt kan man lett gjøre slik at man kun øker lånet, og ikke stipendet. Dermed blir man å betale de fulle 20.000 etter studiene.

Er ikke det å låne 20.000 ekstra til studentene noe man kan se på som en god investering i framtiden?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Det er pengene det står på. Med regjeringen vi har nå så ser vi at avgiftene og skattene er det eneste som stiger. Kanskje utgiftene til regnskogene etc. stiger litt slik at Jens kan sikre seg litt internasjonal kred. The bottomline som jeg var ute etter er egentlig ganske enekel:

- Regjeringen har ikke interesse i å bruke penger innad i landet, både når det kommer til utdanning, vei, sykehus, sykehjem osv.
- Regjeringen har ikke interesse i å høre på økonomer, de er sine egne herrer, og deretter lever de også.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Vi bruker vell rundt 4500 kr pr mnd på mat, av dette lager vi alt fra bunn, en sjelden gang spiser vi ute på egen regning, kanskje 3 - 4 ganger i året.
Vis hele sitatet...
4500,- er ganske stort matbudsjett for to personer. Som nevnt klarer jeg meg på rundt 1000,- uten videre problemer hvor jeg spiser ganske sunt og variert. Det burde ikke være noe problem for dere heller, hvis dere bare prøver.

Ta 1kg havregryn for eksempel. Holder til ca 15 frokoster og er veldig sunt og metter lenge. 1kg koster 10,-. Beregn med melken itillegg og du har 15 frokoster for cirka 40,-ish?

Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg bor på studntleilighet, koster 5800 kr pr måned å bo. Heldigvis er vi to, så jeg betaler ikke alt alene, men det betyr også at utgiftene er doblet.
Vis hele sitatet...
Betyr ikke det at utgiftene blir lavere per person, ikke doblet siden dere er to om å betale?
Du bor også billigere enn meg da jeg betaler 3900,- alene for rommet mitt i bofellesskapet. Da medberegnet strøm og internett.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2012 kl. 17:48.
Har et daglig matbudsjett på i overkant av 100kr (alene). Levde et år på kun studielån og lovte meg selv at jeg aldri skulle stå og telle kroner når jeg kjøpte mat igjen. 100kr holder til en ålreit lunsj i kantina og en ålreit middag.
True phreak.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er litt interesert i om det finnes noen gode grunner til å IKKE gi studenter 20.000 mer i støtte i året ved å øke studielånet? Hvorfor ville dette vært veldig galt?

Slik det er nå, må alt betales tilbake om du ikke består eksamen - og om du klarer å ta 30 studiepoeng per semester så blir 40% omgjort til stipend. Noe som betyt at man fortsatt må betale tilbake godt over halvparten av hva man fikk i støtte. Og om noen synes dette er for dyrt kan man lett gjøre slik at man kun øker lånet, og ikke stipendet. Dermed blir man å betale de fulle 20.000 etter studiene.

Er ikke det å låne 20.000 ekstra til studentene noe man kan se på som en god investering i framtiden?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har egentlig lite troen på mere studielån... Jeg mistenker at leiekostnadene i de store byene vil øke en del dersom samtlige studenter plutselig skulle få radikalt mye bedre kjøpekraft.

Som jeg har sagt tidligere: Jeg går et av de hardere studiene i Norge, og jeg har ingen problemer med å jobbe nok til å få skutt inn 6-7000 hver måned uten at det påvirker karakterene mine nevneverdig (har fortsatt masse fritid).
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
4500,- er ganske stort matbudsjett for to personer. Som nevnt klarer jeg meg på rundt 1000,- uten videre problemer hvor jeg spiser ganske sunt og variert. Det burde ikke være noe problem for dere heller, hvis dere bare prøver.

Ta 1kg havregryn for eksempel. Holder til ca 15 frokoster og er veldig sunt og metter lenge. 1kg koster 10,-. Beregn med melken itillegg og du har 15 frokoster for cirka 40,-ish?



Betyr ikke det at utgiftene er halvert, ikke doblet siden dere er to om å betale?
Du bor også billigere enn meg da jeg betaler 3900,- alene for rommet mitt i bofellesskapet. Da medberegnet strøm og internett.
Vis hele sitatet...
Skal man spise havregryn til frokost hver dag bare fordi man er student/det er billig, da?

Vi kunne selvfølgelig spist mer fiskegrateng, havregryn, grøt og andre billige matvarer, men det betyr ikke at det er sunt bare fordi det heter fiskegrateng, og siden det koster 10 kr er jo det flott.

Jeg er helt enig med etse, øk lånet med 20,000 i året, som en frivillig sak studenter kan velge å ta om de vil fokusere mer på studiet og ikke jobbe, men fortsatt spise bra nok. Det vil ikke koste samfunnet en krone mer, og vil bety 350,000 istedenfor 250,000 i studielån etter en fullført mastergrad. Studielånet er jo et veldig snillt lån, så det burde ikke være et problem for kommende forskere, ingeniører eller hva det måtte være.

Ps: ca 4500 pr måned, er ikke 100% sikker på at det er dette vi bruker, men det er det staten forventer at vi skal bruke hver måned (se kilde i min første post).
Sist endret av OnklD; 12. mai 2012 kl. 17:55.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Når du er to går utgiftene opp. Dobbelt så mye mat, kosmetiske utgifter, etc.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vel, jeg har egentlig lite troen på mere studielån... Jeg mistenker at leiekostnadene i de store byene vil øke en del dersom samtlige studenter plutselig skulle få radikalt mye bedre kjøpekraft.

Som jeg har sagt tidligere: Jeg går et av de hardere studiene i Norge, og jeg har ingen problemer med å jobbe nok til å få skutt inn 6-7000 hver måned uten at det påvirker karakterene mine nevneverdig (har fortsatt masse fritid).
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvor lett du tar tingene, men om du går på et relativt hardt studie - og er som de fleste jeg studerer med så bruker du rundt 8 timer om dagen på studiet?

Etter dette så har man 8 timer "fritid". Man kan selvfølgelig bruke 4 av disse på jobb i 1 dag i uka og få penger inn i lommebok som gjør at økonomien går rundt. Det er fullt mulig uten at det påvirker studiene for mye.

Men spørsmålet blir da, er dette riktig? Burde man legge opp studielånet slik at man forventer at folk jobber litt ved siden av studiene for å kunne leve greit - og samtidig la de ha fulltids-studier?

Jeg ser poenget ditt med at økt kjøpekraft vil kunne føre til at leieprisene går opp, men om det medfører at folk jobber mindre så vil ikke den totale kjøpekraften gå opp. Så er blir det spekulering i om folk vil jobbe like mye ved siden av studiene om man setter opp studielånet. Om folk fortsetter å gjøre dette så forsvinner jo hele poenget med å sette opp studielånet.
- Men akkurat dette har jeg ikke kompetanse til å kunne gi noen kvalifisert synsing på.


Sitat av uaexed Vis innlegg
Når du er to går utgiftene opp. Dobbelt så mye mat, kosmetiske utgifter, etc.
Vis hele sitatet...
Det er uansett helt klart billigere å bo 2.
- Billigere leie. (en 2 mannshybel er sjeldent dobbelt så dyr som en grei 1 manns hybel)
- Man bor bedre generelt
- Man bruker ikke dobbelt så mye ikke
- Man trenger ikke 2 internett abonnement

Eneste som blir dobbelt er at man må kjøpe dobbelt så mye mat, og andre bruksgjesntander som tannkrem og slikt. Men personlig kunne jeg aldri tenke meg å dele leilighet med noen - da jeg virkelig trenger et fristed. (heldig som jeg er, har jeg klart å få tak i en hybel til 4000 i måneden som er inklusive strøm, internett, kabel TV - og på hele 40m^2)
Sist endret av etse; 12. mai 2012 kl. 18:00.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når du er to går utgiftene opp. Dobbelt så mye mat, kosmetiske utgifter, etc.
Vis hele sitatet...
Maten spesielt burde bli billigere da de to kan kjøpe inn større kvanta mat hver gang de er å handler. Jeg som lager maten og spiser den alene kan for eksempel ikke gå til innkjøp av familiepakker uten å ende opp med å kaste mye mat, men det kan de.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2012 kl. 18:01.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når du er to går utgiftene opp. Dobbelt så mye mat, kosmetiske utgifter, etc.
Vis hele sitatet...

Sannhet med modifikasjoner.

Par er (i alle fall i Trondheim) helt vilt favorisert leieprismessig hos SiT. Det er svindyrt å være singel. Man får seg en parleilighet av ålreit størrelse til litt over 5000kr, mens en singel student må ut med opp mot 4000 for en hybel.

Prisen for mat vil i verste fall gå opp bittelitt, men med tanke på at ingenting i butikkene er porsjonert for 1 person vil det kanskje være en multiplikator på 1.3, eller noe sånt. Er klar over at man kan lagre det som er til overs, men ikke i alle tilfeller (og hvem vil spise det samme flere dager på rad).
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Når du er to går utgiftene opp. Dobbelt så mye mat, kosmetiske utgifter, etc.
Vis hele sitatet...
Bombasa, her har du det som faktisk skjer.

Orph, gratulerer! Da er du nok en av de færre vil jeg tro.
Jeg ser ikke hvordan 2000 kr ekstra pr måned øker kjøpekraften til studenter drastisk i.o.m at boligprisene allerede har økt forbi studentenes kjøpekraft til nå!

De 2000 ekstra vil rett og slett gjøre at studentene er litt nærmere det de burde være i dagens boligmarked. Og på den måten slipper å måtte ta seg jobb for å overleve.

Som en artikkel på e24 (og flere steder), viser at rundt 50% må gjøre, eller få hjelp fra foreldre til å dekke basisutgiftene.

Det er desverre ikke alle studenter som har kapasitet til å jobbe ved siden av, eller har foreldre som kan spytte inn litt ekstra.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Skal man spise havregryn til frokost hver dag bare fordi man er student/det er billig, da?
Vis hele sitatet...
Ja, man MÅ spise det hver bidige dag til det er tomt. Ingen unntak.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Vi kunne selvfølgelig spist mer fiskegrateng, havregryn, grøt og andre billige matvarer, men det betyr ikke at det er sunt bare fordi det heter fiskegrateng, og siden det koster 10 kr er jo det flott.
Vis hele sitatet...
Laksekoteletter og fullkornspagetti med saus er en av mine yndlingsretter.
Billig som rakkern og såvidt jeg har fått med meg, ganske sunt itillegg.

Idag spiste jeg pannekaker til middag. Pakken kostet meg 10,- (datovare) og holder til 15 pannekaker.
Jeg hadde 3 til middag idag med litt sukker på.
Dette blir da 2,- for pannekakene og si 3,- for klatten med smør og sukkeret jeg hadde på itillegg. Greit billig det?

Ikke veldig sunt, men følte ikke for fisk idag og er tom for koteletter.
Sist endret av Bombasa; 12. mai 2012 kl. 18:10.
True phreak.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor lett du tar tingene, men om du går på et relativt hardt studie - og er som de fleste jeg studerer med så bruker du rundt 8 timer om dagen på studiet?
Vis hele sitatet...
Haha. Langt derifra.

Etter dette så har man 8 timer "fritid". Man kan selvfølgelig bruke 4 av disse på jobb i 1 dag i uka og få penger inn i lommebok som gjør at økonomien går rundt. Det er fullt mulig uten at det påvirker studiene for mye.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Jeg jobber, som jeg har nevnt tidligere, 9 timer en dag i uken. Jeg er vel muligens heldig som har muligheten til å jobbe så lange skift på kveldstid (fra 15 til 24 sånn ca.), og dermed får jeg ganske greie ekstrainntekter uten at det går utover de øvrige ukedagene.

Men spørsmålet blir da, er dette riktig? Burde man legge opp studielånet slik at man forventer at folk jobber litt ved siden av studiene for å kunne leve greit - og samtidig la de ha fulltids-studier?
Vis hele sitatet...
Nei. Prinsipielt sett er jeg enig. Staten har gått ut og sagt at de ønsker fulltidsstudenter, noe som ikke går igjen i støtten de yter.

Jeg ser poenget ditt med at økt kjøpekraft vil kunne føre til at leieprisene går opp, men om det medfører at folk jobber mindre så vil ikke den totale kjøpekraften gå opp. Så er blir det spekulering i om folk vil jobbe like mye ved siden av studiene om man setter opp studielånet. Om folk fortsetter å gjøre dette så forsvinner jo hele poenget med å sette opp studielånet.
- Men akkurat dette har jeg ikke kompetanse til å kunne gi noen kvalifisert synsing på.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt overbevist om at den totalte kjøpekraften vil gå opp. Om det i realiteten vil påvirke så mye mtp. utleieprisene vet jeg dog ikke.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vel, jeg har egentlig lite troen på mere studielån... Jeg mistenker at leiekostnadene i de store byene vil øke en del dersom samtlige studenter plutselig skulle få radikalt mye bedre kjøpekraft.

Som jeg har sagt tidligere: Jeg går et av de hardere studiene i Norge, og jeg har ingen problemer med å jobbe nok til å få skutt inn 6-7000 hver måned uten at det påvirker karakterene mine nevneverdig (har fortsatt masse fritid).
Vis hele sitatet...
Men det er sikkert lettere hvis man er supermenneske ikke sant?
Nok en tråd hvor X antall mennesker sutrer og vil ha mer og mer fra staten. Jeg jobbet selv 2-3 dager i uken ved siden av studiene og det er ingen som har problemer med det uansett hvor hardt de mener studiet er. Orker man ikke det har man i tilfellet valgt et studie man åpenbart ikke mestrer.

Skjønner at mange vil ha fri og spille dataspille hele kvelden, men verden fungerer desverre ikke sånn
True phreak.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men det er sikkert lettere hvis man er supermenneske ikke sant?
Vis hele sitatet...
Klarer jeg det, klarer alle det.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men det er sikkert lettere hvis man er supermenneske ikke sant?
Vis hele sitatet...
Eller ikke er lat.
Man er ikke supermenneske fordi man klarer skole OG en deltidsjobb..
OnklD: Jeg synes du og samboeren din har et veldig høyt matbudsjett til å være studenter som utelukkende lever på stipend/lån. Dersom dere vil fortsette å ha et såpass høyt matbudsjett, så må dere enten finne dere i at 1850kr er nok å leve på når du har kjøpt/betalt alt det nødvendigste, eller så får både du og samboer finne dere en jobb. 2-3 ganger i måneden på hver, vil gi dere et solid overskudd. Særlig dersom dere reduserer matbudsjettet fra 150kr dagen, til 100kr dagen (tilsammen for begge to). Altså, fra 4500kr til 3000kr. Her gjelder det å spise og handle "smart". En frokost kan fint ligge på rundt 15kr. Lunsjen bør ikke overstige 30kr. Og middagen kan ligge på 50/60kr (20kr grønnsaker - 30kr kjøtt). Hjemme bruker vi rundt 2400kr på mat tilsammen. Vi spiser noe form for kjøtt hver dag til middag, som regel laget fra bunnen av.

Sett dere ned ved "starten" på deres måned og planlegg! En rutine jeg startet med da jeg flyttet ut hjemmefra, for å holde kontroll på bruket mitt på mat, øl og fest var: Ta ut en viss sum penger hver (feks. da 1500kr til mat) og legg det i en konvolutt merket "mat". Alt dere inntar skal betales fra denne konvolutten. Se om dere greier utfordringen, uten å måtte spise "billigmat".


Ang. høyere lån/stipend: Jeg har helt klart ingen gode argumenter imot dette. Boligprisene på det private leiemarkedet er vanvittige i større byer, og 6700kr holder så vidt til både husleie og mat for mange. Men jeg synes ikke dette skal bli prakket på absolutt alle. Jeg elsker å jobbe, og må jobbe for å beholde en god mental helse. Om sommeren jobber jeg som en hest og kan dermed ta meg "fri" fra lån hele høstsemesteret. Hvis jeg fikk mer lån, så hadde jeg jobbet mindre og grilla mer. Mindre tjente cash inn - mer lånte cash ut. Dette kan til slutt bli en ond sirkel. "Ekstra lån" bør være basert på "tyngden" til studiet en går, med mulighet til å søke dersom man vil være fulltidsstudent/ta ekstra studiepoeng det semesteret.
Sist endret av Lily Bowen; 12. mai 2012 kl. 20:40.
Forstår ikke hvordan du kan komme gjennom et studium med kun 1 time selvstudium pr dag (i 5 dager?)
Jobbet under studiene ma-fre 16-22. Lø-sø + alle helligdager brukte jeg minst 8 timer til studiene.
Hadde null hobbyer og null sosialt liv under studiene med resultat ferdig 2 år før tiden + bagatellmessig studiegjeld etter fullført.

Dette betraktet jeg som en meget lønnsom investering i framtiden. Noe jeg aldri har angret på siden.
Som ung har du ikke noe vondt av å kutte ut fritid og ølling mv noen få år.

Er innstillingen til studier endret fra investering i egen framtid til "jobb" med maksimale krav til "lønn", fritid og sosiale goder?
Sist endret av timerbeltkiller; 12. mai 2012 kl. 21:07.
Sett bort ifra det faktum at eg har bil og det kommer masse ekstrakostnader med den så vil eg tro at eg går i minus ca 5000 hvert semester og som Bombasa her inne på forumet vet. Eg er ikke akkurat den som slenger mest penger rundt meg.

Har derimot jobbet før eg begynte å studere så klarer meg fint. Hører derimot ofte om personer som har 100kr å leve på for en uke osv men det er vel mer snakk om prioriteringer muligens.

Nei nå får eg gå å lese igjen! Kunne ikke hatt jobb i mai måned i alle fall, eksamner FTW... =(
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
På NTNU er det av AUF's Studenterlag (bl.a dem) foreslått å slette studielånet til teknologistudenter som tar graden sin i BRIC-landene Kina og India.. Kina og India = up & coming superpowers som er viktige for Norge, mer og mer, økonomisk og kulturelt. Derfor trengs det folk som kjenner landet og kulturen innenifra.

Det jeg vil si igrunn med dette eksemplet; Lånekassa og studielånet bør reformeres slik at studenter på tunge studier får mer i stipend - og også studenter som har fått snitt A'ere og B'ere får mer igjen i stipend enn C'ere og D'ere.
La oss si f.eks 60% stipend for en A, og <30%stipend for en D.

Hva tror dere? Urettferdig?
Sist endret av aeon_illuminate; 12. mai 2012 kl. 23:36.
Det kreves nå ihvertfall ikke så mye av dagens studenter. Med "ok" studieteknikk kan man surfe igjennom flere av studiene på norske universiteter/høyskoler. Rart hvor effektivt det er med disse skippertakene.

Er selvsagt store forskjeller fra studie til studie, så "svaret" er vel både ja og nei.
True phreak.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
På NTNU er det av AUF's Studenterlag (bl.a dem) foreslått å slette studielånet til teknologistudenter som tar graden sin i BRIC-landene Kina og India.. Kina og India = up & coming superpowers som er viktige for Norge, mer og mer, økonomisk og kulturelt. Derfor trengs det folk som kjenner landet og kulturen innenifra.

Det jeg vil si igrunn med dette eksemplet; Lånekassa og studielånet bør reformeres slik at studenter på tunge studier får mer i stipend - og også studenter som har fått snitt A'ere og B'ere får mer igjen i stipend enn C'ere og D'ere.
La oss si f.eks 60% stipend for en A, og <30%stipend for en D.

Hva tror dere? Urettferdig?
Vis hele sitatet...
Jeg har vært inne på tanken tidligere... Spesielt de to første årene på siv.ing. studiene føles som mental rævpuling. Det kan være hensiktsmessig for studentene å få høyere stipend disse årene (med visse motivasjonsfaktorer, som for eksempel det du nevner med gradert stipend), da det er ekstremt viktig å lære seg gode studieteknikker i denne perioden (det er også i løpet av denne perioden frafallet er størst, noe som fører til enorme kostnader for staten). Så store tall som du snakker om her vil jeg dog ikke være enig i.... Det er bedre å tilby gulrøtter fremfor å bruke pisken (man burde ikke straffes for dårlige karakterer, men man kan godt belønnes for gode, i form av ekstra stipend)...

Men slik forskjellbehandling kan jo ikke forekomme i potetnorge, selv om det er enorm forskjell i arbeidsmengde mellom sosiologi og ingeniørstudier... Jeg synes definitivt at studielinjene bør vektes etter beregnet arbeidsmengde, og studielån graderes deretter.
Sist endret av Orph; 13. mai 2012 kl. 14:41.
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Studielånet, som da var på litt over 6000 kroner skulle dekke husleie (3500,-), strøm, mat og mobil, noe som gikk helt fint. Jeg opplevde heller aldri ernæringsproblemer. Hvordan det kan ha seg at folk ikke får det til å gå rundt, skjønner ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Kan det ha noe med å gjøre at husleie gjerne er mer enn 6000 kroner i visse populære studiebyer? Det blir da 0 kroner igjen til mat, bøker, klær, fritid, transport, internett, telefon, etc...

Er forøvrig ikke student, så jeg bare spekulerer her.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Kan det ha noe med å gjøre at husleie gjerne er mer enn 6000 kroner i visse populære studiebyer? Det blir da 0 kroner igjen til mat, bøker, klær, fritid, transport, internett, telefon, etc...

Er forøvrig ikke student, så jeg bare spekulerer her.
Vis hele sitatet...
Finnes da nok av studentboliger i de populære byene som er rimeligere enn som så, trikset er bare å søke på de tidligst mulig.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Kan det ha noe med å gjøre at husleie gjerne er mer enn 6000 kroner i visse populære studiebyer? Det blir da 0 kroner igjen til mat, bøker, klær, fritid, transport, internett, telefon, etc...

Er forøvrig ikke student, så jeg bare spekulerer her.
Vis hele sitatet...
Med mindre du er en løk og MÅ bo fint og stort, så klarer man å bo billigere enn 6.000,- uten problemer whatsoever.
Sist endret av Bombasa; 13. mai 2012 kl. 16:18.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Finnes da nok av studentboliger i de populære byene som er rimeligere enn som så, trikset er bare å søke på de tidligst mulig.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er det langt ifra nok. De blir heller ikke flere av at alle søker tidligere.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Finnes da nok av studentboliger i de populære byene som er rimeligere enn som så, trikset er bare å søke på de tidligst mulig.
Vis hele sitatet...
Studentboligerer er det mangel på overalt i landet.
De fleste studenter leier på privatmarkedet, inkludert meg selv.
Winter is coming
Jeg hadde også planer om å ta høyere utdanning nå i høst, men jeg fant fort ut at jeg ikke gidder enda et skoleår som en fattig rotte.
Løsningen min blir sansynligvis å finne meg en ny jobb i byen jeg skal studere i, og jobbe der i et år eller to før jeg starter på skolen igjen. Det er kjipt å starte utdanning når du er +/- 25 år gammel , men jeg har funnet ut at det er den eneste løsningen for mitt vedkommende hvis jeg skal gjennomføre det.

For jeg merka at jeg ble fryktelig deprimert og lei av å gå blakk hele tida når jeg gikk vgs.
Det går både utover skolearbeidet, motivasjonen og ikke minst hvor bra du har det med deg selv.

Kjipt når du sitter på skolen sulten som en hund og lurer på hvilket first-price produkt man får mest ut av penga for, som i tillegg smaker dritt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Zatikora Vis innlegg
Kjipt når du sitter på skolen sulten som en hund og lurer på hvilket first-price produkt man får mest ut av penga for, som i tillegg smaker dritt.
Vis hele sitatet...
Hvis man faktisk sulter som student så prioriterer man økonomien helt feil.
Jeg er ganske løk økonomisk sett og har aldri hatt sparepenger på konto, men jeg har heller aldri sultet som student.

Det nærmeste jeg kommer sult må være at jeg kanskje må spise billigere de siste dagene før stipended kommer, men da som oftest fordi jeg har valgt å bruke pengene på fest, snop, lasertag eller annet ''unødvnedig'' morsomheter.

First Price er foresten ikke drittmat. Jeg spiser mye firstprice koteletter og laksekoteletter. Det koster 30-50% av merkevarene og smaker HELT fordømt likt! Litt krydder og en god saus og du har et veldig fint måltid. Fiskegratengen til firstprice er også veldig god. For ikke å nevne skambillig.

Må innrømme at det er noe av firstprice som smaker litt uggent, blant annet pizzaen dem har. Kjøpte tre stykk av dem for halv pris her om dagen (10,- per stykk) og må nok innrømme at jeg ikke kommer til å kjøpe dem igjen. Tilbud eller ei.
Det er vel det eneste av firstprice jeg holder meg unna.
Sist endret av Bombasa; 13. mai 2012 kl. 17:01.
Winter is coming
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis man faktisk sulter som student så prioriterer man økonomien helt feil.
Jeg er ganske løk økonomisk sett og har aldri hatt sparepenger på konto, men jeg har heller aldri sultet som student.

Det nærmeste jeg kommer sult må være at jeg kanskje må spise billigere de siste dagene før stipended kommer, men da som oftest fordi jeg har valgt å bruke pengene på fest, snop, lasertag eller annet ''unødvnedig'' morsomheter.

First Price er foresten ikke drittmat. Jeg spiser mye firstprice koteletter og laksekoteletter. Det koster 30-50% av merkevarene og smaker HELT fordømt likt! Litt krydder og en god saus og du har et veldig fint måltid. Fiskegratengen til firstprice er også veldig god. For ikke å nevne skambillig.

Må innrømme at det er noe av firstprice som smaker litt uggent, blant annet pizzaen dem har. Kjøpte tre stykk av dem for halv pris her om dagen (10,- per stykk) og må nok innrømme at jeg ikke kommer til å kjøpe dem igjen. Tilbud eller ei.
Det er vel det eneste av firstprice jeg holder meg unna.
Vis hele sitatet...
Stort sett uka før stipendet jeg også hadde det skikkelig hard-eco, og ikke spiste middag hver dag osv. Ellers klarte jeg meg helt greit liksom.

Når jeg gikk vgs hadde jeg 1k i mnd etter at husleia var betalt. Det vil si at jeg hadde ca 33 kroner dagen å leve for.
Buhuu, I know:P Men jeg trivdes ikke i situasjonen i det hele tatt.

Jeg skal selvsagt ikke si at all first price er dårlig, men det jeg har smakt likte jeg ikke.
Bodde ikke i byen når jeg gikk på vgs, så utvalget av "billigmat" i butikkene var ikke særlig mye å skryte av heller.

Men når det er sagt så gikk det da rimelig greit alikevel, og jeg lever ennå, så man skal vel ikke akkurat klage heller.
Sitat av Orph Vis innlegg
Men slik forskjellbehandling kan jo ikke forekomme i potetnorge, selv om det er enorm forskjell i arbeidsmengde mellom sosiologi og ingeniørstudier... Jeg synes definitivt at studielinjene bør vektes etter beregnet arbeidsmengde, og studielån graderes deretter.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel faktisk dette studiepoeng brukes til.
http://no.wikipedia.org/wiki/Studiepoeng

Det går altså heller ut på at skolene må bli flinkere til å vektlegge fagene sine. Har flere ganger hørt om fag med 15 studiepoeng som krever mindre arbeid enn fag med 7,5 studiepoeng. Virker for meg som om visse fag kun gis 15 studiepoeng for å "fylle opp" studiekravet på 30 poeng per semester.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Klage på at man ikke bare får gratis utdanning, men betaling for det i tillegg?
Nei takk! Er det problematisk får man ta seg en jobb. Er valgfritt å studere!
Vis hele sitatet...
Uten folk med høyere utdanning går ikke mølla rundt. Her til lands er det jo bl.a. en ekstrem mangel på ingeniører, så det bør lønne seg å studere ettersom det som regel tjener til nasjonen (og privat personens) eget beste...
Sitat av Orph Vis innlegg
Men slik forskjellbehandling kan jo ikke forekomme i potetnorge, selv om det er enorm forskjell i arbeidsmengde mellom sosiologi og ingeniørstudier... Jeg synes definitivt at studielinjene bør vektes etter beregnet arbeidsmengde, og studielån graderes deretter.
Vis hele sitatet...
Nå har du fått fremhevet studiet ditt i nesten hver post i denne tråden. Det er en slags vedtatt sannhet at siv.ing er så hardt, men det får være måte på. Jeg kjenner ingen studie/yrkesgruppe som er så opptatt av å blåse i sitt eget horn som ingeniører.

I alle studier må man jobbe hardt for å oppnå toppresultater over tid. Man kan også ta det rolig og gjøre det dårlig. Det gjelder siv.ing også. Kanskje også litt i mindre grad, det er jo velkjent at det deles ut Aer og Ber litt for hyppig i naturtekniske fag. http://www.tu.no/jobb/2012/04/26/na-...a-toppkarakter http://www.tu.no/jobb/2012/04/24/mer...fikk-a-eller-b

Nok om det.

Selvfølgelig skal ikke studiene forskjellsbehandles. Hvordan skulle det gått til? som allerede nevnt så har vi et system for å måle arbeidsmengde i Norge (og alle andre land, forøvrig), som heter studiepoeng. Da må heller universitetene ettergås for å sørge for å vektlegge fagene riktig. Som regel beregnes det ut i fra mengde pensum, samt antatt timeantall for undervisning og arbeid med obligatoriske oppgaver.
True phreak.
Sitat av downing Vis innlegg
Nå har du fått fremhevet studiet ditt i nesten hver post i denne tråden. Det er en slags vedtatt sannhet at siv.ing er så hardt, men det får være måte på. Jeg kjenner ingen studie/yrkesgruppe som er så opptatt av å blåse i sitt eget horn som ingeniører.
Vis hele sitatet...
Fordi det har vært relevant. Og hva du mener om den saken er ikke så veldig interessant for min del.

I alle studier må man jobbe hardt for å oppnå toppresultater over tid. Man kan også ta det rolig og gjøre det dårlig. Det gjelder siv.ing også. Kanskje også litt i mindre grad, det er jo velkjent at det deles ut Aer og Ber litt for hyppig i naturtekniske fag. http://www.tu.no/jobb/2012/04/26/na-...a-toppkarakter http://www.tu.no/jobb/2012/04/24/mer...fikk-a-eller-b
Vis hele sitatet...
Bortimot alle eksamener jeg har hatt har vært ganske greit fordelt om C. At det er "velkjent" stiller jeg meg svært skeptisk til. Dataene som listes opp i artiklene du linker til er meget uspesifisert: Det står ikke noe om hvilke fag det er snakk om. Da dette ble omtalt fikk jeg med meg at det hovedsakelig gjaldt masteroppgavene, ikke eksamener generelt.

Etter å ha lest en artikkel i Teknisk Ukeblad (15/26 April 2012, s. 68) fikk jeg bekreftet det. Det er hovedsakelig der innstrammingen vil foregå i første omgang.


Selvfølgelig skal ikke studiene forskjellsbehandles. Hvordan skulle det gått til? som allerede nevnt så har vi et system for å måle arbeidsmengde i Norge (og alle andre land, forøvrig), som heter studiepoeng. Da må heller universitetene ettergås for å sørge for å vektlegge fagene riktig. Som regel beregnes det ut i fra mengde pensum, samt antatt timeantall for undervisning og arbeid med obligatoriske oppgaver.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke studiepoeng en særlig god indikator på hvor stor arbeidsmengde som må påregnes i faget. Jeg har tatt 15-poengs fag som innebar to dagers jobbing for en B, for eksempel, uten noen oppgaver som skulle leveres i løpet av semesteret.
Greit nok at vi h ar et system for å måle arbeidsmengde i høyere utdanning, men unektelig kreves det mer innsats og innlæring på enkelte linjer.
Eksempelvis kan du jo sammelikne Friluftsliv, som tilbys ved Hiof, og hvilket som helst jus-linje/medisin.
Unektelig er innlæringsmengden og arbeidsbelastningen meget forskjellig her.

Jeg har selv gått Engelsk årsstudium i min tid, og der fikk vi beskjed om at vi sulle kjøpe en litteratursamling, som var latterlig tjukk, som vi aldri åpnet. Dette fordi den var oppført som pensum for å fylle kravet om antall sider pensum som måtte være oppført for å få dette godkjent som et 60sp studium.

Misforstå meg rett downing, jeg er enig med deg i at man burde få lik støtte for lik tid på skolen, les antall år med fulltidsstudie, men noen linjer er faktisk så banalt enkle at man rett og slett har mer tid og overskudd for å jobbe vedsidenav. Enkelte studier burde, etter min mening, revideres, og/eller få redusert sine respektive antall studiepoeng som man faktisk oppnår ved endt studium.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hva slags livsstil du forventer å føre som student, men det ene året jeg orket å gå høyere utdannelse klarte jeg meg fint p studielånet, og da rasjonerte jeg ikke noe på hva jeg åt, røkte som en skorstein, hadde bil og handlet det jeg hadde behov for uten å sulte.
Standard satser på 88k per år og husleie på 3200 per måned.
Vis hele sitatet...
Snakker vi kun for høyere studier her?
Slikt ser det iallefall ut for meg nå som jeg har valgt å gjøre ferdig mitt 3 år media for studiekompetanse:
Jeg får fullt borteboerstipend og lån, det vil si 6800 per mnd.


6800 minus:
2400kr til leie (4400)
800kr strøm (3600)
1500 bensin (2100)

Da har jeg igjen 2100kr til mat, og det er egentlig ganske lite. Det er ikke nok til at man ikke trenger å rasjonere. Jeg må alltid gå å velge mat etter hva jeg egentlig har råd til. Dette gjør at jeg ikke får dekket mitt egentlig behov av hvor mye mat jeg egentlig vil ha.
Sist endret av RydEN; 14. mai 2012 kl. 00:23.
Sitat av RydEN Vis innlegg

Da har jeg igjen 2100kr til mat, og det er egentlig ganske lite. Det er ikke nok til at man ikke trenger å rasjonere. Jeg må alltid gå å velge mat etter hva jeg egentlig har råd til. Dette gjør at jeg ikke får dekket mitt egentlig behov av hvor mye mat jeg egentlig vil ha.
Vis hele sitatet...
2100kr til mat i måneden hadde jeg aldri klart.

Er student selv og jobber ved siden av. Det jeg gruer meg til er når dette ganske feite studielånet mitt havner oppå boliglånet jeg allerede har. Det er nok da jeg ser hvor brutalt det er.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av RydEN Vis innlegg
Snakker vi kun for høyere studier her?
Slikt ser det iallefall ut for meg nå som jeg har valgt å gjøre ferdig mitt 3 år media for studiekompetanse:
Jeg får fullt borteboerstipend og lån, det vil si 6800 per mnd.


6800 minus:
2400kr til leie (4400)
800kr strøm (3600)
1500 bensin (2100)

Da har jeg igjen 2100kr til mat, og det er egentlig ganske lite. Det er ikke nok til at man ikke trenger å rasjonere. Jeg må alltid gå å velge mat etter hva jeg egentlig har råd til. Dette gjør at jeg ikke får dekket mitt egentlig behov av hvor mye mat jeg egentlig vil ha.
Vis hele sitatet...
Jeg forholdt meg til høyere utdannelse ja, jeg gikk dog bare ett år før jeg fant ut at det var for nubz, men jeg flyttet hjemmefra som 16åring og har bodd hjemmefra siden (minus to år hjemme for å være lærling, hvor jeg leide i mine foreldres garasje)

Ved VGS hadde jeg kun stipend, men jobbet på siden, leide da leilighet og vi var to personer som delte på utgiftene, stort sett ingen problemer, et par trange måneder kanskje.

Jeg hadde samme per måned når jeg gikk på høgskolen, da snakker vi utgangspunkt på 6800 per måned, jeg hadde 3500 i husleie per måned og hadde dette som eneste faste utgift, men jeg hadde i tillegg bil og som nevnt tidligere røyket som en skorstein, jeg sultet aldri og kunne kjøpe ting når jeg trengte det.

At folk velger å tro at de kan leve som om de var ferdig utdannede sivilingeniører med god lønn mens de studerer er jo renspikket idioti.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Går det ikke an å få seg noen legat, eller ekstra stipend som deles ut fra foreninger og organisasjoner, til studenter på visse studier...??... Noen som veit, dere skjønner det kan ligge alt fra 10k til 200etellerannet-tusen per år i disse legatene/stipendene - har jeg hørt. Gull for en student!

Legathåndboken
Et problem er jo at studiestøtten ikke følger den generelle prisveksten i samfunnet. Det er utopisk å tro at man skal være "rik" som student, men samtidig helt på jordet å komme med kommentarer som "Frivillig å studere" etc. At alle kan studere uavhengig av foreldrenes finansielle situasjon skal etter min mening være en selvfølge i Norge. At ungdom velger å ta utdanning er også utelukkende positivt for landet, mennesker med kompetanse er noe vi trenger.
Her kan dere jo se utviklingen for henholdsvis gjennomsnittslønn og studiestøtte (graf til høyre for teksten).
Nei vi har det jammen meg fælt her i Norge..

Hva med alle disse hardt arbeidene menneskene i U-land? Mange har ikke en gang råd til å gå på skole. Derfor blir man kastet ut i 12 - 18 timer lange arbeidsdager for en lusen lønn så lite at man ikke har råd til å kjøpe seg en matbit på enden av dagen en gang. Allikevel sitter vi her i Norge og klager på at vi får bare 6000 kr mnd servert på et sølvfat av staten mens man går på skole som btw også er spandert av staten. Greit, det er ikke en svimlende høy "inntekt" til Norge å være, men det lar seg gjøre med prioriteringer. Kollektiv og ekstrajobb er muligheter som kan få hjulet til å spinne litt fortere. Det er heller ingen som tvinges til å gå på skole. Er du drittlei lite penger, begynn på elektrikerutdanning, rørlegger, snekker eller whatever.. 2 år på benken, 2,5 år praksis. Ferdig.

Jeg syns alle sitter å klager dag ut og dag inn på hvor fælt alt er her. Forestill deg hvor psykisk nedbrytende det er å sitte å plukke jordbær i 15 timer per dag, ikke kunne ta seg en god dusj når man kommer hjem, å ikke ha en kran med iskaldt vann. En seng med pute og dyne. Kanskje til og med ikke ha et hjem å gå til. Tenk å være preget av krig, vold eller liknende.

Dessuten får man igjen for en lang og hard utdanning..
Sitat av OnklD Vis innlegg
Iflg. sifo, vil et normalt budsjett for en enkelt mann mellom 20 - 50 år, ha utgifter på 7610 kr pr mnd, dette inkluderer IKKE husleie.
Vis hele sitatet...
Husk at studenter har rabatt på en rekke ting.