Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3328
Hei! Jeg ble for noen uker siden ferdig med en sang som jeg har jobbet med en stund. Sangen er av sjangeren techno/breakbeat. Hadde satt pris på om dere kunne viet 3-4 minutter til å høre, og kanskje komme med noe konstruktiv kritikk dersom dere har det. Har lagd beats i ca 2-3 år.
Takk!

https://soundcloud.com/christianberrg/sm0ke-1
Jeg hører ikke særlig på den sjangeren, så kritikken min kan være "feil".

Er du inspirert av Drexciya? For meg med bakgrunn i ghettotech/techno, deep/garage/tech house er dette interessant, men repetitivt og rolig (manglende bass, og lav BPM. Dette kan nok forklares av at det er Breakbeat?). Oppbyggingen til første drop er bra, men på selve droppet blir det mye lyder på en gang, og det overdøver og gjør droppet utydelig. Andre oppbyggingen kommer brått på (1:22), men sangen har et tydelig klimaks og jeg liker hvordan den dabber rolig av.
Mangler mer breakbeatelementer for på kalle det breakbeat og techno er det hvert fall ikke. Det der er god gammaldags elektronika. Liker låta, men mangler kanskje noe elementer. Atmosfærer, pads og kanskje spill inn noe automasjon på bassen for eksempel? Få inn noe acid der. Hvis du vil nærme deg mer breakbeat er det sikkert fett å slenge på noen fler breaks. Finn et breakbeat sampel på nett.. Chop det opp og tilpass hastigheten. Passer sikkert fett ca der første drop begynner eller noe.

Enig med Mekkern at det er noe som minner om Drexiya. Så hvis du ikke har hørt om dem enda bør du definitivt sjekke ut. Detroit legender
Trådstarter
4 1
Sitat av Mekkem Vis innlegg
Jeg hører ikke særlig på den sjangeren, så kritikken min kan være "feil".

Er du inspirert av Drexciya? For meg med bakgrunn i ghettotech/techno, deep/garage/tech house er dette interessant, men repetitivt og rolig (manglende bass, og lav BPM. Dette kan nok forklares av at det er Breakbeat?). Oppbyggingen til første drop er bra, men på selve droppet blir det mye lyder på en gang, og det overdøver og gjør droppet utydelig. Andre oppbyggingen kommer brått på (1:22), men sangen har et tydelig klimaks og jeg liker hvordan den dabber rolig av.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for gjennomtenkt kritikk! Rolig vil jeg vel nødig kalle det, men det kommer kanskje an på hva man er vant med. For meg er denne beaten urolig nok. Skal prøve å jobbe litt mer med den, er enig i at den er litt repetitiv, tenker jeg skal prøve å skape litt mer variasjon med synthene. Har ikke hørt Drexciya, skal sjekke det ut :-)

Sitat av antisosial Vis innlegg
Mangler mer breakbeatelementer for på kalle det breakbeat og techno er det hvert fall ikke. Det der er god gammaldags elektronika. Liker låta, men mangler kanskje noe elementer. Atmosfærer, pads og kanskje spill inn noe automasjon på bassen for eksempel? Få inn noe acid der. Hvis du vil nærme deg mer breakbeat er det sikkert fett å slenge på noen fler breaks. Finn et breakbeat sampel på nett.. Chop det opp og tilpass hastigheten. Passer sikkert fett ca der første drop begynner eller noe.

Enig med Mekkern at det er noe som minner om Drexiya. Så hvis du ikke har hørt om dem enda bør du definitivt sjekke ut. Detroit legender
Vis hele sitatet...
Hjertelig! Tilgi meg, det er vel den første beaten jeg lager som har antydning til breakbeat, må nok researche litt og dekonstruere hva som gjør en breakbeat til en breakbeat. Du tror ikke lydbildet kan bli for komplekst og gjørmete hvis jeg legger til flere instrumenter? Drums og effekter tror jeg det definitivt er mangel på, helt enig.
Sist endret av pccp; 13. oktober 2020 kl. 22:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Komplett idiot
Pruttnisse's Avatar
Litt høye peaks(?) på tonene helt i starten? Hadde på headsettet og måtte stille lyden ned og litt opp etter stemmen fordi jeg fikk litt vondt i ørene av dem. Kan jo bare være meg.

Utover det liker jeg beaten, men sangen blir kanskje litt repetativ? En eller annen større variasjon savnet jeg. Kanskje noe "mellomspill" med drums - for å trekke inn ting nevnt tidligere. Annen tanke jeg hadde var det kanskje kunne vært kult om du samplet et sitat om "smoke"?

tl;dr: Noe variasjon som "popper" ut, liksom?

Men hvis formålet er å lage en helt sjanger-riktig låt som musikkteknisk utfordring, så beklager jeg lekmanninnspill. Kan ikke noe om techno eller musikkteknikk.

Likte sangen, og kul albumart!
Sist endret av Pruttnisse; 14. oktober 2020 kl. 01:12.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
4 1
Har lagd en ambient track om noen er interessert. Inspirert av Huerco S.

https://soundcloud.com/christianberrg/peer