Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4990
Hei kjære freaks!

Jeg har nå fått beskjed at jeg må finne meg et nytt sted å bo. Dette skylder at jeg er ganske uønsket hjemme. Er nemlig adoptert, og hver gang jeg krangler med moren min kommer det alltid noen spydige kommentarer til hverandre(som for eks du skulle aldri vært født, skulle aldri ha adoptert deg osv). Jeg har også blitt utsatt for vold hjemme i yngre dager men den tiden er forbi. Er egentlig en ganske hyggelig kar, men jeg takler ikke hvordan hun oppfører seg ovenfor meg og til tider faren min. Så det er egentlig ganske greit at jeg må finne meg et sted å bo, de har tross alt gitt meg mat på bordet og en seng i 18 år MEN;

Jeg vet ikke hvordan jeg går fram. Må legge til at jeg bare er 18, og har ingen erfaring med en sånn situasjon. Betale for klær osv er greit og d gjør jeg jo, men jeg har bare en lærlingslønn med rundt 6000kr i måned(dette går dog opp desto lengre jeg er lærling selvfølgelig) så betale for mat og bolig på bare det kan bli et lite problem.

Hva gjør jeg? Har jeg noe krav på penger fra familien så lenge jeg går på videregående? Leste et sted at jeg hadde det og det hadde jo vært flott for å komme seg på bena en periode. Kan vel ringe NAV å se hvilke muligheter jeg har. Hjelp kommer jeg til å trenge en periode framover, selv om det kanskje er litt flaut.

Jobbe utenfor lærlinga kan bli et problem, siden jeg har en vanlig arbeidsdag fra 8-16 og kommer vanligvis hjem rundt 18.00

Jeg drikker ikke særlig, røyker ikke så har egentlig ikke så mye kostnader utenfor mat klær osv

Takker for alle svar jeg kan få!
Sist endret av ericonavo; 9. august 2011 kl. 21:29.
Hvis du går på videregående kan jo du i grunn søke lån/stipend.. Men jeg skal ikke si det sikkert i dette, da jeg ikke vet hvordan det er om man er lærling..
Finn deg en hybel til 3000-3500, og lær deg å disponere resten av pengene til mat og andre viktige ting.
Velkommen til det virkelige liv!
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Finn deg en hybel til 3000-3500, og lær deg å disponere resten av pengene til mat og andre viktige ting.
Velkommen til det virkelige liv!
Vis hele sitatet...
Tar ut drøye 5500kr nå, klarer jeg meg på drøye 2000 tusen for mat, klær, månedskort osv? Det kan faktisk gå tror jeg, mat er egentlig ikke så dyrt hvis man vet hva man skal kjøpe.
Hybelprisen varierer jo sterkt alt etter hvor du bor eller trenger å bo... 3000 kan være altfor lite i storbyene, men mer enn nok i grisgrendte strøk. Å bo i nærheten av arbeidsplassen vil jo spare deg for månedskort f.eks...
Sist endret av Jotun; 9. august 2011 kl. 21:41.
Kompisen min har levd på læringelønn i eget hus i 1,5 år nå. Han betaler 3000 kr i husleie og lever egentlig livet for det ;p
Han tjener 6-7K i måneden, så klart har det gått opp nå. Men gikk greit i starten også : )
Bor i Oslo eller rett utenfor, jobber på lysaker. Så noe rundt der.
Du kan få stipend som lærling. Normalt må du flytte så og så langt vekk, men ved særskilte grunner (som her) kan du også få dette.
Du trenger vel ikke å kjøpe klær hver eneste mnd??
Sjekk finn.no, se om det er noe som ser greit ut. Du kan få borteboerstipend om du bos 5km unna, selv når du er lærling.
http://www.storby.oslo.kommune.no/ungbo/


Ungbo - boligtiltak for ungdom 17 - 23 år
Ungbo er Oslo kommunes boligtilbud til unge mellom 17 og 23 år som har problemer med å etablere seg på det ordinære boligmarkedet. For de fleste av beboerne er Ungboboligen deres første erfaring med en selvstendig bosituasjon. Alle som bor i Ungbo får en fast bokonsulent gjennom hele boperioden. I samarbeid med beboer og ansvarlig bydel, kan det inngås avtale om utvidet oppfølging.

Mange av våre boenheter er hybler i bogrupper, og en vellykket sammensetning krever boligsøkere som bidrar til et trygt og positivt bomiljø. Søker må antas å mestre bosituasjonen og forpliktelser knyttet til denne. Den resterende andelen består av enkelstående leiligheter. De fleste som tilbys egen leilighet i Ungbo har avtale om utvidet oppfølging.

Ungbo søkes på ordinært søknadsskjema om kommunal bolig og sendes søkerens bydel.

Ungbo er et sosial- og oppvekstpolitisk tiltak med forebyggende siktemål. Vi har spesielt ansvar for å hjelpe unge mennesker til å mestre etablering i egen bolig.
Vis hele sitatet...

Lykke til!
Sist endret av begonespiders; 9. august 2011 kl. 21:52.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Du trenger vel ikke å kjøpe klær hver eneste mnd??
Vis hele sitatet...
Har jo en del klær fra før av så egentlig så trenger jeg ikke kjøpe klær nå med det første heller og er heller ikke gjerrig på merke klær så tror ikke det blir den største kostnaden.

Et annet spørsmål; hva har moren min lov til å ha tilbake? Hun mente at klær hun har kjøpt for meg ikke er mitt å ta med, selv om jeg var uenig. Det meste andre har jeg kjøpt for egne penger.

Så at jeg kan få borteboer stipend, det er jo godt!
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Sjekk finn.no, se om det er noe som ser greit ut. Du kan få borteboerstipend om du bos 5km unna, selv når du er lærling.
Vis hele sitatet...
Når han skal flytte ut hjemmefra, blir han vel ikke borteboer? Slike har vel fortsatt adresse hos sine foreldre?
Sist endret av Jotun; 9. august 2011 kl. 21:55.
Sitat av ericonavo Vis innlegg
Et annet spørsmål; hva har moren min lov til å ha tilbake? Hun mente at klær hun har kjøpt for meg ikke er mitt å ta med, selv om jeg var uenig. Det meste andre har jeg kjøpt for egne penger.

Så at jeg kan få borteboer stipend, det er jo godt!
Vis hele sitatet...
Er du myndig, kan hun ikke kreve noe som helst. Det som ble gitt til deg er ditt.
semi-topic: Mora di virker gæren.
Hun mente at klær hun har kjøpt for meg ikke er mitt å ta med
Vis hele sitatet...
Hva skal hu med klæra dine?
Krever mora di tilbake klær hu har kjøpt til deg? Det er faen meg bare smålig..
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Kompisen min har levd på læringelønn i eget hus i 1,5 år nå. Han betaler 3000 kr i husleie og lever egentlig livet for det ;p
Han tjener 6-7K i måneden, så klart har det gått opp nå. Men gikk greit i starten også : )
Vis hele sitatet...
Jeg begynner bare å bli mer og mer positiv etter at jeg leser sånne innlegg.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Når han skal flytte ut hjemmefra, blir han vel ikke borteboer? Slike har vel fortsatt adresse hos sine foreldre?
Vis hele sitatet...
Jeg flytta hjemmefra for 3 år siden, men siden jeg er innenfor videregående opplæring og bor vekke fra mine foreldre så får jeg borteboer.
Sitat av ericonavo Vis innlegg
Har jo en del klær fra før av så egentlig så trenger jeg ikke kjøpe klær nå med det første heller og er heller ikke gjerrig på merke klær så tror ikke det blir den største kostnaden.

Et annet spørsmål; hva har moren min lov til å ha tilbake? Hun mente at klær hun har kjøpt for meg ikke er mitt å ta med, selv om jeg var uenig. Det meste andre har jeg kjøpt for egne penger.

Så at jeg kan få borteboer stipend, det er jo godt!
Vis hele sitatet...
Veldig spesielt å kreve tilbake gaver... er vel endel regler rundt dette i forbindelse med skilsmisser, men om dette kan overføres til utflytting hjemmefra....
Sitat av ericonavo Vis innlegg
Har jo en del klær fra før av så egentlig så trenger jeg ikke kjøpe klær nå med det første heller og er heller ikke gjerrig på merke klær så tror ikke det blir den største kostnaden.

Et annet spørsmål; hva har moren min lov til å ha tilbake? Hun mente at klær hun har kjøpt for meg ikke er mitt å ta med, selv om jeg var uenig. Det meste andre har jeg kjøpt for egne penger.

Så at jeg kan få borteboer stipend, det er jo godt!
Vis hele sitatet...
Ikke for og snakke stygt om mora de men det høres ut som ho oppfører seg som en psyco eks. dame. Lykke til. Ordner seg alltid.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Jeg flytta hjemmefra for 3 år siden, men siden jeg er innenfor videregående opplæring og bor vekke fra mine foreldre så får jeg borteboer.
Vis hele sitatet...
Ah... takk. Det er vel den opplæringen som er cluet da ja.
anbefaler deg å skrive handleliste og holde deg til den, det går ofte mye penger til snacks og slikt du ikke trenger/hadde tenkt til å kjøpe. du tar selvfølgelig med deg klærene dine, hva skal morra di med dem?
Sitat av ericonavo Vis innlegg
... Jeg drikker ikke særlig...
Vis hele sitatet...
Fortsett uansett med å ikke drikke noe særlig ja, ihvertfall til du har kommet inn i ukesrytmen og du har oversikt på budsjettet, og ikke minst til ting er mer avklart i relasjonene til dine foreldre. Finnes ingen løsninger i bunnen av en flaske.
Sist endret av Jotun; 9. august 2011 kl. 22:03.
Kanskje en ide å vise din mor denne artikkelen neste gang hun setter seg på bakbeina? Eller faktisk benytte seg av muligheten hvis hun virkelig er så ille som hun fremstår...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10037409
Det var i "kampens hete" hun sa det, siden vi hadde en stor krangel idag. Tror ikke hun følger det opp uansett, men hun har gjort noe sånt før. Dog får jeg litt tid til å ordne meg bolig osv så hun er egentlig litt grei til tider.

Takk for all hjelp folkens, tar det med meg.

Sitat av Jotun Vis innlegg
Fortsett uansett med å ikke drikke noe særlig ja, ihvertfall til du har kommet inn i ukesrytmen og du har oversikt på budsjettet, og ikke minst til ting er mer avklart i relasjonene til dine foreldre. Finnes ingen løsninger i bunnen av en flaske.
Vis hele sitatet...
ja var det jeg tenkte. Har allerede begynt å sette opp mat budsjett og bolig budsjett. Er det noe mer jeg kan regne med?
Du kan kreve at foreldrene dine betaler for en leilighet til deg så lenge du går på videregående.

KILDE: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...r-3383687.html
Sist endret av Master Chief; 9. august 2011 kl. 22:08.
regn sammen støtten hun har fått for og adoptere deg og deretter sleng den i bordet. Bør ikke være så mye kreving fra hennes side etter det.

Det beste du kunne gjort er og snakket med en sosial tjeneste, helst en som kunne hendvende deg videre til økonomisk støtte og kan backe deg opp. Nav er som regel ikke helt villig i starten, så med en sosial hjelper / psykolog / undgomsarbeider / helsesøster i ryggen går papir arbeidet vesentlig raskere.

Fordi du er myndig betyr ikke det nødvendigvis at du ikke har krav på ekstra hjelp.
Ville tatt kontakt med NAV og forklart situasjonen. Om du ikke får noen direkte støtte kan du alltids se om du får noen gode råd. Har selv aldri vært i kontakt med NAV, men har venner som har fått påspandert en rekke kurser og sertifikater hvorav en til og med fikk påspandert dykker-utdanning (NYD). En kamerat, etter vedvarende problemer i hjemmet fra en alder av 16 til 18, fikk dekket alle bo-omkostninger i fire år med en gang han flyttet ut. Dette var dog gjennom barnevernet, så det er kanskje en annen sak. Og problematikken der i hjemmet var nokså ille.

Uansett, tror det beste du kan gjøre er å komme i kontakt med en rådgiver av noe slag. Ettersom du er adoptert vil jeg tro du får mer forståelse.

Eller så kan du lære deg å leve nøysommelig. Kjenner mange som har levd på mindre enn 6000 i måneden, og enda det høres ille ut når man har bodd hjemme og er vant til en viss standard så er det er nok en verdifull erfaring å prøve å leve litt fattig. Det har du nok bare godt av - forhåpentligvis setter du mer pris på penger, lærer å spare, setter opp budsjett og bruker pengene mer fornuftig når du etterhvert blir ferdig med lærlings-tiden og får høyere lønn.

Ønsker deg lykke til
Sitat av ericonavo Vis innlegg
Hei kjære freaks!

Jeg har nå fått beskjed at jeg må finne meg et nytt sted å bo. Dette skylder at jeg er ganske uønsket hjemme. Er nemlig adoptert, og hver gang jeg krangler med moren min kommer det alltid noen spydige kommentarer til hverandre(som for eks du skulle aldri vært født, skulle aldri ha adoptert deg osv). Jeg har også blitt utsatt for vold hjemme i yngre dager men den tiden er forbi. Er egentlig en ganske hyggelig kar, men jeg takler ikke hvordan hun oppfører seg ovenfor meg og til tider faren min. Så det er egentlig ganske greit at jeg må finne meg et sted å bo, de har tross alt gitt meg mat på bordet og en seng i 18 år MEN;

Takker for alle svar jeg kan få!
Vis hele sitatet...
Hvis du har vært utsatt for vold som barn samt at adoptivforeldrene dine driver med psykisk terror med deg og det er sant som du sier at du er ganske hyggelig, da vil jeg ha sjekket med stiftelsen "Rettferd for taperne" (tror det koster kr. 250,-) http://www.taperne.no/ om du kan har rett til erstatning fra "Statens sivilretts forvaltning". Hvis du leser litt på siden dem's er det tydelig at det finnes slike ordninger. Det koster i alle fall lite å sjekke... Jeg vet om en som har fått (økonomisk oppreisning), men han er noe eldre enn deg om det måtte ha noe å si.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
regn sammen støtten hun har fått for og adoptere deg og deretter sleng den i bordet. Bør ikke være så mye kreving fra hennes side etter det.

Det beste du kunne gjort er og snakket med en sosial tjeneste, helst en som kunne hendvende deg videre til økonomisk støtte og kan backe deg opp. Nav er som regel ikke helt villig i starten, så med en sosial hjelper / psykolog / undgomsarbeider / helsesøster i ryggen går papir arbeidet vesentlig raskere.

Fordi du er myndig betyr ikke det nødvendigvis at du ikke har krav på ekstra hjelp.
Vis hele sitatet...
har hun fått noe støtte for å adoptere meg?

Sitat av Master Chief Vis innlegg
Du kan kreve at foreldrene dine betaler for en leilighet til deg så lenge du går på videregående.

KILDE: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...r-3383687.html
Vis hele sitatet...
takk! den kan komme i nytte om det virkelig skjærer seg, men vil først prøve å se om jeg kan rekke alt i budsjette
NAV kan sikkert hjelpe deg.

De har noe som heter bostøtte, og siden du er lærling mener jeg at du kanskje har rett på borteboe stipend.
Men ta stikk en tur til NAV, hør hva de har å si.

Jeg har en kompis som fikk bostøtte fra nav på nærmere 6000 i måneden. I tillegg så hadde han en liten deltidsjobb, er litt usikker på om han jobbet igjennom NAV eller ikke.
Sitat av ericonavo Vis innlegg

ja var det jeg tenkte. Har allerede begynt å sette opp mat budsjett og bolig budsjett. Er det noe mer jeg kan regne med?
Vis hele sitatet...
Alltid betal regninger i tide, selv om det betyr at du blir blakkere en vanlig en måned eller to. Gjør deg den vanen at regninger betales ASAP hver gang du får lønn.
Sitat av Master Chief Vis innlegg
Du kan kreve at foreldrene dine betaler for en leilighet til deg så lenge du går på videregående.

KILDE: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...r-3383687.html
Vis hele sitatet...
Herregud, etter 20 googlesøk fant jeg ikke den linken, så var den allerede posta.

Men dette er jo gull verdt for TS.
Sålenge du er lærling ( under utdanning) MÅ de forsørge deg ut utdanningen, så hvis du blir kastet ut må de betale for deg ut utdanningen.
skal du ha borte bo stipend må der foreldra dine bor være en spessiel lengde unna der du er lærling, altså dem kan ikke bo 1km unna der du er lærling får så og flytte ut og få bortebo stipend. husker ikke helt hvor langt det var men tar ikke så lang tid og søke opp, skulle gjerne gjort det for deg, men har ikke tid nå.
ting du har fått av dem har dem ikke rett og ta tilbake skulle jeg tro, men mindre det er en psyco dame som har tatt vare på alle kvitteringer da og går rettens vei med og hevde det er hennes :P
Trådstarter
14 3
Takk for alle svar

Sitat av nightLook Vis innlegg
Herregud, etter 20 googlesøk fant jeg ikke den linken, så var den allerede posta.

Men dette er jo gull verdt for TS.
Vis hele sitatet...
Tror du denne loven blir fulgt opp? Kan de ikke bare nekte? Hørtes litt for godt ut tbh
Sist endret av ericonavo; 10. august 2011 kl. 10:51.
Jepp, var nettopp ei jente som drog den på foreldra.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Jepp, var nettopp ei jente som drog den på foreldra.
Vis hele sitatet...
Her snakker vi 1 stk arveløs jente.
Men, hvordan er det om foreldrer ikke har RÅD til og måtte betale en leilighet for deg og? Blir det satt opp lån på person eller hvordan gjøres dette?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Stikk hjemmefra, du klarer deg nok med den lønna om du finner et billig sted å bo, bare organiser alle utgiftene dine bra nok.

Om du er heldig får nok de hjemme litt dårlig samvittighet, og sender deg litt penger, eller inviterer deg på middag iblandt, o.l.

Er nok litt leit i begynnelsen, men etter et par uker vil du nok merke et SINNSYKT trykk som er "borte" og den følelsen er deilig, føler man seg fri.
Tror du kan få bostøtte av nav mens du jobber som lærling.