Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 15922
Hei. Fått beskjed av politet at de vil snakke med meg, på en bestemt dag i neste uke. Jeg vet selv har har stjelt.

Hva er lurt å gjøre/ ikke gjøre? og ikke minst si?
Tyven, tyven skal du hete...

Tja.. Det kommer helt an på situasjonen.
Ver vennlig å fortell oss mer om det hele så kan sikkert noen gi deg en pekepinn på hvordan du burde te deg hos politiet.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Bare si at du stjal, og vis du er samarbeidsvillig da kan du få lavere straff.
Sist endret av Sgt. Pepper; 30. oktober 2009 kl. 16:23.
Skikkelig missvisende tittel og ikke minst INNLEGGET ditt. Som jeg har har forstått det så har kompisen din blitt tatt for stjeling og du skal tiil avhør ? Why ?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Tyven, tyven skal du hete...

Tja.. Det kommer helt an på situasjonen.
Ver vennlig å fortell oss mer om det hele så kan sikkert noen gi deg en pekepinn på hvordan du burde te deg hos politiet.
Vis hele sitatet...

Vi er 4 gutter. Stjelt mye fra i sommer og til i høst. Politiet hadde ringt han ene og ville ha oss inn. Jeg tenker bare vi er sjukt fucked. Vi har stjelt fra flere butikker osv, jeg lurer på om de vet om alt og sånn.
vi er mindreårige
Sist endret av Hegepuppemasør; 30. oktober 2009 kl. 16:25.
Aaah.
En virkelig delikat situasjon!
Det er utrolig dumt å være 4 stykker på småtyverier da man ikke er avhengig av så mange involverte!
Jo flere kokker desto mere søl.

Jeg hadde prøvd å samkjøre forklaringene slik at omstendighetene ble mest mulig formildet for så å innrøme det jeg _visste_ at jeg jeg var buttfucked på.
Resten hadde jeg nektet for. Men igjen det vil nok straffe seg å være så mange på slike handlinger.
Sist endret av Knask; 30. oktober 2009 kl. 16:29.
Jeg tenker selv at vi ikke sier så mye før politiet snakker. vi er sånn halveis busta i 1 butikk, og vi lurer på om det er de som har sladra. men i og med at politimannen sa at det var fra i sommer og hele høst så mistenker jeg at vi er busta for mer enn bare det.
Bare og nekte og nekte alle mann.Men siden dere er 4 stykker so er det garantert noen som snakker uansett.
Var i samme situasjon som deg i mine yngre dager.En hel gjeng ble tatt for nasking og noen prapplet,men jeg nektet på alt sammen.Var kun min sak som ble hennlagt p.g.a bevisets stilling.Resten av gjengen innrømte tilslutt og ble koblet inn i ppt kontoret og masse fjas.Synes og huske de måtte till megling med butikkansvarlig og måtte betale erstatning og.

Men husk,politiet er noen smarte jævler.De kommer garantert til og prøve og lure deg opp i stry med og si att andre av de medskyldige har tystet på deg og att du kommer best ut av det med og innrømme.GARANTERT.De kan lyge så mye de vill.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Spørsmålet er om politiet har fellende bevis. Videoovervåkning? Har noen inrømmet noen forhold? Vitner?

Poenget er at hvis politiet ikke kan bevise noen ting, men lurer dere til å inrømme alt, vil dere straffes for det.

Sitat av Gatas Parlament
Når politiet går til angrep, bør'u være over alle hauga,
men jeg har no'n gode tips hvis du allikevel sku' bli' taua.
Det er fire opplysninger du har plikt til å gi dem,
hverken mere eller mindre bør'u si'rem.

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, resten finner de hvis de leter.
Ikke si hvor du jobber, ikke si navn på foreldre,
si telefonnummeret hjem hvis du er under atten, ikke eldre.

Du har rett til å nekte avhør, og det syns jeg du bør gjøre,
det kommer sjelden noe godt ut av å la seg forhøre.
Hvis du ikke er sikta, må du'kke gi fingeravtrykk eller bilde.
Ta betenkningstid på forelegg for å finne ut om du vil det.

Politivold må du anmelde bare for å få det på statistikken,
men det beste du kan gjøre er å tuppe'n hardt i pikken.
Blir du taua, har du krav på navn og arbeidsnummer,
og, som sagt, du må anmelde om sparket ditt bommer.
Vis hele sitatet...
Sist endret av CosmoKramer; 30. oktober 2009 kl. 16:49.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Er det snakk om en sjokolade her og en lefse der eller er det tyngre stuff?
Den kriminelle lavalder i Norge er 15 år og en vil ikke bli straffet eller få anmerkning på rulleblad for "mindre" forbrytelser.
Bøter kan forekomme.
Hvis dette er første gangen du er i kontakt med politiet, tilstå og lov bot og bedring så ordner det seg. Har dere herja hele sommeren og høsten må dere regne med de vet en god del.
Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
Jeg tenker selv at vi ikke sier så mye før politiet snakker. vi er sånn halveis busta i 1 butikk, og vi lurer på om det er de som har sladra. men i og med at politimannen sa at det var fra i sommer og hele høst så mistenker jeg at vi er busta for mer enn bare det.
Vis hele sitatet...
Måten det fungerer på er at du har muligheten for å få strafferabatt hvis du legger alle kortene på bordet og forteller det som det er.

Hvis politi og påtale skal ha en masse arbeid med saken fordi du gjør deg vanskelig, vil straffen bli strengere.

Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Bare og nekte og nekte alle mann.Men siden dere er 4 stykker so er det garantert noen som snakker uansett.
Var i samme situasjon som deg i mine yngre dager.En hel gjeng ble tatt for nasking og noen prapplet,men jeg nektet på alt sammen.Var kun min sak som ble hennlagt p.g.a bevisets stilling.Resten av gjengen innrømte tilslutt og ble koblet inn i ppt kontoret og masse fjas.Synes og huske de måtte till megling med butikkansvarlig og måtte betale erstatning og.

Men husk,politiet er noen smarte jævler.De kommer garantert til og prøve og lure deg opp i stry med og si att andre av de medskyldige har tystet på deg og att du kommer best ut av det med og innrømme.GARANTERT.De kan lyge så mye de vill.
Vis hele sitatet...
Politiet manipulerer og juger ikke under avhør. Du har sett for mye på film eller snakket for mye med dårlige kompisser som er for feige til å fortelle deg sannheten.

Sitat av lygra Vis innlegg
Den kriminelle lavalder i Norge er 15 år og en vil ikke bli straffet eller få anmerkning på rulleblad for "mindre" forbrytelser.
Bøter kan forekomme.
Hvis dette er første gangen du er i kontakt med politiet, tilstå og lov bot og bedring så ordner det seg. Har dere herja hele sommeren og høsten må dere regne med de vet en god del.
Vis hele sitatet...

Bøter kan aldri forekomme for noen som under kriminelle lavalder.
Kaunda: når politiet sier att de har mine fingeravtrykk på tyvgods de har funnet så lyver de.De viste jo fan ikke hvordan mine fingeravtrykk ser ut en gang.Politiet lyver og lyver,spesielt til litt yngre folk.De er knallharde og lyver om skyhøye straffer mann kan få hvis mann ikke innrømmer eller vill forklare seg.Og når det kåmmer til bøter så har du rett,men ERSTATNING fårekommer stadigvekk.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Kaunda: når politiet sier att de har mine fingeravtrykk på tyvgods de har funnet så lyver de.De viste jo fan ikke hvordan mine fingeravtrykk ser ut en gang.Politiet lyver og lyver,spesielt til litt yngre folk.De er knallharde og lyver om skyhøye straffer mann kan få hvis mann ikke innrømmer eller vill forklare seg.Og når det kåmmer til bøter så har du rett,men ERSTATNING fårekommer stadigvekk.
Vis hele sitatet...
Så du mener at politiet burde gi deg full kroppsmassasje isteden for å oppklare saken? Og når ble du som kriminell for "fin" til å få litt tilsnakk og litt hard taktikk.

Stjeler fra folk som arbeidet hardt for en ting, DET klarer dere fint. Men nå politiet legger på litt press, da er dere på død og liv snille flinke gutter.

Kiss my ass for en pinglete holdning.
Sist endret av tafsern; 30. oktober 2009 kl. 17:19.
Krev å få se bevis på ALT de vil ta deg for.
Og nekt til du får sett bevisene.

De kan ikke straffe deg for noe de ikke har bevis på.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Så du mener at politiet burde gi deg full kroppsmassasje isteden for å oppklare saken? Og når ble du som kriminell for "fin" til å få litt tilsnakk og litt hard taktikk.

Stjeler fra folk som arbeidet hardt for en ting, DET klarer dere fint. Men nå politiet legger på litt press, da er dere på død og liv snille flinke gutter.

Kiss my ass for en pinglete holdning.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om mann?pinglete holding?.Jeg sier det bare som det er jeg,og nårr noen sier att det ikke stemmer så blir jeg provosert.Jeg synes alle som stjeler burde stå for det mann gjør jeg,selv om jeg i min tid ikke hadde så mye mellom ørene.Jeg driter vel i hvordan politiet oppklarer sakene sine,jeg bare advarer trådstarter om hva han har i møte.
Er det snakk om tyveri eller nasking? Hvor mye verdier er det snakk om? Naskegrensen er vel fortsatt 2 k?
Politiet vil nok ikke direkte lyve for å få deg til å tilstå, men de er meget glade i å skremme, vri og vende på alt du sier and so on.

Slik jeg ser det, har du to valg.

En: Du kan ekte for allt, og risikere at de dropper hele greia. Alternativt, så har de så mye på deg at det er fellende uansett, og det eneste du oppnår er å irritere dem. Ikke spesielt lurt, med andre ord.

Eller to: Legg deg langflat, vis at du angrer inderlig bittert på dine misdeeds og aksepter eventuell straff. Nå er du jo mindreårig, sa du, så det er ikke store straffen de kan gi deg. Men et erstatningskrav til dine foreldre kan nok forekomme. Dette er den metoden du går for om du vil ha minst mulig pes.

Om du VET at de har fellende bevis mot deg, er du fucked uansett. Gå for alternativ 2.


Naskegrensen ligger på 2000 tror jeg, ja.. Hvis det ikke var 2500.
Sist endret av Lille Nikotin; 30. oktober 2009 kl. 17:40.
hør på lille nikotin, dere var jo 4 stk også så garantert at noen kommer til å så og si sladre selvom de lover å ikke si noe. så vær smart og legg deg langflat alt blir bedre hvertfall når du er mindreårig!
Hallo, starteren av debatten burde svare på dette:
Er det snakk om sjokolader eller mobiler? (e.l.)
Hvilke varer det gjelder er helt irrelevant. Tyveri er tyveri.

Han har blitt tatt for noe han ikke burde ha blitt tatt for, og må nå smake på konsekvensene.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
kommer jo ann på hva du har stjelt da? er jo forskjell på en sjokolade og en bil da men..

ah, husker den tiden jeg stjelte som en annen tulling og ble fersket
var jo 13 så ble jo drit nærvøs så knakk jo sammen og sa alt xD

men fikk ikke noe form for straff, men er jo kanskje pga alderen, men anbefaler deg på en måte å legge deg flat, men også blånekte

men lykke til
Sist endret av sengetøv; 30. oktober 2009 kl. 18:01.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Hvilke varer det gjelder er helt irrelevant. Tyveri er tyveri.

Han har blitt tatt for noe han ikke burde ha blitt tatt for, og må nå smake på konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det. Det er en grense mellom nasking og tyveri.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Hvilke varer det gjelder er helt irrelevant. Tyveri er tyveri.

Han har blitt tatt for noe han ikke burde ha blitt tatt for, og må nå smake på konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Nå er det ganske stor forskjell på å stjele en sjokolade og stjele for pengenes skyld. Motivet og varen/verdien på varen har alt å si.
Sist endret av CosmoKramer; 30. oktober 2009 kl. 18:02.
Nå har det absolutt INGENTING å si hva som er stjålet. Han er under den straffbare lavalder, og kan dermed ikke straffes med fengsel, arbeide og / eller motta bøter. Om han har stjelt for tilsammen så og så mye kan derimot ha noe å si.

Om han har stjålet sjokolade x10 eller en tannkost har ikke noe å si. Det politiet hovedsaklig vil gjøre, er å skremme ham. Altså, forebyggende arbeid.

Foreldrene hans kan få et erstatningskrav, men det er da også det værste som kan skje.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Hvilke varer det gjelder er helt irrelevant. Tyveri er tyveri.

Han har blitt tatt for noe han ikke burde ha blitt tatt for, og må nå smake på konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Irrelevant? Hvordan tror du lovverket hadde sett ut da? At strafferammen blant naskere og profesjonelle ranere vil bli den samme?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Irrelevant? Hvordan tror du lovverket hadde sett ut da? At strafferammen blant naskere og profesjonelle ranere vil bli den samme?
Vis hele sitatet...


Du har enten ikke lest tråden, eller så er du ganske enkelt helt idiot. Håper det er det første.

Han er under den straffbare lavalder. De kan ikke straffe ham for noe som helst! Så, ja, det er irrelevant hva han har stjålet.
Vær hyggelig og spør etter bevisene.
Har de ingenting, prater du bare fint med dem og sier ingenting om tyveriene.
Det er jo en selvfølge att det er forskjell på og stjele gåtteri og stjele elektronikk o.l.Jeg tipper det er mer en smågodt denne saken handler om,siden politiet har en "opprulling".Hvis det er snakk om vinningskriminalitet i slik ung alder så vill det mest sannsyneli bli sendt bekymringsmelding til barnevernet osv,og det blir det liv av.Skjeldent barnevernet bryr seg om gåtteri nasking ass.Men alt er jo relativt.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Du har enten ikke lest tråden, eller så er du ganske enkelt helt idiot. Håper det er det første.

Han er under den straffbare lavalder. De kan ikke straffe ham for noe som helst! Så, ja, det er irrelevant hva han har stjålet.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har lest feil, men alt jeg kan se trådstarter har skrevet om alder er at de er 'mindreårige'. Strafferettslige lavalder er 15 år. Om vedkommende er mindreårig, dvs under 18, men over 15 kan vedkommende fortsatt få straff.
Sist endret av Volch0k; 30. oktober 2009 kl. 19:02.
En venn av meg stjal en gang en kvikklunsj til 13 kr og ble tatt. Han fikk en bot på rundt 1000kr og måtte jobbe i butikken i x antall timer som straff. Han var dog 16år. Fikk også merknad på rullebladet.
Vi er fire stykker som jeg har sagt, men vi er veldig nære og er ihvertfall enige om at vi skal ikke innrømme en dritt før de kommer med eventuelt bevis. Men litt ny info her: han ene av oss ringte dattern til politimannen som ringte oss (de er litt close) og hun sa at de hadde ikke noe som helst beviser, det var kun et par som hadde ringt inn og sagt navnene våre. Så jeg regner med at det blir en liten preken på mandag, og at det blir slutten på det.
får håpe dere blir tatt i allefall. samfunnet trenger ikke slike som dere....


anyways. lykke til
Alle som sier " innrøm det med en gang , og vær samarbeidsvillig da får du mindre straf" er det dummeste jeg har hørt...
At du innrømmer det i avhør er hvordan de får tatt deg i mange tilfeller. Begynner og snakke om strafferabatt og at de alerede har bevis mot deg (noe de ikke har).
Du får ikke no strafferabatt for en fileting som tyveri uansett.

Det beste er og nekte og avhøre seg , da må de altså ha bevis for at du stjal ellers blir saken henlagt
Sitat av sengetøv Vis innlegg

ah, husker den tiden jeg stjelte som en annen tulling
Vis hele sitatet...

viss jeg ikke husker feil så gjør vell vi det forsatt?

Men Legg deg helt flat som alle sier. dette er vell det smarteste og beste i din sivasjon-
Nekt nekt. VI har ikke gjort noe.
Kom med bevis, har dem video bevis og kan vise trynet deres da er dere fucked.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Nå har det absolutt INGENTING å si hva som er stjålet. Han er under den straffbare lavalder, og kan dermed ikke straffes med fengsel, arbeide og / eller motta bøter. Om han har stjelt for tilsammen så og så mye kan derimot ha noe å si.

Om han har stjålet sjokolade x10 eller en tannkost har ikke noe å si. Det politiet hovedsaklig vil gjøre, er å skremme ham. Altså, forebyggende arbeid.

Foreldrene hans kan få et erstatningskrav, men det er da også det værste som kan skje.
Vis hele sitatet...
Han får ikke bot nei, foreldrerne får.

Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Det er jo en selvfølge att det er forskjell på og stjele gåtteri og stjele elektronikk o.l.Jeg tipper det er mer en smågodt denne saken handler om,siden politiet har en "opprulling".Hvis det er snakk om vinningskriminalitet i slik ung alder så vill det mest sannsyneli bli sendt bekymringsmelding til barnevernet osv,og det blir det liv av.Skjeldent barnevernet bryr seg om gåtteri nasking ass.Men alt er jo relativt.
Vis hele sitatet...
Barnevernet slår ned på alt som har med politi og gjøre.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av stec0 Vis innlegg
viss jeg ikke husker feil så gjør vell vi det forsatt?

Men Legg deg helt flat som alle sier. dette er vell det smarteste og beste i din sivasjon-
Vis hele sitatet...
fordi dere blir kriminelle på ål må vel ikke det gå utover meg?

må si ifra åssen det går:P
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Irrelevant? Hvordan tror du lovverket hadde sett ut da? At strafferammen blant naskere og profesjonelle ranere vil bli den samme?
Vis hele sitatet...
Ran og tyveri er to vidt forskjellige lovbrudd.
Derfor idømmes straffene på disse lovbruddene med like forskjellige straffer.
Sist endret av Knask; 31. oktober 2009 kl. 13:50.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av Hegepuppemasør Vis innlegg
Men litt ny info her: han ene av oss ringte dattern til politimannen som ringte oss (de er litt close) og hun sa at de hadde ikke noe som helst beviser, det var kun et par som hadde ringt inn og sagt navnene våre. Så jeg regner med at det blir en liten preken på mandag, og at det blir slutten på det.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at politimannen deler informasjon med datteren sin. De har tross alt streng taushetsplikt.
Sitat av ticks Vis innlegg
Er det snakk om en sjokolade her og en lefse der eller er det tyngre stuff?
Vis hele sitatet...
heheh, lo godt. Hvis du må ty til å stjele sjokolader og lefser. Så foreslår jeg nFF oppretter et julelotteri for de svake og trengende!
Var å snakka i dag. Han sa han hadde beviser osv, og lurte på om vi ikke ville fortelle mer. Det gjorde vi ikke. Slapp absolutt alt, etter at han hadde forklart prikkesystemet og ymse skremselspropaganda. Det eneste er at han nå skal ringe min mor og fortelle at det gikk rykter om at vi hadde stjelt. Sjukt lettet. Men noen tips på åssen jeg sier det?
Vis det var til mora di du mente?
sei at dåkke gjekk og kødda/ på en butikk, så trudde dem at dere stjal. Og annmeldte det? hehe
Hvis du hadde lest tråden så hadde du skjønt at vi har aldri blitt anmeldt.

Ja: hva sier jeg til min mor?
si at det bare er dumme rykter å gullegutten til mor ville aldri stjelt?
Si det som det er, og at du er lei deg og at du ikke skal gjøre det igjen. Du vil føle deg mye bedre etterpå!
Litt kjipt der og da, men tror du tjener på det.
Det kjekkeste jeg vet på jobb er når alarmen går når tenåringer går igjennom kassen . Reaksjonen deres når jeg ber de stoppe, legge fra seg veksken og jakken for sjekk, er bare helt fantastisk. Nesten det i seg selv er verdt å gå på jobb.

Hadde en episode for noen uker siden, hvor det var en jente jeg stoppet når alarmen gikk, jeg ba hun legge fra seg kassen og gå igjennom alarmportene i kassen på nytt for å se om alarmen gikk, jeg spurte om jeg kunne åpne vesken, hun sa ja. Hva fant jeg? 3 pakker med koss portable pro. Hun sa at hun hadde kjøpt dem på expert over gaten, jeg ba om kvittering, den sa hun at hun hadde glemt på bussen Så ba jeg bare hun si den samme historien til vekterne. Jeg har aldrig i mitt liv sett en så fortvilet tennårig jente noen gang.

Jeg sier ikke stort mer en... Hold dere for god til stjeling, det blir ikke mer lavmål en det.
Ja stjeling fungerer dårligt på elektronikk og klær.

Stjeling fungerer best på fjorland middag.
tar middagen ut av pappen/papiret.
putter den nedi bobblejakka som har glidelåsen halveis åpen, og tight strikk nederst så den ikke detter ut.

Rett hjem å putte den i mikroen eller whatever =)

Nei jeg bruker aldri å gjøre det. Men jeg har en kompiss med svart belte i sånt, å han gjør det for meg : )

Får dårligst samvittighet for kompissen min faktisk.
Sist endret av Sixpounder; 3. november 2009 kl. 00:34.
Her er det vel noe som ikke stemmer, hvis du er umyndig, så må vel politiet ha tillatelse til å avhøre dere av foreldrene deres, hvis dere er myndige så har ikke foreldrene deres noe med saken å gjøre.
Jeg ble litt usikker på det selv, men å fortelle foreldrene i ettertid er vel litt...

Men uansett så kan du jo ta noe lignanes til mordi, fortelle henne at du var like overrasket som henne når politiet ringte deg og ville ha deg inn til avhør.
avhør og "samtale" er ofte ganske likt^^
1) Snuten lyger gjerne under avhør, så omtrent alt som har blitt nevnt her er mulig.
2) Er du mindreårig så er det bare å nekte på alt og håpe at de henlegger saken.
3) Nekt avhør, finger avtrykk og alt de slenger imot deg og krev å ha en advokat ved hver samtale (Om man har krav på det som mindreårig, er ikke sikker på den), spør advokaten din om råd og be han om å få en oversikt over bevismaterialet.
Om ikke så nekt likevel.
4) Om du ender opp med en av de gamle gubbene som jobber som gratis rettshjelp og gir klare inntrykk av at de driter i deg og hele saken så be om en ny advokat, en middelaldrende serriøst interessert person ville vært mitt valg.

Om du gjør det vanskelig nok for dem og det ikke er snakk om altfor store beløper vil de mest sannsynelig henlegge hele saken.


Btw: hele greia kan backfire i trynet på deg så ikke ta meg på ordet, tenk selv... Jeg står ikke ansvarlig for dine valg osv osv.
Sist endret av wolty; 4. november 2009 kl. 22:25.