Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8636
Hei

Jeg prøver å komme meg inn i ruter settingsa til en altibox fmg hjemmesentral, men når jeg skriver inn ruter addressen i nettleseren får jeg "this site can't be reached" og "(ip) took too long to respond". Noen som har peiling på dette? har aldri hatt problemer med å få dette til med andre rutere. Da jeg snakket med en på altibox chat, mente han at det var mulig men de kunne ikke gi noe veiledning på hvordan. Takk på forhånd!
Jeg måtte gå inn via 'Mine sider' hos altibox for å konfiguere routeren de sendte meg.
Sitat av zycher Vis innlegg
Jeg måtte gå inn via 'Mine sider' hos altibox for å konfiguere routeren de sendte meg.
Vis hele sitatet...
Okei, da mener du de innstillingene de har inne på mine sider, eller kom du skikkelig inn i ruteren? Har vært inne på mine sider, men ingen av innstillingene der er de jeg leter etter. Det jeg skal gjøre er å endre hvor mye internett hjemmesentralen sender ut til diverse rutere i leilighetene hvor jeg bor.
Hva er det du skal gjøre der inne?
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hva er det du skal gjøre der inne?
Vis hele sitatet...
Det jeg skal gjøre er å endre hvor mye internett hjemmesentralen sender ut til diverse rutere i leilighetene hvor jeg bor.
Sist endret av ifhyex; 9. september 2020 kl. 17:56. Grunn: skriveleif
Skriv inn din lokale gateway adresse i nettleseren. Ofte noe sånt som 192.168.0.1
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis du ikke når kontrollpanelet med kun IP-adressen, så er sannsynligheten stor for at webserveren på routeren kjører på en annen port enn 80. 80 er standard for nettsider, så du trenger aldri angi at du ønsker å bruke port 80. Du kan imidlertid angi en hvilken som helst annen port ved å skrive kolon og portnummer bak adressen i nettleseren din. Hvis det ikke er 80, så pleier det som regel å være 8080. Dette kan du teste ved å skrive din-ip:8080
Sitat av knert1 Vis innlegg
Skriv inn din lokale gateway adresse i nettleseren. Ofte noe sånt som 192.168.0.1
Vis hele sitatet...
Da får jeg errors'ene jeg nevnte øverst

Sitat av Moff Vis innlegg
Hvis du ikke når kontrollpanelet med kun IP-adressen, så er sannsynligheten stor for at webserveren på routeren kjører på en annen port enn 80. 80 er standard for nettsider, så du trenger aldri angi at du ønsker å bruke port 80. Du kan imidlertid angi en hvilken som helst annen port ved å skrive kolon og portnummer bak adressen i nettleseren din. Hvis det ikke er 80, så pleier det som regel å være 8080. Dette kan du teste ved å skrive din-ip:8080
Vis hele sitatet...
Får feilmelding om at nettstedet ikke er tilgjengelig, "(ip) avviste tilkoblingsforsøket", ERR_CONNECTION_REFUSED. Visst jeg bare skriver IP i nettleser tar det lang tid før error kommer men med :8080 bak kom den med en gang.
Sist endret av ifhyex; 9. september 2020 kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ifhyex Vis innlegg
Da får jeg errors'ene jeg nevnte øverst



Får feilmelding om at nettstedet ikke er tilgjengelig, "(ip) avviste tilkoblingsforsøket", ERR_CONNECTION_REFUSED. Visst jeg bare skriver IP i nettleser tar det lang tid før error kommer men med :8080 bak kom den med en gang.
Vis hele sitatet...
Da må du nok hit og logge deg inn. Han du snakket med på kundeservice kunne heller ikke "sette deg videre" til noen som hadde peiling? Hva er poenget med kundeservice om alt de greier å si er at "det skal være mulig". Er en grunn til at jeg har prøvd å unngå slike søpleløsninger som Altibox som bare er et unødvendig ekstra ledd, som ikke fungerer som andre rutere, hvor man betaler i dyre dommer og kundeservice kan ikke jobben sin.
Sist endret av knert1; 9. september 2020 kl. 18:28.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Da må du nok hit og logge deg inn. Han du snakket med på kundeservice kunne heller ikke "sette deg videre" til noen som hadde peiling? Hva er poenget med kundeservice om alt de greier å si er at "det skal være mulig". Er en grunn til at jeg har prøvd å unngå slike søpleløsninger som Altibox som bare er et unødvendig ekstra ledd, som ikke fungerer som andre rutere, hvor man betaler i dyre dommer og kundeservice kan ikke jobben sin.
Vis hele sitatet...
Ja har studert mine sider nå men er ingenting der som kan hjelpe med å fikse problemet. Nei han sa de ikke ga brukerstøtte for det eller noe lignende..
Sliter med det samme. Skulle ha strupet internettet til noen leieboere men finner ingenting på minside..
Kjipt problem, en som bodde her før gjorde det jeg prøver på nå og gjorde det sånn at han fikk bedre hastighet enn de andre leilighetene. Så nå sitter jeg her med mildt sagt, drittnett.

Sitat av ghbnissen Vis innlegg
Sliter med det samme. Skulle ha strupet internettet til noen leieboere men finner ingenting på minside..
Vis hele sitatet...
Strupet som i cappe hastigheten deres?
Sist endret av ifhyex; 9. september 2020 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja. Deler nett med en leieboer som laster ned veldig mye.
Skulle satt en grense på hvor mye han kan bruke opp av kapasiteten.
Sitat av ifhyex Vis innlegg
Kjipt problem, en som bodde her før gjorde det jeg prøver på nå og gjorde det sånn at han fikk bedre hastighet enn de andre leilighetene. Så nå sitter jeg her med mildt sagt, drittnett.
Vis hele sitatet...
Da er det vel bare å resette sentralen, er som regel en liten knapp som må trykkes inn med en nål e.l.

Skal du bruke QoS eller lignende er det vel bare å investere i en skikkelig router, og sette sentralen i Bridge-modus via "Mine Sider".
Sitat av RosaElefant Vis innlegg
Da er det vel bare å resette sentralen, er som regel en liten knapp som må trykkes inn med en nål e.l.

Skal du bruke QoS eller lignende er det vel bare å investere i en skikkelig router, og sette sentralen i Bridge-modus via "Mine Sider".
Vis hele sitatet...
Må nok bli det første alternativet, men hva er det som blir resetta? Må jeg f.eks. inn på mine sider å sette opp ting på nytt der?
Sitat av ifhyex Vis innlegg
Ja har studert mine sider nå men er ingenting der som kan hjelpe med å fikse problemet. Nei han sa de ikke ga brukerstøtte for det eller noe lignende..
Vis hele sitatet...
Jeg så heller ingen ting om å begrense nettverk, eller fordele hastighet. Men det virker logisk at det er på innstillingene til hjemmenettverket, skjønte ikke helt ellers hvor det skulle ha vært. Mitt tips er å fortelle de at hvis de skal være så spesielle og heller ikke kan hjelpe deg ser du deg nødt til å bytte hele løsninga. Hvorfor velger folk Altibox? Har inntrykk av at leverandører av f.eks fibernett pusher dette på folk som en slags selvfølge i stedet for å informere om de vanlige, og fornuftige alternativene hvor du slipper å betale til enda ett ledd som uansett bare viser pungen sin til deg når du trenger hjelp.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av ifhyex Vis innlegg
Visst jeg bare skriver IP i nettleser tar det lang tid før error kommer men med :8080 bak kom den med en gang.
Vis hele sitatet...
Dette problemet oppstår ofte hvis du har riktig port, men feil protokoll. Prøv å skrive https:// foran IP-adressen (og :8080 bak). Hvis dette gir feilmelding, prøv å skrive http:// foran (uten s).
Det er stengt for å nå webgui direkte. Det må gå via "mine sider"
Er ikke noe muligheter for qos instillinger.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvorfor velger folk Altibox?
Vis hele sitatet...
Vel, i mange tilfeller så er det også Altibox som har levert fiberen, så du kan bare bruke den til de. Leverer Telenor fiber, så kan du bruke flere.

Jeg har aldri sett noen bredbåndsleverandører som leverer med utstyr der man kan sette/fordele hastighet eller båndbredde på porter. Det er heller avansert og dermed kostbart utstyr, så til nød er det QoS, så om du ønsker det må du skaffe det selv.
Du må nok kjøpe egen ruter. Funksjonene du etterspør finnes i alle rutere (inkludert de som selges av Zyxel), men det er tvilsomt at noen internettleverandør gidder å få telefoner for hjelp til sånne ting.

Mye enklere å si at du må kjøpe eget utstyr.
Er ikke gateway-adressen 192.168.10.1? Burde stå hvis du logger deg inn på mine sider.
Sliter med det samme med ruteren vår fra Telenor.
Må vist logge inn via en egen side telenor har, men uansett hvilken nettleser jeg prøver så gir den siden meg beskjed om at jeg bruker proxy, VPN og Opera Mini som nettleser så får ikke logget inn på den.. Helt idiotisk at de gikk bort ifra det å kunne logge inn via IP
Som andre nevner over her så gis det ikke tilgang direkte i gateway.

Selv har jeg flyttet inn i leilighet med altibox og gateway hos meg er totalt sperret. Har ikke pinget men mest sannsynelig er tilogmed det blokkert
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Sliter med det samme med ruteren vår fra Telenor.
Må vist logge inn via en egen side telenor har, men uansett hvilken nettleser jeg prøver så gir den siden meg beskjed om at jeg bruker proxy, VPN og Opera Mini som nettleser så får ikke logget inn på den.. Helt idiotisk at de gikk bort ifra det å kunne logge inn via IP
Vis hele sitatet...
Ja, har samme opplegg her. wifi.telenor.no. Heldigvis er det langt fler konfigurasjonsvalg der enn altibox. Den var rimelig tynn.

Edit: Hvis man skal kjøpe egen router, er det noen anbefalinger? Helst en med uten WiFi (da mesh skal benyttes).
Sist endret av raze; 14. september 2020 kl. 18:34.
Sitat av raze Vis innlegg
Ja, har samme opplegg her. wifi.telenor.no. Heldigvis er det langt fler konfigurasjonsvalg der enn altibox. Den var rimelig tynn.

Edit: Hvis man skal kjøpe egen router, er det noen anbefalinger? Helst en med uten WiFi (da mesh skal benyttes).
Vis hele sitatet...
Du kan få ganske gode og billige pfsense rutere fra Aliexpress. Om du engang i fremtiden bytter den ut har likevel en grei minipc du kan gi nytt liv i som et mediasenter i stuen etc.
Du har 2 alternativer.

1. Sett ruteren ifra altibox i Bridgemode og bruk egen ruter som ønsket. (dette er greit forklart på altibox sine nettsider, og er definitivt enkleste løsning)

2. Clone MAC adressen til altibox sin ruter. Dvs at du manuelt konfigurerer din ruter til å matche MAC adressen til ruteren ifra altibox. På den måten slipper du å bruke altibox som mellomledd
Alle anbefaler egen router, men ingen kommer med spesifikke forslag. Har noen her prøvd med egen router som etterkommer TS sitt ønske?
Sist endret av raze; 16. september 2020 kl. 02:02.
Sitat av raze Vis innlegg
Alle anbefaler egen router, men ingen kommer med spesifikke forslag. Har noen her prøvd med egen router som etterkommer TS sitt ønske?
Vis hele sitatet...
Edgerouter og aksesspunkter.
Flott. Har sett litt på den, men denne er visstnok litt for svak for 500/500. Muligens gå for EdgeRouter 4.
Sitat av raze Vis innlegg
Flott. Har sett litt på den, men denne er visstnok litt for svak for 500/500. Muligens gå for EdgeRouter 4.
Vis hele sitatet...
Den der virker verdt pengene. Jeg vil ikke tro den er for svak for 500/500. Kanskje om du skal bruke QoS på alle portene.