Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3675
Hei, lurer på en ting.

28.05 fikk jeg ny telefon kjøpt via Onecall. type Galaxy S5. (Kjøpebevis/Garantibevis ligger foran meg)

26.06 sluttet telefonen å fungere mens jeg var på ferie (ingen dekning, "Not connected to network).
Jeg kom hjem fra ferie, opprettet sak med onecall angående dette, som sier at de ikke finner feil på telefonen, nettverket eller noen ting. Får beskjed om å sende denne inn til reperasjon.

Da jeg skal på flere ferier i utlandet og gjerne vil ha foto og filmmuligheter aventer jeg med dette til jeg kommer hjem igjen.

Sender telefonen inn i midten av august.

Fra one2cel får jeg beskjed om at IMEI er sperret og at jeg kan få sendt telefonen hjem ureparert for 600,- eller de kan kassere den gratis for meg.

Tar kontakt med onecall igjen..
http://i.imgur.com/B4h8RRd.png

Ringte Netcom. De sier at de ikke vet noen ting som helst om dette, navnet mitt, telefonnummeret mitt og IMEI var ikke søkbart i deres systemer.

Har vært i mye kontakt med onecall, og ringte sist for 5 minutter siden, og det siste som står i saken er at Onecall kan kreditere meg 600,- sånn at jeg slipper å betale 600,- for å få telefonen hjem igjen....ureparert.

Hva skal jeg gjøre? Jeg tenker på dette tidspunktet at det eneste jeg kan gjøre å anmelde de for tyveri, men hvem skal jeg anmelde? Jeg har vært uten telefon siden juni, og ingen av partene vet noe om hva som har skjedd!
Sist endret av RandomiZed; 10. september 2014 kl. 20:25.
En anmeldelse vil sannsynligvis bli henlagt. Det du kan gjøre er å sende de et krav på det du mener du har krav på, betalingsfrist og info om at det vil bli tatt ut forliksklage dersom kravet ikke betales.

Google forliksklage for å finne ut nøyaktig hvordan man går frem.

Det verste som kan skje om du taper i forliksrådet er at du må betale en snau tusenlapp eller noe.

(Hvem som helst kan ta ut forliksklage mot hvem/hvilket firma som helst. Taper du må du betale et gebyr +evt. møtegebyr for motparten. Vinner du så må motparten betale kravet +gebyr.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har prøvd det mest klassiske tricket i boka? Skrive sakleg framstilling, og sende til dei du kjøpte telefonen av, med kopi til Netcom, som vistnok har sperra IMEI, og be om dokumentasjon?
Det er tull at telefonen ikke er søkbar for netcom, jeg snakket personlig med de som har ansvaret med IMEI hos netcom via jobben og de fortalte meg at telefonen var meldt stjålet, men de skjønte ikke hvorfor telefonen var sperret av dem når den var kjøpt via onecall.

Min teori er at netcom har tastet feil IMEI, noe som er maks uflaks, for når først IMEI er sperret, så får man ikke åpnet den.
Men det jeg synes er rart er hvordan det går ann og gjøre en sånn feil uten at noen systemer fanger opp at telefonen ikke har noe med selskapet og gjøre?
Skriv en saklig mail til OneCall og Netcom der du legger ved kjøpsbeviser etc for mobilen der IMEI vises.
OneCall skal ikke ta betalt for å sende telefonen tilbake til deg, og hvis det ikke går an å åpne sperring på IMEI igjen så skal Netcom sende deg en ny telefon kostnadsfritt.

Bare send en saklig mail.
Fungerer ikke dette, så kan du sende inn en klage på både Netcom og OneCall.
Klag til Brukerklagenemda for Elektronisk kommunikasjon, og hvis du ikke får medhold der (se gjerne gjennom lignende saker på brukerklagenemda.no) så klager du til Forbrukerrådet og evt. senere til Forbrukertvistutvalget.
Sitat av Fanz Vis innlegg
Det er tull at telefonen ikke er søkbar for netcom, jeg snakket personlig med de som har ansvaret med IMEI hos netcom via jobben og de fortalte meg at telefonen var meldt stjålet, men de skjønte ikke hvorfor telefonen var sperret av dem når den var kjøpt via onecall.

Min teori er at netcom har tastet feil IMEI, noe som er maks uflaks, for når først IMEI er sperret, så får man ikke åpnet den.
Men det jeg synes er rart er hvordan det går ann og gjøre en sånn feil uten at noen systemer fanger opp at telefonen ikke har noe med selskapet og gjøre?
Vis hele sitatet...
Hvorfor komme med feil informasjon?

En telefon sperret via IMEI-nummer kan gjenåpnes igjen uten problemer. Så lenge rettmessig eier kan fremlegge dokumentasjon på at de virkelig eier telefonen, så åpnes den på et blunk.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Sitat av misanthropy Vis innlegg
Hvorfor komme med feil informasjon?

En telefon sperret via IMEI-nummer kan gjenåpnes igjen uten problemer. Så lenge rettmessig eier kan fremlegge dokumentasjon på at de virkelig eier telefonen, så åpnes den på et blunk.
Vis hele sitatet...
Her er problemet at Netcom sier at de ikke har sperret det, og onecall sier netcom har sperret den.

Dokumentasjon eller ei, så nytter det ikke når de skylder på hverandre.

Men ser ut til at problemet løser seg. Får nok tilsendt en erstatningstelefon med et par måneder kreditering på regningene framover snart.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Er det noen som har en epostadresse til Netcom som fungerer? Den som står oppført på 1881.no fungerer ikke.
Webskjemaet tillater ikke å legge til vedlegg... dokumentasjon.
Sist endret av RandomiZed; 15. september 2014 kl. 20:33.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ville brukt web-skjemaet til å forklare hendelsen, samtidig spør du om en epost, evt eposten til kundebehandler du får, bare nevn du har dokumentasjon og kan fremvise det ved behov.
Dette her er en ikke sak, du som kunde har krav på å ha en løsning, grunnen er for deg irrelevant. Dokumentasjon blir løsningen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er kun politiet som kan sperre telefonene på IMEI. Man kan ikke som privatperson ringe teleselskapet og forlange at de sperrer/åpnet et IMEI-nummer. Alt må gå gjennom lensmannskontoret. Ta med deg kvittering på telefonen (der står IMEI) og går til ditt nærmeste lensmannskontor, så skal de få åpnet den, skal du se.
Vissvass
Operatøren som sperrer et IMEI har mulighet til å fjerne sperren.
Dette er fort gjort, 3-4 tastetrykk for rette vedkommende.
Slike prosedyrer er nok ikke 1. linje-support kjent med, bare be de eskalere saken videre!