Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  137 20563
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det er nok mange som mener vi med fordel kan ha en strengere asyl/innvandringspolitikk, men det er da vitterlig ikke det samme som å være enig med de sjuke rasistiske konspirasjonene som Brevik forfekter.
Vis hele sitatet...
Har du ikke lest til og med på forumet her uttaleser til en del personer?
"Jeg støtter idelogien, men ikke handlingen".
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Den ble valgt fordi morderen i sitt forskrudde hode brukte den som eksempel på "hjernevasking av massene til fordel for kulturmarxismen og islamisme". Folket mente dette var noe forbannet tøv og sang sangen for å vise at han tar feil.
Vis hele sitatet...
Hvordan viste folkemengden ved å synge denne sangen at han tok feil?
Hva er greia med at noen har fått det for seg at de kan fortelle andre hva de skal føle og tenke i denne saken? Å føle hat er fy-fy, man har vær så god å forholde seg 100% konstruktivt og saklig til det som har skjedd. Makan.

Ut i fra hva som har skjedd så er det ikke unormalt at folk reagerer på alle de mulige måter folk har reagert på i denne forbindelse. Og selv med det som har skjedd så har nordmenn flest reagert med stor ro, og forsøkt å formidle kjærlighet og samhold i stedet for. At 40 000 mennesker synger en vakker sang for å understreke sin kjærlighet til menneskeheten er da på ingen måte mobbing av noen som helst. Jeg er stolt over måten nordmenn har reagert på, at avisene drar det litt langt av og til er ikke uforståelig; journalister er mennesker med følelser de også, og de forsøker å tilpasse seg det de tror folk kommer til å kjøpe.

Personlig så finner jeg meg ikke i å la min eller mine medmenneskers frihet bli tråkket på av en terrorist som Behring Breivik, det er det mange andre som heller ikke gjør. Og da må det for tusan være helt greit å stikke hodet sitt ut av vinduet og gauke : "I'm as mad as hell, and I'm not going to take this any more!!!" Eventuelt synge en fredelig sang på et torg.
Sitat av Affo Vis innlegg
Jeg er 100% for demokrati, men når man har såpass ekstremt rasistiske holdninger slik Breivik har, da er det noe feil.
Vi kan ikke la slike holdninger leve. Derfor mener jeg det er bedre å latterligjøre personer som tenker slik så de føler de MÅ endre tankegang.

"Hvorfor går det ikke ann å være kritisk til innvandring uten å være syk, rasist og idiot?"
Fordi de som har slike holdninger er syke, rasistiske idioter kanskje?

Jente 14
Vis hele sitatet...
og HVORFOR er folk med slike holdninger syke rasistiske idioter?

Er selv for multikulturalisme som jeg tror kan bidra med mye positivt når det gjelder både kultur og toleranse, men jeg tror også at multikulturalisme håndtert galt kan gi forferdelige resultater.

Siden jeg er oppvokst i Oslo har jeg selv følt invandring på kroppen. Jeg har flere venner som har utenlandsk opprinnelse, men jeg har også veldig mange dårlige erfaringer med invandring, gjerne det at enkelte bruker sin status som "invandrer" til å legitimere bråk og faenskap. Du har jo ikke noe du skulle ha sagt, da all kritikk er rasisme.
Tror veldig mange deler denne følelsen jeg sitter med, og det er nok også stor enighet om at invandrer står for bråk og ubehagelige situasjoner du kan havne oppi her i byen.
Det er selvfølgelig slik at enkelte ødelegger for mange, men jeg må ærlig inrømme at det er lett å tenke at invandring er blitt et problem.

Men å kalle folk som er negative til multikulturalisme for syke rasistiske idioter vil kun bidra til at vi får flere saker som 22-juli. Det håper jeg folk kan begynne å forstå.
Sist endret av Detectable; 27. april 2012 kl. 11:38.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Says who? Har du lest Vær Varsom Plakaten, som er laget av Norsk Presseforbund?
Vis hele sitatet...
Ja. Har du? Vi gjerne til punktet som sier at "En avissak skal sette en nøytral debatt, debatten har ingen grenser, men de viser uprofesjonalitet ved å ta en side. Istedet for å legge meningene sine inn i hodet til folk kunne de heller latt folk finne meningen sin selv", eller noe i den retningen.

Bare så det er sagt; jeg er enig i at enkelte deler av medias dekning av rettsaken er unødvendig og ikke nødvendigvis top notch journalistikk. Jeg ser imidlertid ikke at det er grunnlag for den harmen mange her ser ut til å føle over at det enkelte mediet tydelig tar side i denne saken.
Nettopp det, at journalistikk skal være politisk nøytralt er et problem. Problemet med informasjons- og nyhetsformidlingen idag er jo nettopp, at de skal konkurrere med underholdningsindustrien, og baserer seg på seertall, inntekt og reklame.

En undersøkende og ikke nyhets- og skandaleorientert journalistikk, spesielt hva politikk angår, krever at de politiske kommentatorene legger fra seg myten om fullstendig nøytralitet, men de risikerer jo da å støte fra seg halve lesergruppen, og de eneste avisene som gjør dette er jo nettopp de gode nisjeavisene med få lesere.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hensikten min er å påpeke at medias kritikk og befolkningens demonstrasjoner mot en barnemorder ikke er "mobbing" men et sunt bevis på et velfungerende demokratisk samfunn. Idioter som tror de er "kritiske" og som tror de "tenker selv" ved å kritisere at folket viser motstand mot diktatur og fascisme har misforstått vesentlige deler av hvordan samfunnet skal fungere.
Vis hele sitatet...
Ingen har missforstått noen ting, alle har sine egne meninger og ingenting er rett eller galt. Du mener Norge skal bli nye midt-østen, det mener ikke jeg.
Snakker selvfølgelig om ideologien og ikke handlingene til Breivik. Å kalle folk for idioter for at de deler sine meninger og tanker rundt dette gjør ikke deg verdig av dine 10.000 kp.
Sitat av loord Vis innlegg
Du mener Norge skal bli nye midt-østen, det mener ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Ingen har ytret noe ønske om dette. Nå må dere islam-konspirasjonsteoretikere slutte med stråmannsargumentasjon og forsvare denne ideologien deres på en ordentlig måte. Hvis ikke blir dere aldri tatt seriøst av noen.
Sitat av loord Vis innlegg
Ingen har missforstått noen ting, alle har sine egne meninger og ingenting er rett eller galt. Du mener Norge skal bli nye midt-østen, det mener ikke jeg.
Snakker selvfølgelig om ideologien og ikke handlingene til Breivik. Å kalle folk for idioter for at de deler sine meninger og tanker rundt dette gjør ikke deg verdig av dine 10.000 kp.
Vis hele sitatet...
Det blir jo litt som å si at du støtter ideologien til alQuida, men ikke handlingene blir det ikke?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Vi må ha sympati med brevik, men tror ikke folk hadde gjort dette hvis vi hadde med en islamsk terrorist og gjøre. noen som er redd for at vi mobber bhatti for mye i norske medier foreks? eller krekar?
Vis hele sitatet...
Synes du noen av de to er i nærheten av antallet overskrifter Brevik har?

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ingen har ytret noe ønske om dette. Nå må dere islam-konspirasjonsteoretikere slutte med stråmannsargumentasjon og forsvare denne ideologien deres på en ordentlig måte. Hvis ikke blir dere aldri tatt seriøst av noen.
Vis hele sitatet...
Du sier du selv "DERE islam-konspirasjonsteoretikere". Måten jeg tolker det på er at du ønsker at etiske normen blir gjort til en minoritet.
Hva skal jeg forsvare? Jeg sier jeg er enig i ett antall av Breiviks meninger. Trenger ikke forsvare det med noe annet enn at jeg vil bevare Norge som det er.

Har mange innvandrervenner fra en haug av forskjellige land, mange av de deler også ett antall av Breiviks meninger(ja, til og med innvandringspolitikken).

Det er dessuten praktisk talt en absolutt enighet mellom ABB og Norge ved Statistisk Sentralbyrå at vi har et alvorlig problem med innvandring.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det blir jo litt som å si at du støtter ideologien til alQuida, men ikke handlingene blir det ikke?
Vis hele sitatet...
Nei. Men du kan jo støtte noe av ideologien til Al-Qaida, uten at jeg kaller deg idiot.
Sitat av Affo Vis innlegg
Jeg er 100% for demokrati, men når man har såpass ekstremt rasistiske holdninger slik Breivik har, da er det noe feil.
Vi kan ikke la slike holdninger leve. Derfor mener jeg det er bedre å latterligjøre personer som tenker slik så de føler de MÅ endre tankegang.

"Hvorfor går det ikke ann å være kritisk til innvandring uten å være syk, rasist og idiot?"
Fordi de som har slike holdninger er syke, rasistiske idioter kanskje?

Jente 14
Vis hele sitatet...
Å si at det er greit med offentlig latterliggjøring av en person fordi han mener noe annet enn deg, og når du i tillegg mener at vi ikke kan la folk ha den slags holdninger virker du ikke akkurat som en forkjemper for åpenhet og demokrati, tvert i mot virker det som om det er deg det er noe feil med. Det er stor forskjell på tanke og handling.
Velger å sitere Detectable;
Er selv for multikulturalisme som jeg tror kan bidra med mye positivt når det gjelder både kultur og toleranse, men jeg tror også at multikulturalisme håndtert galt kan gi forferdelige resultater.
Vis hele sitatet...
Og slenger selv med en liten attpåklatt: akkurat nå håndteres det feil på begge ender.

Hva angår topic er jeg enig i at det virker som om VG og DB (vet ikke hvordan det foregår ellers) nærmest har ansatt et eget team til å scanne fremmedordboka for nye måter å kalle Breivik en jævel på, og det er jeg drittlei av.
Sitat av Affo Vis innlegg
Jeg er 100% for demokrati, men når man har såpass ekstremt rasistiske holdninger slik Breivik har, da er det noe feil.
Vi kan ikke la slike holdninger leve. Derfor mener jeg det er bedre å latterligjøre personer som tenker slik så de føler de MÅ endre tankegang.

"Hvorfor går det ikke ann å være kritisk til innvandring uten å være syk, rasist og idiot?"
Fordi de som har slike holdninger er syke, rasistiske idioter kanskje?

Jente 14
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at du er 100% for demokratiet, når du ikke er åpen for at folk har andre meninger enn deg selv? Du har en skummel holdning.

Det å kalle det rasistisk å være kritisk til innvandring vitner bare om mindre intelligens og lite innsikt i saken.

Fordi du er for innvandring så kaller ikke jeg deg et stygt ord jeg ikke vet betydningen av.

22.juli er jo et godt eksempel på at latterliggjøringen du snakker om ikke fører til at folk av ABB`s kaliber endrer tankemåte, men derimot tyr til kreative måter(om man kan kalle det, det) for å nå frem med sitt budskap. Du burde tenke gjennom det du skriver, for jeg syns ikke du virker særlig innsiktsfull eller intelligent.

Jeg aksepterer at du er for innvandring, jeg kan se at det kan være visse fordeler med innvandring på kort sikt, men for meg så veier ulempene en god del mer.

Men jeg aksepterer ikke at du kaller meg syk, rasistisk og idiot fordi jeg ikke har samme standpunkt som deg.

Vi har tydelig svært ulike synspunkter på saken, og jeg ønsker ikke å diskutere denne saken med deg. Fordi jeg tror jeg heller vil få mer ut av å diskutere saken med stolen jeg sitter i.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hvordan kan du si at du er 100% for demokratiet, når du ikke er åpen for at folk har andre meninger enn deg selv? Du har en skummel holdning.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Man må da aktivt kunne motarbeide andres holdninger og deres spredning av disse hvis man ser at disse holdningene bidrar (og aktivt har bidratt opp igjennom historien) til å undertrykke og diskriminere minoriteter? Noe annet vil jo være inhumant?

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Det å kalle det rasistisk å være kritisk til innvandring vitner bare om mindre intelligens og lite innsikt i saken.
Vis hele sitatet...
Vel, det vitner om et nasjonalistisk inndelt syn på menneskeheten og dertil deres rettigheter. Direkte rasistisk (som i raseteoretisk) er det kanskje ikke, men pseudorasistisk vil jeg i hvert fall forebeholde meg retten til å kalle det. I hvert fall når denne diskrimineringen blir kanalisert mot spesifikke grupper innvandrere (muslimer).

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Fordi du er for innvandring så kaller ikke jeg deg et stygt ord jeg ikke vet betydningen av.
Vis hele sitatet...
Det er jeg glad for.

Sitat av Jigsaw Vis innlegg
22.juli er jo et godt eksempel på at latterliggjøringen du snakker om ikke fører til at folk av ABB`s kaliber endrer tankemåte, men derimot tyr til kreative måter(om man kan kalle det, det) for å nå frem med sitt budskap. Du burde tenke gjennom det du skriver, for jeg syns ikke du virker særlig innsiktsfull eller intelligent.
Vis hele sitatet...
Dude, grunnen til at ABB ikke "nådde frem med sitt budskap", var ikke fordi han ble latterligjort. Det var fordi hans politiske gruppering bruker elendig retorikk, pseudovitenskapelig argumentasjon og generelt hatske og diskriminerende utsagn.
Sitat av Affo Vis innlegg
Jeg er 100% for demokrati, men når man har såpass ekstremt rasistiske holdninger slik Breivik har, da er det noe feil.
Vi kan ikke la slike holdninger leve. Derfor mener jeg det er bedre å latterligjøre personer som tenker slik så de føler de MÅ endre tankegang.
Vis hele sitatet...
Må si jeg fikk meg en god latter når jeg leste det avsnittet der. Du er klar over hvor selvmotsigende du er? Du er bare for demokratiet så lenge folk ikke har ekstreme holdninger som viker fra flertallet, hva slags demokrati er det om jeg tør spørre?
Sitat av Affo Vis innlegg
Jeg synes vi bør endre asylpolitikken så alle slags folkeslag, av alle kulturer kan bosette seg i landet. Alt Breivik står for et jo helt sykt! Han er jo en massemorder. Håper virkelig at han blir torurert i fengselet. Mobbingen er helt på sin plass.
Om vi åpner for å få inn flere mennesker av andre kulturer kan vi jo bevise at Breivik tar feil! Vi kan ikke la Breivik vinne!

"Om én mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen"

jente 14
Vis hele sitatet...
Dette innlegget her er bare så strippet for fornuft og innsikt at jeg ikke kan se for meg at du er noe annet enn et gjennomsnittlig forum-troll. Jeg nekter å tro at noen faktisk kan argumentere på denne måten.

Sitat av Fritenker Vis innlegg
Vi må ha sympati med brevik, men tror ikke folk hadde gjort dette hvis vi hadde med en islamsk terrorist og gjøre. noen som er redd for at vi mobber bhatti for mye i norske medier foreks? eller krekar?
Vis hele sitatet...
Hvor mange artikler finner du om Krekar som går direkte inn på deres personlige egenskaper? Pinlige øyeblikk i barndommen, eller sterkt ydmykende skildringer av deres kroppspråk og sosiale interaksjoner? -Jeg tviler på at du finner spesielt mange, men med ABB så peker dem på alt de kan for å demonisere hele hans karakter og sak, slik at alle som faktisk mener at han faktisk har ett eller flere gode poeng blir assosiert med de samme egenskapene.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg


Hvor mange artikler finner du om Krekar som går direkte inn på deres personlige egenskaper? Pinlige øyeblikk i barndommen, eller sterkt ydmykende skildringer av deres kroppspråk og sosiale interaksjoner? -Jeg tviler på at du finner spesielt mange, men med ABB så peker dem på alt de kan for å demonisere hele hans karakter og sak, slik at alle som faktisk mener at han faktisk har ett eller flere gode poeng blir assosiert med de samme egenskapene.
Vis hele sitatet...
Mange vil sidestille Krekar og Brevik som politiske terrorister, de har drept folk for å prøve og oppnå sine mål, drap de mener er legitime i den situasjonen de finner seg i. Hva har krekar gjort som er imot Norsk lov? Jeg vet han drapstruet folk her i norge, og sånt kan man ikke gjøre uten å bli satt i fengel, noe jeg er glad for. Men Brevik har gjort handlinger som er mye mer ekstreme. Folk synes de handlingene er så ekstreme, at de tror at det er noe "galt" med brevik. Måten han oppfører seg på, og barndommen blir da sentrale spørsmål innen denne saken, og bør derfor bli dekket av media.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Mange vil sidestille Krekar og Brevik som politiske terrorister, de har drept folk for å prøve og oppnå sine mål, drap de mener er legitime i den situasjonen de finner seg i. Hva har krekar gjort som er imot Norsk lov? Jeg vet han drapstruet folk her i norge, og sånt kan man ikke gjøre uten å bli satt i fengel, noe jeg er glad for. Men Brevik har gjort handlinger som er mye mer ekstreme. Folk synes de handlingene er så ekstreme, at de tror at det er noe "galt" med brevik. Måten han oppfører seg på, og barndommen blir da sentrale spørsmål innen denne saken, og bør derfor bli dekket av media.
Vis hele sitatet...
At de som Krekar drepte var brunhudete ikke-nordmenn gjør ham ikke til en snillere mann enn Breivik.
Sitat av loord Vis innlegg
Du sier du selv "DERE islam-konspirasjonsteoretikere". Måten jeg tolker det på er at du ønsker at etiske normen blir gjort til en minoritet.
Vis hele sitatet...
Snakker du om den etiske normen, eller etniske nordmenn?
Sitat av loord Vis innlegg
Hva skal jeg forsvare? Jeg sier jeg er enig i ett antall av Breiviks meninger. Trenger ikke forsvare det med noe annet enn at jeg vil bevare Norge som det er.
Vis hele sitatet...
Breivik ønsker jo absolutt ikke å bevare Norge som det er. Tvert i mot vil han gjøre en rekke radikale endringer. Dessuten, i en diskusjon, er det vanlig å begrunne sitt ståsted. Hvorfor vil du bevare Norge som det er?
Sitat av loord Vis innlegg
Har mange innvandrervenner fra en haug av forskjellige land, mange av de deler også ett antall av Breiviks meninger(ja, til og med innvandringspolitikken).
Vis hele sitatet...
At enkelte innvandrere er innvandringskritiske legitimerer ikke slike holdninger i seg selv. De må begrunnes.
Sitat av loord Vis innlegg
Det er dessuten praktisk talt en absolutt enighet mellom ABB og Norge ved Statistisk Sentralbyrå at vi har et alvorlig problem med innvandring.
Vis hele sitatet...
Vis gjerne til relevant statistikk. Det ville vært et behagelig avbrekk fra stråmannargumentasjonen som flere av de islamkritiske i denne tråden har oppvist til nå.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Hvordan kan du si at du er 100% for demokratiet, når du ikke er åpen for at folk har andre meninger enn deg selv? Du har en skummel holdning.
Vis hele sitatet...
Om man er for demokrati, og andre har meninger som ikke nødvendigvis går hånd i hånd med nettopp et demokrati, er det ikke da ganske innlysende at man er kritisk til disse?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av loord Vis innlegg
1) Har mange innvandrervenner fra en haug av forskjellige land, mange av de deler også ett antall av Breiviks meninger(ja, til og med innvandringspolitikken).

2) Det er dessuten praktisk talt en absolutt enighet mellom ABB og Norge ved Statistisk Sentralbyrå at vi har et alvorlig problem med innvandring.


Nei. Men du kan jo støtte noe av ideologien til Al-Qaida, uten at jeg kaller deg idiot.
Vis hele sitatet...
1>> Det stemmer at mange innvandrere også ønsker at innvandringen skal begrense seg og at Norge skal forbli norskt. Men det stemmer ikke at de direkte deler ett antall av Breiviks meninger.

(-Faktisk overraskende mange innvandrere stemmer heller på en konservativ innvandringspolitikk (AP og Høyre) - bare så det er sagt til dere som fremdeles mener det foregår en sammensvergelse imellom myndighetene og innvandrere om å sakte men sikkert 'okkupere' Norge ifra nordmenn-)

Breiviks meninger er så skrudd inn i svarte h****** at "den jevne innvandrer" sannsynligvis aldri vil ha så skrudde meninger selv. Breivik vil f.eks ha helt ulike rettigheter for kvinner og menn i dette landet, han ønsker f.eks at Norge skal bli et strengt katolsk land igjen, han ønsker å utrenske og myrde alle "kulturmarxister" og liberale fordi de visstnok dreper Europa innenfra.

2>> Fy faen! Norge har IKKE et alvorlig problem med innvandringen, hvor har du det ifra egentlig? -Ja, i enkelte bydeler i de største byene, og på flere småsteder rundt om i landet ja, mange mange utfordringer, men ikke et alvorlig problem! Hadde det vært et alvorlig problem så hadde vi kanskje snakket om 20-40% av befolkningen med innvandrerbakgrunn som også dyrket en totalt annen kultur enn den norske. Ellernosåntno

Jeg anbefaler deg denne artikkelen fra norske Wiki, og også dette kartet på hvor, mange av innvandrerne kommer ifra - så ser du at det kanskje ikke bare er pakistanere og somaliere som reiser inn hit.

En tredje ting som jeg må nevne omhandler temaene jobb og utdanning. Hvem hadde pleid gamle norske når de ikke er nok etniske norske til å gjøre jobben? Hvem er det som avlegger flest doktorgrader på universitetene og høyskolene? Hva hadde byggenæringen gjort uten polakkene og andre? -Som du ser, norske staten og hele norske næringslivet er mer eller mindre avhengig av arbeidskraft, og mye av den arbeidskrafta må hentes utenifra. Også brainpower, fra utlandet, er som sagt en stor nødvendighet for ulike skoler og bedrifter.

Nå skal det også sies at mye går motsatt vei også, ut ifra Norge -til utlandet, som teknologi fra oljesektoren!
Poenget med dette kjempelange innlegget mitt var å vise at verden er forlengst globalisert, og mennesker og kompetanse flyter på kryss og tvers over grensene. Norge har for alle del ikke et alvorlig problem med innvandringen, og derfor er det heller ikke noe poeng å "stenge grensene" som enkelte^^ f.eks Stortinget vil.

Å stenge grenser samt dele befolkningen i "Vi" og "innvandrerne" tilhører heller et fascistisk 1930-tall. Husk også at mange av innvandrerne bidrar mer til landet enn mange nordmenn.
Sist endret av aeon_illuminate; 30. april 2012 kl. 18:33.
Vi bør lage en tråd på freak om hva norsk kultur egentlig består av. Det er jeg veldig interessert i å finne ut.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Vi bør lage en tråd på freak om hva norsk kultur egentlig består av. Det er jeg veldig interessert i å finne ut.
Vis hele sitatet...
Ja, absolutt !! Der kan det virkelig komme frem mye interessant!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Vi bør lage en tråd på freak om hva norsk kultur egentlig består av. Det er jeg veldig interessert i å finne ut.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=125798
@OP

Må si meg enig i at medias herskende strategi byr meg i mot og vekker sympatifølelsen i meg, men akkurat markeringen med å synge "Barn av regnbuen" ser jeg ikke på som mobbing. Det er heller en verdig gest i mine øyne og en naturlig protest-reaksjon som en ikke kan klandre en befolknings engasjement for. Det kunne tvert i mot bli en fin tradisjon å minnes ofrene for Norgeshistoriens verste massakre siden annen verdenskrig, på! At 40.000 mennesker deltok viser at det fins potensial for akkurat dette! Jeg syns det var mer støtende når pårørende hånlo av Breivik i rettsalen i en av de første rettsdagene eller under høringen eller når det var, og at pressen absolutt måtte understreke det! - svært upassende latterliggjøring, men det har vel sine grunner, antar jeg ...

Media derimot, plukker frem faktainformasjon som vilkårlig passer godt til deres egen fremstilling av ABB som en løgner, når det i sannhet like godt kan være en fordreid virkelighetsoppfatning eller villedende misinformasjon som har festet seg i terroristens hukommelse. Dette er i sannhet identisk med god gammeldags "gapestokk"-avstraffelse, noe som vitterlig da skulle ha vært avskaffet i Norge for lenge siden?

Ta for eksempel "faktasjekken" som DB kom med angående tidspunktet for Frankrikes siste dødsstraff. Dagbladets journalist formulerer det som om faktafeilen bør latterliggjøre hovedpersonen, noe som er typisk revolverjournalistikk, og som norsk presse bør holde seg for gode til, syns jeg. Om denne faktafeilen er så latterlig som folk skal få inntrykk av, kan like så godt daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre, hvis jeg forstod forfatter av "Høstutstillingen 2007" riktig, like gjerne "fordummes" på samme vis. Jeg siterer ham:
Mitterrands første beslutning som president i mai 1981 var å avskaffe dødsstraffen i Frankrike. Fram til da var henrettelse med giljotin fortsatt fransk lov, selv om den siste henrettelsen fant sted på 1960-tallet.
Vis hele sitatet...
Kilde

Hvis ABBs informasjon er hentet fra vår tidligere utenriksminister er det ikke rart det blir faktafeil da. Det betyr derimot ikke at Jonas Gahr Støre er dum eller løgner for det. Jeg tror medias partiske holdning av rettsaken, med tanke på dets posisjon som den 4. statsmakt, er svært betenkelig - noe som selvsagt teoretisk virker mot sin hensikt: et selvsagt uønsket scenario! Vi vet alle at Breivik ikke er allvitende og har nok mer enn et snev av megalomanisk forestilling om seg selv, men behøver vi å sende narssissisten i gapestokken for det?

Kanskje det kan være forsvarlig for slike personlighetsforstyrrende massemordere, men dette minner meg om når en blir vist et bilde med en fange som får rettet en pistol mot nakken sin helt forsvarsløs og du får spørsmålet om hvem du vil ha vært i den situasjonen som "tilsynelatende" bare har to mulige svar:
Han som får pistolen rettet mot sitt hode eller han som holder pistolen.
Vis hele sitatet...
Etter noe refleksjon fant jeg svaret! Jeg valgte: "Han som tok bilde av tragedien" for jeg ønsker hverken å være et offer eller en drapsmann, men heller formidleren av den grusomme hendelsen!

Og jeg tror neppe jeg ville formidlet noe så alvorlig ved å herske over revolvermannen på samme måte som han hersket over offeret sitt ...
Sitat av luni Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tråden er dessverre lukket. Jeg har lest i reglene til freak.no, men det står ikke noe om reglene får når tråder lukkes. Hvorfor ble denne det? En annen tråd ble også nettopp lukket, "Blir det krig?".Begge trådene kan fort bli stygge og handle om innvandring,er det kanskje derfor de ble lukket? Kan noen svare meg på dette?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Listetråder og "forumleker" er egentlig søppel spør man meg(med visse unntak selvølfgelig)

Trådene har vel en lett tendens til å bli veldig brede, og dermed skli ut, da omhandler de alt ifra brunost til krigen i vietnam.

Etter noen sider, så er også det meste drøftet i diskusjonen, og da er det lite vits i å holde den i live, blir nesten som en chat da, noe denne tråden viser symptomer for (unnskyld )
det er vel inge som har mobbet han? jeg har ikke engang hørt noen nevne femi-stemmen hans :P
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
"Amerikansk psykologprofessor: - Breivik er ond
Anders Behring Breivik bør dømmes til livsvarig fengsel og ikke opphold på en medisinsk institusjon, sier en av verdens mest kjente psykologer, amerikaneren Philip Zimbardo "

Endelig så kom den noen med sunn fornuft, når det gjelder hvordan man skal behandle denne personen.
Det er faktisk mulig og vær ond rett og slett. Hvorfor skal ondskap alltid unnskyldes eller bort forklares med en eller annen psykisk sykdom?

"Zimbardo definerer ondskap slik: Å handle bevisst mot andre mennesker og dyr på måter som plager dem personlig, skader dem fysisk eller tar livet av dem, og som når den utøves på nasjonalt nivå, er forbrytelser mot menneskeheten.
Ondskap er enhver menneskelig handling som krenker andres verdighet og velvære. Ondskap er å vite bedre, men å handle verre."

http://www.dagbladet.no/2012/05/02/n...rror/21405471/
Dersom det kun er ren ondskap som er drivkraften til ABB: Hvorfor er han da så opptatt av å forklare sine handlinger ut i fra et ideologisk standpunkt?
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Jeg sier ikke drivkraften er ondskap.
Mitt poeng er at "«psykologer mangler en forståelse for ondskap?»
Alt skal bortforklares med psykologiske sykdommmer eller liggnende.
Det er det som irriterer meg mest, ved Norges håndtering av kriminelle avskum sånn generellt.
Sist endret av UrbanFreak86; 2. mai 2012 kl. 21:34.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Hvordan kan det være 40.000 mennesker som ikke bare gidder å være med på noe så menigsløst som den allsangen var, men i tillegg har fri og anledning til å være med. Det må jo ha vært skoler som har vært til stede med klasser der eller noe sånt. Isåfall er det meget betenkelig mtp. mobbing vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Tviler på at det var 40 000 mennesker der, da måtte det stått masse folk i sidegatene. Politiet er ofte omtrentlig på sånt, og det er vanskelig å få oversikt over hvor mange som er der.

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2012/04/26/1335441200671_506.jpg
Er det der 40 000 mennesker?
Sist endret av Heisenberg1; 2. mai 2012 kl. 21:47.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Endelig så kom den noen med sunn fornuft, når det gjelder hvordan man skal behandle denne personen.
Det er faktisk mulig og vær ond rett og slett. Hvorfor skal ondskap alltid unnskyldes eller bort forklares med en eller annen psykisk sykdom?
Vis hele sitatet...
Sunn og sunn fornuft, fru Blom. Jeg syns heller du skal lese tilleggsartikkelen til Pål Grøndal og se på filmatiseringen(e) nevnt i kilden din hvordan det "berømte eksperimentet" som Philip Zimbardo utførte tidlig på 70-tallet utartet seg, før du begynner å analysere denne mannens rasjonelle og fornuftsmessige evner - den var en gang omdiskutert! Selektiv oppmerksomhet er ikke en rasjonell kildekritikk når man leser tabloid-artikler!

Jeg har allerede nevnt i en tidligere post hvordan media har tydd til "revolverjournalistikk" i denne saken og kanskje er det rettferdig overfor narssissistiske massemordere, men det virker mot sin hensikt, i helhet fordi "gapestokk"-prinsippet har en tendens til å slå tilbake - spesielt når det fins sympatisører av denne forskrudde mannens ideologi der ute! Og Zimbardo selv burde holde seg for god til å ta forhastede feilslutninger, DET er det ingen tvil om at han burde ha visst nå ...
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg sier ikke drivkraften er ondskap.
Mitt poeng er at "«psykologer mangler en forståelse for ondskap?»
Alt skal bortforklares med psykologiske sykdommmer eller liggnende.
Det er det som irriterer meg mest, ved Norges håndtering av kriminelle avskum sånn generellt.
Vis hele sitatet...
La oss nå snu litt på flisa.. Hvis man tar utgangspunkt i Breiviks hjerne, så mener han at han har reddet mange personer ved å utføre de grusomme handlingene han gjorde. Han mener altså at disse menneskene som ble drept er "fiender" som sørget for at Norge ville bli overtatt av Islamske terrorister. Så, hva er egentlig definisjonen på ondskap og hvem bestemmer hva ondskap er? Jeg tror det er ubrukelig å legge fram ordet 'ond', fordi det finnes mange ulike synspunkt på hva ondskap er. For Breivik så var dette - uvirkelig nok - en slags "god" handling.

Bortforklares med sykdommer? Det er vel ganske naturlig i slike saker at man prøver å se etter mulige psykiske sykdommer - især ved de ufattelige handlingene som tok sted 22.juli. I sammenheng med terrorsaken så er det store spørsmålet om Breivik er tilregnelig eller ikke; om Breivik blir erklært tilregnelig, så vil ikke det utelukke at han har en eller annen form for psykisk lidelse (som ikke forsvarer at han var utilregnelig). Det er ikke mulig å utføre slike handlinger, og samtidig være helt frisk i hodet.

Tenk litt på at de mennesker som har psykiske lidelser ikke kan gjøre noe med det. Er det da rettferdig å legge sykdom til side og kun fokusere på handlinger? Jeg tror vi ville fått et forferdelig samfunn hvis de med psykiske lidelser ble dømt på samme måte som alle andre.

Det norske fengselsvesenet tror på rehabilitering. Jeg tror også at rehabilitering i de fleste tilfeller fungerer, men det kan også bli alt for liberalt for de kriminelle som sannsynligvis aldri har tenkt til å slutte med sine saker. Litt av en luksus her i Norge i forhold til veldig, veldig mange andre land.
Sist endret av Isbjørn; 3. mai 2012 kl. 01:39.
Ondskap finnes, men å påstå at Breivik er utelukkende ond er en subjektiv oppfatning og bør holdes for god fra de fagkyndiges hold til i hvert fall mannen blir gransket nærmere. Handlingene hans derimot, er jeg enig med var ondskapsfull, men det tror jeg også Breivik hadde i tankene da han planla dette. Han kunne valgt andre like virkningsfulle strategier for å fremme sitt budskap enn terror og massakre - som per definisjon er onskapsfulle handlinger.

Men om personen er "ondskapen selv" kan diskuteres, megalomani i seg selv behøver ikke å være ondskapsfullt - bare ekstraordinært grandiost. Om jeg tror jeg er Jesus og vil tvinge alle ateister til å tro på meg behøver jeg ikke å være ondskapsfull, men kanskje noe urealistisk overambisiøst per definisjon. Men virkemidler som jeg kunne brukt for å omvende ateister er mange og noen av dem ville falle under beskrivelsen "ondskapsfull" og det er kjernen i saken her: Kan han holdes ansvarlig for de ondskapsfulle handlingene, eller er virkemidlene i henhold til hans tilstand ikke juridisk straffbart - altså at han bare indirekte kan holdes ansvarlig?

Hvis sistnevnte påstand er konklusjonen blir dilemmaet som kommer i etterkant om det er samfunnet som skaper "det onde idealet" eller om det onde idealet er medfødt og kan trigges om omstendighetene ligger til rette for det, slik som Adolf Hitlers megalomaniske drøm om Det tredje rike for den ariske rasen. Ondskap kan ligge latent i oss alle, men siden mennesket er et flokkdyr, frastøter vi oss disse affektene og innbyr til godt samvær som fungerer best i samarbeid - noe som er fundamentalt viktig for hvordan vår sivilisasjon har utviklet seg, men historien viser at onde gjerninger alltid har eksistert og til og med bidratt til å forme ulike samfunn og normer!

Om ondskap generelt skal krediteres èn person etter psykiatriske kriterier, kan man vel diskutere om ikke narssissistisk og dyssosial personlighetsforstyrrelse ikke tilfredsstiller disse premissene? Men at en anerkjent psykolog baserer sine uttalelser fra partisk mediadekning og plasserer Breivik utelukkende i en ondskapsskala før tilregnelighetsspørsmålet er avklart, er definitivt betenkelig - for ikke å snakke om uheldig om han tar feil ...
Sist endret av noy; 3. mai 2012 kl. 06:21.
Sitat av noy Vis innlegg
Ondskap finnes, men å påstå at Breivik er utelukkende ond er en (...)
Vis hele sitatet...
For meg virker det som ondskap er noe som ikke passer overens med majoritetens etiske retningslinjer/lover. Er det flertallet som bygger opp en definisjon av hva ondskap er? Jeg mener at det å definere ondskap blir et paradoks, ettersom ondskap for noen er godhet for andre. :Relativ moral:
Men helt klart, det blir naturlig å mene at denne handlingen var ondskapsfullt, men det er fortsatt et filosofisk spørsmål som aldri vil få en konkret fasit.

Hvis man igjen går inn i Breiviks tankegang; la meg sette opp en sammenlikning: Hvis familien din sto i fare for å bli drept av en person, men du hadde en mulighet til å drepe denne personen, slik at handlingen ikke ville tatt sted, og familien din ville overlevd. Ville du da ha vært ond ved å drepe denne personen?
Jeg tror det er nettopp dette som sitter i hodet på Breivik - han velger å drepe noen mennesker for å redde mange mennesker.


-OBS- Husk at jeg på ingen måte prøver å sympatisere med Breivik og hans grusomme handlinger. Jeg forsøker bare å forstå denne mannens tankegang.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Jeg tror det er nettopp dette som sitter i hodet på Breivik - han velger å drepe noen mennesker for å redde mange mennesker.
Vis hele sitatet...
Tror du har rett. Han er som terrorister flest fundamentalistisk tilhenger av "Hensikten helliger midlene.
Han er neppe i tillegg sadist = direkte nyter å pine og drepe folk.

Med andre ord Taliban med motsatt fortegn.
Sist endret av timerbeltkiller; 3. mai 2012 kl. 20:05.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Hvis man igjen går inn i Breiviks tankegang; la meg sette opp en sammenlikning: Hvis familien din sto i fare for å bli drept av en person, men du hadde en mulighet til å drepe denne personen, slik at handlingen ikke ville tatt sted, og familien din ville overlevd. Ville du da ha vært ond ved å drepe denne personen?
Jeg tror det er nettopp dette som sitter i hodet på Breivik - han velger å drepe noen mennesker for å redde mange mennesker.


-OBS- Husk at jeg på ingen måte prøver å sympatisere med Breivik og hans grusomme handlinger. Jeg forsøker bare å forstå denne mannens tankegang.
Vis hele sitatet...
Det er en interessant problemstilling du fremlegger her, Isbjørn, og ligner litt på eksemplet mitt mellom valget mellom å drepe eller bli drept, men hvis vi skal gå inn i dybden på Breiviks tankegang, tror jeg ikke dette er forutsetningen. La oss si at i eksemplet ditt har jeg kun to valg - forbli i trusselen eller bli til en trussel. Jeg iverksetter dermed en medfødt forsvarsmekanisme; "fight-flight-freeze"-mekanismen. En digresjon er at psykiatrisk statistikk tilsier at det bare er et fåtall som aktiverer "fight"-modus, de fleste av oss er innstilt på enten "flight"- (flykte) eller "freeze"-modus (stivne). Eksempelvis var det nettopp de to sistnevnte modusene som skjedde i tragedien på Utøya, og som var direkte årsak til at Breiviks offerantall nådde slike høyder.

Men hvis tankemønsteret til Breivik hadde oppfattet situasjonen slik ville han gått direkte til angrep på den virkelige fienden! Ut i fra handlingene hans og den ideologien han støtter, kan vi dermed konkludere at hjernen hans aldri var innstilt i et slik modus, og tankemønsteret ble dermed ikke fulgt av et medfødt instinkt, men motivert av en overdreven personlighetstrekk. Med andre ord, han var ute etter å statuere et eksempel, ikke å forhindre en trussel!

På denne måten ville han få den oppmerksomheten egoet hans trenger for å tilfredsstille den overbevisning han nå enn måtte bære; spørsmålet som dukker opp her er om overbevisningen hans kan forsvares å være tilregnelig eller ikke? Altså om intensjonen var motivert av en psykotisk karakter eller et intenst ønske om hevn - veldig forenklet forklart ...
Sist endret av noy; 8. mai 2012 kl. 20:27.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Media har både ei formidlingsrolle og ei opinionsdannane rolle. Leiarartiklar, kommentarartiklar og leserbrev er del av det å formidle meininger.
Vis hele sitatet...
Helt klart, men i denne saken tar de helt av. Vi skjønner at Breivik er ond og helt jævlig. Det er greit. Vi tar poenget. Kan de nå kanskje begynne med en litt mer objektiv dekning av saken?

Det er latterlig at deler av saken blir skjult for offentligheten og bare filtreres gjennom medias ekstremt følelsesladde apparat.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
"Amerikansk psykologprofessor: - Breivik er ond
Anders Behring Breivik bør dømmes til livsvarig fengsel og ikke opphold på en medisinsk institusjon, sier en av verdens mest kjente psykologer, amerikaneren Philip Zimbardo "

Endelig så kom den noen med sunn fornuft, når det gjelder hvordan man skal behandle denne personen.
Det er faktisk mulig og vær ond rett og slett. Hvorfor skal ondskap alltid unnskyldes eller bort forklares med en eller annen psykisk sykdom?

"Zimbardo definerer ondskap slik: Å handle bevisst mot andre mennesker og dyr på måter som plager dem personlig, skader dem fysisk eller tar livet av dem, og som når den utøves på nasjonalt nivå, er forbrytelser mot menneskeheten.
Ondskap er enhver menneskelig handling som krenker andres verdighet og velvære. Ondskap er å vite bedre, men å handle verre."

http://www.dagbladet.no/2012/05/02/n...rror/21405471/
Vis hele sitatet...
Å denne konklusjonen har psykologen komt frem til uten å snakke med pasienten selv? Men bare lest media og eventuelle rapporter?

Jaja, ikke bare norsk helsevesen som er dritt tydeligvis.