Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  236 23774
Sitat av Widow Vis innlegg
Du som kom med påstanden, "I Oslo er rasisme mot hvite er et mye større problem enn rasisme mot mørke."-

Jeg spør hva bakgrunnen for den påstanden er.
Vis hele sitatet...
voldtekt av hvite, ran av hvite, trakasering av hvite osv osv, dette er rasisme mot dem hvite!

hadde hvite drevet sånn mot dem fargete hadde rasister stått overalt, rasehets
går begge veier!
Sist endret av Notoneofthem; 17. februar 2012 kl. 17:57.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at jeg IKKE ønsker integrere disse menneskene? Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at jeg ønsker å beholde norsk kultur - at jeg kanskje ikke ønsker en flerkulturell vennegjeng? Det har ingenting med rasisme å gjøre; det er et valg jeg har tatt.
Vis hele sitatet...
Det er jo selvsagt greit at du ikke ønsker å bidra til integreringen. Det er en ærlig sak det. Men du ønsker vel at vi andre skal gjør det da, eller? For du vil vel at disse menneskene, som tross alt ikke kommer til å forsvinne med det første, skal bli integrert?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å internalisere lover og normer er jo hele kjernen i integreringen, så at du tviler på det reiser spørsmålet om hvorvidt du egentlig vet hva integrering er for noe.

At det vil være bedre å nekte mange av disse menneskene adgang i utgangspunktet er jeg helt enig med deg i. Faktum er allikevel at mange av dem er her, og at de kommer til å fortsette å være her til tross for din frustrasjon.


Jeg hører etter, og jeg forstår din frustrasjon. Jeg mener ikke at vi skal finne oss i at folk blir voldtatt, eller at vi skal måtte flykte, hva nå enn det innebærer. At ting har gått av skaftet som du sier, er ikke noe du trenger å fortelle meg, for jeg bor i denne byen jeg også, og jeg er godt informert. Jeg er ikke noe mindre frustrert eller opptatt av å løse dette enn deg.


Å, så du føler du må sammenligne oss med et av de verste landene i verden for å få fram et poeng? Jeg burde kanskje føle meg dum, men hva er det du vil fram til her egentlig? At vi burde se til Saudi-Arabia som rollemodell?


Vi er helt enige om dette. Når jeg snakker om hvor viktig integrering er, så betyr det ikke at jeg mener at alle andre tiltak skal legges på hyllen. Det betyr bare at jeg ser på situasjonen som et langt mer sammensatt problem enn at det kan løses ved å kutte ned på strømmen av asylsøkere. Ja, det vil naturligvis hjelpe, men vi vil fortsatt ha mange asylsøkere i landet, og da ikke minst de som allerede er her.

Da er det interessant å se på psykologien og de samfunnsforhold som ligger til grunn for at mange av disse individene ikke internaliserer lovene og normene våre i tilfredsstillende grad. For det er jo faktisk det som er problemet her.
Vis hele sitatet...
Neste gang du insinuerer at jeg mangler kunnskap om integrering kommer jeg til å be deg redgjøre for hvor godt integrert du selv er. Jeg for min del har forklart det nå så inngående og nøye at jeg vet snart ikke om det går an å få deg til å forstå noe som helst.

Hvis du etter å ha lest mine innlegg i denne tråden fortsatt ikke forstår at jeg er en fyr som integrerer meg med omgivelsene så må jeg desverre gi deg opp.

Hvis du føler deg støtt over at jeg nevnte Saudi-arabia så kan du fritt velge land utenfor vesten å besøke uten papirer. Meld tilbake hvordan det går og hvor mye integrering du blir tilbudt.

Jeg har i en rekke av mine innlegg pekt på nettopp psykologiske og samfunnsforhold som fører oss inn i en situasjon som ikke gagner hverken oss som har tihørighet til Norge siden jernalderen eller de som ennå ikke har kommet.

Når jeg leser innleggene du poster som svar til meg ser jeg at du ikke leser innleggene mine, men skummer de på jakt etter noe du kan klandre meg for.

Jeg må si at i denne tråden har du skuffet meg stort mentalmelt. Du har gått fra å være en jeg ser på som oppegående og med krystallklare velformulerte innlegg. Til å bli en som bruker en masse ord på ingenting.

Du skylder denne tråden en skikkelig oppklaring på hva du egentlig mener når du sier "manglende integrering".
Min forståelse av manglende integrering er at folk som kommer hit langveisfra med sin egen kultur har sitt selvstendige ansvar for å integrere seg. Ikke som i dag hvor de tviholder på sin egen kultur, er negative til vår kultur og får støtte av nordmenn som ser på dem som stakkarer som må dulles med og hjelpes til ett og alt.
Hvis du fortsatt mener at Norge og nordmenn har eierskapet til innvandrernes manglende integrering så syns jeg du bør tydeliggjøre det.

Det norske samfunn og det norske folk er vidåpent for den som vil integrere seg her. I oslo har tusenvis av innvandrere fra hele verden integrert seg meget vel, inkludert nordmenn. Med det har de motbevist det du sier, at integrering skal være noe vi nordmenn motarbeider og at det er årsaken til problemer som oppstår.

Jeg vil gå så langt som å si at holdningen er destruktiv, at det fjerner motivasjonen som måtte finnes til å integrere seg når de hører at vi nordmenn ikke vil ha med dem å gjøre eller at vi har en eller annen rasistisk ryggmarksrefleks. Det blir også veldig difust å klage over manglende integrering uten å peke klart ut på hvilket område det gjelder.

Norske myndigheter bruker penger på integreringstiltak som virker segregerende. For noen år siden ble en skattepengestøttet fritidsklubb beregnet på somaliske barn/ungdom avslørt i nyhetene. De hadde i tillegg til å underslå penger baksnakket røde kors sitt leksehjelpsprosjekt like i nærheten. For skjult mikrofon sier bedrageren som drev stedet at på røde kors tjente de djevelen og om de gikk dit ville det gå til helvete med dem.

Jeg har aldri hørt noe så absurd eller fordomsfullt bli uttalt av en nordmann.

Med til den avsløringen hørte at det fantes 40 skattepengestøttete klubber for somalisk ungdom i Oslo. Så når politikerne slår seg på brystet å sier de gjør så mye og bevilger masse penger til integreringstiltak, så har de faktisk gjort vondt verre. De har finansiert at ungdom fylles med fordommer mot nordmenn og norsk kultur. De har gjort det verre for meg å bli kjent med mine naboer og kollegaer, Alt i godhetens navn.

Jeg som faktisk blir kjent med disse menneskene får problemer når Kristin Halvorsen prater om norske rasister på tv, naboer jeg ikke har blitt kjent med er fordomsfulle mot meg og tar for gitt at jeg er rasistisk. Jeg har faktisk opplevd ikkenorsktalende naboer bli skrekkslagene når de har møtt meg i trappa, at de var skrekkslagende i 6mnd til jeg kjørte et trikseshow med ballen til barna deres. Da først forstod de at naboen ikke var farlig.
Det var ikke min feil at de var redd for meg, det var fordommenes.

Jeg skriver kanskje litt vel mye i denne tråden, men det er viktig for meg å forklare at mine innspill ikke er basert på fordommer men opplevd hverdag. At jeg ikke er rasist, men en åpen og utadvent fyr som liker å bli kjent med mine omgivelser. Jeg har aktivt motarbeidet egne fordommer ved å nettopp være aktiv og oppmerksom på at jeg har hatt det.
Jeg møter altså fordommer mot meg selv som blir vanskelig å motgå for de som har disse fordommene stadig får bekreftet av nordmenn selv at vi er så rasistiske.

Nå har pendelen svingt tilbake for meg, jeg syns at når muslimer hevder seg krenket over tegninger i ofentligheten bør de konfronteres med rasismen og fordommene som deres egen religion bærer.
Er det greit å klikke over tegninger når du selv kaller mennesker aper og griser og hevder å ha rett til å drepe homofile? Hva er verst? Kan folk som sender barna sine til opprinnelseslandet for at de ikke skal bli for norske, tillates å kalle nordmenn for rasister?
Mitt svar er nei! Det er frekt som faen og bør påtales, og ikke forsvares.

Hvis problemet er manglende integrering så håper jeg også at problemet adresseres der det hører hjemme.

Hvis du selv har ubrukt energi du vil bruke på integrering, så kan du oppsøke en sigøynercamp. De er om ikke mottagelige ihvertfall ledige.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er jo selvsagt greit at du ikke ønsker å bidra til integreringen. Det er en ærlig sak det. Men du ønsker vel at vi andre skal gjør det da, eller? For du vil vel at disse menneskene, som tross alt ikke kommer til å forsvinne med det første, skal bli integrert?
Vis hele sitatet...
Ja, om noen ønsker ta på seg denne oppgaven for Norges befolkning er det ingenting som er bedre enn det. Er knall hvis folk faktisk ønsker ta disse til seg Selv har jeg ingen planer om det og føler jeg er "for gammel" til å skaffe meg "masse nye venner".
Sitat av Widow Vis innlegg
Du som kom med påstanden, "I Oslo er rasisme mot hvite er et mye større problem enn rasisme mot mørke."-

Jeg spør hva bakgrunnen for den påstanden er.
Vis hele sitatet...
Bakgrunnen for påstanden kommer fra egne erfaringer, har bodd i Oslo hele livet. Hva er bakgrunnen til at du er kritisk/benekter utsagnet mitt?

http://www.youtube.com/watch?v=2G8ck20_qig
Du mener dette er løgn? Hvordan menneske er du som støtter slike tilstander?

Hver gang man er innvandringkritisk blir man møtt med grov sjikane fra sosialister som ikke
deler deres oppfatning.
http://www.youtube.com/watch?v=ffd03...eature=related
Latterlig hvordan disse politikerne fyrte av med hetsen når de var på skoler med minoritetsspråkelige flertall. Han følte seg nok tøff når det var 50 pakkiser som klappet for han, men når sjikanen kommer fra "den fronten" er det plutselig greit. Tenk hvilke tilstander det hadde blitt hvis Frp kom med slike personangrep?

I Oslo har vi offentlig skoler med 97% fremmedkulturelle. Hvis det ikke ringer en bjelle da, er jeg redd det er forsent..
http://www.youtube.com/watch?v=jr2LnsmO9HU
http://www.youtube.com/watch?v=iEBpXBGX3uk
Sitat av Widow Vis innlegg
Du som kom med påstanden, "I Oslo er rasisme mot hvite er et mye større problem enn rasisme mot mørke."-

Jeg spør hva bakgrunnen for den påstanden er.
Vis hele sitatet...
Vi såkalte hvite jenter blir sett på som horer fordi vi ikke dekker oss til.
Dette menneskesynet er det i meget stor grad muslimske gutter/menn som står for.

Som innvandrer fra et sivilisert samfunn ser jeg på det som min plikt å motarbeide dette.
Hvis ingenting annet nytter foretar man et lyskespark slik at testiklene møter stemmebåndene.

(Ja jeg er forsøkt voldtatt på Furuset) 3 ganger.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Neste gang du insinuerer at jeg mangler kunnskap om integrering kommer jeg til å be deg redgjøre for hvor godt integrert du selv er. Jeg for min del har forklart det nå så inngående og nøye at jeg vet snart ikke om det går an å få deg til å forstå noe som helst.

Hvis du etter å ha lest mine innlegg i denne tråden fortsatt ikke forstår at jeg er en fyr som integrerer meg med omgivelsene så må jeg desverre gi deg opp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du absolutt ha dette til å handle om deg og meg? Jeg er ikke interessert i å snakke om deg, og hvor god du er til å integrere deg med dine omgivelser. Det er innvandrere som skal integreres her, ikke oss.

Det er ikke din evne til å omgås andre mennesker jeg stiller spørsmål ved, men hvilket grunnlag du kritiserer min argumentasjon på. Det er jo tross alt du som begynte å argumentere mot meg her. Du påstår at man ikke trenger å integreres for å følge loven, men det er jo nettopp det å lære seg lovene og normene som er å bli integrert. Da er det ikke urimelig av meg å stille spørsmål ved hvorvidt din oppfatning av begrepet integrering er korrekt, for hvis du har din egen definisjon, så vil vi bare snakke forbi hverandre.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du føler deg støtt over at jeg nevnte Saudi-arabia så kan du fritt velge land utenfor vesten å besøke uten papirer. Meld tilbake hvordan det går og hvor mye integrering du blir tilbudt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle jeg føle meg støtt? Jeg tar meg ikke nær av dårlige argumenter. At mange andre land er langt strengere enn oss, er ikke et argument for at vi ikke kan bli bedre.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg har i en rekke av mine innlegg pekt på nettopp psykologiske og samfunnsforhold som fører oss inn i en situasjon som ikke gagner hverken oss som har tihørighet til Norge siden jernalderen eller de som ennå ikke har kommet.

Når jeg leser innleggene du poster som svar til meg ser jeg at du ikke leser innleggene mine, men skummer de på jakt etter noe du kan klandre meg for.
Vis hele sitatet...
Jeg er da ikke opptatt av å klandre deg. Slutt å ta alt så personlig. Jeg forsvarer bare mine meninger, som du angriper igjen og igjen. At du har sviktende argumenter her og der er ikke min skyld, og det må være lov å argumentere mot deg uten at du skal ta det som en personlig krenkelse.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg må si at i denne tråden har du skuffet meg stort mentalmelt. Du har gått fra å være en jeg ser på som oppegående og med krystallklare velformulerte innlegg. Til å bli en som bruker en masse ord på ingenting.
Vis hele sitatet...
Jeg er heldigvis ikke her for å passe inn i dine forestillinger.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Du skylder denne tråden en skikkelig oppklaring på hva du egentlig mener når du sier "manglende integrering".
Min forståelse av manglende integrering er at folk som kommer hit langveisfra med sin egen kultur har sitt selvstendige ansvar for å integrere seg. Ikke som i dag hvor de tviholder på sin egen kultur, er negative til vår kultur og får støtte av nordmenn som ser på dem som stakkarer som må dulles med og hjelpes til ett og alt.
Hvis du fortsatt mener at Norge og nordmenn har eierskapet til innvandrernes manglende integrering så syns jeg du bør tydeliggjøre det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har innvandrerne ansvar for å integrere seg. Men vi som samfunn bør jo også tilrettelegge for dette på best mulig måte. Det er i vår interesse å gjøre dette, og det er derfor vi bør gjøre det. Det handler ikke om å fordele ansvar og skyld her. Det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt, og dette har jeg påpekt flere ganger nå. Det jeg snakker om, er hvordan vi kan løse et problem.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det norske samfunn og det norske folk er vidåpent for den som vil integrere seg her. I oslo har tusenvis av innvandrere fra hele verden integrert seg meget vel, inkludert nordmenn. Med det har de motbevist det du sier, at integrering skal være noe vi nordmenn motarbeider og at det er årsaken til problemer som oppstår.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at nordmenn motarbeider integrering. Jeg prøver å få fram at det er et område vi kan forbedre og bli flinkere på.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg vil gå så langt som å si at holdningen er destruktiv, at det fjerner motivasjonen som måtte finnes til å integrere seg når de hører at vi nordmenn ikke vil ha med dem å gjøre eller at vi har en eller annen rasistisk ryggmarksrefleks. Det blir også veldig difust å klage over manglende integrering uten å peke klart ut på hvilket område det gjelder.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kalt noen rasist i denne forbindelse. Igjen viser du at du tillegger meg holdninger jeg ikke har. Det jeg sier, er at nordmenn generelt ikke er så interessert i å ha kontakt med asylsøkere. hvis vi hadde hatt en mer generelt sett åpen og imøtekommende holdning, så hadde det gjort underverker for integreringen. Det handler om den sosiale virkeligheten du som asylsøker møter når du kommer til landet, og hvor motiverende det er å gjøre en innsats for å integrere seg.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Norske myndigheter bruker penger på integreringstiltak som virker segregerende. For noen år siden ble en skattepengestøttet fritidsklubb beregnet på somaliske barn/ungdom avslørt i nyhetene. De hadde i tillegg til å underslå penger baksnakket røde kors sitt leksehjelpsprosjekt like i nærheten. For skjult mikrofon sier bedrageren som drev stedet at på røde kors tjente de djevelen og om de gikk dit ville det gå til helvete med dem.

Jeg har aldri hørt noe så absurd eller fordomsfullt bli uttalt av en nordmann.

Med til den avsløringen hørte at det fantes 40 skattepengestøttete klubber for somalisk ungdom i Oslo. Så når politikerne slår seg på brystet å sier de gjør så mye og bevilger masse penger til integreringstiltak, så har de faktisk gjort vondt verre. De har finansiert at ungdom fylles med fordommer mot nordmenn og norsk kultur. De har gjort det verre for meg å bli kjent med mine naboer og kollegaer, Alt i godhetens navn.

Jeg som faktisk blir kjent med disse menneskene får problemer når Kristin Halvorsen prater om norske rasister på tv, naboer jeg ikke har blitt kjent med er fordomsfulle mot meg og tar for gitt at jeg er rasistisk. Jeg har faktisk opplevd ikkenorsktalende naboer bli skrekkslagene når de har møtt meg i trappa, at de var skrekkslagende i 6mnd til jeg kjørte et trikseshow med ballen til barna deres. Da først forstod de at naboen ikke var farlig.
Det var ikke min feil at de var redd for meg, det var fordommenes.

Jeg skriver kanskje litt vel mye i denne tråden, men det er viktig for meg å forklare at mine innspill ikke er basert på fordommer men opplevd hverdag. At jeg ikke er rasist, men en åpen og utadvent fyr som liker å bli kjent med mine omgivelser. Jeg har aktivt motarbeidet egne fordommer ved å nettopp være aktiv og oppmerksom på at jeg har hatt det.
Jeg møter altså fordommer mot meg selv som blir vanskelig å motgå for de som har disse fordommene stadig får bekreftet av nordmenn selv at vi er så rasistiske.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du føler at du må forklare overfor meg at du ikke er rasist.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nå har pendelen svingt tilbake for meg, jeg syns at når muslimer hevder seg krenket over tegninger i ofentligheten bør de konfronteres med rasismen og fordommene som deres egen religion bærer.
Er det greit å klikke over tegninger når du selv kaller mennesker aper og griser og hevder å ha rett til å drepe homofile? Hva er verst? Kan folk som sender barna sine til opprinnelseslandet for at de ikke skal bli for norske, tillates å kalle nordmenn for rasister?
Mitt svar er nei! Det er frekt som faen og bør påtales, og ikke forsvares.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tar du opp dette? Jeg er den første i rekken til å kritisere Islam, og forøvrig en god del andre religioner også. Gale fundamentalister finnes over alt, men er ikke dette strengt tatt en annen diskusjon?


Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis problemet er manglende integrering så håper jeg også at problemet adresseres der det hører hjemme.
Vis hele sitatet...
Problemet har vi sammen. Vi nordmenn har et problem, fordi våre jenter og kvinner blir voldtatt på gaten. Jeg er interessert i å løse dette problemet, og heller gjøre litt mer enn det jeg er moralsk forpliktet til, fordi en eventuelle løsning er viktigere for meg enn hvem som har skyld og hvem som har ansvar. Jeg skjønner at ikke alle har den samme innstillingen, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal kritiseres for å mene at det finnes tiltak vi kan gjøre.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Hvis du selv har ubrukt energi du vil bruke på integrering, så kan du oppsøke en sigøynercamp. De er om ikke mottagelige ihvertfall ledige.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ofte med asylsøkere og innvandrere når jeg går rundt i byen. Sigøynere også.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Bakgrunnen for påstanden kommer fra egne erfaringer, har bodd i Oslo hele livet. Hva er bakgrunnen til at du er kritisk/benekter utsagnet mitt?

http://www.youtube.com/watch?v=2G8ck20_qig
Du mener dette er løgn? Hvordan menneske er du som støtter slike tilstander?

Hver gang man er innvandringkritisk blir man møtt med grov sjikane fra sosialister som ikke
deler deres oppfatning.
http://www.youtube.com/watch?v=ffd03...eature=related
Latterlig hvordan disse politikerne fyrte av med hetsen når de var på skoler med minoritetsspråkelige flertall. Han følte seg nok tøff når det var 50 pakkiser som klappet for han, men når sjikanen kommer fra "den fronten" er det plutselig greit. Tenk hvilke tilstander det hadde blitt hvis Frp kom med slike personangrep?

I Oslo har vi offentlig skoler med 97% fremmedkulturelle. Hvis det ikke ringer en bjelle da, er jeg redd det er forsent..
http://www.youtube.com/watch?v=jr2LnsmO9HU
http://www.youtube.com/watch?v=iEBpXBGX3uk
Vis hele sitatet...
Det at enkelte plasser har stor tettet hva innvandrere angår ser jeg på som et direkte resultat av dårlig integrering. Den bjellen du snakker om bør ringe dithen i mine øyne. Det er klart at de søker sammen med likesinnede når det er vanskelig å nå ut til oss som har vært her hele livet. Det at slike klikk som Groruddalen eksisterer når ikke-vestlige innvandrere kommer til Norge gjør at de heller bosetter seg der, og dermed omgås andre som også er lite integrert. Det virker mer og mer som en ond sirkel, en som forsterker seg selv for hver runde.

Jeg kan ikke helt forstå bakgrunnen for at du mener rasisme mot hvite nordmenn er et større problem enn motsatt. Du er jo et individ med like individuelle opplevelser. At du har kommet på feil fot med innvandrere, betyr ikke at størsteparten av de oppfører seg rasistisk ovenfor deg. Jeg kjenner flere personer i Oslo, og de aller fleste opplever ingen sjikanering/rasisme fra innvandrere.
@Mentalmelt
Jeg ser du hevder at du interresert i å løse problemet, hvis du har kommet med konkrete forslag må jeg nesten be deg linke, tråden begynner å bli lang nå, men jeg husker ikke at du har kommet med konkrete forslag til løsninger bortsett fra manglende integrering.

Jeg beklager at jeg har svart til hele tråden i mine svar til deg.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
@Mentalmelt
Jeg ser du hevder at du interresert i å løse problemet, hvis du har kommet med konkrete forslag må jeg nesten be deg linke, tråden begynner å bli lang nå, men jeg husker ikke at du har kommet med konkrete forslag til løsninger bortsett fra manglende integrering.

Jeg beklager at jeg har svart til hele tråden i mine svar til deg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke Mentalmelt men vil bare si at det nytter ikke å forsøke å integrere mennesker som ikke vil integreres.

Slik jeg ser det må man beskytte seg mot mennesker som velger å stå utenfor vårt samfunn.

I vårt lokalsamfunn har vi gjordt det på den måten at vi følger unge mennesker som skal fra et sted til et annet da det viser seg at selv menn i 50 årene sikter seg inn på prepubertale barn.

Men neida, de er bare mangelfult integrerte.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
@Mentalmelt
Jeg ser du hevder at du interresert i å løse problemet, hvis du har kommet med konkrete forslag må jeg nesten be deg linke, tråden begynner å bli lang nå, men jeg husker ikke at du har kommet med konkrete forslag til løsninger bortsett fra manglende integrering.

Jeg beklager at jeg har svart til hele tråden i mine svar til deg.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg har forsøkt å si, er at det vil gagne oss alle om vi nordmenn i litt større grad hadde giddet å smile til innvandrere på gaten, og kanskje slå av en liten prat på busstasjonen. Vi er et stivt folk, noe som gjør det vanskelig å bli integrert hos oss. Poenget mitt er at vi ikke bare kan kjøpe oss til integrering gjennom forvalting av skattepenger. Det viktigste for en innvandrer som skal integrere seg er ikke hvor mye penger han får av NAV, men hvilke holdninger han møter på i hverdagen. Og som sagt, jeg er ikke opptatt av å fordele skyld, men om å se på de faktiske forhold, og hvordan vi kan forbedre dem.


Forøvrig synes jeg det er underlig at du blir så opprørt over synspunktene mine. De er ikke så voldsomt kontroversielle at det gjør noe, og jeg har jo aldri angrepet deg på noen måte. Jeg har argumentert helt rolig og saklig hele veien, men jeg velger å tro at du allikevel har misforstått meg, for jeg kan ikke se noen annen grunn til måten du reagerer på.

Sitat av Wild Vis innlegg
Men neida, de er bare mangelfult integrerte.
Vis hele sitatet...
De er mangelfullt integrert, all den tid de ikke har internalisert våre formelle og uformelle normer. Det betyr ikke at det er vår skyld, men det betyr like fullt at disse individene ikke har oppnådd sosial integrering.

Jeg tror mange her kunne hatt godt av å lese seg opp på begreper som sosialisering, internalisering og sosial integrering. Det ser ut til at begrepene forbindes med en slags unnskyldning for kriminell aktivitet, noe det ikke er i det hele tatt. Det er begreper for å beskrive prosesser som gjør at folk innordner seg etter lover og regler.
Sitat av Wild Vis innlegg
Jeg er ikke Mentalmelt men vil bare si at det nytter ikke å forsøke å integrere mennesker som ikke vil integreres.

Slik jeg ser det må man beskytte seg mot mennesker som velger å stå utenfor vårt samfunn.

I vårt lokalsamfunn har vi gjordt det på den måten at vi følger unge mennesker som skal fra et sted til et annet da det viser seg at selv menn i 50 årene sikter seg inn på prepubertale barn.

Men neida, de er bare mangelfult integrerte.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig og deler din forståelse, når menn i 50 årene jakter på småbarn må barna beskyttes. Det blir uansvarlig å håpe på det beste. Jeg tror heller ikke det forebygger om folk går rundt i byen å prater med asylsøkere og sigøynere.

Jeg ser her jeg bor at de som har barn i skolealder flytter fra byen, noen av de flytter langt for at barna deres skal få oppleve en trygg og god oppvekst på en god skole.

Vi som blir igjen er mer og mer forbannet og flere forbereder seg på strid, mine venner med innvandrerbakgrunn blir oppgitt og fortvilte over hva som skjer, men de tør ikke ta det opp.

Vi har tilfeller hvor ungdomsgjenger har møtt opp på familiers dør og krevd og få utlevert familiens 15 årige datter.
På alnabru var det for noen år siden noen tenåringer alene hjemme, de hadde fått lov å invitere noen venner hjem.
De satt og så på video og koste seg med pizza når en stor gjeng med innvandrerungdom stod på døra å krevde adgang til festen. Det var ingen fest og det stod flere på døra enn det var inne i huset. Ungdommene ringte etter hjelp og fikk det. Men problemer fikk de også, det ble drevet klappjakt på husets ungdommer som fikk skolegangen sin ødelagt og de ble bedrevet en regelrett krig mot hele husstanden, far ble banket opp og huset utsatt for angrep fra flere titalls ungdommer.
Tilsvarende har skjedd på ekeberg og i holmenkollen.

Foreldre med økonomi til det, leier vektere til å passe på barna når de er alene hjemme.

I holmenkollen har de i mange år vært plaget med innvandrerungdom som raner barna, på t-banen og på skoleveien.
Om vinteren oppsøker de korketrekkeren ens ærend for å banke og rane barna som aker der. Fortvilte foreldre har ringt politiet som ofte ikke kommer, så for å beskytte barna sine har de fulgt dem selv. Det har endt med at foreldrene har fått juling for manglende respekt.

Paradokset her er at holmenkollen har den største tettheten i Norge av arbeidsgivere. Tenk på det neste gang noen påstår at de ikke får jobb p.g.a utenlandsk navn.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg er helt enig og deler din forståelse, når menn i 50 årene jakter på småbarn må barna beskyttes. Det blir uansvarlig å håpe på det beste. Jeg tror heller ikke det forebygger om folk går rundt i byen å prater med asylsøkere og sigøynere.

Jeg ser her jeg bor at de som har barn i skolealder flytter fra byen, noen av de flytter langt for at barna deres skal få oppleve en trygg og god oppvekst på en god skole.

Vi som blir igjen er mer og mer forbannet og flere forbereder seg på strid, mine venner med innvandrerbakgrunn blir oppgitt og fortvilte over hva som skjer, men de tør ikke ta det opp.

Vi har tilfeller hvor ungdomsgjenger har møtt opp på familiers dør og krevd og få utlevert familiens 15 årige datter.
På alnabru var det for noen år siden noen tenåringer alene hjemme, de hadde fått lov å invitere noen venner hjem.
De satt og så på video og koste seg med pizza når en stor gjeng med innvandrerungdom stod på døra å krevde adgang til festen. Det var ingen fest og det stod flere på døra enn det var inne i huset. Ungdommene ringte etter hjelp og fikk det. Men problemer fikk de også, det ble drevet klappjakt på husets ungdommer som fikk skolegangen sin ødelagt og de ble bedrevet en regelrett krig mot hele husstanden, far ble banket opp og huset utsatt for angrep fra flere titalls ungdommer.
Tilsvarende har skjedd på ekeberg og i holmenkollen.

Foreldre med økonomi til det, leier vektere til å passe på barna når de er alene hjemme.

I holmenkollen har de i mange år vært plaget med innvandrerungdom som raner barna, på t-banen og på skoleveien.
Om vinteren oppsøker de korketrekkeren ens ærend for å banke og rane barna som aker der. Fortvilte foreldre har ringt politiet som ofte ikke kommer, så for å beskytte barna sine har de fulgt dem selv. Det har endt med at foreldrene har fått juling for manglende respekt.

Paradokset her er at holmenkollen har den største tettheten i Norge av arbeidsgivere. Tenk på det neste gang noen påstår at de ikke får jobb p.g.a utenlandsk navn.
Vis hele sitatet...
er på tide med god gammeldags borgervern hvis det er slike tilstander...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det eneste jeg har forsøkt å si, er at det vil gagne oss alle om vi nordmenn i litt større grad hadde giddet å smile til innvandrere på gaten, og kanskje slå av en liten prat på busstasjonen. Vi er et stivt folk, noe som gjør det vanskelig å bli integrert hos oss. Poenget mitt er at vi ikke bare kan kjøpe oss til integrering gjennom forvalting av skattepenger. Det viktigste for en innvandrer som skal integrere seg er ikke hvor mye penger han får av NAV, men hvilke holdninger han møter på i hverdagen. Og som sagt, jeg er ikke opptatt av å fordele skyld, men om å se på de faktiske forhold, og hvordan vi kan forbedre dem.
Vis hele sitatet...
Der er du inne på en forståelse jeg deler, vi nordmenn har ikke for vane å smile til forbipasserende. Kollektivtrafikken i serdeleshet, der møter ingen hverandres blikk eller kommer tilfeldig i prat.

Hvis en innvandrer har fordommer om at nordmenn er rasister oppleves det sikkert helt forferdelig og tas til inntekt for oppfatningen. At innvandreren tror at det er han alle er sure på.

En annen side ved samme sak er den tradisjonelle norske "kalde skulder". Når vi avviser folk vi ikke ønsker kontakt med har vi en veldig arrogant og kjølig måte å avvise vedkommende på. Jeg tror at nå som folk begynner å mettes av fremmedkulturelle og fått dårlige erfaringer vil flere nyankomne møte denne kalde skulderen noe som vilvanskeliggjøre en integrering.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er på tide med god gammeldags borgervern hvis det er slike tilstander...
Vis hele sitatet...
Det kommer, desverre men også selvfølgelig.

Jeg spår veldig mye bråk hvis ikke ting bedrer seg.
En annen ting er at oslos rødgrønne politikere kan grue seg til neste valgkamp, det kommer ikke til å bli lett å være dem på stand.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
men det betyr like fullt at disse individene ikke har oppnådd sosial integrering.
Vis hele sitatet...
Etter 2-3 generasjoner hvorfor har de ikke opnådd integrering?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
En annen ting er at oslos rødgrønne politikere kan grue seg til neste valgkamp, det kommer ikke til å bli lett å være dem på stand.
Vis hele sitatet...
Nå har man vel hatt et blått bystyre i Oslo i flere tiår og levekårsundersøkelsene i byen sier at man fremdeles står på stedet hvil så hvorfor de rødgrønne skal få kjeften aner jeg ikke. Det er vel ikke regjeringa som detaljstyrer integreringspolitikken i Oslo.
Sitat av Wild Vis innlegg
Etter 2-3 generasjoner hvorfor har de ikke opnådd integrering?
Vis hele sitatet...
De fleste har jo det. Hvorfor ikke alle har det er et spørsmål som krever et omfattende svar. I korte trekk kan man si at det handler om klasseskiller og miljø, ghettofisering av østkanten osv.
Et mulitikulturelt prosjekt gått til helvete, Malmö. Det er i allefall slikt man ikke bør gjøre det når det gjelder å ta inn nye landsmenn. Det går faktisk ikke en dag uten at det skjer noen onde handlinger i denne ghettoen.

"Kvinne knivdrept sentralt i Malmö
Var sammen med to små barn da hun ble angrepet."
http://www.dagbladet.no/2012/02/17/n...drap/20288796/

Merkelig at svenskene ikke klarer å løse dette her egentlig.
Kriminelle elementer+ buss+ fly = tilbake ditt du kom fra.
Spre der etter de uskyldige på forskjellige svenske byer, slik at de blir bosatt på steder der det bor etniske svensker.
Riv der etter disse disse ghettoene, å bygg noe fint der i stedet.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Der er du inne på en forståelse jeg deler, vi nordmenn har ikke for vane å smile til forbipasserende. Kollektivtrafikken i serdeleshet, der møter ingen hverandres blikk eller kommer tilfeldig i prat.

Hvis en innvandrer har fordommer om at nordmenn er rasister oppleves det sikkert helt forferdelig og tas til inntekt for oppfatningen. At innvandreren tror at det er han alle er sure på.

En annen side ved samme sak er den tradisjonelle norske "kalde skulder". Når vi avviser folk vi ikke ønsker kontakt med har vi en veldig arrogant og kjølig måte å avvise vedkommende på. Jeg tror at nå som folk begynner å mettes av fremmedkulturelle og fått dårlige erfaringer vil flere nyankomne møte denne kalde skulderen noe som vilvanskeliggjøre en integrering.
Vis hele sitatet...
Hvis du er enig i dette, så er du ikke uenig med meg bakover i tråden heller. Dette er nemlig hele poenget mitt. Du er uenig i standpunkter du har tillagt meg underveis. Det er verdt å merke seg, for du som er opptatt av å ikke bli stemplet som rasist, bør være ekstra varsom med å tillegge dine med-debattanter meninger og standpunkter de ikke har.
Sist endret av mentalmelt; 17. februar 2012 kl. 20:45.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Bakgrunnen for påstanden kommer fra egne erfaringer, har bodd i Oslo hele livet. Hva er bakgrunnen til at du er kritisk/benekter utsagnet mitt?

http://www.youtube.com/watch?v=2G8ck20_qig
Du mener dette er løgn? Hvordan menneske er du som støtter slike tilstander?

Hver gang man er innvandringkritisk blir man møtt med grov sjikane fra sosialister som ikke
deler deres oppfatning.
http://www.youtube.com/watch?v=ffd03...eature=related
Latterlig hvordan disse politikerne fyrte av med hetsen når de var på skoler med minoritetsspråkelige flertall. Han følte seg nok tøff når det var 50 pakkiser som klappet for han, men når sjikanen kommer fra "den fronten" er det plutselig greit. Tenk hvilke tilstander det hadde blitt hvis Frp kom med slike personangrep?

I Oslo har vi offentlig skoler med 97% fremmedkulturelle. Hvis det ikke ringer en bjelle da, er jeg redd det er forsent..
http://www.youtube.com/watch?v=jr2LnsmO9HU
http://www.youtube.com/watch?v=iEBpXBGX3uk
Vis hele sitatet...
Gidder ikke diskutere med noen som tillegner meg meninger, og bruker hersketeknikk.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
la meg oppklare et par ting for deg.

Folk flest gjør ikke en damn shit for å bidra til integrering. Vi betaler skattepengene våre, og håper at de forvaltes slik at alt funker som det skal. Utover det, så ønsker vi helst ingen kontakt med asylsøkere og folk som ikke snakker språket vårt i tilfredsstillende grad. Tror du virkelig det holder å gi folk noe å leve for og et språkkurs? Mange av disse menneskene kommer fra en helt annen virkelighet. Hvis de ikke får oppleve noe samhold og vennskap med nordmenn, hvordan i all verden forventer du at de skal forstå og respektere våre normer og regler?

Du må forstå at dette ikke handler om å unnskylde noe. Å voldta noen er fullstendig uakseptabelt, uansett hvor man kommer fra. Det handler derimot om å se realiteten i øynene. Vi sitter her med en hel masse mennesker som ikke føler noen tilhørighet til oss og vår kultur. Du føler sikkert ikke at du skylder disse menneskene noe, og det må du gjerne mene. Men faktum er at de er her, og at vi må forholde oss til dem. Hva er da mest fruktbart? Å jobbe for å integrere dem i større grad, eller å klage på hvor fælt det er at de er her?
Vis hele sitatet...
du glemmer en vesentlig del i "løsningen" din, å det er at mange av de ikke ønsker kontakt med nordmenn eller vår kultur, det første de gjør er å flytte til en bydel der det fra før er tykt befolket av mennesker fra deres egen kultur/land hvordan mener du nordmenn skal få seg venner i feks (ikke rasistisk ment som man altid må føye inn i slike saker) somaliske gjenger av menn som sitter på kafe på grynerløkka (noe jeg selv har observert tykt av i nevnte bydel) tror du det bare er å gå inn i si hei jeg heter ola dunk å har lyst til å bli venn med dere ? tror ikke det. kort sumert mener jeg det må være en toveis int for å omgåes hverandre å den mangler vel så mye om ikke mer fra våre nye landsmenn som hos oss. og derfor vil det være nærmest umulig å i praksis realisere din "drømmesituasjon" få gjerne høre din versjon om hvordan det skal være GJENOMFØRBART og ikke bare en urealistisk ilusjon
Sitat av skukketrure Vis innlegg
du glemmer en vesentlig del i "løsningen" din, å det er at mange av de ikke ønsker kontakt med nordmenn eller vår kultur, det første de gjør er å flytte til en bydel der det fra før er tykt befolket av mennesker fra deres egen kultur/land hvordan mener du nordmenn skal få seg venner i feks (ikke rasistisk ment som man altid må føye inn i slike saker) somaliske gjenger av menn som sitter på kafe på grynerløkka (noe jeg selv har observert tykt av i nevnte bydel) tror du det bare er å gå inn i si hei jeg heter ola dunk å har lyst til å bli venn med dere ? tror ikke det. kort sumert mener jeg det må være en toveis int for å omgåes hverandre å den mangler vel så mye om ikke mer fra våre nye landsmenn som hos oss. og derfor vil det være nærmest umulig å i praksis realisere din "drømmesituasjon" få gjerne høre din versjon om hvordan det skal være GJENOMFØRBART og ikke bare en urealistisk ilusjon
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et problem som løser seg over natten. Jeg snakker om en generell holdningsendring som på sikt vil smitte over og føre til større grad av integrering. Holdninger smitter også innad i innvandrermiljøene, så til og med de minst sosialt tilgjengelige innvandrerne kan bli affektert. Jeg har ikke sagt at dette er noen hokus-pokus løsning, som ene og alene hviler på vår innsats. Men det er et sted å begynne, er det ikke?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er ikke et problem som løser seg over natten. Jeg snakker om en generell holdningsendring som på sikt vil smitte over og føre til større grad av integrering. Holdninger smitter også innad i innvandrermiljøene, så til og med de minst sosialt tilgjengelige innvandrerne kan bli affektert. Jeg har ikke sagt at dette er noen hokus-pokus løsning, som ene og alene hviler på vår innsats. Men det er et sted å begynne, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det høres sikkert fint ut med "vår innsats, og et sted å begynne" men det er nok desverre på ingen måte gjennomførbart, hovedårsaken til det er at det er tatt inn ALT for mange, sånn at det i visse bydeler er som små utgaver av andre land. Det sier seg selv at det er ikke er velvilje i disse bydelene til å plutselig skal ville la seg integrere (jeg snakker da om de relativt lukkede miljøene vi ser manga av i oslo) de har massivt med sine egne landsmenn og sine egne å vante kulturer å omgås med , så hvorfor i all verden skal de plutselig ville omgås andre mennesker(nordmenn) der det oppstår kulturkonflikt om språkproblemer når de har drøssevis med sine egne å omgåes med ? ikke at jeg ikke fårstår de godt, jeg ville heller ikke gått med å på plutselig leve etter deres kvinnesyn og vanskelige språk hvis jeg flyttet til iran hvis jeg kunne bo i en bydel med drøssevis med nordmenn (jeg regner med at den oppfatningen går begge veier)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er ikke et problem som løser seg over natten. Jeg snakker om en generell holdningsendring som på sikt vil smitte over og føre til større grad av integrering. Holdninger smitter også innad i innvandrermiljøene, så til og med de minst sosialt tilgjengelige innvandrerne kan bli affektert. Jeg har ikke sagt at dette er noen hokus-pokus løsning, som ene og alene hviler på vår innsats. Men det er et sted å begynne, er det ikke?
Vis hele sitatet...
hvorfor er det vi som skal gjøre en innsats ? er jo dem som kommer hit og skal gjøre en innsats !

og jeg har smilt til mange og noen smiler å hilser tilbake, andre glaner ampert tilbake!

Tiltak som lukkede asylmottak, statsborgerskap på prøve, obligatoriske norsk kurs og kunnskaps prøver for å få statsborgerskap, begrensede midler fra nav, på lukkede asylmottak kunne det vært norsk skole hver eneste dag og utkastelse fra landet til dem som ikke deltar

og utkastelse fra landet hvis dem begår straffbare handlinger innen 10år fra dem har fått statsborgerskap, hvis en under 18år hiv ut hele familien!

Og at staten bestemmer hvor dem skal bo, slik at alle ikke samles på et sted!

dessvere ser har vi beviser fra hele europa at enkelte kulturer ikke passer sammen, sånn er det bare!
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Det høres sikkert fint ut med "vår innsats, og et sted å begynne" men det er nok desverre på ingen måte gjennomførbart, hovedårsaken til det er at det er tatt inn ALT for mange, sånn at det i visse bydeler er som små utgaver av andre land. Det sier seg selv at det er ikke er velvilje i disse bydelene til å plutselig skal ville la seg integrere (jeg snakker da om de relativt lukkede miljøene vi ser manga av i oslo) de har massivt med sine egne landsmenn og sine egne å vante kulturer å omgås med , så hvorfor i all verden skal de plutselig ville omgås andre mennesker(nordmenn) der det oppstår kulturkonflikt om språkproblemer når de har drøssevis med sine egne å omgåes med ? ikke at jeg ikke fårstår de godt, jeg ville heller ikke gått med å på plutselig leve etter deres kvinnesyn og vanskelige språk hvis jeg flyttet til iran hvis jeg kunne bo i en bydel med drøssevis med nordmenn (jeg regner med at den oppfatningen går begge veier)
Vis hele sitatet...
Årsaken til at det ikke er gjennomførbart pr dags dato, er at det ikke finnes vilje til å gjennomføre det. At det er alt for mange ikke-integrerte innvandrere her er det ikke noe tvil om, og at disse ghettofiserte områdene er et stort problem er jeg også klar over. jeg deler imidlertid ikke ditt syn om at dette er et uoverkommelig problem. Jeg tror en holdningsendring fra den ene siden vil påvirke den andre, og på sikt bedre forholdene. For meg er det helt logisk, men jeg har jo absolutt forståelse for at mange har et mer pessimistisk syn på situasjonen.
Hvordan kon folk forsvare mennesker som flommer inn i Oslo, som ikke vil lære seg norsk, som ikke vil lære seg norsk kultur, som ikke vil lære seg norske normer og sosiale aksepterte atferd? Hvorfor ignorerer dere at minoriteten begår majoriteten av kriminelle handlinger i Oslo?
Dere kaller folk som er kritiske mot så mye innvandring for trangsynte, da det er i realiteten dere som er trangsynte. Eneste argumentet i mot er enten å rakke ned eller komme med beskyldninger om at man er rasist.
Sitat av ynkey Vis innlegg
I tillegg er det å si at de ikke vil integreres en påstand helt uten kilder, gjennomsnittlig flyktetid er på 2 år, dette er to år i helvete og mtp. Dublin 2 avtalen (som jeg nevner senere i posten) har det blitt nesten umulig å komme til Norge. Det betyr at de få som kommer faktisk har en lyst til å være hær og jeg regner med at dette betyr at de vil lære om samfunnet vårt, men når integreringen suger så balle som den gjør
og norskundervisningen faktisk KUN er på norsk visse steder slik at de som bare kan arabisk ikke skjønner en drit visse steder slik at de som bare kan arabisk ikke skjønner en drit er det klart at de ikke greier å integrere seg i samfunnet, og dermed må flokke seg sammen.

Så til Dublin-2, jeg gidder ikke gå i dybden på hva den går ut på, men den sier basicly at det første landet i EU/EØS som en flyktning kommer til skal ta seg av asylsøkingen for hele EU, når de første landene er Italia, Spania og Hellas som sliter med massive flyktningestrømmer er det klart at de ikke får asyl. Norge skal da sende alle flyktninger som er registrert i andre land i EU dit istedenfor å behandle den på ny i norge.

Til sist har vi kvoteflyktninger fra FN som er den letteste måten å komme til landet på, da det velges ut flyktninger fra flyktningeleirer som skal sendes til Norge, dette er da flyktninger som i følge FN fortjener asyl (les: beskyttelse mot tortur/drap/forfølgelse i hjemlandet.)

Håper dette klarnet opp, før du kommer med ubegrunnede utsagn du har hørt fra en FrP-politiker kan du kanskje skjekke opp fakta

God natt
Vis hele sitatet...
og norskundervisningen faktisk KUN er på norsk visse steder slik at de som bare kan arabisk ikke skjønner en drit

Haha, hvor mener du dette foregår da ?
Tror nemlig du må sjekke fakta selv.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvorfor er det vi som skal gjøre en innsats ? er jo dem som kommer hit og skal gjøre en innsats !
Vis hele sitatet...
For å skape et bedre miljø for integrering naturligvis. Hvor mange ganger må jeg si det? Det handler ikke om hvem sitt ansvar det er. Jeg har aldri sagt at det er vår skyld at situasjonen er som den er, men det går jo fortsatt an å bidra til å gjøre situasjonen bedre. Det er jo i vår interesse, uansett om vi føler oss moralsk forpliktet til det eller ikke. Asylsøkere bør selvsagt også gjøre en solid innsats, men jeg snakker jo ikke til dem nå.


Hvorfor er det så enorm motvilje mot dette? jeg forstår godt at folk er pissed, og ikke føler at de skylder asylsøkere noe, men må alt handle om skyld og plikt? Går det ikke an å se pragmatisk på situasjonen, og forstå at det går an å bidra, til tross for at du mener du ikke er moralsk forpliktet?

Jeg vil nødig snakke nedsettende om noen, og det er virkelig ikke ondt ment, men mange av de holdningene som uttrykkes her er jo bokstavelig talt på barneskolenivå. Jeg tror mange av dere kunne hatt godt av å legge følelsene litt til side, og se på saken med nye øyne. Det trasset som mange av dere sitter med, er ikke konstruktivt for fem flate øre.
Sist endret av mentalmelt; 18. februar 2012 kl. 00:34.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For å skape et bedre miljø for integrering naturligvis. Hvor mange ganger må jeg si det? Det handler ikke om hvem sitt ansvar det er. Jeg har aldri sagt at det er vår skyld at situasjonen er som den er, men det går jo fortsatt an å bidra til å gjøre situasjonen bedre. Det er jo i vår interesse, uansett om vi føler oss moralsk forpliktet til det eller ikke. Asylsøkere bør selvsagt også gjøre en solid innsats, men jeg snakker jo ikke til dem nå.


Hvorfor er det så enorm motvilje mot dette? jeg forstår godt at folk er pissed, og ikke føler at de skylder asylsøkere noe, men må alt handle om skyld og plikt? Går det ikke an å se pragmatisk på situasjonen, og forstå at det går an å bidra, til tross for at du mener du ikke er moralsk forpliktet?

Jeg vil nødig snakke nedsettende om noen, og det er virkelig ikke ondt ment, men mange av de holdningene som uttrykkes her er jo bokstavelig talt på barneskolenivå. Jeg tror mange av dere kunne hatt godt av å legge følelsene litt til side, og se på saken med nye øyne. Det trasset som mange av dere sitter med, er ikke konstruktivt for fem flate øre.
Vis hele sitatet...
vel jeg snakker om kriminelle utlendinger som kommer hit, flestparten av utlendingene er ordentlige folk!

jeg blir amper når jeg leser at Ali voldtok ei norsk jente og jeg blir like amper når jeg leser om en annen Ali som kan norsk og har jobbet her i 10år og skal bli kastet ut !

vi har alle prøvd å føye oss etter dem, men det går ikke, eneste som vil funke er en mye strengere justis !
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For å skape et bedre miljø for integrering naturligvis. Hvor mange ganger må jeg si det? Det handler ikke om hvem sitt ansvar det er. Jeg har aldri sagt at det er vår skyld at situasjonen er som den er, men det går jo fortsatt an å bidra til å gjøre situasjonen bedre. Det er jo i vår interesse, uansett om vi føler oss moralsk forpliktet til det eller ikke. Asylsøkere bør selvsagt også gjøre en solid innsats, men jeg snakker jo ikke til dem nå.


Hvorfor er det så enorm motvilje mot dette? jeg forstår godt at folk er pissed, og ikke føler at de skylder asylsøkere noe, men må alt handle om skyld og plikt? Går det ikke an å se pragmatisk på situasjonen, og forstå at det går an å bidra, til tross for at du mener du ikke er moralsk forpliktet?

Jeg vil nødig snakke nedsettende om noen, og det er virkelig ikke ondt ment, men mange av de holdningene som uttrykkes her er jo bokstavelig talt på barneskolenivå. Jeg tror mange av dere kunne hatt godt av å legge følelsene litt til side, og se på saken med nye øyne. Det trasset som mange av dere sitter med, er ikke konstruktivt for fem flate øre.
Vis hele sitatet...


Du sier du nødig vil snakke nedsettende om noen, men gjør det likevel. Jeg håper du skjønner at det ikke er et godt utgangspunkt for en sunn debatt. Etter å ha lest gjennom denne tråden ser jeg at alle er enige om at vi har et innvandringsproblem, men at det er uenighet om hva løsningen er.

Integrering er selvfølgelig viktig, men man kan ikke forvente at nordmenn skal gjøre en aktiv innsats for at innvandrere skal bli integrert. Veldig mange har ikke engang ønsket den enorme innvandringen, men er redd for å bli stemplet som rasist dersom dem sier ifra. Problemet må tas ved roten. Det er den enorme innvandringen som er problemet, og en stor del av løsningen er å strupe innvandringen. Jeg har forståelse for at det kan høres kynisk ut, men det må gå an å ha en pragmatisk tilnærming til problemet. Dette løser selvølgelig ikke problemet med alle de uintegrerte innvandrerne som allerede er her. Her må man inn med en rekke tiltak som obligatorisk norskkurs dersom man ikke behersker språket. Tiltak for å få innvandrere ut i jobb er også viktig. Hva med å opprette verna bedrifter for innvandrere som har problemer med å skaffe seg arbeid. Det hele står på politisk vilje og penger for å få til en god integrering. Man kan gjerne ønske seg at alle nordmenn gjør en innsats for å hjelpe innvandrere med å bli integrert, men det er å drømme seg bort.
Sist endret av Rælingen; 18. februar 2012 kl. 01:00. Grunn: gramatikk
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel jeg snakker om kriminelle utlendinger som kommer hit, flestparten av utlendingene er ordentlige folk!
Vis hele sitatet...
Jeg vil også ha kriminelle innvandrere ut av landet, gitt at de ikke har statsborgerskap naturligvis. Men det er verdt å huske på at folk ikke enten er snille eller slemme. Det er jo bare i eventyrene. I virkeligheten, så er folk sammensatte, og en potensiell kriminell, kan også være en potensiell ressurs for samfunnet. Hvilke individer som tipper i hvilken retning avhenger av flere faktorer, og det er hevet over enhver tvil at sosial tilhørighet og identitet spiller en sentral rolle her. Hvis vi kan bidra til at enkelte utsatte individer føler større grad av tilhørighet til det norske samfunn, er ikke det noe vi burde gjøre, for vår egen del?

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg blir amper når jeg leser at Ali voldtok ei norsk jente og jeg blir like amper når jeg leser om en annen Ali som kan norsk og har jobbet her i 10år og skal bli kastet ut !
Vis hele sitatet...
Jeg blir også amper av dette. Jeg blir regelrett forbanna. Men jeg tar det ikke med meg inn i diskusjonen, for jeg vet at sinne og frustrasjon ikke bedrer mine evner til å reflektere og tenke rasjonelt.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vi har alle prøvd å føye oss etter dem, men det går ikke, eneste som vil funke er en mye strengere justis !
Vis hele sitatet...
Hvem er dem? Det er mange individer her i landet med fremmedkulturell bakgrunn som er godt integrert. Integrering fungerer jo uten tvil. Det fungerer riktignok ikke på alle, men vi kan garantert integrere flere individer enn vi gjør i dag. Streng justis er ikke det eneste virkemiddelet vi har, men det er naturligvis et essensielt virkemiddel det og. Sanksjoner er forøvrig også et sentralt virkemiddel i sosialisering, som integrering er en form for.

Sitat av Rælingen Vis innlegg
Du sier du nødig vil snakke nedsettende om noen, men gjør det likevel. Jeg håper du skjønner at det ikke er et godt utgangspunkt for en sunn debatt. Etter å ha lest gjennom denne tråden ser jeg at alle er enige om at vi har et innvandringsproblem, men at det er uenighet om hva løsningen er.
Vis hele sitatet...
I den grad det å kritisere argumentasjon er å kritisere vedkommende som kommer med denne argumentasjonen, så ja. Dette er imidlertid ikke det samme. Jeg sier at argumentasjonen er barnslig, og jeg retter ikke kritikken mot noen konkret.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Har nå lest hele tråden, og det ser ut som om dere alle er enige men alikevel fortsetter å gruse hverandre?

Og bajjaz, KPKPKP! Kansje fordi du formulerer deg farlig godt

Irshad Manji om Islam, hu bar baller og svaret på alle deres frustrasjoner.

Beklager for off-topic post, men hele tråden har sklidd ut fra en diskusjon om voldtekter i Oslo til hvor feilslått integreringspolitikken er.
Sist endret av Echuz; 18. februar 2012 kl. 01:30.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
I den grad det å kritisere argumentasjon er å kritisere vedkommende som kommer med denne argumentasjonen, så ja. Dette er imidlertid ikke det samme. Jeg sier at argumentasjonen er barnslig, og jeg retter ikke kritikken mot noen konkret.
Vis hele sitatet...
Det var ikke argumentasjonen du angrep, men holdningen. Du skrev at "...mange av de holdningene som uttrykkes her er jo bokstavelig talt på barneskolenivå." Jeg vil påstå at det er nedsettende. Hvis du skal debattere så må du ta meddebattantene seriøst. Å si at noens holdninger er på barneskolenivå er ikke seriøst. Men nok om det. Det er ikke det denne tråden handler om
Sitat av Rælingen Vis innlegg
Det var ikke argumentasjonen du angrep, men holdningen. Du skrev at "...mange av de holdningene som uttrykkes her er jo bokstavelig talt på barneskolenivå." Jeg vil påstå at det er nedsettende. Hvis du skal debattere så må du ta meddebattantene seriøst. Å si at noens holdninger er på barneskolenivå er ikke seriøst. Men nok om det. Det er ikke det denne tråden handler om
Vis hele sitatet...
"Holdningene som uttrykkes" var en annen måte å beskrive argumentasjonen på. Men jeg ser at det lett kan tolkes på den måten, og at jeg derfor burde ha formulert det annerledes.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Årsaken til at det ikke er gjennomførbart pr dags dato, er at det ikke finnes vilje til å gjennomføre det. At det er alt for mange ikke-integrerte innvandrere her er det ikke noe tvil om, og at disse ghettofiserte områdene er et stort problem er jeg også klar over. jeg deler imidlertid ikke ditt syn om at dette er et uoverkommelig problem. Jeg tror en holdningsendring fra den ene siden vil påvirke den andre, og på sikt bedre forholdene. For meg er det helt logisk, men jeg har jo absolutt forståelse for at mange har et mer pessimistisk syn på situasjonen.
Vis hele sitatet...
Vel all staistikk taler deg imot. jeg ser på deg som en svært oppegående person her inne som jeg har stor respekt for, men her utviser du grenseløs naivitet. ingen andre europeiske land ser ut til å klare å få bukt med en allerede etablert ghetto. jeg ser det da som svært sannsynlig at det faktisk ikke lar seg gjøre . det må være lov å være realistisk

jeg følger opp med noen linker for å underbygge min påstand, jeg finner desverre ingen som underbygger din

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10034010
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.Tz_k_fFpxG4
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=560948
http://www.rights.no/publisher/publi...5&tekstid=5187
http://www.rights.no/publisher/publi...4&tekstid=4200
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10019585
http://www.document.no/2010/11/faren...niske_gettoer/
http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...ltrammede-land
http://www.document.no/2010/05/gjens...sjon_i_grorud/

jeg kan fortsette men lar det bli med det

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nå har man vel hatt et blått bystyre i Oslo i flere tiår og levekårsundersøkelsene i byen sier at man fremdeles står på stedet hvil så hvorfor de rødgrønne skal få kjeften aner jeg ikke. Det er vel ikke regjeringa som detaljstyrer integreringspolitikken i Oslo.
Vis hele sitatet...
nei men de detaljstyrer stømmen av nye mennesker til landet vårt å gjør dermed integrering til en nermest komplett umulig oppgave, så inndirekte bør de definitivt holdes ansvarlig for den mislykkede inntergreringen
Sist endret av skukketrure; 18. februar 2012 kl. 18:56.
Hanne Nabintu Herland har akkurat gitt ut en bok som snakker om det samme som meg.

Jeg har ikke lest boken, men sett noen intervjuer og noe debatt i kjølevannet av utgivelsen og jeg er veldig enig med henne. Hun mener også at vi har stilt for lite krav og at det å dulle eller syne synd på folk som er mørke i huden egentlig er rasistisk. At det å behandle folk anderledes eller stille andre krav til mørkhudete er rasistisk.

En somalisk kvinnelig bekjent av meg fortalte meg om hvordan det var i Mogadishu under borgerkrigen, den som kom etter det som skjedde i filmen black hawk down. Somalierne sier at filmen stemmer, men at etter amerikanerne dro ble det verre, alle sloss side om side mot amerikanerne, så fort de dro sloss de med hverandre. Min venninne var sivilist og på flukt uten kunnskap om hvor hun kunne finne trygghet, militser herjet over alt og ingen hadde beskyttelse. Under samtalen går hun på kjøkkenet å henter et stort glass vann og forteller at det verste var mangelen på vann. I en krig som forgår i stekende sol og 45 celsius må du drikke flere ganger i timen, hvis en time går uten å drikke er du allerede desperat, for henne gikk det mange timer og hun holdt på og dø. Hun forteller om nedslakting og skamferte lik som råtner. Men det verste for henne var altså mangelen på vann. Hun hadde ofte mareritt om denne flukten, da våknet hun å var supertørst.

Den damen var ingen stakkar i mine øyne, hun var en sterk vakker og intelligent kvinne på vei til noe bra. Hun ville lære seg godt norsk og få seg en jobb, hun lyktes med begge deler lynraskt.
Hun hadde kommet til et helt supert land, vi har vann i springen kjøleskap og komfyr, vaskemaskin og andre herligheter, nesten for godt til å være sant. Hun ville bli og ble en norsksomalier, en god en.
Nå som gruppen med somaliere er blitt så stor som den er blir ikke de som kommer nå norsksomaliske, de blir somalisk i Norge.

Jeg hadde en kollega fra Afghanistan han hadde bodd i Norge i 25 år når han begynte å få flashback fra tiden i russisk fangenskap. Han prøver lenge å forvalte disse problemene på egenhånd men det blir bare verre og verre så til slutt må han søke hjelp. Han hadde blitt torturert i en 3månedersperiode før familien hadde kjøpt han fri og sendt han på flukt.
Det han hadde opplevd var så forferdelig at når han gikk til psykologen og pratet ut, fikk han eksem over hele kroppen. Traumene var så sterke at han ga opp behandlingen og valgte istedet å fortenge på nytt, han var i jobb hele tiden og er kanskje noe av det sterkeste og minst stakkarslige jeg har møtt noen gang.

Vi må hjelpe de som vil, tvinge de som ikke vil og kaste ut de som egner seg til kriminalitet. Vi må slutte med doble standarder og slå ned på alle deler av ukultur, ting må få en konsekvens og den eneste premien som finnes i Norge henter de i arbeidslivet.
Begge eksemplene mine kvalifiserer med god margin det som må til for uføretrygd noe som var helt utenkelig for dem.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Vel all staistikk taler deg imot.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at jeg har formulert meg upresist her. Det jeg mener å si, er at jeg ikke ser på den nåværende situasjonen med ikke-integrerte innvandrere og ghettofisering som et uoverkommelig hinder for å oppnå større grad av sosial integrering. Jeg mener ikke å påstå at vi vil kunne oppløse de enorme blokkkompleksene på østkanten, og tvinge folk til å flytte dit vi ønsker. Jeg har heller ikke en utopisk forestilling om at hvis alle bare er litt hyggeligere mot hverandre, så vil absolutt alt ordne seg. Det nasjonale integreringsprosjektet vil aldri bli en 100% suksess, langt derifra. Men jeg er overbevist om at en generell holdningsendring (hos begge parter naturligvis) til hele prosjektet er det som må til for å heve integreringsprosenten opp på et mer holdbart nivå. Man behøver ikke å være enig i innvandringspolitikken vår for å innse at det er i alles interesse at prosjektet i størst mulig grad lykkes, nå som det først er en realitet.
Sist endret av mentalmelt; 18. februar 2012 kl. 21:35.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
Hvorfor skal det være slik at man blir automatisk stemplet som rasist bare man nevner begrensning i innvandring til Norge? Jeg mener innvandringen burde stoppe totalt og få orden på forholdene slik de er nå. Og jeg ser ikke meg selv som noe rasist. jeg flere utenlandske venner og vet at det finnes flere bra mennesker av våre nye landsmenn som respekterer våre verdier, men desverre veldig mange som ikke burde være her i Norge.
Vis hele sitatet...

Problemet med debattene om innvandring i Norge i dag, er at det virker som om folk ikke vet hva rasisme er. Rasisme er å forskjellsbehandle mennesker eller å tenke vondt om mennesker fordi de har en annen "rase"/opprinnelse/hudfarge osv enn en selv. Dessverre er det alt for mange som bruker "rasismekortet" litt for ofte, og gjerne uten å tenke seg om.

EDIT: sorry hvis noen har sagt noe liknende før, syns det var litt i overkant å lese ti sider for å sjekke....
Sist endret av sofusan; 19. februar 2012 kl. 18:13.
Sitat av sofusan Vis innlegg
Problemet med debattene om innvandring i Norge i dag, er at det virker som om folk ikke vet hva rasisme er. Rasisme er å forskjellsbehandle mennesker eller å tenke vondt om mennesker fordi de har en annen "rase"/opprinnelse/hudfarge osv enn en selv. Dessverre er det alt for mange som bruker "rasismekortet" litt for ofte, og gjerne uten å tenke seg om.

EDIT: sorry hvis noen har sagt noe liknende før, syns det var litt i overkant å lese ti sider for å sjekke....
Vis hele sitatet...
Sant, skal ikke mye til for å bli stemplet som rasist og det fører til at nesten all debatt angående innvandring og integrering blir lagt til side. Synd å si det, men mitt inntrykk er at 22 Juli har forverret dette ytterligere.
Sitat av Tnh Vis innlegg
Sant, skal ikke mye til for å bli stemplet som rasist og det fører til at nesten all debatt angående innvandring og integrering blir lagt til side. Synd å si det, men mitt inntrykk er at 22 Juli har forverret dette ytterligere.
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært så mye offentlig debatt om "innvandringsspørsmålet" som nå så hvor du har dette fra aner jeg ikke. Strengt tatt blir temaet får temaet et overfokus i media i forhold til hva det fortjener. Markedsliberalisme og nedbrytinga av arbeidslivet, miljøproblematikken og privatiseringa av helsetjenesten vil påvirke oss i mye større grad men tabloidene fokuserer heller på hvilke partier som ønsker å være strengeste mot innvandrerne.
Norge har problemer med noen få tusen innvandrere. Gjett vilke problemer landet får i framtida når noen milliarder klimaflyktninger sprer seg som en gresshoppesverm over de delene av kloden som har unngått det verste.

Tror du de vil la seg stoppe på grensen av norske kvoter for innvandring?
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Negr Vis innlegg
Kriminelle innvandrere har ingenting her å gjøre!
Vis hele sitatet...
alle spersoner med så kriminell personlighet har ingenting å gjøre her heller, men dette er vell ikke det diskusjonen handler om?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Etniske nordmenn burde bli flinkere til å integrere menneskene som kommer hit. Mange vet rett og slett ikke hvordan de skal takle hverdagen i Norge, og enkelte ender opp med å drite på draget. Et borgervern som sprer fremmedfrykt er det siste vi trenger.
Vis hele sitatet...
Først voldtekstproblemet, så fremmedfrykten. Det motsatte blir feil både fordi fremmedfrykt er langt mindre viktig enn voldtekt og fordi fremmedfrykten er en direkte følge av voldtektene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Rælingen Vis innlegg
Her er det tydligvis integreringen som har feilet. Jeg vil oppfordre mentalmelt til å bli venn med gjærningsmennene slik at de kan føle seg inkludert. Kanskje det får dem til å slutte med overfall?
Vis hele sitatet...
Jeg vil oppfordre deg til å holde diskusjonen på et saklig nivå.

Det jeg snakker om er å tilrettelegge best mulig slik at folk blir integrert i samfunnet, før de blir gjerningsmenn i en straffesak. Jeg er ikke interessert i å henge med voldtektsmenn, selv om jeg er oppegående nok til å forstå at problemet er mer sammensatt enn at forbrytere bare er grunnleggende onde, og at vi som samfunn har gjort absolutt alt vi kan.
Sist endret av mentalmelt; 23. april 2012 kl. 18:24.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det er desverre store mørketall også. I et intervju i fjor snakket politiet om 24 mottatte anmeldelser, mens voldtektsmottaket snakket om 64 tilfeller. Flesteparten unlater altså å anmelde noe som kan være årsaken til at denne saken ikke er nevnt i media.

Jeg bor i et utsatt område, og ja det snakkes nå om borgervernspatruljer. Folk er drittlei både voldtekter og personran.
Vis hele sitatet...
Nedre løkka ell?
Jeg er overhodet ikke noen rasist, men det er ikke til å feie under teppet at innvandring fører mange problemet med seg, har samme bekymring som trådstarter.

Og jeg snakker ikke om alle land heller. Et annet mønster man også til slutt merker, er hvor stor forskjell det er på folkene som kommer hit. Det er såklart forskjell på hvert enkelt menneske, men man kan satse gode penger på at du kan si mye om en innvandrer utifra hvilket land h*n kommer fra.

Eksempel: Folk som kommer fra Uganda, Chile, Vietnam, Polen, Tyskland osv er som regel takknemmelige, fredelige, ydmyke og varme mennesker. Disse er som regel også alltid katolikker.

På den annen side, har du noen gang møtt en somalier som du synes var et tvers igjennom godt menneske? Eneste jeg kan tenke meg er Mo i X-Factor, men han har vokst opp uten far, så forklaringen ligger kanskje der. De fleste somaliere jeg har vært borti har vært arrogante, utakknemmelige, voldelige, truende, har islamist-holdninger, er ekstremt uhygieniske, osv. Når man leser om grov mishandling og tortur av koner i avisene, er det ofte en somalier.

Det finnes såklart unntak til alt dette! Finnes gode mennesker fra alle land. Men det er et mønster man til slutt ikke kan la være å legge merke til!
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke noen rasist, men det er ikke til å feie under teppet at innvandring fører mange problemet med seg, har samme bekymring som trådstarter.

Og jeg snakker ikke om alle land heller. Et annet mønster man også til slutt merker, er hvor stor forskjell det er på folkene som kommer hit. Det er såklart forskjell på hvert enkelt menneske, men man kan satse gode penger på at du kan si mye om en innvandrer utifra hvilket land h*n kommer fra.

Eksempel: Folk som kommer fra Uganda, Chile, Vietnam, Polen, Tyskland osv er som regel takknemmelige, fredelige, ydmyke og varme mennesker. Disse er som regel også alltid katolikker.

På den annen side, har du noen gang møtt en somalier som du synes var et tvers igjennom godt menneske? Eneste jeg kan tenke meg er Mo i X-Factor, men han har vokst opp uten far, så forklaringen ligger kanskje der. De fleste somaliere jeg har vært borti har vært arrogante, utakknemmelige, voldelige, truende, har islamist-holdninger, er ekstremt uhygieniske, osv. Når man leser om grov mishandling og tortur av koner i avisene, er det ofte en somalier.

Det finnes såklart unntak til alt dette! Finnes gode mennesker fra alle land. Men det er et mønster man til slutt ikke kan la være å legge merke til!
Vis hele sitatet...
Det mønsteret har jeg oppdaget for lenge siden. Det er stort sett innvandrere med ikke vestlig bakgrunn som står bak de fleste kriminelle handlingene gjort av våre nye landsmenn. Hvorfor? Det kan man diskutere til man blir blå, men jeg heller mer og mer over på den delen om at det nesten må ha noe med rase å gjøre.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Det mønsteret har jeg oppdaget for lenge siden. Det er stort sett innvandrere med ikke vestlig bakgrunn som står bak de fleste kriminelle handlingene gjort av våre nye landsmenn. Hvorfor? Det kan man diskutere til man blir blå, men jeg heller mer og mer over på den delen om at det nesten må ha noe med rase å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg mener dette kan knyttes mye til religion også.

Aldri har jeg opplevd truende holdning fra innvandrende katolikker eller andre kristne, uansett land. - Som med alle ting så finnes det unntak, men det er ganske tydelig hvor flertallet havner.

Da jeg ventet på nattbussen en gang valgte jeg å vente inne på McDonalds ettersom jeg var kald og bussen ikke kom før om lenge. Jeg gikk bare rett inn, og når jeg skulle finne meg en sitteplass spør en afrikaner meg om å låne telefon. Det endte med at jeg satt meg ned på bordet med han og snakket mens jeg ventet på bussen, det viste seg at han var fra Sierra Leone og hadde kommet til Norge for å bli prest (kristen), og da kom vi inn på diskusjon om religion i Norge.

I ettertid har jeg funnet ut at den dominante religionen i Sierra Leone er islam, men denne fyren var da kristen. Meget, meget hyggelig kar, men for å være ærlig hadde jeg ikke kommet fram til dette om jeg ikke hadde slått av en prat, pga. min (negative) erfaring med truende og voldelige somaliere.

Så tilbake til det jeg siterte: Jeg vil ikke si at det knyttes til rase, men heller til religion.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Jeg mener dette kan knyttes mye til religion også.

Aldri har jeg opplevd truende holdning fra innvandrende katolikker eller andre kristne, uansett land. - Som med alle ting så finnes det unntak, men det er ganske tydelig hvor flertallet havner.

Da jeg ventet på nattbussen en gang valgte jeg å vente inne på McDonalds ettersom jeg var kald og bussen ikke kom før om lenge. Jeg gikk bare rett inn, og når jeg skulle finne meg en sitteplass spør en afrikaner meg om å låne telefon. Det endte med at jeg satt meg ned på bordet med han og snakket mens jeg ventet på bussen, det viste seg at han var fra Sierra Leone og hadde kommet til Norge for å bli prest (kristen), og da kom vi inn på diskusjon om religion i Norge.

I ettertid har jeg funnet ut at den dominante religionen i Sierra Leone er islam, men denne fyren var da kristen. Meget, meget hyggelig kar, men for å være ærlig hadde jeg ikke kommet fram til dette om jeg ikke hadde slått av en prat, pga. min (negative) erfaring med truende og voldelige somaliere.

Så tilbake til det jeg siterte: Jeg vil ikke si at det knyttes til rase, men heller til religion.
Vis hele sitatet...
Med den logikken så bør de fleste kriminelle i Norge være kristne. Og det bør jo bety at kristendommen er roten til alt av kriminalitet i Norge?

Og sist jeg sjekket, så er alle dagens mennesker samme rase.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Med den logikken så bør de fleste kriminelle i Norge være kristne. Og det bør jo bety at kristendommen er roten til alt av kriminalitet i Norge?

Og sist jeg sjekket, så er alle dagens mennesker samme rase.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fører denne logikken til at man skal tro de fleste kriminelle i Norge er kristne?