Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  236 23771
Et ekstremt velforumlert og godt innlegg av deg, bajjaz. Det er kvalitet i det du skriver og jeg merker det er ekte!
Ønsker å fortelle litt om hvordan jeg har opplevd innvandring også.

Kan starte med å fortelle at jeg har vokst opp i en bydel hvor det ikke har bodd mer enn èn utenlandsk familie mens jeg bodde der. I 16 år bodde jeg en plass hvor jeg aldri har møtt på afrikanere, irakere, albanere og alt du kan tenke deg. På skolen jeg gikk som barn, 1.-7. klasse, var det kun 3 utlendinger. Disse gjorde ikke mye ut av seg heller - var faktisk veldig ålreite på den tida. Den ene var en jente og gikk i klassen min, de to andre gikk et trinn under og han ene var broren til denne jenta. Hadde det veldig bra på denne skolen - kan faktisk ikke huske mer enn 2-3 slåsskamper igjennom 7 år!

Begynte videre på ungdomsskolen. Tror det totalt var 4 eller 5 utenlandske på ungdomsskolen min. Alle var stille og rolige. Aldri noe tull med disse Kan helt ærlig si at på denne tiden hadde det ikke falt meg inn at jeg skulle begynne å få noe imot innvandrere.

Det var ikke før jeg begynte i 9. klasse, at 8. klassingene begynte å dra med seg folk fra andre skoler. Folk av utenlandsk opprinnelse - med alle mulige bakgrunner. Kun muslimer.
Det var lite tull allikevel, de holdt seg mye for seg selv, men kan huske jeg allikevel reagerte på måten de flokka seg på. Min beste venn på denne tiden (den dag i dag og), er muslim og kommer fra Bosnia. Han og reagerte på måten disse gjengene opptrådte og måten de flokka seg og viste seg frem på.

Først når jeg begynte i 10. klasse merka jeg og vennene mine hva denne flokkingen gjorde. Det ble daglig krangling på skolen, jeg havna i flere slåsskamper i 10. klasse enn jeg har gjort resten av livet - både før og etter. Heldigvis hadde jeg trent mye styrke siden 9. klasse og slapp alltid unna uten smerter.

De norske tøffingene i 9. ble stadig frekkere og frekkere. Et par endte i blåveis for disse, men det skulle ikke bli så enkelt. En mot en var ikke lengre akseptert - det skulle nå bli normalt å hente "gjengen" for å slå tilbake.
Jeg kan huske en gang etter skolen, kommer gjengen deres - rundt en 15-20 stk. Disse begynner å tøffe seg og vil bråke. Tar tak i han ene og forteller at hvis han ikke gir seg nå, vil jeg komme til å knuse huet hans med knokjern. Litt tøff i kjeften - kunne endt ille for meg. Heldigvis ser jeg flere og flere fra min vennekrets komme fra skolen. Den tøffe gjengen reiser for denne gang.....

Vi opplevde flere sånne episoder, dessverre. Jeg har aldri vært en person som har likt å bråke noe særlig, men har blitt tvunget til det flere ganger etter innvandrergjenger begynte å leke seg. Hvor frustrerende tror du dette er for en nordmann? Hvor mange ganger tror dere jeg har blitt kalt rasist? Det er helt utrolig... Man kan ikke åpne kjeften i sitt eget land lengre. Muslimer sier de skal ta over verden - mens flertallet av nordmenn lukker øynene.

Nå går lillesøstera mi på skole i en annen del av byen. Blir populært kalt "lille-Afrika". Jeg ser bilder av henne på facebook, kanskje med 10 muslimer og 1 norsk. Dette skremmer vannet av meg. Det er sånn utviklingen har blitt nå og det er ille. Fryktelig ille..

Jeg ønsker ikke et rasistisk samfunn. Jeg ønsker et samfunn hvor innvandrere respekterer nordmenn og faktisk innretter seg etter våre regler! Det er ikke snakk om for mitt vedkomne å innrette meg etter deres kultur. Kommer ikke på tale! Om de prøver noe annet er jeg helt klar til krig. Jeg vil heller dø enn å måtte innrette meg etter noen mennesker som kun har vært HELDIGE! Ja, de er faktisk svært heldige som får bo i Norge med Norske lover og Norsk sosialstøtte i ryggen!

Det er helt klart på tide at noe skjer med våre såkalt "stakars innvandrere". De har jo "hatt det så tungt".
Ok, de har hatt det tungt noen av de - men burde de ikke da være snille og faktisk prøve å leve et godt liv?
Jeg tror ikke de tror på sin egen religion. De har iallefall feiltolket den så det synger. I følge Koranen skal de innrette seg etter reglene til landet de befinner seg i! Vold er IKKE akseptert i Koranen heller. Dermed vil jeg gå så langt at jeg påstår en stor andel av dagens "muslimer" faktisk ikke er muslimer. Mange av de er onde mennesker som bruker religionen sin som et "skjold". Respektløst
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Koranen og Bibelen er ikke så ulike hverandre nei, men forskjellen her er at kristne er langt mer "utviklet" enn muslimer. Det vil si, de driter i religionen sin i større grad. Du finner langt mer uhumane holdninger som homofobi og kvinnehat i en gjennomsnittlig muslimsk familie, enn hos en kristen.

Jeg mener Islam er noe av grunnen til at utlendinger voldtar. Forholdet mellom menn og kvinner som koranen viser til kan umulig være enn sunn greie. Mange kommer til Norge med holdninger om at kvinner nærmest er en ting. Dette, sammen med at de ser ut som hufsa i hjemlandet deres, er selvfølgelig en av grunnene til at utlendinger preger voldtektsstatistikkene.

Jeg er ingen helgen, men jeg dømmer ingen individer på grunn av noe som helst, annet enn hva de har gjort selv. Men ser jeg på Islam som en helhet, kan jeg ikke si noe annet enn at jeg misliker det.. sterkt.
Vis hele sitatet...
Du burde lese litt om Koranen og Islam ser jeg. I Koranen står det at de skal respektere kvinnene mer enn mennene.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg ønsker ikke et rasistisk samfunn. Jeg ønsker et samfunn hvor innvandrere respekterer nordmenn og faktisk innretter seg etter våre regler! Det er ikke snakk om for mitt vedkomne å innrette meg etter deres kultur. Kommer ikke på tale! Om de prøver noe annet er jeg helt klar til krig. Jeg vil heller dø enn å måtte innrette meg etter noen mennesker som kun har vært HELDIGE! Ja, de er faktisk svært heldige som får bo i Norge med Norske lover og Norsk sosialstøtte i ryggen!

Det er helt klart på tide at noe skjer med våre såkalt "stakars innvandrere". De har jo "hatt det så tungt".
Ok, de har hatt det tungt noen av de - men burde de ikke da være snille og faktisk prøve å leve et godt liv?
Jeg tror ikke de tror på sin egen religion. De har iallefall feiltolket den så det synger. I følge Koranen skal de innrette seg etter reglene til landet de befinner seg i! Vold er IKKE akseptert i Koranen heller. Dermed vil jeg gå så langt at jeg påstår en stor andel av dagens "muslimer" faktisk ikke er muslimer. Mange av de er onde mennesker som bruker religionen sin som et "skjold". Respektløst
Vis hele sitatet...

Du er så langt bort i ørska med det innlegget der at jeg har ikke ord.

"De har hatt det så tungt, derfor burde de være snille og prøve å leve et godt liv"? Tror du at de som opplever traumatiske hendelser har alt i fanget bare de kommer til Norge? Da må du tro om igjen. Mental helse er det noe som heter. Mange flykninger er skral sådan, og da holder det ikke å komme til et land du ikke forstår en dritt av, verken språklig eller kulturelt.

Vi er tilbake på det med integrering igjen. Du kan ikke bare forvente at folk totalt fremmed for alt som har med dette landet å gjøre bare innpasser seg sånn uten videre. Vi må få til ordninger som gjør at de lærer seg norsk kultur og normer first hand. La det bli normalt for oss som har alt på stell å hjelpe disse menneskene, da mange tydeligvis faller utenom og gjør forferdelige gjerninger. Det du forfekter skader bare den saken du står for dessverre.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Du er så langt bort i ørska med det innlegget der at jeg har ikke ord.

"De har hatt det så tungt, derfor burde de være snille og prøve å leve et godt liv"? Tror du at de som opplever traumatiske hendelser har alt i fanget bare de kommer til Norge? Da må du tro om igjen. Mental helse er det noe som heter. Mange flykninger er skral sådan, og da holder det ikke å komme til et land du ikke forstår en dritt av, verken språklig eller kulturelt.

Vi er tilbake på det med integrering igjen. Du kan ikke bare forvente at folk totalt fremmed for alt som har med dette landet å gjøre bare innpasser seg sånn uten videre. Vi må få til ordninger som gjør at de lærer seg norsk kultur og normer first hand. La det bli normalt for oss som har alt på stell å hjelpe disse menneskene, da mange tydeligvis faller utenom og gjør forferdelige gjerninger. Det du forfekter skader bare den saken du står for dessverre.
Vis hele sitatet...
Er jeg borti ørska? Du "forsvarer" voldtekt, ran, blind vold og kidnapping med at de har dårlig mental helse? Jeg ler av deg.
Integrering skal ikke ha betydning for hvorvidt innvandrere utøver vold eller ikke. De skal ifølge sin egen tro, ifølge Koranen, faktisk følge reglene til landet de bor i. Da er det noe rav ruskende galt når de ikke engang klarer det!

Vi snakker og om at mange av disse ikke er villige til å integrere seg. Mange av disse liker gjengmiljø og mange liker å vise seg frem. Kom ikke her å gi fremmedfrykt grunnen for voldtekter av norske jenter, blind vold og væpna ran! Det er DU som er langt uti ørska!
Sist endret av Life Goes On; 17. februar 2012 kl. 09:48.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Er jeg borti ørska? Du "forsvarer" voldtekt, ran, blind vold og kidnapping med at de har dårlig mental helse? Jeg ler av deg.
Integrering skal ikke ha betydning for hvorvidt innvandrere utøver vold eller ikke. De skal ifølge sin egen tro, ifølge Koranen, faktisk følge reglene til landet de bor i. Da er det noe rav ruskende galt når de ikke engang klarer det!

Vi snakker og om at mange av disse ikke er villige til å integrere seg. Mange sv disse liker gjengmiljø og mange liker å vise seg frem. Kom ikke her å gi fremmedfrykt grunnen for voldtekter av norske jenter, blind vold og væpna ran! Det er DU som er langt uti ørska!
Vis hele sitatet...
Herregud mann. Jeg forsvarer ikke voldtekt, ran eller noe som helst. Kan du vennligst slutte med å anklage folk for det? Faktum er at mange flyktninger sliter med psykiske plager, og da må vi gjøre noe med det. Det er jo for faen mennesker som kommer til oss. Mange har opplevd så mye faenskap at verken du eller jeg vet halvparten av det engang. Det er der problemet ligger.

Selv om det er en overandel religiøse flyktninger så kan du ikke regne med at ei jævla bok skal klare å holde orden på tilværelsen deres. Spar meg.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Du er så langt bort i ørska med det innlegget der at jeg har ikke ord.

"De har hatt det så tungt, derfor burde de være snille og prøve å leve et godt liv"? Tror du at de som opplever traumatiske hendelser har alt i fanget bare de kommer til Norge? Da må du tro om igjen. Mental helse er det noe som heter. Mange flykninger er skral sådan, og da holder det ikke å komme til et land du ikke forstår en dritt av, verken språklig eller kulturelt.

Vi er tilbake på det med integrering igjen. Du kan ikke bare forvente at folk totalt fremmed for alt som har med dette landet å gjøre bare innpasser seg sånn uten videre. Vi må få til ordninger som gjør at de lærer seg norsk kultur og normer first hand. La det bli normalt for oss som har alt på stell å hjelpe disse menneskene, da mange tydeligvis faller utenom og gjør forferdelige gjerninger. Det du forfekter skader bare den saken du står for dessverre.
Vis hele sitatet...
å ta inn psykiske syke mennesker er jo bare for dumt..., dem skulle ha blitt stoppet på grensa å sendt hjem, integrering ? mange av dem har jo ikke klart å intrigert seg i sitt eget land en gang og blitt jaget derfra, hvordan skal disse intrigere seg her ? og det må jo være av egen fri vilje !

det er sosialistisk rasisme å synes synd på dem, bare for at dem har en annen farge og sett med vestlige øyne "hatt det så fælt "

hvis en hvit norsk etninsk borger faller utenom pusher dop og voldtar så er det ingen som synes synd på han !

klarer dem ikke å innrette seg så hiv pakket ut!
vi trenger ikke å ha sånt her og er mange ordentlige utlendinger å velge mellom, men mennesker fra enkelte land og kulturer lar seg ikke intrigere! sånn er det bare
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Herregud mann. Jeg forsvarer ikke voldtekt, ran eller noe som helst. Kan du vennligst slutte med å anklage folk for det? Faktum er at mange flyktninger sliter med psykiske plager, og da må vi gjøre noe med det. Det er jo for faen mennesker som kommer til oss. Mange har opplevd så mye faenskap at verken du eller jeg vet halvparten av det engang. Det er der problemet ligger.

Selv om det er en overandel religiøse flyktninger så kan du ikke regne med at ei jævla bok skal klare å holde orden på tilværelsen deres. Spar meg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å holde styr på en hel bok - det er snakk om å følge norsk lov. Det er noe mange sliter ekstremt med og det er det jeg sliter med å akseptere.

Blåser lang vei i om de har opplevd mye faenskap. Det som betyr noe for meg, er at de oppfører seg pent og høflig når de kommer hit. Jeg syns det er veldig synd at godt utdannede innvandrere sliter med å få jobb, men jeg syns det er enda mer synd at veldig mange av de bare sitter på ræva hjemme uten jobb, uten vilje og uten motivasjon. Syns veldig lite er verre en voldtekt - derfor gjør det meg fly forbanna når jeg ser hvor mange prosent av overfallsvoldtektene som er begått av muslimer.

Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at jeg IKKE ønsker integrere disse menneskene? Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at jeg ønsker å beholde norsk kultur - at jeg kanskje ikke ønsker en flerkulturell vennegjeng? Det har ingenting med rasisme å gjøre; det er et valg jeg har tatt.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det er ikke snakk om å holde styr på en hel bok - det er snakk om å følge norsk lov. Det er noe mange sliter ekstremt med og det er det jeg sliter med å akseptere.

Blåser lang vei i om de har opplevd mye faenskap. Det som betyr noe for meg, er at de oppfører seg pent og høflig når de kommer hit. Jeg syns det er veldig synd at godt utdannede innvandrere sliter med å få jobb, men jeg syns det er enda mer synd at veldig mange av de bare sitter på ræva hjemme uten jobb, uten vilje og uten motivasjon. Syns veldig lite er verre en voldtekt - derfor gjør det meg fly forbanna når jeg ser hvor mange prosent av overfallsvoldtektene som er begått av muslimer.

Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at jeg IKKE ønsker integrere disse menneskene? Er det SÅ vanskelig for deg å forstå at jeg ønsker å beholde norsk kultur - at jeg kanskje ikke ønsker en flerkulturell vennegjeng? Det har ingenting med rasisme å gjøre; det er et valg jeg har tatt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er vanskelig for meg å forstå. Rar måte du ordlegger deg på mot slutten forresten. Lite konstruktivt.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ja, det er vanskelig for meg å forstå. Rar måte du ordlegger deg på mot slutten forresten. Lite konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg faktisk ikke hva du mener? Hva er rart og hvorfor er det lite konstruktivt?

Hvis du ikke forstår det, så aksepterer jeg det. Jeg håper du klarer akseptere mine valg og mitt syn på ting. Jeg vil påpeke at jeg ikke er rasist, men jeg er lei den ikke-tilstedeværende respekten fra innvandrere
Det finnes ingen unnskyldninger til at det er greit å oppføre seg dårlig mot uskylldige mennesker samme hvor dårlig man har hatt det tidligere.

Det at man er mennesker er som alle andre er et tåpelig argument som jeg finner 0 mening i.
Sist endret av Prompdompap; 17. februar 2012 kl. 10:26.
Det virket bare på meg som at du ikke var interessert i å diskutere noe særlig mer om det. Det er klart vi skal akseptere hverandres syn på ting, men vi trenger ikke å være enig. Derfor stussa jeg litt, da jeg aldri har gitt utrykk for at jeg ikke aksepterer ditt syn. Men jeg er sterkt uenig.

Jeg mente ikke å bruke det som et argument for at de skal få voldta og rane folk når jeg sa de var mennesker. Jeg mente at vi må ta vare på de som har det ille når de kommer hit. Det må starte der. Klart man skal straffe de som voldtar, men hadde det ikke vært bedre å løse problemet ved rota? Altså ved å sørge for at alle som kommer til Norge føler seg verdsatt og inkludert, slik at de ikke forverrer sine eventuelle problemer, som igjen kan føre til skade på andre mennesker.
Sist endret av VinumSabbathi; 17. februar 2012 kl. 10:32.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Nå skjønner jeg faktisk ikke hva du mener? Hva er rart og hvorfor er det lite konstruktivt?

Hvis du ikke forstår det, så aksepterer jeg det. Jeg håper du klarer akseptere mine valg og mitt syn på ting. Jeg vil påpeke at jeg ikke er rasist, men jeg er lei den ikke-tilstedeværende respekten fra innvandrere
Vis hele sitatet...
Du kan jo påpeke hvor lite rasist du er til du blir blå i trynet, men det er rimelig klart for de fleste hva du er når du skjærer gigantiske folkegrupper over en kam, basert på fordommer og rene løgner. Du truer jo med krig om noen skulle finne på å prøve å forandre ditt syn på samfunnet, men du har jo tross alt valgt å bli født i Norge så det er jo din rett å skulle få mene noe slik uten å bli kalt rasist.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det virket bare på meg som at du ikke var interessert i å diskutere noe særlig mer om det. Det er klart vi skal akseptere hverandres syn på ting, men vi trenger ikke å være enig. Derfor stussa jeg litt, da jeg aldri har gitt utrykk for at jeg ikke aksepterer ditt syn. Men jeg er sterkt uenig.
Vis hele sitatet...
Uenig er det heldigvis lov til å være. Stiller meg uforstående til at jeg er uinteressert i å diskutere ting. Jeg diskuterer som bare det - men jeg har mitt eget syn på ting. Det er det flere her som har; og det er mange sterke meninger på forumet. Det er jeg glad for! Hadde alle mennesker vært like, ville jo verden vært kjedelig. Hadde bare alle vært snille ...

Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan jo påpeke hvor lite rasist du er til du blir blå i trynet, men det er rimelig klart for de fleste hva du er når du skjærer gigantiske folkegrupper over en kam, basert på fordommer og rene løgner. Du truer jo med krig om noen skulle finne på å prøve å forandre ditt syn på samfunnet, men du har jo tross alt valgt å bli født i Norge så det er jo din rett å skulle få mene noe slik uten å bli kalt rasist.
Vis hele sitatet...
Idiotisk. Jeg skjærer ikke en gigantisk folkegruppe under én kam; jeg er derimot lynforbanna over den manglende respekten ovenfor nordmenn. Jeg har ikke fremstilt noen løgner under denne debatten - hvor har du fått det fra?

At jeg sier jeg ville gått til krig, er mer en måte å si at jeg ville gått kraftig til motverge. Hadde nok ikke fysisk skutt noen - men jeg hadde ikke sittet stille og sett på landet mitt falle sammen.

Er uinteressert i din analyse at mitt syn, uansett. Jeg vet bedre enn deg hva jeg tenker og føler. Jeg står på min fulle rett til å ytre mine meninger uten at jeg skal stå i fare for å bli stemplet rasist. Jeg kaller det "bevisst"
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan jo påpeke hvor lite rasist du er til du blir blå i trynet, men det er rimelig klart for de fleste hva du er når du skjærer gigantiske folkegrupper over en kam, basert på fordommer og rene løgner. Du truer jo med krig om noen skulle finne på å prøve å forandre ditt syn på samfunnet, men du har jo tross alt valgt å bli født i Norge så det er jo din rett å skulle få mene noe slik uten å bli kalt rasist.
Vis hele sitatet...
det er derfor ikke politikerne tør å gjøre noe med saken, siden sånne som deg flekker rasist kortet med en gang det er snakk om problemene innvandringen har ført med seg !

hvis det var et gjeng med hvite lømler som løp rundt og ranet og voldtatt utlendinger hadde avisene hvert fulle av overskrifter om dem hvite rasistene som herjer gatene og politikerne ville sørget for at disse ble borte fra gatene, dette vet du og jeg meget godt!
Sist endret av Notoneofthem; 17. februar 2012 kl. 10:42.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan jo påpeke hvor lite rasist du er til du blir blå i trynet, men det er rimelig klart for de fleste hva du er når du skjærer gigantiske folkegrupper over en kam, basert på fordommer og rene løgner. Du truer jo med krig om noen skulle finne på å prøve å forandre ditt syn på samfunnet, men du har jo tross alt valgt å bli født i Norge så det er jo din rett å skulle få mene noe slik uten å bli kalt rasist.
Vis hele sitatet...
Og der kom du.
Med et innlegg utelukkende fylt med fordomsfulle personangrep og en bevisst misforståelse av hva han skrev.
Han deler sin erfaring med dere som åpenbart mangler både det og kunnskap om det som diskuteres. Han fortjener bedre enn simple påhopp.

Hvis det som sies i denne tråden ikke passer med ditt innlærte bilde av virkeligheten, bør du kanskje justere det etter den reelle virkeligheten.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
[...]
Jeg ønsker ikke et rasistisk samfunn. Jeg ønsker et samfunn hvor innvandrere respekterer nordmenn og faktisk innretter seg etter våre regler! [...]
Vis hele sitatet...
Veldig godt skrevet, og jeg er enig med veldig mye av det du sier. Jeg opplevde her om dagen å gå forbi to mennesker med utenlandsk opprinnelse, som solgte dop. Jeg valgte å ikke svare, og de kalte meg en jævel. Det er da mulig å kunne oppføre seg.

Jeg har bodd i Oslo i ett og et halvt år nå, og jeg kan ærlig innrømme at jeg har blitt mer rasistisk etter alle problemene jeg har opplevd med innvandringen her.
Veldig glad at folk faktisk deler mitt syn. Jeg er glad det fortsatt finnes mennesker som tør diskutere dette temaet. Vi er nå en gang litt gjemt bak internett, men vil allikevel påstå det er tøft å tørre å ytre meninger rundt dette temaet.

Det er ikke lengre mye vi kan si eller gjøre. Politikere er nervøse for å gjøre noe - et hav av mennesker vil skrike at de er rasister. Det er ett parti som virkelig er tøffe når det gjelder innvandring; det er FrP! Dessverre har de også veldig mange rare synspunkter på andre ting, som gjør at de sliter med å bli valgt.

Jeg prøver ikke å fremstå fordomsfullt - jeg prøver heller å påpeke farene med å la dette fortsette. Det har aldri vært så farlig å være jente i Oslo som det er nå! Vi kan ikke la dette fortsette.. Vi trenger Politi og politikere som tar tak i problemet. Spesielt viktig er det å få ut innvandrere som oppholder seg ulovlig her - eller er det synd på disse og?
Sitat av prenix Vis innlegg
Veldig godt skrevet, og jeg er enig med veldig mye av det du sier. Jeg opplevde her om dagen å gå forbi to mennesker med utenlandsk opprinnelse, som solgte dop. Jeg valgte å ikke svare, og de kalte meg en jævel. Det er da mulig å kunne oppføre seg.

Jeg har bodd i Oslo i ett og et halvt år nå, og jeg kan ærlig innrømme at jeg har blitt mer rasistisk etter alle problemene jeg har opplevd med innvandringen her.
Vis hele sitatet...
Trikset du skal bruke er å si du ikke har penger, prøv å vær litt lei deg når du forteller at du ikke har råd selv om du har lyst.
Det reduserer ransrisikoen.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Trikset du skal bruke er å si du ikke har penger, prøv å vær litt lei deg når du forteller at du ikke har råd selv om du har lyst.
Det reduserer ransrisikoen.
Vis hele sitatet...
Veldig godt tips! Nå er ikke jeg kjent med dop-pushere, men har opplevd å blitt tilbydd hasj i Oslo to ganger. Det var i litt mer avsidesliggende gater, så man kan vel nesten bare forvente dette.. Problemet blir vel aldri mindre - heller bare større. Spesielt med tanke på ran om du takker nei.

Det beste er og hvis man alltid har muligheten til å gå sammen med noen. Dette er helt klart vanskelig til enhver tid, men det minsker allikevel risikoen.
Nå er pistol og kniv blitt "allemannseie", så risikoen er vel større enn noen gang, uansett.

Veldig, veldig trist..
Sist endret av Life Goes On; 17. februar 2012 kl. 11:18.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Trikset du skal bruke er å si du ikke har penger, prøv å vær litt lei deg når du forteller at du ikke har råd selv om du har lyst.
Det reduserer ransrisikoen.
Vis hele sitatet...
Du misforstod meg, jeg hadde ingen frykt for å bli ranet. Jeg stirret han ene i øynene til de begge gikk. De skal da ikke få bestemme hvor vi nordmenn skal kunne føle oss utrygge.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Veldig glad at folk faktisk deler mitt syn. Jeg er glad det fortsatt finnes mennesker som tør diskutere dette temaet. Vi er nå en gang litt gjemt bak internett, men vil allikevel påstå det er tøft å tørre å ytre meninger rundt dette temaet.

Det er ikke lengre mye vi kan si eller gjøre. Politikere er nervøse for å gjøre noe - et hav av mennesker vil skrike at de er rasister. Det er ett parti som virkelig er tøffe når det gjelder innvandring; det er FrP! Dessverre har de også veldig mange rare synspunkter på andre ting, som gjør at de sliter med å bli valgt.

Jeg prøver ikke å fremstå fordomsfullt - jeg prøver heller å påpeke farene med å la dette fortsette. Det har aldri vært så farlig å være jente i Oslo som det er nå! Vi kan ikke la dette fortsette.. Vi trenger Politi og politikere som tar tak i problemet. Spesielt viktig er det å få ut innvandrere som oppholder seg ulovlig her - eller er det synd på disse og?
Vis hele sitatet...
Jeg har snakket med mange som opplevde 2. verdenskrig i Oslo, de forteller at jentene kunne gå trygt hvor de ville. At de ikke behøvde å frykte noe som helst fra tyske soldater på sin ferd. Nå blir de samme gamle damene utsatt for ran av fremmede mennesker, noen i sitt eget hjem. Barnebarna deres blir ranet og voldtatt av fremmede.

Felles har de fortvilelesen over at noen skulle være så mye verre enn nazistiske okkupanter.
Ro dere ned da folkens. Dere diskuterer stråmenn uten hemninger. Hva er vitsen?
Jeg vil gi bajjaz skryt for et velskrevet innlegg. Bor selv i Oslo og har opplevd å bli truet med juling foran politiet(!) ifm en overfallssak, så jeg kjenner til deler av det du beskriver.

Men, til tross for enkelte episoder har jeg hatt den gleden det er å bli godt kjent med mange utlendinger i Oslo. Jeg har møtt på folk jeg gjerne beholder som venner resten av livet og jeg har møtt på de jeg gjerne skulle slengt foran et tog. Man har shitheads i alle kulturer og raser, og spesielt her i Oslo blir nok utlendingene som driver med faenskap ekstra eksponert.

Og det fortjener de jo også. I mine øyne burde man få 1 sjanse her i landet. Har du det så fælt i hjemlandet ditt så forventer jeg at du behandler dine nye medborgere og ditt nye lands lover og regler med respekt. Noen gjør dessverre ikke dette, og disse burde utvises eller settes i arbeidsleirer. ALLE utlendinger, enten det er pakistanere, irakere, svensker, somaliere, amerikanere eller kinesere. Om statistikken medfører at 80% av de som utvises/settes i leir er f eks afrikanere, så synd. Da er det bare sånn det er akkurat her. Ingen grunn til å verken være rasistiske over det eller beskylde noen for slik rasisme.

Feilen mange i mine øyne begår, er å "gå lei", og begynne å si "nå er det nok med alle disse utlendingene som voldtar og dreper, alt jeg ser er somaliere som ser stygt på meg osv...osv...". Vi kan ikke begynne å dømme gruppevis uansett hvor leie vi blir. Løsningen ligger heller i å føre en strengere kontroll på hvem som faktisk kommer inn i landet.
Sitat av prenix Vis innlegg
Du misforstod meg, jeg hadde ingen frykt for å bli ranet. Jeg stirret han ene i øynene til de begge gikk. De skal da ikke få bestemme hvor vi nordmenn skal kunne føle oss utrygge.
Vis hele sitatet...
Det der med stirring er åpenbart en greie, jeg er oppdratt til at det er stygt å stirre. Derfor viker vi nordmenn instinktivt blikket når det møter andre øyne vi ikke kjenner fra før.
Dette tolkes av andre som en feig underkastelse, som at du er redd og klar til å domineres eventuelt fratas verdier.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ro dere ned da folkens. Dere diskuterer stråmenn uten hemninger. Hva er vitsen?
Vis hele sitatet...
hva merner du med det ? en stråmann ?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg har snakket med mange som opplevde 2. verdenskrig i Oslo, de forteller at jentene kunne gå trygt hvor de ville. At de ikke behøvde å frykte noe som helst fra tyske soldater på sin ferd. Nå blir de samme gamle damene utsatt for ran av fremmede mennesker, noen i sitt eget hjem. Barnebarna deres blir ranet og voldtatt av fremmede.

Felles har de fortvilelesen over at noen skulle være så mye verre enn nazistiske okkupanter.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke ett eneste sekund på at Tyskerne lot damene være i fred - selv om 2. verdenskrig var en forferdelig krig hvor mange menneskeliv gikk tapt.
Men det kriges nedi Irak, Afrika og forskjellige land hvor vi får innvandrere fra - og her blir damene regelrett voldtatt og drept. Det er umenneskelig.
Voldtekt kan fort være et drap - et mentalt drap.

Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg vil gi bajjaz skryt for et velskrevet innlegg. Bor selv i Oslo og har opplevd å bli truet med juling foran politiet(!) ifm en overfallssak, så jeg kjenner til deler av det du beskriver.

Men, til tross for enkelte episoder har jeg hatt den gleden det er å bli godt kjent med mange utlendinger i Oslo. Jeg har møtt på folk jeg gjerne beholder som venner resten av livet og jeg har møtt på de jeg gjerne skulle slengt foran et tog. Man har shitheads i alle kulturer og raser, og spesielt her i Oslo blir nok utlendingene som driver med faenskap ekstra eksponert.

Og det fortjener de jo også. I mine øyne burde man få 1 sjanse her i landet. Har du det så fælt i hjemlandet ditt så forventer jeg at du behandler dine nye medborgere og ditt nye lands lover og regler med respekt. Noen gjør dessverre ikke dette, og disse burde utvises eller settes i arbeidsleirer. ALLE utlendinger, enten det er pakistanere, irakere, svensker, somaliere, amerikanere eller kinesere. Om statistikken medfører at 80% av de som utvises/settes i leir er f eks afrikanere, så synd. Da er det bare sånn det er akkurat her. Ingen grunn til å verken være rasistiske over det eller beskylde noen for slik rasisme.

Feilen mange i mine øyne begår, er å "gå lei", og begynne å si "nå er det nok med alle disse utlendingene som voldtar og dreper, alt jeg ser er somaliere som ser stygt på meg osv...osv...". Vi kan ikke begynne å dømme gruppevis uansett hvor leie vi blir. Løsningen ligger heller i å føre en strengere kontroll på hvem som faktisk kommer inn i landet.
Vis hele sitatet...
Jeg er svært enig i hva du skriver. Jeg er også veldig for denne ène sjansen. Hvorfor skal de får mer enn èn sjanse, egentlig?
Vet om flere som har vært i fengsel lengre enn jeg har gått på skole; allikevel har de beina planta trygt på Norsk jord - med NAV i ryggen. Hvorfor? Feigt av norske myndigheter. Det er sjeldent Jens blir rana på gata, så han bryr seg vel ikke..

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Ro dere ned da folkens. Dere diskuterer stråmenn uten hemninger. Hva er vitsen?
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart at du er redd for å ta opp dette emnet. Hvis du mener det vi sier ikke har røtter i virkeligheten, foreslår jeg at du skrur på nyhetene eller blar opp i VG søndag/mandags morgen. Voldtekt i Oslo - garantert!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg har snakket med mange som opplevde 2. verdenskrig i Oslo, de forteller at jentene kunne gå trygt hvor de ville. At de ikke behøvde å frykte noe som helst fra tyske soldater på sin ferd. Nå blir de samme gamle damene utsatt for ran av fremmede mennesker, noen i sitt eget hjem. Barnebarna deres blir ranet og voldtatt av fremmede.

Felles har de fortvilelesen over at noen skulle være så mye verre enn nazistiske okkupanter.
Vis hele sitatet...
Det er grovt uærleg framstilling.

Eg forsøker ikkje å legge skulda på voldtektene på kvinnene, men det er ein del ein må ta med her: Kor mange gikk ut på samme måten som dei gjer i dag for 30-40 år sidan - eller under krigen om du vil? Alkoholkonsumet til nordmenn har auka jamt sidan WWII...

I tillegg er det vel ingen som har prøvd å benekte at tiltak som portforbod, totalitært styre og vareknapphet kan gjere mykje med ein del typar kriminalitet?

Så i heile teke er den argumentasjonen du dreg fram ovanfor ein stråmann. Det er uinteressant.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er grovt uærleg framstilling.

Eg forsøker ikkje å legge skulda på voldtektene på kvinnene, men det er ein del ein må ta med her: Kor mange gikk ut på samme måten som dei gjer i dag for 30-40 år sidan - eller under krigen om du vil? Alkoholkonsumet til nordmenn har auka jamt sidan WWII...

I tillegg er det vel ingen som har prøvd å benekte at tiltak som portforbod, totalitært styre og vareknapphet kan gjere mykje med ein del typar kriminalitet?

Så i heile teke er den argumentasjonen du dreg fram ovanfor ein stråmann. Det er uinteressant.
Vis hele sitatet...
så kan vi jo stille spørsmål om noen i hele tatt fortalte om at dem hadde blitt voldtatt i den årstiden der?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg forsøker ikkje å legge skulda på voldtektene på kvinnene, men det er ein del ein må ta med her: Kor mange gikk ut på samme måten som dei gjer i dag for 30-40 år sidan - eller under krigen om du vil? Alkoholkonsumet til nordmenn har auka jamt sidan WWII...
Vis hele sitatet...
Du setter faktisk kvinner mer i bås enn jeg setter innvandrere i bås, nå. Kvinner skal gjerne få gå i undertøy uten å måtte risikere overfallsvoldtekt. Det du sier viser til manglende respekt for kvinner og liten forståelse for dagens situasjon.

Du skriver nynorsk, så du bor vel langt ifra Oslo? Nå vet ikke jeg noe sikkert, men det er nok stor sannsynlighet at voldshandlinger og voldtekt har et større omfang i Oslo- og omegn enn oppover mot nord.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Du setter faktisk kvinner mer i bås enn jeg setter innvandrere i bås, nå. Kvinner skal gjerne få gå i undertøy uten å måtte risikere overfallsvoldtekt. Det du sier viser til manglende respekt for kvinner og liten forståelse for dagens situasjon.
Vis hele sitatet...
Kor berusa ein person er vil eg tru har ein samanheng med voldtektene - beklagelegvis. Ideelt sett burde alle kunne ferdast trygt, overalt, akkurat slik dei måtte ønske, men å hevde at det er slik er ikkje veldig produktivt.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Du skriver nynorsk, så du bor vel langt ifra Oslo? Nå vet ikke jeg noe sikkert, men det er nok stor sannsynlighet at voldshandlinger og voldtekt har et større omfang i Oslo- og omegn enn oppover mot nord.
Vis hele sitatet...
Det er så fantastisk dårleg forsøk på hersketeknikk at det er direkte latterleg... Om eg ikkje har førstehånds erfaring med eit tema har eg ikkje kunnskap om det? Skjerpings!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor berusa ein person er vil eg tru har ein samanheng med voldtektene - beklagelegvis. Ideelt sett burde alle kunne ferdast trygt, overalt, akkurat slik dei måtte ønske, men å hevde at det er slik er ikkje veldig produktivt.
Vis hele sitatet...
Det har helt klart en sammenheng - men det burde det ikke ha. At en jente er overstadig beruset, gir ikke en annen person fri tilgang til seksuell omgang. Det burde ha fint lite å si om en person er full. Det finnes allikevel flere tilfeller enn bare når jentene har drukket. Dessuten er det ikke bare voldtekt det er snakk om; men også blind vold og ran.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er så fantastisk dårleg forsøk på hersketeknikk at det er direkte latterleg... Om eg ikkje har førstehånds erfaring med eit tema har eg ikkje kunnskap om det? Skjerpings!
Vis hele sitatet...
Sier ikke du ikke kan ha kunnskap - sier du kanskje ikke har opplevd dette på like nært hold som de som bor i Oslo- og omegn. Spesielt med tanke på bajjaz som har kjørt taxi i 10 år og faktisk fått med seg store deler av utviklingen. Dette er ikke bare noe han finner på - det er faktisk i denne retningen dagens samfunn utvikler seg.
hat hat hat, hersketeknikker, stråmenn og mer hat. Hva kommer ut av dette?

Det er ikke noe nytt og grensesprengende som sies, ei heller kreves det mot for å "tørre å prate om det".
Det som krever mot, er det å kunne se på saken uten å bli så jævlig følelsesmessig engasjert at alle poenger som ikke inneholder "FÅ UT SVINA" blir twista til at folk støtter voldtekt og overfall. Hva faen.

Problemet blir bare forsterka av en slik polariserende "oss og dem" retorikk.
Prat om løsninger istedet for å anklage folk for å være naive og fattige i livsopplevelser.
Sist endret av Bothrops; 17. februar 2012 kl. 12:03.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
hat hat hat, hersketeknikker, stråmenn og mer hat. Hva kommer ut av dette?

Det er ikke noe nytt og grensesprengende som sies, ei heller kreves det mot for å "tørre å prate om det".
Det som krever mot, er det å kunne se på saken uten å bli så jævlig følelsesmessig engasjert at alle poenger som ikke inneholder "FÅ UT SVINA" blir twista til at folk støtter voldtekt og overfall. Hva faen.

Problemet blir bare forsterka av en slik polariserende "oss og dem" retorikk.
Prat om løsninger istedet for å anklage folk for å være naive og fattige i livsopplevelser.
Vis hele sitatet...
Det kreves faktisk en del for å tørre å stå på disse meningene, for man blir veldig fort overkjørt av titusner som mener vi er rasister fordi vi har litt sterke meninger.

Hat er noe som bygger seg opp over tid. Man hater vanligvis ikke noe over natta, selv om man misliker det. Det er ikke rart man mister all tro på innvandrere når folk opplever alt som er ramset opp tidligere (ran, voldtekt osv.)

Jeg skriker ikke "kast dem ut!" - jeg sier all skal få sin sjanse. Vi har IKKE plass til de som ikke oppfører seg; derfor er det helt på sin plass at heller de gode menneskene får sin sjanse i Norge.
Sist endret av Life Goes On; 17. februar 2012 kl. 12:08.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det kreves faktisk en del for å tørre å stå på disse meningene, for man blir veldig fort overkjørt av titusner som mener vi er rasister fordi vi har litt sterke meninger.

Hat er noe som bygger seg opp over tid. Man hater vanligvis ikke noe over natta, selv om man misliker det. Det er ikke rart man mister all tro på innvandrere når folk opplever alt som er ramset opp tidligere (ran, voldtekt osv.)

Jeg skriker ikke "kast dem ut!" - jeg sier all skal få sin sjane. Vi har IKKE plass til de som ikke oppfører seg; derfor er det helt på sin plass at heller de gode menneskene får sin sjanse i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du sier, tror jeg. Problemet er retorikken.
Er full av hat jeg også, og skulle gjerne hatt en lettvint rettferdiggjort retning å fokusere hatet på, men de finnes ikke og hvis du skulle finne en så bør den behandles ytterst forsiktig.

Det du skriver er ofte ut ifra egne erfaringer selvfølgelig, men når du skriver som du gjør på et åpent forum kan du risikere at folk som ikke har dine erfaringer eller forstår ditt synspunkt tar dette ut av sammenheng for å rettferdiggjøre sin lettvinte hat-løsning. Så går de ut og hater alle brune mennesker og snøballen ruller videre.
Sist endret av Bothrops; 17. februar 2012 kl. 12:19.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg vil gi bajjaz skryt for et velskrevet innlegg. Bor selv i Oslo og har opplevd å bli truet med juling foran politiet(!) ifm en overfallssak, så jeg kjenner til deler av det du beskriver.

Men, til tross for enkelte episoder har jeg hatt den gleden det er å bli godt kjent med mange utlendinger i Oslo. Jeg har møtt på folk jeg gjerne beholder som venner resten av livet og jeg har møtt på de jeg gjerne skulle slengt foran et tog. Man har shitheads i alle kulturer og raser, og spesielt her i Oslo blir nok utlendingene som driver med faenskap ekstra eksponert.

Og det fortjener de jo også. I mine øyne burde man få 1 sjanse her i landet. Har du det så fælt i hjemlandet ditt så forventer jeg at du behandler dine nye medborgere og ditt nye lands lover og regler med respekt. Noen gjør dessverre ikke dette, og disse burde utvises eller settes i arbeidsleirer. ALLE utlendinger, enten det er pakistanere, irakere, svensker, somaliere, amerikanere eller kinesere. Om statistikken medfører at 80% av de som utvises/settes i leir er f eks afrikanere, så synd. Da er det bare sånn det er akkurat her. Ingen grunn til å verken være rasistiske over det eller beskylde noen for slik rasisme.

Feilen mange i mine øyne begår, er å "gå lei", og begynne å si "nå er det nok med alle disse utlendingene som voldtar og dreper, alt jeg ser er somaliere som ser stygt på meg osv...osv...". Vi kan ikke begynne å dømme gruppevis uansett hvor leie vi blir. Løsningen ligger heller i å føre en strengere kontroll på hvem som faktisk kommer inn i landet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi må tåle å være litt fordomsfulle.
Jeg hører aldri noe annet enn positivt om vietnamesere, folk liker dem veldig godt. De driver forretninger over hele Oslo og er veldig populære, en kompis av meg stilte som krav når han skulle flytte at det var en av de i nærheten.

Jeg har møtt veldig mange fra Etiopia og Eritrea, vi har besøkt hverandres hjem og jeg har deltatt i deres feiringer. Jeg har ennå tilgode å møte noen derifra jeg ikke har likt.

Jeg tror at å adressere grupper for det de har av ukultur må til for at nettopp ukulturen skal kunne bekjempes.
At ved å løfte frem gode eksempler samtidig som vi fordømmer de dårlige vil få de enkelte gruppene til å fremstrebe en posititv utvikling for sin egen gruppe. At folk blir sin egen gruppe bevisst og selv internt utvikler positive holdninger hos sine barn og unge.
At vi frem til i dag har gitt nordmenn all skyld også har ført til at folk som er oppvokst her har ett negativt syn på oss nordmenn. At de fordomsfullt tror vi er rasister og holder en viss avstand.

Hvis dere fikk med dere debatten Ulrik Imtjas Rolvsen og Adil Kahn startet i etterkant av Taxi serien, så kunne dere se et veldig nødvendig innspill. Selvsagt er dette smertefullt for mange pakistanere, men vi burde selv ha adressert deres ukultur for flere tiår siden. Da hadde vi spart mange pakistanere for å måtte gifte seg med sitt søskenbarn.
De pakistanerne jeg kjenner som er best integrert og ikke sendt til pakistan for pakistanisering i barndommen og har beholdt friheten til å gifte seg med dem de vil. De har ikke blitt som de konservative har fryktet, de går ikke på fylla eller beter seg dårlig, de finner seg pakistansk ektefelle som er oppvokst i Norge eller Europa og tar nesten konsekvent høy utdanning. De ser på seg selv som verdensborgere og jeg ser på dem som vellykkete verdensborgere

I England ble det laget en dokumentar for en tid tilbake som tok for seg inngifte i pakistanske miljøer. De besøkte et fortvilt ektepar som hadde 1 friskt barn og 5 sterkt hjelpetrengende, de besøkte imamer som mente at islam godkjente disse ekteskapene og nektet å advare menigheten.

Vi har gjort dem en kjempebjørnetjeneste ved å la dette pågå uten å tørre å peke på dette ene problemet ved deres kultur. Spesielt når bakgrunnen for ukulturen bunner i reinspikka rasisme, verre enn noen norsk kunne tenkes å stå for.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg tror ikke noen trenger å integreres for å lære seg et lands lover. Hvis du mener folk som kommer hit trenger noe som helst for ikke å overfalssvoldta lokalbefolkningen må det være bedre å nekte de adgang.
Vis hele sitatet...
Å internalisere lover og normer er jo hele kjernen i integreringen, så at du tviler på det reiser spørsmålet om hvorvidt du egentlig vet hva integrering er for noe.

At det vil være bedre å nekte mange av disse menneskene adgang i utgangspunktet er jeg helt enig med deg i. Faktum er allikevel at mange av dem er her, og at de kommer til å fortsette å være her til tross for din frustrasjon.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg skjønner at du mener vi nordmenn ikke vil integrere oss med fremmedkulturelle og at det gjør ting vanskelig for de som kommer. Men da må du jo også forstå at maksgrensen kanskje er nådd. Når jeg som har integrert meg i 35 år og har fått venner fra hele verden forteller deg at nå har ting gått helt av skaftet, så bør du høre etter.
Jeg finner meg i innvandring, men jeg finner meg ikke i at innvandring fører til at folk ikke tør å gå ut i sin egen by. Hvor skal vi flykte nå når vi er blitt fritt vilt i vår egen by?
Vis hele sitatet...
Jeg hører etter, og jeg forstår din frustrasjon. Jeg mener ikke at vi skal finne oss i at folk blir voldtatt, eller at vi skal måtte flykte, hva nå enn det innebærer. At ting har gått av skaftet som du sier, er ikke noe du trenger å fortelle meg, for jeg bor i denne byen jeg også, og jeg er godt informert. Jeg er ikke noe mindre frustrert eller opptatt av å løse dette enn deg.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg syns nasjonen må sette seg i respekt.
Vi må være mye strengere en vi er i dag. Vi må slutte å la illegale ferdes fritt i Norge uten gyldig ID. Jeg utfordrer deg til å prøve lykken som nordmann uten papirer i Thailand Usa eller Saudi-arabia så får du nok smake manglende integrering. De fleste ville nok hostet opp et ID eller funnet seg et annet land hvis det var realiteten.
Vis hele sitatet...
Å, så du føler du må sammenligne oss med et av de verste landene i verden for å få fram et poeng? Jeg burde kanskje føle meg dum, men hva er det du vil fram til her egentlig? At vi burde se til Saudi-Arabia som rollemodell?

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Vi må slutte å akseptere asylsøknader fra kriminelle, hvis du blir pågrepet av politiet for å oppholde deg i Norge ulovlig burde du ikke ha den retten. Hvis du selv oppsøker myndighetene og søker asyl behandles den selvfølgelig korrekt.

Vi må slutte å gi bistand til land som nekter å motta borgere vi vil kaste ut, regjeringen vi har nå har nektet å bruke dette som brekkstang men har allikevel greid å få en avtale med Etiopia som vi har hatt en slik situasjon med i flere tiår. Det mener jeg gjør oss til idioter, at vi betaler kjempebeløp i bistand og mottar ureturnerbare forbrytere.

Jeg vet ikke hva grensen er i dag, men før måtte du dømmes til mer enn tre års fengsel for at utvisning kunne bli en del av dommen. Politikerne diskuterte å senke den til tre måneder. Jeg mener at den burde favne hverdagskriminalitet.

Vi må gi et klart og tydelig signal om at Norge ikke er en plyndringsfest for folk fra utlandet.

Hvis jeg, som du, kan tilate meg å bruke vei som metafor, er innvandringen som morrarushen til oslo. Veien er stappfull og alle skal i samme retning.
Vis hele sitatet...
Vi er helt enige om dette. Når jeg snakker om hvor viktig integrering er, så betyr det ikke at jeg mener at alle andre tiltak skal legges på hyllen. Det betyr bare at jeg ser på situasjonen som et langt mer sammensatt problem enn at det kan løses ved å kutte ned på strømmen av asylsøkere. Ja, det vil naturligvis hjelpe, men vi vil fortsatt ha mange asylsøkere i landet, og da ikke minst de som allerede er her.

Da er det interessant å se på psykologien og de samfunnsforhold som ligger til grunn for at mange av disse individene ikke internaliserer lovene og normene våre i tilfredsstillende grad. For det er jo faktisk det som er problemet her.
Sist endret av mentalmelt; 17. februar 2012 kl. 12:33.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det du skriver er ofte ut ifra egne erfaringer selvfølgelig, men når du skriver som du gjør på et åpent forum kan du risikere at folk som ikke har dine erfaringer eller forstår ditt synspunkt tar dette ut av sammenheng for å rettferdiggjøre sin lettvinte hat-løsning. Så går de ut og hater alle brune mennesker og snøballen ruller videre.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg. Vi burde altså ikke snakke om dette temaet, med mindre vi er helt politisk korrekte? Noen kan jo misforstå hva som sies og bli fylt med hat og forakt? Best å la det ligge da? Er det dette du mener?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er grovt uærleg framstilling.

Eg forsøker ikkje å legge skulda på voldtektene på kvinnene, men det er ein del ein må ta med her: Kor mange gikk ut på samme måten som dei gjer i dag for 30-40 år sidan - eller under krigen om du vil? Alkoholkonsumet til nordmenn har auka jamt sidan WWII...

I tillegg er det vel ingen som har prøvd å benekte at tiltak som portforbod, totalitært styre og vareknapphet kan gjere mykje med ein del typar kriminalitet?

Så i heile teke er den argumentasjonen du dreg fram ovanfor ein stråmann. Det er uinteressant.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uærlig.
Jeg forteller om hva krigsgenerasjonen forteller meg om hvordan de opplever virkeligheten.

At jentene gikk trygt på gata under krigen skyldes nok mest den strenge justisen tyskerne hadde internt.
Sitat av caperno Vis innlegg
Unnskyld meg. Vi burde altså ikke snakke om dette temaet, med mindre vi er helt politisk korrekte? Noen kan jo misforstå hva som sies og bli fylt med hat og forakt? Best å la det ligge da? Er det dette du mener?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at vi ikke bør snakke om det, nå finner du på ting.
Sist endret av Bothrops; 17. februar 2012 kl. 14:08.
Tragiske folk som retter alt fokuset på tiltak som bedre belysning og mere politi. Dette er jo selvfølgelig gode ideer, men hva med å rette ett snev av fokuset mot det som er den virkelige årsaken til alle disse overfallsvoldtektene?

Vi kan ikke ta inn flere folk før vi får kontroll på de vi har her.
Og for guds skyld ikke send ALLE til Oslo, det er den største feilen med Norges integrering


Og til alle sosialister, nei, jeg er ikke rasist...
Sitat av Bothrops Vis innlegg
hat hat hat, hersketeknikker, stråmenn og mer hat. Hva kommer ut av dette?

Det er ikke noe nytt og grensesprengende som sies, ei heller kreves det mot for å "tørre å prate om det".
Det som krever mot, er det å kunne se på saken uten å bli så jævlig følelsesmessig engasjert at alle poenger som ikke inneholder "FÅ UT SVINA" blir twista til at folk støtter voldtekt og overfall. Hva faen.

Problemet blir bare forsterka av en slik polariserende "oss og dem" retorikk.
Prat om løsninger istedet for å anklage folk for å være naive og fattige i livsopplevelser.
Vis hele sitatet...
Det er jeg veldig enig i, et godt og viktig innspill.

Personangrep eller mistenkliggjøring ødelegger fort gode debatter, det har på mange måter hindret debattering av temaet i alle år.
Vulgære ureflekterte innlegg som kun er innvandringsfientlige vil faktisk få moderator eller forumeier til å stenge tråden.

Dette er saker som kan være både vonde og vanskelige å diskutere, men hvis vi ikke greier eller tør å diskutere problemer relatert til innvandring taper vi alle.

Hvis jeg kan ta et eksempel som illustrerer hvor vanskelig dette er er så kan jeg fortelle om en samtale jeg hadde med to voksne somaliske kvinner.
De hadde oppdaget at norske kvinner ikke var omskjært, at de hadde beholdt sin seksualitet og kunne nyte sex. De var forferdet over at de hadde hatt som kultur å ødelegge jentenes sexliv.
De tok fullstendig avstand fra dette og skulle selvfølgelig ikke videreføre dette med sine døtre.
Så kom Kadra med skjulte kameraer og avslørte at imamer fremmet denne ukulturen og debatten ble offentlig. Dette fant somalierne for å være en utidig innblanding i deres kultur og de konservative fikk en mye lettere jobb med å videreføre skikken.

De var altså godt i gang med å kvitte seg med dette selv, men Kadras kameraer og en fordomsfull offentlig debatt fremmet en oss og dem holdning hos somalierne. Veldig trist for meg som så dette på nært hold, at de som hadde lært seg og integrert seg og var i ferd med å oppdage sine nye muligheter, faktisk stengte litt ned og begynte å bli skeptiske til det norske samfunnet.

Vi Nordmenn har også områder vi selv kunne utviklet med vår kultur, men om andre fordømmer oss vil vi reagere negativt. Det er veldig lett for de som er fremmed her å bli forferdet over norsk fyllekultur noe som gir konservative innvandrere argumenter for å segregere seg.

Dette er en viktig debatt som vil gjøre oss mer aktive og mer bevisste når vi former Norges fremtid. Vi har tatt i mot folk fra hele verden og kommer til å ende som et stammesamfunn hvis ikke vi greier å utvikle en komunikasjonsform som tillater en god utvikling av samfunnet vårt.

Hvis somalierne er overrepresentert på voldtektsstatistikkene bør dette debatteres på en skikkelig måte, klarer vi det vil somaliernes strenge interne justis begrense dette kraftig.

Hvis vi som sammfunn hadde turt eller greid å diskutere pakistanske gjenger voldsproblematikk på en skikkelig måte på 80 tallet, tror jeg de hadde tatt barna sine hardt i ørene og fordømt de som satte det pakistanske miljøet i et dårlig lys.
I stedet har vi kalt hverandre rasister og problemet har vedvart uten at noen har turt å si noe.

Jeg beklager mine egne besøk i skyttergraven og takker mod og mine meddebattanter at vi faktisk har greid å holde denne tråden gående uten alt for mye vulgaritet.
http://dl.dropbox.com/u/3317328/AAG-...17_rasisme.png
Rart hvordan det her blir anmeldt mens dere kan sitte her å "tørre å si hva dere mener." Dere har tross alt både meninger og utsagn som er mange ganger drøyere enn dette, men dere er selvfølgelig anonyme på nettet.
Sist endret av Mith; 17. februar 2012 kl. 14:52.
Sitat av Mith Vis innlegg
http://dl.dropbox.com/u/3317328/AAG-...17_rasisme.png
Rart hvordan det her blir anmeldt mens dere kan sitte her å "tørre å si hva dere mener." Dere har tross alt både meninger og utsagn som er mange ganger drøyere enn dette, men dere er selvfølgelig anonyme på nettet.
Vis hele sitatet...
Du tuller med meg...? Du sammenligner hærverk med en debatt på et internettforum? Hadde disse ordene blitt skrevet på ark og postet, hadde anmeldelsen aldri funnet sted. Jeg og hadde anmeldt hærverk på min eiendom.

Dette kan ikke på noe plan sammenlignes. Hadde jeg uansett blitt anmeldt for meningene mine, ville jeg krevd at saken min skulle ut i all offentlighet. På tide at noe skjer!

Jeg tar sterk avstand til det som er blitt skrevet på døren
Sist endret av Life Goes On; 17. februar 2012 kl. 15:02.
Sitat av Mith Vis innlegg
http://dl.dropbox.com/u/3317328/AAG-...17_rasisme.png
Rart hvordan det her blir anmeldt mens dere kan sitte her å "tørre å si hva dere mener." Dere har tross alt både meninger og utsagn som er mange ganger drøyere enn dette, men dere er selvfølgelig anonyme på nettet.
Vis hele sitatet...
Haha, kom dette seriøst i avisen...
I Oslo er rasisme mot hvite er et mye større problem enn rasisme mot mørke.
Og til de som benekter dette, dere er velkomne til å debattere
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at vi ikke bør snakke om det, nå finner du på ting.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det du sier slik at man ikke burde dele personlige negative erfaringer man har hatt når det gjelder innvandrere, da dette bare egger opp hat. Hvem er det som egentlig hater "brune mennesker" som du skriver tidligere? Jeg kjenner ingen, men jobbet riktignok med en for noen år siden. Vigrid er dødt. Rasisme er ikke stort i Norge, når "moccamann" skaper ett slikt rabalder. Jeg tror heller ikke hatet mot andre hudfarger er noe særlig utbredt utover hos ett fåtall idioter rundt omkring. Det som det store flertallet hater er den volden og voldtektene, da spesielt overfallsvoldtektene, som i en årrekke har gjort Norge, og særlig Oslo mer utrygt. Her vet vi hvor problemet ligger og vi må gjøre noe med det. Mine forslag er at vi ikke skal diskrimnere. Her skal man ikke ta hensyn til det sosiale og til levekår. Øk straffene for voldtekt, ran og vold. Kast ut alle de som ikke har lovlig oppholdstillatelse. Hold alle asylsøkere og andre i lukkede anstalter inntil identitet og asyl er innvilget, og kort ned behandlingstiden drastisk, slik at det store flertallet som er ærlige og redelig, og som har ett reelt beskyttelsesbehov kan integreres og komme ut i arbeid raskest mulig. Innfør visumplikt.

Medmenneskelighet kan man vise til offerene. Harde kriminelle fortjener ikke slikt, og dersom de må tilbake til fattigdom i hjemlandet sitt, så har de seg selv å takke. Det er ingen grunn til å samle på de her i Norge.

Sitat av mith
http://dl.dropbox.com/u/3317328/AAG-...17_rasisme.png
Rart hvordan det her blir anmeldt mens dere kan sitte her å "tørre å si hva dere mener." Dere har tross alt både meninger og utsagn som er mange ganger drøyere enn dette, men dere er selvfølgelig anonyme på nettet.
Vis hele sitatet...
Dette er nok en av idiotene jeg snakker om ovenfor. Men enkelttilfeller vil det alltid være, men som regel er det bare rasisme mot andre hudfarger enn hvit som man får høre om. Jeg tror heller ingen får dårlig samvittighet av å diskutere innvandringspolitikken bare fordi det er en rasist som løper rundt på Ammerud. Det burde man strengt tatt heller ikke få.
Sist endret av caperno; 17. februar 2012 kl. 15:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
http://dl.dropbox.com/u/3317328/AAG-...17_rasisme.png
Rart hvordan det her blir anmeldt mens dere kan sitte her å "tørre å si hva dere mener." Dere har tross alt både meninger og utsagn som er mange ganger drøyere enn dette, men dere er selvfølgelig anonyme på nettet.
Vis hele sitatet...
Artikkelen der var helt pyton, absolutt.

Det jeg ikke forstår er at du drar den inn i denne debatten og kobler dem opp mot debattantene i tråden, det er nedrig og usmakelig.

Når det gjelder artikkelen så er den fra Ammerud, nå er det en annen tråd på forumet som omtaler 2 personran på t-banen i samme bydel så det kan ligge mye bak det utbruddet.
En venninne av meg ble førsøkt overfallsvoldtatt ikke langt fra døren som omtales i artikkelen.
En handicappet bekjent havnet i rullestol for livstid etter et overfall i eget hjem også rett bortenfor.

En konsekvens av dette er tullinger som tagger ned en dør, en annen konsekvens er at beboerne på grorud senter nå vurdere å få fjernet røde kors sin klubb for vanskeligstilt ungdom som leier lokaler der.
Ungdommene som vanker i den klubben har oppført seg eksemplarisk, de har ikke støyet eller bedrevet negativ virksomhet i nærheten av denne klubben som er beregnet nettopp på innvandrerungdom med tilpasningsvansker.

Nå står den klubben i fare nettopp p.g.a at ungdom som kan mistenkes for å ha tilknytning der raner nabolagets barn.

Ps! nå vet ikke jeg adressen vå døren nevnt i artikkelen. Men et av husene i området har kostet på seg et digert vulgært smijernsgjerde flere meter høyt og med en ikkenorsk stil.
For en hysterisk naboplenovervåker kan det bli fristende og bruke sin feige sprittusj, uten at jeg vet hva som har skjedd.
caperno: meget fornuftig innspill må jeg si og takk til mange andre gode innlegg.

Miths latterlige innlegg velger jeg å overse. Selvfølgelig skal man få si hva man mener så lenge man er saklig og fornuftig. Innvandringspolitikk /Integrering må kinne diskuteres uten at enkelte grupperinger begynner med rasismekortet hver gang.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Haha, kom dette seriøst i avisen...
I Oslo er rasisme mot hvite er et mye større problem enn rasisme mot mørke.
Og til de som benekter dette, dere er velkomne til å debattere
Vis hele sitatet...
Jaok, og hvorfor er det?
Sitat av Widow Vis innlegg
Jaok, og hvorfor er det?
Vis hele sitatet...
Hva er det du ønsker å oppnå med den setningen der?
Du spør meg om hvorfor ting er slik det er?
Kanskje du heller burde spørre resten av dine meningsfeller om det?
Sist endret av weed911; 17. februar 2012 kl. 16:28.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Hva er det du ønsker å oppnå med den setningen der?
Du spør meg om hvorfor ting er slik det er?
Kanskje du heller burde spørre resten av dine meningsfeller om det?
Vis hele sitatet...
Du som kom med påstanden, "I Oslo er rasisme mot hvite er et mye større problem enn rasisme mot mørke."-

Jeg spør hva bakgrunnen for den påstanden er.