Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  584 91832
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Vel. Å kalle motstand mot relativisme og "alles sannhet er verdt like mye" for arrogant er strengt tatt langt mer ødeleggende for debatten. Blir litt som å høre Rhino/Espen Eckbo på TvNorge hisse seg opp: "jeg mener det der er elgebæsj, dere hestebæsj, vi får være enige om å være uenige", selv om det helt åpenbart at det er hestebæsj.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Dette må være et prakteksemplar av hvor forskjellig man kan tolke en tekst. Jeg har da aldri påstått at motstand mot relativisme og "alles sannhet er verdt like mye" for arrogant. Det jeg skrev var at hvis han med sin utsagn konkluderer med at andre mener ditt og datt som uvesentlig og med det fastholder sine egne meninger som det eneste vesentlige er det i overkant arrogant. Han argumenterer godt og uttrykker sterke meninger, men samtidig tillater han seg å legge ord i munnen min jeg aldri har sagt, eller i hvert fall ikke har vært hensikten. Hvis han tolker sammenligningen min angående Breiviks mulige påvirkning av et voldelig dataspill som prinsippiell likeverdiggjøring med påfølgende ugyldiggjøring av alle synspunkter, kan jeg med en gang oppklare at det neppe var intensjonen som lå bak. Og leser du igjennom de relevante postene i vår debatt oppdager du nok at det var intet satirisk med innledende konklusjon. Jeg overlater satiren til "Nissene over skog og hei" og fokuserer utelukkende på det konstruktive i debatten - uten at jeg kan påstå å ha hisset meg opp av noen grunn. Hvordan du har klart å tolke det er derimot et mysterium jeg ikke vil henge meg opp i, men du bør lese gjennom en gang til tror jeg om du fortolker innlegget mitt som "personangrep", "hissig" eller hva enn du måtte tro det var. Det er, og var aldri heller, hensikten! Kanskje det er du som hisser deg opp


Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Vis gjerne til hvor han forkaster andres synspunkter. I mine øyne argumenteres det eksemplarisk, og motstanderne har en lei tendens til å angripe andre elementer enn kjernen i debatten.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å se på det som en mistolkning fra min side for jeg tviler på at du forkaster andres synspunkter ellers i andre saker. Det er i verste fall graverende intellektuelt uærlig. Som du sikkert skjønner er dette dine ord ...
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo
At andre mener ditt og datt er rivende uvesentlig, og en slik prinsipiell likeverdiggjøring, og påfølgende ugyldiggjøring, av alle synspunkter tviler jeg på at du fremmer i andre saker.

Å blande en paranoid schizofren og spekulasjoner om dataspill som voldsfremmende inn i dette er en total skivebom; det er i beste fall korttenkt, og i verste fall graverende intellektuelt uærlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Dette er et tynnslitt argument som alltid dukker opp. Siterer Provo:


Selv om ikke alle tilhengere av religion og dogmatiske ideologier er ekstremister og tolker de tidvis grusomme skriftene i Bibelen bokstavelig, så fjerner ikke dette sannheten om at det både gjennom historien og i dag har vært en betydelig andel som har gjort det. Å undergrave dette og fremheve Moder Theresa (som den fenomenale Christopher Hitchens forøvrig nyanserer ytterligere) og Gandhi er billig retorikk som enkelt blir gjennomskuet.
Vis hele sitatet...
Nei, her er vi uenige! Det er like tynnslitt argument som hva du siterer av Provo, at selv om ikke alle tilhengere av religion og dogmatiske ideologier er ekstremister og tolker tidvis grusomme skrifter i Bibelen bokstavelig, så fjerner ikke dette sannheten om at det både gjennom historien og i dag har vært en betydelig andel som har gjort det! Dette argumentet kan vendes mot sekulariserte samfunn som nevnte Pol Pot-regimer, Mao eller Nord Korea, for ikke å snakke om Romerrikets mål om verdensherredømme på politisk grunnlag, m.m. Den sosialkulturelle utviklingen gjennom historien har vært forbundet med religion av kulturelle årsaker, som nevnt antar jeg at med religion kom også de første samfunnsregler og normer for en sivilisasjon.

Djengis Khans verdensherredømme hadde ingenting med religion å gjøre og hverken den kalde krigen, stalinismen eller noen av verdenskrigene var religiøst motivert. Jødeutryddelsen under WWII bunnet i en drøm av en maktgal regent om et rike dominert av "den overlegne rasen" og var rasistisk motivert, men å antyde det som vagt religiøs av betydning er diskuterbart - i mine øyne ikke korrekt.

Her må du igjen lese gjennom debatten mellom meg og Provo - vi er tidvis ikke uenige i alt, men har litt forskjellige syn på hvordan vi ønsker å tolke kjernen i diskusjonen og om det er mulig å se det fra andre synsvinkler. Utover det forsøker jeg å forsvare mitt synspunkt noe du forsøker å dementere på våsete grunnlag! Det gjelds å sette seg inn i problematikken, diskutere - forhåpentligvis konstruktivt - og ellers føre debatten på vegne av våre felles eller ulike synspunkter. Din tolkning av min besvarelse er at jeg har hisset meg opp og legger frem tynnslitte argumenter? Argumentene mine er gjeldende for mitt ståsted og det er en påminnelse om at religion i dag har fått en uverdig stereotypi ut i fra historiske feiltagelser. Det finnes eksempler der religion har stått frem som milepæl for vår sivilisasjons utvikling - på godt og vondt!

Min påstand er at feiltagelser har en tendens til å gjenta seg men noen feiltagelser har lett for å rettes mot en opplagt syndebukk. Det er ingen tvil om at religion og ideologi - hånd i hånd - er denne syndebukken. Jeg mener vi har kommet så langt i utviklingen at det er på tide å se bort i fra syndebukken og pålegge ansvaret for egne handlinger. Ikke bare velge det enkleste eller mest opplagte og legge skylden på andre enn individets valg selv. Her sammenlignet jeg det med at det blir for enkelt å spekulere i om Breiviks isolerte tilværelse med konstant inspirasjon fra voldelige dataspill var årsaken til den tragiske udåden 22/7.

Det blir fåmælt å påstå noe sånt - det kan hende men det vil i hvert fall ikke bety at alle som spiller voldelige dataspill følger i hans fotspor. Det samme gjelder religion. Det blir for enkelt å skylde på religion basert på at det er religiøse som utfører en ugjerning på lik linje som nevnte sammenligning. Det er ikke religionen - men det religiøse individets tolkning - samlet eller alene - som utfører handlingen. Skylden bør selvsagt falle på disse og ikke en hel tilhørighet! Hvilke forskjell er "fantasiene" i religiøse tekster til "fantasiene" konstruert i voldelige dataspill? For noen vil det kanskje være bokstavelig talt ekte, men skyld ikke på resten av WoW-tilhengerne for deres rett til å spille like lite som retten for de troende å utøve sin religion. Er det så utrolig dårlig sammenligning at det bare kan forkastes som uvesentlig? Jeg syns ikke det - ikke er det abstrakt heller, intensjonen var å få det så konkret som overhodet mulig til tross for vidt forskjellig grunnlag. Du får skyte meg om jeg drar skivebom for tilfellet - personlig syns jeg det var passende.

I bunn og grunn er det dette hva religion handler om: Kun et fåtall religiøse skylder på Gud for alt galt som har hendt i deres liv eller bruker sin religion som unnskyldning for makabre ugjerninger de eller vedkommende har gjort. Husk at det er milliarder av mennesker som utøver en eller annen form for religion - ikke alle disse skal dras over samme kam som fanatiske tilhengere som setter religionen i dårlig lys. Evig eies kun et dårlig rykte begrunnet jeg det med. Er det et tynnslitt argument?

Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Mye forskning innen sosialpsykologi viser at religiøse mennesker hjelper mennesker i nød og viser nestekjærlighet i like liten/stor grad som ikke-religiøse. Med unntak av atferden de religiøse viser når de blir observert og har sjanse til å vise seg frem, da har de en tendens til å gi mer "kjærlighet".
Vis hele sitatet...
Enten misforstår du meg eller så forsøker du å legge ord i munnen min. Mitt forsvar for videre eksistens av religiøse bevegelser understreket jeg handler om håp, identitet og tro. At humanitær velferd er likestilt blant religiøse og det sekulare samfunn har jeg aldri nektet på - skal sant være sagt uttrykte jeg meg vel såpass at det blir hipp som happ. Hvorvidt jeg vil velge å tro at de religiøse er mer dramatiske på å vise seg frem enn ikke-religiøse for bli usagt, men jeg mistenker at det er temmelig likt også der. En behøver ikke å være religiøs for å være filantrop eksempelvis. Dårlig sammenligning men du forstår poenget. Om du ikke skulle gjøre det så betyr ikke det noe særlig - jeg tar ditt sistnevnte utsagn med en klype salt allikevel.


Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Overbevise ekstremister? Forskjellige tolkninger av eldgamle skrifter gir igjen grobunn for konflikt, gjerne væpnet.
Vis hele sitatet...
Med det indikerer du på at mennesket ikke er i stand til å forandre seg eller tilpasse seg utviklingen i et samfunn. Jeg for min del er uenig.


Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Var nok ikke Jesus som oppfant dette budskapet.
Vis hele sitatet...
Hvem var det da


Sitat av Lootfisk Vis innlegg
At tekstene er verdifulle kulturelt sett er det ingen tvil om, men appell til tradisjon er ingen god argumentføring i denne konteksten. Mange av synene som blir forfektet er eldgamle og mildt sagt hårreisende, og jeg priser meg selv lykkelig for å tilhøre et av de mest sekulære samfunnene i verden. Cherry picking av fine passasjer i bibelen har alltid forundret meg, og belær meg gjerne med hvordan religion kan ha en særegen posisjon satt opp i mot vitenskap. Sett vekk ifra ønsketenkning, rasjonalisering og rettferdiggjøring for å føle seg selv bedre.
Vis hele sitatet...
Hvis læretekst for deg kun handler om å opplyses om bare det gode og utelate det onde mistenker jeg deg for å ha en skjult ønsketenkning selv. Se mot Nord-Korea, som i en mannsalder har fått det innprentet at de bor i verdens beste nasjon og må prise deres lederskap. Sannheten er at ekte læretekst inneholder like mye det grusomme som det salige, like mye sorg som glede og like mye visdom som dårskap. Kunsten er å skille mellom det gode og det onde i tekstene, dra lærdom av dette og forhåpentligvis bli litt klokere - ikke nødvendigvis på kunnskap, men som på visdom. Med andre ord: Lær av egne feil, tilgi andres feil og ikke gi opp håpet hva enn du håper på. Tro kan flytte fjell. Ikke ta det bokstavelig men les mellom linjene.

Resterende sitater ser jeg på som grunnløst å besvare for det avviker fra den intensjonen postene var ment som - altså i sammenheng med min begrunnelse for hvorfor jeg syns det er sunt med videre eksistens for religiøse bevegelser - på godt og vondt.
Du skriver veldig langt i de to siste postene dine, noy, og, om jeg får være helt ærlig, ganske forvirrende. I stedet for å sitere direkte har jeg forsøkt å trekke ut poengene dine slik jeg forstår de, og gir tilsvar under. Det jeg forstår at du sier er i fet tekst, og mine svar under i normal tekst. Jeg skriver langt her selv, men det er fordi du nærmest konsekvent feiltolker, misforstår og overser argumentasjonen min, slik at jeg ønsker å minimere muligheten for at dette skal skje igjen.

Du ser ut til å konkludere med at andre mener ditt og datt som uvesentlig og med det fastholde dine egne meninger som det eneste vesentlige, og sammenligningen min angående Breiviks mulige påvirkning av et voldelig dataspill som prinsippiell likeverdiggjøring med påfølgende ugyldiggjøring av alle synspunkter.

Nei, slettes ikke. Det siste vet jeg ikke en gang hvor du har fått fra, og det første er en feiltolkning av noe jeg selv mener fremstår ganske klart. Det er: at andre mener noe annet er fullstendig uvesentlig for gyldighheten av mitt resonnement. I det første innlegget ditt ser det ut til at du forsøker å avfeie gyldigheten av argumentasjonen min med at andre har konkludert i andre retninger enn meg, noe som medfører at ingens argumentasjon er noe bedre enn andres, fordi alle har forskjellig mening. Du brukte som eksempel at noen har konkludert med at innvandringen river landet vårt i filler, og jeg gjorde et eksempel ut av dette igjen ved de retoriske spørsmålene om hva slags argumentasjon disse begrunner meningene sine i. Konklusjoner og resonnement har forskjellig verdi ut fra hvor godt de er ført, og det at en tullebukk skylder alt på innvandring er uvesentlig for min argumentasjon, med mindre han eller du kan påpeke hva i dette som medfører feil i mine argumenter.


Påstanden om at min sammenlikning med Breivik enten er korttenkt eller graverende intellektuelt uærlig er for sterk – og det er ingen forskjell på verbale angrep og fysiske angrep.

Jeg har argumentert ganske grundig for hvorfor det er enten korttenkt eller intellektuelt uærlig å likestille Breivik og dataspill med religion. Det er en karakteristikk av dette argumentet som jeg fortsatt står ved, og som du rett og slett bare må tåle. Det er ikke et verbalt angrep på deg, noe som ville vært et ad hominem-argument og dårlig stil, men et angrep på argumentet ditt. Hvis du synes dette er like ille å bli utsatt for som blind vold, så er ikke det noe jeg kan eller vil ta hensyn til – tåler man ikke å debattere går man ikke inn i en debatt.


Du skjærer alle religiøse over én kam og argumenterer fra stereotypier når du påpeker at det i områder med sterk religiøs tilknytning utføres forkastelige udåder – ikke alle områder med sterk religiøs tilhørighet er slik.

Nei, jeg skjærer ikke alle religiøse over én kam, fordi jeg allerede har presisert ettertrykkelig at ikke alle religiøse er slik – du starter altså med et stråmannsargument. For eksempel er kristenfolket i vesten vesentlig dempet i sin religiøse praksis som følge av sekulær kritikk. Likevel er det en ekstremt sterk korrelasjon med hvor sekulært et samfunn er og hvor sivilisert (rasjonelt, fornuftig, menneskerettighetsrespekterende, pluss behandling av dyr, kvinner, homofile, etc.) det er, og det er et iskaldt faktum du ikke kan komme unna. Jeg har videre påpekt at selv her i den frie vesten foregår det rent religiøse handlinger og ytringer som er direkte skadelige for enkeltmennesker og samfunnet for øvrig.


Kun et fåtall av de religiøse er ekstremister.

Ja, per definisjon. Men betyr det at kun et fåtall av religiøse har handlet grovt umoralsk ut fra sine religiøse overbevisninger? Nei. Hver dag blir mennesker (og dyr) behandlet på mest grusomme vis gjennom nesten hele Midtøsten og store deler av Afrika og Asia, av eksplisitt religiøse og overtroiske årsaker. Det er ikke riktig å kalle de islamister som ønsker dødsstraff, pisking eller fengsel for homofili, apostasi, å bli voldtatt, å ytre seg som kvinne, etc. for ekstremister, for de er i flertall. Fundamentalister, ja, ekstremister, nei. Kristne som er mot homofiles rettigheter, kristne som bekjemper kondomundervisning i Afrika og seksual- og evolusjonsundervisning i USA, etc – dette er ikke et lite fåtall. Alt dette er nevnt før, men du stikker fingrene i ørene og forsøker å overse hele problemstillingen.

La meg vise med et eksempel fra den mest religiøse delen av verden – den islamistiske. I en undersøkelse som inngikk i prosjektet "What the world thinks in 2002" spurte de 40000 muslimer i de land hvor de fikk tillatelse fra myndighetene til å gjennomføre undersøkelsen om hvorvidt drap av og vold mot sivile mål for å beskytte ideologien og religionen Islam kan forsvares. Merk at de ikke spør om voldelige angrep mot militære mål mot en okkupasjonsmakt, men sivile mål for å beskytte en religion. De som svarte at dette i det minste noen ganger kan forsvares var prosentmessig fordelt på følgende vis:

Kode

              YES     NO     DK/REFUSED
Lebanon        82     12       6
Ivory Coast    73     27       0
Nigeria        66     26       8
Jordan         65     26       8
Bangladesh     58     23      19
Mali           54     35      11
Senegal        47     50       3
Ghana          44     43      12
Indonesia      43     54       3
Uganda         40     52       8
Pakistan       38     38      23
Turkey         20     64      14
(Ref: Sam Harris, The End of Faith, p. 126)

Hvor få må det være for et det skal kunne kalles "et fåtall"? Det kan gjerne forbli en definisjonssak, men at vi har et problem større enn en håndfull tullete ekstremister bør være soleklart. Og dette er kun det aller mest alvorlige. Problemene med opphav i vår del av verden er mye mindre, men fortsatt alvorlige, og vi burde kjempe for å bli kvitt dette raskest mulig. Det innebærer å rette kraftig skyts mot de irrasjonelle religiøse overbevisningene som er opphavet til denne styggedommen.


Martin Luther King, Moder Teresa, Gandhi og Newton er eksempler på at religion er noe bra, og Jeanne D'Arc, med andre, er prakteksempler som motbeviser Weinbergs påstand.

Du skyter med løskrutt. Dette har jeg allerede svart på, så du får lese det jeg har skrevet på nytt. En kort oppfriskning: De er i beste fall eksempler på at man kan være både god og religiøs, og motbeviser ingen av hverken mine eller Weinbergs påstander. De er like mye eksempel på at religion er positivt som Oskar Schindler er på at nazisme er positivt. Når det er sagt har Hitchens bidratt til å stille både Moder Teresa og Gandhi i et mer nyansert lys, og de var nok ikke nødvendigvis så gode eksempler som du forestiller deg.


Utfordringen humanistisk sett er å overbevise ekstremistene om at tekstene oppfordrer til forståelse av det menneskelig rett og ikke de urett som er begått.

Men dette er jo ikke tilfelle. Det er ingen grunn til å tro at Koranen eller Bibelen egentlig mente det stikk motsatte når de promoterer sin groteske behandling av andre mennesker basert på eldgammel overtro. De som tolker dette bokstavelig – og spesielt da Koranen, ettersom den inneholder såpass få selvmotsigelser i forhold til Bibelen grunnet måten den ble skrevet og satt sammen på, samtidig som den går for å være Guds perfekte ord diktert av Gud selv gjennom en engel, og derfor lettere oppfordrer til bokstavelig tolkning – har sitt på det rene. Koranen og Hadith sier at du skal drepe ikke-troende. De sier at homofili og apostasi skal straffes med døden. Hvorfor i alle dager skal vi da gå inn for å lyve til de om at boken egentlig mener noe annet, når det i tillegg ikke finnes grunn til å tro at den er noe annet enn det reneste oppspinn i utgangspunktet? Hver eneste moderate religiøse person anerkjenner fundamentene til fundamentalistene, og gitt alle de andre udådene som utføres av nettopp de moderate religiøse, ser jeg ingen grunn til å ikke forsøke å bekjempe religionene i sin helhet.

I tillegg er dette noe på siden av det egentlige poenget, som var at dogmatisk ideologi får gode mennesker til å utføre forferdelige ting, men ikke omvendt. Religion har ekstremt få, om noen, positive sider hvis man går litt i dybden, mens den har utallige negative sider.


Hvis meningen med livet grunner kun på hva som faktisk kan bevises uten å kunne stille spørsmål ved det som ennå ikke er bevist, eller for den saks skyld forkastet av vitenskapelige oppdagelser, ville livet vært så monotont at en like så godt kunne legge seg ned å dø hvis man føler at noe mangler i livet.

Dette er det bare så vidt jeg gidder å bruke tid på. Dette er en så fantastisk grov feilrepresentasjon av et ikke-religiøst samfunn at det er til å flire av, og det er alt jeg har å si om dette. Det er rett og slett uinteressant å diskutere på et slik lavmålsnivå.


Nestekjærlighetbudskapet er kreditert Jesus Kristus.

Kun av historieløse kristne, og da forsvinner noe av slagkraften. Den gyldne regel kan dateres tilbake blant annet til det gamle Egypt, ca år 2000 f.Kr, samt mange parallelle kulturer noe senere, men også århundrer før Jesus.


Vitenskapen kan ikke (i hvert fall i praksis, nå) si noe om et liv etter døden.

Først og fremst, bare delvis riktig. Vi kan bruke vitenskap til å fastslå at et liv etter døden er lite trolig, blant annet gjennom argumentene ført av for eksempel Sky litt tidligere. Videre er argumentet en non sequitur. At vitenskapen ikke kan si noe sikkert om et liv etter døden betyr ikke at vi skal svelge enhver annen forklaring som kommer seilende på ei fjøl. Som forklaring på et liv etter døden bør alle hypoteser behandles likt, noe som medfører at hypoteser basert i religion skal utsettes for akkurat like mye kritikk som andre hypoteser. Og at religiøse hypoteser skal utsettes for den samme kritikken som hypoteser ellers, og religiøs ideologi skal utsettes for den samme kritikken som ideologier ellers, er alt jeg forlanger. Min påstand om at religion er noe negativt er et annet argument som ikke berøres av hva du sier her.


Fakta er så enkelt at det ikke er religionen som forårsaker udådene men menneskets ego som velger å utføre dem; religion og ideologi er bare en syndebukk.

Så hvis ikke ideologi er avgjørende årsak for handlinger så var nazismens fremgang en tilfeldig synkronisert massepsykose, og islamistenes groteske atferd genetisk. Er det sannsynlig? Det er så enkelt som at hvis du mener Guds ufeilbarlige ord kommanderer at man skal kaste syre i ansiktet på små jenter, drepe homofile og utlyse internasjonale drapsoppfordringer på tegneserietegnere, så gjør man dette i større grad enn hvis overbevisningen ikke er tilstede. Handlinger og valg grunner i overbevisninger.

For å sitere Sam Harris, "belief is a fount of actions in potentia." Slik du handler, handler du ut fra en tro om hvordan verden fungerer. En slik enkeltstående tro kan ha et godt grunnlag (du tror komfyren blir varm når du har vridd på bryteren, fordi det står i bruksanvisningen, er modus operandi for komfyrer, og empiri viser at det har vært tilfelle frem til nå) eller den kan ha et dårlig grunnlag (du tror at Elvis Presley manifesterer seg i komfyren hvis du vrir alle bryterne i riktig kombinasjon av posisjoner, fordi du drømte det). En religion er en ansamling av slike trosenheter med jevnt over elendig grunnlag, hvor trosenhetene representerer en veldig uheldig overbevisning om hva som er riktig å gjøre i spesielle sammenhenger.

Selvfølgelig er det ens personlige ansvar hva man utfører av handlinger, men det betyr ikke at personenes årsaker for handlingene er irrelevante og ikke bør kritiseres eller angripes. På samme måte som man må angripe rasistiske overbevisninger for å bli kvitt rasistiske handlinger, må man angripe religiøse overbevisninger for å bli kvitt religiøse handlinger. Og atter en gang, religiøse handlinger er i utgangspunktet negativt, for de baserer seg på blind tro og ikke fornuft – har de positive konsekvenser, har de i utgangspunktet det av ren og skjær flaks. De positive handlingene som utføres av religiøse mennesker har en motivasjon man finner igjen i ikke-religiøse sammenhenger, som humanisme, mens de negative handlingene har en motivasjon man kun finner i overbevisninger som grunner i religion (eller andre dogmatiske ideologier).

Spør deg selv hvordan homofile hadde blitt behandlet i Iran hvis Koranen i stedet for å fordømme de sa at homofili er vakkert, og at homofile skal belønnes med gaver og behandles med den største respekt. Hadde de blitt hengt i gatene? Hva om Koranen oppfordret alle til promiskuøs atferd og å søke seksuell tilfredsstillelse utenfor ekteskapets rammer? Hadde de utro blitt drept? Tenk om Koranen befalte jenter til å lære å lese, fremmet likestilling mellom kjønnene, omtalte frafall fra religionen som en respektabel privat affære og drap av ikketroende som grusomt i alle tilfeller? Ja, tenk om. Tenk om vi kan erstatte blind tro på Koranen og Bibelen med fornuft og sekulær moral. Ikke kom her og si at verden ikke ville vært et bedre sted.


Å påstå at stalinismen og nazismen var religiøst motivert er i verste fall en ambivalent tolkning av historiske hendelser, og Pol Pot-regimer, Mao og Nord Korea er eksempler på ikke-religiøse regimer som utfører ondskap.

Første påstand først: Stråmann. Jeg har ikke påstått at de var religiøst (som i overnaturlig) motivert, men at de var motivert av den samme typen dogmatiske idologi som religion også er. Derfor er kritikken til Weinberg treffende også for disse ideologiene.

Den andre påstanden har jeg allerede svart på, så du viser igjen at du ikke leser det du svarer på særlig godt. Disse regimene er eksempler på dogmatisk ideologi i praksis, akkurat som religion. Problemet er ukritisk aksept av vedtatte sannheter – med andre ord dogmatikk – og dette finner man igjen i all hovedsak i verdens religioner i dag.


Kanskje det ikke er så halvgærnt at homofile nektes kirkelig vielse hvis de alternativt kan vies borgerlig.

Kanskje det ikke er så halvgærnt at sorte må sitte bakerst på bussen hvis de alternativt kan ta taxi?


Det blir for enkelt å skylde på religion basert på at det er religiøse som utfører en ugjerning.

Hvis dette var det fulle og hele grunnlaget, ja. At en kristen sparker en hund kan ikke skyldes på kristendommen. Men når handlingene er eksplisitt religiøse – det være seg å sprenge seg selv i luften med et uttalt mål om å drepe ikketroende for sin religions skyld, steine homofile fordi det står i ens hellige skrift, drepe tegneserietegnere fordi de har forbrutt seg mot ens Gudegitte regelverk, etc. – så er saken straks en annen.
Sist endret av Provo; 25. desember 2011 kl. 11:23.
“There is not one person, indeed, not one living being, that has not returned from
death. In fact, we all have died many deaths, before we came into this incarnation. And what we call birth is
merely the reverse side of death, like one of the two sides of a coin, or like a door which we call “entrance”
from outside and “exit” from inside a room.”

It is much more astonishing that not everybody remembers his or her previous death; and, because of this
lack of remembering, most persons do not believe there was a previous death. But, likewise, they do not
remember their recent birth - and yet they do not doubt that they were recently born. They forget that
active memory is only a small part of our normal consciousness, and that our subconscious memory
registers and preserves every past impression and experience which our waking mind fails to recall.

Tatt fra boken The Tibetan book of the dead
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
En kristen i tråden! Omvend han til iskald ateisme så fort dere kan!
Vis hele sitatet...
Hva er "iskald ateisme"?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Man skal lese det nye testamentet opp ned og med skrudde briller for å få et slikt syn som du forfekter her. Jeg er personlig vokst opp i et standard lutheriansk hjem der kjernen av religionen var tilgivelse, moral og nestekjærlighet.
Vis hele sitatet...
Men i GT beskrives Gud som en hevngjerrig drittsekk som elsker folkemord og massedrap. Mener du at GT tar feil om Gud?
Er fristende å tenke seg et liv etter døden, eller at man i en eller annen form kommer til å leve evig. Jeg er en agnostiker som heller sterkt mot ateisme, men tror allikevel at det er noe mer. Hvorfor eller hvordan kan jeg ikke si noe om, er bare en såpass fristende tanke.

I min måte å se på mennesket, så er mennesket todelt, kropp og sjel. Kroppen er bare et redskap som gjør det mulig for meg å handle i de tre romlige dimensjonene. Hjernen er på mange måter bare en datamaskin til vår disposisjon. Jeg er langt ifra ferdig med å lage en struktur på verdenssynet mitt, men for å holde meg til tråden så vil jeg si at fra fysikken har vi at "energi ikke oppstår eller forsvinner, men omformes". Jeg liker ideen om at vi har en sjel, som en en form for energi (uutviklet tanke). Denne energien blir frigjort fra kroppen idet kroppen dør, akkurat som vi slutter å bruke en bil når den stryker med. Vi lever videre, men bilen dør. Oppfordrer folk til å utfordre mine tanker ettersom jeg trenger å gruble en god del mer over dette!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men i GT beskrives Gud som en hevngjerrig drittsekk som elsker folkemord og massedrap. Mener du at GT tar feil om Gud?
Vis hele sitatet...
Det gamle testamentet tar for seg Israels Gud og Israels historie. Jeg ønsker ikke å mene noe om bibelen tar feil om Gud. Jeg regner meg ikke som kristen. Jeg har dog lest bibelen i sin helhet og vokst opp i et kristen hjem.

Jeg forstår at kristendommens kjerne handler om en Gud som er allmektig, rettferdig, og full av kjærlighet og med Jesus som det o' store menneskelige eksempel på hvordan man skal leve et godt liv. Altså uendelig langt unna mord og barbari.

Det er ikke uten grunn at dem som ender opp med synspunkt som at kristendommens kjerne handler om barbari og kommandering til mord er ateister som nører sterke anti-religiøse meninger. Du vil måtte lete svært svært lenge for å finne bibelkyndige kristne som mener noe lignende.

Man kan hoste opp noen værs her og der som man kan stille spørsmål ved - men til å dermed dra værst tenkelige konklusjoner om "kristendommens kjerne" må man nesten være anti-religiøs på sin hatt for å mene.

Den "ateistiske Gud"(det uendelige intet) derimot. Der snakker man en Gud der kjernen er forferdelig brutalitet, kynisme og gjennomsyret meningsløshet og målløshet..

Personlig har jeg dog sansen for denne "guden" også. I all sin brutalitet, kynisme og meningsløshet. Den innbyr til en slags ærefrykt om man klarer å fatte en brøkdel av dens vesen. Det gir en nesten; gud forby - åndelig følelser
Bearass: Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at du enten ikke har lest Det gamle testamentet slik du sier du har gjort, eller at det er veldig lenge siden du har gjort det. Det er ikke snakk om "noen vers man kan stille spørsmål ved", det er praktisk talt alt som skrives. Jeg utfordrer deg til å lese Det gamle testamentet på nytt; det er faktisk så ille som vi fremstiller det.

Jeg må dessuten påpeke at det er helt absurd å kalle "den ateistiske Gud" for "det uendelige intet" og å hevde at dette har en kjerne av brutalitet, kynisme og meningsløshet. Dette er hverken konsekvenser av eller forutsetninger for at det ikke finnes noen gud. Verden er minst like brutal og kynisk selv om en gud skulle eksistere, og mening trenger ikke å bli påtrykket utenfra.

Sitat av Al X Vis innlegg
I min måte å se på mennesket, så er mennesket todelt, kropp og sjel. ... Oppfordrer folk til å utfordre mine tanker ettersom jeg trenger å gruble en god del mer over dette!
Vis hele sitatet...
Du kan jo begynne med å lese Sky sine argumenter tidligere i tråden om hvorfor det er ekstremt tvilsomt at vi har noen sjel, og hvordan denne sjelen i så fall må være.
Sist endret av Provo; 27. desember 2011 kl. 08:58.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg forstår at kristendommens kjerne handler om en Gud som er allmektig, rettferdig, og full av kjærlighet og med Jesus som det o' store menneskelige eksempel på hvordan man skal leve et godt liv. Altså uendelig langt unna mord og barbari.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tredje mosebok 20.9
Når nokon forbannar far sin eller mor si, skal han døy. Han har forbanna far sin eller mor si. Hans blod kjem over han sjølv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Tredje mosebok 26.14-18
Men om de ikkje vil høyra på meg og halda alle desse boda, 15 om de vanvørder forskriftene mine og har avsky for lovene mine, så de ikkje held alle boda mine, men bryt mi pakt, 16 då skal eg for min del gjera dette mot dykk: Eg straffar dykk med redsler, med tæring og feber, så auga sloknar og livskrafta kverv. Til inga nytte skal de så kornet dykkar; fiendane dykkar skal eta det. 17 Eg vil venda meg mot dykk, og de skal bli slegne av fienden. Dei som hatar dykk, skal rå over dykk, og de skal rømma om ingen er etter dykk.
18 Om de likevel ikkje høyrer på meg, skal eg tukta dykk sju gonger så hardt for syndene dykkar. 19 Eg knuser den stolte makta dykkar.
Vis hele sitatet...
Eg er litt usikker på korleis du får slike sitat (og dei er det mange av) til å vitne om noko anna enn ein småleg, irritabel og hevngjerrig gud. Dødsstraff er foreskreve for relativt bagatellmessige forbrytelsar, og det er omfattande og detaljerte reglar for korleis ein skal oppføre seg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg må dessuten påpeke at det er helt absurd å kalle "den ateistiske Gud" for "det uendelige intet" og å hevde at dette har en kjerne av brutalitet, kynisme og meningsløshet. Dette er hverken konsekvenser av eller forutsetninger for at det ikke finnes noen gud. Verden er minst like brutal og kynisk selv om en gud skulle eksistere, og mening trenger ikke å bli påtrykket utenfra.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det ikke noen Gud i ateismen. Men jeg regner med du som intellegent kar henger med på metaforen likevel. Du kan kalle det universet om du vil.. Whatever. En verden uten Gud. Verden er brutal.. Verden er urettferdig. Verden er kynisk. Verden er full av lidelse. Hva er årsak til ditt liv Provo? Hva er meningen og hva er målet bak universets? En ateistisk livsforståelse er totalt blottet for svar og konkluderer med at det ikke er noen mening eller mål. Dette tenker jeg man greit kan si er "kjernen"

Slashdot: Her har du et vers som omhandler å bryte Guds bud. Altså stjele, myrde, lyve osv. Kort sagt lever et liv uten moral, sunnhet og i pakt med skaperverket. Verset forteller at det da vil gå deg ille. Det er egentlig ikke så annerledes enn karma og verden slik vi kjenner den.

Også kan man godt hoste opp en mengde vers om en tilgivende Gud for dem som vender om. Om en Gud full av kjærlighet tross Israels folks mange "synder".

Men jeg har ikke lyst til å være noen bibelvers tolker for noen vers her og det. Det overlater jeg til en teolog e.l. Jeg er dog overbevist om at du vil ha like store problemer med å overbevise en teolog om at "kristendommens kjerne" er barbari og kommandering til drap.

Mitt stadig tilbakevendende poeng er at man når man sier kjerne. Må man holde tunga rett i munnen. Les bibelen i sin helhet. Ender man opp med at det som er "the message"/det viktigste budskapet/kjernen er barbari og kommandering til mord. Ja.. Da er man nesten nødt til å være anti-religiøs på sin hals
Sist endret av Bearass; 27. desember 2011 kl. 12:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hva er meningen og hva er målet bak universets? En ateistisk livsforståelse er totalt blottet for svar og konkluderer med at det ikke er noen mening eller mål. Dette tenker jeg man greit kan si er "kjernen"
Vis hele sitatet...
Eldgammalt argument. At universet eller livet på eit globalt plan ikkje har meining vil ikkje sei at ein ikkje kan ha meining i livet på eit personleg nivå. Det er heller ikkje livsforståelse blotta for svar - tvert imot er det faktisk svar, og ikkje livsløgner.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er egentlig ikke så annerledes enn karma og verden slik vi kjenner den.
Vis hele sitatet...
Eg meiner fortsatt det er rimeleg småleg å leggje ned påstand om dødsstraff for å snakke stygt om foreldra sine. Men problemet er som sagt uendeleg mange gonger at det er berre eit kjapt døme. Det er dødsstraff for bagatellar i bibelen, og guden er ute etter å understreke at dei som måtte tru på andre gudar, eller ikkje fylgje guden sine bod skal døy.

Viare går flesteparten av boda på respekt for den smålege guden, om du skulle ha gløymt dei.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Selvsagt er det ikke noen Gud i ateismen. Men jeg regner med du som intellegent kar henger med på metaforen likevel. Du kan kalle det universet om du vil.. Whatever. En verden uten Gud. Verden er brutal.. Verden er urettferdig. Verden er kynisk. Verden er full av lidelse. Hva er årsak til ditt liv Provo? Hva er meningen og hva er målet bak universets? En ateistisk livsforståelse er totalt blottet for svar og konkluderer med at det ikke er noen mening eller mål. Dette tenker jeg man greit kan si er "kjernen"
Vis hele sitatet...
Selvsagt forstår jeg at det er en metafor du serverte, men poenget er at det er en elendig metafor. En mangel på en gud medfører ikke et "uendelig intet" i større grad enn en mangel på enhjørninger gjør det. Universet er universet selv om Gud har skapt det – eller ikke skapt det.

Du sier at verden er brutal, urettferdig, kynisk og full av lidelse. Dette er tilfelle uavhengig av om det finnes en allmektig Gud. Brutaliteten, urettferdigheten, kynismen og lidelsen eksisterer uansett – og innføringen av en allmektig og god Gud som kan sette en stopper for dette hvis han vil, men lar være, gjør i hvert fall ikke saken noe bedre.

Hva er årsaken til mitt liv? Tilfeldigheter. Men det var ikke det du snakket om; du snakket om mening. Hvorvidt livet mitt har mening i noe som har relevans for meg avgjøres av mine opplevelser. Gir opplevelsen av mitt liv for meg mer mening om min far hadde en bestemt hensikt med å få barn – for eksempel fordi han kan trenge hjelp når han blir eldre – enn om jeg var et uhell? Selvfølgelig ikke. Det er jo helt irrelevant for min opplevelse av et meningsfullt liv om andre hadde en hensikt med meg eller ikke; uavhengig av om dette angår en jordisk eller himmelsk far. Mening er noe vi skaper selv, og mangelen på en overnaturlig diktator er irrelevant for dette. Altså, ateisme medfører ikke noen meningsløshet i noen forstand som er relevant for vår opplevelse av vårt eget liv.

Ateisme er heller ikke "blottet for svar", men resultatet av en erkjennelse av at å plukke ønskedrømmer ut av bakenden som "svar" på universets mysterier er en uærlig, infantil, bronsealdersk og tåpelig affære.
Sist endret av Provo; 27. desember 2011 kl. 13:47.
Sitat av loffe Vis innlegg
Jeg har en liten teori som jeg synes er ganske morsom å diskutere med folk:

La oss se på verden som en computeranalogi. En observatør er som en person i et førstepersonsspill (ala GTA). Alt du observerer kan du måle og gjøre beregninger på. Altså du kan regne ut hvor sterkt gravitasjonen er satt av programmererne, du kan regne ut sannsynligheten for at forskjellige forsøk skal ha et gitt utfall, hvor fort "lys" og lyd" beveger seg i det tredimensjonale rommet etc.

Jo mindre du kommer i målestokk derimot, vil verden fremstå annerledes; alt består av piksler og mindre byggeklosser som danner et større bilde. Problemet er at disse pikslene egentlig kun eksisterer som en algoritme eller en kode, men at det faktum at du som observatør/objekt påvirker denne koden til å fremstå som et sannsynlig fenomen (altså broen fra en konseptuell verden til en "persepsjonell" verden). Litt som kollapsen av bølgefunksjonen ved måling.

På en måte kan man konkludere med at verden kun eksisterer som en kode som først fremstår for oss når vi observerer/kommer i kontakt med den (litt som når du i GTA snur deg og fjellene rendrer foran deg).

Det finnes mange måter å tolke dette på; enten det er en Gud som har programmert verden, en singularitet i en rekke nummer etc. Men slik jeg ihvertfall ønsker å konkludere er at det er "vi" som skaper verden (litt som buddhistene tror). At vi som en slags felles bevissthet er kilden til all informasjon (kan forklare hvordan Francis Crick så dobbelheliksen under innflytelse av LSD?). At vi kanskje bare er "bevisste" vinduer (skapt av evolusjon med en konkret hjernestruktur for å motta signaler og tolke dem) ut mot en "objektiv" verden som egentlig ikke er objektiv i det hele tatt, men strengt tatt subjektiv.

Problemet er jo at vi kan observere naturen slik den fremstår for oss, som igjen kan gi oss ny teknologi og større forståelse av verden. Likevel kan vi ikke "se bak" koden. Vi er som en førsteperson i et spill uten tilgang på source-coden, og har dermed mulighet til å regne oss frem til den, men vi aner ikke hvordan den i utgangspunktet ble "programmert".

Og hva skjer etter døden? Si det, aner ikke. Tipper vi bare er jævlig heldige som har mulighet til å oppfatte oss selv som subjektive og verden som objektiv. Du skal ikke nyte livet du er gitt, du skal nyte verden du er gitt! Slik ser jeg det ihvertfall.

Vil bare påpeke at jeg kaller meg agnostiker og tror egentlig ingenting. Som Richard Feynman sa: "I have approximate answers and possible beliefs in different degrees of certainty about different things, but I'm not absolutely sure of anything, and of many things I don't know anything about, but I don't have to know an answer."

PS: Vil også legge til at jeg ser "entanglement" som en del av teorien her.
PS PS: Og eventuelt DMT også. Det hadde vært kult.
Vis hele sitatet...
"Hypotesen" din er, slik jeg ser det, mer en verdensanskuelse enn en egentlig hypotese. Man kan jo godt si at hele verden er kodet, for alt henger jo sammen og alle makrotilstander er bygd av mikrotilstander. Dette kan man anskue som "koder", men hva de koder vil kun gi mening hvis man ser det i kontekst med makrotilstandene og hvis en observatør deretter besjeler disse makrotilstandene med en subjektiv mening, da disse i seg selv, i den ytre verden, er like meningsløse som mikrotilstandene som skapte dem. Er da koder den beste analogien?

Først tenkte jeg "nei", fordi en kode innebærer at noen koder det, med en spesiell tanke og med et mål. Men hvis man aksepterer DNA og RNA som koder, så vil analogien også være legitim for resten av verden, da evolusjonslæren er en virkelighetsanskuelse som ikke nødvendigvis trenger å begrense til evolusjon av organisk liv.
Anbefaler denne her når vi snakker om verden som en datamaskin.

http://www.bouletcorp.com/blog/hidden/quantum-pixel/
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis meningen med livet grunner kun på hva som faktisk kan bevises uten å kunne stille spørsmål ved det som ennå ikke er bevist, eller for den saks skyld forkastet av vitenskapelige oppdagelser, ville livet vært så monotont at en like så godt kunne legge seg ned å dø hvis man føler at noe mangler i livet.

Dette er det bare så vidt jeg gidder å bruke tid på. Dette er en så fantastisk grov feilrepresentasjon av et ikke-religiøst samfunn at det er til å flire av, og det er alt jeg har å si om dette. Det er rett og slett uinteressant å diskutere på et slik lavmålsnivå.
Vis hele sitatet...
Vel, dette er det eneste jeg gidder å bruke tid på hvis meningen med debatten vår er å stykke opp innlegget mitt mot sin helhet - jeg veit ikke om du gjør det med vilje eller om det er en misforståelse - men la meg oppsummere hele kjernen slik jeg anser hvorfor religion er verdt å holde ved. Resterende av sitatene i posten din har lite eller ingenting med poenget jeg prøvde å få frem men dette sitatet beskriver det kanskje bedre:

Sitat av Tibetan Buddhism
Skepticism

Skepticism is an important aspect of Tibetan Buddhism, an attitude of critical skepticism is encouraged to promote abilities in analytic meditation. In favour of skepticism towards Buddhist doctrines in general, Tibetans are fond of quoting sutra to the effect that one should test the Buddha's words as one would the quality of gold.[21]
The opposing principles of skepticism and guru devotion are reconciled with the Tibetan injunction to scrutinise a prospective guru thoroughly before finally adopting him as such without reservation. A Buddhist may study with a lama for decades before finally accepting him as his own guru.
Vis hele sitatet...
På lik linje med filosofiske hypoteser av "gjensidighetsprinsippet" fremsatt i nyere tid via fortolkninger av eldgamle skrifter er hele hovedbudskapet at det er hvordan vi velger å leve som indikerer verdien av tro, ikke tolkningen av hvordan andre velger å tro. For eksempel er "an eye for an eye, tooth for tooth" et likeverdig grunnlag for gjensidighetsprinsippet som deklarert i alle andre religiøse og ikke-religiøse gyldne regler, men det er vanskelig å tolke det som nestekjærlighetsbudskapet Jesus fremla selv om det betyr akkurat det samme! Grunnen til det er fordi det komparative grunnlaget er tatt ut av sin sammenheng. Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg må leses i kontekst med historien om de gode samaritanerne, ellers vil Den gyldne regel like gjerne tillate hevn og hat som kjærlighet og tilgivelse (ref: øye for øye, tann for tann). Hva religion handler om er enkelt forklart i sitatet mitt hentet fra Tibetansk Buddhisme og er gjeldende i stort sett alle religioner jeg har satt meg inn i, fra sjamanisme til kristendom: Søk etter visdom så får du innsikt, søk etter kunnskap så får du svar. Og med det kommer ansvar!

"Om du vil beskylde et helt samfunn for enkeltmenneskets handlinger, så vær beredt på selv å kunne bli beskyldt for samme handling - det er ordrett hva Den gyldne regel sier. Jesus nestekjærlighetsbudskap fører gjensidighetsprinsippet videre ved å sammenligne det med historien om de gode samaritanerne. Og det er i grunn hva jeg mener med at det er like fåmælt (eng: tacite) å anklage en religion for ugjerninger på lik linje som å anklage voldelige videospill for breiviks handlinger.
Sitat av noy Vis innlegg
"Om du vil beskylde et helt samfunn for enkeltmenneskets handlinger, så vær beredt på selv å kunne bli beskyldt for samme handling - det er ordrett hva Den gyldne regel sier. Jesus nestekjærlighetsbudskap fører gjensidighetsprinsippet videre ved å sammenligne det med historien om de gode samaritanerne. Og det er i grunn hva jeg mener med at det er like fåmælt (eng: tacite) å anklage en religion for ugjerninger på lik linje som å anklage voldelige videospill for breiviks handlinger.
Vis hele sitatet...
Men dette, en slags nyttig metafysisk pliktetikk gitt av Gud, har jo egentlig lite å gjøre med filosofering rundt religionens validitet. Mener du at religion er det rette svaret på hvem vi er, hvor vi er og hvordan vi kom hit, eller mener du at religion er et nyttig redskap for å spre kjærlighet (dog muligens en konstruert etikk)?
Nei, jeg mener at i bunn og grunn oppveier religion det eksempelvis vitenskap ikke kan gi svar på under begrep som tro, håp og identitet - disse tre ordene som underforstått står i konflikt med vitenskapen - men som er en betydelig del av vårt ego - ikke å forstå som fagdisiplin men i kontrast til sekulariserte samfunn, vel å bemerke hvis en skal forstå vitenskap som "sekularisert religion".

Jeg snakker ikke om hvor valid en religion virker å være for alle, men jeg snakker om hvor valid en religion kan være for en. Religion symboliserer håp for de håpefulle, vilje for de viljeløse og tro for de troende. Hvorfor skal vi på død og liv ødelegge livsgrunnlaget for disse når vi selv validerer det humanistiske livsgrunnlaget. Jeg sammenligner religionshysteriet med Tacitus beskrivelse av hva som hendte under "The Great Fire of Rome" i Juli, år 64 e.Kr. Jeg siterer:
"Consequently, to get rid of the report, Nero fastened the guilt and inflicted the most exquisite tortures on a class hated for their abominations, called Christians by the populace. Christus, from whom the name had its origin, suffered the extreme penalty during the reign of Tiberius at the hands of one of our procurators, Pontius Pilatus, and a most mischievous superstition, thus checked for the moment, again broke out not only in Judæa, the first source of the evil, but even in Rome, where all things hideous and shameful from every part of the world find their centre and become popular. Accordingly, an arrest was first made of all who pleaded guilty; then, upon their information, an immense multitude was convicted, not so much of the crime of firing the city, as of hatred against mankind".
Vis hele sitatet...
Å fokusere kun på det negative og forkaste det positive som oppveier det negative er en gjentagende feil i religiøse debatter. Det blir som å straffe en hel slekt for ugjerninger et familiemedlem har begått basert på det ideelle prinsippet om at familier holder sammen. Hva som skjedde under den spanske inkvisasjonen kan lastes forfedrene, men ikke la etterkommerne bære byrden for udåden. Aksepterer vi dette bør vi omdefinere begrepet "intellektuelt uærlig" for jeg kan ikke forstå noe annet enn at det utvilsomt er et prakteksempel på nettopp dette begrepet ...
Sitat av noy Vis innlegg
Vel, dette er det eneste jeg gidder å bruke tid på hvis meningen med debatten vår er å stykke opp innlegget mitt mot sin helhet - jeg veit ikke om du gjør det med vilje eller om det er en misforståelse - men la meg oppsummere hele kjernen slik jeg anser hvorfor religion er verdt å holde ved.
Vis hele sitatet...
Det blir litt for lettvint å påstå at jeg gir en uriktig fremstilling av argumentene dine når det stort sett er klipp og lim fra dine egne innlegg (jeg har til og med beholdt skrivefeilene). En helhet består av mindre deler, og disse delene har jeg angrepet rimelig grundig – du kan ikke beholde konklusjonen når premissene er feilaktige. For meg fremstår ikke dette som noe annet et simpelt forsøk på å tåkelegge diskusjonen og å sno deg unna tidligere påstander.

Sitat av noy Vis innlegg
Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg må leses i kontekst med historien om de gode samaritanerne, ellers vil Den gyldne regel like gjerne tillate hevn og hat som kjærlighet og tilgivelse (ref: øye for øye, tann for tann).
Vis hele sitatet...
Det brutale "øye for øye, tann for tann", har ingenting med den gyldne regel å gjøre. Den gyldne regel lyder "du skal gjøre mot andre det du ønsker at de skal gjøre mot deg" (eller i negativ form, "du skal ikke gjøre mot andre det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg"), og det er dette man normalt sikter til når man snakker om "nestekjærlighetsbudskapet".

Resten av det du sier er bare repetisjon av dine gamle argumenter og jeg gidder ikke å bruke tid på å repetere meg selv.
Du ser ut til å konkludere med at andre mener ditt og datt som uvesentlig og med det fastholde dine egne meninger som det eneste vesentlige, og sammenligningen min angående Breiviks mulige påvirkning av et voldelig dataspill som prinsippiell likeverdiggjøring med påfølgende ugyldiggjøring av alle synspunkter.
Vis hele sitatet...
Er dette klipt og limt fra meg? Jeg gadd bare å lese igjennom posten min 4-5 ganger for å se hvor det var klipt og limt fra og det eneste jeg konstaterte til slutt var at det var redigert av innlegget mitt innledningsvis for å kunne tilpasse din oppfatning av hva jeg skrev men det var ment å leses slik (ordrett):
Hvis du konkluderer at andre mener ditt og datt som en uvesentlighet setter det jammen en effektiv stopper for denne debatten! Underforstått forstår jeg det slik at du anser andres ytringer som mindre gyldig enn dine egne utsagn. Det er i overkant arrogant og passer seg ikke i et semi-filosofisk argument.

Jeg velger å se på det som en mistolkning fra min side for jeg tviler på at du forkaster andres synspunkter ellers i andre saker. Det er i verste fall graverende intellektuelt uærlig. Som du sikkert skjønner er dette dine ord, jeg personlig syns det blir en for sterk påstand i en konstruktiv debatt. La oss forsøke å unngå det, vi deler subjektive meninger - vi slenger ikke fra oss beskyldninger bare fordi det passer seg. Vi kunne like godt steinet hverandre til døde - i grunn fins det ingen forskjell på verbalt og fysisk angrep! Ikke i følge meg i hvert fall ...
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg kunne se, beklager om jeg har oversett det, var det aldri min konklusjon, men "klippingen" din får det virkelig til å virke sånn - det er jeg enig med deg i. Derfor har jeg hevet ordene som er relevant til konteksten i dette sitatet i fet skrift og markert du i kursiv for å adskille mellom det vesentlige og uvesentlige for teksten. I "klippingen" din fastslår du at jeg antyder det, i sitatet mitt ordrett undrer jeg meg på om jeg har forstått deg riktig. Det er en vesentlig forskjell!

På lik linje med deg gidder jeg heller ikke å fortsette med meningsløs disputt basert på selektiv gjengivelse av det gjeldende innlegget. Poenget mitt er ikke å vinne en diskusjon men å forsvare mitt synspunkt, noe jeg anser som allerede gjort - som du skriver - gjentatte ganger. Jeg er enig i at repetisjon av argumenter er meningsløst og lite konstruktivt. Du har helt rett i at en helhet består av mindre deler men hvis du velger å stykke opp helheten ut i fra dine egne premisser vil stort sett alle argumenter jeg fører opp bli feil. Premisset i utgangspunktet var hva som var kjernen til barbari og udåd - der falt du på den lettvinte løsningen om at religion må påskrive seg ansvaret mens jeg mener ansvaret må tilfalle individet eller individene og ikke et helt trossamfunn, uavhengig om de baserer seg på troll og nisser eller en allmektig Gud. Bare fordi en gruppe tilhørende et trossamfunn er barbariske psykopater som tolker religiøse tekster like bokstavelig som du, betyr ikke det at resten av trossamfunnet gjør det samme.

Det er ikke dermed sagt at jeg har rett men det er jammen ikke sagt at du ikke tar feil der heller. Det er for lettvint å fokusere på de negative sidene ved religiøse samfunn uten å være inneforstått med de positive også. Og hvis du ikke forstod sammenligningen min med gjensidighetsprinsippet (The Golden Rule) og Torahens "øye for øye, tann for tann" (den gyldne regel er også gjengitt i torahen), så mistenker jeg deg for å utøve selektiv forståelse av hva du leser mer enn hva som egentlig står skrevet. På lik linje som som jeg mistenker deg for at du oppfattet min påstand om at det var like fåmælt å anklage religion for ugjerninger som å anklage alle som spiller voldelige spill for breiviks terrorhandling som en nedsettende uttalelse - tvert i mot, hvis det har vært min intensjon kunne jeg skrivd noe a la "idiotisk" eller "intellektuelt uærlig". Men hvis du søker litt i lingvistikken så ser du tvert i mot at begrepet fåmælt benyttes som oftest i sammenheng med svært positive uttalelser men ikke nødvendig rosende, selv om det oftest brukes der. I mitt tilfelle var det å poengtere at du hadde gode argumenter men de sier lite om kjernen i debatten, men argumenterer mye for dine egne påstander - hvilke stod i kontrast til mine. Min påstand er at roten til barbari, udåd og ugjerninger ligger ikke i religion i seg selv men hos de som velger å tolke religion som forsvar til slike ugjerninger - som i senere tid har fått mange tilhengere i slike debatter skjønner jeg.

Jeg velger å kun ta for meg denne ene "oppklaringen" på hvorfor jeg anser det slik at oppstykkingen din av mitt innlegg er selektivt basert for å tilpasse dine premisser, for premissene i utgangspunktet har ikke endret seg for mitt vedkommende og er igjen repetert i denne posten - denne gangen i tydelig klartekst så det ikke kan misforstås.

Skrivefeilene beklager jeg, men det anser jeg som uvesentlig. Men om du syns det var vesentlig å understreke det aksepterer jeg det selvfølgelig. My bad!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eldgammalt argument. At universet eller livet på eit globalt plan ikkje har meining vil ikkje sei at ein ikkje kan ha meining i livet på eit personleg nivå. Det er heller ikkje livsforståelse blotta for svar - tvert imot er det faktisk svar, og ikkje livsløgner.

Eg meiner fortsatt det er rimeleg småleg å leggje ned påstand om dødsstraff for å snakke stygt om foreldra sine. Men problemet er som sagt uendeleg mange gonger at det er berre eit kjapt døme. Det er dødsstraff for bagatellar i bibelen, og guden er ute etter å understreke at dei som måtte tru på andre gudar, eller ikkje fylgje guden sine bod skal døy.

Viare går flesteparten av boda på respekt for den smålege guden, om du skulle ha gløymt dei.
Vis hele sitatet...
Universet er altså uten mening - men du kan selvsagt finne en personlig mening med å være tilstede i et meningsløst univers. Jeg har ingen innvending. Jeg er mere interresert i det eksistensielle i at universet ikke har noen mening - bare er - at alt er en tilfeldighet - at materie har fått bevissthet og at mennesket er bevisst sin egen eksistens... Det innbyr til ærefrykt og nesten åndelige følelser og tanker.

Gud er herre over liv og død. Det kan man mene er forferdelig brutalt, eller forferdelig gavemildt. Alt etter som. Gud har ifølge bibelen gitt deg livet. Akkurat som universets tilfeldigheter har gitt deg ditt liv og bevissthet. Gud tar også livet fra deg - akkurat som universets tilfeldigheter tar livet fra deg.

Det finnes noe som heter livskunst. Gode og fruktbare måter i sannhet å leve livet på - dette enten Gud eller universets tilfeldigheter er opphav til slike retningslinjer for god livskunst. Noen måter å leve livet på fører en ut i lidelse. Andre måter å leve livet på fører til indre ro og lykke både for en selv og liv rundt en.

Man kan selvsagt mene at det er forferdelig at verden er som den er. At det er brutalt at dårlig livskunst fører en ut i mer lidelse. Om man tror at god livskunst er å stjele og myrde - og man blir straffet for sin naive tro om hva god livskunst er kan man bli sur på universets tilfeldigheter, eller på Gud (som sier du ikke skal ha andre Guder). Man kan kalle universets tilfeldigheter for smålig som har lagd slike "lover og regler" om god og dårlig livsførsel og belønning eller straff . Hvorfor er ikke alle lykkelige uansett liksom? Hvorfor skulle Gud/eller universets tilfeldigheter bry seg om hva slags liv du velger å føre - og å belønne eller straffe deg for hvordan du velger å leve? Man kan man kalle det smålig. Eller hevngjerrig. Gud eller universets tilfeldigheter er sannelig barbarisk kan man tenke.

Dog finnes det belønning for dem som vender om og lever livet mere i retning god livskunst enn å bryte all god etikette på god livskunst.

I det hele tatt er det mye som Gud preker - som en ateist i et tilfeldighetenes univers ikke trenger å rynke nevneverdig på nesen av

http://static.pixelpipe.com/328123b3-8fb0-4871-915d-4adbfbfbcc17_b.jpg
Sist endret av Bearass; 28. desember 2011 kl. 00:55.
Dette var mye lesning gitt! Jeg ser ikke problemet med denne religions-debatten?

KRD er en religion
Islam er en religion
Jødedommen er en religion
Ateister er de som ikke tror på noen religion

Slik er det.


Hva som skjer når vi dør, det vet vi ikke. Men det er interessant å se på de forskjellige hypotesene folk kommer med. Personlig har jeg ingen hypotese om dette.
Sitat av noy Vis innlegg
I "klippingen" din fastslår du at jeg antyder det, i sitatet mitt ordrett undrer jeg meg på om jeg har forstått deg riktig. Det er en vesentlig forskjell!
Vis hele sitatet...
Det spiller da vel ingen som helst rolle. Hensikten var å oppklare noe du tydeligvis hadde misforstått. Hvis du synes jeg fikk det til å virke som en påstand når det egentlig mer var ment som et spørsmål, så var kanskje ikke det optimalt, men svaret mitt ville ikke endret seg uansett. Det er heller ikke vesentlig for diskusjonen ellers.

Sitat av noy Vis innlegg
På lik linje med deg gidder jeg heller ikke å fortsette med meningsløs disputt basert på selektiv gjengivelse av det gjeldende innlegget.
Vis hele sitatet...
Jeg tok med hvert eneste argument du fremmet i de to lange postene dine. Det blir bare tull å snakke om å "se innleggets helhet". Et resonnement består av mange premisser og en konklusjon, og jeg har gått til angrep på både premissene dine og konklusjonene dine. Alt som står i fet tekst i det forrige lange innlegget mitt er påstander du har fremmet, og disse argumenterer jeg mot. Det blir ikke igjen noen helhet å snakke om da lenger. Hvis du mener jeg har feilrepresentert noen av argumentene dine så får du ta tak i dette helt konkret, ikke bare repetere de enda en gang – de blir ikke noe mer riktige om du skriver de ti ganger eller pakker de inn i en kilometer med tekst.

Sitat av noy Vis innlegg
Skrivefeilene beklager jeg, men det anser jeg som uvesentlig. Men om du syns det var vesentlig å understreke det aksepterer jeg det selvfølgelig. My bad!
Vis hele sitatet...
Skrivefeilene spiller absolutt ingen rolle for min del, og det har sikkert sneket seg med noen feil i innleggene mine også. Jeg nevnte det kun for å presisere at påstandene virkelig kommer fra deg.

Igjen er resten av innlegget ditt bare repetisjon av gamle argumenter som jeg allerede har tatt for meg ganske grundig tidligere, og jeg kan da bare henvise til mine tidligere innlegg. Jeg kan imidlertid nevne en ting som jeg ikke fikk plass til i det lange innlegget mitt litt tidligere, og det er at du snakker rimelig midt i mot deg selv når du først hevder at religiøs overbevisning ikke spiller noen rolle for valgene man tar, og deretter sier at løsningen er å endre personenes religiøse overbevisning til en mer nestekjærlig variant. Jeg tror ikke dette en gang krever en kommentar.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ehm... for å svare på selve spørsmålet i tråden, denne bibeldiskusjonen kan jeg nemlig ingenting om (den kunne forøvrig vært flyttet til en annen/ny tråd, da den ikke lenger ser ut til å handle om "hva som skjer etter døden").

Er det ikke slik at ved dødsøyeblikket utslippes det en stor mengde DMT i hjernen vår? Mener å ha lest det et eller annet sted, sannsynligvis på forumet. Derfor tror jeg at når man dør så vil man bli ruset på en såpass stor mengde DMT at tid ikke lenger spiller noen rolle, og dette er det man opplever som "etterlivet", men det tar jo en gang slutt, uansett hvor lenge det virker som. Når det skjer, tror jeg man opphører å eksistere.

Jeg vet jeg er på ganske usikkert territorie her rent vitenskapelig, og hvis noe av det jeg sier ikke stemmer så skyt meg i senk.

Men jeg har også videreført teorien til et langt mer usikkert plan, men som jeg fortsatt mener er vitenskapelig forsvarlig (igjen, har jeg misforstått noe, så si ifra).

La oss si at bevissthet er en illusjon, og bare noe vi opplever som resultat av ren mutasjon, at bevissthet er noe som eksisterer kun som signaler i hjernen (ikke fullt så enkelt, men dere skjønner ). Da tror jeg at før eller senere når/om noen blir født med samme "bevissthetsmønster" som du hadde, vil "du" gjenoppstå, samme illusjonen, derfor vil "du" være tilstede igjen. Håper dere forstår hva jeg mener, jeg føler det blir litt vanskelig å forklare.

Jeg er klar over at jeg er på ganske usikker grunn her, men vil gjerne høre deres meninger om dette.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Ehm... for å svare på selve spørsmålet i tråden, denne bibeldiskusjonen kan jeg nemlig ingenting om (den kunne forøvrig vært flyttet til en annen/ny tråd, da den ikke lenger ser ut til å handle om "hva som skjer etter døden").
Vis hele sitatet...
Den er mer relevant enn det kanskje kan virke som, da den angår hvor skadelig for individet og samfunnet det kan være når mennesker grunnløst hopper til konklusjoner om nettopp hva som skjer etter døden.

Sitat av Choobe Vis innlegg
La oss si at bevissthet er en illusjon, og bare noe vi opplever som resultat av ren mutasjon, at bevissthet er noe som eksisterer kun som signaler i hjernen (ikke fullt så enkelt, men dere skjønner ).
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du mener med "mutasjon", men det du beskriver minner om det som kalles funksjonalisme i bevissthetsfilosofien. Litt forenklet og kort fortalt er hovedpoenget til funksjonalismen at bevissthet oppstår som, og er, samspillet mellom hjernens (eller for eksempel en datamaskins) forskjellige funksjoner, og ikke er en egen entitet i seg selv. Daniel Dennett er en kjent bevissthetsfilosof (og en av "the four horsemen of new atheism" sammen med Dawkins, Harris og Hitchens) som argumenterer sterkt og godt for funksjonalisme, så jeg tipper du kan finne en del av hans bøker og foredrag interessante.
Sitat av Choobe Vis innlegg

Er det ikke slik at ved dødsøyeblikket utslippes det en stor mengde DMT i hjernen vår? Mener å ha lest det et eller annet sted, sannsynligvis på forumet. Derfor tror jeg at når man dør så vil man bli ruset på en såpass stor mengde DMT at tid ikke lenger spiller noen rolle, og dette er det man opplever som "etterlivet", men det tar jo en gang slutt, uansett hvor lenge det virker som. Når det skjer, tror jeg man opphører å eksistere.
Vis hele sitatet...
Om det er DMT som forårsaker disse opplevelsene vet vi ikke, men at det foregår mange fysiologiske prosesser i dødsøyeblikket som kan få oss til å oppleve såkalte nær døden-opplevelser, er nesten et ubestridelig faktum. Jeg skrev litt om dette tidligere i tråden, så jeg bare siterer meg selv:

Sitat av Sky Vis innlegg
Denne her f.eks!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19803731

I denne undersøkelsen så viser deg seg at idet hjernen dør, så er det et siste, kort utbrudd av elektrisk aktivitet. Videre er det en generell misforståelse i mange av disse nær-døden-opplevelse situasjonene, hvor de som hevder å ha hatt en slik opplevelse mens erklært klinisk døde egentlig referer til opplevelsen de har hatt mens de gjennomgår hjertestans. Dette er en forskjell det er viktig å bite seg merke i, for når hjertet stanser og du mister blodtilførselen til hjernen, så mister du ikke bevissthet før noen sekunder etterpå, og skade på hjernen forekommer ikke før flere minutter etter blodtilførselen er redusert betraktelig.

Disse opplevelsene er ikke bevis for en sjel og et liv etter døden. La meg igjen referere til at vi kan reprodusere opplevelser av ganske nøyaktig samme kaliber ved hjelp av for eksempel ketamin eller ved å sende elektriske impulser til bestemte hjerneregioner. Ketamin fungerer som en NMDA reseptor antagonist (den blokkerer reseptoren). Dette er et interessant faktum. Hva er sammenhengen mellom ketamin indusert nær-døden-opplevelse og de andre, utover det faktum at det peker hen mot en fysiologisk mekanisme? Mange fysiologiske parametre løper løpsk idet du dør - mange av de blir progressivt forstyrret: pH-verdi, CO2, natriumverdier etc. Det er en studie med rotter som foreslår at både lave pH-verdier og et økt CO2 nivå i kroppen kombinert hemmer NMDA reseptorer, akkurat slik ketamin gjør. Denne sammenhengen er absolutt interessant.

Videre kan jeg referere til denne studien, som demonstrerer at et lavt oksygennivå i kroppen kan føre til NDO opplevelser, kanskje gjennom NMDA reseptoren igjen. Lave oksygennivåer i kroppen, samt forhøyet CO2 innhold, kan være en del av forklaringen på NDO.

Hva med ut av kroppen opplevelsen? Dette kommer nok enkelt og greit av at det temporoparietale området i hjernen slutter å fungere, slik at hjernen ikke lenger har evne til å lokalisere kroppen. Dette kan gjøres uavhengig av NDO, ved å bruke elektroder til å sende elektriske impulser inn til området. Disse opplevelsene kan også skje ved REM-bevissthet, som skrur av dette området i hjernen. I en semi-bevisst tilstand kan en lett ha en ut av kroppen opplevelse. Dette skjer jo også under lucid dreaming, narkolepsi, besvimelse og søvn-paralyse. Når kroppen er i krise under en NDO og bevisstheten din skifter mellom bevisst og ubevisst, så kan den for et øyeblikk bli tapt i et slikt grenselandet som åpner for slike opplevelser.

Tunnel-effekten kan også forklares. Har du besvimt noen gang, eller vært i ferd med å besvime? Merket deg at du får et slags tunnelsyn? Når du besvimer så får ikke øynene nok blod, så øynene begynner å "skru seg av" selvom hjernen fremdeles opererer. Idet dette skjer ved å først skru seg av fra sidene og inn mot midten, så får du en tunneleffekten i synsfeltet ditt.

Det sterke hvite lyset som oppstår kan tenkes å skyldes for eksempel det faktum at øyet bare mottar små mengder lys på grunn av tunnelsynet og mangelen på blodforsyning. Når bevisstheten så sklir inn i et grenseland mellom bevisst og ubevisst så blir det visuelle systemet mektig aktivert - whosh, there is light.

På bakgrunn av alt dette og mye annet, så er det absolutt ingen grunn til å anta eksistensen av en sjel eller et liv etter døden.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sky Vis innlegg
At vitenskap foreløpig ikke har noen absolutt konsis forklaring på hvordan nær-døden-opplevelser og lignende oppstår gir ikke grunnlag for å umiddelbart hoppe over i langt mer spekulative forklaringer.

Det foreligger imidlertid mye bevis som tyder på at nær døden opplevelser er fysiologiske og psykologiske i sin natur. Et eksempel på slike bevis er det faktum at nær døden opplevelser kan bli simulert ved hjelp av hallusinogener, for eksempel ketamin, PCP, DMT osv. Disse molekylene forstyrrer hjernens modus operandi noe til de grader, og mekanismene bak disse opplevelsene har å gjøre med hvordan hjernen behandler sensorisk informasjon.

Hvis du nå forestiller deg hvordan f.eks en av disse hallusinogene forstyrrer hjernens informasjonsprosessering, eller at hjernen får en skikkelig shutdown i forbindelse med store fysiske traumer, så kan mye av innholdet i slike opplevelser forklares ut ifra dette. Istedenfor å motta virkelig sensorisk data mottar hjernen feilaktig signaler fra både kroppen og omgivelsene, og de rare opplevelsene oppstår som hjernens forsøk på å tolke den latterlige og obskure datamengden den mottar. Feilaktig sensorisk input, oksygen deprivasjon og hjernens utslipp av endorfiner på grunn av traumene kan fint føre til slike merkelige opplevelser. Vektløshetsfølelsen, eller det å sveve avgårde, kan videre skyldes at hjernens evne til å betrakte kroppen er forstyrret. Denne ut av kroppen følelsen kan vi også simulere ved å plassere elektroder som sender elektriske impulser i spesifikke hjerneregioner.

Hvordan de kan se ting som er rundt seg er en artig en, men det er plausibelt at ubevisste personer fortsatt kan registrere sensoriske pekepinner og tidligere kunnskap og på et eller annet vis flette det inn i opplevelsen sin.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Sky; 28. desember 2011 kl. 11:39.
Sinnsykt kjipt hvis det ikke skjer noe etter man har gått bort da :/ Kommer til å bli jævelig skuffet (hvis jeg har muligheten til å bli det :P)

Jeg liker å tro at det skjer noe, gir meg en beroligende følelse når det gjelder livet, for jeg syns livet er skremmende til tider når man tenker over alt dette her.
Gjør også at jeg har ett litt mer avslappet forhold til døden.
Sitat av soulz Vis innlegg
Sinnsykt kjipt hvis det ikke skjer noe etter man har gått bort da :/ Kommer til å bli jævelig skuffet (hvis jeg har muligheten til å bli det :P)

Jeg liker å tro at det skjer noe, gir meg en beroligende følelse når det gjelder livet, for jeg syns livet er skremmende til tider når man tenker over alt dette her.
Gjør også at jeg har ett litt mer avslappet forhold til døden.
Vis hele sitatet...
Ironisk nok er det jo som oftest de mest religiøse som er mest redd for å dø.
Sist endret av Detectable; 28. desember 2011 kl. 17:19.
Kanskje fordi de får beskjed om at de kommer til å brenne i helvete hvis ditt & datt, mens en person som ikke tror på det ikke vil frykte døden ettersom han tror det ikke vil skje.
Men ironisk nok ja. :P
Sitat av Provo Vis innlegg
Igjen er resten av innlegget ditt bare repetisjon av gamle argumenter som jeg allerede har tatt for meg ganske grundig tidligere, og jeg kan da bare henvise til mine tidligere innlegg. Jeg kan imidlertid nevne en ting som jeg ikke fikk plass til i det lange innlegget mitt litt tidligere, og det er at du snakker rimelig midt i mot deg selv når du først hevder at religiøs overbevisning ikke spiller noen rolle for valgene man tar, og deretter sier at løsningen er å endre personenes religiøse overbevisning til en mer nestekjærlig variant. Jeg tror ikke dette en gang krever en kommentar.
Vis hele sitatet...
Nå må du slutte å legge ordene i munnen min Provo!

Jeg har poengtert at argumentasjon mot religion i sin helhet er fåmælt på lik linje med argumentasjon mot voldelige dataspill! De er enkle, tiltagende og på sitt vis velformulerte men sier egentlig ingenting, d.v.s. de slukes av de som vil sluke det men går stille forbi hos de som vet bedre. Både du og jeg skjønner at det er noe mer som ligger bak enn at voldelige dataspill får noen til å utøve ugjerninger av samme voldelige art. Hva argumentene mot religion i seg selv mangler, er det som ligger bak ugjerningen. Det blir for lettvint å si at religionen er årsaken.

I så fall er hver enkelt barnesoldat i Somalia, Sudan, osv. krigsforbrytere og dette er en sannhet med bismak. De er krigsforbrytere men hva førte dem til krigsforbrytelsen? Kidnapping, tvang, tortur? Tacitus beskrev selv hva som hendte under den store brannen i Roma og han var ikke-kristen - tvert om: Han var i mot kristendommen! Hvis argumentasjonen din også utforsker den samme innsikt, eller problemstilling, som "barnesoldater som krigsforbrytere" så kan det ikke lenger sies å være fåmælte men kanskje "innsiktsfulle" eller i hvert fall "grundige."

Slutt heller å legg ordene i munnen min og lær av Tacitus: Til tross for at han mislikte det han talte om slik han bevitnet, ville han at andre skulle bevitne det samme i ettertid med hans egen innsikt! Klarer du det er ikke lenger argumentasjonen din fåmælt. Du kan argumentere med en grandios forestilling om at argumenteringen din er grundig men det er ikke det spor grundigere enn argumentene som motstandere av voldelige dataspill fremlegger! Jeg gir da blanke om du sier jeg repeterer argumentene mine om og om igjen - jeg er jo nødt til det når du ennå ikke har forstått dem! Og siden jeg aldri har sagt noe om løsningen på noe men forsvart et synspunkt så er det verdt å kommentere!
Sitat av soulz Vis innlegg
Sinnsykt kjipt hvis det ikke skjer noe etter man har gått bort da :/ Kommer til å bli jævelig skuffet (hvis jeg har muligheten til å bli det :P)
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke dette høres så forferdelig ut, jeg. Tvert imot, jeg synes det høres beroligende og fint ut. Det gjør at jeg kan leve livet som jeg vil, uten å være redd for hva som skjer etterpå.
noy, her må jeg si useriøsiteten går fullstendig i taket. Legge ord i munnen din? Det har jeg aldeles ikke gjort, og det er en fullstendig urimelig beskyldning du neppe kan forsvare med noe konkret. Jeg har trukket ut argumentene du har basert konklusjonen din på, og – inntil du kan grundig påvise noe annet – plukket de grundig fra hverandre. Når du fremmer påstandene dine som "religiøse overbevisninger kan ikke bebreides fordi X1, X2, …, Xn", hvor indekserte X-er representerer argumentene jeg har ramset opp i et tidligere innlegg i fet tekst, og alle argumentene er mer eller mindre tilbakevist (i hvert fall inntil du kan komme med ordentlige motsvar), så er heller ikke grunnlaget for å hevde at religiøse overbevisninger ikke kan bebreides gyldig. Det blir bare latterlig å hevde at man må "se på helheten", som om at en kombinasjon av mange nok feilaktigheter skal ende opp som noe riktig. Så fryktelig enkelt er det, og hvis du ikke kan forholde deg til dette uten å bare repetere de allerede tilbakeviste argumentene innpakket i enda mer svada, så er det hundre prosent uinteressant å fortsette diskusjonen. Jeg har ærlig talt mye bedre ting å bruke tid på enn dette tøyset her.
Sist endret av Provo; 28. desember 2011 kl. 22:01.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Jeg synes ikke dette høres så forferdelig ut, jeg. Tvert imot, jeg synes det høres beroligende og fint ut. Det gjør at jeg kan leve livet som jeg vil, uten å være redd for hva som skjer etterpå.
Vis hele sitatet...
Det kan man jo uansett om det skjer noe eller ikke? Vi finner det ikke ut før dagen våres kommer, blir spennende hvertfall.
Sitat av soulz Vis innlegg
Det kan man jo uansett om det skjer noe eller ikke? Vi finner det ikke ut før dagen våres kommer, blir spennende hvertfall.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men poenget mitt er at jeg ikke trenger å være redd for å havne i helvete.
Sitat av Provo
Jeg kan imidlertid nevne en ting som jeg ikke fikk plass til i det lange innlegget mitt litt tidligere, og det er at du snakker rimelig midt i mot deg selv når du først hevder at religiøs overbevisning ikke spiller noen rolle for valgene man tar, og deretter sier at løsningen er å endre personenes religiøse overbevisning til en mer nestekjærlig variant. Jeg tror ikke dette en gang krever en kommentar.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette å legge ord i munnen min? Når har jeg sagt det? Det er din selektive forståelse av debatten vår Provo, uavhengig det reduksjonistiske resonnementet ditt, flåsete tatt ut av sammenheng. Når du har plukket ut teksten selektivt for å ressonere betydningen tilpasset dine egne premisser ber du meg om å argumentere mot meg selv? Gi meg en god grunn til å argumentere mot meg selv. Nei, vent litt - det er ingen god grunn til å argumentere mot seg selv! Så langt er vi enige!

Så religion er roten til barbari sier du? Hvordan ville det vært om kirken preket kristendommens kjerne hver søndag spurte Bearass. Da svarte du:
Omtrent som under Taliban. Heldigvis, kan man si, er cherry picking og tankefeil såpass utbredt blant dagens kristne at de avstår fra slik. Hadde de bare kunne avstått fra religionen i sin helhet, så hadde vi vært kvitt alle de andre mer moderne udådene vi har påpekt at religionen medfører også.
Vis hele sitatet...
La meg gi deg et konkret eksempel på et super-religiøst land der landets utvikling strider i mot din dystopiske tankegang om religion i sin helhet.

Siden dette landet har utøvd sin gamle tradisjon helt siden 1200-tallet og vel så det, hvorfor har det ikke blitt en talibanstat da? Eller kan det være en ekstraordinært mindfucked paradoks de intellektuelle ikke har forstått? Dette landet har forstått at det handler om valg, om tro, håp og identitet. Jeg vedder for at det fins ikke en thai i verden som skammer seg over sin identitet, men i følge deg er de en gjeng barbarer. Hvor mer useriøst kan det bli?

Grunnen til at argumentene du nevner i fleng er fåmælte er at jeg lett kan hente frem ideologiske synspunkter som strider i mot mitt kulturelle ståsted, men det betyr ikke at jeg skal påberope meg retten til å være disse overlegen. Jeg siterer:
Sitat av Provo
Nei, det er en veldig stor vesensforskjell på de to. Begrunnet Breivik sine handlinger med innholdet i World of Warcraft? Nei. Begrunner eller begrunnet selvmordsbombere, abortmotstandere, abortlegedrapsmenn, stamcelleforskningsmotstandere, heksebrennere, kjettertorturister, drapsmenn av homofile, motstandere av homofilt ekteskap, kondombrukmotstandere, kjønnsrolleforkjempere, kjønnslemlestere, enkebrennere, kvinneundertrykkere og menn som kaster syre i ansiktet på små jenter som vil lære å lese sine handlinger i religion? Ja! Og dette er ikke bare handlinger i religionenes navn, men rent religiøse handlinger.
Vis hele sitatet...
Dette er utterly BS! For hver tilhenger av selvmordsbombere, abortmotstandere, abortlegedrapsmenn, stamcelleforskningsmotstandere, heksebrennere (utdatert), kjettertorturister (utdatert), drapsmenn av homofile (geografisk lokalisert), motstandere av homofilt ekteskap, kondombrukmotstandere, osv. fins det minst ti som ikke støtter samme konservative syn! Så lenge det fins et land som motbeviser din hypotese kan det ikke være religionen i seg selv som automatisk gjør folk til barbarer, det må ligge noe mer bak, ikke sant?

Det er politikk i sin helhet som skaper konflikter under påskudd av religiøst innhold i de geografiske lokalisasjoner du nevner som utøver barbari, men i grunn er det barbarisk kun i kulturell forstand. Det fins mange land som praktiserer dødsstraff; noen praktiserer det humant med giftsprøyte eller elektrisk stol, andre mer barbarisk som steining, men poenget er at dette er landets kulturelle tilværelse - de må få lov til å utvikle sin egen kultur i fred, uten innblanding av sekulariserte samfunn som føler seg overlegen et annet lands kulturelle identitet - uavhengig om det vekker avsky hos noen og fordømmelse hos andre! Hva skjer når såkalt "overlegen statskultur" prakker på sin overbevisning til andre land, slik som supermakten USA eksempelvis i War on Drugs? Er livstidsdom mindre tortur enn piskeslag? Er tvangsinnleggelse eller tvangsmedisinering mer rettferdig enn abortmotstand og kjønnslemlesting?

Poenget er at hver stat har sin egen kultur, identitet og lover og regler - det fins ikke noe sånt som helt perfekt, feilfri stat. Singapor har et av verdens beste kriminalitetsstatistikk til tross for sin religionsmangfold og ved siden av buddhisme er kristendommen den nest største religionen i landet. Hvorfor har ikke de blitt en taliban-stat?

Tenk heller over det jeg sa i forrige post og les hva Tacitus bevitnet. Han beskriver forfølgelse, uverdiggjøring og tortur av kristne i den tid da dette var et indoktrinert del av den mest siviliserte herredømme i kristendommens fødsel - Romerriket, et enevelde av barbari! Men deres krigføring var ikke i Zevs eller andre guder av Olympus navn - det var av rent politiske grunner og han beskrev også hvor sårbare kristne tilhengere var overfor "den siviliserte makten" utøvd av keiser Nero som han mente gjorde de kristne som syndebukker ut i fra beskyldninger som i beste fall var omdiskuterte. Og det er hva jeg prøver å få frem - argumentene dine er i beste fall omdiskuterte, og da sikter jeg til sitatet i denne posten og ikke din reduksjonistiske ressonement tatt ut av sammenheng i mine senere tekster. For det var her kjernen i debatten vår startet før du begynte med selektiv forståelse av "ressonnementet vårt" (ditt) og jeg argumenterer da faen ikke for deg - det må du gjøre selv. Stykker du opp argumentasjonen min for å tilpasse ditt eget ressonement for dine egne premisser for du vær så god argumentere for de selv også - for det var ikke det jeg skrev! Mine argumenter var ment å leses i helhet til dine fåmælte argumenter som listet opp i sitatet over! Takk for meg!
Sitat av noy Vis innlegg
Er ikke dette å legge ord i munnen min? Når har jeg sagt det?
Vis hele sitatet...
Her, for eksempel:
Sitat av noy
Det er i grunn like fåmælt å beskylde religion for barbari som at voldelige dataspill former Anders Behring Breivik-er. … Utfordringen humanistisk sett er derfor å overbevise disse ekstremistene om at tekstene oppfordrer til forståelse av det menneskelig rett og ikke de urett som er begått.
Vis hele sitatet...
Altså er du uvillig til å vedgå at de barbariske handlingene grunner i deres religiøse overbevisning, men du mener samtidig at akkurat denne overbevisningen må endres så de handler på annet vis.

Sitat av noy Vis innlegg
Så religion er roten til barbari sier du? Hvordan ville det vært om kirken preket kristendommens kjerne hver søndag spurte Bearass. Da svarte du:
Omtrent som under Taliban. Heldigvis, kan man si, er cherry picking og tankefeil såpass utbredt blant dagens kristne at de avstår fra slik. Hadde de bare kunne avstått fra religionen i sin helhet, så hadde vi vært kvitt alle de andre mer moderne udådene vi har påpekt at religionen medfører også.
Vis hele sitatet...
La meg gi deg et konkret eksempel på et super-religiøst land der landets utvikling strider i mot din dystopiske tankegang om religion i sin helhet.
Vis hele sitatet...
Sa jeg at alle meget kristne land ender som Taliban? Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg sa at hvis kristendommen ikke hadde utviklet seg gjennom sekulær kritikk, ville kristendommen ikke vært annerledes i sin moral enn den fundamentalistiske islam man ser under Taliban. Jeg presiserer jo i sitatet du har plukket at "Heldigvis, kan man si, er cherry picking og tankefeil såpass utbredt blant dagens kristne at de avstår fra slik." Leser du ikke en gang det du siterer? Hvis du leser Det gamle testamentet, så vil du nok raskt se at å leve under moseloven ikke ville vært en trivelig affære, og ganske likt slik Taliban håndhever islam. Leser man hele boken, og ikke bare driver cherry picking, vil man uunngåelig se at den egentlige kjernen til kristendommen ikke er godhet og kjærlighet ovenfor nesten alle, men helt enkelt barbarisk. Du skal steines og drepes for det minste lille banale overtramp i et høyst absurd regelverk. Moteksempelet ditt beviser ingenting som helst annet enn at du ikke forstår hva jeg skriver.

Sitat av noy Vis innlegg
Dette er utterly BS! For hver tilhenger av selvmordsbombere, abortmotstandere, abortlegedrapsmenn, stamcelleforskningsmotstandere, heksebrennere (utdatert), kjettertorturister (utdatert), drapsmenn av homofile (geografisk lokalisert), motstandere av homofilt ekteskap, kondombrukmotstandere, osv. fins det minst ti som ikke støtter samme konservative syn! Så lenge det fins et land som motbeviser din hypotese kan det ikke være religionen i seg selv som automatisk gjør folk til barbarer, det må ligge noe mer bak, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Igjen, de motbeviser ingenting. De viser bare at man kan være religiøs og mot selvmordsbombing, og jeg har heller aldri påstått noe annet. Jeg har også forklart dette før. Du får gå tilbake og se hva jeg skrev til akkurat dette argumentet tidligere. Jeg har heller ikke sagt at religion gjør folk automatisk til barbarer – igjen ser du deg tydeligvis nødt til å argumentere mot stråmenn, noe jeg velger å se på som en erkjennelse av at du ikke klarer å komme med et gyldig motsvar til argumentene jeg fremmet tidligere.

Sitat av noy Vis innlegg
Det fins mange land som praktiserer dødsstraff; noen praktiserer det humant med giftsprøyte eller elektrisk stol, andre mer barbarisk som steining, men poenget er at dette er landets kulturelle tilværelse - de må få lov til å utvikle sin egen kultur i fred, uten innblanding av sekulariserte samfunn som føler seg overlegen et annet lands kulturelle identitet - uavhengig om det vekker avsky hos noen og fordømmelse hos andre!
Vis hele sitatet...
Seriøst? Du mener vi bør stå på sidelinjen med fårete glis når andre henretter barn, kaster syre i ansiktet på små jenter, tvinger kvinner til å dekke til hver eneste centimeter av kroppen sin, henger homofile i gatene, steiner i hjel kvinner fordi de ble voldtatt, og så videre? Fordi de må få utvikle sin egen kultur i fred?! Det handler ikke om å føle seg overlegen et annet lands kulturelle identitet, det handler om å ta ansvar som heldigstilt menneske på vegne av de som blir kuet, drept, pisket og mishandlet på groveste tenkelige vis under maktsyke presteskap og andre totalitære religiøse styrer! Det handler om å reagere på urett i enorm skala basert i infantile, religiøse vrangforestillinger! Det er sikkert veldig behagelig å sitte her som en hobbyantropolog med kulturrelativistiske briller og velte ut av seg ustoppelige mengder svada for å skyve situasjonen vekk fra sin egen samvittighet og hverdagstanker (noe som er skremmende utbredt), men noen av oss holder faktisk empati, nestekjærlighet og ansvarsfølelse høyere enn som så.

Sitat av noy Vis innlegg
Singapor har et av verdens beste kriminalitetsstatistikk til tross for sin religionsmangfold og ved siden av buddhisme er kristendommen den nest største religionen i landet. Hvorfor har ikke de blitt en taliban-stat?
Vis hele sitatet...
Det har jeg allerede svart på, men la meg legge til at Singapore praktiserer henging og stokkeslag som avstraffing, og hadde verdens høyeste henrettelsesrate mellom 1994 og 1999 (senere tall er ikke frigitt av myndighetene). Av lovbrudd som medfører dødsstraff kan nevnes narkotikasmugling, kidnapping, ran og ulovlig avfyring av skytevåpen (uavhengig av om noen ble skadd). Av forbrytelser som fører til stokkeslag, kan nevnes å ulovlig låne bort penger til noen og for en turist å bli lenger enn 90 dager mer enn visumet tillater. Man har også stokkeslag som avstraffelse av gutter i skolen, hvor myndigheten anbefaler praksisen for å straffe "alvorlige" overtramp, slik som røyking, juksing, trassing og skulking.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital...t_in_singapore
http://en.wikipedia.org/wiki/Caning_in_Singapore

Sitat av noy Vis innlegg
Tenk heller over det jeg sa i forrige post og les hva Tacitus bevitnet. Han beskriver forfølgelse, uverdiggjøring og tortur av kristne i den tid da dette var et indoktrinert del av den mest siviliserte herredømme i kristendommens fødsel - Romerriket, et enevelde av barbari! Men deres krigføring var ikke i Zevs eller andre guder av Olympus navn - det var av rent politiske grunner og han beskrev også hvor sårbare kristne tilhengere var overfor "den siviliserte makten" utøvd av keiser Nero som han mente gjorde de kristne som syndebukker ut i fra beskyldninger som i beste fall var omdiskuterte.
Vis hele sitatet...
Vel..

Sitat av Wikipedia
The Roman disdain for Christianity, then, arose in large part from its sense that it was bad for society. In the 3rd century, the Neoplatonist philosopher Porphyry wrote:

How can people not be in every way impious and atheistic who have apostatized from the customs of our ancestors through which every nation and city is sustained? ... What else are they than fighters against God?[8]

As Porphyry's argument indicates, hatred of Christians also arose from the belief that proper "piety" to the Roman gods helped to sustain the well-being of the cities and their people. Though much of the Roman religion was utilitarian, it was also heavily motivated by the pagan sense that bad things will happen if the gods are not respected and worshiped properly. …

On a more social, practical level, Christians were distrusted in part because of the secret and misunderstood nature of their worship. Words like "love feast" and talk of "eating Christ's flesh" sounded suspicious to the pagans, and Christians were suspected of cannibalism, incest, orgies, and all sorts of immorality.[11]

According to H. B. Workman, the average Christian was not much affected by the persecutions; rather, Christian “extremists” would have been singled out as disruptive. Persecution of Christians acquired increasing significance in the writings of the Church Fathers during the 3rd and 4th centuries, on the eve of Christian hegemony.[12]

The Roman persecutions were generally sporadic, localized, and dependent on the political climate and disposition of each emperor. Imperial decrees against Christians were usually directed against church property, the Scriptures, and clergy. Everett Ferguson estimated that more Christians have been killed for religious reasons in the last 50 years than in the church's first 300 years.[13]
Vis hele sitatet...
Dette var altså først og fremst av ganske begrenset natur, og skyldtes i alle tilfeller dogmatisk ideologi, og derunder manglende kritisk skepsis til egne overbevisninger. Slik dogmatisk ideologi kan ta form av politiske ideologier, eller av religion. Førstnevnte er mye mindre utbredt enn den siste – men likevel tilstede i land som Nord-Korea, og til en viss grad Kina – og den mest utbredte formen for dogmatisk ideologi i dag er religion.

Jeg tror jeg avslutter med å anbefale deg å lese de tre trykte bøkene til Sam Harris – The End of Faith, Letter to a Christian Nation og The Moral Landscape – samt God is not Great av Christopher Hitchens, som litt alternativ input.
Sist endret av Provo; 29. desember 2011 kl. 08:25.
Hvis greia er at det skjer absolutt ingenting, noe som er meget sannsynlig. Så har vi jo egentlig ikke noe å være redd for. Hvis man ikke er noe, så vil man heller ikke savne noen etc.

Og har vi mennesker en sjel som separeres fra kroppen når vi dør, så burde vel også apene ha det?
Sitat av Provo Vis innlegg
Leser man hele boken (underforstått bibelen), og ikke bare driver cherry picking, vil man uunngåelig se at den egentlige kjernen til kristendommen ikke er godhet og kjærlighet ovenfor nesten alle, men helt enkelt barbarisk. Du skal steines og drepes for det minste lille banale overtramp i et høyst absurd regelverk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ca 99% sikker på at du ikke har lest hele bibelen provo. Det nye tesamentet kan du knapt ha åpnet. Anti-religiøse bøker om bibelen har du nok derimot lest, men bibelen i sin helhet? neppe.

Kjernen i kristendommen er: Lev et godt liv. Et oppbyggelig liv. Vær moralsk. Vær tilgivende. Mennesket er syndig og ikke perfekt - men Jesus har dødd på korset for dine synder.
Så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne for at hver den som tror på han ikke skal gå fortapt men ha evig liv.
Vis hele sitatet...
Kjerne er faktisk godhet og kjærlighet ovenfor nesten alle. Bibelen flommer over av kjærlighets sitater og oppfordringer til å gjøre godt. Jesus, det "o store eksempel" - gir godhet og kjærlighet til nettopp alle - kanskje aller mest dem som bryter Guds bud.

Det som er absurd er om en som leser bibelen i sin helhet kan misforstå kjernen så gjennomført og fundamentalt.

Må man svartmale og fundamentalt misforstå religion og religiøs levemåte for å fremme ateismen? Jeg forstår ikke helt poenget. Og jeg tror heller ikke det tjener din sak
Sist endret av Bearass; 29. desember 2011 kl. 15:54.
Redpilled alfahann
Bevarass: man kan også argumentere for at kjernen i mein kampf er at man skal være snill og grei ved å trekke ut enkelte sitater, men det endrer ikke det faktum at boken i all hovedsak inneholder en grusomme oppfordringer. Hvorfor er det ikke like håpløst å gjøre det samme med bibelen?
Irish Philosophy
There are only two things to worry about - either you are well, or you are sick
If you are well then you have nothing to worry about
If you are sick there are two things to worry about - either you will get well, or you will die
If you get well then there is nothing to worry about
If you die there are two things to worry about - either you will go to heaven, or hell
If you go to heaven there is nothing to worry about
But if you go to hell you'll be so busy shaking hands with all your friends down there you won't have time to worry!
Sitat av bennnern Vis innlegg
Bevarass: man kan også argumentere for at kjernen i mein kampf er at man skal være snill og grei ved å trekke ut enkelte sitater, men det endrer ikke det faktum at boken i all hovedsak inneholder en grusomme oppfordringer. Hvorfor er det ikke like håpløst å gjøre det samme med bibelen?
Vis hele sitatet...
Før man kommer med slike utsagn er det viktig å vite hva man snakker om. Første bud er å faktisk ha lest bibelen i sin helhet. Og da det nye testamentet spesiellt; da det er her man finner historiene om Jesus som fører til opprettelsen av en ny religion (som kjernen og hovedbudskap er under diskusjon), altså kristendommen.

Jeg har ikke lest Mein Kampf - men jeg er rimelig sikker på at boka ikke omtaler en ikke-voldelig fyr som forteller at man skal snu det andre kinn til - elske sine fiender, oppfordrer til tilgivelse eller en moralsk livsstil. Sånn sett ser jeg ikke sammenligningen.

Du skal lete rimelig lenge for å finne Jesus begå barbari eller mord for å si det sånn
Sist endret av Bearass; 29. desember 2011 kl. 18:43.
Selv om jesus ikke begår barbari eller hva du snakker om, oppfordrer han til det?
Du sier man skal lese hele boka som en helhet, hvorfor skal vi da legge skjul på det negative som blir sagt?
Deretter lurer jeg på hva som kom først, det nye testamentet eller det gamle testamentet (såvidt jeg vet var det det gamle testamentet som først ble skapt for deretter å ha bli endret med tiden som gikk, seinere i nyere tid har man da kommet med et nytt eksemplar og et langt "Bedre" eksemplar av det gamle, hvor mye mindre barbari og mord blir oppfordret som du snakker om, en modernisert utgave av det gamle testamentet = Det nye testamentet, og nå har man enda en gang kommet ut med en ny bibel såvidt jeg vet. What are jesus words? De gamle eller de nye? Mest logisk de gamle....
Sitat av Bearass Vis innlegg
Kjerne er faktisk godhet og kjærlighet ovenfor nesten alle. Bibelen flommer over av kjærlighets sitater og oppfordringer til å gjøre godt.
Vis hele sitatet...
Jeg husker noe annet som flommet over i bibelen, men det var ikke kjærlighet.
Sitat av Bearass Vis innlegg

Du skal lete rimelig lenge for å finne Jesus begå barbari eller mord for å si det sånn
Vis hele sitatet...
Hva med når Jesus ber om å få alle som ikke annerkjenner ham som messias henrettet?
"Men disse fiendene mine, som ikke ville ha meg til konge, dem skal dere føre hit og hugge dem ned foran øynene på meg"

(Lukas 19:27)

Eller så har du jo Johannes åpenbaring, hvor brutale massakre og lidelser loves over alle ikke-rettetroende, det hele i det nye testamentet og til dels rett fra Jesus. At fyren driver mer med å true enn å gjennomføre, til forskjell fra f.eks. Muhammed, har nok mye med eraen han levde i, siden han aldri var involvert i voldelige konflikter.

Jeg har lest Bibelen fra perm til perm og jeg vil si at det er mye rart som står der. Mye er poetisk, mye er fint og en del er betenkelig. Å si det ene eller det andre om hva som er Bibelens kjerne er håpløst, siden du garantert vil finne troende som gjør både det ene og det andre. Kjernen i religion er ikke nødvendigvis godt eller vondt, men heller en kulturell plattform som kan brukes til å kontrollere mennesker på forskjellig vis.
Sitat av Provo Vis innlegg
Altså er du uvillig til å vedgå at de barbariske handlingene grunner i deres religiøse overbevisning, men du mener samtidig at akkurat denne overbevisningen må endres så de handler på annet vis.
Vis hele sitatet...
Endelig er vi tilbake på rett spor i debatten vår igjen. Nei, jeg er ikke uvillig til å vedgå at de barbariske handlingene grunner i religiøs overbevisning, det er derfor jeg begrunner med at argumentene er fåmælt.

Det jeg mener er at det må ligge mer bak enn deres religiøse overbevisning for at handlingene utelukkende skyldes religionen i seg selv. En kan fremlegge en hypotese om at religion i seg selv er barbarisk, men samtidig kan en fremlegge en filosofisk hypotese om at livet i seg selv er barbarisk ut fra omstendigheter vi mennesker lever under. Oppvekst, miljø og oppdragelse er viktige vilkår for hvordan individet utvikler seg i enhet og former sitt livsvalg. Her fins det like mange forskjellige tolkninger av religiøse tekster som antall religiøse selv!

Det er for eksempel stor forskjell på religiøse med høy livskvalitet enn religiøse med lavere livskvalitet. En stor del av skylden må urettferdig ressursfordeling både økonomisk og andre former for ressurser ta. Dette bidrar like mye til konflikter som religiøs innvirkning - problematikken er sammensatt, det er for lettvint å påberope seg religion utelukkende som skyld for alle ugjerninger gjort i religionens navn. Som jeg tidligere hevdet er former for "barbari" et kulturelt fenomen - om Singapor hadde endret noen av sine mer "barbariske" former for avstraffelse til eksempelvis livstidsdom i stedet for hengning er ikke dette nødvendigvis mindre barbarisk! Thailand, eksempelvis, har også strenge straffer for hva som i Norge kalles mindre lovbrudd, men det gjør dem ikke mindre siviliserte enn landet vårt for det! Det er ingen argument i seg selv.


Sitat av Provo Vis innlegg
Sa jeg at alle meget kristne land ender som Taliban? Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg sa at hvis kristendommen ikke hadde utviklet seg gjennom sekulær kritikk, ville kristendommen ikke vært annerledes i sin moral enn den fundamentalistiske islam man ser under Taliban. Jeg presiserer jo i sitatet du har plukket at "Heldigvis, kan man si, er cherry picking og tankefeil såpass utbredt blant dagens kristne at de avstår fra slik." Leser du ikke en gang det du siterer? Hvis du leser Det gamle testamentet, så vil du nok raskt se at å leve under moseloven ikke ville vært en trivelig affære, og ganske likt slik Taliban håndhever islam. Leser man hele boken, og ikke bare driver cherry picking, vil man uunngåelig se at den egentlige kjernen til kristendommen ikke er godhet og kjærlighet ovenfor nesten alle, men helt enkelt barbarisk. Du skal steines og drepes for det minste lille banale overtramp i et høyst absurd regelverk. Moteksempelet ditt beviser ingenting som helst annet enn at du ikke forstår hva jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg forsvare de troende. Hvis man kun skal plukke ut det beste og mest oppløftende "ideelle livsvalgene" har man ikke en religion, men en ønskeliste til julenissen! Det handler om å leve etter disiplin og rutiner mer enn å bokstavelig leve ut testamentets urgamle tradisjoner. Om bibelen kun hadde bestått av solskinnshistorier hadde den neppe hatt så mange tilhengere som den har i dag, for folk på den tiden ville rett og slett ikke klart å identifisere seg med bibelens budskap. Det ville vært som i dag - de fleste ville rett og slett anse bibelen som en eventyrbok, noe som neppe var intensjonen for bibelens forfattere. En kan for eksempel se på Israel og deres Torah. Ser vi bort fra Israels utenrikspolitikk så ser da visst de ut til å kunne skape et samfunn etter gammel tradisjon, tross uheldige og vanskelige forhold. Dette er prisverdig og gir etter min mening religionen videre rett til eksistens.


Sitat av Provo Vis innlegg
Igjen, de motbeviser ingenting. De viser bare at man kan være religiøs og mot selvmordsbombing, og jeg har heller aldri påstått noe annet. Jeg har også forklart dette før. Du får gå tilbake og se hva jeg skrev til akkurat dette argumentet tidligere. Jeg har heller ikke sagt at religion gjør folk automatisk til barbarer – igjen ser du deg tydeligvis nødt til å argumentere mot stråmenn, noe jeg velger å se på som en erkjennelse av at du ikke klarer å komme med et gyldig motsvar til argumentene jeg fremmet tidligere.
Vis hele sitatet...
Det trenger jeg ikke. Jeg understreket i tidligere post at vi ikke nødvendigvis var uenige på alle punkter bare at vi hadde forskjellige syn på de. Dette er en av dem.


Sitat av Provo Vis innlegg
Seriøst? Du mener vi bør stå på sidelinjen med fårete glis når andre henretter barn, kaster syre i ansiktet på små jenter, tvinger kvinner til å dekke til hver eneste centimeter av kroppen sin, henger homofile i gatene, steiner i hjel kvinner fordi de ble voldtatt, og så videre? Fordi de må få utvikle sin egen kultur i fred?! Det handler ikke om å føle seg overlegen et annet lands kulturelle identitet, det handler om å ta ansvar som heldigstilt menneske på vegne av de som blir kuet, drept, pisket og mishandlet på groveste tenkelige vis under maktsyke presteskap og andre totalitære religiøse styrer! Det handler om å reagere på urett i enorm skala basert i infantile, religiøse vrangforestillinger! Det er sikkert veldig behagelig å sitte her som en hobbyantropolog med kulturrelativistiske briller og velte ut av seg ustoppelige mengder svada for å skyve situasjonen vekk fra sin egen samvittighet og hverdagstanker (noe som er skremmende utbredt), men noen av oss holder faktisk empati, nestekjærlighet og ansvarsfølelse høyere enn som så.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg snakker om at det ikke er nødvendig å avskaffe deres livsgrunnlag for å fremme vårt budskap til disse områdene som utøver slik form for barbari og som for øvrig er ganske konsentrert til geografiske lokalisasjoner. Det er derfor vi har FN. At alliansen arbeid er vanskelig er utelukkende fordi de tenker likt som meg - nemlig at hver enkelt medlemsstat skal kunne utøve sine gamle tradisjoner og utvikle sin egen identitet i fred uten for mye innblanding fra et sekularisert verdenssamfunn. Slik budskap er selvfølgelig vanskelig å fremme til eksempelvis medlemsstater bundet sammen i et klanssamfunn eller lignende der slik barbari forekommer oftest. Det gir oss ikke dermed automatisk rett til å avskaffe deres livssyn selv om det vekker avsky og fordømmelse men vi kan forsøke å overbevise dem om at det fins alternative løsninger. Om budskapet når frem til noen vil det logisk sett kunne spre seg videre og kanskje en gang i fremtiden er barbariet avskaffet - uten at religionen nødvendigvis faller under samme skjebne. Det er trangsynt å begrunne religionen som det onde når det er de menneskelige handlingene som er onde i seg selv. En ser for eksempel at områder med samme religion praktiserer dette veldig ulikt og derfor er det stor grunn til å anta at det er forskjellige tolkninger av samme tekster som utøver barbariet - ikke religionen i seg selv.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror jeg avslutter med å anbefale deg å lese de tre trykte bøkene til Sam Harris – The End of Faith, Letter to a Christian Nation og The Moral Landscape – samt God is not Great av Christopher Hitchens, som litt alternativ input.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig - det har vært OT lenge nok nå. Jeg gjentar som tidligere at vi får heller være enige om at vi er uenige og la debatten vår hvile med dette. Skal nok ta til meg rådet ditt men jeg anbefaler deg også å åpne øynene opp for i hvert fall buddhistisk livssyn en smule, så ser du kanskje at det i grunn ikke er så forskjellig fra det sekulariserte humanistiske livssynsgrunnlaget og innimellom, som sitatet hentet fra den tibetanske buddhismen, så virker det som om de også fremmer mye av samme poengene som vitenskapelige normer, jeg sikter da til "skeptisicm." Kanskje det tross alt, om skylappene kan gradvis fjernes, ikke er så store forskjellen allikevel? Ikke vet jeg men jeg garanterer deg jeg vil være åpen for muligheter så lenge jeg lever - tross alt, hvem vet? Kanskje kommer det et liv etter døden allikevel?

Uansett, for nå så er det ingen som med sikkerhet vet. Jeg avslutter med at det alltid er hyggelig å debattere med deg Provo, selv om det ramler inn noen misforståelser og forvirring underveis og til tider kan bli overopphetet, men så lenge vi faller tilbake til debattens kjerne er det i hvert fall for min del alltid interessant og til og med lærerikt å diskutere med deg. Fortsetter vi i denne duren fremover skal du ikke se bort i fra at vi kan ha mange interessante (og selvsagt litt overopphetede ) diskusjoner fremover.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er ca 99% sikker på at du ikke har lest hele bibelen provo. Det nye tesamentet kan du knapt ha åpnet. Anti-religiøse bøker om bibelen har du nok derimot lest, men bibelen i sin helhet? neppe.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lest absolutt hele Bibelen enda, nei, men jeg har lest store deler av den. Og jeg har lest omtrent like mye i Det nye testamentet som i Det gamle testamentet. Som sagt vil jeg anbefale deg å lese Det gamle testamentet på nytt, for du har tydeligvis glemt alt som står der.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Kjernen i kristendommen er: Lev et godt liv. Et oppbyggelig liv. Vær moralsk. Vær tilgivende. Mennesket er syndig og ikke perfekt - men Jesus har dødd på korset for dine synder.

Kjerne er faktisk godhet og kjærlighet ovenfor nesten alle. Bibelen flommer over av kjærlighets sitater og oppfordringer til å gjøre godt. Jesus, det "o store eksempel" - gir godhet og kjærlighet til nettopp alle - kanskje aller mest dem som bryter Guds bud.

Det som er absurd er om en som leser bibelen i sin helhet kan misforstå kjernen så gjennomført og fundamentalt.

Må man svartmale og fundamentalt misforstå religion og religiøs levemåte for å fremme ateismen? Jeg forstår ikke helt poenget. Og jeg tror heller ikke det tjener din sak
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skal forklare det her en aller siste gang, for du har en imponerende evne til å diskutere utelukkende med stråmannsargumentasjon. Jeg sier ikke at kirken i dag forkynner og oppfordrer til barbariske handlinger. Tvert i mot har jeg påpekt at det ikke er slik. Men du skal ikke gå langt tilbake i tid før barbari faktisk ble utført med Bibelen i hånden, og begrunnelsene sitert direkte fra den. Drukningen av "hekser", tortur av kjettere i gatene, og liknende, ble utført fordi det står i Bibelen at man skal gjøre det. I dag har man håndplukket stort sett de gode og fine versene, mens man later som de mange forferdelige versene ikke finnes. Leser man hele Bibelen uten noen form for bias vil man se veldig store deler av den består av barbariske handlinger utført av Gud og hans støttespillere, og oppfordringer til å gjøre andre forferdelige ting. Ja, en god del av Bibelen handler om Jesus og de gode tingene han sa, men dette er kun én del. Tror du det var den gyldne regel eller å snu det andre kinnet til som var drivkraften til kjetterbrennerne? Det var nok ikke det – det var andre minst like fremtredende deler av Bibelen som handlingene ble begrunnet i, og de er mange og omfattende. For å si det slik, hvis presten i kirken skulle brukt en tilfeldig-Bibelvers-velger som grunnlag for versene som skulle leses opp i kirken, så ville det nok ofte blitt både kleint og direkte ubehagelig for de tilhørende.

Bibelen beskriver at Gud selv dreper, eller kommanderer andre til å drepe, 2 476 633 menn, kvinner og barn – og dette er kun de drap hvor Bibelen nevner antallet nøyaktig. Tar man med syndefloden, hendelsene i Sodoma og Gommora og Abrahams krig for å redde Lot, er et edru estimat rundt 25 millioner menn, kvinner og barn – som Gud selv har drept eller beordret andre til å drepe. Og dette inkluderer ikke lovnader om fremtidige drap, som utbrodert i blant annet Johannes' åpenbaring. Dette er alle hendelser av en viss betydning i Bibelen, og de har tradisjonelt vært en betydelig del av fokuset i kristendommen – kun i det siste har man valgt å se bort fra dette og fokusere på de gode tingene Jesus sa; men det endrer ikke det faktum at den tradisjonelle kjernen i kristendommen – bibeltekstene– svært ofte er svært barbariske. Og det er et problem at kristne har et slik reservoar av nedskrevet umoral å velge og vrake mellom, fordi det de velger seg er jo Guds ord og ufeilbarlig. Hvorfor tror du så mange kristne er mot homofili? Fordi det står i Det gamle testamentet (3 Mos 20:13 – tre vers etter det utnevnes dødsstraff for skilsmisse). Homofobi er ikke eksklusivt religiøst, men muligheten til å "rasjonalisere" og forsvare det med "ufeilbarlige" tekster er det.

I tillegg til dette vil jeg påstå igjen at mange av de historiene vi kjenner fra Bibelen er vesentlig mer groteske og barbariske enn vi tenker over. Som for eksempel historien om at Gud ofret sin egen sønn. Jeg skrev om dette tidligere i tråden, men jeg kan sitere meg selv i tilfelle du ikke husker det:
Sitat av Provo
Og hva er vel den dagevislange korsfestelsen av Jesus, iscenesatt og forutbestemt av hans egen far, om ikke grov tortur? Denne syndebukkmentaliteten, hvor Jesus måtte tortureres for å oppheve arvesynden – den avskyelige tanken om at vi personlig holdes ansvarlig for synden til de første menneskene (hvilket var å skaffe seg kunnskap, tenke seg til) – er grusom i seg selv. At å spise av kunnskapens tre var en synd var definert av Gud selv; at alle etterkommere skulle uskyldig bebreides for dette med evig pinsel som straff var definert av Gud selv; han kunne bare sagt "Greit, dere er tilgitt" (for hva, kan man spørre seg), men i stedet valgte å han å torturere sin egen sønn over flere dager. Og Judas, som ble brukt som en brikke i dette spillet av Jesus, ble drevet til selvmord og evig tortur i helvete for å ha fullført nøyaktig det Gud hadde planlagt.
Vis hele sitatet...
La oss sammenlikne historien med en litt mer hverdagslig variant. La oss si at jeg tar kontakt med deg og sier at du har gjort urett mot meg. Og det fordi en gang din farfar var på besøk berørte han en gjenstand i mitt hus hvor det ved siden av sto en lapp med "Bare se, ikke røre" på. Dette holder jeg både din farfar og alle hans etterkommere ansvarlig for, og du er derfor i bunnløs gjeld ovenfor meg, som må betales med grov tortur på ubestemt tid når du når en viss alder – som jeg har gjort med alle de andre frem til nå. MEN, sier jeg, jeg er så god og snill at jeg nå finner en hammer og banker til så hardt jeg klarer over min sønns fingre gjentatte ganger for å tilgi den urett du har gjort mot meg, slik at du slipper å gjennomgå lidelsene i mitt torturkammer. Er jeg ikke fantastisk god og snill? (Si ja, ellers er det rett i torturkammeret!)

Altså, jeg sier ikke at oppfordringer til barbariske handlinger står sentralt i praksisen eller forkynnelsen til dagens vestlige kristne. Nå regner jeg med at du forstår hva jeg prøver å si, og hvis du ikke gjør det, kan det snart bare være det samme.

Sitat av noy Vis innlegg
Det jeg mener er at det må ligge mer bak enn deres religiøse overbevisning for at handlingene utelukkende skyldes religionen i seg selv. En kan fremlegge en hypotese om at religion i seg selv er barbarisk, men samtidig kan en fremlegge en filosofisk hypotese om at livet i seg selv er barbarisk ut fra omstendigheter vi mennesker lever under. Oppvekst, miljø og oppdragelse er viktige vilkår for hvordan individet utvikler seg i enhet og former sitt livsvalg. Her fins det like mange forskjellige tolkninger av religiøse tekster som antall religiøse selv!
Vis hele sitatet...
Men hvis man fjerner den religiøse overbevisningen som sier hvordan du skal handle i gitte situasjoner, så har de heller ikke noe grunnlag for å utføre handlingen. Du tror vel ikke at menn hadde kastet syre i ansiktet på små jenter som prøver å lære å lese hvis de ikke hadde hatt Guds ord å støtte seg på? Uten religion ville slike grusomme handlinger være begrenset til et ekstremt lite fåtall av ravende psykotiske tullinger, og ikke modus operandi for hele nasjoner av mennesker.

Sitat av noy Vis innlegg
Det er for eksempel stor forskjell på religiøse med høy livskvalitet enn religiøse med lavere livskvalitet. En stor del av skylden må urettferdig ressursfordeling både økonomisk og andre former for ressurser ta.
Vis hele sitatet...
Tror du hengingen av homofile er et resultat av dårlig økonomi? Eller piskingen av kvinner fordi de har blitt voldtatt? Iran har en relativt god økonomi, men driver denne praksisen likevel. Man kan også spørre seg om den høyere livskvaliteten kommer nettopp som følge av lavere grad av religiøsitet, noe det vil være meget rimelig å påstå. Det er også verdt å merke seg at svært mange selvmordsbombere kommer fra middelklassen og er mennesker som er godt stilt både i økonomi og utdanning. Flere av terroristene som fløy inn i World Trade Center hadde mastergrader og god økonomi. Det som skilte de fra deg og meg var at de hadde en overbevisning om at de ville komme til paradis og få 72 jomfruer og sikret plass til en rekke slekt og venner hvis de sprengte seg selv i luften og tok livet av flest mulig uskyldige, ikketroende sivile i sin egen Guds navn.

Sitat av noy Vis innlegg
Her vil jeg forsvare de troende. Hvis man kun skal plukke ut det beste og mest oppløftende "ideelle livsvalgene" har man ikke en religion, men en ønskeliste til julenissen! Det handler om å leve etter disiplin og rutiner mer enn å bokstavelig leve ut testamentets urgamle tradisjoner.
Vis hele sitatet...
Men det er jo akkurat det du nevner først her de gjør, de moderate og liberale religiøse. De plukker bare ut det de liker, og later som at resten ikke finnes. Hvor ofte hører du en prest snakke varmt om da Gud sendte to bjørner for å rive i stykker og spise 42 barn fordi de ertet Elisja fordi han var skallet (2 Kong 2:23-24)? Problemet er selvsagt at de bruker disse solskinnshistoriene som slagside når de også plukker sine favorittfordømmelser fra Det gamle testamentet, og at dommedagsprofetiene står høyt i kurs hos for eksempel amerikanske politikere – blant annet.

Sitat av noy Vis innlegg
Nei, jeg snakker om at det ikke er nødvendig å avskaffe deres livsgrunnlag for å fremme vårt budskap til disse områdene som utøver slik form for barbari og som for øvrig er ganske konsentrert til geografiske lokalisasjoner.
Vis hele sitatet...
Hvem snakker om å avskaffe deres livsgrunnlag? Jeg snakker om å gjøre det vi kan for å begrense religionenes posisjon, ikke å ta fra de jobben.

Sitat av noy Vis innlegg
Det er trangsynt å begrunne religionen som det onde når det er de menneskelige handlingene som er onde i seg selv. En ser for eksempel at områder med samme religion praktiserer dette veldig ulikt og derfor er det stor grunn til å anta at det er forskjellige tolkninger av samme tekster som utøver barbariet - ikke religionen i seg selv.
Vis hele sitatet...
Dette ser jeg på som et ganske absurd utsagn. Det blir nøyaktig som å si at det er trangsynt å beskylde nazisme for å være et problem, fordi problemet er de onde handlingene nazistene utfører. Poenget er at religion, som nazisme, er jevnt over skadelige ideologier å basere sine avgjørelser og handlinger på. Derfor bør og må man angripe religioner som handlingsgrunnlag, noe som vil si å angripe religioner i sin helhet som de irrasjonelle overbevisningene de er.

Sitat av noy Vis innlegg
Skal nok ta til meg rådet ditt men jeg anbefaler deg også å åpne øynene opp for i hvert fall buddhistisk livssyn en smule, så ser du kanskje at det i grunn ikke er så forskjellig fra det sekulariserte humanistiske livssynsgrunnlaget og innimellom, som sitatet hentet fra den tibetanske buddhismen, så virker det som om de også fremmer mye av samme poengene som vitenskapelige normer, jeg sikter da til "skeptisicm."
Vis hele sitatet...
Buddhismen er langt fra den mest skadelige religionen – kanskje heller den minst skadelige, grunnet den lave graden av dogmatikk. Den delen av buddhismen som er mer filosofisk av natur kan i mange tilfeller være positivt, men de overnaturlige forestillingene som henger på slep har igjen ofte negative konsekvenser. For eksempel er det normalt blant buddhister (både kvinner og menn) å være enig i at kvinner blir født med dårligere karma enn menn, og at de er dårligere mennesker. Hadde man ristet buddhismen fri fra overtro om karma og gjenfødelse, så ville mye positivt stått igjen – men da ville det heller ikke vært hverken en religion eller en annen form for dogmatisk ideologi.
Sist endret av Provo; 30. desember 2011 kl. 10:40.
noy: Anngående Singapore:

Singapore kan jo ikke være en "taliban-stat" nettopp grunnet at det er flere religoner der. Grunnen til at kriminaliteten der er lav (ihvertfall ifølge offisielle tall), er på grunn av at de er omtrent en politistat for de lokale. Som nevnt tidligere, caning av insatte, og henging. Var bl.a. en 22 årig Australer som ble hengt da jeg bodde der noen år tilbake.

Den gamle lederen for det demokratiske partiet der, har blitt fengslet flere ganger, alle ubegrunnet.
Noen år tilbake sendte han også ut en video som ba Obama om litt fokus på saken. Det er et diktatur, der andre politiske røster enn den nåværende blir tiet.

Men så lenge det er lett for hvite og gjøre business der, og de hvite ikke har problemer,
så er det greit for Vesten
Sitat av Provo Vis innlegg
Men hvis man fjerner den religiøse overbevisningen som sier hvordan du skal handle i gitte situasjoner, så har de heller ikke noe grunnlag for å utføre handlingen. Du tror vel ikke at menn hadde kastet syre i ansiktet på små jenter som prøver å lære å lese hvis de ikke hadde hatt Guds ord å støtte seg på? Uten religion ville slike grusomme handlinger være begrenset til et ekstremt lite fåtall av ravende psykotiske tullinger, og ikke modus operandi for hele nasjoner av mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror i grunn at hvis mennesket finner et grunnlag for onde gjerninger vil de gjøre det - uavhengig av deres religiøse overbevisning. Så må jeg få lov til å korrigere deg til et fåtall av ravende psykopatiske tullinger fremfor psykotiske tullinger.


Sitat av Provo Vis innlegg
Tror du hengingen av homofile er et resultat av dårlig økonomi? Eller piskingen av kvinner fordi de har blitt voldtatt? Iran har en relativt god økonomi, men driver denne praksisen likevel. Man kan også spørre seg om den høyere livskvaliteten kommer nettopp som følge av lavere grad av religiøsitet, noe det vil være meget rimelig å påstå. Det er også verdt å merke seg at svært mange selvmordsbombere kommer fra middelklassen og er mennesker som er godt stilt både i økonomi og utdanning. Flere av terroristene som fløy inn i World Trade Center hadde mastergrader og god økonomi. Det som skilte de fra deg og meg var at de hadde en overbevisning om at de ville komme til paradis og få 72 jomfruer og sikret plass til en rekke slekt og venner hvis de sprengte seg selv i luften og tok livet av flest mulig uskyldige, ikketroende sivile i sin egen Guds navn.
Vis hele sitatet...
Dette er geografisk lokalisert problematikk og ikke religiøst problematikk. I regimer hvor religion og politikk ikke er adskilt er det selvsagt et stort problem og kan utvikle seg negativt til eksempelvis hellig krig. Men å stereotypisk tro at selvmordsbombere dreper seg selv kun for å komme til paradis og raske over 72 jomfruer er i overkant trangsynt. Det ligger selvfølgelig mer bak deres hellige krig enn en utladning av testosteron og ekstrem tilfredsstillelse av sin "kåthetsbehov."


Sitat av Provo Vis innlegg
Men det er jo akkurat det du nevner først her de gjør, de moderate og liberale religiøse. De plukker bare ut det de liker, og later som at resten ikke finnes. Hvor ofte hører du en prest snakke varmt om da Gud sendte to bjørner for å rive i stykker og spise 42 barn fordi de ertet Elisja fordi han var skallet (2 Kong 2:23-24)? Problemet er selvsagt at de bruker disse solskinnshistoriene som slagside når de også plukker sine favorittfordømmelser fra Det gamle testamentet, og at dommedagsprofetiene står høyt i kurs hos for eksempel amerikanske politikere – blant annet.
Vis hele sitatet...
Nei, de plukker ikke bare ut det de liker og later som at resten ikke finnes. De leser det bare ikke bokstavelig men tolker det metaforisk. De aller fleste religiøse gjør det.


Sitat av Provo Vis innlegg
Hvem snakker om å avskaffe deres livsgrunnlag? Jeg snakker om å gjøre det vi kan for å begrense religionenes posisjon, ikke å ta fra de jobben.
Vis hele sitatet...
For mange er religion et livsgrunnlag. Mormonere eksempelvis.


Sitat av Provo Vis innlegg
Dette ser jeg på som et ganske absurd utsagn. Det blir nøyaktig som å si at det er trangsynt å beskylde nazisme for å være et problem, fordi problemet er de onde handlingene nazistene utfører. Poenget er at religion, som nazisme, er jevnt over skadelige ideologier å basere sine avgjørelser og handlinger på. Derfor bør og må man angripe religioner som handlingsgrunnlag, noe som vil si å angripe religioner i sin helhet som de irrasjonelle overbevisningene de er.
Vis hele sitatet...
Nazismens ideologi var i sin helhet ondartet, det var likt uansett hvor nazismen ble utøvd i motsetning til religion som varierer voldsomt fra praktiserende til praktiserende. Det er vesentlig forskjell.


Sitat av Provo Vis innlegg
Buddhismen er langt fra den mest skadelige religionen – kanskje heller den minst skadelige, grunnet den lave graden av dogmatikk. Den delen av buddhismen som er mer filosofisk av natur kan i mange tilfeller være positivt, men de overnaturlige forestillingene som henger på slep har igjen ofte negative konsekvenser. For eksempel er det normalt blant buddhister (både kvinner og menn) å være enig i at kvinner blir født med dårligere karma enn menn, og at de er dårligere mennesker. Hadde man ristet buddhismen fri fra overtro om karma og gjenfødelse, så ville mye positivt stått igjen – men da ville det heller ikke vært hverken en religion eller en annen form for dogmatisk ideologi.
Vis hele sitatet...
Den delen av buddhismen kjenner ikke jeg til - kan hende du har rett, men det høres konservativt ut. Dagens buddhistiske praktisering handler i sin helhet om å leve etter prinsipper som balanserer karma, forenklet forklart, via disiplin og livsvalg og yte respekt for alle levende organismer - uavhengig kjønn.
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg tror i grunn at hvis mennesket finner et grunnlag for onde gjerninger vil de gjøre det - uavhengig av deres religiøse overbevisning.
Vis hele sitatet...
Da må vi gjøre vårt beste for å fjerne de grunnlag for å gjøre onde gjerninger som kan foreligge. Slik som religion. Faktum er at slike handlinger utelukkende utføres av mennesker som slavisk følger dogmatisk ideologi, og for de som ikke følger dogmatisk ideologi ser du heller ikke slik atferd annet enn hos alvorlig psykisk syke enkeltmennesker. Slike "onde" gjerninger i systematisk praksis kan kun begrunnes i dogmatikk – ukritisk aksept av vedtatte sannheter – mens gode gjerninger, derimot, begrunnes best i fornuft, medmenneskelighet og empati.

Jeg ser ærlig talt ikke at du har noen sak i det hele tatt. Handlinger har et grunnlag. Handlinger er et resultat av overbevisninger. Irrasjonelle, dogmatiske og skadelige overbevisninger fører til irrasjonelle, dogmatiske og skadelige handlinger. Det er derfor positivt om irrasjonelle, dogmatiske og skadelige overbevisninger forsvinner. Religion består av slike irrasjonelle, dogmatiske og skadelige overbevisninger. Det er derfor positivt om religion forsvinner. Forsvinner religion vil enormt mye forferdelig forsvinne med det, mens alt det positive i verden, som er grunnlagt i fornuft, medmenneskelighet og empati i utgangspunktet, vil forbli. Det er derfor viktig og nødvendig å rette et kritisk og sterkt press mot religion i sin helhet, og spesielt i de tilfeller og områder hvor det er som aller verst.

Sitat av noy Vis innlegg
Dette er geografisk lokalisert problematikk og ikke religiøst problematikk.
Vis hele sitatet...
De to er på ingen måte gjensidig utelukkende. Ja, det er en korrelasjon mellom geografi og grad av religiøsitet, men det er meget lite overraskende, da religion er et kulturelt fenomen.

Sitat av noy Vis innlegg
I regimer hvor religion og politikk ikke er adskilt er det selvsagt et stort problem og kan utvikle seg negativt til eksempelvis hellig krig. Men å stereotypisk tro at selvmordsbombere dreper seg selv kun for å komme til paradis og raske over 72 jomfruer er i overkant trangsynt. Det ligger selvfølgelig mer bak deres hellige krig enn en utladning av testosteron og ekstrem tilfredsstillelse av sin "kåthetsbehov."
Vis hele sitatet...
Da har du et forklaringsproblem, for hvor mange ateister, kristne, jøder eller buddhister ser du sprenge seg selv i fillebiter for å drepe flest mulig ikke-troende sivile med mål om å fremme sin religion? Absolutt ingen. Tror du det er en tilfeldighet at de som er av en overbevisning om at martyrium har uendelige positive konsekvenser også er de som utfører det? De eneste andre som systematisk gjorde noe som kan minne vagt, var japanske shintoister under andre verdenskrig kjent som kamikaze-flygere. Disse forgudet keiseren intenst og fulgte en dogmatisk ideologi de ble indoktrinert med fra barndommen av, som i hovedsak gikk ut på å ukritisk gjøre alt keiseren ba om – og enkelte ble bedt om å styrte fly i militære (og ikke sivile) mål hos fienden. Du viser også at du kraftig undervurderer hva forestillingen om paradis dreier seg om, når du omtaler det som "kun for å komme til paradis" – paradis er per definisjon det ultimate endemålet hvor man får tilbringe resten av evigheten i uendelig lykke med alt du skulle ønske; martyrer og profeter kommer dessuten til det høyeste nivået av paradis, kjent som Firdaws. Du må også forklare på hvilket troverdig grunnlag du mener å hevde at disse selvmordsbomberne lyver om sine årsaker for å gjøre det de gjør, og hva som er motivasjonen både for handlingen og løgnen. Jeg tror ærlig talt ikke du greier å overbevise så mange om dette, av åpenbare grunner.

Sitat av noy Vis innlegg
Nei, de plukker ikke bare ut det de liker og later som at resten ikke finnes. De leser det bare ikke bokstavelig men tolker det metaforisk. De aller fleste religiøse gjør det.
Vis hele sitatet...
Veldig store deler av Det gamle testamentet har ingen som helst mulig metaforisk tolkning som er meningsfull i et moderne kristent perspektiv, og disse delene overses fullstendig.

Sitat av noy Vis innlegg
For mange er religion et livsgrunnlag. Mormonere eksempelvis.
Vis hele sitatet...
Hva så? Hvis det de tror er et falsum, så er det da enhvers rett å påpeke det? Og spesielt når det har så katastrofale følger som vi ser i Midtøsten! Mener du virkelig at du er mer bekymret over hvorvidt de som steiner voldtektsofre, skader barn for livet, dreper sivile og behandler kvinner som eiendom møter på en aldri så liten filosofisk fartshump enn over skjebnen til ofrene selv? Da har du en merkelig form for prioriteringer som jeg trygt kan si at ikke imponerer meg noe videre. I tillegg undervurderer du kraftig menneskers evne til å gi slipp på overtroiske overbevisninger – folk gjør det til stadighet, og praktisk talt alle som forteller om dette opplever det som en enorm befrielse.

Sitat av noy Vis innlegg
Nazismens ideologi var i sin helhet ondartet, det var likt uansett hvor nazismen ble utøvd i motsetning til religion som varierer voldsomt fra praktiserende til praktiserende. Det er vesentlig forskjell.
Vis hele sitatet...
Det fantes nazister som ikke nødvendigvis var for jødeutrydningen, eller krigen i det hele tatt. Og uansett spiller det ingen rolle, for poenget var å vise at å nekte på at man kan problematisere ideologier er absurd, og at du neppe nøler med å gjøre det selv i andre sammenhenger.

Sitat av noy Vis innlegg
Den delen av buddhismen kjenner ikke jeg til - kan hende du har rett, men det høres konservativt ut. Dagens buddhistiske praktisering handler i sin helhet om å leve etter prinsipper som balanserer karma, forenklet forklart, via disiplin og livsvalg og yte respekt for alle levende organismer - uavhengig kjønn.
Vis hele sitatet...
Det er ikke særlig konservativt. Jeg vet ikke om du har sett Are Sende Osen sitt program om religion, kalt På Tro og Are, (det ligger på NRK nett-TV) men til og med de norske moderne buddhistene der var helt klare på akkurat dette om at kvinner er dårligere mennesker enn menn, og at de var født som kvinner var et bevis på at de hadde en dårlig og umoralsk livsførsel i sitt forrige liv. Dette var det for øvrig kvinnene selv som fortalte i programmet, og de mente dette var helt riktig. Praksisen varierer noe, men dette er en utbredt oppfatning.
Sist endret av Provo; 30. desember 2011 kl. 20:55.
Nei Provo: Man kommer nok ikke til enighet. Jeg oppfordrer deg til å lese ferdig bibelen fra perm til perm og så kan vi snakkes da. Mener du fremdeles at bibelen i og kristendommen i sin kjerne er barbari og brutalitet - kan jeg ikke annet enn å gratulere

Jeg tenker at du som bibel-leser må gjøre deg selv om til en merkelig barnslig skapning uten intellegens. Det kan sikkert du som intellegent person forstå - at jeg ikke kan ta seriøst, eller i det hele tatt gidde å gå i debatt med.

Ivoynar ender etter endt lesning på
Mye er poetisk, mye er fint og en del er betenkelig
Vis hele sitatet...
.

Det høres for meg ut som en moden bibel-leser.

Anyways.. Til lykke.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Nei Provo: Man kommer nok ikke til enighet. Jeg oppfordrer deg til å lese ferdig bibelen fra perm til perm og så kan vi snakkes da. Mener du fremdeles at bibelen i og kristendommen i sin kjerne er barbari og brutalitet - kan jeg ikke annet enn å gratulere

Jeg tenker at du som bibel-leser må gjøre deg selv om til en merkelig barnslig skapning uten intellegens. Det kan sikkert du som intellegent person forstå - at jeg ikke kan ta seriøst, eller i det hele tatt gidde å gå i debatt med.
Vis hele sitatet...
Jeg ser du har gått fra stråmenn til ad hominem. Sjarmerende, men like fullt totalt verdiløst i en seriøs diskusjon. Christopher Hitchens sa en gang at "… I always think it's a sign of victory when they move on to the ad hominem." – og jeg er fristet til å si meg enig.

Jeg ser kort og godt ikke at du har klart å forsvare standpunktet ditt med noe som helst av substans og verdi. Du har frem til dette innlegget benyttet deg utelukkende av stråmannsargumentasjon, og går nå over til å hevde at den eneste grunnen til at jeg kan mene det jeg gjør er at jeg "gjør meg selv om til en merkelig barnslig skapning uten intelligens". Flere av oss har kommet med utallige eksempler på hvorfor mesteparten av bibeltekstene (og da mener jeg hele Bibelen, og ikke bare dine favorittsitater fra Jesus) må sies å stort sett basere seg på barbariske og groteske handlinger og oppfordringer, mens alt du har gjort er å fullstendig overse og la være å møte argumentene, stikke fingrene i ørene, snurpe inn tunnelsynet og rope at "Nei, Jesus sa fine ting!" – som om vi har nektet på det i utgangspunktet. Dette er helt enkelt tragisk debattstil.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ivoynar ender etter endt lesning på .

Det høres for meg ut som en moden bibel-leser.
Vis hele sitatet...
Det er ganske illustrerende når du velger deg ut akkurat de fem prosentene av ivioynars innlegg du liker, og later som at resten av innlegget – som utfordrer din fremstilling av Jesus – ikke finnes. Takk for at du beviser poenget mitt.
Sist endret av Provo; 1. januar 2012 kl. 14:46.
Da har du et forklaringsproblem, for hvor mange ateister, kristne, jøder eller buddhister ser du sprenge seg selv i fillebiter for å drepe flest mulig ikke-troende sivile med mål om å fremme sin religion?
Vis hele sitatet...
Se for deg dette : Jeg er mørkhudet, eller har et "arabisk" utseende, jeg er "Ateist" og har gjennom hele livet mitt hvert det selv om jeg kommer fra et land eller et sted hvor det er mye religion, for eksempel Islam. Setter meg på et fly, og får det til å styrte inn i world trade center eller osv, samtidig sier jeg på radion : Jihad eller ting på arabisk som får de andre til og tro at jeg er en "Muslim" - Ved å gjøre dette skader jeg muslimene "Ved å legge skylden på dem" når jeg i virkeligheten var ateist. Ja, jeg dør som "Muslim", men gjorde tenkte ut handlingen som ateist".

Jeg er ikke så flink til å diskutere på nett merker jeg, ettersom jeg som oftest blir misforstått eller ordlegge meg for den saksskyld. Men alikevel prøver jeg nå ettersom dette faktisk er et interresant tema.

Lurer forresten på hvor du har det fra at de prøver og fremme religionen sin, og selv om det ikke er så mange buddhister, kristne, eller osv som bomber seg, er det fortsatt noen som gjør det. Hvordan kan du vite om personen var muslim? Det virker for meg som du går utifra at det bare er muslimer som kunne funnet på noe sånt, ettersom de går på ikke-troende sivilie mål.
La meg spørre igjen, hva er ikke troende sivile mål... Vil det si mål hvor det ikke er så mange troende som i det landet bomberne kommer fra, og igjen hvordan kan man vite hvilken gruppe troende disse hører til. Joa, noen tar jo på seg skylden osv, men det er en helt annen sak mener nå jeg.
Folk har fordommer mener nå jeg, og det merket jeg for første gang under 22 juli egentlig.

Ps. Sikkert en del skrivefeil.
Sist endret av Saint123; 1. januar 2012 kl. 17:43.