Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 16379
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Tja, har da bladd litt i den... for å stille et motspørsmål som er litt mindre retorisk; hvor fjern var tanken, eller hvor mye lettere etter britisk grunnlov var det før det ble innført sharia-domstoler i England?
Vis hele sitatet...
Det at private vel å la seg binde av konvensjoner som ikkje er lovtekst kan du aldri hindre i eit fritt samfunn. Det er i prinsippet ein voldgiftsdomstol, der personer samtykker til å la seg binde av det, som ein sivilrettsleg avtale.

Så England har ikkje Sharia-domstoler. Det er du som ikkje les (og forstår) det du lenker til.
Sist endret av vidarlo; 5. august 2011 kl. 01:53.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Tja, har da bladd litt i den... for å stille et motspørsmål som er litt mindre retorisk; hvor fjern var tanken, eller hvor mye lettere etter britisk grunnlov var det før det ble innført sharia-domstoler i England?
Vis hele sitatet...
Det er ingen domstol. De har ingen dømmende makt i samfunnet. At de per dags dato kanskje har en påvirkningskraft på en mindre andel (forsvinnende liten) av befolkningen er selvsagt noe som burde rettes fokus mot, men ikke med å kaste ut alle eller nekte å gå i dialog. Det er forsåvidt også helt vanlig i andre religiøse samfunn, gjør du noe som i deres mening er galt har du to valg, enten gjøre som de sier eller bli fryst ut av samfunnet.

Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Det som jeg ikke skjønner er hvorfor "sosialister" ikke bekymrer seg for muslimisering av europa.
Forstetter immigrasjonen slik den gjør nå er det jo bare muslimer igjen på jorden. Og det på bare noen generasjoner.
Vil de fleste det? Jeg bare spør. Har ingen veldig sterke meninger når det kommer til politikk, men ser hvilken vei dette går. Det er flere tråder og dokumentar filmer om dette, og utifra hva jeg har forstått har hver muslimske familie i gjennomsnitt 8,1 barn. Mens europeiske familier ligger på 2,3 barn. Mange islamske ekstremister sier jo også at dette hjelper på i kampen mot å ta over verden.

Grunnen til at jeg ser på dette som en bekymring er ikke fordi jeg hater muslimer eller noe slikt, har mange muslimske venner. Men jeg vil hjerne at norske verdier, som har blitt først videre igjennom generasjoner. Slik som min tipoldefar har først videre til min oldefar også videre til min bestefar etc.... Er også generelt skeptisk til religioner. Ikke at alle muslimer trenger å være så veldig troende.

Good night hilsen samfundskritiske darthvidar!
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i emnet før du uttaler deg så konstant, eventuelt sjekke opp i "fakta" du blir presentert i slike "dokumentarer". Jeg vil også gjerne stille det først spørsmålet jeg stilte trådstarter når det kommer til kultur.

Men dette er over og ut for min del, mens jeg skrev dette innlegget tikket det inn et par nye innlegg, for å bruke dine ord, jeg ser hvor dette går, hverdagsrasismen står tydeligvis ganske sterkt enda, selv etter Utøya og bomben i Oslo.
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Det som jeg ikke skjønner er hvorfor "sosialister" ikke bekymrer seg for muslimisering av europa.
Forstetter immigrasjonen slik den gjør nå er det jo bare muslimer igjen på jorden. Og det på bare noen generasjoner.
Vis hele sitatet...
Ja, sosialister bør absolutt være imot islam på prinsipielt grunnlag, men en solid indoktrinering av såkalt anti-rasisme og multikulti har ødelagt grunn-ideologien til mange på den røde siden dessverre. De burde f.eks. vurdere om det er noen islamske nasjoner som selv er særlig frie, multikulturelle samfunn og deretter spørre seg om hvorfor de ikke finner noen utpregede slike.
Sist endret av Jotun; 5. august 2011 kl. 01:56.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor vi må integrere tusenvis av mennesker fra den 3dje verden, når det finnes mange arbeidsledige svensker rett over grensa! heller ei at det er omtrent fri innvandring, samtidig som at klages på at det er for få arbeidsplasser! det vi heller burde gjøre med utviklingsland (enn og sende Erik Solheim og pengestøtte) er og åpne for handel med disse landene, skape arbeidsplasser! og la de utvikle seg selv! Det systemet vi har i dag, når vi gir masse mennesker trygd kun fordi de er innvandrere, skaper rasisme! Med dagens system skaper vi kun en ny"underklasse" i samfunnet!
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2693035.ece
kall meg hva dere vil! men vi må innse at det norske systemet i dag ikke er så perfekt som vi påstår!
Vis hele sitatet...
Fordi personer fra den tredje verden flykter fra sult, krig og andre potensielt livstruende scenarioer, svenskene har vanskelig for å få seg jobb....
Det er åpenbart hvem som trenger å komme til Norge av dem.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor vi må integrere tusenvis av mennesker fra den 3dje verden, når det finnes mange arbeidsledige svensker rett over grensa! heller ei at det er omtrent fri innvandring, samtidig som at klages på at det er for få arbeidsplasser! det vi heller burde gjøre med utviklingsland (enn og sende Erik Solheim og pengestøtte) er og åpne for handel med disse landene, skape arbeidsplasser! og la de utvikle seg selv! Det systemet vi har i dag, når vi gir masse mennesker trygd kun fordi de er innvandrere, skaper rasisme! Med dagens system skaper vi kun en ny"underklasse" i samfunnet!
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2693035.ece
kall meg hva dere vil! men vi må innse at det norske systemet i dag ikke er så perfekt som vi påstår!
Vis hele sitatet...
Okei - jeg innser at dette er et for sterkt emne til at jeg klarer å legge det helt fra meg.

Du er klar over at de fleste innvandrere i Norge som ikke kommer fra nord-europa har flyktet fra et land i krig? Du kan ikke handle med et land i krig, det er ingen å handle med.

Innvandrere får ikke masse trygd bare fordi de er innvandrere, de får det, på lik linje med enhver annen nordmann fordi de enten er arbeidsledige eller i en situasjon som gjør det umulig å ta til arbeid.

Du er kanskje ikke klar over det, men den største andelen innvandring vi har i Norge per i dag komer fra *trommevirvel* våre naboland.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ja, sosialister bør absolutt være imot islam på prinsipielt grunnlag, men en solid indoktrinering av såkalt anti-rasisme og multikulti har ødelagt grunn-ideologien til mange på den røde siden dessverre. De burde f.eks. vurdere om det er noen islamske nasjoner som selv er særlig frie, multikulturelle samfunn og deretter spørre seg om hvorfor de ikke finner noen utpregede slike.
Vis hele sitatet...
Eg sit akkurat no i Singapore, som har en tredel muslimer. Eg kan røyke, drikke alkohol, kjøpe horer, i heile tatt oppføre meg nokså nøyaktig slik som i Noreg. Og det er under Ramadahn. Og har du kanskje gløymt at Indonesia er det landet med flest muslimar?

Forøvrig er det stråmann å angripe sosialister for å ikkje vere imot islam. Eg er imot all religion, men eg ser ikkje at å stenge grensene er eit godt verkemiddel mot religion. Om det gjer ein skilnad så vil det neppe vere i positiv retning.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ja, sosialister bør absolutt være imot islam på prinsipielt grunnlag, men en solid indoktrinering av såkalt anti-rasisme og multikulti har ødelagt grunn-ideologien til mange på den røde siden dessverre. De burde f.eks. vurdere om det er noen islamske nasjoner som selv er særlig frie, multikulturelle samfunn og deretter spørre seg om hvorfor de ikke finner noen utpregede slike.
Vis hele sitatet...
Grunnideologien? Jeg er sosialdemokrat, ikke nasjonalist/fascist. Jeg ønsker et land hvor det er likhet for alle, uavhegig av tro, legning, hudfarge eller kjønn. Det jeg tror på har ingenting til felles med "sosialismen", som du forfekter, utover at jeg mener at det er statens oppgave å sikre at alle borgere av samfunnet har disse rettighetene, og av den grunn skal være helt nøytral i forhold til tro, kjønn, hudfarge og legning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det at private vel å la seg binde av konvensjoner som ikkje er lovtekst kan du aldri hindre i eit fritt samfunn. Det er i prinsippet ein voldgiftsdomstol, der personer samtykker til å la seg binde av det, som ein sivilrettsleg avtale.

Så England har ikkje Sharia-domstoler. Det er du som ikkje les (og forstår) det du lenker til.
Vis hele sitatet...
Interessant at du mener muslimer "velger" å, underforstått altså, være muslimer... og dermed at det er like frivillig for en engelsk muslim å la seg binde av "konvensjoner" som sharia. Husk at de absolutt færreste har tatt et valg om å bli muslim; de aller fleste er født til å være det. Og om du mener muslimer i England altså kan velge å ikke anerkjenne en lokal sharia-domstol ("domstol" sett med "religiøse" øyne altså) når det passer dem, tror jeg du er litt naiv.

Men dette er over og ut for min del, mens jeg skrev dette innlegget tikket det inn et par nye innlegg, for å bruke dine ord, jeg ser hvor dette går, hverdagsrasismen står tydeligvis ganske sterkt enda, selv etter Utøya og bomben i Oslo.
Vis hele sitatet...
Da er det jo bare å gratulere med medlemskap i breiviking-klubben, hitlingens arvtager når det gjelder å trekke seg fra debatter når man mangler argumentasjon for egne standpunkt.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Okei - jeg innser at dette er et for sterkt emne til at jeg klarer å legge det helt fra meg.

Du er klar over at de fleste innvandrere i Norge som ikke kommer fra nord-europa har flyktet fra et land i krig? Du kan ikke handle med et land i krig, det er ingen å handle med.

Innvandrere får ikke masse trygd bare fordi de er innvandrere, de får det, på lik linje med enhver annen nordmann fordi de enten er arbeidsledige eller i en situasjon som gjør det umulig å ta til arbeid.

Du er kanskje ikke klar over det, men den største andelen innvandring vi har i Norge per i dag komer fra *trommevirvel* våre naboland.
Vis hele sitatet...
For debattens skyld burde du ikke blande kategoriene innvandrere, flyktninger og asylsøkere... dette er tre forskjellige grupperinger med helt forskjellig bakgrunn for å være her, og det virker egentlig som du ikke har helt styring på hvem som er hva og hvorfor...
Sist endret av Jotun; 5. august 2011 kl. 02:10.
Ok deezire. Jeg er ikke 100 % påståelig i meningene mine, fordi jeg ikke har nok kunnskap om emnet. men at folk skal endre sitt syn om innvanding pga en sinnsyk idiot som ABB gikk rampage på utøya. Høres for meg veldig dumt ut
Sist endret av Cheesecake; 5. august 2011 kl. 02:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Interessant at du mener muslimer "velger" å, underforstått altså, være muslimer... og dermed at det er like frivillig for en engelsk muslim å la seg binde av "konvensjoner" som sharia. Husk at de absolutt færreste har tatt et valg om å bli muslim; de aller fleste er født til å være det. Og om du mener muslimer i England altså kan velge å ikke anerkjenne en lokal sharia-domstol ("domstol" sett med "religiøse" øyne altså) når det passer dem, tror jeg du er litt naiv.
Vis hele sitatet...
Eg er klar over at det nok i liten grad vert oppfatta som eit val å tru, men det er eit val. Det er mange som bryt ut av alle slags sekter.

Og spørsmålet mitt var ikkje om slike "domstoler" er ønska, men korleis du vil forhindre det i eit fritt samfunn? Korleis vil du forhindre at eg betaler ein annan penger fordi ein tredjepart hevder eg har gjort noko galt? Ved å forsøke å forby det vil du maksimalt flytte det ut i det grå.

Faktum er at slikt er eit biprodukt av det samfunnet vi ønsker; forsamlingsfrihet, møtefrihet, trusfrihet, avtalefrihet og ytringsfrihet.
Sitat av Jotun Vis innlegg
For debattens skyld burde du ikke blande begrepene innvandrere, flyktninger og asylsøkere... dette er tre forskjellige grupperinger med helt forskjellig bakgrunn for å være her, og det virker egentlig som du ikke har helt styring på hvem som er hva og hvorfor...
Vis hele sitatet...
Deezire er nok fullstendig klar på skilnaden. Det var eit svar til shellshock, som ikkje såg ut til å ha fått med seg skilnadane.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Okei - jeg innser at dette er et for sterkt emne til at jeg klarer å legge det helt fra meg.

Du er klar over at de fleste innvandrere i Norge som ikke kommer fra nord-europa har flyktet fra et land i krig? Du kan ikke handle med et land i krig, det er ingen å handle med.

Innvandrere får ikke masse trygd bare fordi de er innvandrere, de får det, på lik linje med enhver annen nordmann fordi de enten er arbeidsledige eller i en situasjon som gjør det umulig å ta til arbeid.

Du er kanskje ikke klar over det, men den største andelen innvandring vi har i Norge per i dag komer fra *trommevirvel* våre naboland.
Vis hele sitatet...
men siden mange med innvandrerbakgrunn sitter på trygd
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3982678.ece
Kan du forklare meg hvorfor disse gruppene da sliter med og skaffe seg jobb? og hvorfor de er overepresentert i befolkningen! jeg skylder ikke på innvandrene! jeg skylder på systemet som er så latterlig lett og utnytte!
Sitat av Jotun Vis innlegg
Da er det jo bare å gratulere med medlemskap i breiviking-klubben, hitlingens arvtager når det gjelder å trekke seg fra debatter når man mangler argumentasjon for egne standpunkt.

For debattens skyld burde du ikke blande kategoriene innvandrere, flyktninger og asylsøkere... dette er tre forskjellige grupperinger med helt forskjellig bakgrunn for å være her, og det virker egentlig som du ikke har helt styring på hvem som er hva og hvorfor...
Vis hele sitatet...
Det har da ingenting med at jeg mangler argumenter, det er bare at vi diskuterer en fantasi om at Norge skal bli styrt av Sharia-lov og at verden vil bli tatt over av muslimer om "vi ikke tar grep". Det er for meg så virkelighetsfjernt at det blir umulig å diskutere konstruktivt.

Jeg vet ikke helt hvor du vil hen, men du kan spare deg for hersketeknikken. Jeg er klar over at det er en forskjell, men du kan ikke ta det jeg skriver helt ut av kontekst.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg er klar over at det nok i liten grad vert oppfatta som eit val å tru, men det er eit val. Det er mange som bryt ut av alle slags sekter.

Og spørsmålet mitt var ikkje om slike "domstoler" er ønska, men korleis du vil forhindre det i eit fritt samfunn? Korleis vil du forhindre at eg betaler ein annan penger fordi ein tredjepart hevder eg har gjort noko galt? Ved å forsøke å forby det vil du maksimalt flytte det ut i det grå.


Faktum er at slikt er eit biprodukt av det samfunnet vi ønsker; forsamlingsfrihet, møtefrihet, trusfrihet, avtalefrihet og ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Det er ad notam forholdsvis få som bryter ut av islamske menigheter, konsekvensene familiært og i verste fall helsemessige kan bli katastrofale.

Dog; poenget er jo at "avtalefrihet" blir det vel knapt i ditt eksempel her, når en uregulert, ikke-statlig "domstol" skal tvinge deg til å betale penger til en annen fordi du blir "dømt" til dette av noe "tilfeldige" personer som "tilfeldigvis" kaller seg en sharia-domstol?? Hva er poenget med sharia-domstolen om de ikke kan tvinge deg til å godta og utføre dommen? Mener du at om du synes dommen er for streng, så kan du bare si at du ikke anerkjenner domstolen og dermed gå fri?

Hvis jeg samler sammen 10 andre gærninger og nedsetter en domstol som vi f.eks. kaller Jotunske Oslorett, så kan vi f.eks. etter eget forgodtbefinnende dømme oslofolk (siden vi kaller oss en oslorett og således anser alle osloborgere som underlagt vår domstol) som går med topplue om vinteren til å betale 5000,- til domstolens forgodtbefinnende formål? Og dette er altså noe du mener Oslo og Norge bare må godta, i ytringsfrihetens navn?
Sist endret av Jotun; 5. august 2011 kl. 02:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
det gjelder ikke utelukkene innvandrere http://universitas.no/nyhet/47824/fa...-relevant-jobb
Mange mennesker med "høy" utdannalse sliter med og skaffe seg jobb! har hørt mange historier om folk som har bachelor/mastergrad og ikke klarer og få jobb som er tilpasset kompetansen!
Vis hele sitatet...
Men det er uproporsjonalt vanskeleg for innvandrarar. Eg gidd heilt ærleg ikkje leite opp detaljer for deg no, det får du gjere sjølv. Eg har gitt deg eit utgangspunkt.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
det gjelder ikke utelukkene innvandrere http://universitas.no/nyhet/47824/fa...-relevant-jobb
Mange mennesker med "høy" utdannalse sliter med og skaffe seg jobb! har hørt mange historier om folk som har bachelor/mastergrad og ikke klarer og få jobb som er tilpasset kompetansen!
Vis hele sitatet...
Ja - men da er det gjerne helt andre ting som spiller inn, slik som for lite arbeidsmarked og høyere krav til karakterer, ikke at de heter "Mustafa" og kommer fra Afghanistan.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Det er ad notam forholdsvis få som bryter ut av islamske menigheter, konsekvensene familiært og i verste fall helsemessige kan bli katastrofale.

Dog; poenget er jo at "avtalefrihet" blir det vel knapt i ditt eksempel her, når en uregulert, ikke-statlig "domstol" skal tvinge deg til å betale penger til en annen fordi du blir "dømt" til dette av noe "tilfeldige" personer som "tilfeldigvis" kaller seg en sharia-domstol?? Hva er poenget med sharia-domstolen om de ikke kan tvinge deg til å godta og utføre dommen? Mener du at om du synes dommen er for streng, så kan du bare si at du ikke anerkjenner domstolen og dermed gå fri?

Hvis jeg samler sammen 10 andre gærninger og nedsetter en domstol som vi f.eks. kaller Jotunske Oslorett, så kan vi f.eks. etter eget forgodtbefinnende dømme oslofolk (siden vi kaller oss en oslorett og således anser alle osloborgere som underlagt vår domstol) som går med topplue om vinteren til å betale 5000,- til domstolens forgorbefinnende formål? Og dette er altså noe du mener Oslo og Norge bare må godta, i ytringsfrihetens navn?
Vis hele sitatet...
De eneste du kan dømme er de som velger å underlegge seg den aktuelle domstolen, akkurat som med Shariadomstolen i England da den ikke har myndighet til å dømme personer kun fordi de har en islamsk trosretning.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Det er ad notam forholdsvis få som bryter ut av islamske menigheter, konsekvensene familiært og i verste fall helsemessige kan bli katastrofale.

Dog; poenget er jo at "avtalefrihet" blir det vel knapt i ditt eksempel her, når en uregulert, ikke-statlig "domstol" skal tvinge deg til å betale penger til en annen fordi du blir "dømt" til dette av noe "tilfeldige" personer som "tilfeldigvis" kaller seg en sharia-domstol?? Hva er poenget med sharia-domstolen om de ikke kan tvinge deg til å godta og utføre dommen? Mener du at om du synes dommen er for streng, så kan du bare si at du ikke anerkjenner domstolen og dermed gå fri?

Hvis jeg samler sammen 10 andre gærninger og nedsetter en domstol som vi f.eks. kaller Jotunske Oslorett, så kan vi f.eks. etter eget forgodtbefinnende dømme oslofolk (siden vi kaller oss en oslorett og således anser alle osloborgere som underlagt vår domstol) som går med topplue om vinteren til å betale 5000,- til domstolens forgodtbefinnende formål? Og dette er altså noe du mener Oslo og Norge bare må godta, i ytringsfrihetens navn?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan må gjerne tro og mene at jeg skal betale deg 5000,- fordi jeg går med topplue om vinteren, men lykke til med å kreve inn disse pengene, eller få meg til å vie deg så mye som et sekund oppmerksomhet. Hvis du mot formodning skulle prøve å kreve inn disse pengene kan jeg derimot ta saken videre til en faktisk domstol, hvor du kan bli dømt for å ha prøvd å kreve inn disse pengene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det er uproporsjonalt vanskeleg for innvandrarar. Eg gidd heilt ærleg ikkje leite opp detaljer for deg no, det får du gjere sjølv. Eg har gitt deg eit utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Moren min har innvandrerbakgrunn, og hun har jobbet nesten hele oppholdet hennes i norge, hun har kanskje ikke fått de jobbene hun ønsket seg! men hun har jo fått jobb! du kan ikke si at innvandrere er ekskludert fra arbeidsmarkedet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Dog; poenget er jo at "avtalefrihet" blir det vel knapt i ditt eksempel her, når en uregulert, ikke-statlig "domstol" skal tvinge deg til å betale penger til en annen fordi du blir "dømt" til dette av noe "tilfeldige" personer som "tilfeldigvis" kaller seg en sharia-domstol??
Vis hele sitatet...
Voldgiftsdomstoler er ikkje heilt uvanleg i vestleg rettspleie, og det blir ikkje veldig ulikt prinsipp. Det er heller ikkje ukjent fenomen at personer får advokater til å megle i t.d. skilsmissesaker, framfor å gå til retten med det. Avtalen er i så tilfelle rettsleg bindande. Så slikt er ei bivirkning av avtalefrihet.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Hva er poenget med sharia-domstolen om de ikke kan tvinge deg til å godta og utføre dommen? Mener du at om du synes dommen er for streng, så kan du bare si at du ikke anerkjenner domstolen og dermed gå fri?
Vis hele sitatet...
Frå eit juridisk perspektiv? Ja, utvilsomt. Frå eit sosialt perspektiv? Meir tvilsomt. Men å regulere sosiale konvensjoner er jo så godt som klin umogeleg. Korleis har du tenkt å få til det? Fjerne avtalefrihet? Fjerne forsamlingsfrihet?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Hvis jeg samler sammen 10 andre gærninger og nedsetter en domstol som vi f.eks. kaller Jotunske Oslorett, så kan vi f.eks. etter eget forgodtbefinnende dømme oslofolk (siden vi kaller oss en oslorett og således anser alle osloborgere som underlagt vår domstol) som går med topplue om vinteren til å betale 5000,- til domstolens forgorbefinnende formål? Og dette er altså noe du mener Oslo og Norge bare må godta, i ytringsfrihetens navn?
Vis hele sitatet...
Kjør på. Du vil imidlertid ikkje ha eit lovleg krav med mindre personane samtykker til avtalen. Men ja - det er ei fundamental bivirkning av at vi har frihet.

Sitat av Shellshock Vis innlegg
Moren min har innvandrerbakgrunn, og hun har jobbet nesten hele oppholdet hennes i norge, hun har kanskje ikke fått de jobbene hun ønsket seg! men hun har jo fått jobb! du kan ikke si at innvandrere er ekskludert fra arbeidsmarkedet!
Vis hele sitatet...
Anekdoter er uinteressant.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, du kan må gjerne tro og mene at jeg skal betale deg 5000,- fordi jeg går med topplue om vinteren, men lykke til med å kreve inn disse pengene, eller få meg til å vie deg så mye som et sekund oppmerksomhet. Hvis du mot formodning skulle prøve å kreve inn disse pengene kan jeg derimot ta saken videre til en faktisk domstol, hvor du kan bli dømt for å ha prøvd å kreve inn disse pengene.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som du helt forsto allegorien min her, men vi er ihvertfall enige om resultatet av et slikt forsøk...
invandrere er for dårlig til å integrere seg. Alle og da mener jeg absolutt alle som bor i norge kan få seg jobb. Jeg mener alle som kommer til landet skal få 2 mnd stønad. Har de ikke skaffet seg jobb innen den til. Kan de si hadet og farvell. Trygd blir altfor mye utnyttet her til lands. Det irriterer meg grenseløst siden det er jeg som betale for at andre kan late seg. Trygde problemet er jo selvfølgelig like mye etnisk norske som utnytter seg av. Men en større andel av innandrere her til lands går på trygd, og det er et stort problem. Her kunne jeg tenkt meg regler som er mer lik usa og andre vestlige land. Arbeids visum osv..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ser ikke ut som du helt forsto allegorien min her, men vi er ihvertfall enige om resultatet av et slikt forsøk...
Vis hele sitatet...
Da er det på tide at du utdjuper. Du har også fått et par konkrete spørsmål om kva du ser for deg at ein kan gjere for å forhindre slikt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Voldgiftsdomstoler er ikkje heilt uvanleg i vestleg rettspleie, og det blir ikkje veldig ulikt prinsipp. Det er heller ikkje ukjent fenomen at personer får advokater til å megle i t.d. skilsmissesaker, framfor å gå til retten med det. Avtalen er i så tilfelle rettsleg bindande. Så slikt er ei bivirkning av avtalefrihet.

Frå eit juridisk perspektiv? Ja, utvilsomt. Frå eit sosialt perspektiv? Meir tvilsomt. Men å regulere sosiale konvensjoner er jo så godt som klin umogeleg. Korleis har du tenkt å få til det? Fjerne avtalefrihet? Fjerne forsamlingsfrihet?
Vis hele sitatet...
Så du peker på at en avtale etter megling angående f.eks. en skilmisse er rettslig bindende, mens du like etterpå anser at man utvilsomt kan gå vekk fra en slik avtale om avtalen utarbeides av en sharia-domstol og man ikke liker "dommen" derfra?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Da er det på tide at du utdjuper. Du har også fått et par konkrete spørsmål om kva du ser for deg at ein kan gjere for å forhindre slikt?
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt var jo en paralell til hva en privat domstol kan få seg til å gjøre:
Hvis jeg samler sammen 10 andre gærninger og nedsetter en domstol som vi f.eks. kaller Jotunske Oslorett, så kan vi f.eks. etter eget forgodtbefinnende dømme oslofolk (siden vi kaller oss en oslorett og således anser alle osloborgere som underlagt vår domstol) som går med topplue om vinteren til å betale 5000,- til domstolens forgodtbefinnende formål? Og dette er altså noe du mener Oslo og Norge bare må godta, i ytringsfrihetens navn?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde folk her tok sammenhengen og absurditeten i en slik "domstol", men der tok jeg visst feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Så du peker på at en avtale etter megling angående f.eks. en skilmisse er rettslig bindende, mens du like etterpå anser at man utvilsomt kan gå vekk fra en slik avtale om avtalen utarbeides av en sharia-domstol og man ikke liker "dommen" derfra?
Vis hele sitatet...
Om du på forhånd samtykker til å følgje resultatet av megling, så er det rettsleg bindande. Det er òg rettsleg bindande om du i etterkant signerer resultatet. Om du derimot aldri har samtykka til kompetansen til organet, så har det ingen kompetanse i sivilrettslege saker mot deg. Så om du ikkje ønsker å følge shariadomstolen så kan du ignorere den, utan at dei kan forfølge deg juridisk for det.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Innlegget mitt var jo en paralell til hva en privat domstol kan få seg til å gjøre:
Vis hele sitatet...
Private domstoler er som sagt ikkje uvanlege. Det går under namnet voldgift.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Jeg trodde folk her tok sammenhengen og absurditeten i en slik "domstol", men der tok jeg visst feil.
Vis hele sitatet...
Det er ingen absurditet. Det er ei naturleg følgje av avtalefrihet. Har du avtalefrihet, kan du avtale å ikkje ta ei sivil sak inn for ein domstol, og heller la personer partane måtte ønske avgjere saka.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Da er det på tide at du utdjuper. Du har også fått et par konkrete spørsmål om kva du ser for deg at ein kan gjere for å forhindre slikt?
Vis hele sitatet...
Å forby privat utnevnte og nedsatte grupperinger fra å dømme folk til tvangsmessige reaksjoner utifra moralske normer burde ikke være noe stort problem. Som sagt før, hva skal man med sharia om den domstolen ikke har mulighet til å sette makt bak dommen? Allikavel ønsker britiske muslimer sharia-domstoler i England, mens mange her mener at de som "dømmes" kan enkelt og greit bare takke nei til dommen. Da er det noe som skurrer rent matematisk her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Å forby privat utnevnte og nedsatte grupperinger fra å dømme folk til tvangsmessige reaksjoner utifra moralske normer burde ikke være noe stort problem.
Vis hele sitatet...
Som nemt over: Det er ei grunnleggande følgje av avtalefrihet. Korleis vil du innskrenke avtalefriheta slik at den ikkje gjeld dei særtilfella?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Som sagt før, hva skal man med sharia om den domstolen ikke har mulighet til å sette makt bak dommen? Allikavel ønsker britiske muslimer sharia-domstoler i England, mens mange her mener at de som "dømmes" kan enkelt og greit bare takke nei til dommen. Da er det noe som skurrer rent matematisk her.
Vis hele sitatet...
Som du sjølv påpeikte tidlegare så vil sosiale konvensjoner føre til at folk gjerne vil velje dette framfor ein ordinær domstol, i tillegg til at folk faktisk kan ha eit genuint ønske om å gjere opp for handlinger, eller bli einige i tvister.

Det er mogeleg det skurrer, men det er i såfall fordi du mangler fundamental innsikt i rettssystemet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som nemt over: Det er ei grunnleggande følgje av avtalefrihet. Korleis vil du innskrenke avtalefriheta slik at den ikkje gjeld dei særtilfella?


Som du sjølv påpeikte tidlegare så vil sosiale konvensjoner føre til at folk gjerne vil velje dette framfor ein ordinær domstol, i tillegg til at folk faktisk kan ha eit genuint ønske om å gjere opp for handlinger, eller bli einige i tvister.

Det er mogeleg det skurrer, men det er i såfall fordi du mangler fundamental innsikt i rettssystemet.
Vis hele sitatet...
Såkalt avtalefrihet kan f.eks. ikke innskrenke personlig integritet og personlige valg; å dømme noen til å gå med topplue, eller ikke gå med topplue, vil ikke være mulig etter norsk lov, og slikt har intet med avtalefrihet å gjøre. Ingen skal være slaver etter andres forgodtbefinnende. Det er lover nedfelt av Stortinget som må være ledesnoren i Norge, ikke privat synsing basert på hva som ble nedskrevet i en bok for noen hundre årsiden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jotun Vis innlegg
Såkalt avtalefrihet kan f.eks. ikke innskrenke personlig integritet og personlige valg; å dømme noen til å gå med topplue, eller ikke gå med topplue, vil ikke være mulig etter norsk lov, og slikt har intet med avtalefrihet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er like fullt eit resultat av avtalefrihet at vi kan avtale at du skal betale meg 5000,- om du skulle komme til å gjer det. Innskrenking av personleg friheit og adgang til val er vanleg for alle avtaler. Når eg leiger leilighet innskrenker det mi personlege friheit, ved at eg må betale i tre måneder etter oppsigelse, og det avgrensar valmogelegheitene mine for å flytte.

Ekteskap er anna kjapt døme som avgrensar friheta og valmogelegheitene til folk. Er det prinsipielt galt av den grunn?

Edit: og for å bringe opp det konkrete eksempelet ditt: slike avtaler er ikkje uvanlege. Dei blir ofte omtala som uniformsreglement. T.d. krev arbeidsgjevar at eg skal gå med hjelm, orange kjeledress etter en spesifikk standard, med en spesifikk logo på ryggen...
Sitat av Jotun Vis innlegg
Ingen skal være slaver etter andres forgodtbefinnende. Det er lover nedfelt av Stortinget som må være ledesnoren i Norge, ikke privat synsing basert på hva som ble nedskrevet i en bok for noen hundre årsiden.
Vis hele sitatet...
Eg er einig i prinsippet om at religiøst begrunna regler er idiotisk, tullete og undertrykkande, men eg kan rett og slett ikkje forstå korleis du har tenkt å få til å forby mekling mellom parter.
Sist endret av vidarlo; 5. august 2011 kl. 04:38.
Sitat av hafnor Vis innlegg
For noen år siden, jeg tror det var i 2007, skrev jeg et innlegg på kommentarfeltet til dagbladet.no hvor jeg kritiserte regjeringens håndtering av saken rundt Muhammed-karikaturene. "..." Dette har blant annet Ander Behring Breivik gjort i flere år. Han kan ha følt at han ikke hadde noe annet forum å ytre seg i. Han oppfattet islam som en reell trussel som ikke ble tatt alvorlig og at kulturrelativistene ikke tok dette seriøst, men heller presset på en ytterligere islamisering med sin unnfallenhet. Dette er en tanke, et verdenssyn, som deles av mange.
Vis hele sitatet...
Du fremmer et godt poeng, men personlig ser jeg ikke problemet med innvandringen vi har i dag. Det jeg ser problemer med er integreringen. Når innvandrere samler seg i gjenger og kun omgås med hverandre, samtidig som moren i huset blir holdt hjemme av mannen uten et ord å si, da er det noe som har gått galt. Integreringen i landet er alt for dårlig, og det tror jeg har mye med den tankegangen om at "de kommer hit og stjeler MINE skattepenger" å gjøre. Jeg vil påstå at en kriminell/arbeidsløs innvandrer koster samfunnet mye mer enn en som har blitt ordentlig integrert. Da snakker jeg om å lære språket, lære kulturen (Ikke nødvendigvis gjøre den til sin egen) og å lære de norske holdningene generelt. Dette ikke bare for at de skal kunne tilføre samfunnet noe, men også for deres eget beste. De kommer tross alt hit som flyktninger, om de ikke er arbeidsinnvandrere.

Et annet problem tror jeg, er at alt for mange baserer sine egne meninger og holdninger til innvandrere på det de ser på nyhetene. Når media påpeker at voldtektspersonen var "Mørk i huden og av muslimsk opprinnelse" er det ikke rart at folk skaper seg et dårlig bilde av dem. Jeg syns det er rart at media må påpeke slike ting, men de selger vel mye på fremmedhat. Dette igjen fører til at uvitende personer som har gjort tilnærmet null for å gjøre seg opp sin egen mening om saker, stemmer f. eks. FRP fordi de har et strengere syn på innvandring enn de fleste andre partier. Jeg sier ikke at folk ikke skal få lov til å mene det, jeg bare tror de baserer det på feil informasjon. Dessuten kan man ikke unngå at FRP tjener mange av sine stemmer på ungdom som mener at "Buhu, veiene er for dårlige, buhu jeg vil drikke alkohol billigere, buhu pappa betaler for mye skatt så han ikke får råd til BMWen han lovet meg!". Dette blir selvfølgelig å dra det litt langt, men dere skjønner hva jeg mener.

Dette med islamisering må være noe av det dummeste jeg har hørt. Helt ærlig, hvor mange nordmenn kjenner dere som har konvertert til Islam? I hvor stor grad påvirker Islam deg i hverdagen? Selv er jeg imot alt som heter organisert religion, ettersom religion er noe som burde være personlig og ikke påtvunget noen. Jeg har allikevel skrevet at jeg er for en blanding av stat og kirke, fordi dette er en måte å bevare den norske kulturen på. Folk ser fellesskap i kristendommen og kirkene, og dette har vi sett blant annet nå, etter det forferdelige angrepet på Norge.

Men tilbake til temaet. Hva er det egentlig i samfunnet som tyder på at vi går mot en islamifisering av samfunnet? Jeg har enda ikke sett statistikk på hvor mange islamistene har klart å konvertere til islam. Det virker som om mange tror at alle muslimer har dette som mål, slik som både kristendommen og islam hadde til felles før i tiden, de skulle spre sitt budskap. Dette er nok noe som de fleste muslimer og kristne har gått bort ifra.

Jeg vil også påstå at vi har nok av "ekstreme" kristne grupper i Norge også. De finnes nok av menigheter som hjernevasker sinne følgere, truer dem med en evighet i helvete og ellers lurer dem trill rundt. Dette ser vi kanskje ikke så alt for mye til i og rundt byene, men det er fortsatt en god del bygder og småsamfunn der ute der slike ting står veldig høyt. Jeg syns dette er noe vi bør bekjempe før vi i det hele tatt tenker tanken om "islamifisering" av det norske samfunn.
Sist endret av bamsegutt; 5. august 2011 kl. 09:55.
Mange tall ute og går om innvandring og slikt. Jeg er for en åpen og saftig debatt, men vennligst ikke pynt innlegg ved å legge på fjerne tall. Her er en samleside om innvandring fra SSB, med mye informasjon om hvem som kommer, hvorfor og hvor de er fra.

http://www.ssb.no/innvandring/ (samleside)
http://www.ssb.no/innvgrunn/ (fine tabeller nederst på siden)

Edit: Dette er ikke rettet til noen spesielle freaks. Det er bare for at man skal kunne ha riktige tall for å underbygge påstander.
Sist endret av Lily Bowen; 5. august 2011 kl. 10:06.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det gjer vel gjerne mormonarane, smiths venner, pinsemenighetene, levande ord, og eit titals andre frikyrkjelege samfunn også. Bør vi ikkje som eit lite minimum halde alle til samme standard?
Vis hele sitatet...
De fordømmer det, men de fremmer så vidt jeg vet ikke dødsstraff for homofile. Det europeiske fatwarådet, som gis betydelig autoritet i teologi- og verdispørsmål i Europa, ledes av en person – Yusuf al-Qaradawi – som er for dødsstraff for homofile, ikke har noe i mot kjønnslemlesting av kvinner (og menn), mener konemishandling kan rettferdiggjøres, mener Holocaust var Guds straff over jødene, forsvarer terrorhandlinger mot israelsk sivilbefolkning, og mener at kvinner har delvis skyld i sin egen voldtekt hvis de ikke gjorde absolutt alt i sin makt for å stoppe den. Vi skal selvsagt holde alle til samme standard, men konservativ islam er spesielt ille og mye mer utbredt enn de andre sektene du nevner. Samtidig må man huske på at å holde alle til samme standard betyr i dette tilfelle heller å rette mer kritikk mot mormoneres, Smiths venners og andre sekters menneskeverdsfiendtlige holdninger, enn å unngå å kritisere islam. Men samtidig betyr det også at vi skal anerkjenne at de fleste muslimer i Norge er langt mer liberale enn hva man ser mange andre steder i Europa og verden for øvrig – kritikk generelt er ikke begrenset til negativ kritikk.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja - i likhet med kristendommen så tror jeg med relativt stor sikkerhet at vi kan si at andre religiøse vil moderere seg over tid når de blir opplyst, som gjerne er typisk for et samfunn hvor vi har ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Radikaliseringen av islamister flere steder i Europa, som for eksempel England, kan tyde på at å leve i et ellers opplyst samfunn ikke i seg selv er tilstrekkelig. Kristendommen har nok moderert seg i stor grad som følge av lang tids sekulær kritikk av deres praksis. Ikke minst er mye av det som kjennetegner et opplyst samfunn at alt underlegges kritikk og at dogmatikk ikke aksepteres. Både inkludering, opplysning og kritikk er nok meget viktige elementer her.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg sit akkurat no i Singapore, som har en tredel muslimer. Eg kan røyke, drikke alkohol, kjøpe horer, i heile tatt oppføre meg nokså nøyaktig slik som i Noreg. Og det er under Ramadahn.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i poenget du fremmer – at en stor andel muslimer i et land ikke trenger å medføre en konservativ islamistisk styreform – men det hører med til historien din at stokkeslag er en vanlig straff i Singapore. Stokkeslag brukes som straff for over 30 typer forbrytelser, deriblant narkotikabruk, narkotikasalg, vandalisme, deltakelse i opptøyer, ulovlig utlån av penger og for besøkende som er mer enn 90 dager lenger i landet enn hva besøksvisumet tillater (så dra hjem i tide). Stokkeslag er også straff i fengsel, i militæret og på skoler. Det er også tillatt å slå sine barn med stokker. De har i tillegg dødsstraff ved henging for en rekke forbrytelser, deriblant narkotikasmugling og ulovlig bruk av skytevåpen, og hadde mellom 1995 og 1999 det høyeste antallet henrettelser per innbygger i verden – statistikken for etter år 2000 er ikke tilgjengelig.

Så selv om Singapore ikke på langt nær kan likestilles med totalitære teokratier i midtøsten, så er det ikke akkurat en oase av respekt for menneskerettigheter heller.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg er einig i prinsippet om at religiøst begrunna regler er idiotisk, tullete og undertrykkande, men eg kan rett og slett ikkje forstå korleis du har tenkt å få til å forby mekling mellom parter.
Vis hele sitatet...
Det er nok viktig at dette settes en del fokus på. I England er sharia-domstoler vanlig – i følge Daily Mail var det 85 slike domstoler i 2009 – og det skal finnes eksempler på kvinner som blir dømt til å underholde sin mann seksuelt på hans befaling, og avgjørelser om at kvinner som gifter seg med en ikke-muslim skal fratas sine barn. Det er utvilsomt at slike tilstander er sterkt uønsket, men samtidig kan det være vanskelig å unngå når mennesker i praksis kan tvinges, eller føle seg tvunget, til å anerkjenne en voldgiftsrett. Det er derfor i det minste viktig at samfunnet viser tydelig at voldgiftsrett basert på sharia eller andre religiøse dogmer er moralsk uakseptabelt og uønskelig. Det kan også være en tanke å vurdere om man burde stramme inn tøylene for hva slags verdi- og regelgrunnlag som kan ligge til grunn i en voldgiftsrett, og nekte den enhver form for juridisk eller avtalerettslig myndighet når den baserer sine avgjørelser på verdier og regler som bryter med menneskrettighetene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er like fullt eit resultat av avtalefrihet at vi kan avtale at du skal betale meg 5000,- om du skulle komme til å gjer det. Innskrenking av personleg friheit og adgang til val er vanleg for alle avtaler. Når eg leiger leilighet innskrenker det mi personlege friheit, ved at eg må betale i tre måneder etter oppsigelse, og det avgrensar valmogelegheitene mine for å flytte.

Ekteskap er anna kjapt døme som avgrensar friheta og valmogelegheitene til folk. Er det prinsipielt galt av den grunn?

Edit: og for å bringe opp det konkrete eksempelet ditt: slike avtaler er ikkje uvanlege. Dei blir ofte omtala som uniformsreglement. T.d. krev arbeidsgjevar at eg skal gå med hjelm, orange kjeledress etter en spesifikk standard, med en spesifikk logo på ryggen...

Eg er einig i prinsippet om at religiøst begrunna regler er idiotisk, tullete og undertrykkande, men eg kan rett og slett ikkje forstå korleis du har tenkt å få til å forby mekling mellom parter.
Vis hele sitatet...
Et ekteskap er en offentlig avtale/institusjon, og faller således utenfor "private" domstolers behandlingsfelt, i teorien ihvertfall. At det i enkelte utenforsøkende samfunn i Norge eksisterer "arrangerte" ekteskap som ikke er tinglyste, er vel dog nesten en etablert sannhet nå.

At du leier en leilighet er ditt eget valg ja, i hvilken grad det innskrenker dine valgmuligheter til å flytte til en annen leilighet på et senere tidspunkt er høyst individuelt og bla. lønnsavhengig, og er således lite relevant som eksempel. Om en tredjepart derimot befaler at du skal leie en leilighet, er det fortsatt ditt eget valg da? Eller vil du finne frem Norges lover og slå i bordet med at du ikke kan tvinges til å inngå private avtaler?

Av et uniformsreglement medfølger det ingen plikt til å gå i uniformen utenom arbeidstiden, og det er slikt vi snakker om her. Blir man betalt for å gå med topplue som en del av arbeidsuniformen i henhold til arbeidsinnstruks/kontrakt som man frivillig må akseptere og undertegne, mister man gjerne jobben om man nekter ja, men arbeidsgiver kan ikke kreve at topplua skal brukes på fritiden også!

En domstol som lovmessig baserer seg på Margrethe Munthes sangtekster, kan kunne dømme folk til å alltid ta av seg topplua når man kommer inn i en stue. Formildende faktorer og motargumenter kan være f.eks. temperatur innendørs avhengig av årstid og oppvarming, sykdom i tilknytning til skallen og ikke minst "hva er en stue", men skal man være tro mot Munthes tekster skal man dømmes til å ta av lua innendørs i stuer. Er dette en ok utvikling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Så selv om Singapore ikke på langt nær kan likestilles med totalitære teokratier i midtøsten, så er det ikke akkurat en oase av respekt for menneskerettigheter heller.
Vis hele sitatet...
Eg har meir tru på at det kjem av at det er eit de facto diktatur, utan reelt demokrati, enn islamsk innflytelse, men det er litt på sida. Poenget mitt er at dei aller fleste er moderate. Vi må kjempe mot islamisering, men dei viktigaste allierte der er moderate muslimer som går ut og tar seg en øl i helgene.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det kan også være en tanke å vurdere om man burde stramme inn tøylene for hva slags verdi- og regelgrunnlag som kan ligge til grunn i en voldgiftsrett, og nekte den enhver form for juridisk eller avtalerettslig myndighet når den baserer sine avgjørelser på verdier og regler som bryter med menneskrettighetene.
Vis hele sitatet...
Det er eg einig i, men det er nok tilfellet allereie i dag. Slik eg tolkar det, ialleffall i Noreg, vil menneskerettar og lovgjeving stå over voldgift når det gjeld ting som menneskerettar og straffelov.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Dette med islamisering må være noe av det dummeste jeg har hørt. Helt ærlig, hvor mange nordmenn kjenner dere som har konvertert til Islam? I hvor stor grad påvirker Islam deg i hverdagen? Selv er jeg imot alt som heter organisert religion, ettersom religion er noe som burde være personlig og ikke påtvunget noen. Jeg har allikevel skrevet at jeg er for en blanding av stat og kirke, fordi dette er en måte å bevare den norske kulturen på. Folk ser fellesskap i kristendommen og kirkene, og dette har vi sett blant annet nå, etter det forferdelige angrepet på Norge.

Men tilbake til temaet. Hva er det egentlig i samfunnet som tyder på at vi går mot en islamifisering av samfunnet? Jeg har enda ikke sett statistikk på hvor mange islamistene har klart å konvertere til islam. Det virker som om mange tror at alle muslimer har dette som mål, slik som både kristendommen og islam hadde til felles før i tiden, de skulle spre sitt budskap. Dette er nok noe som de fleste muslimer og kristne har gått bort ifra.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du vet hva dhimmi er, og hvilken rolle ikke-muslimske nordmenn vil få i et islamsk Norge. Islam har ikke nødvendigvis noe krav om at folk skal konvertere til islam når nye nasjoner underlegges sharia, men skal man bokstavelig talt overleve, har man ikke så mange valgmuligheter. Så lenge man anerkjenner sharia som lov, kan man fint greie seg som dhimmi så lenge man utfører sine plikter overfor sitt herrefolk iflg. sharia og legger vekk endel friheter vi tar for gitt idag. Vi er dermed godt igang med et apartheid-regime som skiller på muslimer og ikke-muslimer i alle aspekter av samfunnet. Jødestjerne på klærne, anyone?
Sist endret av Jotun; 5. august 2011 kl. 11:14.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Jeg regner med du vet hva dhimmi er, og hvilken rolle ikke-muslimske nordmenn vil få i et islamsk Norge. Islam har ikke nødvendigvis noe krav om at folk skal konvertere til islam når nye nasjoner underlegges sharia, men skal man bokstavelig talt overleve, har man ikke så mange valgmuligheter. Så lenge man anerkjenner sharia som lov, kan man fint greie seg som dhimmi så lenge man utfører sine plikter overfor sitt herrefolk iflg. sharia og legger vekk endel friheter vi tar for gitt idag. Vi er dermed godt igang med et apartheid-regime som skiller på muslimer og ikke-muslimer i alle aspekter av samfunnet. Jødestjerne på klærne, anyone?
Vis hele sitatet...
Jeg tror allikevel ikke dette er et reelt problem... Enda en konspirasjonsteori.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er eg einig i, men det er nok tilfellet allereie i dag. Slik eg tolkar det, ialleffall i Noreg, vil menneskerettar og lovgjeving stå over voldgift når det gjeld ting som menneskerettar og straffelov.
Vis hele sitatet...
Slik det er i dag vil det nok ikke være mulig å bli dømt via voldgift til ting som er ulovlige eller går på tvers av straffeloven eller menneskerettighetene. Men hva hvis en kvinne dømmes gjennom sharia-basert voldgift til å gå tildekket? Eller fradømmes retten til sine barn? Det strider ikke mot loven eller menneskerettighetene, men det er likevel en avgjørelse basert på et regel- og verdigrunnlag som på generell basis strider mot blant annet menneskerettighetene. Det blir heller ikke bedre at saker avgjort ved voldgift ikke kan ankes eller senere tas opp i offentlig rett. Et alternativ for å forhindre slike tragedier kan være å sette begrensninger ved at religiøst baserte regler ikke kan brukes som grunnlag for voldgiftsavgjørelser – om det da ikke foreligger slike begrensninger allerede, men jeg kan ikke se at det gjør det.
Nevner jeg "Protocols of the elders of Zion" og snakker ut om hvordan jødene skal ta over verden blir jeg stemplet som nynazist og anti-semitt.

Men av en eller annen merkelig grunn er det blitt stuerent å kritisere Islam for det samme uten at noen bevis som tilsier at muslimsk innvandring er en del av en stor konspirasjon for å ta over verden.

Muslimer og andre innvandrere som kommer til Norge kommer hit på jakt etter et bedre liv for seg og sine, de er ikke en del av en stor konspirasjon for å ta over verden. Mange av flyktningene kommer gjerne fra land i en krig som Norge har bidratt til. Norge er i forhold til folketallet verdens største våpeneksportør og var den 7største på verdensbasis i 2008.

Norge kan ikke ta del i og profittere på konflikter uten å være forberedt på konsekvensene.

Når det kommer til den "forhatte" multikulturalismen, Norge er per i dag et resultat av multikulturalismen, verdiene som de høyrevendte personene er så opptatt av å bevare er langt i fra norsk og et resultat av det de frykter.
Lol. Folk snakker som om muslimene skal rotte seg sammen og ta over makta i norge og overføre denne til et islamsk råd. Og dette innen kort tid! Se dere rundt. Det sitter såvidt muslimer på tinget i dag. Mange muslimer stemmer AP, noen stemmer til og med FRP. Kom dere ut av huset litt. Forøvrig what nubeland said.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Du fremmer et godt poeng, men personlig ser jeg ikke problemet med innvandringen vi har i dag. Det jeg ser problemer med er integreringen. Når innvandrere samler seg i gjenger og kun omgås med hverandre, samtidig som moren i huset blir holdt hjemme av mannen uten et ord å si, da er det noe som har gått galt. Integreringen i landet er alt for dårlig, og det tror jeg har mye med den tankegangen om at "de kommer hit og stjeler MINE skattepenger" å gjøre. Jeg vil påstå at en kriminell/arbeidsløs innvandrer koster samfunnet mye mer enn en som har blitt ordentlig integrert. Da snakker jeg om å lære språket, lære kulturen (Ikke nødvendigvis gjøre den til sin egen) og å lære de norske holdningene generelt. Dette ikke bare for at de skal kunne tilføre samfunnet noe, men også for deres eget beste. De kommer tross alt hit som flyktninger, om de ikke er arbeidsinnvandrere.
Vis hele sitatet...
Dere må presisere hvilken generasjon invandrere dere snakker om, man må holde seg til 2. generasjons invandrere, eller invandrere som kom hit unge. Man ser først utfallet av "integereringen" i andre generasjon (selv om den selvsagt er merkbar i 1. og, jeg mener allikevel at det er utfallet hos 2. generasjonsinvandrere som er viktigst).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. august 2011 kl. 12:37.
Sitat av EoT Vis innlegg
Dere må presisere hvilken generasjon invandrere dere snakker om, man må holde seg til 2. generasjons invandrere, eller invandrere som kom hit unge. Man ser først utfallet av "integereringen" i andre generasjon (selv om den selvsagt er merkbar i 1. og, jeg mener allikevel at det er utfallet hos 2. generasjonsinvandrere som er viktigst).
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det er integreringen i 1. generasjon som er viktigst. Innvandrere skal møtes på riktig måte slik at 1. generasjons innvandrere kan videreføre integreringen til sine barn. Alt for mange innvandrere jeg ser danner store gjenger, som ikke nødvendigvis er kriminelle eller voldelige, der det kun er innvandrere fra samme sted som hører til. Dette splitter folket og fører til mer fremmedhat fra nordmenn. Dette kan motvirkes om 1. generasjons innvandrere, unge eller eldre, behandles og læres opp på riktig måte.

Jeg legger merke til her at det høres ut som om jeg setter norsk kultur over andre kulturer, men det er ikke poenget i det hele tatt. Det eneste jeg mener er at om man flytter til et land som er såpass annerledes enn der man opprinnelig er fra, bør man gjøre en innsats for å lære seg språk og kultur, og samfunnet bør også tilby denne opplæringen. Dette handler om gjensidig respekt fra begge parter, og er det minste man kan be om.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg vil påstå at det er integreringen i 1. generasjon som er viktigst. Innvandrere skal møtes på riktig måte slik at 1. generasjons innvandrere kan videreføre integreringen til sine barn. Alt for mange innvandrere jeg ser danner store gjenger, som ikke nødvendigvis er kriminelle eller voldelige, der det kun er innvandrere fra samme sted som hører til. Dette splitter folket og fører til mer fremmedhat fra nordmenn. Dette kan motvirkes om 1. generasjons innvandrere, unge eller eldre, behandles og læres opp på riktig måte.

Jeg legger merke til her at det høres ut som om jeg setter norsk kultur over andre kulturer, men det er ikke poenget i det hele tatt. Det eneste jeg mener er at om man flytter til et land som er såpass annerledes enn der man opprinnelig er fra, bør man gjøre en innsats for å lære seg språk og kultur, og samfunnet bør også tilby denne opplæringen. Dette handler om gjensidig respekt fra begge parter, og er det minste man kan be om.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er ubehalig å diskutere andre mennesker på denne måten, men jeg skjønner at mitt første innlegg var dårlig formulert. Poenget mitt er at hvis man unngår å skape en monokulturell innvandringskultur innenfor Norge, så "blandes" nordmenn og innvandrere på barnearenaen. Problemet, er i deres øyne, at innvandrere og nordmenn ikke omgås. Der ligger kjernen av saken. Jeg mener situasjonen er annerledes så mange steder at jeg tror denne tendensen vil fortsette jo flere generasjoner med innvandrere som finnes her. Så lenge det oppstår færre monokulturer i generasjon 2 til 3, 3 til 4, osv. Husk at disse generasjonene også representerer mellomledd mellom de mer monokulturelle og gjør blanding mer vanlig. Det eneste jeg misliker er at norsk kultur blir satt opp som en mal for en "perfekt" kultur. Vi må ikke tenke konservativt, men også utvikle oss, når verden utvikler seg.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. august 2011 kl. 12:53.
For det første så er innvandring fra muslimske land minimal, rundt 5000 personer innvandrer fra muslimske land til Norge årlig, dette stod i 2007 for 16% av netto innvandring til Norge.
Det regnes med at det bor mellom 120-150 000personer i Norge med bakgrunn fra muslimske land. (dvs. de har selv innvandret derfra eller deres foreldre har)[1]

Det var i 2007 i underkant av 80 000muslimer som var medlemmer av Islamske menigheter i Norge. Dette tilsvarer ca. 2% av den norske befolkningen. [2]

I 1996 var fødselsraten for kvinner fra Irak 6barn, mens den i 2000hadde sunket til 4 og er forventet å synke ytterligere.
Statistikk viser at innvandreres fødselsrater etter hvert tilpasser seg normen i landet de har innvandret til.[3]

Norske kvinner føder ikke nok barn til å opprettholde dagens befolkning i Norge, selv når man regner fødsler fra innvandrere er dette ikke 2,11 som er kravet for å opprettholde befolkningen, totalt er fødselsraten ca 1,83 i Norge. [4]

Det jeg ikke skjønner er hvordan Frp og andre kan se på de 3% av den norske befolkningen som har en Islamsk trosretning og føle seg truet.

Uten innvandrere (uavhengig av hvor de er fra) hadde det norske innbyggertallet sunket, mankoen på arbeidskraft ville ført til en resesjon og Norge ville på sikt gått til grunne.

"Om XX antall år har flertallet av Norges befolkning innvandrerbakgrunn"
Hele Norges befolkning har innvandrerbakgrunn, en eller annen gang har alle våre forfedre innvandret til Norge.

Det eneste jeg ser på med skepsis er integreringen, det er viktig at det norske folk er et folk uavhengig av hvor de kommer fra og at ghettoer og lignende med separate samfunn ikke dannes, men dette er ikke ensbetydende med å stenge grensene for trengende personer.
Sist endret av Unsub; 5. august 2011 kl. 13:36. Grunn: Leif
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Nevner jeg "Protocols of the elders of Zion" og snakker ut om hvordan jødene skal ta over verden blir jeg stemplet som nynazist og anti-semitt.

Men av en eller annen merkelig grunn er det blitt stuerent å kritisere Islam for det samme uten at noen bevis som tilsier at muslimsk innvandring er en del av en stor konspirasjon for å ta over verden.

Muslimer og andre innvandrere som kommer til Norge kommer hit på jakt etter et bedre liv for seg og sine, de er ikke en del av en stor konspirasjon for å ta over verden. Mange av flyktningene kommer gjerne fra land i en krig som Norge har bidratt til. Norge er i forhold til folketallet verdens største våpeneksportør og var den 7største på verdensbasis i 2008.

Norge kan ikke ta del i og profittere på konflikter uten å være forberedt på konsekvensene.

Når det kommer til den "forhatte" multikulturalismen, Norge er per i dag et resultat av multikulturalismen, verdiene som de høyrevendte personene er så opptatt av å bevare er langt i fra norsk og et resultat av det de frykter.
Vis hele sitatet...
Kan jo ha noe med dette at protokollen er falsk ? , http://en.wikipedia.org/wiki/Protoco...elders_of_zion (Er plenty med kildehenvisninger)
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Kan jo ha noe med dette at protokollen er falsk ? , http://en.wikipedia.org/wiki/Protoco...elders_of_zion (Er plenty med kildehenvisninger)
Vis hele sitatet...
Protokollen er like troverdig som påstanden om at muslimer konspirerer for å ta over Norge.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Protokollen er like troverdig som påstanden om at muslimer konspirerer for å ta over Norge.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg synes begge er tåpelige men tingen er at de som bruker Protokollen gjør det til tross for at den er bevist falsk ..
Sitat av Nubeland Vis innlegg
For det første så er innvandring fra muslimske land minimal, rundt 5000 personer innvandrer fra muslimske land til Norge årlig, dette stod i 2007 for 16% av netto innvandring til Norge.
Det regnes med at det bor mellom 120-150 000personer i Norge med bakgrunn fra muslimske land. (dvs. de har selv innvandret derfra eller deres foreldre har)[1]

Det var i 2007 i underkant av 80 000muslimer som var medlemmer av Islamske menigheter i Norge. Dette tilsvarer ca. 2% av den norske befolkningen. [2]

I 1996 var fødselsraten for kvinner fra Irak 6barn, mens den i 2000hadde sunket til 4 og er forventet å synke ytterligere.
Statistikk viser at innvandreres fødselsrater etter hvert tilpasser seg normen i landet de har innvandret til.[3]

Norske kvinner føder ikke nok barn til å opprettholde dagens befolkning i Norge, selv når man regner fødsler fra innvandrere er dette ikke 2,11 som er kravet for å opprettholde befolkningen, totalt er fødselsraten ca 1,83 i Norge. [4]

Det jeg ikke skjønner er hvordan Frp og andre kan se på de 3% av den norske befolkningen som har en Islamsk trosretning og føle seg truet.

Uten innvandrere (uavhengig av hvor de er fra) hadde det norske innbyggertallet sunket, mankoen på arbeidskraft ville ført til en resesjon og Norge ville på sikt gått til grunne.

"Om XX antall år har flertallet av Norges befolkning innvandrerbakgrunn"
Hele Norges befolkning har innvandrerbakgrunn, en eller annen gang har alle våre forfedre innvandret til Norge.

Det eneste jeg ser på med skepsis er integreringen, det er viktig at det norske folk er et folk uavhengig av hvor de kommer fra og at ghettoer og lignende med separate samfunn ikke dannes, men dette er ikke ensbetydende med å stenge grensene for trengende personer.
Vis hele sitatet...
KP til deg! Dersom jeg var uenig, hadde dette argumentet fått meg til å tenke meg om 2 ganger før jeg raste videre med "snikislamisering" og "muslim-trussel". Jeg føler ofte at disse argumenter blir overdramatisert og dratt helt ut av proposjoner.
Sitat av Lordtema Vis innlegg
For all del, jeg synes begge er tåpelige men tingen er at de som bruker Protokollen gjør det til tross for at den er bevist falsk ..
Vis hele sitatet...
Det finnes ingenting som tilsier at muslimsk innvandring til Norge er noe annet enn jakten på et bedre liv fra muslimenes side, likevel spres det propaganda der innvandringen fremmes som en invasjon av Norge, hvordan muslimer konspirerer om å føde mange tall for å demokratisk ta over Norge og innføre sharia. Jeg vil bare påpeke at påstanden nevnt ovenfor er like idiotisk som den fremmet i Zion's protokoller. Forskjellen er for øvrig at Zion's protokoller forbindes med nazisme mens "Eurabia" av mange blir regnet som et reelt problem.

(Zion's protokoller blir for øvrig i mange kretser fortsatt ansett som sann og ideen om den jødiske konspirasjonen lever videre i mange forskrudde hoder)
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Vær anarkisk i noen dager og se hvor mye du blir stigmatisert fra nesten alle kanter, vi sprenger og dreper ingen forde.
så jeg kan ikke på noen måte se på det enn ignorant og at man vil gjøre alt for å bli kjent.
Vis hele sitatet...

Jeg er selv anarkist, men problemet er at det er mange fake anarikster der ute. Du kjenner sikkert typen, ungdom med palestina skjerf som okkuperer hus, kaster stein på politiet, demonstrerer voldelig mot verdensbanken osv osv. Jeg tror veldig få av de vet hva anarkisme egentlig er, de er bare en gjeng med småbarn forledet av Stein Lillevolden, han 50 år gale pedo'n som omgir seg med fjortisser.




så det du sier der er bare tull og vås, og ikke noe annet enn en "grunn" til å bruke vold.
Vis hele sitatet...
Ganske ironisk at dette kommer fra deg når du skriver :

Jeg har selv vært med i titalls demonstrasjoner, blitt plaget på jobb osv. og har til og med blitt så sur at jeg har kastet noen steiner på fullt beskyttet politi, men har aldri noen gang tenkt på å sprenge uskyldige, og jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan du i det hele tatt kan faktisk tenke på å klare å sette seg i hans "sko". ubegripelig.
Vis hele sitatet...

Ja, ser ut til at du er den stereotypiske "anarkisten"





Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg merker meg stadig at "dere" omtaler kultur som en entitet, og da spør jeg deg, hvilken tilstand av denne entiteten skal vi gå tilbake til? Da kvinner enda sto på kjøkkenet og hvor yrkesvalget var bestemt av hvilket kjønn du hadde?
Vis hele sitatet...
Det ironiske er at dette du her nevner er normen i muslimske kulturer. Så med muslimsk innvandring så vil vi faktisk gå tilbake til det.
Sist endret av begonespiders; 5. august 2011 kl. 14:13.