Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  103 10393
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hvis jeg er født og oppvokst i Norge så hvorfor skal jeg integreres?
Jeg er godt etablert i det norske samfunnet, jeg holder på med en utdanning, jeg verdsetter norske kulturen og verdier. Jeg følger Norges lover og regler. Jeg er en del av samfunnet. Jeg bidrar til samfunnet.
Vis hele sitatet...
Så siden du allerede er "nordmann" vil du heller at dine fremtidige barn skal leke med utlendinger istedet for nordmenn?
x3m187: Hvorfor sier du at du er pakistaner da? hjelper heller ikke å kalle deg for Ekstremist her på forumet.
Sist endret av Jee; 31. juli 2011 kl. 19:23.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Jeg er inneforstått med at det ofte er vanskelig. Men jeg føler at det på mange måter er "lettere" nå enn det det var da jeg var unge. Feks. der hvor jeg vokste opp var asylmottaket forhatt og ekskludert fra alt. Med mye vilje og tålmodighet ble jeg sakte men sikkert akseptert på barneskolen. Både av kids og lærere. Spesielt var lærerne vanskeligst å få på gli. Å be Fadervår hver morgen foran klassen var mindre kult, men det måtte til for at lærerne skulle slutte å mase om religionspisset. Så at det er vanskelig nå, ja. Men det var like vanskelig da og.

Det har vært mange prøvelser på min vilje skal jeg love deg. Nylig holdt jeg foredrag for en Rotaryklubb. I spørsmålsrunden var spørsmålene kun om min innvandrerbakgrunn og ikke om foredraget om lederutdanning for unge. Er fint spørsmål som gjorde at jeg måtte telle til ti inni meg var: "Men, du er jo fra Jugoslavia. Behandler de ikke kvinner som kyr der? Hvordan er det hjemme hos deg? Fikk du lov å holde foredrag her, eller måtte du snike deg unna?" Superfuntime.

Vis hele sitatet...
Dette er da mye mer "irriterende" enn at et par innvandrere snakker sammen på busssen?

Synes hele denne diskusjonen er så barnslig. Hvis innvandrere blir tatt godt imot i Norge tror jeg det ikke vil oppstå et skille mellom "etniske" nordmenn og 2. og 3. generasjonsinnvandrere. Se på England; nasjonalisme og konservativisme mater også radikal islam og motvilje til "integrering".
x3m187: hvis man ikke har som intensjon å leve i Norge som en likeverdig og følge reglene i Norge så har man ingenting her å gjøre. uansett hvor rævkjørt live har vært før så er ikke Norge ett fristed eller pauserom hvor man får ting fordi man har hatt det grusomt før. Selvom man har sett krig og folkemord så gir det ikke retten til "chille" i Norge. Man må selv gjøre en insats. og det å oppfordre barn av forskjellige kulturer til å gjøre ting sammen mener jeg ikke er feil. man trenger ikke, HØR NÅ HER JÆVLA UNGE, NÅ LEKER DU MED OLA ELLERS! Og har hvertfall selv sett oppgjennom årene at invandrerforeldre har vært mindre deltakene i felles sosiale ting i regi av feks skole.


Vaulltboy: awesome.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Herregud, hva er det du ikke skjønner med at når jeg sier at jeg ikke har det, så er det faktisk ting jeg ikke ønsker å dele på et forum som ligger til grunne for det? At jeg er sånn som de gangstergutta du jobber med, drittøff og kul, men egentlig ødelagt på innsiden. Hvorfor står du så sterkt å forsvarer de, men samtidig tråkker på min historie? Hvorfor nekter du å akseptere at å se folk dø rundt seg som barn, betyr det samme i Pakistan og Afrika som det gjør i tidligere Jugoslavia?

Jeg kaller deg fail fordi du igjen fortsetter å bagatellisere shit. At når jeg prøver å forklare at jeg ikke har hatt den fine og flotte integreringsprosessen som du mener jeg har hatt så bare sier du "nei, gå å legg deg. jeg kjenner ekte kids og de har rett til å føle sånn fordi de har det verre." Du må gjerne kalle meg det dersom jeg tråkker på dine tær. Gjentatte ganger.
Vis hele sitatet...
Hør her, jeg har ingenting imot deg og har ikke hatt hensikt til å tråkke på din historie og opplevelser.

Men når du faktisk går så langt og sier at du blir generelt irritert over innvandrere fordi de ikke er villige til integrering og at dette også fremmer litt mørke tanker om saken. Så bør du skjønner at noen vil reagere på det.

Hva forventet du egentlig når du postet dette emnet? At de som er enige med deg svarer og de som er uenige ikke svarer?

Du selv valgte å dele din historie her på freak.no og jeg mener fortsatt at forutsetningene dine er bedre enn andre.
Akkurat nå sitter jeg på jobb, på sofaen ved siden av meg sitter det en guttunge som er fra Afrika. Moren med tre søsken ble drept når de flyktet fra Afrika, faren døde av sykdom på båturen fra Afrika til Europa.

Han sitter ved meg nå og han er 16 år. Han er dem du ville ha definert som en av de du hadde blitt irritert over.

Du sier selv at du sitter med en historie som er svært følsom for deg. Hvordan tror du hans historie er? Hvordan kan jeg be han å integrere seg bedre når han egentlig hater mennesker og samfunnet han er i?

Han vil bruke den tiden han trenger og han vil integreres. Det vil skje naturlig etterhvert når han har bodd her lengre.

Hele poenget mitt med denne diskusjonen var for deg å vite at du skal ikke generalisere ved at du blir irritert. Akkurat som jeg vet 0 om deg, så vet du 0 om meg og andre innvandrere. Du kan ikke uttale deg om trender blant innvandrere når du ikke har noe forskning på det området.

Akkurat slik jeg vet 0 om din integreringsprosess så vet du ingenting om andre sine integreringsprosess.

Så siden du allerede er "nordmann" vil du heller at dine fremtidige barn skal leke med utlendinger istedet for nordmenn?
Vis hele sitatet...
Mine barn leker med hvem de vil uansett hudfarge, opphav og måten de kom til Norge på. Eneste som har noe å si er hvordan de påvirker ungen min.

x3m187: Hvorfor sier du at du er pakistaner da? hjelper heller ikke å kalle deg for Ekstremist her på forumet.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg er etnisk Pakistaner som er født i Norge. Jeg er norsk-pakistaner.
Jeg kaller meg for x3m187, ikke for ekstremist187.

Sitat av Petterjfs Vis innlegg
x3m187: hvis man ikke har som intensjon å leve i Norge som en likeverdig og følge reglene i Norge så har man ingenting her å gjøre. uansett hvor rævkjørt live har vært før så er ikke Norge ett fristed eller pauserom hvor man får ting fordi man har hatt det grusomt før. Selvom man har sett krig og folkemord så gir det ikke retten til "chille" i Norge. Man må selv gjøre en insats. og det å oppfordre barn av forskjellige kulturer til å gjøre ting sammen mener jeg ikke er feil. man trenger ikke, HØR NÅ HER JÆVLA UNGE, NÅ LEKER DU MED OLA ELLERS! Og har hvertfall selv sett oppgjennom årene at invandrerforeldre har vært mindre deltakene i felles sosiale ting i regi av feks skole.

Vaulltboy: awesome.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Vi snakker ikke om maskiner nå. Vi snakker om mennesker og vi har følelser. Du kan ikke forvente at personer med traumer skal fungere helt normalt i samfunnet. Det vil alltid være frafall. Det er viktig å skille mellom de som faktisk sliter psykisk og de som faker. Jeg prøver å uttale meg om de som faktisk er traumatiserte.

I Norge har de mulighet til få hjelp og en pause. Den muligheten skal de få og bruke hvis det er behov.
Jeg har gått meg lei dette negativet snakket om utlendinger og muslimer i Norge. Skulle trodd vi hadde lært noe etter at vi alle på forhånd antok at det var muslimer som stod bak 22/7.
Er ikke så rart at x3m187 omtaler seg selv som pakistaner når han per definisjon er innvandrer i Norge.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Andre ganger synes jeg "de" (oioi, nå må jeg passe meg her) er altfor høylytte blant mennesker. Vi hjemme er høylytte vi og, og gestikulerer når vi prater. Mye. Men vi holder det til hjemmet og synes det er likegreit. For å høre på et fremmed språk som snakket fort og høyt og mye kl 07.00 på bussen er ikke så kult.

Altså, jeg irriterer meg over sånne småting som språk og oppførsel.
Men, som sagt, dette er jo småting. I hovedsak irriterer jeg meg over holdninger og vilje til integrering.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det kommer til dette med sosialisering å måten dette gjøres på føler jeg at nordmenn kanskje kan lære litt av nettopp innvandrere. Nordmenn er genrelt sett ikke veldig pratsomme eller kontaktsøkende, og dette kan gjøre det vanskeligere å integrere seg i vårt samfunn.
Et offentlig transportmiddel er ingen sovesal selv om klokken er sju om morgenen, og jeg foretrekker gjerne "positivt bråk" fremfor dønn stillhet.
Det er klart det blir distansert når det skjer på et språk som er fremmed for Ola Nordmann, men Ola må også ta en del av skylden for at det er ganske vanskelig å integrere seg i dette samfunnet.
Men når skal fyren føle seg norsk da? Ja han er andregenerasjons innvandrer, men å bli født og bo i norge og ikke føle seg norsk, og heller ikke gi utrykk for at man er norsk er IKKE bra. Integrering går _BEGGE_ veier.
Sitat av qk7k Vis innlegg
Er ikke så rart at x3m187 omtaler seg selv som pakistaner når han per definisjon er innvandrer i Norge.
Vis hele sitatet...
Pr definisjon er jeg ikke innvandrer. Av den enkle grunn, jeg har ikke vandra inn til Norge. Jeg er født her.

Men når skal fyren føle seg norsk da? Ja han er andregenerasjons innvandrer, men å bli født og bo i norge og ikke føle seg norsk, og heller ikke gi utrykk for at man er norsk er IKKE bra. Integrering går _BEGGE_ veier.
Vis hele sitatet...
Er jeg plikta til å føle meg norsk? Er det ikke nok med at jeg verdsetter,respekterer og bidrar til det norske samfunnet.
Situasjon fra bussen forrige uke:
Jeg setter meg bakerst på et dobbeltsete i bussen. På andre siden sitter ei lubbben jente med nokså store pupper(Vil tippe hun var rundt 17-19). To mørkhudete menn kommer inn (èn i 20-årene og èn i 40-årene), han yngste setter seg ved siden av henne, og han eldre setter seg ved siden av meg. Ett kvarter inn i bussturen roper jenta ut: "Hva faen er problemet ditt?". Alle på bussen snur seg. Hun roper èn gang til kjempehøyt så alle skal få med seg hvem hun ropte til. (Viktig detalj: Han prøvde å få henne til å hysje på et fremmed språk. Tyder på at han ikke har lært seg norsk enda)

Jeg skjønte ikke så mye før jeg overhørte at en dame spurte henne om hva som skjedde. Mannen hadde direkte anntastet henne på puppene, uten å si så mye som ett ord...

Jeg vet ikke om dette er akseptabel oppførsel i noen som helst kultur, eller om denne personen er et unntak. Kun èn ting er sikkert: slik oppførsel burde ikke aksepteres uansett hvilken bakgrunn du har! Dette er noe som jeg tror styrket alle generaliseringer busspasasjerene har fanget opp fra media...

Kan nevne en annen personlig historie som setter ting i litt kontekst:
Tidligere hadde jeg en stefar som misbrukte moren min(sovetabletter + videokamera) og søstra mi... Han hadde i barndommen blitt misbrukt av sin alkoholiserte mor og igjen misbrukt på barnehjemmet når han ble fjernet fra moren.

Han burde jo selvsagt bli unnskyldt, han hadde jo en traumatisk barndom...

Jeg setter ting kanskje litt på spissen, men jeg mener at en traumatisk bakgrunn ikke er noen unnskyldning for å ikke integrere seg, men jeg syntes at de burde klare å vertfall prøve å lære norsk, prøve å passe inn, prøve... fordi det er den "gi-faen"-instillinga som provoserer meg.

Jeg er ganske høyrerettet for å være ærlig, men jeg er ingen rasist. Jeg mener at integrasjon skal gå èn vei, og at alle som kommer til Norge skal underkaste seg norsk kultur, men akkurat det er noe vi kan spare til en annen debatt.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Innvandrere som deg skal få lov til å bo i Norge. Du studerer og har jobb. Dette er innvandrere jeg liker, det er veldig lett å tenkte negativt om innvandrere. Flott at du tar dette opp.

Ut med NAV snyltere og bråkmakere! JA til innvandrere som jobber, lærer seg norsk og vender seg til vårt samfunn !
ArbeidsledigProletar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Innvandrere som deg skal få lov til å bo i Norge. Du studerer og har jobb. Dette er innvandrere jeg liker, det er veldig lett å tenkte negativt om innvandrere. Flott at du tar dette opp.

Ut med NAV snyltere og bråkmakere! JA til innvandrere som jobber, lærer seg norsk og vender seg til vårt samfunn !
Vis hele sitatet...
NAVsnyltere og bråkmakere... Prøv å sett deg inn i situasjonen til mange av disse. Flyktet fra krig, har masse mental bagasje og problemer.
Fordommer oser i rundt dem og de har det tøft og det første du vil gjøre er å sende dem ut av landet fordi de vil bruke lengre tid kanskje resten av livet sitt på å tilpasse seg. Siden de da ikke er flinke nok til å tilpasse seg mener du da med andre ord at de skal ut. Så om man ikke er ressussterk og intelligent skal man ut av landet.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Sitat av Batabusa Vis innlegg
NAVsnyltere og bråkmakere... Prøv å sett deg inn i situasjonen til mange av disse. Flyktet fra krig, har masse mental bagasje og problemer.
Fordommer oser i rundt dem og de har det tøft og det første du vil gjøre er å sende dem ut av landet fordi de vil bruke lengre tid kanskje resten av livet sitt på å tilpasse seg. Siden de da ikke er flinke nok til å tilpasse seg mener du da med andre ord at de skal ut. Så om man ikke er ressussterk og intelligent skal man ut av landet.
Vis hele sitatet...
Kommer dem ikke inn i landet for å leve et bedre liv da? Utdanne seg og skaffe seg jobb? Det ville iallefall jeg gjort. JA, de har opplevd mye tøft, og de er mennesker dem også og noen bruker sikkert betraktelig mye lengre tid en andre. Men jeg mener de burde leve som folk flest, og utdanne seg og lære seg rent norsk. Er jeg den eneste?
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Fine "motargumenter" batabusa og co jeg ser helt klart deres perspektiv. Og jeg mener ikke at folk skal bare rykkes opp fra hjemmene sine her og bli shippa ut til steder som ikke lenger er deres hjem. Jeg bare registrerer en negativ utvikling hos mange. Som da påvirker mitt syn på alle "normale" innvandrere.

Men hva med partysvensker folkens? Hva mener man om dem? Noen som så den dokumentaren som gikk på NRK noen mnd siden? Hvordan Svenska Föreningen regelrett ballesparket disse kidsa som kom for å jobbe?
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Fine "motargumenter" batabusa og co jeg ser helt klart deres perspektiv. Og jeg mener ikke at folk skal bare rykkes opp fra hjemmene sine her og bli shippa ut til steder som ikke lenger er deres hjem. Jeg bare registrerer en negativ utvikling hos mange. Som da påvirker mitt syn på alle "normale" innvandrere.

Men hva med partysvensker folkens? Hva mener man om dem? Noen som så den dokumentaren som gikk på NRK noen mnd siden? Hvordan Svenska Föreningen regelrett ballesparket disse kidsa som kom for å jobbe?
Vis hele sitatet...
Partysvensker. Det tror jeg hadde blitt en epic diskusjon her, men tror vi lar den ligge unna denne tråden.

Men uansett, bra at du diskuterer for å lære og ikke kun for å være bastant.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Partysvensker. Det tror jeg hadde blitt en epic diskusjon her, men tror vi lar den ligge unna denne tråden.

Men uansett, bra at du diskuterer for å lære og ikke kun for å være bastant.
Vis hele sitatet...
Hahaha, ja. Har det ikke blitt diskutert? Jeg dør av nysgjerrighet.
Jeg er veldig lite det. Jeg gav opp politikk pga det.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Er jeg plikta til å føle meg norsk? Er det ikke nok med at jeg verdsetter,respekterer og bidrar til det norske samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg har 75% "norsk" blod i årene mine. Født her. Vokste opp mesteparten av barndommen min her. Ser "norsk" ut. Føler meg ikke norsk i det hele tatt.

Skjønner ikke hvorfor noen har behov for å definere seg som noe mer enn et menneske.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Innvandrere som deg skal få lov til å bo i Norge. Du studerer og har jobb. Dette er innvandrere jeg liker, det er veldig lett å tenkte negativt om innvandrere. Flott at du tar dette opp.

Ut med NAV snyltere og bråkmakere! JA til innvandrere som jobber, lærer seg norsk og vender seg til vårt samfunn !
Vis hele sitatet...
Det er klart at det er supert med denne typen innvandring, men hva med våre etniske nordmenn som heller ikke jobber og snylter på NAV mens de såvidt kan skrive norsk?
Skal disse kastes ut sammen med de utlendingene som ikke kan snakke norsk eller jobbe?


Jeg føler at vi ikke kan ha en så finkornet sil utenfra når vi på innsiden stort sett bare lar dette gå.

Det som er saken er at vi kan få nesten alle til å bli arbeidende og utdannede personer med godt norsk språk!
Men vi må ha et system som plukker opp disse personene i Norge, uansett om de er innvandrere eller født her.
Ved å lese en del poster her inne eller i meningsspalter i avisene,
så ser man at det helt klart kunne gått bedre med noen elever på grunnskolen når det gjelder norskfaget (samt en del andre grunnleggende ting).

Med "nesten" så mener jeg at det er klart at en god del personer faktisk trenger støtteordningen NAV, siden de har plager som gjør at de ikke kan arbeide.
Men jeg tror nesten alle av oss kjenner noen som utnytter (eller har utnyttet) systemet.
Hvordan systemet skal kunne forbedres er ikke lett å si.


http://www.ssb.no/emner/00/01/30/innvhold/fig-2010-12-13-01.gif
Kilde: SSB.no
Sitat av Batabusa Vis innlegg
NAVsnyltere og bråkmakere... Prøv å sett deg inn i situasjonen til mange av disse. Flyktet fra krig, har masse mental bagasje og problemer.
Vis hele sitatet...
De som flykter fra krig og har problemer er vel ikke akkurat de som snylter på NAV? Blir man "bråkmaker" pga. personlige problemer, eller på andre måter sliter, så skal man selvsagt få hjelp for dette. Raner man en bank eller utøver andre harde kriminelle handlinger, så burde jo dette helt klart ha betydning for om vedkommende skal få lov til å bli i Norge etter endt fengselsopphold. Det går en grense for når man kan skylde på mental bagasje og problemer.
Sitat av Basetrap Vis innlegg
Skal verken si jeg er enig eller uenig, men lurer på hva du mener regjeringen er skyld i?
Vis hele sitatet...
Innvandringspolitikken og integrering.
Slipper alt for mange inn og vi tar bare inn folk fra de verste landene (Pakistan , Somalia , Irak osv.) som nekter og jobbe velger heller og rane folk og gå på sosialen. Er ikke rart det blir helvete når du putter dem alle i Oslo øst. Er blitt en slags omvendt rasisme i Oslo.

MP: Norwegian Blondes Dye Hair to Avoid Harrassments from Immigrants
Dagsrevyen 2010 overfallvoldtekter
Dokumentar Elias 8år bor på Grønland

Har ingenting imot innvandrere som kan oppføre seg. (India,Sri Lanka, Filipinene..)


Breivik utført handlingen, men det er den naive innvandringspolitikken som gjorde mannen gal.
Nå ser det jo ut som vi må leve med de rød grønne en stund til med alle sympatistemmene som strømmer inn. fint andre land har skjønt det.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Situasjon fra bussen forrige uke:
Jeg setter meg bakerst på et dobbeltsete i bussen. På andre siden sitter ei lubbben jente med nokså store pupper(Vil tippe hun var rundt 17-19). To mørkhudete menn kommer inn (èn i 20-årene og èn i 40-årene), han yngste setter seg ved siden av henne, og han eldre setter seg ved siden av meg. Ett kvarter inn i bussturen roper jenta ut: "Hva faen er problemet ditt?". Alle på bussen snur seg. Hun roper èn gang til kjempehøyt så alle skal få med seg hvem hun ropte til. (Viktig detalj: Han prøvde å få henne til å hysje på et fremmed språk. Tyder på at han ikke har lært seg norsk enda)

Jeg skjønte ikke så mye før jeg overhørte at en dame spurte henne om hva som skjedde. Mannen hadde direkte anntastet henne på puppene, uten å si så mye som ett ord...

Jeg vet ikke om dette er akseptabel oppførsel i noen som helst kultur, eller om denne personen er et unntak. Kun èn ting er sikkert: slik oppførsel burde ikke aksepteres uansett hvilken bakgrunn du har! Dette er noe som jeg tror styrket alle generaliseringer busspasasjerene har fanget opp fra media...
Vis hele sitatet...
Sist uke tok jeg bussen, 54 eller 34 fra Brugata-stoppet, som jeg så ofte gjør for å komme meg hjem. Som de fleste Osloboere vet er det rett ved Grønland og det henger alltid en masse innvandrere rundt der. Jeg satt meg ned på første ledige sete, og havnet selvfølgelig ved siden av en mørkhudet mann. Selv har jeg blå øyne og temmelig lyst hår, og ser generelt ut som en typisk nordisk jente. Brystpartiet mitt er helt ok, vil jeg si. Da bussen kom frem til stoppet mitt så gikk jeg av og hjem til meg selv. Gjesp!
Jeg syns det har gått altfor langt iogmed at folk må være flinke til å presisere at de er ikke er rasister bare pga at man kritiserer/ ikke liker folk som ikke bidrar selv når de har sjansen! Dette for og ikke få slengt rasist-stemplet etter seg.

Det er iallefall et stort irritasjons moment for meg at det har blitt sånn og at mange faktisk godtar det!
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
[quote=Grimdoc;2195747]Det er klart at det er supert med denne typen innvandring, men hva med våre etniske nordmenn som heller ikke jobber og snylter på NAV mens de såvidt kan skrive norsk?
Skal disse kastes ut sammen med de utlendingene som ikke kan snakke norsk eller jobbe?

Nå er det jo strengt tatt innvandring som er temaet. Og det er bare en brøkdel av nordmenn som ikke kan norsk og skrive.
Sitat av luni Vis innlegg
Sist uke tok jeg bussen, 54 eller 34 fra Brugata-stoppet, som jeg så ofte gjør for å komme meg hjem. Som de fleste Osloboere vet er det rett ved Grønland og det henger alltid en masse innvandrere rundt der. Jeg satt meg ned på første ledige sete, og havnet selvfølgelig ved siden av en mørkhudet mann. Selv har jeg blå øyne og temmelig lyst hår, og ser generelt ut som en typisk nordisk jente. Brystpartiet mitt er helt ok, vil jeg si. Da bussen kom frem til stoppet mitt så gikk jeg av og hjem til meg selv. Gjesp!
Vis hele sitatet...
Du var tydeligvis ikke attraktiv nok for han
mitt drømme-norge er et norge med innvandrere som deg! helt enig i alt du sier!
Sitat av weed911 Vis innlegg
Du var tydeligvis ikke attraktiv nok for han
Vis hele sitatet...
Akk, ja. Jeg er tydeligvis ikke denne rasens favoritt. Bare nordlendinger og bergensere og annet høylytt rusk som gjør frekke fremstøt. Men jeg har blitt spurt hvordan det går av opptil flere fremmede folk med utenlandsk opprinnelse da. Det var veldig traumatisk, akkurat som å reise sydover hvor mange gestikulerer en masse når de snakker.

Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Men jeg er for strengere regulering av hvem som skal få bo i landet. Rett og slett fordi det er greit å ha litt styr på om det er en seriekriminell framfor en 5-barns far med doktorgrad som slipper inn.
Vis hele sitatet...
Du vet dette stort sett krever papirer? Hvordan tenker du deg at en som er forfulgt av myndighetene i hjemlandet skal skaffe til veie papirer som sier at han/hun risikerer dødsstraff der for å ha publisert upopulære meninger eller ha nektet å la seg verve til en borgerkrig hvor voldtekt av sivile er et vanlig våpen? Det er et klassisk argument, men har du egentlig tenkt gjennom det? Hvordan tror "folk flest" UDI jobber...?
Hm, vi kan vel alle være enige i at det ikke er noe biologisk betinget som gjør at ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert i kriminalstatstikken. Jeg tror heller ikke det er det faktum at de flytter til et nytt land som er problemet. Uten å ha kilder så antar jeg at de som ender med mest problemer er de som har hatt mest problemer i oppveksten, krig, død, sult osv. Skal vi bare akseptere prakteksempler på innvandrere som TS? Skal vi sende ut de som har problemer som er relatert til sin oppvekst? Er det et slikt land vi skal være?
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Pr definisjon er jeg ikke innvandrer. Av den enkle grunn, jeg har ikke vandra inn til Norge. Jeg er født her.
.
Vis hele sitatet...
I Norge regner man i statistikker med at innvandrere er personer som har to foreldre født i utlandet. I Nederland må man kun ha en forelder født i utlandet for å regnes som innvandrer i statisikker. Så per definisjon er du vel en innvandrer. Er det jeg mener. I mine øyne er du selvfølgelig ikke en innvandrer, men en nordmann.

Poenget mitt var at så lenge man han utelandsk utseende i Norge tror jeg det er vanskelig å føle seg helt norsk. Det kan være på grunn av småting som at andre barn gjennom oppveksten spør hvor du egentlig kommer fra, eller at man føler en litt negativ holdning fra enkelte i samfunnet. Innvandrere merker godt når folk har en litt negativ holdning til de, selv om de holdningene ikke kommer fram på overflaten. For eksempel så man hvilke holdninger noen enkeltpersoner har til innvandrere rett etter terroraksjonen ( er klar over at følelser etter en slik hendelse blir veldig sterke, men likevel).
Sitat av luni Vis innlegg
Sist uke tok jeg bussen, 54 eller 34 fra Brugata-stoppet, som jeg så ofte gjør for å komme meg hjem. Som de fleste Osloboere vet er det rett ved Grønland og det henger alltid en masse innvandrere rundt der. Jeg satt meg ned på første ledige sete, og havnet selvfølgelig ved siden av en mørkhudet mann. Selv har jeg blå øyne og temmelig lyst hår, og ser generelt ut som en typisk nordisk jente. Brystpartiet mitt er helt ok, vil jeg si. Da bussen kom frem til stoppet mitt så gikk jeg av og hjem til meg selv. Gjesp!
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er ikke at alle gjør det, men at han ene personen som gjorde det i dette tilfellet forsterket den generaliseringen som eksisterte. Da i hovedsak for de 30 andre personene på bussen.

Èn person kan ødelegge for hundre andre.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg

Du vet dette stort sett krever papirer? Hvordan tenker du deg at en som er forfulgt av myndighetene i hjemlandet skal skaffe til veie papirer som sier at han/hun risikerer dødsstraff der for å ha publisert upopulære meninger eller ha nektet å la seg verve til en borgerkrig hvor voldtekt av sivile er et vanlig våpen? Det er et klassisk argument, men har du egentlig tenkt gjennom det? Hvordan tror "folk flest" UDI jobber...?
Vis hele sitatet...
Hei! Ja, jeg er flyktning selv, så jeg er klar over at dette tar litt tid å få på plass. Det er for det meste arbeid og familie som er oppgitt som innvandrerbakgrunn. Disse har vel rukket å pakke kofferten? Ja, har det.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Poenget mitt er ikke at alle gjør det, men at han ene personen som gjorde det i dette tilfellet forsterket den generaliseringen som eksisterte. Da i hovedsak for de 30 andre personene på bussen.

Èn person kan ødelegge for hundre andre.
Vis hele sitatet...
Men dette bunner jo i nordmenns evner til å generalisere! Hvorfor skal innvandrere stå ovenfor et moralsk ansvar, bare fordi nordmenn er rasister? Duden du så på bussen var frekk, og oppførte seg selvsagt uakseptabelt, men det betyr ikke at innvandrere på noen som helst måte kan bli kollektivt avstraffa for det.

Og hvorfor sier folk at TS er et prakteksemplar av en innvandrer? For alt vi veit kan han voldta blondiner i Sofienbergsparken på fritida, skal ikke så jævla mye til for å lese en FrP-flyer.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Og hvorfor sier folk at TS er et prakteksemplar av en innvandrer? For alt vi veit kan han voldta blondiner i Sofienbergsparken på fritida, skal ikke så jævla mye til for å lese en FrP-flyer.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg er en blondine selv, og jeg er ikke tiltrukket av jenter. Jeg holder meg også langt unna FrP.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Hei! Jeg er en blondine selv, og jeg er ikke tiltrukket av jenter. Jeg holder meg også langt unna FrP.
Vis hele sitatet...
Så bra for deg. Jeg håper du skjønte poenget mitt allikevel.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Så bra for deg. Jeg håper du skjønte poenget mitt allikevel.
Vis hele sitatet...
Det er superbra for meg. Men ja. Jeg gjorde det. Og jeg håper folk også forstår at poltikk handler om mer enn hva man synes som innvandrere. Det er ikke gitt at jeg er en FrP-velger, bare fordi jeg mener noe som de også mener. (Selvom min mening om invandringspoltikk er mye nærmere Høyre enn FrP)
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Det er superbra for meg. Men ja. Jeg gjorde det. Og jeg håper folk også forstår at poltikk handler om mer enn hva man synes som innvandrere. Det er ikke gitt at jeg er en FrP-velger, bare fordi jeg mener noe som de også mener. (Selvom min mening om invandringspoltikk er mye nærmere Høyre enn FrP)
Vis hele sitatet...
Du skal selvsagt få lov til å stemme hva du vil. Det jeg lurer på er hvordan du, som visstnok høyt utdannet og med flyktningbakgrunn, ikke ser hvordan Høyre og AP sin politikk neglisjerer andre medmenneskers mulighet til å oppnå det samme som du har fått lov til; å leve et liv i et mer eller mindre stabilt samfunn? Er det forsvarlig at palestinske flyktninger blir kasta ut av landet vårt, for eksempel?
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Du skal selvsagt få lov til å stemme hva du vil. Det jeg lurer på er hvordan du, som visstnok høyt utdannet og med flyktningbakgrunn, ikke ser hvordan Høyre og AP sin politikk neglisjerer andre medmenneskers mulighet til å oppnå det samme som du har fått lov til; å leve et liv i et mer eller mindre stabilt samfunn? Er det forsvarlig at palestinske flyktninger blir kasta ut av landet vårt, for eksempel?
Vis hele sitatet...
Jeg har helle ikke nevnt noe sted at jeg stemmer høyre eller ap. Av den grunnen du nevner.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Jeg har helle ikke nevnt noe sted at jeg stemmer høyre eller ap. Av den grunnen du nevner.
Vis hele sitatet...
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Det er ikke gitt at jeg er en FrP-velger, bare fordi jeg mener noe som de også mener. (Selvom min mening om invandringspoltikk er mye nærmere Høyre enn FrP)
Vis hele sitatet...
...regner med at du sympatiserer med Høyres innvandringspolitikk?
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Hei! Ja, jeg er flyktning selv, så jeg er klar over at dette tar litt tid å få på plass. Det er for det meste arbeid og familie som er oppgitt som innvandrerbakgrunn. Disse har vel rukket å pakke kofferten? Ja, har det.
Vis hele sitatet...
"tar litt tid å få på plass"? Jeg vet ikke hvordan familien din dokumenterte at de hadde reell grunn til å flykte, men for mange er det helt umulig. Man kan ofte ikke vite om en person snakker sant, men må basere seg på sannsynligheter og rapporter om de generelle forholdene i hjemlandet. Du svarer ikke på hvordan du mener man skal kunne skille slemme voldtektsmenn fra snille familiefedre før de får innvilget oppholdstillatelse.
Mener du virkelig de største potensielle problemene dreier seg om arbeidsinnvandrere og folk som kommer for å bli gjenforent med familien...? Den store gruppen innvandrere som kommer (ofte alene) til Norge på grunnlag av flukt er den gruppen som trenger opphold mest, men som samtidig er vanskeligst å kontrollere.

Å si man er for "strengere regulering" høres så fint og fornuftig ut, men veldig få har noen forslag om hvordan det skal gjøres i praksis. Det er som regel kun en floskel.
Sitat av luni Vis innlegg
Å si man er for "strengere regulering" høres så fint og fornuftig ut, men veldig få har noen forslag om hvordan det skal gjøres i praksis. Det er som regel kun en floskel.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke verre en å stenge grensene slik Danmark har gjort, eller redusere antall asylsøkere..
Synes vi skal ta imot færre invandrere til vi klarer å følge opp de vi allerede har.
Det burde blitt lagt langt mer vekt på å lære invandrere språket og gi dem tilstrekkelig kompetanse til å få seg arbeid,eller ha forståelse nok for språket til å kunne gå på skole.
Noen er fra kulturer som er langt ifra vår egen,dersom det ikke finnes burde det blitt gitt en grundig introduksjon til vår kultur,vi kan dog ikke forevente at alle invandrere skal føle seg som nordmenn,alle mennesker har sin egen identitet,den må de få beholde så lenge de Norske lovene og reglene blir overholdt.
Det å respektere medmennesker er jo noe individuellt,selv om noen land/kulturer har et styggere syn på fks homofilie og kvinner enn hva vi har her i norge.
Å få en person til å fungere i et helt nytt samfunn,med mangel på språk og evt kunnskaper for å kunne klare seg,vil jeg tro er en lang prosess som krever et velfungerende støtteapparat.
Dersom man føler seg som et utskudd som ikke føler seg fungerende og akseptert i samfunnet,så vil jeg tro at det som vaultboy sier,kan dannes ``klikker`` og en litt uheldig holdning.
Det nytter ikke å bare gi,man må kunne følge opp også.
Sist endret av Cosmos; 1. august 2011 kl. 18:21.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av luni Vis innlegg
"tar litt tid å få på plass"? Jeg vet ikke hvordan familien din dokumenterte at de hadde reell grunn til å flykte, men for mange er det helt umulig. Man kan ofte ikke vite om en person snakker sant, men må basere seg på sannsynligheter og rapporter om de generelle forholdene i hjemlandet. Du svarer ikke på hvordan du mener man skal kunne skille slemme voldtektsmenn fra snille familiefedre før de får innvilget oppholdstillatelse.
Mener du virkelig de største potensielle problemene dreier seg om arbeidsinnvandrere og folk som kommer for å bli gjenforent med familien...? Den store gruppen innvandrere som kommer (ofte alene) til Norge på grunnlag av flukt er den gruppen som trenger opphold mest, men som samtidig er vanskeligst å kontrollere.

Å si man er for "strengere regulering" høres så fint og fornuftig ut, men veldig få har noen forslag om hvordan det skal gjøres i praksis. Det er som regel kun en floskel.
Vis hele sitatet...
gosh ting er vanskelig å si på forum altså! let me rephrase: det er ofte en tidkrevende prosess for UDI å kartlegge en asylsøker eller flyktnings bakgrunn, men de jobber med det og det blir ofte dokumentert til slutt. ("tar litt tid å få på plass")

Arbeidsinnvandrere og familie-gjenforeningssaker bør man kartlegge personenes rulleblad fra hjemlandet dersom dette er mulig. Man bør luke ut de med hardere kriminelle dommer. Dersom dette ikke anses som svært risikofylt for personen, bør han/hun sendes rett hjem igjen. De som kommer gjennom første post, bør ha et obligatorisk engelsk eller norsk-kurs, for å forstå og kunne gjøre seg forstått i samfunnet. Og dermed også kunne få en jobb.

Nei, det var ikke det jeg sa. Jeg bare påpekte at ikke flertallet av innvandrere er mennesker på flukt fra hjemmet sitt, men at det er folk som kommer hit for de de vil jobbe. Eller vil være med familien sin. Kanskje også jobbe, dersom de er i stand til det.

Den gruppen flyktninger/asylsøkere, bør være en mer strengere regulert gruppe. I den for stand at sakene blir gjennomgått på en litt dypere måte enn den førstnevnte, og at de for en bedre oppfølging etter behov. Igjen, starte ved å sjekke rulleblad og kriminelle tilknytninger. Jeg synes det var særdeles ukult å bo 100 meter unna en krigsforbryter som jeg opprinnelig rømte fra. Slikt bør fanges opp, og sendes vekk. Ikke fordi det er trist og fælt for stakkars meg, men fordi dette er en uting. Altså å være "fritt" (det det heter når man leker sisten og har et område hvor man ikke kan bli fanget) for kriminelle innvandrere. Jeg synes dessuten at alle som ikke har fått oppholdstillatelse, bør bli boende på asylmottak (Ikke uhumane, overbefolkede brakker). Dersom man har en boplass, skal det vises dokumentasjon på at du av eier har lov til å bo der i den perioden du venter på svar.

Det er mange ting som kan gjøres bedre fra staten sin side, men samtidig føler jeg det er feil å pøse så vanvittig mye penger på et bedre mottaks- og behandlingssystem, når skolene våre ruster ned, når veiene våre regner bort.

Var dette jeg sa floskel fordi jeg ikke kan si noe lurere og mer konkret?
Eller er det floskel fordi vi er uenige?
Sist endret av Lily Bowen; 1. august 2011 kl. 20:56.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Var dette jeg sa floskel fordi jeg ikke kan si noe lurere og mer konkret?
Eller er det floskel fordi vi er uenige?
Vis hele sitatet...

Det var floskel av førstnevnte grunn. Bra at du endelig skrev et bedre formulert og mer konkret innlegg.

Er delvis enig med deg, men jeg synes det er inhumant av Norge å videreføre straffen til innvandrere som kommer hit med kriminelt rulleblad. Alle bør få en mulighet til å leve et verdig liv etter et opphold i fengsel, og det at Norge og andre vestlige land skal la tidligere dommer potensielt ødelegge livet til x antall mennesker, synes jeg er forkastelig og inhumant.

Samtidig har Norge slikt et enormt potensial innenfor verdiskapning; vi har kapasitet til å ta imot mange flere mennesker enn det vi gjør i dag.
Sitat av EoT Vis innlegg
Det var floskel av førstnevnte grunn. Bra at du endelig skrev et bedre formulert og mer konkret innlegg.

Er delvis enig med deg, men jeg synes det er inhumant av Norge å videreføre straffen til innvandrere som kommer hit med kriminelt rulleblad. Alle bør få en mulighet til å leve et verdig liv etter et opphold i fengsel, og det at Norge og andre vestlige land skal la tidligere dommer potensielt ødelegge livet til x antall mennesker, synes jeg er forkastelig og inhumant.

Samtidig har Norge slikt et enormt potensial innenfor verdiskapning; vi har kapasitet til å ta imot mange flere mennesker enn det vi gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er riktig at en som fks har drept,voldtatt,misbrukt samfunnet sitt,skal få komme til Norge framfor millionvis av andre som ønsker den sjansen.
Sitat av EoT Vis innlegg
Det var floskel av førstnevnte grunn. Bra at du endelig skrev et bedre formulert og mer konkret innlegg.

Er delvis enig med deg, men jeg synes det er inhumant av Norge å videreføre straffen til innvandrere som kommer hit med kriminelt rulleblad. Alle bør få en mulighet til å leve et verdig liv etter et opphold i fengsel, og det at Norge og andre vestlige land skal la tidligere dommer potensielt ødelegge livet til x antall mennesker, synes jeg er forkastelig og inhumant.
Vis hele sitatet...
Så det er bedre at de ødelegger livet "vårt" enn at staten "ødelegger" livet deres?
Sist endret av Xernox; 1. august 2011 kl. 22:23.
Med en gang du nekter mennesker primærbehov på grunnlag av fordommer har du tapt.

At du synes det er ukomfortabelt med mennesker med mørk hud, synes ikke jeg skal avgjøre skjebnen til mennesker.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det er bedre at de ødelegger livet "vårt" enn at staten "ødelegger" livet deres?
Vis hele sitatet...
Når ødela en innvandrer livet ditt?

Jeg er ikke for voldtekt, drap og tortur, tvert imot, men jeg er for humanisme og nestekjærlighet. Derfor synes jeg at mennesker ikke skal bli forhåndsdømt pga. deres fortid, men bli mottat på samme grunnlag som alle andre. De som trenger hjelp bør få det. Hvorfor fokuserer ingen på at disse menneskene faktisk har tatt seg bryet med å komme hit - de vil noe, de vil ha forandring, la oss sammen skape det.
Sitat av EoT Vis innlegg
Når ødela en innvandrer livet ditt?

Jeg er ikke for voldtekt, drap og tortur, tvert imot, men jeg er for humanisme og nestekjærlighet. Derfor synes jeg at mennesker ikke skal bli forhåndsdømt pga. deres fortid, men bli mottat på samme grunnlag som alle andre. De som trenger hjelp bør få det. Hvorfor fokuserer ingen på at disse menneskene faktisk har tatt seg bryet med å komme hit - de vil noe, de vil ha forandring, la oss sammen skape det.
Vis hele sitatet...
Jeg sa vårt i gåsetegn. Det jeg mener er at folk blir voldtatt, banket sønder og sammen, til og med drept.

Og med deres mente jeg dems(som ikke er et ord..)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lå i parken med noen venniner idag (parken blir kanskje feil ord, men). Var hvertfall en gruppe smårollinger der, barnehage stadiet. Var en unge vi la godt merke til, svart i huden. Han lekte for seg selv, mens de andre var i små grupper. Plutselig ser vi at han begynner å rote i en sekk, så to, tre, etter en stund hadde han gått gjennom alle sekkene som lå der. Etter hvert legger han seg tett inntil ei jente som ligger der, hun dytter han bort, men han legger seg tilbake, denne gangen nesten oppå. Da sa venninna mi:"Stereotype afrikaner". Synes ikke det var så utrolig morsomt. Er ikke rasist, synes de fleste er trivelige personer. Tilbake til historien, så kommer det en hvit gutt bortover. Plutselig drar afrikaneren (i mangel på bedre ord), skjorte-ermene opp og det ser ut som han skal slå. Lenge siden jeg har ledd så mye.

Følte bare for å dele denne med dere. Synes den var morsomt. Det har jo noe med innvandring og integrering å gjøre, så synes denne tråden passet bra. Sålenge de flykter fra krig og j*velskap, er det flott at Norge tar de imot!
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Lå i parken med noen venniner idag (parken blir kanskje feil ord, men). Var hvertfall en gruppe smårollinger der, barnehage stadiet. Var en unge vi la godt merke til, svart i huden. Han lekte for seg selv, mens de andre var i små grupper. Plutselig ser vi at han begynner å rote i en sekk, så to, tre, etter en stund hadde han gått gjennom alle sekkene som lå der. Etter hvert legger han seg tett inntil ei jente som ligger der, hun dytter han bort, men han legger seg tilbake, denne gangen nesten oppå. Da sa venninna mi:"Stereotype afrikaner". Synes ikke det var så utrolig morsomt. Er ikke rasist, synes de fleste er trivelige personer. Tilbake til historien, så kommer det en hvit gutt bortover. Plutselig drar afrikaneren (i mangel på bedre ord), skjorte-ermene opp og det ser ut som han skal slå. Lenge siden jeg har ledd så mye.

Følte bare for å dele denne med dere. Synes den var morsomt. Det har jo noe med innvandring og integrering å gjøre, så synes denne tråden passet bra. Sålenge de flykter fra krig og j*velskap, er det flott at Norge tar de imot!
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner ikke helt hva du vil bidra til med det innlegget. Er afrikanere kriminelle, kåte, voldelige mennesker?

Jeg var byen i Oslo, der så jeg en etnisk nordmann krangle med dama si. Krangelen utartet seg og han dyttet henne slik at hun falt. Når hun lå på bakken så satt han seg på brystet hennes og begynte å plante slag i ansiktet hennes. Det rant mye blod fra ansiktet på kjæresten hans, før politiet fikk dratt han vekk.

?