Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5313
Kan starte med og si at jeg har brukt cannabis (hasj og marihuana om hverandre) så og si hver dag de siste 2 årene.
Har både i fjor og i år merket problemer med sollys og synet.
Øynene begynner og flimre og automatisk lukker seg, selv om jeg
prøver og holde dem oppe.
Føler et slags "trykk" på øynene noe jeg har lurt på om kan ha noe med at jeg ofte røyker rett før jeg legger meg.
Noen dager kan være verre en andre

Er det noen andre med samme problemstilling som meg?
Problemet oppstår når det er sterk/moderat sol og er ikke snakk om og se direkte på solen men så lenge jeg ikke holder hendene foran øyet for og lage skygge eller står i skyggen
oppstår dette.Skal sies at synet blir helt fint igjen når jeg går i skyggen.

Greit nok at det ikke er sunt og røyke hver dag i så lang tid, men har ikke lest om andre med samme problemstilling.
Cannabis fungerer veldig mye på synet om en røyker mye.. Kanskje du har oppdaget cannabis sine psykedelsike effekter?
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Cannabis fungerer veldig mye på synet om en røyker mye.. Kanskje du har oppdaget cannabis sine psykedelsike effekter?
Vis hele sitatet...
Ikke alltid, har røyka i 5-6 år og har fortsatt -2.3
Sitat av Bundy Vis innlegg
Ikke alltid, har røyka i 5-6 år og har fortsatt -2.3
Vis hele sitatet...
Det har ikke så mye med styrke på synet ditt å gjøre, men en får hint av visuals på cannabis når en røyker svære doser. For eks kan verden spinne, ting kan flimre litt, en ser litt etterheng, en ser energistrømmer etc.
Aha, det hørtes annerledes ut for meg
Trådstarter
Har perfekt syn når det ikke er sterkt sollys.
Er ikke slik at jeg får dårlig syn når sola kommer , jeg klarer ikke og ha øynene åpne, kan starte og flimre i 4-5 sek til øynene lukkes
Sitat av weed911 Vis innlegg
Har perfekt syn når det ikke er sterkt sollys.
Er ikke slik at jeg får dårlig syn når sola kommer , jeg klarer ikke og ha øynene åpne, kan starte og flimre i 4-5 sek til øynene lukkes
Vis hele sitatet...
Vel cannabis holder pupillen din ganske åpen, det er ikke rart at øynene dine reagerer annerledes på solen når du er høy. Pupillen din får ikke sjangs til å lukke seg skikkelig.
Trådstarter
Det er ikke snakk om når jeg er fjern, jeg har som regel ikke røyket de dagene ettersom jeg røyker litt senere på dagen
Sist endret av weed911; 30. juli 2011 kl. 16:54.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Kan starte med og si at jeg har brukt cannabis (hasj og marihuana om hverandre) så og si hver dag de siste 2 årene.
Har både i fjor og i år merket problemer med sollys og synet.
Øynene begynner og flimre og automatisk lukker seg, selv om jeg
prøver og holde dem oppe.
Føler et slags "trykk" på øynene noe jeg har lurt på om kan ha noe med at jeg ofte røyker rett før jeg legger meg.
Noen dager kan være verre en andre

Er det noen andre med samme problemstilling som meg?
Problemet oppstår når det er sterk/moderat sol og er ikke snakk om og se direkte på solen men så lenge jeg ikke holder hendene foran øyet for og lage skygge eller står i skyggen
oppstår dette.Skal sies at synet blir helt fint igjen når jeg går i skyggen.

Greit nok at det ikke er sunt og røyke hver dag i så lang tid, men har ikke lest om andre med samme problemstilling.
Vis hele sitatet...

Hmm.. Har litt det samme! Får en litt blurry følelse på øynene og det er litt vanskelig å fokusere på ting langt unna.

Røyker 1-2 g hver dag, så noen side effekter får man jo, men er såppass innrøyka at jeg ikke har problemer med pauser lenger, og pauser er viktig!

Og vil tro cleareyes hjelper mot øynene.
ArbeidsledigProletar
Har ikke sett eller opplevd dette... Men det jeg har merket er at synet mitt ihvertfall VIRKER bedre etter turing på sopp. Betviler sterkt at det er noe i dette, men det er sært, er nærsynt og det virker som jeg ser bedre dagen derpå.

Kan også legge til at man har flere år med dagligrøyking, så jeg er ikke utsatt for dette problemet.

Det jeg kan tenke meg er, er du ofte ute? Jeg var ihvertfall daglig utendørs i løpet av de årene jeg røyka.
Sist endret av Batabusa; 30. juli 2011 kl. 17:01.
Eneste jeg kommer på er at mange som røyker hver dag ofte sitter veldig mye inne og får ikke så mye dagslys.
JEg har merket at når jeg har røyka veldig mye så kan det sent på kvelden/natten bli litt tåkete på TV bildet, men det kan komme at av jeg er litt trøtt og kanskje.
Dersom det ikke kan være noe i den retningen eller noe annet like uskyldig, og det blir verre eller er stabilt, så ville jeg bare tatt kontakt med en lege for å sjekke. Behøver ikke si du røyker, bare at du vil sjekke synet.
Trådstarter
Er mye ute, og røyker som regel ute så er nok ikke det som er årsaken
Sitat av weed911 Vis innlegg
Er mye ute, og røyker som regel ute så er nok ikke det som er årsaken
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur til fastlegen din. Det koster bare 200 kr.

Syns å ha hørt at THC skal være bra for mange øyesykdommer, har aldri hørt motsatt. Så tviler på der er en sammenheng der.
Sitat av Sally Vis innlegg
Ta deg en tur til fastlegen din. Det koster bare 200 kr.

Syns å ha hørt at THC skal være bra for mange øyesykdommer, har aldri hørt motsatt. Så tviler på der er en sammenheng der.
Vis hele sitatet...
Når man kommer med sånne utspill kan det godt legges ved kilder.
Sist endret av Cosmos; 30. juli 2011 kl. 20:14.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Når man kommer med sånne utspill kan det godt legges ved kilder.
Vis hele sitatet...
Trodde det var litt common knollage på et forum som freak

"De medisinske virkningene av cannabis utnyttes til å redusere ubehag ved grønn stær.."

3.1 Graviditet
3.2 Multippel sklerose
3.3 Ryggmargsskader
3.4 Hiv/aids
3.5 Nevronvekst
3.6 Hjernesvulst

"..hasjisj og marijuana kan åpne for fremstilling av nye medikamenter der medisinske effekter av cannabis, bl.a. mot grønn stær.."

Referanser:
Wikipedia
NTNU

Kunne nok funnet bedre referanser ved å gått utenlands. Men er enklere å finne Norske. De utenlandske får du finne selv
Sitat av Sally Vis innlegg
Trodde det var litt common knollage på et forum som freak

"De medisinske virkningene av cannabis utnyttes til å redusere ubehag ved grønn stær.."

3.1 Graviditet
3.2 Multippel sklerose
3.3 Ryggmargsskader
3.4 Hiv/aids
3.5 Nevronvekst
3.6 Hjernesvulst

"..hasjisj og marijuana kan åpne for fremstilling av nye medikamenter der medisinske effekter av cannabis, bl.a. mot grønn stær.."

Referanser:
Wikipedia
NTNU

Kunne nok funnet bedre referanser ved å gått utenlands. Men er enklere å finne Norske. De utenlandske får du finne selv
Vis hele sitatet...
er ikke noe der som tilsier at cannabis har noen bevist effekt på problemer med synet,bortsett fra en antagelse om at det kan hjelpe på grønn stær.
Derfor er det viktig å bruke kilder,så vi får riktig informasjon som kan underbygges stilstrekkelig av fks forskere eller fagfolk
Sist endret av Cosmos; 30. juli 2011 kl. 22:13.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
er ikke noe der som tilsier at cannabis har noen bevist effekt på problemer med synet,bortsett fra en antagelse om at det kan hjelpe på grønn stær.
Derfor er det viktig å bruke kilder,så vi får riktig informasjon som kan underbygges stilstrekkelig av fks forskere eller fagfolk
Vis hele sitatet...
Skal si du var prippen.
Kan ikke vise til forskningsresultat for alt man skriver om i en diskusjon. De linkene jeg henviste til viser at jeg ikke bare diktet det opp. Jeg skrev og "Syns å ha hørt", jeg påsto ikke noe.

Dessuten er personen fra NTNU(som står for mye av forskningen her i Norge) en overlege. Det er fagfolk i mine øyne. Leste du referansene i det hele tatt?
Sist endret av Sally; 30. juli 2011 kl. 22:31.
Bedre å ta seg en tur til optikeren enn fastlegen hvis øynene er problemet. Som regel blir du henvist til optiker av fastlegen når du kommer med problemstillinger gjeldende øye, eventuelt en øye-nese-hals spesialist.
Sitat av Sally Vis innlegg
Skal si du var prippen.
Kan ikke vise til forskningsresultat for alt man skriver om i en diskusjon. De linkene jeg henviste til viser at jeg ikke bare diktet det opp. Jeg skrev og "Syns å ha hørt", jeg påsto ikke noe.

Dessuten er personen fra NTNU(som står for mye av forskningen her i Norge) en overlege. Det er fagfolk i mine øyne. Leste du referansene i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
ja jeg leste det, og det står fortsatt ikke at noe er bevist men antatt av ntnu,mulig jeg er prippen,men når det gjelder rusmidlers medisinske virkninger føler jeg det er viktig at det er solid hold i det som blir ytret,med mindre det er en diskusjon rundt emnet.
Tror ikke det var noe du diktet opp,man kan mene mye uten at det er påfunn:P
Sist endret av Cosmos; 30. juli 2011 kl. 23:20.
Sitat av noy Vis innlegg
Bedre å ta seg en tur til optikeren enn fastlegen hvis øynene er problemet. Som regel blir du henvist til optiker av fastlegen når du kommer med problemstillinger gjeldende øye, eventuelt en øye-nese-hals spesialist.
Vis hele sitatet...
Og med henvisning, så betaler du bare egenandel
Derfor er det best å gå til fastlegen først.

Med forbehold om at det er dyrt å gå til optiker, det har jeg ikke peiling på.

Sitat av Cosmos Vis innlegg
ja jeg leste det, og det står fortsatt ikke at noe er bevist men antatt av ntnu,mulig jeg er prippen,men når det gjelder rusmidlers medisinske virkninger føler jeg det er viktig at det er solid hold i det som blir ytret,med mindre det er en diskusjon rundt emnet.
Tror ikke det var noe du diktet opp,man kan mene mye uten at det er påfunn:P
Vis hele sitatet...
Ja grei nok det, men her inne diskuterer vi fritt og åpent, mest ut ifra egne erfaringer. Du ser lite henvisninger til forskere og fagfolk her inne.

Ser og på profilen din at de få gangene du er inne på rusmiddelforummet, så maser du om bedre kilder. Du bidrar aldri til noe kostruktiv debatt.

Så hvorfor poster du på denne delen av forummet da? Din mening om kilder er du veldig alene om her. Og så lenge du ikke er med å diskutere, så behøver du ikke til stadighet og be om så nøyaktige kilder.

Ikke et angrep, bare for å spare deg og andre for tid i fremtiden.
Sist endret av Sally; 31. juli 2011 kl. 00:14.
samme her, greier liksom bare gå med ett øye åpent når det er sterkt lys:P
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
samme her, greier liksom bare gå med ett øye åpent når det er sterkt lys:P
Vis hele sitatet...
Akkurat samme her, går nesten alltid med ett øye lukket når det er sterkt sollys. Blitt spurt flere ganger av de jeg kjenner som ikke vet at jeg røyker, hvorfor jeg gjør det, om jeg har noe på øye osv.
Haha, aldri tenkt over det før jeg leste tråden her, men har røyket så å si daglig i 2 år, kanskje dette er grunnen ^^, For husker før jeg startet å røyke, da var det ikke noe problem.
Cleareyes er ikke sunt for øynene. Tørker ut øynene, du ødelegger jo liksom den naturlige balansen av væske og stoffer der, så er ganske logisk. Bruker minst mulig av det.
Muligens litt mer seriøse kilder ang cannabis og øyne. Ser faktisk ut til at det muligens kan ha en liten effekt mot glaucoma f.eks. i visse tilfeller.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...5/?tool=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15194451

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15823551
▼ ... over et år senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av weed911 Vis innlegg
Er det noen andre med samme problemstilling som meg?
Problemet oppstår når det er sterk/moderat sol og er ikke snakk om og se direkte på solen men så lenge jeg ikke holder hendene foran øyet for og lage skygge eller står i skyggen
oppstår dette.Skal sies at synet blir helt fint igjen når jeg går i skyggen.
Vis hele sitatet...
Pupillene regulerer seg automatisk etter lysforholdene. Når det er mye lys vil de trekke seg sammen, og når det er mindre lys vil de utvides slik at de kan mottar mer lys. Når du røyker cannabis vil de være mer utvidet enn normalt så lenge du er påvirket, da svekkes denne funksjonen og du vil oppleve et ubehag i sollyset fordi netthinnen blir eksponert for mer lys enn det som er komfortabelt. Grunnen til at du som oftest opplever dette i sollyset er fordi sola sender ut enorme lysmengder, mens de lysmengdene lamper sender ut har under en tusendedel av den styrken sola har.

En solbrille vil være en ypperlig løsning på problemet ditt.

Sitat av weed911 Vis innlegg
Har perfekt syn når det ikke er sterkt sollys.
Er ikke slik at jeg får dårlig syn når sola kommer , jeg klarer ikke og ha øynene åpne, kan starte og flimre i 4-5 sek til øynene lukkes
Vis hele sitatet...
Siden du røyker hver dag har du cannabis i systemet til enhver tid, og da kan det nok hende at pupillens naturlige størrelse ikke er til stede.

Sitat av weed911 Vis innlegg
Føler et slags "trykk" på øynene noe jeg har lurt på om kan ha noe med at jeg ofte røyker rett før jeg legger meg. Noen dager kan være verre en andre
Vis hele sitatet...
Det kan hende en brille vil redusere denne trykkfølelsen, en time hos optiker er nok ideelt.

Sitat av Odd Vis innlegg
Hmm.. Har litt det samme! Får en litt blurry følelse på øynene og det er litt vanskelig å fokusere på ting langt unna..
Vis hele sitatet...
Det er ikke så rart, når pupillene er utvidet vil det komme masse strølys inn gjennom linsa og dette vil redusere synet til en viss grad. Dette kalles abberasjon, denne tilstanden er på en måte det motsatte av pinhole effekten som opptsår når man har små pupiller.

Sitat av Sally Vis innlegg
JEg har merket at når jeg har røyka veldig mye så kan det sent på kvelden/natten bli litt tåkete på TV bildet, men det kan komme at av jeg er litt trøtt og kanskje.
Vis hele sitatet...
Dette er et klassisk symptom hos en som har feil korreksjon på øynene, en brille kan nok løse problemet ditt.


Sitat av Sally Vis innlegg
"De medisinske virkningene av cannabis utnyttes til å redusere ubehag ved grønn stær.."
Vis hele sitatet...
Det er sjeldent ubehag som smerte hos pasienter som har glaukom (grønn stær), det mest ubehagelige hos de fleste er et redusert synsfelt. Det finnes allerede mange fine medisiner som senker trykket hos de som har denne sykdommen. Du og de fleste på formuet er sikkert klar over at forskning på cannabis ikke innebærer røyking, men å ta ut visse virkningsstoffer.

Jeg kan argumentere mot at cannabis har en positiv effekt på øyet hos de som har glaukom. En utvidet pupille vil øke det intraokulære trykket hos den som røyker, de som har glaukom skal redusere dette trykket.

Generelt sett er cannabis negativt for øyehelsa.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Cappy Vis innlegg
Jeg kan argumentere mot at cannabis har en positiv effekt på øyet hos de som har glaukom. En utvidet pupille vil øke det intraokulære trykket hos den som røyker, de som har glaukom skal redusere dette trykket.
Vis hele sitatet...
Hmmm, dette er en liten brøler fra min side som nesten må rettes opp.

Trykket i øyet baserer seg på hvor mye kammervann man har mellom linsa og hornhinna. Linsa er et optisk medie som bryter lyset, og den er uten blodårer. Linsa kan ikke forsynes med næring fra blodårer fordi blodårene ville vært i veien for det optiske mediet som ville ødelagt øyets mulighet til å se. Derfor forsynes øyet med næring fra kammervannet i stedet som er transparent.

Trabekelverket er en del av dreneringssystemet til øyet og står for 90 prosent av kammervannets drenering. Kammervann blir produsert kontinuerlig for å skaffe næring til øyet, akkurat som blodet vil kammervannet også fjerne avfallsstoffer. Det finnes en uveoskleral rute for dreneringen, men den står bare for 10 prosent og er ikke viktig i dette eksempelet. Økt produksjon av kammervann vil gi en økning av dreneringen. En utvidet pupille vil blokkere deler av dette drenesringssystemet som fører til at trykket i øyet øker siden produksjonen av kammervann ikke avtar. En liten pupille vil derimot sørge for at systemet fungerer som normalt. (Kanski, 2011) Et høyt trykk over en kort periode trenger forsovet ikke å være skadelig, men høyt trykk over uker, måneder eller år er en annen sak. Trykkets verdi er også en avgjørende faktor.

Bruk av cannabis fører til en utvidet pupille, som medfører blokkering av trabekelverkets drenasje, dette vil igjen føre til økt trykk. Cannabis har en annen effekt også, den har en tendens til å redusere blodtrykket. Blodtrykket er direkte linket opp mot trykket i øyet, årsaken til dette er jeg usikker på. (PMC) Så de som røyker cannabis jevnlig vil faktisk ha et lavere trykk i øyet. Det intraokulære trykket ved røyking av cannabis vil bli redusert i tre til fire timer. Det vil si at man må ta seg en røyk seks til åtte ganger i døgnet for å permanent holde trykket nede. Forskning har heldigvis ført til mye mer effektive medisiner mot høyt intraokulært trykk, og de har færre bivirkninger, pasienten slipper appåtil å være høy.

Referanser
Kanski, 2011
Kanski. J., Bowling. B., (2011) Clinical Ophthalmology, seventh edition. Elsevier Saunders.

PMC
Intraocular pressure and systemic blood pressure: longitudinal perspective: the Beaver Dam Eye Study
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
wow! Håper noen finner løsningen på dette, da jeg selv har det AKKURATT likt. Kjennes ut som det er høyt trykk bak øynene, og jeg klarer ikke sollys.
Har akkurat samme problem! Irriterende! Slitt med sterkt lys selv, får øyene mine til å lukke seg rett å slett fordi jeg ikke klarer å holde dem åpen, tårer kan trille. F.eks tannlege lyskasteren du får i trynet, har ikke sjanse til å se noe hehe. Men aldri tenkt tanken egentlig på at det kan være grunnet cannabis, mere trøtthet, brå overgang fra mørke til lys, eller til og med mye tid foran pc skjerm lol. Men det var ikke sånn før det skal sies..
Har røyka i 4-5 år og aldri opplevd til dette, men det du sier minner derimot om den følelsen jeg får når jeg ikke har spist eller drukket på en god stund og reiser meg fra f.eks en stol veldig raskt, og det varer i omtrent 1 minutt. Kanskje du burde prøve og få i deg mer mat og drikke, og rør deg mer.