Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 11675
Sitat av Jotun Vis innlegg
Er det ikke her snakk om muslimer som dreper andre muslimer? Du glemmer vel å nevne at det er andre normer når det gjelder dreping av ikke-muslimer?


Da gleder jeg meg til å omsider kunne møte muslimske jenter ute på byen i Oslo utover natta neste helg, som bare er ute og fester, slår ut håret og har det gøy sammen med norske gutter, og at jeg ikke bare treffer muslimske guttegjenger som ikke tåler å bli sett på et sekund før det blir ypping til bråk. Eller?

Dette sier alle muslimer på forespørsel ja, og det er jo bra. De fleste fortsetter derimot gjerne med at norske kvinner godt kunne kle seg mindre seksuelt utfordrende og drikke mindre så de har mer kontroll, dermed blir det færre voldtekter. Fail.
Vis hele sitatet...
La oss oppsummere de vise ordene du har nå skrevet:

1. Muslimer som dreper andre muslimer er fyfy, men det er greit om det er en av en annen tro.

2. Muslimske guttegjenger er på byen som drikker og som du mest sannsynligvis kom i bråk med, er selve eliten og de rette representantene for en av verdensreligionene som består av ca 1/5 del av verdens befolkning.

3. Muslimer har forhåndspugget en monolog som alle muslimer må lære seg for å komme seg unna kjipe spørsmål fra en trangsynt jypling når det er snakk om voldtekt i Norge. Forslaget om hvordan å unngå et forferdelig handling som voldtekt blir forkastet, fordi det er anbefalt at kvinner går alene hjem gjennom et "shady" område iført i en "seksuelt utfordrende" klesstil.

Det er det dummeste jeg har lest.

Når det kommer til ditt tredje utsagn. Altså om voldtekt.
Dette var et forslag fra en lege som ikke forsvarer voldtektsmenn, men sa at noen (ikke alle) voldtekt kunne unngås hvis kvinner ikke gikk alene om natten med en såkalt "seksuelt utfordrene klesstil".

Hvis ikke folk kan takle slik informasjon, skal vi da klage til politet hver gang vi ser et skilt der det står "Pass verdisakene dine", fordi folk mener Norge burde vært den idealistiske utopien vi alle drømmer om.

Nei. Det finnes uansett syke mennesker som vil fortsatt voldta, stjele og gjøre ugjerninger. That's realism.

Hvis du har lyst til å "passe" på alle gamle skrifter som inneholder det minste form av piss som kan være en konsekvens til mennesker i dagens samfunn. Så foreslår jeg at du gjør det. Da er det faen meg mye gamle skrifter og dokumenter med religion, politiske ideologier og mye annet tullball du må lese deg gjennom.
Ikke bare det, men så lever du i en verden av FRYKT. Et liv i frykt er faen ikke verdt å leve.

Men det virker som om du er fastsatt på at Islam er den største trusselen til vår levemåte. Noe som får meg å tvile på at du svarer objektivt.
Sist endret av Adebisi; 28. juli 2011 kl. 01:16. Grunn: fixings
Jeg hadde en diskusjon med en muslim for en god stund siden. Han ser på seg selv som muslim og tror på Allah. Jeg spurte han hva slags argumenter han hadde for hvorfor han var så skråsikker på at Allah eksisterer. Hans beste argumentasjon var at det står Allah overalt i naturen på arabisk. Kan slenge ut noen bilder her, kan dere se selv hva han mente:

http://images2.fanpop.com/images/photos/6300000/Allah-s-name-in-nature-islam-6370824-550-370.jpg
http://www.sunna.info/souwar/data/media/27/Name_of_Allah_on_a_flower.jpg
http://www.islamawareness.net/Miracles/allah_sky_02.jpg

Etter han viste meg disse bildene prøvde jeg å forklare han at det fins sinnsykt mange fjell, blomster og skyer i verden. Og sjansen for at det skal dukke opp ett mønster som ligner på Allah i arabisk skrift er veldig stor. Argumentet mitt gikk ikke helt inn, og han sto fortsatt på sitt. Jeg tror at enkelte mennesker rett og slett ikke har evnen til å tenke rasjonelt. Det ironiske oppi dette er at denne karen studerer ingeniør, og han er en av de beste i klassen. Utrolig hva hjernevasking i barndommen kan gjøre med mennesker. I rest my case.
Sitat av Adebisi Vis innlegg
La oss oppsummere de vise ordene du har nå skrevet:

1. Muslimer som dreper andre muslimer er fyfy, men det er greit om det er en av en annen tro.
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikke det jeg sa, jeg sa det gjelder andre normer. Er det f.eks. tillatt å drepe en vantro eller frafalne?
Sitat av Adebisi Vis innlegg
2. Muslimske guttegjenger er på byen som drikker og som du mest sannsynligvis kom i bråk med, er selve eliten og de rette representantene for en av verdensreligionene som består av ca 1/5 del av verdens befolkning.
Vis hele sitatet...
Har slett ikke sagt muslimske guttegjenger drikker, tvertimot holder dem seg edru så de får et visst overtak overfor fulle norske menn og ikke minst damer. Ikke spesielt ærefullt.
De er ihvertfall sønnene til eliten av muslimer i Norge, så... eller mener du de skal behandles som frafalne siden de latterligjør koranen med sin oppførsel?
Sitat av Adebisi Vis innlegg
3. Muslimer har forhåndspugget en monolog som alle muslimer må lære seg for å komme seg unna kjipe spørsmål fra en trangsynt jypling når det er snakk om voldtekt i Norge. Forslaget om hvordan å unngå et forferdelig handling som voldtekt blir forkastet, fordi det er anbefalt at kvinner går alene hjem gjennom et "shady" område iført i en "seksuelt utfordrende" klesstil.

Når det kommer til ditt tredje utsagn. Altså om voldtekt.
Dette var et forslag fra en lege som ikke forsvarer voldtektsmenn, men sa at noen (ikke alle) voldtekt kunne unngås hvis kvinner ikke gikk alene om natten med en såkalt "seksuelt utfordrene klesstil".
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over den legen ja, men du tror vel ikke han var den første som uttalte det der? Slikt har vært sagt av muslimer siden de kom til landet. Det er da ingen nordmenn som tror dette er en "monolog muslimer må lære seg", dette ligger nedfelt i koranen og slike uttalelser er en naturlig konsekvens av koranens syn på kvinnelige norske kafirer.

Sitat av Adebisi Vis innlegg
Det er det dummeste jeg har lest.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anbefale å lese koranen.

Sitat av Adebisi Vis innlegg
Hvis du har lyst til å "passe" på alle gamle skrifter som inneholder det minste form av piss som kan være en konsekvens til mennesker i dagens samfunn. Så foreslår jeg at du gjør det. Da er det faen meg mye gamle skrifter og dokumenter med religion, politiske ideologier og mye annet tullball du må lese deg gjennom.
Ikke bare det, men så lever du i en verden av FRYKT. Et liv i frykt er faen ikke verdt å leve.

Men det virker som om du er fastsatt på at Islam er den største trusselen til vår levemåte. Noe som får meg å tvile på at du svarer objektivt.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel en viss følelse av at du ikke er særlig objektiv selv, men faktisk er muslim.
Ja, mange nordmenn lever et liv i frykt for hva islam kan gjøre mot dem, nettopp fordi de har lest hvilke konsekvenser et liv stemplet som dhimmi eller harbi kan få for dem. Derfor kjemper de imot islam idag, siden de heller vil fortsette livet slik de selv vil ha det i Norge, for dét er nemlig et liv uten frykt!
Trådstarter
Sitat av Jotun Vis innlegg
Er det ikke her snakk om muslimer som dreper andre muslimer? Du glemmer vel å nevne at det er andre normer når det gjelder dreping av ikke-muslimer?
Vis hele sitatet...
Har da aldri hørt dette skillet du påstår finnes. Jeg har aldri hørt en muslim si at muslimenes "ti bud", kun gjelder for og på muslimer. Som regel så gjelder slike vers alle mennesker, så kan det komme i andre tekster (muligens hadither, men dette er jeg ikke sikker på!) unntak. F.eks. så står det som hovedbud Du skal ikke drepe blablabla, så er en hadith skrevet under Jihad/Helligkrig. Altså under en krig så kan, blablabla brytes (f.eks.).

Sitat av Jotun Vis innlegg
Da gleder jeg meg til å omsider kunne møte muslimske jenter ute på byen i Oslo utover natta neste helg, som bare er ute og fester, slår ut håret og har det gøy sammen med norske gutter, og at jeg ikke bare treffer muslimske guttegjenger som ikke tåler å bli sett på et sekund før det blir ypping til bråk. Eller?
Vis hele sitatet...
Trist og riktig, men disse muslimske guttegjengene er som regel Ali og co fra ungdomsskolen og barneskolen, altså har de vokst opp i Norge. At disse gjør noe galt, blir idiotisk å begrunn med "Ah disse guttene her slår folk som ser på dem, fordi de er muslimer".

Sitat av Jotun Vis innlegg
Dette sier alle muslimer på forespørsel ja, og det er jo bra. De fleste fortsetter derimot gjerne med at norske kvinner godt kunne kle seg mindre seksuelt utfordrende og drikke mindre så de har mer kontroll, dermed blir det færre voldtekter. Fail.
Vis hele sitatet...
TBH så bør enhver person drikke mindre, hvis personen ikke har kontroll over seg selv.

Sitat av Jotun Vis innlegg
Når feilene fortsatt har konsekvenser for folk idag, så er det ikke snakk om eldgammel tro, men hvilken tro man lever under idag, og hvilken tro man tvinger andre til å underkaste seg direkte eller indirekte. Kjønnslemlestelse er jo noe som praktiseres idag, og det er en skikk som sannelig er gammel nok. Skal vi da la være å kritisere slike grove krenkelser på forsvarsløse menneskers integritet?
Vis hele sitatet...
Omskjæring skjer her til lands kun på gutter, dette skjer som regel på godkjente, hygieniske steder. Tar jeg ikke feil så kan en omskjæres allerede ved fødsel på Ullevål.

Lagt til etterpå:
Deres forumkommenteringer, og andre morrotrollinger rundt muslimer er ikke så koselig for alle andre.
http://www.dagbladet.no/2011/07/28/n...ivik/17477272/

Når en 13 år gammel muslimsk unge får skyldfølelse, fordi ABB drepte så mange uskyldige, pga at han ikke ønsket denne 13 åringen skulle leve/bo her i landet. Så kan ikke et eneste (godt menneske ihvertfall) mene at all islamkritikk er rettferdig kritikk overfor alle muslimer. Tenk før dere skriver deres ville fantasier her ute på nette.
Når en 13 år gammel muslimsk unge får skyldfølelse, fordi ABB drepte så mange uskyldige, pga at han ikke ønsket denne 13 åringen skulle leve/bo her i landet.
Vis hele sitatet...
Barn er uskyldige, og skal heller ikke behøve å gå rundt og være "muslimer" eller noe annet enn et barn! Liten tvil om at denne 13-åringen er oppfostret til å være muslim, og således føler seg truffet av islam-kritikk. Dette skulle være helt unødvendig, og viser bare at man blir født til å være muslim, det er ikke noe man velger selv. Og da får man resultater som dette. Nesten mental mishandling av barna å utsette dem for dette, når det gir seg slike avskyelige utslag.

Har noen etnisk norske barn på 13 år stått frem som kristne og dermed med skyldfølelse for at en såkalt "trosfelle" drepte så mange uskyldige? Nei. I Norge blir de aller fleste døpt, også lar de aller fleste det være med det. Så velger de gjerne selv om de skal følge en religion om de føler for det.

Omskjæring skjer her til lands kun på gutter, dette skjer som regel på godkjente, hygieniske steder. Tar jeg ikke feil så kan en omskjæres allerede ved fødsel på Ullevål.
Vis hele sitatet...
Så da er det ikke kjønnslemlestelse? Tror du gutten/babyen på noen måneder velger å få tatt en omskjæring selv??

Trist og riktig, men disse muslimske guttegjengene er som regel Ali og co fra ungdomsskolen og barneskolen, altså har de vokst opp i Norge. At disse gjør noe galt, blir idiotisk å begrunn med "Ah disse guttene her slår folk som ser på dem, fordi de er muslimer".
Vis hele sitatet...
"Ali og co fra ungdomsskolen" er ute på byen i helgenettene og frekventerer utestedene i sentrum? Vel kan arabisk-ættede 15-åringer se voksent behårete ut, men om de slipper inn på utesteder med f.eks. 23års-grense er det vel på tide å konfiskere solbrillene til dørvaktene.
Poenget var uansett en kommentar til dette utsagnet:
Tilbake til hva islam står for. Det hadde overrasket dere om dere hadde visst at det ideelle samfunnet beskrevet i Islam er den vi har her i Norge. Demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, respekt av kvinnen og toleranse.
Vis hele sitatet...
Ditt svar har således liten relevans til min kommentar, siden jeg etterlyser egentlig hele den ovennevnte rekka når det gjelder muslimske damer i Norge. Har det aldri slått deg at det tilnærmet alltid er muslimske gutter/menn som blir dømt for vold, nark og svindel? Tror du det er fordi de er menn, eller fordi deres søstre holdes hardt i ørene? Er dette det "idelle samfunnet" som Islamlærer'n beskriver over her?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Nei, det var ikke det jeg sa, jeg sa det gjelder andre normer. Er det f.eks. tillatt å drepe en vantro eller frafalne?

Har slett ikke sagt muslimske guttegjenger drikker, tvertimot holder dem seg edru så de får et visst overtak overfor fulle norske menn og ikke minst damer. Ikke spesielt ærefullt.
De er ihvertfall sønnene til eliten av muslimer i Norge, så... eller mener du de skal behandles som frafalne siden de latterligjør koranen med sin oppførsel?
Jeg er klar over den legen ja, men du tror vel ikke han var den første som uttalte det der? Slikt har vært sagt av muslimer siden de kom til landet. Det er da ingen nordmenn som tror dette er en "monolog muslimer må lære seg", dette ligger nedfelt i koranen og slike uttalelser er en naturlig konsekvens av koranens syn på kvinnelige norske kafirer.

Da vil jeg anbefale å lese koranen.


Jeg har vel en viss følelse av at du ikke er særlig objektiv selv, men faktisk er muslim.
Ja, mange nordmenn lever et liv i frykt for hva islam kan gjøre mot dem, nettopp fordi de har lest hvilke konsekvenser et liv stemplet som dhimmi eller harbi kan få for dem. Derfor kjemper de imot islam idag, siden de heller vil fortsette livet slik de selv vil ha det i Norge, for dét er nemlig et liv uten frykt!
Vis hele sitatet...
Jeg mener at du har et forvrengt bilde av Islam, som kanskje ekstremister følger. Men som ikke passer med det generelle bilde av muslimer i Norge.

Disse "muslimske guttegjengene" er som sagt ikke "appointed by god to make your drunk ass suffer" Vet ikke hvorfor du blir så provosert av noen 15-16 åringer som driver lok på gata. Det er vannvidd å tro at ja alle muslimer i gata har baktanker. "De venter til du er drita også snikislamifiserer deg! Oga boga!! "

Fleste muslimer her i Norge er moderate, eller bare beholder sin tro som en formalitet. De gir faen i disse "reglene" du nevner gang på gang for å drepe kaffir, eller hva det skulle vært. Når en muslim deltar i samfunnet, betaler skatt, jobber ræva si av seg. Mener du at han/hun er fortsatt et ondt menneske?

Når det kommer at du fant en eller annen hemmelig tekst i Koranen om "Kvinnelige norske kafirer" vet jeg aldeles ikke hva du snakker om. Det har blitt bekreftet at å drepe er en synd. Uansett rase og religion. Jihad delen kan tolkes på mange forskjellige måter. Men den oppfordrer ikke å løpe ut og plaffe ned hvite mennesker i denne tid vil lever i.

forresten, så er jeg ikke en muslim, men et menneske som har respekt for andres tro, uten at jeg lever i konstant frykt.

Som sagt du har et veldig forvrengt bilde av muslimer i Norge. Alle er ikke ute etter deg. Dine meninger minner meg veldig mye om en 1500 sider-lang manifest fylt med drit og hat.

Men du hører ikke muslimer si, "ånei tempelridderne er tilbake. Mobiliser alle tilgjengelige muslimske guttegjenger og utfør oppdraget" pøh.
Jeg mener at du har et forvrengt bilde av Islam
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne mene. Det er jo også bare dine oppfatninger av hva islam og muslim i Norge står for som du kommer med i innleggene dine.

Disse "muslimske guttegjengene" er som sagt ikke "appointed by god to make your drunk ass suffer" Vet ikke hvorfor du blir så provosert av noen 15-16 åringer som driver lok på gata. Det er vannvidd å tro at ja alle muslimer i gata har baktanker. "De venter til du er drita også snikislamifiserer deg! Oga boga!! "
Vis hele sitatet...
Her misser du poenget (jeg snakker forøvrig ikke om 15-16åringer når det gjelder muslimske gjenger, men dette er altså ikke poenget). Jeg må da igjen få sitere Islamlærer'n her:
Tilbake til hva islam står for. Det hadde overrasket dere om dere hadde visst at det ideelle samfunnet beskrevet i Islam er den vi har her i Norge. Demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, respekt av kvinnen og toleranse.
Vis hele sitatet...
Derfor; siden vi tydeligvis har et ideelt samfunn utifra Islam, hvorfor er det ingen muslimske damer ute på byen og slår ut håret? Hvorfor går det ingen muslimske jenter fra utested til utested hver helg og har det gøy sammen med norske gutter?

Fleste muslimer her i Norge er moderate, eller bare beholder sin tro som en formalitet. De gir faen i disse "reglene" du nevner gang på gang for å drepe kaffir, eller hva det skulle vært. Når en muslim deltar i samfunnet, betaler skatt, jobber ræva si av seg. Mener du at han/hun er fortsatt et ondt menneske?
Vis hele sitatet...
Jeg har vel ikke nevnt at muslimer er onde mennesker. Du ilegger meg holdninger jeg ikke har, si heller hva du mener jeg tar feil i. Hittil prøver du bare å spore av debatten med å fremstille meg som en muslimhater, og da har du misforstått fullstendig.

Når det kommer at du fant en eller annen hemmelig tekst i Koranen om "Kvinnelige norske kafirer" vet jeg aldeles ikke hva du snakker om. Det har blitt bekreftet at å drepe er en synd. Uansett rase og religion. Jihad delen kan tolkes på mange forskjellige måter. Men den oppfordrer ikke å løpe ut og plaffe ned hvite mennesker i denne tid vil lever i.
Vis hele sitatet...
Om du virkelig ikke forsto hva jeg mente om hva koranen sier om kvinnelige kafirer, uansett om de er norske eller svenske eller whatever, vil jeg anbefale at du ihvertfall fullfører skolen først, for å bruke din debatteknikk.
Det har forøvrig ikke blitt bekreftet at å drepe er en synd. Ja, for muslimer er å drepe muslimer er en synd. Å drepe vantro som motsetter seg islam er ikke en synd. Sålenge muslimer holder norsk lov over sharia, er jo ikke dette noe problem.

Som sagt du har et veldig forvrengt bilde av muslimer i Norge. Alle er ikke ute etter deg. Dine meninger minner meg veldig mye om en 1500 sider-lang manifest fylt med drit og hat.
Vis hele sitatet...
Jaja... for en uke siden ville dette vært hitling, men nå er vel breiviking det nye meme. Gratulerer. Kan forøvrig aldri tenke meg at du faktisk har lest manifestet, så du har vel egentlig null bakgrunn for å kunne sammenligne noen med ABB.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg, som trådstarter, kom også automatisk med mørke tanker mot Islam. Og det er egentlig ikke noe rart, slik media til vanlig vrir å vender på ting. Men jeg har tatt meg selv i å revurdere mine tanker. Ble rett og slett flau, når identiteten til ABB ble avslørt. Tror dette kommer til å ligge i bakhodet mitt, og endre tankesettet mitt.
Når jeg var i byen, å så både afrikanere, pakistanere, nordmenn, og andre nasjonaliteter, stå sammen, tenne lys, og legge ned blomster, tok jeg rett og slett til tårene. Jeg ble litt flau over hvordan jeg har tenkt tidligere...

Når det er sagt, så håper jeg regjeringen vil fortsette å integrere våre nye landsmenn, da kulturforskjeller fra vårt samfunn, til deres samfunn, kan være vanskelig for dem å forstå. Det er viktig at vi lærer dem at "slik" oppfører man seg i Norge. Er ikke snakk om å ta fra dem kultur, men å tilpasse deler av kulturen som ikke passer overens med norske lover.
Du liker å anta alfor mye. Jeg føler at denne diskusjonen vil føre oss ingen vei. Du vil mene det du mener og det samme vil jeg.
Du framstiller deg som en person som frykter det fremmede. Særlig når det kommer til muslimer. Det virker som om du er den personen som dømmer et annet menneske uten å blitt kjent med dem på bakgrunn av kun religion. Muslimer er ikke onde (så lenge de følger norsk lov) men islam er et ondt religion. det er det jeg har fått med meg fra det du har skrevet. For mange motsigelser.

For din informasjon jeg har fullført skolen ja, men husker definitivt ikke noe snakk om kvinnelige kafirer. Kafir betyr en som ikke tror. Hvis du mener at det sosialt akseptert blant majoriteten av muslimer å drepe et annet menneske uansett rase eller religion, så er du på bærtur.

Ang manifestet: Ja jeg har lest større deler av manifestet. Jeg har hoppa over en god del ettersom han fitta gjentar seg om og om igjen, overdramatiserer religionen Islam, romantiserer korsfarerenes tid. Deler der han beskriver de kjemiske delene, har jeg også hoppet over. Men virker som du har tydeligvis mye mer peil på ABBs mesterverk, og virker nokså enig i det han sier, selvom du kanskje fordømmer drapene i Oslo og Utøya. Det skal jeg ikke gå innpå.

Dette er det siste jeg gidder å skrive i denne tråden, for det er bortkasta tid når ingen av oss kan komme frem til en rasjonell konklusjon. Du får bable videre og storkose med A European Declaration of Independence.

Assalamailekum.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Det må du gjerne mene. Det er jo også bare dine oppfatninger av hva islam og muslim i Norge står for som du kommer med i innleggene dine.



Her misser du poenget (jeg snakker forøvrig ikke om 15-16åringer når det gjelder muslimske gjenger, men dette er altså ikke poenget). Jeg må da igjen få sitere Islamlærer'n her:

Derfor; siden vi tydeligvis har et ideelt samfunn utifra Islam, hvorfor er det ingen muslimske damer ute på byen og slår ut håret? Hvorfor går det ingen muslimske jenter fra utested til utested hver helg og har det gøy sammen med norske gutter?


Jeg har vel ikke nevnt at muslimer er onde mennesker. Du ilegger meg holdninger jeg ikke har, si heller hva du mener jeg tar feil i. Hittil prøver du bare å spore av debatten med å fremstille meg som en muslimhater, og da har du misforstått fullstendig.


Om du virkelig ikke forsto hva jeg mente om hva koranen sier om kvinnelige kafirer, uansett om de er norske eller svenske eller whatever, vil jeg anbefale at du ihvertfall fullfører skolen først, for å bruke din debatteknikk.
Det har forøvrig ikke blitt bekreftet at å drepe er en synd. Ja, for muslimer er å drepe muslimer er en synd. Å drepe vantro som motsetter seg islam er ikke en synd. Sålenge muslimer holder norsk lov over sharia, er jo ikke dette noe problem.


Jaja... for en uke siden ville dette vært hitling, men nå er vel breiviking det nye meme. Gratulerer. Kan forøvrig aldri tenke meg at du faktisk har lest manifestet, så du har vel egentlig null bakgrunn for å kunne sammenligne noen med ABB.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Adebisi; 28. juli 2011 kl. 14:16.
Sitat av Adebisi Vis innlegg
Du framstiller deg som en person som frykter det fremmede. Særlig når det kommer til muslimer. Det virker som om du er den personen som dømmer et annet menneske uten å blitt kjent med dem på bakgrunn av kun religion. Muslimer er ikke onde (så lenge de følger norsk lov) men islam er et ondt religion. det er det jeg har fått med meg fra det du har skrevet. For mange motsigelser.
Vis hele sitatet...
Dette er urimelig. Jotun har faktisk, i hvert fall i denne tråden – jeg aner ikke hva han har skrevet tidligere – kun kritisert islam som ideologi og islamsk praksis, om enn i et noe krast tonelag til tider, og riktignok med en uheldig kommentar han burde avstått fra. Det er fullt mulig å mene at islam er en problematisk ideologi uten å mene at muslimer er onde. Å praktisk talt grunnløst antyde rasisme og fremmedfrykt bidrar til å polarisere debatten, som nevnt tidligere. Kritikk av islam er like nødvendig som kritikk av kristendom og andre ideologier, og det er et åpenbart faktum at man kan stille spørsmål ved islam når det kommer til for eksempel behandling av kvinner og homofile, og ikke minst dets forhold til ytringsfrihet, selv om vi selvsagt skal anerkjenne at islam i Norge nok er meget liberalt i forhold til mange andre steder.

Når det er sagt vil jeg også påpeke at Jotun slett ikke har helt rent mel i posen. Jotun burde legge ved troverdige kilder til påstander om at drap av ikke-muslimer er godtatt, og avstå fra slengkommentarer om at unge muslimske menn lar være å drikke for å ha et "overtak på norske menn og kvinner" – sistnevnte er rene spekulasjoner som neppe har rotfeste i virkeligheten da det faktum at alkoholbruk anses som en synd er en mye mer sannsynlig årsak. Man kan også spørre seg om det egentlig er så mange muslimske menn ute på byen, og hvor religiøse disse egentlig er.

Sitat av Adebisi Vis innlegg
Men virker som du har tydeligvis mye mer peil på ABBs mesterverk, og virker nokså enig i det han sier, selvom du kanskje fordømmer drapene i Oslo og Utøya. (...) Du får bable videre og storkose med A European Declaration of Independence.
Vis hele sitatet...
Igjen, totalt urimelig. Det har ikke en gang substans, når du ikke en gang påpeker hvilke påstander du mener han er enig i, men er kun et forsøk på å sverte personen du diskuterer med ved hjelp av assosiasjoner til en terrorist. Denslags bidrar ikke positivt i noen retning.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Du sier i mot deg selv rimelig tydelig her. Det er jo åpenbart at du tar deg nær av religiøs kritikk og tvert i mot har ganske mye i mot denslags. Men, akkurat som du ikke kan forlange å få dine politiske overbevisninger fritatt for kritikk, kommer du heller ikke til å få dine religiøse overbevisninger fritatt fra kritikk. Og det gjelder uansett om du er kristen, muslim, jøde, hindu eller hva som helst annet.


Det han sier er i praksis korrekt. Koranen fordømmer homofili, og Koranen beskriver at Allahs brutale drap av innbyggerne i Sodoma og Gomorra er eksplisitt knyttet opp mot homoseksuelle handlinger. Koranen befaler også at slike handlinger skal straffes, men forteller ikke akkurat hva denne straffen skal være. Hadith beskriver derimot minst to steder at Muhammed befaler dødsstraff for homofili, og det har også blitt utstedt en rekke fatwaer som befaler dødsstraff for homofili.

Det er en vanlig tolkning fra Hadith at apostasi fra islam skal straffes med døden. Apostasi (frafall) inkluderer, gjennom islamsk lov, en rekke ting som å miste troen på islam, konvertere til en annen religion, fornekte Guds eksistens, fornekte profetene, avgudsdyrkelse, å gjøre narr av Gud eller profetene, fornekte sharia, og å tillate handlinger som forbys i følge sharia.


Hvem forsøker å bestemme? Ingen her – andre enn deg selv – har argumentert mot religionsfriheten. Men du kan ikke ta fra oss retten til å kritisere og avsløre irrasjonaliteten livssynet deres bygger på. Når dette livssynet er fundamentalt umoralsk og/eller på noen måte angår andre mennesker så vil retten til å kritisere blir tatt i bruk på det kraftigste.


Bare majoriteten skal få kritisere? Hva slags fascisme er det du forfekter egentlig? Dette er et godt eksempel på hva slags forkasteligheter denne form for selvopphøyende religion som du selv omfavner medfører.


Ja, det han gjør er kjempeflott. At han får straff for å ytre seg mot religion er et hån mot menneskerettighetene. Når du først beskytter religiøses rett til å konvertere andre og i neste åndedrag nekter ateister det samme, mens du insisterer på at ateisme er en likeverdig religiøs overbevisning, viser det hva slags horribelt, umoralsk og navlebeskuende syn du har på verden.


Hvis du vil tro på en sokk, så skal du få gjøre det. Hvis du forlanger å forbli ukritisert får du lage ditt eget sokketaliban og starte en egen bananstat.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner seriøst ikke hvorfor det er vits å diskutere dette egentlig. Hvordan er det han gjør kjempeflott? Han går inn til et bønnerom og legger igjen tullepapirer o.l. Hvis hans "misjonering" skal være tillatt, så kan du like godt forvente deg fem imamer, fem prester og fem heksedoktorer i stua de, og alle disse skal "tvinge" deg til en av de religiøse formene deres.

Hør å trakassere et annet mennese PGA menneskets tro, er FEIL uansett hvor fint du mener det høres ut i din perfekte atheistverden. Ja å kritisere religion er greit, men det får da være med måte.

Mange her har samme mentalitet som disse møkkaparkeringsvaktene.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3199318.ece

Kun fordi EP kan så gjør de det, de har samme møkkamentalitet som veldig mange her inne.

Det er stor forskjell på kritisering, diskriminering, trakasering og rasisme. Men de fleste her inne ser på alt dette som KUN kritisering i ytringsfrihetens navn.

Skulle likt å få tak i nakenbilder av mødrene/konene/døtrene/søstrene deres og lagt dem ut på nett, med et fint bilde av deg/dere som synes det er så koselig å trakasere OPS jeg mener kritisere på alle mulige måter.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Jeg skjønner seriøst ikke hvorfor det er vits å diskutere dette egentlig. Hvordan er det han gjør kjempeflott? Han går inn til et bønnerom og legger igjen tullepapirer o.l. Hvis hans "misjonering" skal være tillatt, så kan du like godt forvente deg fem imamer, fem prester og fem heksedoktorer i stua de, og alle disse skal "tvinge" deg til en av de religiøse formene deres.
Vis hele sitatet...
Jeg overså at han hadde lagt flyveblad inne på bønnerom, og jeg er enig i at akkurat den plasseringen er noe unødvendig. Ellers er det han gjør å bryte ned et stort og stygt tabu – nemlig det å kritisere religion. Når du sammenlikner det han gjør med å ha stua full av imamer og prester, så bommer du kraftig. Han har, etter hva jeg kan se, aldri gått inn i andre menneskers private hjem for å overbevise de om noe som helst. Det er derimot noe man ser jevnlig fra religiøse, og som vi stadig blir fortalt at vi burde tolerere, fordi eventyrboka deres sier at det er en fin ting å gjøre. Han har heller ikke tvunget noen til å tro på noe som helst, men lagt ut flyveblad og hengt opp plakater som kritiserer særdeles kritikkverdige forhold hos forskjellige religioner.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Ja å kritisere religion er greit, men det får da være med måte.
Vis hele sitatet...
Med måte? Hvor stor måte, og hvorfor? Skal det bare være lov å kritisere det ingen blir fornærmet av? Eller, rettere sagt, det du ikke blir fornærmet av? Hvorfor skal det være andre regler for å kritisere religion enn det er for å kritisere politikk? Kanskje det ikke skal være lov å si i mot dine politiske overbevisninger heller?

Sitat av Ivar Vis innlegg
Det er stor forskjell på kritisering, diskriminering, trakasering og rasisme. Men de fleste her inne ser på alt dette som KUN kritisering i ytringsfrihetens navn.
Vis hele sitatet...
Ja, det er stor forskjell på de tingene, men jeg observerer at du kaller det meste for diskriminering, trakassering og rasisme hvis du ikke liker det som sies.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Skulle likt å få tak i nakenbilder av mødrene/konene/døtrene/søstrene deres og lagt dem ut på nett, med et fint bilde av deg/dere som synes det er så koselig å trakasere OPS jeg mener kritisere på alle mulige måter.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at du ikke eier et fnugg av hverken sans for proporsjoner eller bakkekontakt hvis du likestiller kritikk av religion av typen denne briten ytret med ufrivillig spredning av uskyldige menneskers nakenbilder. Holdningen din er fullstendig virkelighetsfjern og steinaldersk, og viser hvor viktig det er å kritisere grunnlaget for slike forvrengte virkelighetsoppfatninger som du viser her.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg overså at han hadde lagt flyveblad inne på bønnerom, og jeg er enig i at akkurat den plasseringen er noe unødvendig. Ellers er det han gjør å bryte ned et stort og stygt tabu – nemlig det å kritisere religion. Når du sammenlikner det han gjør med å ha stua full av imamer og prester, så bommer du kraftig. Han har, etter hva jeg kan se, aldri gått inn i andre menneskers private hjem for å overbevise de om noe som helst. Det er derimot noe man ser jevnlig fra religiøse, og som vi stadig blir fortalt at vi burde tolerere, fordi eventyrboka deres sier at det er en fin ting å gjøre. Han har heller ikke tvunget noen til å tro på noe som helst, men lagt ut flyveblad og hengt opp plakater som kritiserer særdeles kritikkverdige forhold hos forskjellige religioner.


Med måte? Hvor stor måte, og hvorfor? Skal det bare være lov å kritisere det ingen blir fornærmet av? Eller, rettere sagt, det du ikke blir fornærmet av? Hvorfor skal det være andre regler for å kritisere religion enn det er for å kritisere politikk? Kanskje det ikke skal være lov å si i mot dine politiske overbevisninger heller?


Ja, det er stor forskjell på de tingene, men jeg observerer at du kaller det meste for diskriminering, trakassering og rasisme hvis du ikke liker det som sies.


Det er tydelig at du ikke eier et fnugg av hverken sans for proporsjoner eller bakkekontakt hvis du likestiller kritikk av religion av typen denne briten ytret med ufrivillig spredning av uskyldige menneskers nakenbilder. Holdningen din er fullstendig virkelighetsfjern og steinaldersk, og viser hvor viktig det er å kritisere grunnlaget for slike forvrengte virkelighetsoppfatninger som du viser her.
Vis hele sitatet...
nei tror du har misforstått meg litt :P mener ikke at all kritikk er rasisme / diskriminerende. Men som du selv sier, så er det jo å trakassere en person når du går inn i personens bønnested og henger ut flyveblader :P

Og nei, om jeg så tenker som et steinaldermenneske, så la meg da for faen. Jeg bor i Norge og der har jeg lov og rett til å følge hvilken som helst religion jeg ønsker. (Ateisme er like mye religion som kristendom og islam.)

Hvorfor er nakenbilder av din mor like virkelighetsfjernt. Det er like virkelighetsfjern for meg at du ikke tror på Gud, som det er for deg at jeg tror på Gud.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ivar Vis innlegg
Og nei, om jeg så tenker som et steinaldermenneske, så la meg da for faen. Jeg bor i Norge og der har jeg lov og rett til å følge hvilken som helst religion jeg ønsker. (Ateisme er like mye religion som kristendom og islam.)
Vis hele sitatet...
Men når du vel å opne kjeften om det i det offentlege rom, så får du til pokker forvente reaksjoner på det.

Forøvrig er ikkje ateisme religion. Det er fråver av tru, ingenting meir eller mindre.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men når du vel å opne kjeften om det i det offentlege rom, så får du til pokker forvente reaksjoner på det.

Forøvrig er ikkje ateisme religion. Det er fråver av tru, ingenting meir eller mindre.
Vis hele sitatet...
slutt å prate tull a, ateisme er like mye religion som gudstroende religioner.

Du kan komme med ti tusener av youtube videor for min del, med ateist-ledere som mener at ateisme er den rette vei og religion er tull, fortsatt bare tull. Jeg kan ikke bevise at Gud eksisterer, men jeg tror på Gud. Du kan heller ikke motbevise meg at Gud finnes, men du tror ikke på Gud. Enten kan folk lære å leve med det, eller så kan jo Ateiste oppfordre til krig siden dere har så jævla lyst til å fjerne verdensreligionene. Blir kos å se 60-90% av verden vs. 10-40%.

Jeg har like mye rett til å åpne kjeften min og prate om min Gud og min tro, som du har til å prate om din ikke-gud og din tro.

Ateister har hele tiden prøvd å komme så langt unna religion som mulig.
Jeg ser fortsatt Ateister (Agnostikere+Gnostikere) gjøre følgende;
- Kristen begravelse i kirken
- Dåp
- Konfirmasjon
- Bryllup (Dette var religiøst skapt for å lukke en "hellig avtale mellom to parter". Jeg ser ikke dyr gå rundt og gifter seg med hverandre, bør ikke da Ateister gjøre det samme? Slutte å følge religiøse sermonier/sakramenter og leve mer naturlig og "fornuftig".

Et lite tips til Ateister her, lær dere og definere dere selv
http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme
Er du gnostiker, eller agnostiker. For dette spiller en liten rolle, ettersom den ene fornekter Gud (som veldig mange her), mens den andre bare sier vi ikke tror/følger Gud.
Ateisme er ikke en religion, ateisme er en respons til en påstand.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvorfor er nakenbilder av din mor like virkelighetsfjernt. Det er like virkelighetsfjern for meg at du ikke tror på Gud, som det er for deg at jeg tror på Gud.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Å publisere nakenbilder av en uskyldig person mot personens vilje er et grovt overtramp inn i privatlivets fred, og er en åpenlys og offentlig uthenging av en enkeltperson. Kritikk av religion er kun ytrede kritiske synspunkter til en ideologi og et tankesett.

Sitat av Ivar Vis innlegg
slutt å prate tull a, ateisme er like mye religion som gudstroende religioner.
Vis hele sitatet...
Som Bomberman så nydelig formulerte det, hvis ateisme er en religion så er det å ikke spille golf en hobby. Ateisme er mangel av tro på guder. Krever det like mye tro å ikke tro på fjøsnisser som å tro på de? Selvsagt ikke. Du hevder det finnes en gud – og forsåvidt akkurat hva, hvem og hvordan denne guden er – mens vi ateister sier "bevis det". Du kan hevde det finnes fjøsnisser, og responsen vår vil også da være "bevis det". Kan du ikke levere så mye som et fnugg av beviser for at de finnes ser vi heller ingen grunn til å tro at de gjør det. Hvis mangel på motbevis skulle være en god grunn til å tro på noe måtte du selv trodd på samtlige religioner i samme grad, samt alle fiktive figurer og konsepter du har hørt om eller kan forestille deg.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Enten kan folk lære å leve med det, eller så kan jo Ateiste oppfordre til krig siden dere har så jævla lyst til å fjerne verdensreligionene. Blir kos å se 60-90% av verden vs. 10-40%.
Vis hele sitatet...
Beklager, men den slags aggressiv huleboermentalitet som å gå til krig på bakgrunn av at andre har en annen religion er forbeholdt nettopp religioner som din egen.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Jeg har like mye rett til å åpne kjeften min og prate om min Gud og min tro, som du har til å prate om din ikke-gud og din tro.
Vis hele sitatet...
Ingen vil nekte deg å uttale deg, men du kan ikke forlange å forbli uimotsagt.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Jeg ser fortsatt Ateister (Agnostikere+Gnostikere) gjøre følgende;
- Kristen begravelse i kirken
- Dåp
- Konfirmasjon
- Bryllup (Dette var religiøst skapt for å lukke en "hellig avtale mellom to parter". Jeg ser ikke dyr gå rundt og gifter seg med hverandre, bør ikke da Ateister gjøre det samme?
Vis hele sitatet...
Kristen begravelse er det få som vet at det finnes alternativer til. Jeg kan love deg at min egen begravelse ikke vil foregå i religiøs setting – ei heller skal jeg begraves i vigslet jord. Begravelse, dåp/navnefest, konfirmasjon og bryllup er ikke forbeholdt religion, men er fenomener man finner igjen i alle kulturer. Jeg ser ingen dyr som skriver på forum heller, men det har fint lite å si for hva vi mennesker foretrekker å drive med.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Er du gnostiker, eller agnostiker. For dette spiller en liten rolle, ettersom den ene fornekter Gud (som veldig mange her), mens den andre bare sier vi ikke tror/følger Gud.
Vis hele sitatet...
En lite hensiktsmessig definisjon. Jeg er ateistisk ovenfor guder akkurat som jeg er ateistisk ovenfor tannfeen, julenissen, påskeharen og dodraugen. Jeg ser ingen grunn til å tro at de eksisterer, og ettersom vi burde sett klare tegn på at de finnes hvis de skulle gjøre det, har jeg stor grunn til å tro at de ikke eksisterer.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Er du seriøs? Å publisere nakenbilder av en uskyldig person mot personens vilje er et grovt overtramp inn i privatlivets fred, og er en åpenlys og offentlig uthenging av en enkeltperson. Kritikk av religion er kun ytrede kritiske synspunkter til en ideologi og et tankesett.


Som Bomberman så nydelig formulerte det, hvis ateisme er en religion så er det å ikke spille golf en hobby. Ateisme er mangel av tro på guder. Krever det like mye tro å ikke tro på fjøsnisser som å tro på de? Selvsagt ikke. Du hevder det finnes en gud – og forsåvidt akkurat hva, hvem og hvordan denne guden er – mens vi ateister sier "bevis det". Du kan hevde det finnes fjøsnisser, og responsen vår vil også da være "bevis det". Kan du ikke levere så mye som et fnugg av beviser for at de finnes ser vi heller ingen grunn til å tro at de gjør det. Hvis mangel på motbevis skulle være en god grunn til å tro på noe måtte du selv trodd på samtlige religioner i samme grad, samt alle fiktive figurer og konsepter du har hørt om eller kan forestille deg.


Beklager, men den slags aggressiv huleboermentalitet som å gå til krig på bakgrunn av at andre har en annen religion er forbeholdt nettopp religioner som din egen.


Ingen vil nekte deg å uttale deg, men du kan ikke forlange å forbli uimotsagt.


Kristen begravelse er det få som vet at det finnes alternativer til. Jeg kan love deg at min egen begravelse ikke vil foregå i religiøs setting – ei heller skal jeg begraves i vigslet jord. Begravelse, dåp/navnefest, konfirmasjon og bryllup er ikke forbeholdt religion, men er fenomener man finner igjen i alle kulturer. Jeg ser ingen dyr som skriver på forum heller, men det har fint lite å si for hva vi mennesker foretrekker å drive med.


En lite hensiktsmessig definisjon. Jeg er ateistisk ovenfor guder akkurat som jeg er ateistisk ovenfor tannfeen, julenissen, påskeharen og dodraugen. Jeg ser ingen grunn til å tro at de eksisterer, og ettersom vi burde sett klare tegn på at de finnes hvis de skulle gjøre det, har jeg stor grunn til å tro at de ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne Gud og en fjøsnisse, uansett hvilket syn du har på Gud blir idiotisk i en diskusjon.

Jeg skal prøve å se bort i fra at jeg selv er religiøs nå.

Gud er en superskapning i følge mange tekster. Gud/Guder har hersket over gjorde i følge mange tekster (Norrøn mytologi o.s.v.). En fjøsnisse, er en nisse i et fjøs. Blir bare komisk å diskutere med folk som bruker slike argumenter egentlig.

Hvorfor skal jeg bevise at Gud finnes, når vi siden år 0 har trodd på Gud. Hvis ateister vil "revolusjonere" verden, så kan jo dere starte med å bevise at Gud ikke finnes.

Sykt hvordan folk tenker her inne, bare fordi man tror på Gud så er man en idiot automatisk.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Gud er en superskapning i følge mange tekster. Gud/Guder har hersket over gjorde i følge mange tekster (Norrøn mytologi o.s.v.). En fjøsnisse, er en nisse i et fjøs. Blir bare komisk å diskutere med folk som bruker slike argumenter egentlig.
Vis hele sitatet...
Begge er overnaturlige fenomener vi burde forvente å se tydelige og uomtvistelige tegn til hvis de skulle eksistere.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvorfor skal jeg bevise at Gud finnes, når vi siden år 0 har trodd på Gud. Hvis ateister vil "revolusjonere" verden, så kan jo dere starte med å bevise at Gud ikke finnes.
Vis hele sitatet...
For det første har "vi" trodd på utallige forskjellige guder, ikke bare én. For det andre har vi også trodd at jorden er flat, at solen og planetene gikk i bane rundt jorden og at onani gir hår i hendene, uten at det gir oss grunn til å blindt akseptere det som sant. Hvor langt tror du verden hadde kommet hvis vi aldri skulle utfordret kunnskapen vi innehar?

Sitat av Ivar Vis innlegg
Sykt hvordan folk tenker her inne, bare fordi man tror på Gud så er man en idiot automatisk.
Vis hele sitatet...
Ingen har kalt deg idiot. Man er heller ikke idiot bare fordi man har en religion, men måten man argumenterer rundt det kan jo avsløre litt av hvert..
Sitat av Ivar Vis innlegg
Gud er en superskapning i følge mange tekster. Gud/Guder har hersket over gjorde i følge mange tekster (Norrøn mytologi o.s.v.). En fjøsnisse, er en nisse i et fjøs. Blir bare komisk å diskutere med folk som bruker slike argumenter egentlig.
Vis hele sitatet...
Din gud er bare en superskapning i himmelen.
Jeg kunne diskutert om hvor god nissen er som kun gjør gode ting mot barn når han gir dem gaver osv. Men dette er en like tom diskusjon som det å diskutere din gud.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvorfor skal jeg bevise at Gud finnes, når vi siden år 0 har trodd på Gud. Hvis ateister vil "revolusjonere" verden, så kan jo dere starte med å bevise at Gud ikke finnes.

Sykt hvordan folk tenker her inne, bare fordi man tror på Gud så er man en idiot automatisk.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke hva vi har trodd på, når det viser seg å være stor sannsynlighet for at det er feil.
Vi klarer ikke å bevise at gud ikke fins. Det er en umulighet.
Det er dere som påstår han fins, så da får dere bare håpe på et mirakel, slik at alle kan se at han fins.

Det er sykt hvordan troende ikke tåler kritikk.
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Din gud er bare en superskapning i himmelen.
Jeg kunne diskutert om hvor god nissen er som kun gjør gode ting mot barn når han gir dem gaver osv. Men dette er en like tom diskusjon som det å diskutere din gud.

Det hjelper ikke hva vi har trodd på, når det viser seg å være stor sannsynlighet for at det er feil.
Vi klarer ikke å bevise at gud ikke fins. Det er en umulighet.
Det er dere som påstår han fins, så da får dere bare håpe på et mirakel, slik at alle kan se at han fins.

Det er sykt hvordan troende ikke tåler kritikk.
Vis hele sitatet...
Hvem er vi som har fått bevist, og hva har vi fått bevist av hvem? o.O
Jeg trenger ingen verdens form for mirakel, Gud er en tro mellom deg og denne Gud.

Til de som hele tiden prater om bevis bevis. Når verdens mest glupe hjerner ikke er i stand til det, hvordan skal jeg da være i stand til det, men fortsatt så mener veldig mange glupe hjerner gjennom historien at denne Gud eksisterer i en eller anne form. Tror neppe Gud vil la seg fange av et 8megapixel kamera.

Kjente idioter som tror på Gud.

Alle former for kristendom:
- Nicholas Copernicus: Astronom, matematisk system om at planetene går rundt jorda. Godkjent av paven den tiden, og levde aldri "under frykt" for å bli drept av andre religiøse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Copernicus

- Sir Francis Bacon
http://en.wikipedia.org/wiki/Francis...ophy_and_works
Var kristen, men hadde sin egen lille vri på det (i like stor grad, som alle religiøse mennesker har i dag).

- Johannes Kepler
http://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kepler

- Galileo Galilei
http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei
Som selv mente at hans lære om (Sola i sentrum), ikke var en erstatter for bibelen, men tilleggstekst.
Ja paven var drittsekk mot denne karen, men tbh så hadde han ikke all verdens bevis på denne tiden, det må enhver skjønne. Og om paven nektet dette fordi han ville "skjule" sannheten, eller på grunn av manglende bevis. Vet hverken jeg eller du.

- Rene Descartes
http://en.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Descartes
Nok om denne karen i Religion, Etikk og Filosofi på VGS.

- Isaac Newton
http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton
Vår kjære teolog, fysiker, matematiker, astronom og kjemiker.

- Robert Boyle
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Boyle
Husker dette navnet fra kjemien :O

- Michael Faraday
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Faraday
Takket være denne religiøse idioten så sitter vi faktisk her og er i stand til å diskutere hvor vidt han er en idiot som tror på Gud.

- Gregor Mendel
http://en.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel
Faen denne religiøse munken her kom jo selv Darwin i forkjøpet mange steder.

- William Thomson Kelvin
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Thomson_Kelvin
Ennå en pappskalle, som ikke burde hatt noe han skulle hatt å si.

- Max Planck
http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Planck

Også til den største, og mest forvridde av alle våre idiotiske religiøse forskere. Denne karen her topper begeret, for det at han er i stand til å tro på Gud og fortsatt komme med teoriene han kom med, uff det er bare helt sinnsykt dumt av han, tenk hvor teite og ubruklige disse teoriene er i dag.
- E=mc2
http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
Når denne idioten her selv sier at universet ikke er i stand til å skapes ut av ingenting, men må ha blitt skapt av noe/noen.
Einstein dreit langt oppi religiøse tekster, men var selv hele tiden på jakt etter hvordan Gud skapte denne verden.
Samme karen kom med utsagnet "Gud kaster ikke terninger/Spiller ikke terningspill". Alt har en grunn, og noen her i verden mener det er dems jobb å finne disse grunnene (f.eks. teologer).

"Science without religion is lame, religion without science is blind."

Sinnsykt mange kjente mennesker i dag også som er Kristene i tillegg.
http://www.christianadvice.net/famous_christians.htm

Okey nå over til andre idiotiske religioner, som har hatt idiotiske tilhengere, som kun har kommet med idiotiske ting.

La oss se hva Islam har fått oss til å gjøre, btw tallsystemet vi bruker i dag ble faktisk funnet opp av disse hersens muslimene. Liker dere ikke Islam og er så imot alt som har kommet med det, så begynn å regn med romerske tall.

Dagens algebra, og metodene kom jo fra denne forbaskede religionens tilhengere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Algebra
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_mathematics

Så la meg se muligheten muslimene den gang har gitt oss i dag.
1. Vi har fått et tallsystem 1-9 (tallet 0 skal visst komme fra en Indisk person, men ble brukt i det Islamske tallsystemet av muslimer)
2. Takket være det har vi jo binærtall og maskiner i dag.

Grunnen til at mange av argumentene ikke er så "seriøse" eller saklige som mange sier her er enkel; Jeg gidder ikke å diskutere saklig eller stort fornuftig/velformulert når f.eks. de første postene som ble skrevet var ala.

Mange snakker om Islam som politikk/religion det blir jo ikke riktig det her i Norge. Islam er en religion her i Norge og det er det er ikke vits å diskutere det.

Virker for meg som om Ateister har de samme målene som muslimer/kristne/jøder og alle andre rekruttreligioner.

Som Opteryx sa i starten "Hi, I'm Pat Condell. I don't respect your beliefs and I don't care if you're offended. Cheers."
Hvordan skal jeg orker å gidde å diskutere/holde meg saklig, når folk flest her inne tenker ganske likt som denne Opteryx og Pat Condell.
Og tro meg da, Pat du respekterer ikke meg, da respekterer ikke jeg deg. Og ingen menneskelig lov gjelder for personer jeg ikke respekterer.
Så hvis folk ønsker den mentaliteten som Pat, javel ingen kan nekte dere. Men husk, som regel så blir slik mentalitet besvart med samme mynt, og vi har opprettet en ny form for Al-Qaida.
Som sagt har ingen kalt deg for en idiot bare fordi du tror på gud, det er bare det at du gidder å argumentere for at h*n finnes også

Pat Condell er min helt!
Sist endret av EvveDevve; 28. juli 2011 kl. 20:32.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Kjente idioter som tror på Gud.
Vis hele sitatet...
Atter en gang, ingen har sagt at du må være idiot for å være religiøs, så du krangler med en stråmann her. For øvrig er det tull at Einstein var religiøs, selv om de religiøse alltid har elsket å hevde at det er tilfelle. For å slå dette fast en gang for alle, la meg sitere Einstein i et brev til Eric Gutkind:
Sitat av Albert Einstein
The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. These [...] interpretations are highly manifold according to their nature and have almost nothing to do with the original text. For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstitions. And the Jewish people to whom I gladly belong and with whose mentality I have a deep affinity have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are also no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything 'chosen' about them.
Vis hele sitatet...
Det er dessuten uvesentlig at de du trekker frem var religiøse. Det vitenskapelige bidraget deres er etterprøvbart, og deres religiøse overbevisning har ingenting med dette å gjøre; du kan derfor selvsagt ikke bruke det vitenskapelige bidraget som et forsvar for sannheten i religionen de tilhørte eller som argument rundt hvorvidt religionen innehar negative elementer. På samme måte kan du ikke bruke de vitenskapelige eller teknologiske funnene til tyskere under annen verdenskrig til å forsvare etikken bak nazisme.

Det samme gjelder for det du trekker frem med "islamsk matematikk". Ja, store matematiske fremskritt ble gjort i områder hvor islam var den regjerende religion, men det påvirker selvsagt ikke etikken eller sannhetsverdien til islam. Å takke islam for matematikk er like absurd som å takke pederasti for trigonometri.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Mange snakker om Islam som politikk/religion det blir jo ikke riktig det her i Norge. Islam er en religion her i Norge og det er det er ikke vits å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Akkurat som med kristendommen inneholder også islam en rekke leveregler man skal innfinne seg etter. Å kritisere og/eller stille spørsmål ved disse er det selvsagt ikke noe negativt ved, men er en viktig del av et moderne og sivilisert demokrati. Uten kritikk får vi heller ingen fremgang.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Som Opteryx sa i starten "Hi, I'm Pat Condell. I don't respect your beliefs and I don't care if you're offended. Cheers."
Hvordan skal jeg orker å gidde å diskutere/holde meg saklig, når folk flest her inne tenker ganske likt som denne Opteryx og Pat Condell.
Og tro meg da, Pat du respekterer ikke meg, da respekterer ikke jeg deg. Og ingen menneskelig lov gjelder for personer jeg ikke respekterer.
Vis hele sitatet...
Det er en vesensforskjell på å ikke respektere en persons religiøse overbevisning og å ikke respektere en person. Det er også slik at en mangel på respekt ikke er det motsatte av respekt. Mangel på respekt er ikke det samme som avsky. Det er fullt mulig å respektere en religiøs person på det dypeste uten å respektere hans/hennes religiøse overbevisning. Man skal utvise toleranse og aksept – men selvsagt ikke for intoleranse – men man står også fritt til å kritisere det man anser som irrasjonelt, umoralsk og/eller problematisk på andre måter, uavhengig av om dette er en politisk eller religiøs overbevisning.

Jeg vil også påpeke at den eneste som diskuterer usaklig og respektløst her faktisk er deg selv, og det burde du tenke over.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvem er vi som har fått bevist, og hva har vi fått bevist av hvem? o.O
Jeg trenger ingen verdens form for mirakel, Gud er en tro mellom deg og denne Gud.
Vis hele sitatet...
Det er måten du sier det på som blir feil. Du ber oss om å bevise noe som er umulig å bevise. Man kan ikke bevise at gud ikke finnes.
Men jeg kan bruke samme metodikken på deg: Bevis for meg at julenissen ikke finnes..

Man "kan" bevise gud - men da må han vise seg og/eller utføre et mirakel som er utvilbart en handlig av gud - og dette har enda ikke skjedd.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Til de som hele tiden prater om bevis bevis. Når verdens mest glupe hjerner ikke er i stand til det, hvordan skal jeg da være i stand til det, men fortsatt så mener veldig mange glupe hjerner gjennom historien at denne Gud eksisterer i en eller anne form. Tror neppe Gud vil la seg fange av et 8megapixel kamera.
Vis hele sitatet...
Det er du som påstår at han finnes, så da er det vel du som burde bevise det? Om du ikke kan bevise det, hvorfor tror du på det da?
Jeg ville ikke trodd på en matematikkformel som ingen klarte å bevise var sann etter 2000 år.

Og angående alle troende vitenskapsmenn, så får så det være (dersom det er sant).
Det er uansett ikke den religiøse overbevisningen de er blitt anerkjente for.
Sist endret av Grimdoc; 28. juli 2011 kl. 23:49.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk mener vi skal respektere islam.

Jeg respekterer hverken islam, kristendom, eller andre onde ideologier.

Nå er det også slik at kristendommen i Norge er underkuet. Det er ikke islam. Man klarte jo til og med nesten å tvinge sjal inn i politiet.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor folk mener vi skal respektere islam.

Jeg respekterer hverken islam, kristendom, eller andre onde ideologier.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke bestandig snakk om respekt, men aksept. Man trenger ikke nødvendigvis respektere troen til en annen person men hvis man ikke aksepterer at folk er forskjellige skaper det unødvendige steile fronter mellom oss.
Sitat av Ivar Vis innlegg
slutt å prate tull a, ateisme er like mye religion som gudstroende religioner.

Du kan komme med ti tusener av youtube videor for min del, med ateist-ledere som mener at ateisme er den rette vei og religion er tull, fortsatt bare tull. Jeg kan ikke bevise at Gud eksisterer, men jeg tror på Gud. Du kan heller ikke motbevise meg at Gud finnes, men du tror ikke på Gud. Enten kan folk lære å leve med det, eller så kan jo Ateiste oppfordre til krig siden dere har så jævla lyst til å fjerne verdensreligionene. Blir kos å se 60-90% av verden vs. 10-40%.

Jeg har like mye rett til å åpne kjeften min og prate om min Gud og min tro, som du har til å prate om din ikke-gud og din tro.

Ateister har hele tiden prøvd å komme så langt unna religion som mulig.
Jeg ser fortsatt Ateister (Agnostikere+Gnostikere) gjøre følgende;
- Kristen begravelse i kirken
- Dåp
- Konfirmasjon
- Bryllup (Dette var religiøst skapt for å lukke en "hellig avtale mellom to parter". Jeg ser ikke dyr gå rundt og gifter seg med hverandre, bør ikke da Ateister gjøre det samme? Slutte å følge religiøse sermonier/sakramenter og leve mer naturlig og "fornuftig".

Et lite tips til Ateister her, lær dere og definere dere selv
http://no.wikipedia.org/wiki/Ateisme
Er du gnostiker, eller agnostiker. For dette spiller en liten rolle, ettersom den ene fornekter Gud (som veldig mange her), mens den andre bare sier vi ikke tror/følger Gud.
Vis hele sitatet...
Det kan virke som du snakker om human-etisk forbund.
Når jeg hører ordet ateist,så ser jeg ikke for meg en human-etiker,men en som rett og slett har valgt å ikke tro på noen religion,uten å nødvendigvis legge noe mer i det en det.
Sist endret av Cosmos; 29. juli 2011 kl. 00:54.
True phreak.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Det kan virke som du snakker om human-etisk forbund.
Når jeg hører ordet ateist,så ser jeg ikke for meg en human-etiker,men en som rett og slett har valgt å ikke tro på noen religion,uten å nødvendigvis legge noe mer i det en det.
Vis hele sitatet...
For noen av oss er ikke det å ikke tro et valg, det strider imot vår natur. Jeg fant ut at dette da jeg var 9 år gammel (jeg husker øyeblikket meget klart, jeg gikk i 3. klasse), og uansett hvor lyst jeg har hatt til å tro i tøffe tider (stort sett da jeg fortsatt var veldig ung, jeg har ikke lenger behov for sånt, og har ikke hatt det på hvertfall ti år), har jeg ikke fått meg selv til å gjøre det.

Jeg mener bestemt at dette har med logisk tenking å gjøre. Religion er ikke logisk. Det er ingenting som tilsier at noen guder finnes. Jeg må (som jeg har gjort i en annen tråd) referere til Provo, han sa det veldig fint: Påstanden "Det finnes en gud" er umulig å motbevise. "Det finnes ingen gud", derimot... Som jeg ser det har den påstanden stått siden tidenes morgen, og man har enda ikke klart å motbevise den. Konklusjon? Den stemmer antakeligvis.
Jeg ser trådstarter har blitt midlertidig utestengt, og da skal jeg egentlig heve meg over å fortsette en debatt han ikke har mulighet til å delta i selv for øyeblikket, men til andre som stikker innom og som kan bli imponert av noen utsagn, vil jeg peke på denne: (det er mine understrekinger og utheving)

Sitat av Ivar Vis innlegg
Som Opteryx sa i starten "Hi, I'm Pat Condell. I don't respect your beliefs and I don't care if you're offended. Cheers."
Hvordan skal jeg orker å gidde å diskutere/holde meg saklig, når folk flest her inne tenker ganske likt som denne Opteryx og Pat Condell.

Og tro meg da, Pat du respekterer ikke meg, da respekterer ikke jeg deg. Og ingen menneskelig lov gjelder for personer jeg ikke respekterer.

Så hvis folk ønsker den mentaliteten som Pat, javel ingen kan nekte dere. Men husk, som regel så blir slik mentalitet besvart med samme mynt, og vi har opprettet en ny form for Al-Qaida.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg jo en idiot så jeg skal ta høyde for at jeg har oversett noe ironi her eller metabudskap, men jeg synes dette er et strålende eksempel på hvordan enkelte sterkt advarer andre mot respektløs omgang med anderledestenkende, mens man er akkurat slik selv.
Sist endret av Jotun; 29. juli 2011 kl. 02:37.
Jeg humrer litt over utsagnet: Og ingen menneskelig lov gjelder for personer jeg ikke respekterer. Det er i hvert fall et strålende eksempel på disrespekt
Sitat av Orph Vis innlegg
For noen av oss er ikke det å ikke tro et valg, det strider imot vår natur. Jeg fant ut at dette da jeg var 9 år gammel (jeg husker øyeblikket meget klart, jeg gikk i 3. klasse), og uansett hvor lyst jeg har hatt til å tro i tøffe tider (stort sett da jeg fortsatt var veldig ung, jeg har ikke lenger behov for sånt, og har ikke hatt det på hvertfall ti år), har jeg ikke fått meg selv til å gjøre det.

Jeg mener bestemt at dette har med logisk tenking å gjøre. Religion er ikke logisk. Det er ingenting som tilsier at noen guder finnes. Jeg må (som jeg har gjort i en annen tråd) referere til Provo, han sa det veldig fint: Påstanden "Det finnes en gud" er umulig å motbevise. "Det finnes ingen gud", derimot... Som jeg ser det har den påstanden stått siden tidenes morgen, og man har enda ikke klart å motbevise den. Konklusjon? Den stemmer antakeligvis.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenker er at dette med hvordan universet og jorden ble til er helt surrealistisk å se for seg,da fks bigbang heller ikke gir meg noe svar,da kan man bare tenke,men hva var før der da? og før der igjen?
Jeg greier ikke å få noe givende svar på det, om det er forskernes versjoner eller ved religiøse påstander.
Sist endret av Cosmos; 29. juli 2011 kl. 17:14.
For å gå litt tilbake til utgangspunktet i tråden, og trådstarters irrasjonelle og innsiktsløse påstand om at man ikke skal kritisere islam, så har den britiske muslimske organisasjonen Muslims Against Crusades nylig hatt en pressekonferanse. Denne ligger på Youtube og varer i ca en time. Her omtaler de terrorhandlingene i Oslo som et bevis på at muslimer blir møtt med voldelig motstand i sitt forsøk på å innføre sharia som det eneste lovverket i storbritannia, europa og resten av verden, og at de derfor må forberede seg rent fysisk på å kjempe tilbake.

I videoen (ca 1:00:10) sier den ene talspersonen følgende:
Ultimately we hope one day to cut the hand of a thief in Britain, and to stone the adulterer, and lash the one who commits fornication one hundred lashes, to lash the one who drinks alcholhol fourty lashes, and if he does that again, eighty lashes, and even the one who reverses from islam back to non-islam, he will have capital punishment.
Vis hele sitatet...
Flere ganger blir også demokrati og frihet omtalt som kreftbyller i samfunnet, og kun diktatorisk, gudegitt sharia kan redde samfunnet fra undergang. Videoen er direkte skremmende og holder denne tonen gjennom hele.

Så kan man spørre seg, er dette bare en liten og uvesentlig gruppe med fundamentalister, ikke ulikt kristenfundamentalistiske Westboro Baptist Church? Selve organisasjonen deres er nok rimelig begrenset i omfang, men man skal ikke være altfor sikker på deres ideologis ubetydelighet. I Storbritannia har muslimske grupper klart å få anerkjent egne sharia-domstoler via "the Arbitration Act", som gir juridisk myndighet i sivilrettslige saker (som omfatter blant annet familievold og tvangsekteskap) til denne typen selvutnevnte rettsintanser såfremt alle involverte parter anerkjenner instansens autoritet. Tallet på sharia-domstoler i Storbritannia var i 2009 85, i følge Daily Mail. Det er intet innsyn i prosessene bak domsavgjørelsene, men det skal i følge artikkelen eksistere eksempler på at kvinner blir dømt til å underholde sin mann seksuelt på mannens befaling, dømt til å ikke gifte seg med den de ønsker og fradømt retten til å beholde sine barn for å ha giftet seg med en ikke-muslim.

I Norge er vi tilsynelatende heldig med å ha en liberal islamsk praksis sammenliknet med mange andre land, men flere norske imamer, med Marokkansk Trossamfunn og World Islamic Mission i spissen, ønsker seg sharia-råd også i Norge, riktignok underlagt norske lover og det norske rettssystemet, og ikke parallelt med det, slik som det fungerer i Storbritannia, men likefullt tilsynelatende med så stor dømmende makt det er rom for. I følge "islamekspert" Kari Vogt har Islamsk Råd Norge tidligere tatt initiativ til å innføre sharia-råd i Norge, men "tiden var ikke moden".

Vi skal heller ikke glemme det europeiske fatwarådets internasjonale myndighet i verdi- og shariarettsspørsmål. Mange husker da Islamsk Råd Norge nektet å si om de var prinsipielt for eller mot dødsstraff for homofili før de hadde fått svar fra det europeiske fatwarådet om hva de syntes om saken. Først etter et enormt press uttalte Islamsk Råd Norge at de ...
... søker ikke, har ikke søkt og kommer ikke til å søke dødsstraff for homofili. Respekten for norsk lov er en like soleklar plikt for oss som for alle andre borgere av dette landet, og det burde ikke være nødvendig å måtte repetere dette til det kjedsommelige. Likeledes burde det nå være unødvendig å gjenta at vi tar avstand fra vold og trakassering, mot homofile såvel som andre.
Vis hele sitatet...
De sier videre:
IRN er ikke underlagt Fatwarådet på noen måte, og er ikke bundet av noen av dets meninger. Imidlertid følte vi at spørsmålet var av stor prinsipiell betydning, og fortjente en bredere teologisk behandling enn IRN kunne gi det. I etterpåklokskapens perfekte lys ser vi selvfølgelig at vi burde nøyd oss med å fastslå det opplagte; at vi respekterer og følger norsk lov. For å klargjøre: IRN har allerede tatt et standpunkt i saken, og dette standpunktet er uavhengig av Fatwarådets eventuelle fremtidige konklusjon.
Vis hele sitatet...
Det første som er nærliggende å merke seg er at de ikke sier hvorvidt det burde være dødsstraff for homofili, slik deres hellige skrifter befaler, men at de ikke kommer til å søke dette, og at de avstår fra vold og trakassering. Det andre er at de påstår rimelig bastant at deres meninger ikke på noen måte er bundet av noen av det europeiske fatwarådets meninger, men likevel går over lang tid og nekter å uttale seg om sine meninger før de har fått svar fra nettopp det europeiske fatwarådet. Dette er noe selvmotsigende, og å reagere med en tydelig oppgitthet over at det blir forlangt at de skal ta prinsipiell avstand fra og fordømme dødsstraff for homofile (noe de, så vidt jeg vet, fortsatt ikke har gjort), er mildt sagt ekstremt kritikkverdig i seg selv.

I alle tilfeller gis det europeiske fatwarådet stor tyngde i teologiske og verdimessige spørsmål, også i Norge. Man bør derfor være klar over at rådets leder, Yusuf al-Qaradawi, anerkjenner terroristhandlinger mot israelsk sivilbefolkning, er for dødsstraff for homofile, mener konemishandling kan rettferdiggjøres i en del tilfeller, er for kjønnslemlesting av kvinner (og menn, selvsagt), at Holocaust var jødenes straff fra Gud, at kvinner har delvis skyld i sin egen voldtekt hvis hun ikke har gjort alt i sin makt for å stanse den, og han støttet Ayatolla Khomeini sin oppfordring til å drepe Salman Rushdie for blasfemi i hans bok Sataniske Vers.

Og da spør jeg: Hvorfor i helsike skal jeg ikke kritisere dette? Ved å late som at dette ikke står som en torn i siden på en utvikling mot demokrati, frihet, empati, fornuft og toleranse for alle gjør vi oss selv en enorm bjørnetjeneste. Vi er nødt til å anerkjenne de muslimene som åpent og utvetydig tar avstand for den grove forskjellsbehandlingen og mishandlingen av kvinner, homofile og dyr, for å nevne noe, som vi så tydelig ser meislet inn i islamismen og sharia, og vi må slå beinhardt ned på de som ikke gjør det. Og måten å gjøre dette på er gjennom kritikk, kritikk og enda mer kritikk. Vi kan ikke tolerere intoleranse samme om den kommer fra islam eller det ekstreme høyre, og vi er nødt til å tørre å kritisere. Gjør vi ikke det vil vi få fremvekst av intoleranse og tanketom fundamentalisme fra begge leirer. Møter vi ikke islam med saklig, men streng, kritikk overlater vi ansvaret for denne kritikken til de høyreekstreme, og vi har alle sett hvor lite saklig, hvor lite intellektuelt tilfredsstillende og hvor paradoksal kritikken fra den fløyen som oftest er.

Samtidig mener jeg også landets muslimske organisasjoner bør være mer frempå i media. Stå frem som eksempler, og gjør det helt klart, i utvetydige termer, hva dere mener om kritikken dere møter. Både den usaklige og den saklige. Bidra til å drepe myter, og stå frem som eksempler på at liberal islam i et sekulært samfunn ikke bare fungerer, men fungerer i mye større grad enn den totalitære fundamentalismen man ser så mange andre steder. Dette, sammen med saklig kritikk, er den eneste fornuftige veien å komme seg opp og frem til et mer demokratisk, empatisk, rasjonelt og tolerant samfunn.
Sitat av Provo Vis innlegg
Her er det veldig viktig å holde tunga rett i munnen. Det skal ikke være tvil: Jeg forbeholder meg retten til å ytre hets av religionen islam til stemmen svikter og fingrene blør. Det man ikke skal akseptere er når folks ytringer går over til ren rasisme og irrasjonelt personhat. Samtidig må man også passe på at man ikke urettmessig stempler mennesker som rasister kun fordi de påpeker reell problematikk med islam og praktiseringen av denne religionen.

Problemet angående dette temaet er at man har fått en helt ekstrem polarisering, som ikke minst har knyttet seg opp mot politisk retning – og sistnevnte er like uheldig som det er absurd. Debatten preges av én side som kommer med direkte rasistiske utsagn om alle som kommer fra midtøsten, og som gjerne vil stenge dørene fullstendig for mottak av flyktninger fra dette området. Disse hører gjerne til politiske høyre, og blir kalt "islamofober" av den andre gruppen. Denne andre gruppen er som regel del av politiske venstre, og setter gjerne fingrene i ørene og roper rasisme og islamofobi så fort noen kommer med krass kritikk av islam. Disse vil ikke høre et ord om at islam ikke er en uskyldsren, fredelig, respektfull, rasjonell og harmonisk religion – ei heller aksepteres påstander, for ikke å nevne dokumenterte fakta, om at mange europeiske muslimer støtter opp under meninger vi burde kategorisere som barbariske, og ville kategorisert som barbariske uten å nøle hvis de var holdt av ikke-muslimer.

Denne formen for polarisering ser ut til å vokse seg sterkere og sterkere, og mens hatske rasister på én side og naive hyklere på den andre krangler med hvert sitt forvridde virkelighetsbilde, drukner rasjonelle og intellektuelle islam- og religionskritikere som Sam Harris, Richard Dawkins, Christopher Hitchens og mange andre i støyen. Dette er ikke bare synd; det er direkte farlig.

Det begge polariserte sider i debatten er nødt til å forstå er at islamhets – eller helst islamkritikk, men dette blir gjerne raskt stemplet som islamhets (i beste fall) – er greit, mens muslimhets ikke er greit. Hatske kommentarer om mennesker av midt-østlig etnisitet, gjerne på bakgrunn av etnisiteten alene, står stikk i strid med grunnlaget for rasjonell islamkritikk. Men kritikk, og hets om du vil, av ideologien islam, barbariske handlinger og meninger fundert i islam, og de som utfører og holder disse, er ikke bare akseptabelt, men også nødvendig. Å kalle islamkritikere for rasister er nøyaktig like absurd, galt og urettferdig som å kalle muslimer for terrorister, eller de som er for et multikulturelt samfunn for marxister.
Vis hele sitatet...

Skjønner ikke hvorfor så utrolig mange snakker om denne polariseringen. Jeg har hørt utrolig mange påstander om at man umidelbart blir stemplet som rasist hvis man kritiserer islam, men har aldri sett et eksempel på dette. Venstre-siden ser da helt klart problemene ved fundamentalistisk islam? Det står jo i direkte konflikt med deres verdier, ja, i enda høyere konflikt med deres verdier enn hva det gjør med Høyre-sidens, om jeg tør påstå det.
Sitat av EoT Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor så utrolig mange snakker om denne polariseringen. Jeg har hørt utrolig mange påstander om at man umidelbart blir stemplet som rasist hvis man kritiserer islam, men har aldri sett et eksempel på dette. Venstre-siden ser da helt klart problemene ved fundamentalistisk islam? Det står jo i direkte konflikt med deres verdier, ja, i enda høyere konflikt med deres verdier enn hva det gjør med Høyre-sidens, om jeg tør påstå det.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke nødvendigvis umiddelbart stemplet som rasist noe mer enn man blir umiddelbart stemplet som naiv (i hvert fall ikke av noen som er verdt å høre på), men debatten domineres i stor grad av ytterpunktene. Debattene her på forumet har også en tendens til å gjenspeile dette, selv om midtpunktene selvsagt finnes. Norge er langt fra det verste landet i denne sammenhengen også, men polariseringen kom tydelig frem blant annet under oppstyret om Muhammed-tegningene. Debatten ble stort sett dominert av de som fordømte publiseringen av tegningene som grusomt respektløse og forferdelige handlinger, og de som brukte opptøyene som argument for å stenge igjen for innvandring. Saklig og rasjonell kritikk av irrasjonaliteten ved å gå totalt bananas på grunn av tegneserier druknet stort sett i støyen.

Ser man til utlandet er nok denne tendensen sterkere, og det er ikke lenge siden Sam Harris måtte svare for seg for n'te gang etter å ha blitt anklaget for rasisme på bakgrunn av hans kritikk av islam og bekymringer angående at muslimske terrorgrupper sannsynligvis er de eneste som er i stand til, og villige til, å skaffe og ta i bruk atomstridshoder mot sivilbefolkning som ledd i sin "hellige krig", og at dette er et skremmende realistisk scenario. I Storbritannia hagler også slike beskyldninger til stadighet, men der er også islamsk påvirkning av samfunnet av en helt annen dimensjon enn den er her.

Hvor ofte ser du egentlig saklige islamkritiske, men ikke innvandringsfiendtlige kronikker i avisen? Jeg ser i hvert fall veldig lite til det, men jeg ser stadig kronikker fra Frp om at vi må stenge for innvandring, med etterfølgende behørige motsvar. Hva med saklige og gode kronikker som angår problematikken med punktene jeg nevner i posten over din? Det kan jeg knapt si å ha sett. Og da overlater vi ansvaret for denne kritikken til de høyreekstreme.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor ofte ser du egentlig saklige islamkritiske, men ikke innvandringsfiendtlige kronikker i avisen? Jeg ser i hvert fall veldig lite til det, men jeg ser stadig kronikker fra Frp om at vi må stenge for innvandring, med etterfølgende behørige motsvar. Hva med saklige og gode kronikker som angår problematikken med punktene jeg nevner i posten over din? Det kan jeg knapt si å ha sett. Og da overlater vi ansvaret for denne kritikken til de høyreekstreme.
Vis hele sitatet...
Ingen vil anklage deg for å være rasist når du kritiserer eksemplene den forrige posten din. Dette er jeg 100% sikker på.

Jeg er også en motstander av Islam, i samme grad som jeg er motstander av alle lovgivende og, i mine øyne, potensielt destruktive religioner. Dette skjuler jeg aldri ovenfor mine muslimske eller kristne venner, men jeg respekterer selvsagt deres valg og diskuterer gjerne deres religions validitet med dem. Allikevel er jeg for en mer liberal innvandringspolitikk enn hva vi ser i dag.

Interessant nok er eksemplene dine hentet fra England. England har en mer eller mindre liberal innvandringspolitikk i forhold til resten av Europa, men samfunnet har allikevel forlengst blitt fraksjonert i form av radikal islam og nasjonalistiske bevegelser. Hvorfor har britiske 2. og 3. generasjons innvandrere blitt radikalisert, mens norske ikke har det (hvert fall i mye mindre grad)? Det henger sammen med samfunnet de bor i, de nasjonalistiske bevegelsene som har eksistert i landet lenge før den første inderen satt sin fot der. Det holder, med andre ord, ikke bare å kritisere Islam (som vi ser kan ha utrolig mange former), man må ikke glemme at det finnes kritikkverdige forhold i de aller fleste landene som tar imot innvandrere. Jeg vil dog presisere at langt ifra alle britiske muslimer støtter opp under eksemplene dine, samtidig som langt ifra alle etniske briter støtter opp under English Defence League.

Nei, jeg er enig i at debatten blir snever til tider, og det er trist. Du, som intellektuell religionskritiker, har dog også et ansvar for å holde debatten rasjonell i et lite land som Norge. Hvorfor skriver du ikke en kronikk? Du er velformulert og reflektert.
Sitat av EoT Vis innlegg
Interessant nok er eksemplene dine hentet fra England.
Vis hele sitatet...
Vel og merke ikke alle. Eksempelet med Muslims Against Crusades er fra England, og det samme er eksempelet med sharia-domstoler. Eksempelet med manglende fordømming av dødsstraff for homofile, vektlegging av meningene til en forferdelig umoralsk person i teologi- og verdispørsmål, og ønsket om å få sharia-råd er eksempler hentet fra Norge.

Sitat av EoT Vis innlegg
England har en mer eller mindre liberal innvandringspolitikk i forhold til resten av Europa, men samfunnet har allikevel forlengst blitt fraksjonert i form av radikal islam og nasjonalistiske bevegelser. Hvorfor har britiske 2. og 3. generasjons innvandrere blitt radikalisert, mens norske ikke har det (hvert fall i mye mindre grad)? Det henger sammen med samfunnet de bor i, de nasjonalistiske bevegelsene som har eksistert i landet lenge før den første inderen satt sin fot der.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en litt for rask konklusjon. Hvis det du sier er rett, hvorfor ser vi ingen radikalisering av hinduer og sikher, for eksempel? Islam er nok spesielt i en slik sammenheng, da det er en fundamentalt totalitær og selvopphøyende religion, slik som jødedommen og kristendommen også er – dette ser man lett gjennom deres respektive "hellige" skrifter, men man ser det også tydelig nettopp hos fundamentalistene. Når det kommer til ytre faktorer har jeg en mistanke om at våre strengere retningslinjer for hva som er greit og ikke bidrar til å moderere praksisen. Vi firer ikke på ytringsfriheten ved å vekke blasfemiparagrafen; vi tolererer ikke egne domstoler som kan godta familievold eller seksuelt misbruk; vi tolererer ikke halalslakting uten at dyret er bevisstløst; vi tolererer ikke diskriminering av homofile med forsvar i religionsfrihet, og så videre. I Storbritannia er saken en helt annen.

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg vil dog presisere at langt ifra alle britiske muslimer støtter opp under eksemplene dine, samtidig som langt ifra alle etniske briter støtter opp under English Defence League.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt sant, men statistikken i Storbritannia viser samtidig at 36% av muslimer mellom 16 og 24 år mener at frafall fra islam skal straffes med døden; 37% av de vil heller leve under sharia enn britisk lov; 74% av de vil at kvinner skal bruke ansiktsslør; og 13% av de beundrer organisasjoner som Al Qaida som er villige til å kjempe mot vesten. Det skal sies at statistikken viser noen positive punkter også, men dette er absolutt ikke til å fnyse av.

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor skriver du ikke en kronikk?
Vis hele sitatet...
Tanken har vel aldri slått meg, men kanskje jeg forsøker en gang i ikke altfor fjern fremtid.
Jeg er redd en slik debatt vil gjøre der vanskeligere å kritisere/kommentere innvandringsproblemet vi har i landet vårt i dag...
Sitat av Provo Vis innlegg
Vel og merke ikke alle. Eksempelet med Muslims Against Crusades er fra England, og det samme er eksempelet med sharia-domstoler. Eksempelet med manglende fordømming av dødsstraff for homofile, vektlegging av meningene til en forferdelig umoralsk person i teologi- og verdispørsmål, og ønsket om å få sharia-råd er eksempler hentet fra Norge.
Vis hele sitatet...
Ja, men eksemplene fra Norge er dog ikke på langt nær like skremmende som de britiske.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror det er en litt for rask konklusjon. Hvis det du sier er rett, hvorfor ser vi ingen radikalisering av hinduer og sikher, for eksempel? Islam er nok spesielt i en slik sammenheng, da det er en fundamentalt totalitær og selvopphøyende religion, slik som jødedommen og kristendommen også er – dette ser man lett gjennom deres respektive "hellige" skrifter, men man ser det også tydelig nettopp hos fundamentalistene. Når det kommer til ytre faktorer har jeg en mistanke om at våre strengere retningslinjer for hva som er greit og ikke bidrar til å moderere praksisen. Vi firer ikke på ytringsfriheten ved å vekke blasfemiparagrafen; vi tolererer ikke egne domstoler som kan godta familievold eller seksuelt misbruk; vi tolererer ikke halalslakting uten at dyret er bevisstløst; vi tolererer ikke diskriminering av homofile med forsvar i religionsfrihet, og så videre. I Storbritannia er saken en helt annen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det en forhasted konklusjon, jeg forventer ikke at noen fullt ut kan besvare spørsmålet.

Joda, muligens det britiske samfunnet har vært for tolerante, men jeg mener allikevel at overvekten av 2. og 3. generasjons radikaliserte muslimer vitner om noe litt annet. Det vitner om en mistillit ovenfor landet de har vokst opp i, og en fremmedgjørelse. Hvorfor vil unge muslimer forandre det britiske samfunn? Fordi Islam er en hjernevaskende svulst som får fritt utløp i det "liberale" britiske samfunn? Jeg mener det er en forhasted konklusjon, som undervurderer det unike individet, muslim eller ei(beklager at jeg setter det slik på spissen, men håper du tar poenget mitt).
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er selvsagt sant, men statistikken i Storbritannia viser samtidig at 36% av muslimer mellom 16 og 24 år mener at frafall fra islam skal straffes med døden; 37% av de vil heller leve under sharia enn britisk lov; 74% av de vil at kvinner skal bruke ansiktsslør; og 13% av de beundrer organisasjoner som Al Qaida som er villige til å kjempe mot vesten. Det skal sies at statistikken viser noen positive punkter også, men dette er absolutt ikke til å fnyse av.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at situasjonen er urovekkende i England, men jeg tror grunnlaget er for komplekst til å skylde på Islam og muslimsk praksis som enerådende faktor.
Sitat av Provo Vis innlegg
Tanken har vel aldri slått meg, men kanskje jeg forsøker en gang i ikke altfor fjern fremtid.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg absolutt du skal, vi trenger en åpen debatt rundt et sentralt samfunnsspørsmål som dette i aller høyeste grad.
For å se saken fra enkeltpersoners perspektiv så har jeg både vært i forsamlingene til Islamic culture senter i Oslo samt Minhaj-ul-Quran sine lokaler i Drammen og Oslo.

Der har det blitt diskutert løst og fast om det meste, vi har spørretimer der vi kan spørre alt ifra hvor stor synd det er å onanere til å diskutere sharia domstoler i Norge.

Jeg kan dele oss gutta i tre kategorier:

1. De svært konservative, det er gutta som prøver å følge islam rett etter boka uten noen form for moderne tolkning. Ref: kappa av hender på tyver, tvinge kona til DP action og henrette konvertitter.

2. De moderate, de som har tolket islam tilpasset det moderne samfunnet. De som egentlig er fornøyde slik det er idag. Dette vil jeg si er majoriteten av menneskene i moskeen min.

3. De liberale, de som ønsker en ny tolkning av islam og hvordan man kan tilpasse norske verdier med muslimske leveregler.

Jeg plasserer meg selv i kategori 2/3. Og det gjør mange av mine jevnaldrende og. Vi ønsker IKKE sharia domstoler. Vi ønsker ikke framstå som en gruppe mennesker som alltid ønsker mer innpass i det norske samfunnet. Det vi ønsker er forståelse for at vi er muslimer, vi ønsker et sted vi kan være og vi ønsker å være en del av samfunnet.

En god bekjent av meg jobbet med å få igang TeaTime kampanjen til Anti-rasistisk senter og han er moderat.

Det jeg tror vedr. England er at der kom muslimene tidlig på 50-tallet og gjorde at en del hardcore imamer fikk fri plass til å gjøre som de ville samt at etter 9/11 ble det fort veldig sjipt å være muslim i England som gjorde at svært mange muslimer søkte sammen etter å ha følt seg som syndebukken for det som skjedde i USA. Dette ble utnyttet av diverse mennesker slik at de hadde mennesker til å presse fram sine krasse tanker og leveregler som egentlig ikke passer inn i et moderne demokrati.

Jeg tror ikke noe slikt skjer i Norge, og jeg er sterk motstander av sharia domstoler. Domstoler er en statlig instans og slik skal det være.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg er klar over at situasjonen er urovekkende i England, men jeg tror grunnlaget er for komplekst til å skylde på Islam og muslimsk praksis som enerådende faktor.
Vis hele sitatet...
Men nå er det jo nettopp muslimsk praksis, fundamentalistisk sådan, som er problemet. Islam, som kristendommen, er bygget på fundamenter som ikke går overens med et moderne samfunn, og man må derfor sørge for at disse fundamentene ikke får utløp som praksis. Derfor tror jeg det slår veldig feil ut å praktisk talt tillate fundamentalistisk islam å få fotfeste ved å anerkjenne sharia-domstoler, legalisere halalslakting, begrense ytringsfriheten og tilsvarende ting, slik som vi ser i blant annet England – alt i desperat frykt for å ikke fornærme. I et globalt perspektiv har kristendommen moderert seg, men islam praktiseres fortsatt i stor grad i fundamentalistisk form. Man kan derfor vanskelig nekte på at islam slik det i stor grad blir praktisert rundt i verden i dag er et problem, og at dette problemet må angripes med kraftig kritikk og andre nødvendige tiltak, slik kristendommen ble i sin tid, slik at vi får en stadig reformasjon mot et mer liberalt islam globalt, men også lokalt.

Hvis en pressekonferanse som den jeg linket til tidligere hadde blitt holdt i Norge ville det utvilsomt blitt rabalder, men i England blir det knapt nevnt. Å ikke slå ned på slike hårreisende uttalelser og meninger er i praksis å akseptere de, og å akseptere de er å tillate konservativ islam. Med det i tankene er det svært viktig at vi tar tak i ting som at det europeiske fatwarådets meninger blir tillagt stor viktighet i spørsmål om teologi og verdier også i Norge, og at denne organisasjonen styres av mennesker med forkvaklede menneskesyn. Ting som dette må frem i lyset og hamres med kontinuerlig, hard og saklig kritikk for å få en positiv endring. At Islamsk Råd Norge søker råd om teologi- og verdispørsmål rundt hvordan kvinner skal behandles av mennesker som mener konemishandling kan forsvares er ikke greit. Samtidig bør det også rettes anerkjennelse mot at de åpent fordømmer all form for terrorisme, selv om dette på sett og vis bare skulle mangle, på tross av direkte dødstrusler fra konservative stemmer. Kritikk er ikke bare irettesettende kommentarer rundt dårlige sider, men også anerkjennelse av det som er bra.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg kan dele oss gutta i tre kategorier:
Vis hele sitatet...
Kan du anslå en omtrentlig fordeling mellom disse gruppene? Og hvor stor forskjell vil du tro det er mellom muslimske nordmenn og muslimske engelskmenn i spørsmål som de vi så i spørreundersøkelsen jeg linket til tidligere? Det som er litt overraskende i den engelske undersøkelsen er jo at de yngre jevnt over er mer fundamentalistiske enn de eldre. Er dette også tilfelle her, tror du, eller er det omvendt? Eller likt?

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det jeg tror vedr. England er at der kom muslimene tidlig på 50-tallet og gjorde at en del hardcore imamer fikk fri plass til å gjøre som de ville samt at etter 9/11 ble det fort veldig sjipt å være muslim i England som gjorde at svært mange muslimer søkte sammen etter å ha følt seg som syndebukken for det som skjedde i USA. Dette ble utnyttet av diverse mennesker slik at de hadde mennesker til å presse fram sine krasse tanker og leveregler som egentlig ikke passer inn i et moderne demokrati.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har mye rett i dette, men vi fikk også muslimske innvandrere hit på 60-tallet gjennom pakistansk arbeidsinnvandring. På 70-tallet kom det ytterligere flere, hovedsaklig fra Irak og Afghanistan. Så vi har hatt muslimsk innvandring hit nesten like lenge som England. Uten å si noe for sikkert vil jeg også tro at muslimer i England og Norge opplevde 9/11 ganske likt. Likevel har man konservativ islam i mye større grad der (og mange andre steder i Europa) enn hva vi har her. Har du, som ikke-konservativ muslim, noen formening om hva hovedårsaken til dette kan være?
Sitat av Provo Vis innlegg
Men nå er det jo nettopp muslimsk praksis, fundamentalistisk sådan, som er problemet. Islam, som kristendommen, er bygget på fundamenter som ikke går overens med et moderne samfunn, og man må derfor sørge for at disse fundamentene ikke får utløp som praksis. Derfor tror jeg det slår veldig feil ut å praktisk talt tillate fundamentalistisk islam å få fotfeste ved å anerkjenne sharia-domstoler, legalisere halalslakting, begrense ytringsfriheten og tilsvarende ting, slik som vi ser i blant annet England – alt i desperat frykt for å ikke fornærme. I et globalt perspektiv har kristendommen moderert seg, men islam praktiseres fortsatt i stor grad i fundamentalistisk form. Man kan derfor vanskelig nekte på at islam slik det i stor grad blir praktisert rundt i verden i dag er et problem, og at dette problemet må angripes med kraftig kritikk og andre nødvendige tiltak, slik kristendommen ble i sin tid, slik at vi får en stadig reformasjon mot et mer liberalt islam globalt, men også lokalt.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig med deg i, men jeg tror ikke det er Englands aksept av muslimsk praksis som er den enerådende faktoren til at unge britiske muslimer blir radikalisert. Formulerte meg muligens upresist.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis en pressekonferanse som den jeg linket til tidligere hadde blitt holdt i Norge ville det utvilsomt blitt rabalder, men i England blir det knapt nevnt. Å ikke slå ned på slike hårreisende uttalelser og meninger er i praksis å akseptere de, og å akseptere de er å tillate konservativ islam. Med det i tankene er det svært viktig at vi tar tak i ting som at det europeiske fatwarådets meninger blir tillagt stor viktighet i spørsmål om teologi og verdier også i Norge, og at denne organisasjonen styres av mennesker med forkvaklede menneskesyn. Ting som dette må frem i lyset og hamres med kontinuerlig, hard og saklig kritikk for å få en positiv endring. At Islamsk Råd Norge søker råd om teologi- og verdispørsmål rundt hvordan kvinner skal behandles av mennesker som mener konemishandling kan forsvares er ikke greit. Samtidig bør det også rettes anerkjennelse mot at de åpent fordømmer all form for terrorisme, selv om dette på sett og vis bare skulle mangle, på tross av direkte dødstrusler fra konservative stemmer. Kritikk er ikke bare irettesettende kommentarer rundt dårlige sider, men også anerkjennelse av det som er bra.
Vis hele sitatet...

Jeg er enig i din kritikk av Islam. Men hvorfor er det den yngre generasjonen som blir radikalisert? Det er dette jeg mener er oppsiktsvekkende i England, og jeg mener din forklaring er for enkel. Har du et godt svar på dette fenomenet, utover det du har sagt nå? Jeg tror dette er fordi britisk kultut og politikk har fremmet seperasjon fremfor inkludering.
Kan du anslå en omtrentlig fordeling mellom disse gruppene? Og hvor stor forskjell vil du tro det er mellom muslimske nordmenn og muslimske engelskmenn i spørsmål som de vi så i spørreundersøkelsen jeg linket til tidligere? Det som er litt overraskende i den engelske undersøkelsen er jo at de yngre jevnt over er mer fundamentalistiske enn de eldre. Er dette også tilfelle her, tror du, eller er det omvendt? Eller likt?
Vis hele sitatet...
Altså det er vanskelig for meg å komme med konkrete tall utifra min kunnskap. Men i det trossamfunnet der jeg er medlem. Så ligger fordelingen tungt på oss moderate. Vi er i flertall, uten tvil.

Utviklingen i England er spennende uten tvil. Hva kan være grunnen til at engelske muslimer som er født og oppvokst der blir radikale? Har stusset på det selv. Eneste jeg kommer på i farta er imamene.

Jeg har selv vært borti imamer som tilfeldigvis lurer litt jihad inn i sine taler

"Kjære brødre, vi muslimer har en plikt til å respektere våre medmennesker og våre naboer. Kjærlighet og tilgivelse er fundamentet i vår religion.

Mange av våre brødre er i vanskeligheteri Afghanistan, vi plikter å hjelpe dem. Vi må kjempe med dem mot de kristne soldatene"

Da satt mange av oss moderate "the fuck?".

Dette forteller oss at hvis folk med lav utdanning blir utsatt for gode argumentasjoner og blir fortalt hva de må gjøre for å bli en "mujahedin" så vil noen vurdere det.

I Norge kan jeg snakke for oss norsk-pakistanere. Mange av oss tar utdanninger og kan anse oss som godt integrerte. Vi vet forskjell på rett og galt og kan argumentere for oss. Det vi ikke vet, leser vi om selv og tar en beslutning. Dette tror jeg skiller oss fra mange av de unge muslimene i England vs Oss i Norge.

Men føler at jeg er på tynn is nå så jeg lar mine hypoteser modne litt.

Jeg tror du har mye rett i dette, men vi fikk også muslimske innvandrere hit på 60-tallet gjennom pakistansk arbeidsinnvandring. På 70-tallet kom det ytterligere flere, hovedsaklig fra Irak og Afghanistan. Så vi har hatt muslimsk innvandring hit nesten like lenge som England. Uten å si noe for sikkert vil jeg også tro at muslimer i England og Norge opplevde 9/11 ganske likt. Likevel har man konservativ islam i mye større grad der (og mange andre steder i Europa) enn hva vi har her. Har du, som ikke-konservativ muslim, noen formening om hva hovedårsaken til dette kan være?
Vis hele sitatet...
Den Pakistanske arbeidsinnvandringen på 60 tallet, som min far var en del av. Den gruppen som kom til Norge var en gruppe unge menn i sin beste alder hvorav mange kom fra Gujrat i Punjab provinsen i Pakistan. Dette området er ikke kjent for å være spesiell radikal eller islamifisert. Av den grunn så var ikke de så religiøse som de gutta i England. Og det er den første muslimske gruppen som kom til Norge i stor skala.

En gjeng Pakistanske tenåringer som møter blonde damer, alkohol og frivillig sex. Tror du de tenkte religion?
http://cinerama.no/img/w450/m537661826.jpg


Innvandringen til England var en stor mix av alt og alle samlet på et lite området hvor de også søkte sammen gjennom religion. Hvor også innvandrerne møtte en definert religiøs kultur og friheten ble mindre av den grunn. Mens gutta i Norge skapte sin egen kultur? Kanskje det er en del av grunnen til hvorfor det finnes så mange motsetninger der?

Fun fact: Hver gang jeg spør fattern om å være alene i Norge fra han var 14-25 år. Så bare fniser han for seg selv og snakker om en Pernille, Tonje og Henriette og " Sånnen min, det varh den tiden vi var EXOTIC". Høhø