Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1374797
Sitat av noy Vis innlegg
Høh? Hvorfor praiet de en privatbil når de kom i land og kjørte til Hønefoss Politikammer? Hva kunne de bistå politi og hjelpemannskap med der?
Vis hele sitatet...
Just precis... "selv ønsket Pedersen å komme seg til Sundvolden hotell der hans venner og deres pårørende begynte å samles, men måtte bli værende på Hønefoss i timevis, grunnet sikkerhetssituasjonen."

Han har derav fått beskjed om hvor han skal møte opp?
Leder av AUF har litt høyere sikkerhetsrisiko enn medlemmene vil jeg tro, derfor tipper jeg telefonsamtalen kom fra et eller annet sentralt hold...
Sitat av downing Vis innlegg
Jeg lurer mer og mer på tankegangen med å høre skudd, bli fortalt å forlate øya, ta med seg 6-7 kompiser og stikke av med eneste fluktfartøy. :/ Det gir meg ikke akkurat fred i sjela.
Vis hele sitatet...
Litt drøy den men det er ikke AUF lederen som bestemmer om et fartøy skal legge fra kai eller ikke. Mer forvirrende er at han reiser bort fra fastlandet hvor politiet og hjelpemannskap etterhvert ville kommet allikevel. Hvis han eier en mobiltelefon trenger han ikke å praie en privatbil for å reise til Hønefoss politikammer ...

Hvorfor skal lederen av AUF ha litt høyere sikkerhetsrisiko eller klarering eller hva vi nå skal kalle det enn resten av ungdomsforeningen
Sist endret av noy; 27. juli 2011 kl. 01:18.
Sitat av downing Vis innlegg
Jeg lurer mer og mer på tankegangen med å høre skudd, bli fortalt å forlate øya, ta med seg 6-7 kompiser og stikke av med eneste fluktfartøy. :/ Det gir meg ikke akkurat fred i sjela.
Vis hele sitatet...
Kan like gjerne være kapteinen som tok den vurderingen... og tror vi skal betegne det som 6-7 partifeller i beste fall, ikke sikkert de kjente hverandre utover det formelle.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Just precis... "selv ønsket Pedersen å komme seg til Sundvolden hotell der hans venner og deres pårørende begynte å samles, men måtte bli værende på Hønefoss i timevis, grunnet sikkerhetssituasjonen."

Han har derav fått beskjed om hvor han skal møte opp?
Leder av AUF har litt høyere sikkerhetsrisiko enn medlemmene vil jeg tro, derfor tipper jeg telefonsamtalen kom fra et eller annet sentralt hold...
Vis hele sitatet...
Stoltenberg ble ført i bunker ikke på grunn av at han er Jens Stoltenberg, leder av AP, men fordi han i kraft av sitt embete som statsminister er statsforfatningens leder.

AUF-leder skal ikke være prioritert. Å få Eskil i sikkerhet skal ikke telle mer enn noen andre på den øya.
Sitat av Jotun Vis innlegg
, derfor tipper jeg telefonsamtalen kom fra et eller annet sentralt hold...
Vis hele sitatet...
For å sitere meg selv... mtp at det tar noen sekunder i andre enden å hente opp telefon, finne frem riktig nummer, vente på oppkobling... så er det ikke mye om å gjøre at den som ringer opp i dette tilfellet, begynner oppringningen før første skudd på Utøya.
Dere har begge valide poenger. Det begynner å bli seint på natta. Det var en intensjon å skrive kompiser men dette har jeg ingen grunnlag for så det vil jeg trekke tilbake. Det var nok ikke Eskils egen avgjørelse å legge fra kai.

Men jeg syns det fortsatt er spørsmål som er ubesvart i denne saken.
Spikeren på hodet ja "selv ønsket Pedersen å komme seg til Sundvolden hotell der hans venner og deres pårørende begynte å samles, men måtte bli værende på Hønefoss i timevis, grunnet sikkerhetssituasjonen."

-Da har de altså drevet rundt så lenge at det er satt opp en base for pårørende. Da nekter jeg å tro at han ikke visste om alle som svømte rundt øya, men allikevel legger han til land og stikker med halen mellom beina. For en leder!
Enig at det ikke er han som bestemmer om fartøyet skulle legges til land eller ikke, men tror du ikke han hadde greid å overbevise matrosen om at de kan snu og plukke opp folk fra vannet?

Det er bekreftet at folk på Utøya ringte Eskil Pedersen da skytingen begynte, men hvem i all verden ringer sjefen først og ikke politiet når noen skyter mens du er på jobb? Det er også her det er vanskelig å tolke informasjonen vi har tilgjengelig, hvor befant Eskil Pedersen seg da skytingen begynte, og hvor var han da han var oppringt. Jeg er rimelig sikker på at han i telefonsamtalen ble opplyst om at det fantes 1, maks 2 skytttere avhengig av hvem han snakket med. Synes også det er nærliggende å tro at han fikk sms'er av de som befant seg der, og fikk nok vite at folk la på svøm.
Jeg antar at Eskil oppholdt seg i administrasjonsbygget som er det store hvite bygget som står mot kaia. Jeg mener sentraladm. ofte regroup'er der under utøyaoppholdet.
Sist endret av downing; 27. juli 2011 kl. 01:22.
Kanskje det er derfor han dro til Hønefoss politikammer for at politiet skulle ha direktekontakt med de som kontaktet han fra Utøya
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
-Da har de altså drevet rundt så lenge at det er satt opp en base for pårørende.
Vis hele sitatet...
Det er det ikke grunnlag for å si sikkert. Det er mulig at Eskil har uttrykt dette ønsket mens han har sittet på politistasjonen allerede, at de forsvant direkte over til land og videre.
Det jeg undres over er hvordan han kan be den norske befolkning om penger til oppbygning av øya under en uke etter Denne grusomme hendelsen.

Synes også at offrene bør få begraves på statens regning.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Spikeren på hodet ja "selv ønsket Pedersen å komme seg til Sundvolden hotell der hans venner og deres pårørende begynte å samles, men måtte bli værende på Hønefoss i timevis, grunnet sikkerhetssituasjonen."

-Da har de altså drevet rundt så lenge at det er satt opp en base for pårørende. Da nekter jeg å tro at han ikke visste om alle som svømte rundt øya, men allikevel legger han til land og stikker med halen mellom beina. For en leder!
Enig at det ikke er han som bestemmer om fartøyet skulle legges til land eller ikke, men tror du ikke han hadde greid å overbevise matrosen om at de kan snu og plukke opp folk fra vannet?

Det er bekreftet at folk på Utøya ringte Eskil Pedersen da skytingen begynte, men hvem i all verden ringer sjefen først og ikke politiet når noen skyter mens du er på jobb? Det er også her det er vanskelig å tolke informasjonen vi har tilgjengelig, hvor befant Eskil Pedersen seg da skytingen begynte, og hvor var han da han var oppringt. Jeg er rimelig sikker på at han i telefonsamtalen ble opplyst om at det fantes 1, maks 2 skytttere avhengig av hvem han snakket med. Synes også det er nærliggende å tro at han fikk sms'er av de som befant seg der, og fikk nok vite at folk la på svøm.
Vis hele sitatet...
Det beskrives en båttur på en halvtimes tid før de dreier mot land "bak et nes", da er det altså minst en halvtime igjen av skyteperioden, kom det noe pårørende-base så kjapt?
Enig med du, zlamaniac, en begravelse er langt fra billig og familiene har lidd nok. En del av de 5 millionene Stordalen gav bør gå med til dette. Bare en liten gravstøtte kan fort komme opp i en 20.000-40.000 kroner - og det er bare gravstøtta. Hva de 25 andre millionene skal brukes til får Eskil vær så god kommentere selv ...
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Det jeg undres over er hvordan han kan be den norske befolkning om penger til oppbygning av øya under en uke etter Denne grusomme hendelsen.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Og ihvertfall finne alle ofrene først.
Longboarder
zitare's Avatar
Jeg vet ikke om noen har påpekt dette før (siden jeg ligger ca 20 sider bak etter jobb) men nå har Auf bedt om støtte til og bygge om/opp utøya. De jeg har snakket med (er selv medlem i Auf) snakket om at Utøya skal gjøres om, av den ene grunnen til at ofre ikke skal komme tilbake til det samme neste år.

Edit:

han ber om denne støtten nå fordi Auf skal vise hvor sterke de. (noe jeg er FULLSTENDIG imot! )
Sist endret av zitare; 27. juli 2011 kl. 01:30.
@zlamaniac - Jeg er helt enig, kvalmende. Vil også sitere en bruker fra et annet forum:
"Må si meg enig i at det romlet litt ekstra i magen når AP-toppene direkte henviste til Lokalvalg og stemmebruk i talene sine på en minnemarkering som jeg håpet skulle være politisk nøytral og ikke være en del av valgkampen. Skuffende og respektløst. Trodde det skulle være en nøytral minnemarkering for det som har skjedd, og ikke et møte for å sanke stemmer og sympati for ett bestemt parti."

@Downing - Kan du presisere hva du mener? Jeg tror ikke jeg forsto deg riktig.

Et annet utsagn fra Giske som er verdt å notere seg
"Fem minutter etter at Breivik ankom Utøya Giske at han avfyrte første skudd. Etter hvert kom noen folk løpende ned mot båten, blant dem var AUF-leder Eskil Pedersen og hans rådgiver."

Altså, han ser ABB avløse de første skuddene og er avventende til situasjonen. 'Etter hvert' kommer noen løpende, vanskelig å anslå hvor lang tid han mener med dette.
Kjenner jeg blir JÆVLIG provosert på folk som B_romeo , Kielland ulykken og andre ulykker har lært oss at noe av det verste i etterkant er at ofrene klandrer seg selv.

Eskil er AUF leder og jeg kan garantere deg at i den stillingsbeskrivelsen står det ikke at han skal ha militærtrening og ofre livet sitt for AUF , dessuten så tviler jeg på at denne fergen er særlig egnet til å kjøre rundt og plukke opp folk med .. men slutt å skylde på folk som var på øyen, det var ikke en dritt NOEN av dem kunne gjort for å forandre noe i grunn.
Sitat av zitare Vis innlegg
Jeg vet ikke om noen har påpekt dette før (siden jeg ligger ca 20 sider bak etter jobb) men nå har Auf bedt om støtte til og bygge om/opp utøya. De jeg har snakket med (er selv medlem i Auf) snakket om at Utøya skal gjøres om, av den ene grunnen til at ofre ikke skal komme tilbake til det samme neste år.

Edit:

han ber om denne støtten nå fordi Auf skal vise hvor sterke de. (noe jeg er FULLSTENDIG imot! )
Vis hele sitatet...
Før edit'en din skulle jeg si det høres fornuftig ut. Kanskje kunne man derimot bevart Utøya som det er nå med kulehull og alt, så det kan bli et monument over denne dagen, uten at jeg har tenkt så nøye på konsekvensene av slikt.

Etter edit'en synes jeg pengeønsket høres veldig merkelig ut ja. Isåfall kunne han bedt partimedlemmene om penger i et rundskriv, og ikke nødvendigvis slik som nå. Og at Stordalen må foran kameraet igjen, er heller ikke etter min smak. Hvor ble det av den gamle skikken med å gi anonyme gaver?
B_Romeo: sitatet du sikter til beviser ikke at de har drevet rundt helt til det ble opprettet en base for pårørende, tvert i mot sikter det til at E. Pedersen uttrykte ønsket om å komme seg til sundvolden mens han satt på politistasjonen. Hvor lenge han har sittet der sies ikke.
Longboarder
zitare's Avatar
Sitat av Jotun Vis innlegg
Før edit'en din skulle jeg si det høres fornuftig ut. Kanskje kunne man derimot bevart Utøya som det er nå med kulehull og alt, så det kan bli et monument over denne dagen, uten at jeg har tenkt så nøye på konsekvensene av slikt.

Etter edit'en synes jeg pengeønsket høres veldig merkelig ut ja. Isåfall kunne han bedt partimedlemmene om penger i et rundskriv, og ikke nødvendigvis slik som nå. Og at Stordalen må foran kameraet igjen, er heller ikke etter min smak. Hvor ble det av den gamle skikken med å gi anonyme gaver?
Vis hele sitatet...
Jeg er lett med deg på Stordalen foran kamera. (han har jo ikke vært NOEN gang uten at han har være super "snill"

men over til det andre, Auf snakker nå om og prøver og gjøre hele øya anderledes så det skal bli lettere for ofre og komme tilbake, noe som jeg syns er greit. MEN at de snakker om at nå må vi være sterke og ikke tenke på det som har skjedd. For det finnes ikke en sjel i verden som skal fortelle meg eller en av mine nærmeste naboer hvordan de skal takle sin sorg!
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Kjenner jeg blir JÆVLIG provosert på folk som B_romeo , Kielland ulykken og andre ulykker har lært oss at noe av det verste i etterkant er at ofrene klandrer seg selv.

Eskil er AUF leder og jeg kan garantere deg at i den stillingsbeskrivelsen står det ikke at han skal ha militærtrening og ofre livet sitt for AUF , dessuten så tviler jeg på at denne fergen er særlig egnet til å kjøre rundt og plukke opp folk med .. men slutt å skylde på folk som var på øyen, det var ikke en dritt NOEN av dem kunne gjort for å forandre noe i grunn.
Vis hele sitatet...
All ungdom skulle hatt militær-trening i dagens samfunn, men det er det ikke alle partier som er enig i visst...

Den fergen er vel forøvrig ikke noe verre å plukke opp folk i enn de plastikk-jollene og diverse som lokalbefolkningen hev seg ut med.

Men jeg forstår hvordan du ser det ja, ingen fare. Rasjonalitet er ikke alltid like lett i situasjoner man sannsynligvis ikke har tenkt gjennom før en gang.
OT:
I tilfelle tråden blir stengt i løpet av natta vil jeg bare få lov til å si at det har vært utrolig å få delta i "nattdebatten" deres guys (!!) - Jotun, B_Romeo, downing, zlamaniac, Fanz og alle andre jeg ikke husker nicket på nå! Allright å kunne "blow off some steam" med meningsfeller på et online forum i slike tragiske hendelser, men hverdagen kaller og nå er det natt - orker ikke flere våkenetter

Thnx guys!
Longboarder
zitare's Avatar
Sitat av noy Vis innlegg
OT:
I tilfelle tråden blir stengt i løpet av natta vil jeg bare få lov til å si at det har vært utrolig å få delta i "nattdebatten" deres guys (!!) - Jotun, B_Romeo, downing, zlamaniac, Fanz og alle andre jeg ikke husker nicket på nå! Allright å kunne "blow off some steam" med meningsfeller på et online forum i slike tragiske hendelser, men hverdagen kaller og nå er det natt - orker ikke flere våkenetter

Thnx guys!
Vis hele sitatet...
/sign


selvom jeg ikke har vært veldig aktiv.
Sitat av Lordtema Vis innlegg
Kjenner jeg blir JÆVLIG provosert på folk som B_romeo , Kielland ulykken og andre ulykker har lært oss at noe av det verste i etterkant er at ofrene klandrer seg selv.

Eskil er AUF leder og jeg kan garantere deg at i den stillingsbeskrivelsen står det ikke at han skal ha militærtrening og ofre livet sitt for AUF , dessuten så tviler jeg på at denne fergen er særlig egnet til å kjøre rundt og plukke opp folk med .. men slutt å skylde på folk som var på øyen, det var ikke en dritt NOEN av dem kunne gjort for å forandre noe i grunn.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at du blir provosert, men mener du spørsmålene er helt uberettiget?

- Jeg klandrer ikke Eskil Pedersen, men jeg synes det er høyst kritikkverdig at han helt uten sans og samling 'rømmer'. Har han ingen ansvars- eller lojalitetsfølelse til de han er leder for? En litt klisje sammenligning, men dersom du bytter ut AUF-campen med en fotball-camp, auf-ungdommen med fotball-lag i flere aldre og Eskil Pedersen med en fotballtrener, ville ikke du reagert om fotballtreneren som hadde en båt til disposisjon hadde stukket av?

- Greit nok, båten er kanskje ikke ideell til å plukke opp folk fra, men en båt av den størrelsen har garantert en form for livringer/redningsvester de kunne kastet ut.

Sett i dette perspektivet blir det EKSTRA kvalmt at han senere samme kveld prater om samhold, stå sterkere sammen og om å prate på hverandre. Uspiselig for meg.
Kan dere ikke kutte ut denne spekuleringen angående AUF lederen.. Dette er helt hinsides, hvem ville ikke gjort alt for å komme seg i sikkerhet. Rekk opp hånda de av dere som ville gjort noe annet, og gjerne forklar hva???
Sitat av Mrd607 Vis innlegg
Kan dere ikke kutte ut denne spekuleringen angående AUF lederen.. Dette er helt hinsides, hvem ville ikke gjort alt for å komme seg i sikkerhet. Rekk opp hånda de av dere som ville gjort noe annet, og gjerne forklar hva???
Vis hele sitatet...
Jeg var ikke der, så jeg kan ikke rekke opp hånda. Men jeg kan henvise til x antall fra sivilbefolkningen som satte seg i 2meters joller for å redde folk, og tok flere runder selv etter å ha blitt beskutt.
Sitat av noy Vis innlegg
OT:
I tilfelle tråden blir stengt i løpet av natta vil jeg bare få lov til å si at det har vært utrolig å få delta i "nattdebatten" deres guys (!!) - Jotun, B_Romeo, downing, zlamaniac, Fanz og alle andre jeg ikke husker nicket på nå! Allright å kunne "blow off some steam" med meningsfeller på et online forum i slike tragiske hendelser, men hverdagen kaller og nå er det natt - orker ikke flere våkenetter

Thnx guys!
Vis hele sitatet...
Ditto. Jeg har startet egen tråd for tidsplan-diskusjon for de som orker nitid minutt-mas og ekstrem-vrengning og synsing om de merkeligste ting, jeg liker å ha en versjon klar når polisen kanskje kommer med noe tilsvarende om en måned eller fem, uten at jeg skal være altfor paranoid. Når man ser hva som har versert av rykter og teorier etter noe så "simpelt" som Orderud-saken, kan brainstorming som dette fjerne basisen for de verste konspirasjonsteoriene i etterkant kanskje.
Sist endret av Jotun; 27. juli 2011 kl. 01:47.
Har fulgt denne diskusjonen en stund nå, og nå måtte jeg registrer meg for og legge inn en komentar.

Det blir helt feil og anklage AUF lederen for å stikke av og ikke opptre som en helt!

"– Vi fikk samlet ni personer på båten, så dro vi. Det var ingen andre i nærheten, og hadde vi blitt igjen ville alle blitt skutt, forklarer Giske.

Men ettersom de ikke tør å legge til på land, endte de opp med å kjøre nærmest i blinde nordover."

http://www.adressa.no/nyheter/terror...cle1667921.ece

Etter hva jeg forstår, sto Eskil i nærheten av båten når skytingen begynte. Den mest naturlige veien og rømme fra en øy må vel være og springe på den båten som står der? Og når alle som var i nærheten var ombord, så vil det i mine øyne være en naturlig handling og gå i fra land. Spesielt når den neste personen som ville kommet var en fyr med gæver og onde hensikter.

En av grunnene til at de ikke kom igjenom på mobil, kan ha vært dårlig dekning. Eller rett og slett at nødnettet var overbelastet. Kan noen som helst skjønne det?!? Det var jo ikke akuratt slik at en bombe gikk av for en stund siden, eller at 700 andre paniske ungdommer prøvde og ringe?

Uansett! Slutt og fokuser på det som ikke ble gjort. Spesielt rundt enkeltpersoner og sivile!
Sist endret av TaO_o; 27. juli 2011 kl. 01:47.
Sitat av B_Romeo Vis innlegg
Jeg var ikke der, så jeg kan ikke rekke opp hånda. Men jeg kan henvise til x antall fra sivilbefolkningen som satte seg i 2meters joller for å redde folk, og tok flere runder selv etter å ha blitt beskutt.
Vis hele sitatet...
Nettopp, for de visste kanskje litt hva som var i ferd med å skje og var litt mer mentalt forberedt... Og opplevde ikke det drama som de som var på øya... Dette blir for dumt syntes jeg... Med samme argumentasjon kan man da si at ingen skulle reist fra øya?
Sist endret av Mrd607; 27. juli 2011 kl. 01:50.
Sitat av Mrd607 Vis innlegg
Kan dere ikke kutte ut denne spekuleringen angående AUF lederen.. Dette er helt hinsides, hvem ville ikke gjort alt for å komme seg i sikkerhet. Rekk opp hånda de av dere som ville gjort noe annet, og gjerne forklar hva???
Vis hele sitatet...
Enig i deg med det, men det jeg spekulerer i er det han gjorde i dag.
Oppbyggingen av øya og å skaffe penger til det er vel noe de pårørende, de overlevende og det norske folk bryr seg veldig lite om akkurat nå og det er utrolig upassende og respektløst å be om penger til det nå.
Sitat av Mrd607 Vis innlegg
Kan dere ikke kutte ut denne spekuleringen angående AUF lederen.. Dette er helt hinsides, hvem ville ikke gjort alt for å komme seg i sikkerhet. Rekk opp hånda de av dere som ville gjort noe annet, og gjerne forklar hva???
Vis hele sitatet...
Ønsker ikke å dømme noen, men om man ville reddet seg selv fremfor alt annet er man enkelt og greit ingen ledertype. Ingen lærer ville kastet seg selv i sikkerhet på klassetur mens klassen man har ansvaret for er etterlatt til seg selv, selvom det ikke er nevnt noe om militærbakgrunn i stillingsannonsen, som nevnt tidligere. Som en leder har man et større ansvar enn folk flest. Derfor stiller jeg også spørsmål ved at han reddet sitt eget skinn på denne måten.
Synes det er kjempebra at 9(?) personer ble reddet i den båten jeg. Det er de fakta vi har. 9 personer kom seg i sikkerhet. Det gjør meg veldig glad.
Synes Eskil Pedersen får ufortjent mye kritikk her.

Pedersen ville ha dugnad for å gjenoppbygge/ta tilbake Utøya. Petter Stordalen ble tipset om dette og bidro så med fem millioner til gjenoppbyggingen. Det var også Stordalen som har hevdet at det ville koste 15-25 millioner å gjenoppbygge Utøya som var "istykkersutt". (http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7727851 27/7 2011)

Når det gjelder anklagene på forumet her mot Pedersen hvor det blir hevdet at han mer eller mindre har latt partifellene sine i stikken og selv flyktet med halen mellom beina, så vet jeg ikke om disse fortjener noen kommentar.
Sitat av ma10as Vis innlegg
Ønsker ikke å dømme noen, men om man ville reddet seg selv fremfor alt annet er man enkelt og greit ingen ledertype. Ingen lærer ville kastet seg selv i sikkerhet på klassetur mens klassen man har ansvaret for er etterlatt til seg selv, selvom det ikke er nevnt noe om militærbakgrunn i stillingsannonsen, som nevnt tidligere. Som en leder har man et større ansvar enn folk flest. Derfor stiller jeg også spørsmål ved at han reddet sitt eget skinn på denne måten.
Vis hele sitatet...
Vanvittig tankegang, ikke en båt du er på , så det er sagt..
Longboarder
zitare's Avatar
helt ærlig, nærmere 100 ungdommer har død. Kunne en mann uten våpen endret det? NEI. en politimann prøvde og han ligger rett ut nå (unnskyld). så slutt og snakk dritt om enkelt personer så enkelt er det!



unnskyld hvis jeg var stygg mot noen i politmannens familer/slekt
Sitat av Yanee Vis innlegg
Synes det er kjempebra at 9(?) personer ble reddet i den båten jeg. Det er de fakta vi har. 9 personer kom seg i sikkerhet. Det gjør meg veldig glad.
Vis hele sitatet...
Her er et tv-intervju med matrosen. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...erud/1.7727697
Første innlegg. Lest i tråden de siste dagene og håper den forblir åpen. Finner mye trøst i all informasjonen som dukker opp.

Men.... Syns selv Eskil kom uheldig ut av pressekonferansen. Uheldig! Tenk hvor kaotisk det var på Utøya. ingen gjør noe feil i en slik situasjon. Alt er kaos og frykt. De fleste av oss kommer heldigvis aldri opp i en slik situasjon. Men, la Eskil være i fred. Han er nok blandt de som får det tøffest fremover.
Er fullstendig enig i de siste kommentarer vedr. AUF-lederen og må legge meg flat med tanke på egne tanker rundt temaet. Ber allikevel for forståelse for at det er en tøff situasjon og en tung tid der man har mistet kjære og kjente og da hopper man nok over noen reflekterende tankeledd i søken etter svar på alt det som har skjedd. Det er godt å bli slått litt tilbake til fornuft med noen direkte innlegg. Jeg tror det er best å ta kvelden nå og ønsker alle en god natt videre.
Syntes det er synd at Jens skal bli hedret som en Helt pga. det som skjedde, dette gjorde ikke AP til et bedre parti, å hvertfall ikke han til noe bedre statsminister!! RIP Alle som døde i en tragisk hendelsen!
Før tråden stenger vil jeg takke alle. Både dere som har lest og dere som har skrevet. Det å oppsøke informasjon er nesten like viktig som å bidra med noe. Jeg er glad for at veldig mange områder av denne hendelsen har blitt stilt kritiske spørsmål til. Jeg er redd for at at den frie debatten som vi er blitt lovet kommer til å ha et mindre vingespenn enn før. Jeg er redd for at vi faktisk ikke kommer sterkere ut av dette, bare illusjonen av det.

Det sagt, så er det uten tvil en forferdelig hendelse som aldri bør skje igjen. Takk til Freak og Freaks. Dere har hjulpet meg mye med å finne meningen bak dette og gjort situasjonen lettere de siste dagene.

Takk.
Men hva i huleste skal den stakkers AUF-Lederen gjøre da? Springe tilbake å kaste stein på ABB? Dessuten er han en "viktig" person for og jeg synes at det er rart ikke han har et sikkerhetsopplegg rundt seg av mindre eller større grad. Nå var der jo en sivil politimann på øya, men men..
Longboarder
zitare's Avatar
Sitat av theundertaker Vis innlegg
Men hva i huleste skal den stakkers AUF-Lederen gjøre da? Springe tilbake å kaste stein på ABB? Dessuten er han en "viktig" person for og jeg synes at det er rart ikke han har et sikkerhetsopplegg rundt seg av mindre eller større grad. Nå var der jo en sivil politimann på øya, men men..
Vis hele sitatet...
jeg leste innlegget ditt og tenkte "ja, er faktisk enig" men så ødlegger du fullstending for deg selv på slutten. Har du i det hele tatt lest meida (vg, db, osv osv osv?) den sivile politimannen var en av de første som ble drept av den enkle grunnen at han prøvde og stoppe han! så ta et par skritt tilbake og tenk deg om og ikke minst les all fakta før du begynner...
Sier bare OIOIOI.

Det står Aqui se murio mi burra”, ”Her er mitt døde esel” på en stein utenfor Thon Hotel i Kautokeino!!

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle472831.ece

Har ikke lest alle de forrige sidene, men jeg poster likevel.
Sist endret av PnzR; 27. juli 2011 kl. 03:20.
Sitat av PnzR Vis innlegg
Sier bare OIOIOI.

Det står Aqui se murio mi burra”, ”Her er mitt døde esel” på en stein utenfor Thon Hotel i Kautokeino!!

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle472831.ece

Har ikke lest alle de forrige sidene, men jeg poster likevel.
Vis hele sitatet...
Interessant. Kjipt at tråden stenges, lettest å finne informasjon her.
Tror rett og slett at han mener ødemarka/hvor han gravd ned pelikan boksen om kautokeino...
Veldig trist om tråden stenges. Takk til alle dere som har kommet med informasjon og oppklaring, og har hjulpet til å finne ut av hva som er sant og hva som er oppspinn.

Et spørmål: Tidligere mener jeg å ha lest at Facebook slettet Breivik's originale facebook profil, men nå ser jeg at det står flere steder at han mener å ha slettet den selv. Men er det ikke slik at ingenting blir ordentlig slettet fra facebook, bare gjort utilgjengelig? Har de ikke en backup av hans profil liggende?
Sitat av Jan_ Vis innlegg
Tror rett og slett at han mener ødemarka/hvor han gravd ned pelikan boksen om kautokeino...
Vis hele sitatet...
Som det er sagt flere ganger før, han graver opp denne pelikanboksen Dag 64 - 4. juli.
Sitat av ribtin Vis innlegg
Veldig trist om tråden stenges. Takk til alle dere som har kommet med informasjon og oppklaring, og har hjulpet til å finne ut av hva som er sant og hva som er oppspinn.

Et spørmål: Tidligere mener jeg å ha lest at Facebook slettet Breivik's originale facebook profil, men nå ser jeg at det står flere steder at han mener å ha slettet den selv. Men er det ikke slik at ingenting blir ordentlig slettet fra facebook, bare gjort utilgjengelig? Har de ikke en backup av hans profil liggende?
Vis hele sitatet...
Regelen er vel slik at etter man har slettet den, må man være logget av de neste 30 dagene. Dersom man logger på så blir den aktivert igjen.
Ok, men jeg tenker at selv om den er "slettet" så blir den vell egentlig aldri ordentlig slettet? Mener å huske at facebook tidligere har fått pepper for at de beholder all informasjon?

Og om den faktisk har blitt slettet fra facebook's oficielle sider, hva med google buffret versjoner/archive.net/etc?
Har sikkert blitt brakt opp men noen som vet om sidene pccts.com harkobling til breivik?
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.